جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: @@@@@@@@@ اثار و فوائد اعتدال @@@@@@@@@

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    @@@@@@@@@ اثار و فوائد اعتدال @@@@@@@@@





    بسم الله الرحمن الرحیم


    گام نخست در مسیر حرکت و سلوک اعتدالی انسان، شناخت مرزهای اعتدال است که لازمه آن آگاهی از جانب افراط و تفریط در اخلاق و صفات انسانی است. به بیان دیگر در صورت شناخت سه حد افراط، تفریط و حد میانه و وسط است که انسان می تواند گام نخست را در سلوک اعتدالی خود بردارد و گام دوم یعنی عمل در چارچوب مرزهای اعتدال است که می تواند کمالات الهی و انسانی را به ارمغان آورد. آگاهی از آثار و فواید اعتدال کمک شایانی به تقویت انگیزه و روحیه اعتدال گرایی در انسان می کند که اینک در محورهای زیر به آنها می پردازیم:
    اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی انسان تأثیر بسزایی دارد که مهم ترین آنها را به شرح زیر ارائه می نماییم:
    1-تربیت انسان
    یکی از راهکارهای تربیت و اصلاح نفس، میانه روی است؛ زیرا تربیت، در سایه تعدیل قوای نفسانی و کنترل قوه غضب، شهوت و عقل به دست می آید. بر این اساس امام علی(ع) می فرماید: «هرگاه به اصلاح خود مایل بودی میانه رو، قانع و کم آرزو باش.»
    (غررالحکم و دررالکلم، ج3، ص 192)
    2-نجات انسان
    پیامبر اعظم(ص) یکی از سبب های نجات آدمی را اعتدال در هنگام دارایی و نداری می داند. (تنبیه الخواطر، ج1، ص 167) این نجات شامل نجات انسان از ناملایمات زندگی دنیا و عذاب عالم برزخ و قیامت می شود.
    3-بی نیازی
    امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: «ان القصد یورث الغنی» به درستی که میانه روی، سبب بی نیازی و ثروت می شود.
    دلیل این بی نیازی آن است که با اعتدال و اندازه گیری در زندگی، فعالیت های اقتصادی مانند: مصرف، تولید، و هزینه های زندگی سامان می یابد و از اسراف جلوگیری می شود.
    4-سلامتی بدن
    سلامت بدن انسان به تعادل قوای جسمانی بستگی دارد. به عنوان نمونه غدد هورمونی اگر کمتر یا زیادتر ترشح کند، سلامت آدمی را تهدید خواهد کرد.
    علی(ع) می فرماید: هرکس سلامتی می خواهد پس باید میانه رو باشد (دررالحکم و دررالکلم، ج5 ص226)
    5-وحدت امت
    پیامبر اعظم(ص) می فرماید: بر شما باد به میانه روی، زیرا ملتی که میانه رو باشد، هرگز دچار تفرقه نخواهد شد (فردوس الاخبار، ج 1، ص 2)
    6-الفت میان مردم
    پیامبر اعظم(ص) فرمود: استووا تستو قلوبکم. (معتدل باشید، تا دلهای شما به همدیگر نزدیک شود)
    دلیل این الفت و نزدیکی آن است که بسیاری از اختلاف های فرقه ها و افراد مختلف جامعه بر اثر افراط و تفریط در مباحث اجتماعی و دینی پدید می آید.
    7-آسان شدن مشکلات
    علی(ع) می فرماید: میانه روی در کارها را فراگیر، زیرا کسی که میانه روی در کارها را فراگیرد، امور زندگی بر او آسان خواهد شد. (غررالحکم ودررالکلم، ج3، ص440) انسان میانه رو آمادگی نسبی برای رویارویی با مشکلات اجتماعی را دارد. مثلا کسی که اهل قناعت است و برای کم خرج کردن تمرین کرده، در واقع خود را برای روزهای سخت آماده نموده است.»
    8-رشد و بالندگی
    پیامبر اعظم(ص) می فرماید: «خدای تعالی هرگاه ماندگاری و رشد امتی را بخواهد اعتدال و پاکدامنی را روزی شان می کند. (در المنثور، ج3، ص270)
    9-در امان ماندن از هلاکت
    علی(ع) می فرماید: لن یهلک من اقتصد، کسی که میانه روی کند هلاک نمی شود.
    (غررالحکم و دررالکلم، ج5، ص70)

    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آثار عدم اعتدال




    بسم الله الرحمن الرحیم



    در مباحث گذشته درخصوص ضرورت شناخت مرزهای اعتدال، تحصیل کمالات انسانی در پرتو سلوک رفتاری معتدل و آثار و فواید اعتدال مطالبی ارائه گردید. اینک در ادامه مطالب، بحث آثار عدم اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی انسان را دنبال خواهیم کرد:
    خروج از مرز اعتدال و افتادن به وادی افراط و تفریط، نتایج مخرب و زیانباری دارد که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:
    1-انحراف
    یکی از آثار حتمی عدم اعتدال، انحراف از جاده مستقیم است.
    علی(ع) می فرماید: من ترک القصدجار. کسی که میانه روی را ترک کند از راه حق منحرف خواهد شد، (نهج البلاغه، نامه31) آن حضرت در جایی دیگر، انحراف به چپ و راست (افراط و تفریط) را منشأ گمراهی، و جاده حق را راه مستقیم معرفی نموده است (همان، خطبه16) اگر به انحراف های عقیدتی که امروزه در جوامع مختلف بروز و ظهور کرده نظری بیفکنیم، در می یابیم که عامل اصلی این انحراف ها، افراط یا تفریط بوده است. آنان که درباره امام علی(ع) راه اعتدال را نپیموده و به افراط کشیده شدند. در صف غلات و علی اللهی ها درآمدند که امامان از آنها بیزاری جسته و ایشان را مورد لعن و نفرین قرار داده اند. آن حضرت در همین زمینه می فرماید: «به زودی دوطایفه درباره من هلاک خواهند شد. یکی، دوستی که در دوستی افراط کند؛ به طوری که محبت بی اندازه، او را به غیر حق بکشاند و دیگری، دشمنی که از حد تجاوز کرده و دشمنی بی اندازه، وی را به غیر حق سوق دهد و بهترین مردم درباره من گروه میانه رو می باشند، پس همراه این گروه باشید. (همان، خطبه27)
    2-حسرت و پشیمانی
    علی(ع) می فرماید: ایاکم والتفریط فتقع الحسره حین لاتنفع الحسره - زنهار، از کوتاهی کردن زیرا کوتاهی کردن حسرت به بار می آورد؛ زمانی که دیگر حسرت سودی ندارد.
    قرآن مجید از این حسرت چنین خبر می دهد: ان تقول نفس یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله (زمر-65) روز قیامت گفته می شود: افسوس بر من از تفریط و کوتاهی هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم.
    همچنین امام علی(ع) می فرماید: تندروی بی جا نوعی از دیوانگی است؛ زیرا صاحبش پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود، معلوم می شود که جنون او ریشه دار است. (نهج البلاغه، قصار742)
    3-ملامت
    از عواقب و پیامدهای فقدان تعادل، مورد سرزنش قرار گرفتن است.
    علی(ع) می فرماید: احذرو التفریط فانه یوجب الملامه . از کوتاهی کردن بپرهیزید که مورد سرزنش قرار خواهید گرفت.
    4-قبول نشدن دعا
    عدم استجابت دعا، علت های مختلفی دارد که یکی از آنها، رعایت نکردن میانه روی است. امام صادق(ع) می فرماید: یکی از چهار گروهی را که دعایشان مستجاب نمی شود، فقیری می داند که مالی داشته و آن را تلف کرده است و از خداوند طلب روزی می کند؛ خداوند در جواب چنین شخصی می فرماید: آیا تو را به میانه روی و اعتدال امر نکرده ام؟ (کافی، ج4، ص65)
    5-فقر
    فقر و نیازمندی از جمله آثار خروج از اعتدال است، زیرا کسی که از مرز اعتدال پا فراتر گذارد فاقد تدبیر و دوراندیشی است و از اداره زندگی و امرار معاش عاجز می ماند.
    علی(ع) می فرماید: «الاقتصاد ینمی القلیل و الاسراف یغنی الجزیل، میانه روی، کم را زیاد می کند و اسراف زیاد را از بین می برد (غررالحکم و دررالکلم، ج1، ص29)
    6-هلاکت
    هلاکت و عذاب اخروی از دیگر آثار خروج از اعتدال است که قرآن مجید می فرماید: «هرکس را که زیاده روی کند و به آیات خدا ایمان نیاورد، مجازات می کنیم و عذاب آخرت سنگین تر و پایبنده تر است.(طه-721)
    7-عذاب الهی
    عاقبت و سرانجام کسانی که از مرز اعتدال خارج شده و به دام اسراف گرفتار شده اند، چیزی جز ورود به جهنم نخواهد بود. قرآن مجید می فرماید: «ان المسرفین هم اصحاب النار. اسراف کنندگان اهل جهنم هستند.

    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قلمرو اعتدال





    امور فردی و اجتماعی، اعم از اقتصادی، سیاسی، عقیدتی، عبادی و غیره در قلمرو اعتدال قرار می گیرند. اعتدال، در همه جا به عنوان اصل خلل ناپذیر مطرح است. حتی در کارهای نیک مانند عبادت و انفاق و... رعایت این اصل نیز مورد تاکید قرار گرفته است. از طرفی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بحث ها در اصلاح الگوی مصرف شناخت ابعاد و قلمرو اعتدال است که در پرتو آن بتوان برای تمامی مصادیق مربوطه سازوکار الگوی مصرف را طراحی و ارائه نمود. اینک به برخی از مهم ترین مواردی که اعتدال و میانه روی در آنها سفارش شده است به نحو اجمال می پردازیم:
    1- امور عبادی
    عبادت نیاز ثابت انسان در همه عصرها و نسل ها به شمار می آید. از طرفی از این داروی شفابخش و غذای روح اگر در حد اعتدال استفاده نشود، نتیجه مطلوب از آن حاصل نمی گردد به بیان دیگر تفریط آن موجب دوری از معنویت و غرق شدن در منجلاب مادیت است و افراط در آن باعث خستگی و بی میلی و بی تأثیر شدن دستاوردهای آن می گردد.
    این موضوع به قدری حائز اهمیت است که درکتاب های روایی مانند اصول کافی و وسایل الشیعه باب مستقلی با عنوان «اعتدال در عبادت گشوده شده است».
    پیامبر اعظم (ص) می فرماید: «این دین، محکم و متین است. پس به آرامی در آن درآیید و عبادت خدا را به بندگان خدا به زور تحمیل نکنید، تا مانند سوار در مانده ای باشید که نه مسافت را پیموده و نه مرکبی را به جا گذاشته است. (اصول کافی، ج3، ص 137)
    مثل این گونه افراد مانند آن شخصی است که سوار بر مرکبی می شود، تا به شهری برود، اما برای اینکه زودتر به مقصدش برسد، به مرکبش بیش از حد طاقت، فشار می آورد. طبیعی است که این مرکب در وسط راه می ماند و صاحبش را به مقصد نخواهد رساند.
    در زمان پیامبر اعظم (ص) عده ای از اصحاب تصمیم گرفته بودند حتی از پاره ای از لذت های حلال اجتناب کرده و فقط به عبادت بپردازند. روزی همسر عثمان بن مظعون نزد عایشه آمد و از ترک همسرش و رهبانیت او خبر داد. این خبر به پیامبر گرامی (ص) رسید. حضرت با ناراحتی در مسجد آمد و فریاد کشید: چه شده است اقوامی را که زنان، غذا، عطریات و شهوات دنیا را بر خویش حرام نموده اند؟! من شما را نگفتم روش راهبان را در پیش گیرید. من که پیامبر هستم، این گونه نیستم. رهبانیت امت من، جهاد است. (بحارالانوار، ج 40، ص 328)
    2- موضوعات اعتقادی
    یکی دیگر از ابعاد اعتدال، میانه روی در عقیده و پرهیز از جمود، تساهل و بی مبالاتی است. پیشوایان دین، با وجود سخت گیری، جمود و خشک مقدسی خوارج که مرتکب کبیره را کافر می خواندند و تساهل و بی مبالاتی مرجئه، فرقه ای که صرف ادعای ایمان را کافی می دانستند، شیعیان را به اعتدال در امور دعوت می کردند. از سوی دیگر امامان معصوم (ع) مسلک معتزله را که هر چه با عقل هم خوانی نداشت، بی درنگ درصدد انکار آن بر می آمدند و مسلک اشاعره را که هر چیزی را به مفهوم محسوس حمل می کردند، مظهر افراط و تفریط می دانستند. آنان راه میانه ای را در پیش گرفته و کارایی عقل را در امور کلی پذیرفته اند و یا بین جبر و تفویض، راه سومی را که نه به جبر ختم می شود و نه به تفویض ارائه نموده اند. حتی شارع مقدس در نگاه عمومی مردم به امامان معصوم، آنان را از هرگونه مبالغه و یا غلو منع و شیعیان غالی را از خود طرد کرده است.

    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود