صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سيره فاطمي، الگوي جاويدان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سيره فاطمي، الگوي جاويدان




    بدون ترديد شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) در همه اعصار و قرون گذشته الگوي بسيار مناسبي براي مردم خصوصاً نسل جوان بوده و هست لذا با بررسي سيره عبادي، سيره اخلاقي و رفتاري و سيره سياسي- اجتماعي آن حضرت از بُعد شخصيت والاي حضرت(س) علل جاودانگي آن حضرت (س) را به عنواني الگوي جاويدان براي نسل حاضر بيان مي كنيم .
    ه درستي شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) نزد شيعيان آ‌ن‌گونه كه شايسته است هيچ‌گاه شناخته نشده. در اين امر عوامل گوناگوني دخالت دارد. شايد يك عامل اين باشد كه از زندگي آن حضرت بيشتر بعد مصيبت و غم مطرح شده و از ابعاد ديگر آن غفلت شده است. بايد اين بعد از شخصيت آن بانوي بزرگ را خوب تبيين كرد كه آن حضرت چگونه سيده و الگوي زنان جهان است. بايد يادآور شد كه آن حضرت چه خدماتي به امت اسلام، به دين خدا و به جهان بشريت نمود. براي بررسي عوامل ناشناخته ماندن بزرگ بانوي اسلام نزد شيعيان به موارد ذيل اشاره مي‌شود:

    1-
    نگاه سطحي‌نگرانه و تك‌بعدي به شخصيت آن حضرت
    2- نگاه تاريخي محض به زندگاني آن حضرت
    3- عدم درج زندگاني و شخصيت آن حضرت در دوره‌ها و كتابهاي آموزشي
    4- عدم تحقق، پژوهش و تهيه فيلم‌ها و برنامه‌نويسي‌هاي اساسي (كنگرهفاطمه‌شناسي در اين راستا تلاش‌هاي بسيار مفيد و ضروري را انجام دادهاست.)
    5- عدم وجود آثار مهم و ماندني درباره آن حضرت
    6- عدم شناخت صحيح وكافي نسبت به نظام توحيد، آفرينش، انسان و جايگاه رهبران و اولياي الهي (1)
    _____________________
    1- منبع




    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۲:۱۴
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ضرورت بحث از شناخت شخصيت حضرت زهرا براي نسل حاضر





    بحث از آن حضرت در شرايط فعلي به دلايل ذيل ضروري مي‌نمايد:

    1-
    بحث از حضرت فاطمه زهرا بحث درباره زني است كه نقش‌هاي متعددي رادر زندگي ايفا كرده و با اين كه عمري محدود و كوتاه داشت و دوران زندگي‌اشبسيار اندك بود ولي تاريخ حياتش به گونه‌اي است كه هر ورقي از آن براي ماو آيندگان درس زندگي است. آن بزرگوار تنها به عصر خود تعلق نداشت بلكه اوالگويي جاويدان براي عصرهاست.
    2-
    بحث از حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) به حقيقت بحث درباره مادر است. مادر منشأ اصلاح است و حضرت فاطمهزهرا يك مادر است، مادري فداكار براي همه امت، به خصوص براي همه جوانان وانسان‌هاي آزاده و آماده‌اي كه مي‌خواهند راه صلاح را در زندگي بپيمايند.
    3-
    بحث درباره حضرت زهرا و معرفي زندگي‌اش براي همگان راه‌گشاست زيرا درعصر ما كه عصر گسيختگي عقايد و ايدئولوژي‌هاست براي بدست آوردن هدف روشن وجهت زندگي، عده‌اي مات و مبهوتند. در چنين شرايطي چه بهتر كه راه فاطمه كهمورد تأييد دوست و دشمن و داراي جنبه‌هاي عملي و الگويي است عرضه گردد.




    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آموزه‌ها و الگوهاي حضرت فاطمه زهرا





    1- آموزه‌ها و سيره عبادي و خداترسي فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) :
    عبادت حضرت فاطمه زهرا يك عبادت خشك و بي روح نبود، بلكه حضرت فاطمه چون عالمه و محدثه بود، عبادت او توأم با خشوع و خلوص بود كه اين‌گونه عبادت سازنده و باعث تكامل روح است.
    قرآن كريم از عبادت همراه با خشوع ستايش مي‌كند و مي‌فرمايد: «قد افلح المومنون الذين هم في‌صلاتهم خاشعون»
    عبادت همراه با خشوع كه با حضور قلب در پيشگاه خداست ستايش دارد نه عبادت با خضوع كه با اعضا و جوارح انجام مي‌گيرد و از هر فردي ساخته است.
    لذا آنچه اهميت دارد كيفيت و روح عبادت است و حضرت فاطمه زهرا (ع) وقتي در محراب عبادت قرار مي‌گرفت دگرگون مي‌شد و خشيت الهي سراسر وجودش را فرا مي‌گرفت، ستون‌هاي بدنش به لرزه در مي‌آمد و اشكهاي سوزانش جاري مي‌شد. او با تمام وجود در محضر خدا قرار مي‌گرفت.

    سيره و شيوه خداترسي حضرت فاطمه زهرا در سه بخش قابل توجه است:

    الف: در رابطه با رعايت حق زوجيت كه مي‌كوشيد به گونه‌اي عمل كند كه شوهر از او راضي باشد و حق او ادا شده باشد. آن حضرت به اندازه‌اي حساب شده عمل مي‌كرد كه تمام نارسايي‌هاي طبيعي خانه را بتوان تحمل كرد و هيچ‌گاه به روي حضرت علي نياورد و هيچ‌گاه از او تقاضا و خواهشي نكرد كه مبادا بر حسب اسباب و علل طبيعي و عادي، حضرت علي تهيدست باشد و خجالت بكشد.
    اين‌گونه برخورد نشانه رعايت حريم حق زوجيت بوده و نشان مي‌دهد كه آن حضرت تا چه اندازه آن را مراعات مي‌كرده است و با اين كه دردانه رسالت بود هيچگاه در زندگي مشترك در برابر حضرت علي خود را مطرح نكرد و به حساب نياورد.

    ب: عبادت و نماز و دعا ، علائق شديد آن حضرت بود. بهترين دليل بر عشق عبادي وي اين است كه با اينكه تمام كارهاي خانه را به حكم تقسيم رسول‌الله تقبل نموده بود و بايد گندم را با آسياب دستي آرد كرده و طبخ نمايد و... كه طبعاً از كثرت كار، خسته و ناتوان مي‌گرديد و شب را بايد استراحت مي‌كرد، اما فرزندش امام حسن مي‌فرمايد: مادرم از سحر تا سپيده صبح، پيوسته ركوع و سجود به جا مي‌آورد و مي‌شنيدم كه مؤمنين و مؤمناي را دعا مي‌كرد و آنها را نام مي‌برد.

    ج: سيره حضرت زهرا درباره حجاب و حريم بسيار حساس بود. آن حضرت در رعايت فرمان الهي در رابطه با حجاب و فاصله نامحرم بي‌نظير بود. چنان به اين موضوع پايبند بود كه هنگام بيماري و در بستر شهادت، يكي از غصه‌هاي او اين بود كه پس از ارتحال، مبادا بدن او را به گونه‌اي حمل كنند كه نامحرم حجم آن را ببيند.
    همچنين ايشان در شبهاي مبارك قدر نه تنها خود تا به صبح، شب‌زنده‌دار بود بلكه آنچنان اهميت براي اين شب قائل بود كه كودكان خردسال خويش را از قبل آماده مي‌كرد تا در شب قدر تا صبح بيدار باشند و به تهجد و عبادت بپردازند و از فيوض الهي در اين شب كمال بهره را ببرند و سعادت خويش را تأمين كنند.
    روش حضرت فاطمه اين بود كه كسي از اهل خانه در شب قدر به خواب نرود. آنان را روز قبل به كم غذا خوردن و استراحت لازم وا مي‌داشت تا بتوانند شب قدر، شب زنده‌داري كنند. آن حضرت مي‌فرمود: محروم آن كسي است كه از خير و فيوض شب قدر محروم باشد.
    حديث شريف فوق سيره و شيوه زندگي حضرت را بيان مي‌كند كه همواره سعي مي‌كرد تا از روز قبل، فرزندان و اهل خانه را آماده كند تا بتوانند در شب قدر بيدار بمانند. اين يك نمونه از اهميت دادن حضرت به دستورهاي ديني در تربيت فرزندان است. البته نمونه بسيار روشن و بارز آن كه حتي سعي دارد كودكان نابالغ را در شب قدر بيدار نگه دارد همان امري است كه اكثر مردم حتي درباره نوجوانان و جوانان از آن غافل هستند.
    امام حسن مجتبي عليه‌السلام در مورد نحوه عبادت مادر برزرگوارشان مي‌فرمايند: «ما كان في‌الدنيا اجحد من فاطمه، كانت تقوم حبي تتورم قدماها.»
    حضرت زهرا در عبادت خداوند عابدترين مردم بود. او آنقدر برپا مي‌ايستاد تا پاهايش ورم مي‌كرد.
    حضرت فاطمه زهرا در اين دنيا كم زيست اما لحظه به لحظه عمر پر بركت ايشان در متن و بطن مكتب وحي بود. آن حضرت شب و روز با پدر بزرگوارشان و سپس چند سالي نيز با امير مومنان بود كه ايشان نيز آيينه تمام نماي وحي و قرآن بودند. در واقع تمام ارزش‌ها، فضيلت‌ها، حماسه‌ها، انديشه‌ها و شخصيت پيامبر در وجود مبارك حضرت زهرا(س) متبلور گشت و به سان چشمه‌اي كه به دريا متصل شود خود دريايي بي‌پايان شد. اين گونه بود كه آن حضرت در طول عمر شريف و بابركت خود راه بسياري را پيمود، به همين روي آن حضرت تنها الگو و اسوه زنان نيست بلكه اسوه همه مردان و زنان جهان در هر عصر و نسل و هر ديني و مرامي به شمار مي‌آيد. زيرا عناصر شخصيت ايشان در واقع عناصر اسلام و انسان كامل واقعي است. تمام مردان و زنان مسلمان وغير مسلمان جهان نيز مي‌توانند ابعاد ارزشي، اخلاقي و حماسي آن حضرت را با توجه به شرايط و مقتضيات روز، در زندگي خود پياده كنند و در مسير فضيلت، علم و كمال پيش روند.
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  5. تشکرها 4


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- آموزه‌ها و سيره اخلاقي و رفتاري حضرت فاطمه زهرا (س):


    الف: آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري ايشان براي جوانان

    حضرت فاطمه زهرا (عليها‌السلام) جواني نيكومرام، پرعاطفه،‌ متين، خردمند، با ايماني كامل و بانويي است كه همه جواني خود را در راه اسلام، مسلمين، اهداف و رسالت و دفاع از ولايت و رهبري مصروف داشت.

    آن حضرت جواني مستعد، بانشاط در عبادت، كدبانويي در خانه‌داري، مهذب، و خودساخته در اخلاق، موفق در خانه‌داري و تربيت فرزند، خوش‌بيان، شجاع و حاضر در صحنه‌هاي سياسي و نظامي صدر اسلام، داراي جاذبه فوق‌العاده در برابر مؤمنين و دافعه‌اي شديد در برابر منافقين و مشركين بود.
    حضرت فاطمه (عليها‌السلام) كه در ارتباط با خدا و در ارتباط با مردم و خانواده موفق‌ترين و پيروزمندترين انسان‌هاست در عمري كوتاه توفيق هجرت، جهاد، تربيت چهار فرزند نمونه و به يادگار گذاشتن صحيفه فاطميه را داشت. جوانان امروز ما چه دختر و چه پسر بايد با كسب بصيرت مكتبي، تقويت خردمندي و زنده‌نگه داشتن احساسات و عواطف ديني در ابعاد ارزشي علمي و اخلاقي، سياسي و اجتماعي، مطالعه، حركت،‌ رشد و تكامل داشته باشند و اين را يقين بدانند كه امروز هم در پرتو روح مقدس حضرت فاطمه زهرا مي‌توان در مسير بندگي و سازندگي به برترين مدارج كمال و معنويت نايل آمد و در حد خود، انسان كامل شد!

    ب: آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري حضرت زهرا براي زنان و دختران

    شخصيت و مكتب حضرت زهرا الهام‌گر يك انديشه سازنده براي انسان‌هاست. اين انديشه متعالي و سازنده انسان را به سوي رشد و تعالي و شكوفايي ارزش‌ها و قواي انساني فرا مي‌خواند تا وي براي اسلام و جامعه، فردي مفيد و ارزشمند باشد.
    مكتب فاطمه به دختران و زنان ما مي‌آموزد كه مسئوليت شناس و مسئوليت پذير باشند و بدين نكته اساسي در زندگي خود توجه كنندكه هر كسي بايد در روز قيامت،‌ پاسخگوي اعمال و استعدادهاي خود باشد.
    حيات فاطمه به همه مي‌آموزد كه تنها در مسير خدا گام بردارند. براي او زندگي كنند، لحظه‌اي از عمر و استعداد خود را در بطالت و بيهودگي صرف نكنند، براي زندگي و لحظات خويش برنامه‌ريزي داشته‌ باشند و لحظه‌اي از مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردم فروگذار ننمايند.
    فاطمه به همه مي‌آموزد چگونه از يك زندگي طيبه و حيات پربار انساني برخوردار گردند؛ راه قرب به خدا و تكامل انساني را بپيمايند و جز در راه و فداكاري براي اسلام گام برندارند.
    حضرت فاطمه زهرا يك الگوي سنت‌شكن است؛ سنت‌هايي كه به طور غلط در جامعه شايع شده و مردم را اسير و گرفتار خود كرده است. او تجربه به عملي پيامبر بود و رسول خدا در وجود او همه سنت‌ها اصول و برنامه‌هاي اسلامي را درباره زنان پياده كرد.
    پيامبر توسط او نشان داد كه والدين چگونه دختران خود را بپذيرند و دوست بدارند و در آن هنگام كه دختران خود را زنده به گور مي‌كردند او دست دخترش را مي‌بوسيد پيامبر از طريق او نشان داد كه زن در جهان بيني‌ اسلام از چه دريچه‌اي بايد نگريسته شود. پيامبر از طريق فاطمه نشان داد كه بي‌پسر، ابتر نيست، او حتي مي‌تواند خير كثير باشد. او الگوي سنت شكن حتي درباره ازدواج بود در آن عصر، بزرگزادگان جز با بزرگزادگان و ثروتمندان ازدواج نمي‌كردند اما او اين سنت را شكست و با حضرت علي كه از لحاظ مالي انسان توانگري نبود و حتي خرج عروسي را از محل فروش زره تهيه كرده بود ازدواج كرد.

    ج: آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري ايشان در امر ازدواج

    برخي از آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري اين ازدواج مقدس عبارتند از:
    1-يكي از اصول اساسي و رازهاي موفقيت ازدواج، كفويت و همتا بودن دختر و پسر باهم است، زيرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است كه درك متقابل آنان از يكديگر را امكان پذير مي‌كند.
    2- پيامبر گرامي بدون رضايت دخترش به خواستگار پاسخ مثبت نداد و در واقع انتخاب شوهر را به دخترش تحميل نكرد.
    3-معيار گزينش داماد در نظر رسول مكرم اسلام (ص) ايمان و تقوا و معنويت بود، نه ثروت مقام و شهرت.
    4- دختر نيز تسليم امر پدر بود و چو رضايت پدر برگوارش با اين ازدواج را از چهره مباركش تشخيص داد و خودش هم با ازدواج با حضرت علي (ع) راضي بود، در كمال عفت و حيا سر به زير افكند و با سكوت خود رضايتش را اعلام كرد.
    5- ميزان مهريه، اندك و متناسب با شرايط مالي داماد بود.
    6- كمي مهريه آن هم براي دختر رهبر جهان اسلام و پيامبر بزرگ آسماني و براي تنها دختر عزيز و دلبند او امري مهم، در خور توجه دقت و درس آموزي است چرا كه اگر سعادت و خوشبختي در مهريه زياد بود، هيچكس بيش از پيامبر نسبت به سعادت دخترش علاقمند نبود.
    7- پدر عروس از تحميل هر گونه مخارج اضافي بر داماد پرهيز داشت.
    8- در تهيه جهيزيه به ضروري‌ترين و ابتدايي‌ترين وسائل زندگي در آن عصر بنده شد و منش پيامبر بر ساده زيستي استوار بود.
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- آموزه‌ها و سيره سياسي- اجتماعي حضرت فاطمه زهرا:

    حضرت فاطمه زهرا مواضع اجتماعي و سياسي بنيادي و مهمي را اتخاذ فرمود كه اين مواضع كاملاً جدي و ايجابي بود، نه سلبي و بي‌طرفانه.

    چنان كه مي‌دانيم ولايت مداري حضرت فاطمه زهرا(س) و دفاع از حضرت علي(ع) به عنوان امري شخصي فردي نبود بلكه در واقع مسأله امت و اصل اسلام بود و به همين دليل، حركت فاطمه زهرا(س) در اين رابطه حركتي در راستاي حمايت از امت اسلامي و رسالت مكتبي به شمار مي‌آيد.

    موضع آن حضرت درباره فدك نيز صرفاً يك مسأله مالي و دنياي نبود بلكه موضعي به عنوان احياي حق و حقيقت تلقي مي‌شود. ساير حكومت‌ها و مواضع حضرت فاطمه زهرا (عليهااسلام) نيز همه از همين منظر قابل ادراك است. بلكه اساساً بايد اذعان داشت كه تمامي حركات و سكنات، گفتار و كردار، فرياد و سكوت، گريه و ناله اعتراض و انتقاد، موافقت و مخالفت، دعا و نفرين و موضعگيري‌هاي آن حضرت، برخاسته از متن اسلام و حمايت از دين خدا و امت اسلامي بود.
    بنابراين يك زن مسلمان با تأسي به سخن و سيره حضرت فاطمه زهرا (سلام‌ا... عليها) بايد در صحنه‌هاي اجتماعي و سياسي براي دفاع از حريم حق و حقيقت شركت كند.

    شركت زنان در مسئوليت‌هاي عمومي، نه تنها از نظر اسلام ممنوع نمي‌باشد بلكه در بسياري از موارد واجب و لازم هم بوده و تكليفي الهي به حساب مي‌آيد و اگر از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل شده كه فضيلت زن مسلمان اين است كه نه او مرد نامحرم را ببيند و نه مرد نامحرم او را ببيند هرگز به معناي انزوا و گوشه‌نشيني زن مسلمان نيست بلكه يا منظور اين است كه زن در فعاليت‌هاي اجتماعي بايد آن چنان مقررات اسلامي را رعايت كند كه موجب نگاه حرام نامحرمان نشود و خود نيز از نگاه حرام به نامحرم بدور باشد، يا به آن معناست كه در مديريت امور بانوان، خود زنان بايد آن را عهده‌دار باشند تا نيازي به تماس با مرد نامحرم نباشد.

    در هر صورت ديدگاه حضرت زهرا هيچ‌گاه انزواي زن مسلمان و خانه‌نشيني او نيست. چگونه ممكن است حضرت فاطمه زهرا كه الگو و اسوه براي همه مسلمانان است خود در صحنه‌هاي سياسي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شركت كند آن‌گاه زنان ديگر را از انجام اين فعاليت‌هاي منع نموده و بفرمايد فضيلت زن آن است كه او نامحرم را نبيند و نامحرم هم او را نبيند! اين سخن اگر به معناي انزواي زن مسلمان باشد هم با آيات و روايات و هم با سيره حضرت فاطمه زهرا منافات دارد !
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فاطمه حامي ولايت




    حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) كه خودش بر نقش مهم مردم در برپايي و تداوم حكومت حق واقف بود قبل از آن كه مردم را به ياري و حمايت از حضرت علي (عليه السلام) فراخواند خود در اطاعت و پيروي از امام، اسوه و نمونه بود.
    دختر پيامبر براي كسب رضاي خدا و در راستاي تقويت ولايت، همواره رضايت‌مندانه و خالصانه از دستورهاي مولاي خويش اطاعت مي‌كرد و ضمن اين كه خود به تكليف عمل مي‌كرد، در عمل به پيروان از دستورهاي مولاي خويش اطاعت مي‌كرد و ضمن اين كه خود به فعاليت عمل مي‌كرد، در عمل به پيروان خويش درس فرمانبرداري از ولي امر را مي‌آموخت و پس از آن با گفتار، مردم را به حمايت از امام حق فرا مي‌خواند.
    حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) در زمان پدر بزرگوارش نيز چنين بود. آن حضرت پيش از آنكه خود را دختر پيامبراكرم (صلي‌الله‌عليه و اله) بداند بنده خدا و پيرو پيامبر و مطيع ولي امر مي‌دانست. از اين رو دستورهايي كه براي مسلمانان نازل مي‌شد، كاملاً آنها را اجرا مي‌كرد و خود را استثنا نمي‌نمود. اين مطلب در پيروي آن حضرت از ولايت نيز به خوبي مشاهده مي‌شد. آن بزرگوار اطاعت از پيامبر اسلام را به عنوان اين كه او رسول خداست و اميرمومنان را به عنوان اين كه بر او ولايت دارد واجب مي‌دانست.
    از اين جا مي‌توان به اين نتيجه بسيار مهم دست يافت كه هرگاه اسلام و امت اسلامي نياز به فداكاري و حركت مسلمانان پيدا كرد، همه آنها از جمله زنان نيز بايد به حمايت از دين خدا برخيزند و نمي‌توان گفت كه حضرت فاطمه زهرا (عليها‌السلام) تكليف‌ خاصي نسبت به خود داشت و ديگران چنين تكليفي ندارند.
    در واقع حركت حضرت فاطمه زهرا(عليها‌السلام) بلكه رسول خدا و ساير معصومين در همان چارچوب تكاليف و وظايف مسلمانان نسبت به دين و جامعه قابل تحقق و توجيه است و هيچ‌گونه تمايزي با وظايف ديگر مسلمانان ندارد.
    بنابراين هرگاه « ملاك و معيار» موجود شد، عمل بر طبق آن نيز واجب خواهد گرديد. چه حضرات معصومين باشند و چه ساير مسلمانان يعني همان‌گونه كه قبلاً اشاره شد هرگاه دين نياز به ياري داشت همه بايد به پا خيزند چه زنان و چه مردان و در ارتباط با زنان، حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) و دخت گرانقدرش حضرت زينب (عليها‌السلام) در اين زمينه بهترين الگو و اسوه به شمار مي‌آيند.
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۳
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اصول وترجيحات حاكم بر زندگي حضرت زهرا(س)




    اصول حاكم بر زندگي حضرت زهرا (س) به عنوان الگوي شايسته امروزي
    - از اين اصول موارد ذيل را مي‌توان ذكر كرد:
    1- اصل ساده زيستي در زهد خانوادگي.
    2- اصل مشاركت در امور زندگي.
    3- ارزشي بودن ازدواج و حاكميت ارزش‌ها در ازدواج و دوري از ماديات و تجملات.
    4- اهميت دادن به تربيت فرزندان.
    5- اصل مهمان دوستي و مهماني دادن.
    6- ايثار، انفاق خانوادگي و مقدم داشتن ديگران برخود.
    7- به كارگيري عوامل معنوي براي حل معضلات و مشكلات.
    8- اهميت و احترام به كار و همكاري در بين اعضاي خانواده.
    9- تقسيم كار در خانه.
    10- احترام متقابل اعضاي خانواده به يكديگر.
    11- حاكميت اصل مشورت در زندگي.
    12- فرمان پذيري حضرت فاطمه از حضرت علي
    13- نفي ارزش‌هاي جاهلي در ملاك انتخاب همسر
    14- اصل آرايش و زينت براي همسر.
    15- عبادت در خانه و مأنوس نمودن اطفال با عبادت.
    16- اختصاص مكاني براي عبادت در خانه.
    17- اصل جهادي بودن همه اعضا و فدايي دادن براي اسلام.
    18- اصل ارتباط خانه با مسجد و آشنا نمودن فرزندان با مسجد.
    19- علم دوستي همه اعضاء خانواده.
    20- شاگرد پروري و تشكيل كلاس‌هاي علمي و ديني در خانه.
    21- آگاهي به اوضاع و شرايط اجتماعي و سياسي همه اعضاء.
    22- اصل حاكميت معنويت بر فضاي خانه و زندگي.
    23-رعايت حق خدمتكار.
    24-مسؤليت پذيري همه اعضاي خانواده در دفاع از اسلام.
    25- قدرت بيان و دفاع از ارزش‌ها از طريق خطابه در همه اعضا.
    26- شجاعت و دليري همه اعضاء خانواده.
    27-عشق، عاطفه و مهرباني همه اعضاء به يكديگر.
    28-حاكميت انظباط، نظم و برنامه بر زندگي حضرت فاطمه زهرا و فرزندان او.
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ترجيحات حضرت فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در زندگي به عنوان الگوي نسل حاضر




    در اين زمينه، موارد ذيل را مي‌توان اين‌گونه ذكر كرد:
    1- ترجيح رضاي خداوند بر رضاي خود و ديگران.
    2- ترجيح آخرت بر دنيا ضمن توجه به دنيا و مواهب آن.
    3- ترجيح گرسنگي بر سيري براي باز بودن در حاجت و نيازمندي به درگاه خداوند كريم.
    4- ترجيح معنويت بر ماديت ضمن توجه به ماديات.
    5- ترجيح سادگي بر تجمل.
    6- ترجيح كار و تلاش مستمر بر بيكاري و تن‌آسايي.
    7- ترجيح سخنگويي به حق در برابر سكوت
    8- ترجيح مبارزه با سكوت در برابر بيدادگريها
    9- ترجيح پدر، همسر و فرزندان بر خود در زندگي خانوادگي
    10- ترجيح جامعه بر فرد ديگران برخود
    11- ترجيح شب زنده‌داري بر خواب و غفلت
    12-ترجيح سخت‌گيري‌ بر خود در دنيا براي رعايت آخرت.
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راز جاودانگي شخصيت حضرت زهرا(س)




    از بامداد تاريخ انسان تا جهان معاصر در جامعه و تمدن‌هاي بشري، پيشگامان ترقي‌خواه و الهام‌بخش بسياري ظهور كرده‌اند كه همه آنان سرانجام پس از پشت سر نهادن مراحل گوناگون پيروزي، رشد، پيشرفت و پذيرفتگي اجتماعي و جهاني، به تدريج رو به ضعف و فرسودگي نهاده‌اند اما در اين ميان بايد انديشيد كه اين چه راز و رمزي است كه ياد الهام‌بخش ريحانه پيامبر، نام مقدس و بلند آوازه او، سيره و سبك و روش زيبا و دلنشين و راهگشاي زندگي فردي، خانوادگي، فرهنگي، فكري، سياسي، اجتماعي و جهاني او نه تنها از اين آفت مصون مانده بلكه راه و رسم او در ميان نسل مترقي و آگاه و درست‌انديش، همچنان به صورت يك اسوه دلپذير و چهره محبوب نورافشاني مي‌كند. در يك نگرش گذرا مهم‌ترين رازهاي اين ماندگاري و پايندگي چنين است:
    1- جهان‌بيني حضرت فاطمه زهرا(س)
    نخستين راز ماندگاري و نورافشاني هماره ريحانه پيامبر، در جهان‌بيني خردمندانه، مترقي، هماهنگ با فطرت و خداپسندانه او نهفته است. او آفرينش را بيهوده و بازيچه و «باري به هر جهت» نمي‌نگرد، و كران تا كران هستي را هدفدار، هدفمند، حكيمانه، خداگرايانه، و بر اساس ضابطه و معيار و ملاك و برنامه‌اي بي‌نهايت دقيق مي‌نگرد. او آفرينش انسان را بيهوده و بازيچه و يا براي خور و خواب يا لذت‌جويي و رسيدن به ارزش‌هاي ناپايدار و فناپذير و يا براي جاه‌طلبي نمي‌نگرد. بلكه او هدف از آفرينش انسان را عبادت و بندگي خدا و در پرتو آن تكامل و رشد و توسعه معنوي و اوج‌گرفتن انسان به پرفرازترين مرحله كمال و جمال مي‌نگرد. ريحانه پيامبر(ص) جهان را با همه شكوه و زيبايي‌هايش ساخته و آفريده آفريدگار فرزانه هستي مي‌نگرد و پديده‌هاي گوناگون و شگفت‌انگيز آن را نمودها، جلوه‌ها، نظام‌ها، شاهكارهاي تفكرانگيز و نشان قدرت بي‌همانند حضرت حق‌تعالي ارزيابي مي‌كند. او سراي دنيا را كشتگاه سراي آخرت، سراي آزمون، ميدان امتحان، مقدمه و وسيله‌ رشد و تكامل و ترقي، و نه هدف مي‌داند و آن را بي‌دوام، زودگذر و فناپذير قلمداد مي‌كند.
    او نه تنها نعمت‌ها و موهبت‌ها و زيبايي‌هاي زندگي و ارزش‌هاي مادي را به دور نمي‌افكند و از آنها بيزاري نمي‌جويد و از زندگي انساني نمي‌گسلد، بلكه بر اين باور است كه آفريدگار فرزانه هستي همه اين‌ها را براي بهره‌وري و بهره‌گيري شايسته و بايسته انسان و بهزيستي و بهروزي او آفريد و همه را مقدمه و وسيله رشد و تكامل او و پله‌هاي ترقي او خواسته است. در جهان‌بيني مترقي ريحانه پيامبر، انسان گل سرسبد آفرينش است، پرتوي از نور خداست، نغمه‌اي از روح اوست و از كرامت ذاتي و عظمت خدادادي برخوردار و داراي حقوق و آزادي است و انسان موجودي مسؤول، مكلف و متعهد است. دختر پيامبر مرگ را به مفهوم فنا و نيستي نمي‌نگرد و آن را دروازه‌اي به سوي قرب خدا و ديدار پاداش پرشكوه او و پركشيدن به سراي آرامش و راحتي‌ جاودانه و ماندگار ارزيابي مي‌كند.


    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  12. تشکرها 3


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- پيوند با سرچشمه هستي
    دومين راز ماندگاري و پايندگي ريحانه سرافراز پيامبر اين است كه سراپا شور و اخلاص و تلاش سازنده و جهاد شايسته و هماره و همه‌جانبه است تا خود را به سرچشمه حيات و هستي پيوند زند و با رنگ‌پذيري و الگوگيري از حق و تخلق به اخلاق الهي، خود را به اقيانوس ابديت برساند. از همين ديدگاه است كه آن لذت معنوي و روحي ياد خدا و راز و نياز و زمزمه جانانه با او را با هيچ چيز ديگر مبادله نمي‌كند.
    3- تبلور ارزشهاي انساني
    ياد و نام بلند و انسان‌ساز ريحانه پيامبر، دانشگاه صفات عالي انساني، آموزشگاه درس‌هاي ماندگار و ارزش‌هاي والايي است كه با فطرت خداگرايانه بشر پيوند داشته و با وجدان و اخلاق او درآميخته و با خرد پويا و كمال‌جوي او هماهنگ شده و با كشش‌هاي آسماني و برتر وي همسو است.
    4- انديشه‌اي فراتر از زمان و مكان
    راز ديگر پايندگي و ماندگاري ياد و نام ارجمند ريحانه پيامبر اين نكته ظريف است كه او در زندگي درس‌آموز و الهام‌بخش خويش، هماره به فراتر از زمان و مكان مي‌انديشيد. او از آغاز تا فرجام زندگي پرمحتوا و دگرگون‌سازش چشم به سوي حق داشت و به انجام وظيفه‌ و به اداي رسالت در برابر او دل سپرده بود و به رضايت و خشنودي آفريدگارش مي‌انديشيد و بس.
    5- پرچمدار بزرگ مفاهيم هماره زنده و پرجاذبه
    حضرت فاطمه زهرا(ع) از سويي بزرگ‌پرچمدار راستين آزادي و آزادگي و دفاع از حقوق بشر بود و شهيد بزرگ اين راه و از سويي ديگر پرچم برافراشته مبارزه سترگ فكري، عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و روشنفكرانه بود و هماره محبوب و مطلوب و آرمان انسان‌هاي مترقي است.
    6- جامعيت و كمال
    راز ديگر هماره‌زيستي و پايندگي ريحانه پيامبر اين است كه با وجود زندگي كوتاه ظاهريش، در نقش‌هاي گوناگوني درخشيدن آغاز كرد و نورافشاني نمود و براي همگان به صورت سمبل و نمونه‌اي پرجاذبه و الگويي محبوب و مطلوب و پيشوا و پيشتازي پرشكوه و پرمعنويت و لبريز از راستي و درستي و اخلاص جلوه كرد.
    7- زندگي آموزگارانه
    حضرت فاطمه زهرا(س) از سويي همواره دانش‌پژوه و كمال‌طلب زيست و از خدا و پيامبرش هميشه سازنده‌ترين درس‌ها را آموخت، و از سويي ديگر هميشه و همه‌جا فرصت‌هاي زندگي را به آموزشگاه ارزش‌ها و والايي‌ها تبديل ساخت.
    8- تدبير شگرف و تحسين‌برانگيز
    حضرت فاطمه زهرا(س) پس از عمري زندگي سراسر افتخار و عظمت، سرانجام طي تدبيري شگرف با وصيت‌نامه‌اي حيرت‌انگيز و بي‌سابقه، با مراسم غسل و كفن شبانه، با تشييع غريبانه، با به خاك سپرده شدن شبانه و با آرامگاهي بي‌نام و نشان، از حق‌طلبان و آزادي‌خواهان و صاحبان بينش و آگاهي گرفته تا مردم عادي كوچه و بازار، همه را به تفكر و انديشه و پرسش و چون و چرا برانگيخت و با اين تدبير خدايي، نقش مزار گمشده‌اش را با دل‌ها و جان‌هاي شيفته‌ عدالت و آزادي رقم زد و بدين‌سان جاودانگي راه و رسم ستيز آزادمنشانه و انساني‌اش را تضمين كرد و پرچم مبارزه با زورمداري و فريبكاري به نام دين خدا را برافراشته داشت.
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. *♠^♠* پيامک تسليت شهادت علي النقي،امام هادي(ع) *♠^♠*
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن پیامک
    پاسخ: 37
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۰۱/۱۱, ۱۹:۴۹
  2. غنا و موسيقي، مفاهيم و احکام
    توسط دلواپس در انجمن موسیقی ، قمار، شطرنج ، مسابقات و سرگرمی ها و...
    پاسخ: 27
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۲۶, ۱۷:۵۹
  3. آيا از نظرآثار ديني، دنيا و آخرت در تضادند؟
    توسط roshan_del در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۳۱, ۰۷:۳۷
  4. وجود خدا، وجود اشاري، نه وصفي
    توسط hosyn در انجمن دلایل اثبات خدا در قرآن
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۰/۱۹, ۱۶:۰۳
  5. وظيفه‌شناسي، شرط بقای انقلاب
    توسط اخلاقي در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۶/۲۹, ۱۲:۱۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود