صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا استفاده از کراوات در اسلام حرام هست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا استفاده از کراوات در اسلام حرام هست؟




    سلام
    خواهش میکنم هر چه سریعتر حکم استفاده از کراوات رو بیان کنید و در صورت حرام بودن دلایل ان را به صورت کاملا مفصل ذکر کنید


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    آیا استفاده از کراوات در اسلام حرام هست؟آنچه که در اسلام حرام است این است که مسلمان خود را چه از نظر پوشش و چه از نظر آرایش شبیه کافران و به نشانه های غیرمسلمانان درآورد که هرکس او را با این پوشش و آرایش ببیند وی را جزو آن ها بشمارد.
    چون در حال حاضر بستن کراوات و امثال آن در عرف جامعه ما شبیه شدن به فرهنگ غیراسلامی و به خصوص غرب می باشد، این موضوع از مراجع استفتا شده و آنان این گونه پاسخ داده اند:
    آیت‌الله خامنه ای: علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود.
    آیت‌الله سیستانی: استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است.
    آیت‌الله وحید خراسانی: آنچه که تشبه به کفار باشد، جایز نیست.
    آیت‌الله مکارم شیرازی: بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد.
    آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):بهتر آن است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند.
    آیت‌الله صافی گلپایگانی: سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است.
    آیت‌الله بهجت: جایز نیست.

    برگرفته از: (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج1)
    موفق باشيد-شهيدان
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر
    البته من خودم را عالم تر از علما نمیدانم
    اما صرف این دلایل اصلا قانع کننده نیست چون ما مواردی که ما را شبیه کافران نماید کم نداریم
    الته اکثرا کافر که نیستند اهل کتابند
    پس دراین صورت بایدکت وشلوار و بسیاری از زیور الات زنان هم حرام بدانیم
    یا حتی از دکوراسیون خارجی یا لوازم برقی خارجی استفاده نکنیم
    پس قاعدتا باید لباس ورزشکاران هر رشته هم همین حالت را داشته باشد
    راستش را بخواهید اصلا با دلایل قانع نشدم
    کراوات در جامعه یک وسیله ی تزیینی در لباس مردان است که جز زیبایی هیچ چیز دیگه ای بر ان بارنیست
    مثل گره های زیبایی و پاپیون در لباس زنان
    یا حتی انواع کلاه ها

  5. تشکرها 3


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط shokaran211 نمایش پست
    با سلام و تشکر
    البته من خودم را عالم تر از علما نمیدانم
    اما صرف این دلایل اصلا قانع کننده نیست چون ما مواردی که ما را شبیه کافران نماید کم نداریم
    الته اکثرا کافر که نیستند اهل کتابند
    پس دراین صورت بایدکت وشلوار و بسیاری از زیور الات زنان هم حرام بدانیم
    یا حتی از دکوراسیون خارجی یا لوازم برقی خارجی استفاده نکنیم
    پس قاعدتا باید لباس ورزشکاران هر رشته هم همین حالت را داشته باشد
    راستش را بخواهید اصلا با دلایل قانع نشدم
    کراوات در جامعه یک وسیله ی تزیینی در لباس مردان است که جز زیبایی هیچ چیز دیگه ای بر ان بارنیست
    مثل گره های زیبایی و پاپیون در لباس زنان
    یا حتی انواع کلاه ها
    دوست عزيز اگر به دليل اراءه شده دقت كرده باشيد ، عرض شد اگر در عرف امروز جامعه اين كار را تشبيه به فرهنگ اجانب بدانند اشكال دارد .آنچه شما مثال زديد در عرف امروز ما اين قبح شكسته شده ...
    بسياري از فتواهاونظريات علماء با در نظر گرفتن شرايط جامعه ومصالح آن وعرف صادر مي شود...
    موفق باشيد-شهيدان

    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست گرامی

    متاسفانه در بسیاری مواردی این چنین و مشابه این به دلیل اینکه یک فرهنگ غلط رایج شده و یا به دلیل اینکه قبح یک گناه در بین مردم از بین رفته و برای ما بسیار عادی شده ، برای ما تحمل اینکه این مساله غلط است و یا گناه است ، بسیار عجیب و غیر عادی است چون همه به آن مبتلا هستند ، همیشه هم که حق با اکثریت نیست ، برای مثال می توان وقایع عاشورا و کربلا را مثال زد ، می توان گفت چون اکثر کوفیان نامه هایشان را انکار کردند و به لشکر ابن زیاد پیوستند ، پس کار درستی کردند ، در همه جریانهای دینی این مساله اتفاق می افتد و متاسفانه چون همه مردم به یک گناه مبتلا شدند ما هم آن را زشت نمی دانیم و از آن پرهیز نمی کنیم و دستور نهی از آن هم به نظرمان عجیب می رسد .

    با تشکر ـ التماس دعا

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط elham نمایش پست
    دوست گرامی

    متاسفانه در بسیاری مواردی این چنین و مشابه این به دلیل اینکه یک فرهنگ غلط رایج شده و یا به دلیل اینکه قبح یک گناه در بین مردم از بین رفته و برای ما بسیار عادی شده ، برای ما تحمل اینکه این مساله غلط است و یا گناه است ، بسیار عجیب و غیر عادی است چون همه به آن مبتلا هستند ، همیشه هم که حق با اکثریت نیست ، برای مثال می توان وقایع عاشورا و کربلا را مثال زد ، می توان گفت چون اکثر کوفیان نامه هایشان را انکار کردند و به لشکر ابن زیاد پیوستند ، پس کار درستی کردند ، در همه جریانهای دینی این مساله اتفاق می افتد و متاسفانه چون همه مردم به یک گناه مبتلا شدند ما هم آن را زشت نمی دانیم و از آن پرهیز نمی کنیم و دستور نهی از آن هم به نظرمان عجیب می رسد .

    با تشکر ـ التماس دعا
    سلام
    جناب الهام باید خدمت شما عرض کنم که مساله از بین رفتن قبح گناه نیست
    مساله علت حرام کردن یک وسیله است
    استفاده از یک تکه پارچه شبیه هیچ یک از گناهان صغیر و کبیری که خدا مارو از انجام اون نهی کرده نیست
    پس باید علت خاصی داشته باشه که علما ان را جایز نشمرده اند
    مثل تنباکو یا شطرنج که به خودی خود مشکلی ندارند اما به واسطه ی زمان و مکان و علت استفاده حکم انها عوض میشود

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    دوست عزيز چنانچه در پست قبلي هم عرض كردم وخود شما هم در پست اخير اشاره كرديد .علما با در نظر گرفتن مصالح مسلمين فتوا مي دهند .واين هم از همان مصالح است .چون عرف ما شيعيان كراوات را مظهر تمدن غرب مي دانند واگر مجاز شود كم كم بايد خيلي چيزهاي ديگر هم از غرب اجازه داده شود كه بسيارخطرناك است .
    شايد به مرور اين حكم به خاطر تغيير وتحولات عرفي تغيير كند ولي هنوز به قوت خودش باقي است .
    خدا كند همه ما مسلمين خودمان را باور كنيم واصالت خودمان را حفظ كنيم .نه آنكه به سمت غرب رويم وفكر كنيم كه غرب است كه مي تواند كمبودهاي مارا جبران كند.

    باتشكر -شهيدان
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۶
    نوشته
    197
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراجع برای استفاده کراوات هیچ حرمت قائل نشده اند.حساسیت برخی افراد روی این مسئله تنها به علت استفاده از آن در زمان طاغوت و استفاده غرب است.در صورتی که برای برخی تنها آراستگی است که اینهم از نظر شرع مقدس ما حتی مکروه هم نیست.
    با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از ابزار در زندگی امروز ما مثل کت و شلوار مستقیما از غرب آمده و در فرهنگ جا افتاده.به نظر من بهتر است با وجود اینهمه کاستی در ایمانمان و لزوم امر به معروف و نهی از منکر در خود ،اطافیان و خصوصا مسئولان سیاسی نظام بهتر در جستجوی محرمات و واجبات و اصولی باشیم که ضربه های مهلکی بر بدنه ایمان فردی و جمعی ما می گذارند
    یــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــا علـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــی

  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست
    مراجع برای استفاده کراوات هیچ حرمت قائل نشده اند.حساسیت برخی افراد روی این مسئله تنها به علت استفاده از آن در زمان طاغوت و استفاده غرب است.در صورتی که برای برخی تنها آراستگی است که اینهم از نظر شرع مقدس ما حتی مکروه هم نیست.
    دوست من : معلومه نظرات مراجع را دربالا نديديد؟
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۶
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدمت شما عرض شود که یه بحثی اینجا در مورد عرف پیش اومده که سوءتفاهم ایجاد کرده...
    منظور علما از عرف،عرف مسلمان و مذهبی می باشد نه عرف بی دین و بی خیال و لاابالی...منظور از عرف همین عرف مسلمان است.

    من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...

  18. تشکر


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود