صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: --::--::--:: اندر احوالات روح ::--::--::--

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506

    --::--::--:: اندر احوالات روح ::--::--::--




    روح ، موجودی مجرد است و جسم و قابل قسمت نیست و حیات و فعالیت اعضای بدن، به او متكی است.
    واژه روح در قرآن در سوره‏ها و آیات متعددی تكرار شده است و متبادر از آن، همان موجودی است كه مبدأ حیات و زندگی است و آن را منحصر به انسان و یا انسان و حیوان ننموده است، بلكه آن را در غیر انسان و حیوان نیز اثبات نموده است مثل آیه مباركه:

    "...فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا اِلَیها رُوحَنا"1. "
    ..مریم میان خود و آنان حجابی افكند و در این هنگام، ما روح خود را به سوی او فرستادیم".
    و آیه مباركه:

    "وَ كَذلِكَ أَوْحَینا اِلَیكَ رُوحا مِنْ أَمْرِنا"2. "
    همان‏گونه(كه بر پیامبران پیشین، وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی كردیم".

    و آیات دیگر. پس برای روح، مصداقی در انسان هست و مصداق‏های دیگری نیز در برخی موجودات دیگر .
    این دو آیه و آیات دیگر به صراحت دلالت بر وجود روح در انسان و برخی موجودات دیگر غیر از انسان به معانی مختلف وجود دارد از جمله آیاتی كه به صراحت دلالت بر این دارد كه مراد از روح، تنها روح انسانی است، آیه مباركه زیر است:

    "یسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی"3. "
    از تو (ای پیامبر) راجع به روح می‏پرسند، بگو روح از كار خدا است و به شما جز اندكی از علم داده نشده است".
    در این آیه گرچه روح، مطلق آورده شده و لكن از قرائن موجود در آیه، استفاده می‏شود كه مراد از روح مورد سؤال، روح انسانی است كه به امر خدا انجام گردیده است. بنابر عقیده بیشتر مفسّران در آیه بالا روح به معنای روان و عامل حیات به‏كار رفته است4. مفسّر بزرگ اهل سنت "شیخ ابوالفتوح رازی" در تفسیر "روح‏الجنان"5. در ضمن بیان اقوالمختلف در مورد مفهوم و معنای روح می‏گوید:
    "آنچه در این آیه مورد سؤال قرار گرفته، روح آدمی است كه قوام حیات به آن است و آدمی به آن زنده و با فقدان آن انسان زنده نمی‏ماند".
    مرحوم شعرانی در حاشیه تفسیر رازی چنین بیان می‏كند:
    "تفسیر روح با این مفهوم درست‏تر به نظر می‏آید كه سؤال از وجود روح و حقیقت آن از دیرباز میان ملل جهان متداول بود، خاصّه یهود و مخصوصا آن جماعت از یهودیان كه با فلاسفه آمیخته و از عقاید و اختلافشان درباره روح، اطلاع یافته بودند، تعجّب بشر درباره روح از آن است كه می‏بیند قدرتی است بر خلاف طبیعت و گوئی بر ضدّ آن در نبرد است و گوشت و پوست و استخوان را چون به خود رها كنند زود پوسیده و متعفّن و پراكنده می‏گردد و روح، او را سالها از فرسودگی و تعفّن، نگاه می‏دارد و به حركت و سخن می‏آورد و تعقّل و ادراك می‏كند و اینها هیچ‏یك، كار جسم نیست، جسم، سنگین است و سوی پائین میل دارد و روح بر می‏جهد و جسم را می‏جهاند.

    حال پس خود روح از چه مبدأ و منشأ است؟

    خداوند جواب داد كه مبدأ آن از فرمان خدا است و مانند نور خورشید بر ابدان تابیده و اگر فرمان الهی نبود و از ورای عالم طبیعت، دستوری نرسیده و فروغی نتافته بود، همه چیز جامد بود و صامت".

    پتفسیر آیه "وَ ما اُوتِیتُمْ مِنَ العِلْمِ اِلاّقَلِیلاً". "شما آدمیان جز اندكی كه از علم، نصیب ندارند".
    این است كه روح از دیدگاه قرآن، موقعیتی در عالمِ وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم، بروز می‏دهد كه بسیار بدیع و عجیب است و شما از آن بی‏خبرید!
    مرحوم "بحرانی" مؤلف تفسیر "برهان" در تفسیر آیه فوق از حضرت امام باقر علیه‏السلام نقل می‏كند كه فرمود: "معنای آیه، این است كه جز تعداد كمی از بشر؛ از روح، آگاهی ندارند".
    استاد معظّم علامه فقید، سید محمد حسین طباطبائی قدس‏سره در تفسیر "المیزان"6 می‏نویسد:

    "كلمه روح به طوری كه در لغت معرفی شده، به معنای مبدأ حیات است كه جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حركت ارادی می‏شود ولی مراد از روح در این آیات همان روح و نفس به نام "نفس ناطقه" می‏باشد كه در كالبد همه افراد انسانهای موجود، وجود دارد. و وجود آن از ناحیه خدا و وابسته به او است".

    چنانكه در آیه دیگر می‏فرماید:

    "..اِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ"7. "

    فرمان او چنین است كه هرگاه چیزی را اراده كند، تنها به آن می‏گوید: موجود باش! آن نیز بی‏درنگ موجود می‏شود".
    از این آیه معلوم می‏شود كه:

    1. امر خدا یعنی ایجاد هستی و وجودی است كه از ناحیه خداوند به روح متعلّق شده و این موجود، وابسته به خداست و به امر او پیدا شده نه علل و اسباب دیگری.

    2. موجودی به نام روح، وجود دارد و به همین مناسبت حضرت مسیح علیه‏السلام به عنوان كلمه خدا و روح او شمرده شده، آنجا كه می‏فرماید: "إِنَّما المَسِیحُ عِیسی بْنُ مَرْیمَ رَسُولُ اللّهِ وَ كَلِمَةٌ أَلْقاها إِلی مَرْیمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ"8. "مسیح، عیسی بن مریم، فقط پیامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به مریم القاء كرده است و روحی از جانب او است".

    خداوند در برخی از آیات روح و جان موجود در انسان‏ها را متعلّق به خود دانسته یعنی تنها از ناحیه او به انسان، عطاء شده است چنانكه در مورد خلقت حضرت آدم علیه‏السلام می‏فرماید:

    "فَإِذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی"9. "
    هنگامی كه كار انسان را به پایان رساندم و در او از روح خود (یعنی یك روح شایسته و بزرگ) دمیدم".
    و در آیه مباركه دیگر چنین وارد شده است:

    "ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ"10 "
    سپس اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید".

    در این دو آیه روح، متعلّق به انسان ذكر شده و با كلمه "مِن" آورده شده یعنی مبدأ پیدایش او از ناحیه خداست. و نام این ایجاد را "نفخ" یعنی دمیدن نهاده است11 هم‏چنانكه این كلمه در سایر آیات وارده در این باب نشان دهنده همین واقعیت است:

    "یلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَنْ یشاءُ"12. "
    وحی را به هر یك از بندگان خویش كه بخواهد القاء می‏نماید".
    و آیه

    "ینَزِّلُ المَلائِكَةُ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ"13. "
    فرشتگان را با وحی به هر یك از بندگان خویش كه بخواهد می‏فرستد تا دلهای مرده را به وسیله آن زنده نماید".
    و آیه

    "تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"14. "
    فرود آیند فرشتگان و روح(مراد جبرئیل است) در آن شب به اذن خدا با هر كاری كه تقدیر خدا در امور مختلف است".

    چنانكه خوانندگان ملاحظه می‏كنند، كلمه "من" در همه این آیات می‏فهماند كه روح از جنس و سنخ امر است و آنگاه امر را بیان می‏كند و می‏فرماید:

    "إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ"15. "فَسُبْحانَ الَّذِی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلّ شَی‏ءٍ"،
    "جز این نیست كه هرگاه خداوند اراده كند چیزی را، امر كند به او و بگوید باش، پس به وجود می‏آید".

    عالم خلق و عالم امر

    به طور كلی در مطالعه آیات قرآنی در جهان آفرینش دو پدیده، جلب توجه می‏نماید: یكی پدیده "خلق" كه در مسیر سلسله علل و اسباب، قرار داشته و بر زمان و مكان، منطبق می‏گردد و مسیر تكامل را تدریجا می‏پیماید. دیگری پدیده "امر" كه نشان دهنده ارتباط موجودات با خداوند می‏باشد، در این پدیده، تدریج وجود ندارد و تنها با اراده خداوند به‏طور آنی، موجود می‏گردد و اسباب و وسائل مادّی در آن راه ندارد و در حقیقت پدیده و عالم امر كه روح از آن عالم است، عالم موجودات غیر مادی است16.
    مرحوم علامه طباطبائی قدس‏سره در معنای امر در ذیل آیاتی كه از تفسیر "المیزان" نقل كردیم، می‏گوید:
    امر هر چیز عبارت است از ملكوت آن چیز و برای هر موجودی، ملكوتی و امری است كه در آیات 185 و آیه 75 سوره انعام و آیه 4 سوره قدر به آن اشاره شده است. مطابق آیات قرآن هر دو پدیده یعنی پدیده مادی و قابل لمس یعنی "عالم خلق" و پدیده‏های امری و مجرد غیر مادی یعنی "امر و خلق" هر دو از جانب خداوند می‏باشد چنانكه در سوره اعراف آیه 54 می‏فرماید:

    "اَلا لَهُ الخَلْقُ وَ الأَمْرُ". "آگاه باشید كه آفرینش و تدبیر جهان از آنِ اوست یعنی به فرمان او است".
    خداوند این معنی را در آیات دیگر از جمله آیه 59 سوره آل عمران، نیز متذكّر می‏گردد به این صورت كه ابتدا خلقت آدم را ذكر و ارتباط آن را با خاك كه یكی از اسباب آن است، بیان، سپس وجود آن را بدون ارتباط به چیزی با تعبیر "كُنْ" یعنی "باش" خاطرنشان می‏سازد پس كیفیت خلقت آدم به صورت تدریج، انجام پذیرفته ولی نفخ روح به صورت غیر تدریجی و یا پدیده امر به وجود آمده پس روح انسان به امر خداوند موجود گشته است و نظیر این آیه را خوانندگان می‏توانند در آیات 12 تا 14 سوره "مؤمنون" مطالعه نمایند.

    چنانكه در آیه 59 سوره آل عمران ملاحظه می‏گردد، قرآن پیدایش پدیده روح را به عنوان كیفیتی متفاوت با مراحل قبلی، معرفی كرده است یعنی جنین در ماه‏های اول دوره جنینی، دارای حیات و در حال رشد و نموّ می‏باشد و موقعی كه رشد به حدّی رسید كه ساختمان قلب، كامل گردید و شروع به طپش نمود و اعضای بدن كامل شد، حیات نباتی جنین تبدیل به حیات عالی‏تری گردیده، پدیده دیگری به نام روح و نفس، به وجود می‏آید و از آن تعبیر به كیفیت امری شده است. در روایت وارد از امام سجاد علیه‏السلام در تفسیر نورالثقلین17 به این حقیقت اشاره شده كه حیات ابتدائی كه بیشتر، جنبه نباتی دارد به كیفیت بالاتری كه برای تعقّل و زندگی مستقل آماده گردیده، تبدیل می‏گردد18.

    پس؛
    از آیات فوق استفاده می‏شود كه روح موجودی محقق و مجرّد از ناحیه پروردگار بوده، جسم نیست زیرا به تعبیر مؤلّف كتاب "رسالة‏النفسیة"19 "جسم قسمت‏پذیر بوده و روح، قسمت‏پذیر نیست، و روح عَرَض هم نیست زیرا كه عَرَض را به خود، قیام نبود و جان، اصل آدمی است و همه اعضاء، تبع وی است، عَرَض چگونه بود...؟"

    جالب این است كه مؤلّف كتاب "رسالة‏النفسیة"، "فضل الله بن حامد حسینی" متوفّای 921هـ.ق. بعد از ذكر مطالب یاد شده، دو بیت شعر فارسی نیز در زمینه مورد بحث چنین سروده است:

    سرّی است كه جز نهفتنش نیست روان *** دُرّی است نفیس و سفتنش نیست روا

    رازی كه میان جانِ جانان منست *** دانسته نیست و گفتنش نیست روا

    --------------------------------------------------------------
    پاورقیها:
    1. مریم، 17.
    2. شوری: 52.
    3. اسراء، 85.
    4. بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، جلد اول، تألیف دكتر سید ابوالقاسم حسینی، سال 1364، ص 21 و 20.
    5. تألیف: شیخ ابوالفتوح رازی، با حواشی مرحوم حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، كتابفروشی اسلامی، سال 1385هـ ق.
    6. ترجمه آقای موسوی، ج25، ص 340 و 341.
    7. سوره یس، آیه 89.
    8. سوره نساء، آیه 171.
    9. حجر، 29.
    10. سجده، 9.
    11. كتاب بررسی مقدماتی روانشناسی اسلامی، ص 23.
    12. مؤمن، 15.
    13. نحل: 2.
    14. قدر، 4.
    15. یس، 82.
    16. رساله نفسیه، تألیف: فضل الله بن حامد الحسینی، متوفای 921هـ، ص 27.
    17. ج1، ص 540.
    18. بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، ج1، ص 24 - 25.
    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۸/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۲:۳۱
    *** الهی العفو ***


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    روح پس از مرگ کجا میره یا به عبارت دیگه کجا زندگیشو ادامه میده ؟

    *** الهی العفو ***

  4. تشکرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط :.مهدی.: نمایش پست
    روح پس از مرگ کجا میره یا به عبارت دیگه کجا زندگیشو ادامه میده ؟

    قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ ﴿11﴾
    مى‏گويند پروردگارا دو بار ما را به مرگ رسانيدى و دو بار ما را زنده گردانيدى به گناهانمان اعتراف كرديم پس آيا راه بيرون‏شدنى [از آتش] هست (11) سوره مباركه غافر


    روح در برزخ در قالبی شبیه قالب دنیایی است. بدن برزخی غیر از بدن مادی و غیر از بدن قیامتی است.از بدن مادی کاملتر و بالاتر و از بدن قیامتی ناقص تر و پایین تراست .احکام ماده برآن غالب نیست


    امام صادق (ع ) میفرماید:
    ارواح مومنان در برزخ در بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی انان است. روح انسان پس از مرگ خود را با بدن برزخی و قالب مثالی مییابد
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۵:۵۰


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,178
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    506



    زندگی در بعد از بر پایی قیامت به چه صورت است ؟ روح ، همچنان اسیر جسم است ( معاد جسمانی همین است یا نه ؟)

    ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۵:۵۵
    *** الهی العفو ***

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط :.مهدی.: نمایش پست
    زندگی در بعد از بر پایی قیامت به چه صورت است ؟ روح ، همچنان اسیر جسم است ( معاد جسمانی همین است یا نه ؟)
    آيات قران نشان دهنده روحانی و جسمانی بودن معاد است.

    وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴿64﴾
    اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى حقيقى همانا [در] سراى آخرت است اى كاش مى‏دانستند (64)( سوره مباركه عنكبوت)

    آیات قرآن کریم دلالت دارند که روح به بدنى مثل این بدن تعلق مى‏گیرد
    "على ان نبدّلکم امثالکم و ننشئکم فیما لا تعلمون؛(61)
    ما در میان شما مرگ را مقدّر کردیم تا آن که مثل‏هاى شما را تبدیل کنیم و شما را در آن چیزهایى که نمى‏دانید ایجاد نماییم".( سوره مباركه واقعه)

    نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِيلًا ﴿28
    ما ایشان را آفریدیم و بنیان وجودى و کیان آن‏ها را استوار نمودیم و زمانى که بخواهیم مثل‏هاى آنان را تبدیل مى‏نماییم". (سوره مباركه انسان)

    مراد از امثال در این آیات همان بدن است و به معناى احوال و اطوار است، یعنى ما بدن‏هاى آنان را به احوال و اطوار مختلف در مى‏آوریم. البته با اطوار عالیه محشور مى‏شود، نه با آن مادّیت و کثافت که در دنیا بود و محتاج به دفع فضولات بود و قابلیت بقا نداشت.( معادشناسى، علامه تهرانى، ج 6، ص 158 تا 166)
    بنابراین انسان در بهشت و جهنم با جسم و روحش خواهد بود، امّا جسمانیتى که با قوانین آن سازگار باشد و از نعمت‏هاى آن جا استفاده خواهد کرد.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۰۳/۲۸ در ساعت ۰۸:۵۱


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :.مهدی.: نمایش پست
    روح پس از مرگ کجا میره یا به عبارت دیگه کجا زندگیشو ادامه میده ؟
    با سلام به شما دوست خوب
    حکمت الهی وخالق هستی براین شد که انسان دارای روح باشد.
    انسان همزمان با بدن مادی دارای روح نیز هست یعنی لازمه زندگی انسان اینچنین هست.
    انسان در سه عالم زندگی دارد...
    1- عالم دنیا
    2- عالم برزخ
    3- عالم قیامت
    درهر سه عالم انسان دارای یک روح هست و درحال انتقال از عالمی به عالم دیگر روح جایی نمیرود.. همچنان در با بدن دنیوی وبرزخی وقیامتی هست...
    این سه عالم درطول همند .پس جدایی بین روح وبدن امکان پذیر نیست...لکن
    دراین دنیا روح با بدن جسمانی دنیوی است .
    دربرزخ با بدن مثالی است.. بدنی که مثل بدن دنیا است نه عین ولی آثار بدن دنیوی راداره.
    درقیامت نیز با همین بدن است اما نه به مادیت این بدن بلکه با هیئت وصورت این بدن.....
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  11. تشکرها 4


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    67
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseintabar نمایش پست
    انسان در سه عالم زندگی دارد...
    1- عالم دنیا
    2- عالم برزخ
    3- عالم قیامت

    این سه عالم درطول همند .پس جدایی بین روح وبدن امکان پذیر نیست...لکن
    دراین دنیا روح با بدن جسمانی دنیوی است .
    دربرزخ با بدن مثالی است.. بدنی که مثل بدن دنیا است نه عین ولی آثار بدن دنیوی راداره.
    درقیامت نیز با همین بدن است اما نه به مادیت این بدن بلکه با هیئت وصورت این بدن.....
    موفق باشید
    با عرض سلام
    مثل اینکه شما جدی جدی روز الست و عالم زر رو از خاطر بردید!
    پس عالم زر چی میشه؟
    اما اینکه ما در قیامت با همین بدن محشور نمیشیم فکر میکنم با آموزه های قرآنی منافات داره
    لااقل این نظر شما نظر عده ای از حکماست ولی متکلمین این نظر راندارند

    أَوْ كَالَّذي مَرَّ عَلى‏ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى يُحْيي‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ كَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ كَيْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَكْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير بقره259

    وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ بقره260

    اینگونه آیات رو چطور میخواهید توجیه کنید؟

  13. تشکرها 2


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1401 نمایش پست
    با عرض سلام مثل اینکه شما جدی جدی روز الست و عالم زر رو از خاطر بردید!پس عالم زر چی میشه؟
    با سلام به شما دوست بزرگوار
    عالم ذر ربطی به نحوه ارتباط روح با بدن قیامتی نداره! عالم ذر قبل از ایجاد وخلقت درزمان است. وبقول علامه طباطبائی و استاد آیة الله جوادی آملی مربوط به عالم عقل و ملکوت وشهود است.
    برای توضیح بیشتر درباره عالم ذر به این تاپیک مراجعه بفرما .
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=13229&p=147429
    ادامه دارد.......
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  15. تشکرها 3


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1401 نمایش پست
    ..اما اینکه ما در قیامت با همین بدن محشور نمیشیم فکر میکنم با آموزه های قرآنی منافات داره
    لااقل این نظر شما نظر عده ای از حکماست ولی متکلمین این نظر راندارند..
    عرض کردم بزرگوار... حکماء مشاء درراسشان ابو علی سینا قائلند که : دلیل عقلی بر معاد جسمانی نیست ..ومعاد عقلافقط روحانی است ومااز نظر نقلی بدان اعتقاد داریم ...
    بله متکلمین نظرشان بر اینه که انسان با همین بدن جسمانی دنیوی بمادته در قیامت محشور میشود!
    اما اشکالات عدیده عقلی براین نظر وارد است که قبلا عرض شده ...مثلا:
    1- فرض کنیم انسان 80 سال دراین دنیاعمر کرده.. درقیامت با کدوم بدن دنیوی محشور میشه ؟ کودکی ؟ جوانی ؟ پیری؟ نمیه جوانی‌؟ میان سال؟ ویا؟؟؟؟
    2- میدونید که بقول معروف ( چرخ زمان به عقب برنمیگردد) این ضرب المثل عقلی هم هست .... یعنی من نویسنده این مطالب دراین زمان با یک ساعت دیگرم فرق دارم .... ونیز شما وهر کس دیگر و.. چون در دو زمان مختلف هستیم پس دو ویژگی هست.... همچنانکه من انسان مثلا 80 ساله با من کودک 8 ساله فرق دارم.... زیرا بقول زیست شناسان حد اقل 8 بار تمام سلولهای بدنم از بین رفت وسلولهای جدید روئیده که هیچ ارتباطی با قبلیها نداره! بنابراین زمان 8 سالگی بدن جسمانی من با بدن جسمانی 80 سالگی ام کاملا تغییر نموده و دوچیز جداست...
    حالا بریم جلو تا قیامت ...چگونه از نظر عقلی ممکنه که بدنی که در دنیا با مرگ ومردن تمام سلولهایش اربین رفته وحتی کوچکترین اثری از آن نیست بعد از میلیونها سال درقیامت دوباره زنده شود؟! یعنی زمان بعد درزمان قبل داخل شود این از مسلمات محال عقلی وفلسفی است.
    3- حشر مثل این بدن دنیوی درقیامت یعنی چه؟
    الف: اگر مراد بدنی شبیه همین بدن اما غیر از این بدن باشه. دراین صورت نیکی و بدی را بدن دنیوی کرده و لی پاداش وعقاب را یک بدن دیگری مثل بدن دنیوی میبرد این اساسا معقول نیست.
    ب : از طرفی اجتماع مثلین محال است. یعنی نمیشود دوچیز در تمام خصوصیات مثل هم باشند دراین صورت دوچیز نیستند. بلکه یکی میشومد..
    ج: از طرفی این گونه آیات با آیات احیاءالموتی نمیسازد. زیرا دراین دسته آیات قرن می فرماید ... کیف تحیی الموتی... یعنی همین مردگان را چگونه زنده میکنی نه مثل آن را!!
    پس تا اینجا نتیجه این میشه که بر مبنای متکلمین ، اشکالات عقلی زیادی وارد میشه ....
    ادامه دارد..............
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  17. تشکرها 3


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1401 نمایش پست
    اما اینکه ما در قیامت با همین بدن محشور نمیشیم فکر میکنم با آموزه های قرآنی منافات داره....
    وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ بقره260
    اینگونه آیات رو چطور میخواهید توجیه کنید؟
    با سلام
    4- اما توجیه آیاتی که ذکر نمودین!
    بنظر بهترین پاسخ را مرحوم ملاصدار داده ( درپست قبل عرض نمودم ) که درقیامت انسان با همین بدن بلکه عین این بدن محشور میشه ..لکن نه بمادته بلکه بهیئته و صورته ... یعنی انسان درقیامت با همین بدن دنیوی که شایسته حیات اخروی را داره محشور میشه اما نه اینکه با همین سلولهای دنیوی که در زمان خاصی بکلی از بین رفت... بلکه با صورت وهیئت وحقیقت دنیوی که از بین رفتنی نیست...
    بنابراین : درقیامت با همین بدن دنیوی محشور میشویم ... نه با همین سلولهای دنیوی (دقت شود) . آیات قرآن هم با همین تفسیر قابل توجیه هست .. نه با تفسیر بدن مثالی ونه با تفسیر کلامی که اشکالات عقلی متعدد داره!
    درضمن : آنچه مهم است اعتقاد به اصل معاد وحساب وکتاب اخروی است اما اختلاف درجزئیات هیچ ضرری به اعتقاد نمیزنه ...
    جهت اطلاعات بیشتر میتونید به این تاپیک مراجعه بفرمایید.

    http://www.askquran.ir/showthread.php?p=147437&posted=1#post147437
    موفق باشید.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  19. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود