-
۱۳۸۶/۰۹/۲۲, ۰۸:۱۵ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۵
- نوشته
- 742
- مورد تشکر
- 1,784 پست
- حضور
- 9 روز 5 ساعت 34 دقیقه
- دریافت
- 21
- آپلود
- 0
- گالری
-
119
امام حسين و قرآن
از جمله تفسيرهاى آيه «و فدينـه بذبح عظيم » ، اين است كه گفته اند: منظور از «ذبح عظيم » ، حضرت سيدالشهدا(ع ) است . در اين پست اين به توضيح اين مطلب مي پردازيم
تنها تعداد انگشت شمارى از مفسران به تفسير ياد شده اشاره كرده اند .•
منشأ اين تفسير ، روايتى است كه مرحوم صدوق (ره ) در كتاب خصال نقل مى كند كه پيش از بيان پاسخ آن را بيان مى كنيم :
«هنگامى كه خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعيل ، براى حضرت ابراهيم (ع ) فرستاد ، حضرت درخواست كرد كه فرزندش را ذبح كند ، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى كه به دست خويشتن ، فرزندش را ذبح كرده است درجاتش بالا رود . خداوند از او پرسيد: محبوب ترين مخلوقاتم نزد تو كيست ؟» پاسخ داد: «محبوب تر از حبيبت محمد(ص ) نيافريدى .» فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است يا خودت ؟» گفت : او ، فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است يا فرزند خودت ؟» گفت : «فرزند او» فرمود: «اين كه فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح كردند ، تو را بيشتر اندوهگين مى سازد يا اين كه فرزندت را به دست خود ذبح كنى ؟» گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگين كرد .» فرمود: «اى ابراهيم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسين را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى كند و با اين كار گرفتار غضب من مى شود .» دل ابراهيم اندوهگين شد و ناله و گريه سر داد .
وحى آمد كه اى ابراهيم ! ناله ات را پذيرفتم و آن را جايگزين ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى كردى ـ كردم و برايت درجات اهل ثواب بر مصيبت ها را واجب كردم و اين همان قول خداوند است كه فرمود:
«و فدينـهُ بذبح عظيم .» (صافات ، 107)•
با توجه به روايت فوق سه نكته را بيان مى كنيم :
1ـ روايت ياد شده ، ظاهراً از نظر سند مشكلى ندارد; زيرا راويان آن عبارتند از: 1ـ عبدالواحدبن محمدبن عبدوس نيشابورى العطّار (استاد مرحوم صدوق ) 2ـ على بن محمدبن قتيبة النيشابورى 3ـ فضل بن شاذان (از اصحاب ائمه (عليهم السلام )) كه همه آنان يا مورد اعتماد و ستايش قرار گرفته اند و يا از اصحاب و بزرگان هستند .•
بر فرض چشم پوشى از سند روايت ، به نظر مى رسد ، روايت ياد شده اين مقام را فقط شايسته حضرت سيدالشهداء(ع ) مى داند . توضيح اين كه : در اين صورت عبارت «قديناه » ، به معناى «عوّضناه » است ; يعنى خداوند مصيبت شهادت امام حسين (ع ) را ـ كه به دست دشمنانش ذبح خواهد شد ـ ، به جاى مصيبتى كه بنا بود حضرت ابراهيم (ع ) متحمل شود ، قرار دارد; به اين معنا كه حضرت ابراهيم (ع ) براى بالا بردن درجات خويش مى تواند بر مصيبت امام حسين (ع ) بگريد:Geryan:; بنابراين ، از اين روايت ، هرگز استفاده نمى شود كه امام حسين (ع ) فدايى اسماعيل شد . اين برداشت از روايت ناصحيح است .•
2 . بر فرض كه بتوان امام حسين (ع ) را به جاى «ذبح عظيم » گذاشت ، با توجه به معناى «فديناه » مقصود اين خواهد بود: از آنجا كه مقام ذبح عظيم كه با گريستن بر آن ، درجات انسان بالا مى رود ، فقط شايسته امام حسين (ع ) بود ، ذبح عظيمى را جايگزين ذبح حضرت ابراهيم (ع ) كرديم .
3 . بر فرض پذيرفتن دلالت روايت لسان اين گونه از روايات ، تأويل آيات است نه تفسير ، و تأويل با ظاهر معناى آيات ارتباطى ندارد ، بلكه مربوط به بطون قرآن بوده ، از عهده قضاوت ما خارج است .
پاورقي ها:
1 . ر .ك : تفسير كنزالدقائق ، محمدرضا قمى ، ج 11 ، ص 171 ـ 172 ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
2 . ر .ك : خصال ، شيخ صدوق ، ج 1 ، ص 58 ـ 59 ، مؤسسه نشر اسلامى ـ ترجمه آزاد .
3 . ر .ك : طبقات اعلام الشيعه تا شيخ آغا بزرگ تهرانى ، ج 1 ، ص 205 ، اسماعيليان
4 . ر .ك : خصال ، همان ، ص 59 ، حاشيه ، على اكبر غفارى .
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۲, ۱۵:۲۹ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۲, ۱۸:۵۹ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۲, ۲۲:۲۳ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,566 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
منم بودم یادم می رفت!
بنده خدا حسین تبار عزیز شب تا صبح ،صبح تا شب باید سروکله بزنه با این زبان بیگانه!
حق داره به خدا!
همین که الان می تونه فارسی تایپ کنه!یعنی خیلی قوی و استواره!
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۳, ۲۳:۰۰ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
رجعت امام حسين(ع) در قرآن كريم
رجعت امام حسين(ع) در قرآن كريم:
در قرآن كريم پيرامون مسئله رجعت و نيز رجعت حسين بن على(ع)، آيات فراوانى وجود دارد تا بدانجا كه گفتهاند: در قرآن 18 آيه صريح در باب رجعت هست. و از جمله اين آيات، آيات ششم و هفتم از سوره مباركه نازعات مىباشد: در آن روز كه زلزلههاى وحشتناك همه چيز را به لرزه درمىآورند و به دنبال آن حادثه دومين رخ مىدهد.
اين دو آيه شريفه اشاراتى دارند به حوادثى كه قبل از وقوع قيامت و رستاخيز روى مىدهند كه از جمله آنها زلزلهاى وحشتناك است كه همه چيز را درهم ريخته و نظام جهان را دگرگون مىسازد.
حضرت امام جعفر صادق(ع)، در (تأويل) اين آيه شريفه فرمودهاند:
لرزاننده حسين بن على(ع)، و حادثه دومين، على بن ابيطالب(ع)، است. نخستين فردى كه (در رجعت) قبر او شكافته شده (و از آن بيرون مىآيد) و خاك را از سر مىزدايد، حسين بن على(ع) است.
و نيز در اين زمينه بايد به آيه 6 از سوره مباركه اسراء اشاره كرد، كه خداوند عزيز در اين آيه مىفرمايد:
آنگاه شما را روبهروى آنها قرار داده و بر آنها غلبه دهيم و به مال و فرزندان نيرومند، مدد بخشيم و عده جنگجويان شما را بسيار گردانيم.
اين آيه شريفه نيز طبق روايتى كه از امام جعفر صادق(ع)، وارد گرديده، به موضوع رجعت امام حسين(ع)، اشاره دارد، چرا كه آن حضرت فرمود: اول كسى كه به دنيا برمىگردد؛ حضرت امام حسين(ع)، و اصحاب او و يزيد و اصحاب او خواهند بود. پس همه ايشان را بكشد مثل آنكه ايشان كشتهاند چنانچه حق تعالى فرموده است: ثم رددنا لكم...و باز در روايت ديگرى امام صادق(ع)، در تأويل همين آيه فرمايد: «.. ثم رددنا لكم الكره عليهم» اشاره است به خروج امام حسين(ع)، با هفتاد نفر از اصحابش... و به مردم گويند كه اين حسين است كه بيرون آمده است تا مؤمنان شك در او نكنند و بدانند كه دجال و شيطان نيست و حضرت قائم در آن وقت در ميان ايشان باشد....
با توجه به دو آيه فوقالذكر اين نكته به دست مىآيد كه امر رجعت و نيز رجعت امام حسين(ع)، از نظر اين كتاب آسمانى امرى شدنى خواهد بود .
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۴, ۲۲:۰۵ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
شریک قرآن
[quote=saeed623;4898]<font face="Arial"><font size="3"><font color="blue">از جمله تفسيرهاى آيه «و فدينـه بذبح عظيم » ، اين است كه گفته اند: منظور از «ذبح عظيم » ، حضرت سيدالشهدا(ع ) است . در اين پست اين به توضيح اين مطلب مي پردازيم آن بزرگوار، از جهات مختلف، آزادگي، عزت و شرف انسانياند.6. هر يك، ذكر و ورد روز و شب اهل ايمان و آزادگان جهانند.7. هر دو، تا ابد، تازه و زنده و جديدند و گرد كهنگي بر سيماي زيباي درخشان هيچ يك از آن دو نور الهي نخواهد نشست.8. تكرار قرائت آيات قرآن، خستگي نميآورد و هر بار، گويا نخستين بار است كه آن را قرائت ميكند; زيرا هر روز، طراوت و تازگي مخصوص به خود را دارد. ذكر نام امام حسين(عليه السلام)، فضايل و مناقب بي شمار و سخنان دلنشين و جذاب و خلاصه، بيان هر يك از ابعاد شخصيت درخشان آن حضرت نيز هر چه تكرار شود، اندكي از بها، نورانيت و جلوههاي خيرهكننده آنها را نميكاهد.9. هر دو، در جهان تحولي به وجود آوردند كه تا ابد، در عرصه زندگي انسان جلوه نموده، به پيش ميروند، انسانها را تربيت ميكنند و تا نقطه اوج شرف، مجد، عزت و افتخار، عروج ميدهند.10. هر دو، نويدِ رحمت و مبشّر عنايت و لطف خدايند. از اين رو، دلها هنگام قرائت يا شنيدن آيههاي قرآن كريم به پرواز درميآيند. از سخنان امام حسين(عليه السلام) و بيان زندگاني ايشان نيز جانها نوازش يافته، شيفته پرواز به سوي بهشت خدا ميشوند.11. هر دو، صاعقه عذاب بر سر دشمنان دين و بشر و ستمگران خيرهسر بودند. بههمين دليل، جنايتكاران وحشيانه به هر دو حمله كردندشريك قرآن بود:1. هر دو، حجّت الهي بودند.2. هر دو از عالَم بالا به اهل زمين داده شده بودند.3. هر دو، وديعه و يادگار پيامبراكرم(صلي الله عليه وآله) بودند.4. هر دو، نور خدايند كه در ظلمات ارض و عالم ناسوت نورافشاني ميكنند.5. هر دو، هادي جامعه انساني به راه خير و صلاح و سوقدهنده ملتها به صراط مستقيم حق و عدالتجويي، .
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۴, ۲۲:۲۰ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام ویژه به جناب منتظر و شهیدان پرکار
با سلام به همه دوستان بخصوص جناب شهیدان و مخصوصا منتظر عزیز
یک تشکر ویژه از جناب منتظر که ازمنم جلوزده و با شهیدان خیلی فاصله نداره و واقعا هر دو زحمت میکشند. !
حق با شماست . ولی راستش میترسم بیام تو این فاز این زبان کفر یادم بره
برای فع خستگی صلوات .
با امتنان از اهتمام حسین تبار:salavat:
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۴, ۲۳:۱۱ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,566 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۵, ۰۸:۰۴ #9
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
وَ اسْتَفْتَحُواْ
:salavat:[quote=منتظر;5149]ما کوچیک شما هستیم!
ما این فعال بودن و پست دادن رو از شما یاد گرفتیم داداش!
نه نه!
نکنی این کار رو؟!
نیای تو این فاز؟!
همون مخلوط بنویسی! بهتر از اینه که بخش انگلیسی زمین بمونه...ماشاءالله یه تنه می چرخونی ها!
ماشاءالله...[/quote]
ولید بن عبدالملک به قرآن تفأل زد. این آیه آمد: «وَ اسْتَفْتَحُواْ وَ خَابَ کُلُّ جَبَّار عَنِید;([1]) طرفداران انبیا(علیهم السلام) از خدا تقاضاى فتح و پیروزى کردند و سرانجام، هر گردنکش منحرفى نومید و نابود شد.» او قرآن را بر هم گذاشت و آن را نشانه تیر خود قرار داد و آن قدر بدان تیر زد که پاره پاره شد و این شعر را خواند:
تهدّدنى بجبّار عنید *** فها انا ذاک جبّار عنیداى قرآن، مرا به «جبّار عنید» تهدید مى کنى؟ اینک من آن جبّار عنیدم. هنگامى که در روز محشر نزد پروردگارت آمدى بگو: پروردگارا! ولید مرا پاره پاره کرد!!!
اذا ما جئت ربّک یوم حشر *** فقل یا ربّ مزقنى الولید([2])
و امام حسین(علیه السلام) نیز چون صاعقه عذاب بر سر دشمنان اسلام بود. او بر بنى امیه و آل ابى سفیان نهیب مى زد و فریاد مى کشید; ازاین رو هدف تیر، نیزه و شمشیر آنان قرار گرفت و سر از بدن مطهرش جدا و بدنش را پاره پاره نمودند.
1: ابراهیم/15.
2:حیاة الحیوان دمیرى به نقل از تتمة المنتهى، ص 91 / الطرائف، ص 167 / بحارالانوار، ج 38، ص 193.
-
۱۳۸۶/۰۹/۲۵, ۰۸:۲۸ #10
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۵
- نوشته
- 742
- مورد تشکر
- 1,784 پست
- حضور
- 9 روز 5 ساعت 34 دقیقه
- دریافت
- 21
- آپلود
- 0
- گالری
-
119
تمركز بر بحث امام حسين و قرآن
ضمن تقدير وتشكر فراوان از دوستاني كه در بحث شركت كردند لازم به تذكراست كه كانون تخصصي قرآن جاي بحث علمي است نه جاي تعارف و تقدير و تشكر براي تشكر كردن شما كافيست دكمه تشكر رافشار دهيد نيازي به اشغال كردن فضاي سايت نيستكه متن عريض و طويل بنويسيد بنابراين پيشنهادميشود بحث را از موضوع خود منحرف نكنيد
و به آن بپردازيد
درضمن اگر صلاح مي دانيدبا توجه به راه اندازي بخش اهل بيت عليهم السلام وقرآن از مدير محتوايي سايت مي خواهيم كه اين موضوع را به آنجا منتقل كنند :salavat:
-
تشکرها 3
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری