صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا لباس سیاه در مراسم عزاداری توصیه شده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506

    چرا لباس سیاه در مراسم عزاداری توصیه شده است ؟




    یافته‏هاى روان‏شناسی می‌گوید رنگ سیاه، زمانی مفهوم نیستى، پوچى و پایان یافتن را تداعى مى‏کند و غم زایی دارد که به عنوان انتخاب اوّل و یا یکى از سه انتخاب اوّل باشد؛ یعنى، در تمام حالات، اولین رنگ انتخاب شده و یا یکى از سه رنگ انتخابى اوّل باشد. پوشیدن لباس تیره و استفاده از رنگ سیاه - حتى در غیر پوشش - همیشه نامناسب نیست و به معناى رسیدن به پایان زندگى و تسلیم شدن نیست و تأثیر منفى و تخریب روانى در پى ندارد.
    پوشیدن لباس سیاه در عزا دارى‏ها و براى شخص مصیبت زده‏اى که احساس غمگینى مى‏کند، تسکین است و او را در اضطراب ناشى از فقدان شخص محبوب، به سمت آرامش دعوت مى‏کند، افزون بر این موجب همسو ساختن احساسات درونى با فضاى بیرون و باعث آرامش مى‏گردد.
    پس از دیدگاه علمى، رنگ سیاه تأثیرى منفى و نامناسب بر روان و روح آدمى ندارد و در مصایب، کاهش دهنده آلام مى‏باشد و این گونه نیست که علم آن را کاملا و در هر حال طرد ‏کند.
    حال باید دید آیا اسلام براى همیشه و در تمام حالات رنگ سیاه را توصیه مى‏کند و به تعبیر روان شناختى، براى اولین انتخاب‏ها یا سه انتخاب اوّل رنگ سیاه را بر مى‌گزیند و مسلمانان را به این انتخاب دعوت مى‏نماید؟
    نگاه آغازین اسلام به رنگ سیاه، یک نگاه منفى است و هرگز آن را در حالات عادى و زمینه‏هاى روزمره زندگى، به عنوان یک رنگ برتر برنمى‏گزیند، حتی آن را رنگ شیطان و فرعون و نماد طغیان‏گرى، ستم و تاریکی معرفى مى‏کند و مى‏فرماید: «لباس سیاه نپوشید که لباس فرعون است»(1)
    رنگ برگزیده و انتخاب اوّل اسلام، رنگ سفید است که امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هیچ لباسى بهتر از لباس سفید نیست».(2)
    .بعد از رنگ سفید، رنگ‏هاى زرد و سبز از طرف اولیاى دین توصیه شده اسلام است. از نظر اسلام، رنگ زندگى، حیات، حرکت و تلاش رنگ سفید است و آرامش بعد از تلاش و کوشش در رنگ سیاه (شب) مى‏باشد. پیامبر(ص) فرمود: "ألبسوا من ثیابکم البیاض فأنّها من خیر ثیابکم و کفّنوا فیها موتاکم؛(3) لباس سفید بپوشید زیرا آن بهترین لباس است و مرده هایتان را در لباس سفید کفن کنید".
    باز فرمود: «أحسن مازرتم الله عزّ و جلّ به فی قبورکم و مساجدکم البیاض؛ از بهترین لباس‌ها برای ملاقات با خدا در نماز و قبر، لباس سفید است».(4)
    استفاده از لباس سیاه ، در حال نماز مکروه است ، ولی در عزاداری استثنا شده است .(5)
    رنگ سیاه در مکتب اهل بیت(ع)، فقط در مصایب و سوگوارى‏ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ یعنى، یک انتخاب نادر و استثنایى بوده است و نه انتخابى همیشگى. درنگاه ابتدایى رنگ سیاه، یک رنگ مکروه و ناپسند تلقى مى‏شود.
    رنگ سیاه در آخرین انتخاب قرار مى‏گیرد؛ آن هم از این جهت که به واسطه تأثیر روانى آن، موجب سکوت و سکون و آرامش گشته، شخص مضطرب را از مصیبت و حزن به آرامش روانى مى‏رساند و یاحداقل در این زمینه بسیار تأثیر دارد.
    اما در توجیه سیاه پوشی در مراسم عزاداری باید اموری را یادآور شویم:
    اوّلاً، سیاهپوشى سنت منطقى بشر در طول تاریخ بوده و در ایران باستان، یونان و اعراب رواج داشته است.
    شواهد تاریخى و ادبى نشان مى‏دهد رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیارى از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است. این امر به ایران یا دوران اسلام اختصاص ندارد و اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان در عزا جامه سیاه یا کبود مى‏پوشیدند.(6)
    دوم، سیاهپوشى بر مصائب اهل بیت(ع) تداوم سیره انسانى است.
    گزارش‏هاى مستند تاریخى حکایتگر این حقیقت است که پیامبر و ائمه اطهار(ع) بر این سنت منطقى و رسم طبیعى مُهر تأیید گذاشته، در عزاى عزیزانشان سیاه پوشیده‏اند. به روایت ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه، امام حسن(ع) در سوگ امیرمؤمنان على(ع) جامه سیاه پوشید و با همین جامه براى مردم خطبه خواند.(7)
    براساس حدیثى که اکثر محدثان نقل کرده‏اند، زنان بنى هاشم در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) جامه سیاه پوشیدند(8).
    از این حدیث شریف ـ که مورد اعتماد و حجّت بوده و شخصیّت‌هایی از مشاهیر و ثقات اهل بیت آن را روایت نموده‏اند ـ استفاده میشود:

    1ـ پوشیدن لباس سیاه در ماتم و عزا از صدر اسلام مرسوم بوده، بانوان بنی‌هاشم در ماتم حضرت سیّد الشّهدا(ع) لباس سیاه پوشیدند.

    2ـ تشویق و ترغیب امام(ع) از این عمل، دلیل بر رجحان و مطلوبیت آن است؛ و فهمیده میشود که ادامه آن جهت فراموش نشدن این واقعة بسیار بزرگ تاریخی و بزرگداشت قیام سیّد الشّهدا مستحب است.

    مرحوم کلینى نقل مى‏کند که سلیمان بن راشد از پدرش نقل کرد: امام سجاد(ع) را دیدم که جبّه‏اى جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانى کبود رنگ پوشیده بود.(9)
    برخی نوشته اند که دختر "ام سلمه" و زنان انصار در عزای "حمزه" و شهیدان اُحد لباس سیاه پوشیدند و "اسما بنت عمیس" نیز در عزای "جعفر طیار" سیاه پوشید.(10)
    ابونعیم اصفهانی روایت می کند: زمانی که خبر شهادت امام حسین(ع) به ام سلمه رسید، در مسجد پیامبر(ص) خیمه سیاه برپا کرد و خود جامة سیاه پوشید.(11)
    پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران او، زنان بنی هاشم و طایفة قریش برای امام حسین(ع) لباس سیاه پوشیدند.(12)
    پوشیدن لباس سیاه توسط امام دلیل بر جواز آن در هنگام عزاداری است؛ زیرا در اندیشه شیعیان گفتار و رفتار ائمه(ع) حجت و دلیل بر مشروعیت هر کاری است

    چرا لباس و پوشش سیاه؟

    رنگ سیاه، از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هر یک، در مورد یا مواردى خاص، به کار مى‏رود.
    یکى از خواص و آثار رنگ سیاه، آن است که به صورت طبیعى، حزن آور و دلگیر و مناسب عزا و ماتم است. از همین رو، بسیارى از مردم جهان از این رنگ براى اظهار اندوه در مرگ دوستان و عزیزان خود استفاده می‌کنند. البته انتخاب رنگ سیاه در ایام سوگوارى، علاوه بر نکته فوق، علتى منطقى - عاطفى نیز دارد. آنکه در ماتم عزیزان خویش جامه سیاه مى‏پوشد و در و دیوار را سیاهپوش مى‏کند، بااین عمل مى‏خواهد بگوید و بفهماند: عزیز از دست رفته، مایه روشنى چشم و فروغ دیدگانم بود و دفن پیکرش در دل خاک به سان افول ماه و خورشید در چاه مغرب، پهنه حیات و زندگى را در چشمم تیره و تار ساخته و زمین و زمان را در سیاهى و ظلمت فرو برده است.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    پی نوشت ها:
    1- بحارالانوار، ج 83، ص 248.
    2- همان، ج 78، ص 330.
    3- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ح 18061.
    4- همان، ح 18062.
    5- محمد کاظم طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، ج1، ص 572، منشورات مؤسسة العلمی للمطبوعات؛ آیت ا... محمد فاضل لنکرانی ، جامع المسائل، ج1، ص621، 2170
    سؤال 2170.
    6- تمدن اسلامى در قرن چهارم هجرى، آدام‏متز، ترجمه على‏رضا ذکاوتى قراگزلو، ج‏2،ص‏127؛ سیاهپوشى در سوگ ائمه نور، 53-93.
    7- ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج 16، ص 22
    8- بحارالانوار، ج 45، ص 188؛ وسائل الشیعه، ج 2، ص 890.
    9- وسائل الشیعه، ج 3، ص 361.
    10- حسین رجبی، پاسخ به شبهات عزاداری، ص 104.
    11- همان، ص 103.
    12-همان، ص 105.
    13- شورى (42) آیه 23؛ هود (11) آیه 29.
    14- بحارالانوار، ج 44، ص 287
    15- طوسى، امالى، ص 305.
    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۸/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۰:۰۰
    *** الهی العفو ***


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط :.مهدی.: نمایش پست
    یافته‏هاى روان‏شناسی می‌گوید رنگ سیاه، زمانی مفهوم نیستى، پوچى و پایان یافتن را تداعى مى‏کند و غم زایی دارد که به
    نقل قول نوشته اصلی توسط :.مهدی.: نمایش پست
    پوشیدن لباس سیاه در عزا دارى‏ها و براى شخص مصیبت زده‏اى که احساس غمگینى مى‏کند، تسکین است و او را در اضطراب ناشى از فقدان شخص محبوب، به سمت آرامش دعوت مى‏کند، افزون بر این موجب همسو ساختن احساسات درونى با فضاى بیرون و باعث آرامش مى‏گردد.
    پس از دیدگاه علمى، رنگ سیاه تأثیرى منفى و نامناسب بر روان و روح آدمى ندارد و در مصایب، کاهش دهنده آلام مى‏باشد و این گونه
    .
    در قرآن كريم دوستي خاندان پيامبر به عموم مسلمانان توصيه شده است. (شوری ،22 )
    حال كه دوستي ايشان بر ما واجب است جاي آن است كه در شادي آنها شاد و در حزن آنها محزون باشيم. يكي از علامات حزن كه در عرف مرسوم است، پوشيدن جامه‏اي است لباس سياه مي‏باشد كه دلالت بر غم و ناراحتي است و اين پوشش در سوگواري ائمه )ع( نشانه علاقه ما به خاندان عصمت و طهارت است كه البته امري است مطابق با احاديث و سيره حضرات معصومين)ع( كه در ذيل به نمونه هايي از آن اشاره مي‏كنيم:
    1- حسن بن ثابت از شعراي مشهور عصر پيامبر نقل مي‏كند كه در زماني كه حمزه عموي پيامبر به شهادت رسيدند، زنان جامه سياه به تن كردند. و همچنين در سوگ جعفر طيار زنان با جامه‏هاي سياه عزاداري مي‏كردند.
    خود پيامبر نيز در ايام آخر حيات خويش سياه مي‏پوشيدند.
    2- در كتاب بصائر الدرجات في فضائل آل محمد، حنظله حديثي از امام صادق نقل مي‏كند كه امام مي‏فرمايند: خطب رسول الله يوما بعد ان دميلي الفجر في المسجد عليه فميصه السوداء و... روزي بعد از نماز صبح پيامبر با لباس مشكي خود خطبه‏اي بر مردم خواند و...
    همچنين بعد از رحلت پيامبر در سوگ ايشان زنان لباس مشكي به تن كرده و عزاداري مي‏كردند(1).
    3- در سوگ حضرت علي )ع( امام حسن )ع( لباس سياه بر تن داشتند. در حديث آمده است )و كان خرج الحسن بن علي اليهم و عليه ثياب سود(. امام حسن به سوي مردم رفت در حالي كه لباس سياه بر تن داشت(2).
    4- زنان بني هاشم نيز در سوگ سالار شهيدان سياه پوشيدند. اين حديث از امام سجاد )ع( است كه مي‏فرمايد: )لما قتل الحسين بن علي لبسن نساء بني هاشم السواد المسوح...( "آن هنگام كه حسين بن علي به شهادت رسيد زنان بني هاشم لباسهاي سياه و خشن پوشيدند"(3).
    5- امام سجاد )ع( خود نيز در دمشق و در هنگام ايراد خطبه افشاگرانه خود جامه سياه پوشيده بودند. از ايشان سؤال شد: )كيف اصبحت يابن رسول اللّه( يعني شب را چگونه به صبح رساندي اي پسر پيامبر. و ايشان فرمودند: )كيف حال من اصبح و قد قتل ابوه و قل ناصره و ينظر الي حرمه من حوله... و قد كسيت انا و اهل بيتي ثياب الاسي...( يعني چگونه مي‏باشد حال كسي كه پدرش به قتل رسيده و يارانش اندك‏اند و اهل و عيالش اسير و بي پوشش و حجاب و سرپرست و حامي هستند... همانا من و اهل بيتم لباس سياه پوشيده‏ايم...(4)
    از اين موارد در تاريخ و احاديث بسيار نقل شده است و جاي شكي باقي نمي‏گذارد كه پوشيدن لباس سياه سيره اهل بيت در سوگواري براي عزيزان خود بوده است.
    اما احاديثي كه در بيان كراهت پوشيدن لباس مشكي آمده است به اين موارد تخصيص مي‏خورد. توضيح آن كه: ما در قرآن و روايات موارد بسياري داريم كه به صورت عام بيان نشده است اما در روايات ديگر آن مطلب عام در چند مورد استثنا شده است. اين جريان در بين علماي فقه و اصول فقه به تخصيص ناميده شده است. به عنوان مثال در قرآن آمده است كه خريد و فروش حلال است و اين حلال بودن عموميت دارد، اما در احاديث ديگر بعضي از اقسام خريد و فروش را حرام شمرده‏اند، در اصطلاح گفته مي‏شود كه اين احاديث مخصص آن حكم عام است.
    در اين جا نيز احاديثي كه دلالت بر كراهت پوشيدن لباس سياه دارند به اين موارد تخصيص خورده است. يعني در همه موارد پوشيدن لباس سياه كراهت دارد مگر در مواردي كه استثنا خورده است كه يكي از آن موارد سياه پوشي در سوگواري ائمه اطهار و عزيزان خود است.5

    1.ذكر موارد تاريخي از كتاب سياه پوشي در سوگ ائمه نور، علي ابوالحسن منذر، ص 73 -120.
    2. احزاب، 59.
    3. پوشش زن در گستره تاريخ، طيبه پارسا، ص 20 - 18.
    4.تفسير نمونه، ذيل آيه 59 سوره احزاب، ج 17، ص 428.
    5. پوشش زن در اسلام، محمد اشتهاردي، ص 41، دفتر انتشارات ناصر.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام خدمت جناب حكيم.
    پوشش سیاه از منظر روایات
    به نظر می­رسد که اسلام بهره مندی از همه رنگهای طبیعی نظر مثبت دارد وحکمی مبنی بر حرمت ویا کراهت استفاده وبهره گیری از هیچ رنگی صادر نکرده است، مگر حکم ودلیل دیگری برآن بار شده باشد مثلاًاگررنگی ویا ترکیبی ازچند رنگ ، شعار وعلامت دشمنان اسلام ویا گروهی از دشمنان دین باشد.گر چه این امر دربرهه ای اززمان رایج ومعمول باشد. به هرحال تا وقتی که آن رنگ ویا ترکیب مورد نظر به عنوان ویژگی آن گروه یا دشمنان است استفاده ازآن جایز نیست.چنانکه درروایتی ازعلی (ع) نقل شده است که حضرتش پوشش سیاه رابه این دلیل که لباس وپوشش فرعون بوده ، نهی فرمودند.[17]

    همچنین ازامام صادق (ع) نقل است که فرمودند:« خداوند به پیامبری ازانبیاء وحی کرد که به مو منان بگو : لباسهای دشمنانم را مپوشید وخوردنیهای آنها را نخورید وراههایی راکه آنان طی می­کنند نپیمایید که [ دراین صورت ] دشمنم می­شوید؛ چنانکه آنان دشمنمم هستند محقق بحرانی درادامه این نقل می­نویسند: شیخ صدوق (ره) درکتاب خود « عیون الاخبار» بعداز نقل این خبر وبه سند دیگر می­نویسد:« مقصود امام ازلباس دشمنان [دین وخدا ] لباس سیاه است.»[18]

    در تعدادی از روایات ، پوشش سیاه به دلیل اینکه لباس اهل نار جهنم است وزیّ وعادت عباسیان بوده، مکروه اعلام شده. برای نمونه حذیقه بن منصور گوید : درمحضر امام صادق (ع) در« حیره »[19] بودم پیکی از طرف منصور عباسی نزد حضرت آمد وازوی خواست پیش خلیفه برود. امام یک بارانی که یک روی آن سیاه وروی دیگر ش سفید بود ، طلبید وآن را پوشید. وسپس فرمود : من این بارانی را می­پوشم با اینکه می­دانم لباس اهل آتش وجهنم است .[20].

    لذا به نظر بنده ما نمي توانيم صرف نوشته هاي ديگران اكتفا كنيم چه بسا كه نسبت به برهه زمان ما ميبايست به شرايط موجود درجنبه هاي متفاوت به ان نگاه كنيم.


  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مشکی رنگه عشقه رنگ چشم هایه مهربونه و.............

    هیچ رنگی به اندازه مشکی جاذب نور خورشید نیست
    حیف نیست این رنگ با اینهمه جاذب بودن انرژی را تقبیح کنیم.
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روايتي از امام صادق خوانده بودم كه حضرت با توجه به مكروه بودن لباس سياه در مراسم سوگواري توصيه به پوشيدن لباس زرد كرده بودن .

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی یک سوال آیا پوشیدن این رنگ ریا نیست؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

  11. تشکرها 3


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    نقل قول نوشته اصلی توسط asgari نمایش پست
    ولی یک سوال آیا پوشیدن این رنگ ریا نیست؟

    هر کاری رو انسان به نیتی که داره انجام میده در همه چیز میتوان ریا رو راه داد بستگی به نیت آدم داره .

    الاعمال با النیات

    *** الهی العفو ***

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    نقل قول نوشته اصلی توسط سهيل نمایش پست
    روايتي از امام صادق خوانده بودم كه حضرت با توجه به مكروه بودن لباس سياه در مراسم سوگواري توصيه به پوشيدن لباس زرد كرده بودن .

    لطفا سند روایت را ذکر بفرمایید

    *** الهی العفو ***

  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان سلام
    با عرض معذرت دوستان محترم با توجه به تحقيق صورت گرفته گفته اينجانب در خصوص پوشيدن لباس زرد بجاي لباس سياه فاقد وجاهت علمي و مستندات ميباشد. اميدوارم ببخشيد

  17. تشکرها 3


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پوشش زرد در روايات
    در روايات اسلامى به استفاده از پوشش هاى زرد توصيه و ترغيب و بهره گيرى از آن ها بلامانع دانسته شده است. در روايتى امام باقر ـ عليه السلام ـ فرموده است: "ما لباس هاى زرد رنگ و گلگون مى پوشيم."[117]
    در حديث ديگرى محمد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق ـ عليهماالسلام ـ نقل كرده كه امام فرمود: "در پوشيدن لباس زرد اشكالى وجود ندارد."[118]
    در حديث ديگرى آمده كه ابى الجارود گويد: "امام باقر ـ عليه السلام ـ لباس زرد رنگ مى پوشيد."[119]
    در روايت ديگرى آمده كه امام كاظم هنگامى كه پدر گرامى اش در قيد حيات بود، لباسى زرد رنگ به تن شريف اش داشت.[120]
    در برخى روايات استفاده از لباس زرد تنها در محل خانه مناسب دانسته شده است. امام باقر ـ عليه السلام ـ در اين باره فرموده است: "ما لباس زرد را در منزل مى پوشيم."[121]
    البته در برخى از روايات مى بينيم كه حتى اهل بيت عصمت هم در خارج از منزل از پوشش هاى زرد رنگ استفاده مى كرده اند. زراره گويد: ديدم امام باقر ـ عليه السلام ـ در حالى كه جُبّه و عمامه و ردايى زرد رنگ بر تن داشت از منزل خارج شد.[122]
    همان گونه كه از اهل بيت عصمت نقل شده، بهترين پوشش هر عصرى لباس مردم همان زمان است. اگر مى بينيم كه اهل بيت عصمت هم از لباس هاى زرد بهره مى گرفته اند، شايد به اين دليل بوده كه در آن عصر، عرف، چنين پوششى را دور از شأن افراد متشخص نمى دانسته است.
    برخى از فقها استفاده از لباس زرد را در غير عروسى، مكروه دانسته اند.[123]
    در مجموع مى توان نتيجه گرفت كه استفاده از رنگ زرد دست كم در برخى از موارد مجاز بلكه ترغيب و به غير از لباس، در مورد نعلين، رنگ زرد توصيه شده است.
    در حديثى آمده است كه امام صادق ـ عليه السلام ـ به يكى از اصحابش كه نعلين سياه پوشيده بود فرمود:
    "تو را به نعلين سياه چه كار! مگر نمى دانى كه براى چشم زيان دارد و در مردانگى سستى ايجاد مى كند؟!"[124]
    در حديث ديگرى حنان بن سدير گويد: به محضر امام صادق ـ عليه السلام ـ مشرف شدم. نعلينم سياه رنگ بود. امام به محض ديدن آن ها فرمود: حنان، تو را به نعلين سياه چه كار! مگر نمى دانى كه سه خصوصيت بد دارد: چشم را ضعيف و مردانگى را سست مى نمايد و غم بار است؟! حنان پرسيد: پس چه نعلينى بپوشم؟ امام ـ عليه السلام ـ فرمود: نعلين زرد كه سه ويژگى نيكو دارد: چشم را روشنى مى بخشد و اندوه را مى زدايد و به مردانگى قوام مى بخشد و با اين همه از جمله پوشش هاى انبياست.[125]


  19. تشکرها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود