صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیبایی و زشتی (ظاهر) ادم ها را چطوری می شه با عدالت خدا سازگار دونست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زیبایی و زشتی (ظاهر) ادم ها را چطوری می شه با عدالت خدا سازگار دونست؟




    سلام، شرمنده م اگه این تاپیک رو توی قسمت نامربوط می زنم، والا از دسته بندی فروم شما زیاد چیزی متوجه نشدم!!!

    یه سوال
    زیبایی و زشتی آدما (چهره) رو چطوری می شه با عدالت خدا سازگار دونست؟ بگذریم از اینکه زیبایی نسبی هست و هر کسی یه چیزی رو زیبا می بینه و آقا دلت پاک باشه و این حرفا

    خداییش کسی که به اصطلاح «خوشگله» خوب خوشگله دیگه، تازه یکی از ویژگی های آدمای خوب هم زیباییشون هست و وقتی یه شخصیت بد رو می خوان معرفی کنن می گن زشته!!!

    به هر حال، هر چقدر هم آدم به فکر دل پاک و سیرت زیبا باشه ولی حتما شما هم تایید می کنید که نمی شه صورت زیبا رو نادیده گرفت، می شه؟

    کسانی که چهره ی نازیبایی دارن و فشارهای روانی زیادی از همین مساله دارن به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی، چطور می تونن عدالت خدا رو با این قضیه جمع کنن؟
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۵:۳۲ دلیل: تصجيج عنوان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط soheilspeedart نمایش پست

    یه سوال
    زیبایی و زشتی آدما (چهره) رو چطوری می شه با عدالت خدا سازگار دونست؟

    لازمه قوانين ثابت و تفكيك ناپذير جهان آن است كه بين موجودات هستى تفاوتهايى باشد.

    در همين راستا هم خداوند متعال به هر موجودي همان وجود و همان اندازه از کمال و زيبايي را مي دهد که مي تواند بپذيرد.

    در يك مجموعه، هر جزء موقعيت خاصى دارد كه برحسب آن، كيفيت خاصى را دارا مى‏شود. جهان چون چشم و خط و خال و ابروست كه هر چيزى به جاى خويش نيكوست. اساساً اگر تفاوت وجود نداشته باشد، كثرت و تنوع نيز نخواهد بود و اگر كثرت و تنوع نباشد، ديگر مجموعه و نظام، مفهومى نخواهد داشت.
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۴:۱۹


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس یعنی خدا نمی تونه همه آدما رو زیبا بیافرینه ولی متفاوت، درسته؟

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    یعنی خدا نمی تونه همه آدما رو زیبا بیافرینه ولی متفاوت،
    فکر نمیکنی کلمه نمیتونه در حق خداوند ناشایست باشه ....

    و هو علی کل شی قدیر


  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درسته، ولی اگه یکم فکر کنی متوجه می شی که این نمی تونه به خدا بر نمی گرده!!!

    من درباره جمع شدن عدل خدا و عدم امتیاز زیبایی بعضی بندگان سوال کردم، ولی جواب من با تنوع و کثرت و این چیزا داده می شه!!!
    پاسخ منطقی در کار نیست!!! پس من می تونم نتیجه بگیرم که یه اشکالی در کاره!!!

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط soheilspeedart نمایش پست
    سلام، شرمنده م اگه این تاپیک رو توی قسمت نامربوط می زنم، والا از دسته بندی فروم شما زیاد چیزی متوجه نشدم!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط soheilspeedart نمایش پست

    یه سوال
    زیبایی و زشتی آدما (چهره) رو چطوری می شه با عدالت خدا سازگار دونست؟ بگذریم از اینکه زیبایی نسبی هست و هر کسی یه چیزی رو زیبا می بینه و آقا دلت پاک باشه و این حرفا

    خداییش کسی که به اصطلاح «خوشگله» خوب خوشگله دیگه، تازه یکی از ویژگی های آدمای خوب هم زیباییشون هست و وقتی یه شخصیت بد رو می خوان معرفی کنن می گن زشته!!!

    به هر حال، هر چقدر هم آدم به فکر دل پاک و سیرت زیبا باشه ولی حتما شما هم تایید می کنید که نمی شه صورت زیبا رو نادیده گرفت، می شه؟

    کسانی که چهره ی نازیبایی دارن و فشارهای روانی زیادی از همین مساله دارن به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی، چطور می تونن عدالت خدا رو با این قضیه جمع کنن؟ :gig:

    بنام خدا
    با سلام
    ابتدا لازم است مفهوم اصلى و دقيق عدل روشن شود تا در قضاوت دچار خطا و اشتباه نشويم. براى عدل مجموعاً چهار معنى ذكر شده است. 1. موزون بودن 2. تساوى و نفى هرگونه تبعيض 3. رعايت حقوق افراد و حق هر صاحب حقى را به وى دادن 4. رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و ملاحظه قابليت موجودات در افاضه نعمت هاى وجودى و كمالى الهى.
    بصورت مختصر مى توان گفت: معناى اول (موزون و متناسب بودن) گرچه از معانى عدل است و عدالت خداوند بدين معنى واقعيت غير قابل انكارى است امّا اين معنا از عدل شبهات و ايرادات را بر طرف نمى كند چرا كه به قول مرحوم استاد مطهرى: «اشكال كننده بر مى گردد و مى گويد من منكر اصل تناسب در كل جهان نيستم، ولى مى گويم رعايت اين تناسب خواه ناخواه مستلزم برخى تبعيضها مى گردد.» معناى دوم نيز كه تساوى مطلق و نفى هر گونه تبعيض بود و بى نياز از توضيح است چرا كه چنين تصورى در مورد خداوند نه معقول است و نه مقبول. تساوى مطلق در درونش تناقض است چرا كه به نفى عدل منجر خواهد شد. معناى سوم هم ناظر به مفهوم بشرى عدل است و در مورد ذات مقدس بارى تعالى معنى ندارد. مرحوم مطهرى مى گويند: «اين معنى از عدل به حكم اين كه از يك طرف، بر اساس اصل اولويت هاست و از طرف ديگر از يك خصوصيت ذاتى بشر ناشى مى شود كه ناچار است يك سلسله انديشه هاى اعتبارى استخدام نمايد و «بايد»ها و «نبايد»ها بسازد و «حسن و قبح» انتزاع كند، از مختصات بشرى بوده و در ساحت كبريايى راه ندارد.»(1)
    *********
    1: ولايت از ديدگاه قرآن،ص 152


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    موجودات در ظرف پذيرش افاضات الهى داراى قابليت هاى مختص به خود هستند و عدل الهى يعنى اينكه خداوند مطابق اين قابليت ها و ظرفيت ها فيض و فضل و جُود و ديگر افاضات وجودى و كمالى را به موجودات افاضه كند و در مقابل ظلم به معنى امساك و خوددارى خداوند از چنين عملى خواهد بود. در اين تعريف ما در واقع دو فرض و دو پيش زمينه داريم كه عبارتند از: 1. لزوم رعايت ظرفيت و قابليت و استحقاق موجود، 2. اذعان به تفاوت اين قابليت ها و امكان فيض گيرى ها از ناحيه موجودات است. موجودات در نظام هستى از نظر قابليت و ظرفيت در فيض گيرى از مبدأ هستى يكسان نبوده بلكه با هم متفاوتند. بعد از توجّه به اين دو فرض است كه مى توان به پاسخ دادن از تبعيض ها و تفاوت هاى موجود پرداخت. آنچه در سؤال پرسش كننده محترم آمده است ريشه در دو نكته دارد كه يكى را از قول مرحوم مطهرى نقل مى كنم و به ديگرى مى پردازيم. استاد مطهرى مى گويند: «در اين جا مطلبى هست و آن اين كه غالب مردم خداوند را از راه آثار يعنى از راه نظام جهان مى شناسند، تكيه گاه معرفت آنها جهان است، اين چنين، معرفتى، معرفت ناقص است ـ مردمى كه تكيه گاه معرفتى شان منحصراً جهان است خدا را حكيم و عليم و عادل و غنى و كامل بودن خدا را در آيينه جهان ديده اند و بس، خواه و ناخواه مجهولاتى كه در اين زمينه در جهان پيدا مى كنند لكه اى بر چهره آيينه شان مى شود...»
    آنچه در اين جا پيش مى آيد بى ارتباط با اين معضل نيست خدا را تنها از دريچه جهان ديدن و تنها بر واقعيت خارجى و بيرونى اعتماد و اكتفاء كردن ما را به بى راهه مى برد. نكته ديگر اينكه مقايسه اشتباهى در اين گونه سؤالات بين نظام خلقت با موارد محسوس صورت مى گيرد و لذا دچار اشتباه در نتيجه گيرى مى شويم. بسيارى خيال مى كنند نظام خلقت همانند كارخانه ماشين سازى است و از خود مى پرسند چگونه است.
    در اينجا تمامى خروجى ها همه يكسان و همانند ولى خداوند انسان ها را يكى سفيد و يكى سياه يكى با بهره هوشى زياد و يكى كم، يكى سالم و يكى ناقص و.... خلق مى كند، غافل از اين كه اين قياس باطل بوده و از اساس خراب است چرا كه گفتيم عدالت به معنى دوم كه همين معنى مورد قياس را مى رساند در درون خود تناقص آميز است. تساوى مطلق يا عدل مطلق نه ممكن است نه معقول، چرا كه عدل مطلق يعنى چشم پوشيدن بر قابليتها و ظرفيتها كه خود عين ظلم است. بقول بعضى صاحب نظران اين واقعيت ها لازمه نظام آفرينش و تابع قوانين علّى و معلولى حاكم بر آن است و فرض يكسان بودن همه انسان ها پندار خاصى است كه نهايتاً به ترك آفرينش منجر خواهد شد. تذكر اين نكته ضرورى است كه بحث عدل چون از مباحث بنيادين و سنگين اعتقادى و كلامى است لذا شما را براى فهم دقيق و رفع شبهات احتمالى به منابع ذيل ارجاع مى دهم.(1)
    *******
    1: تفسير نمونه،ج 27، ص 51


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ببخشید اینقدر کشش می دم، ولی می شه یکم ساده تر توضیح بدین؟!

    راستش من توی فروم های زیادی عضو هستم (کامپیوتر) و دیگران می گن که توی زمینه سخت افزار و امنیت، می تونم به مبتدی ترین کاربرا، پیچیده ترین مفهوم ها رو تفهیم کنم!!!

    راستش اینجا هم که عضو شدم، به خاطر دانلود چند تا مداحی بود، اتفاقی بعضی مطالب رو خوندم و بد ندیدم فعالیتم رو با یه سوال شروع کنم، و امیدوارم بتونم توی این زمینه هم فعال بشم، اما تقاضایی که دارم اینه که لطف کنید و ساده توضیح بدین تا اولا تکلف نوشتار، باعث گریز خواننده از مطالعه کامل مطلب نشه و دوما به ساده ترین زبان، بزرگترین مفهوم ها برسه، تا افراد بی سوادی مثل منم بتونن راحت مطلب رو درک کنن

    حالا نمی دونم که صلاح می دونید که این سوال رو ساده تر جواب بدین یا به همین جوابها بسنده می کنین

    به هر حال مرسی

  13. تشکرها 3


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    چند توضيح
    الف‌) خداوند متعال‌، نظام آفرينش را بر اساس علم و حکمتش به نظام علّي و معلولي و سببي و مسببي قرار داده است‌; به اين معنا که براي هر حادثه و پديده‌اي در عالم‌، علتي وجود دارد، و هر علتي نيز معلولي مختص به خود دارد; مانند آتش که سبب گرما، و نور که سبب روشنايي هستند.
    در مورد زيبايي و زشتي فرزندان نبايد نقش پدران و مادران را ناديده گرفت چرا که يکي از علت‌هاي عمده‌، علاوه بر مسايل ژنتيکي رفتار و عملکرد پدر و مادر در هنگام بارداري و تغذيه جنين مي‌باشد که باعث زشتي يا زيبايي کودک مي‌گردد; بنابراين هر يک از زيبايي يا زشتي علت خاصي دارد که تغذيه‌هاي ناصحيح‌، نسل‌هاي گذشته‌، افراد جامعه و اراده پدران و مادران در آن مؤثر بوده و باعث شده اين‌گونه افراد در جامعه پيدا شوند.

    در موارد زشتي که افراد از آن رنج مي‌برند، نوزادان بي‌گناهند. علت آن والدين و کساني هستند که آگاهانه يا ناآگاهانه باعث شده‌اند که اين افراد، زشت رو، به دنيا آيند و اين‌، اثر ذاتي و بازتاب عمل آن‌هاست‌; امّا از آن‌جا که خداوند رحمان و رحيم است‌، براي افرادي هم که به عللي در دنيا گرفتار اين نوع مشکلات ناخواسته مي‌شود، وظيفه و اجر و پاداشي خاص قرار داده است که اگر وظايف خود را انجام دهند و گناه نکنند، سختي‌هاي آنان به بهترين وجه جبران خواهد شد به گونه‌اي که صد در صد راضي خواهند شد; "إِنَّمَا يُوَفَّي الصَّـَبِرُون‌َ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَاب‌ٍ; (1) بي‌ترديد، صابران‌، اجر و پاداش خود را بي‌حساب دريافت مي‌دارند."(2)
    واژة "جمال‌"، "جميل‌"، "جميلاً" در چهار آيه و "زينت‌" در 46 آية قرآن آمده است‌. قرآن اين مسئله را با توجه به کل آفرينش که با جمال و زيبايي آميخته است‌، مطرح کرده است‌; مثلاً مي‌فرمايد: "براي شما در چهارپايان آن‌گاه که آن‌ها را از چرا گاه بر مي‌گردانيد و هنگامي که به چراگاه مي‌بريد زيبايي است‌." (3) و در مورد آن‌چه بر روي زمين است‌، مي‌فرمايد: "إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَي الاْ ?َرْض‌ِ زِينَة‌ً لَّهَا لِنَبْلُوَهُم‌ْ أَيُّهُم‌ْ أَحْسَن‌ُ عَمَلاً." (4) و نيز دربارة زيبايي معنوي مي‌فرمايد: "وَ لَـَکِن‌َّ اللَّه‌َ حَبَّب‌َ إِلَيْکُم‌ُ الاْ ?ًِيمَـَن‌َ وَ زَيَّنَه‌ُ فِي قُلُوبِکُم‌ْ." (5) و... .
    زيبايي‌گرايي يکي از تمايلات اصيل و فطري در وجود انسان است‌
    *****
    1) سوره زمر،آيه 10
    2: تفسير نمونه‌، آية‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 1، ص 524 ـ 535، دارالکتب الاسلامية / مجموعه آثار، شهيد مطهري‌، ج 1، ص 115، انتشارات صدرا
    3)سوره کهف‌، 7آيه
    5) سوره حجرات‌، آيه7

    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۴/۰۱ در ساعت ۱۴:۳۷

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت حضار محترم واساتيد بزرگوار
    خدا مالك همه چي هست.اين رو هيچكس نميتونه رد كنه
    به دنيا امديم بدون اينكه انتخاب كرده باشيم
    دردامان پدر ومادري قرار گرفتيم بدون اينكه انتخابي كرده باشيم
    در سرزميني به دنيا امديم بدون اينكه انتخاب ي كرده باشيم
    صورت وجسمي داريم بدون اينكه در انتخاب ان نقشي داشته باشيم
    با ادمها و شرايط محيطي مواجه خواهيم شد بدون انكه اختياري در برخورد با انها داشته باشيم و خواه ناخواه متاثر خواهيم شد
    بعضي كورند بعضي لال بعضي كر
    بعضي در ثروت ومكنت بعضي در فقر ونكبت
    به انسانها، به حيوانات ظلم ميشود بدون اينكه كسي عكس العملي نشان دهد
    زندگي سرشار از رنج و نكبت و كثافت است، اگر فقط خود را نبينيم ان هنگام كه سوال ميشود از ما در مورد عدالت خدا
    اري من بنده ام .من خلق شدم .حقي ندارم كه اعتراض كنم به دردها و نقص ها
    كساني كه از عدالت خدا دم ميزنند، ايا ميبينند كه سراسر وجود اين زمين با اين عظمت فرياد دردمندان بسياري را پر كرده و هنوز جواب دعاي هيچ يك از خدا شنيده نشده
    كار اسوده ايست حواله كردن همه پاسخهايي كه نميدانيم به حكمت و ازمون خدا
    كدام حكمت؟كدام ازمون؟ كدام كمال در انتظار دختر بچه اي هست كه در دامان يك گداي معتاد متولد شده و پس از او هم جانشين والدين خواهد بود .
    كساني كه ثروتمند و زيبا هستن و به كمال ميرسن به بهشت ميرسند تفاوتي دارند با كساني كه با درد و رنج عازم جهنم شدند؟
    بچه هاي سودان كهدر اثر قحطي مرگي دارند كه حيوانات هم تجربه نكرده اندبه كدام كمال ميرسند ؟كدام حكمت از اسوده زندگي كردن انها را منع ميكند ؟تمام كساني كه از عدالت سخن ميگويند همه دوحالت بيشتر ندارند يا سوارند يا به اميد سواري سنگ عدالت خدا رو به سينه ميزنند
    خدا زيباست اما نه براي همه
    خدا مقدس است اما نه راي همه
    خدا اجابت ميكند اما نه براي همه
    پيچيدن دردها و نقص ها و اعتراضه در لفافه حكمت و توجيه و فلسفه بافي فقط پاك كردن صورت مسيله هست
    كاش جراتي بود براي همه تا به خدا هم اعتراض كنند
    كاش زشتي كافر بودن رو همه مردم يك بار تجربه ميكردن
    تمام تعريفهاي عدل هم چيزي جز خود بي اعدالتي را نشان نميدهد
    خدايي كه ميتوانسته به نحو احسن خلق كند اما ناقص خلق نمود
    حالا يكي بايد به مردم حالي كنه كه احساس بنده مهمه نه اينكه نقص از نظر خدا چيه يا از نظر بنده كدامه
    درد و رنج بنده ها همون جيزيه كه خود خدا اشاره كرده كه ما انسان را در رنج ومشقت افريديم
    دستت درد نكنه خدا خيلي ممنون
    يكي بهم گفت تو بايد الان شكر كني چون اين درست نيست كه فقط موقع نعمت خدا خدا مكني
    راست ميگفت بيچاره من خلق شدم تا بار نكبت بنده بودن و دم نزدن رو تحمل كنم
    گاهي بهم لطف بشه يه نعمتي جلوم انداخته شه تا شكر كنم و گاهي هم درد ورنجي بهم برسه كه گريه و التماس كنم و يا اينكه عارفانه بگم:درد و لذت هرچه رسد از دوست نكوست!!!!
    به جاي خوندن فلسفه و كلام بريم واقعيت زندگي ادما رو تو دنيا نگاه كنيم.خودمونو نگاه كنيم
    تا ببينيد كه خدا هم اونقدر دوست داشتني نيست
    ببخشيد كه خاطر مبارك همه رو رنجوندم
    من اينجا هستم بدون اينكه اگاهي داشته باشم و در تقلاي ماندن و زندگي كردن
    من اگر كور بدنيا امده بودم اين ادم الان بودم؟
    مسلما كه نه
    من و تو از قبل برنامه ريزي شديم كه كي باشيم ؟ چگونه باشيم؟يمين باشيم يا يسير؟
    خدايي كه بيستو چند سال حواب يك درخواست ساده را ندهد خيلي بي رحم است
    كدام عدل؟


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود