جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهترین راه‌های گرایش جوانان به دین و اسلام چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    بهترین راه‌های گرایش جوانان به دین و اسلام چیست؟




    بهترین راه‌های گرایش جوانان به دین و اسلام چیست؟

    مقدمه یکی از سؤالات مهم در شیوه تربیت، هدایت و راهنمایی جوانان و جذب آنان به سوی ارزش‌های دینی این است که آیا در جذب و هدایت آنان بر اصول «عقلی و استدلالی» باید تکیه نمود یا مبنای کار و فعالیت را «فطرت» و درون انسان قرار داد و با تسخیر دل و درون آنان و بیدار ساختن استعداد‌های خدادادی‌شان آنان را به سوی اخلاق و عرفان سوق داد یا مبنای فعالیت را رفتار‌های شرعی و مناسکی قرار دهیم که در این صورت عرصه کار، احکام شرعی و توضیح المسایل می‌شود، یا مدار و محور ،کار تربیت و جذب جوانان به سوی دین را، عواطف و احساسات جوانان قرار دهیم؟
    همه می‌دانیم که جوانان از جنبه‌های گوناگون: فردی خانوادگی و جنسی، احوال متنوع روانی و کثرت طلبی‌های مادی و معنوی دارند.
    یکی از اندیشمندان در امر تربیت می‌گوید: «جوان‌ها مثل دانه‌های چوب کبریت نیستند که همه یک اندازه و یک شکل باشند و بشود آن ها را قالبی در قوطِی‌های همشکل بسته بندی یا دسته بندی کرد. هر آدمی برای خودش عالمی است»(1)
    بنابر این نمی‌شود یک نسخه کلی برای همه جوانان یا نوجوانان نوشت.
    به بیان دیگر: در امر تربیت و جذاب و هدایت جوانان یا نوجوانان باید از همه عناصر و شیوه ها بهره جست، هم از عقل استفاده کرد ، هم از نقل و حدیث و روایت، هم از اخلاق و عرفان، نیز احساسات و عواطف درونی باید بهره جست، چنان که به بیان احکام شرعی و مناسک عبادی پرداخت، لیکن میزان استفاده از هر یک از این عناصر بر حسب سن و دوره و مایه‌های اولیه تربیتی و حتی خصوصیات شخصی و فردی متفاوت است. نمی‌توانیم در صدد بهره وری از این عناصر را در دورۀ ابتدایی یا دورۀ راهنمایی یا متوسط و بالاتر را یکسان بگیریم.
    تبیین اهداف دین و نقش آن در زندگی
    بدون توجه به جنبه‌های گوناگون جوانان و نوجوانان و اصول مهمی که در مقدمه پاسخ ذکر کردیم، امر تربیت و جذب نوجوانان یا جوانان به سوی ارزش های دینی به نتیجه نخواهد رسید.
    نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است که دین نیاز به تبلیغ به مفهوم رایج امروزی ندارد، بلکه نیاز به معرفی صحیح دارد.
    امروزه تبلیغ برای جنس و کالایی مورد دارد که نمی‌تواند خودش را نشان دهد، از این رو پیش از آن که بگوییم دین اسلام جامع ترین، کامل ترین و نیکوترین دین ها است، باید بگوییم دین اسلام چیست و اهداف آن کدام است؟
    چه نقشی در زندگی مادی و معنوی انسان دارد ؟
    اگر حقیقت دین و نقش آن در خوشبختی انسان و اصلاح معاش و معادش به درستی تبیین گردد، فطرت دین گرا و خدا جویی جوانان آن را به راحتی می‌پذیرند.
    خوشایند سازی
    پیامبر اکرم(ص) گروهی را به سرپرستی «معاذ بن جبل» جهت ابلاغ دین و تبیین معارف بلند آن به یمن اعزام فرمود، هنگام عزیمت آنان چند نکته را تذکر داد از جمله فرمود:
    1 – تا می‌توانید کار را برای مردم آسان کنید.دستور مسازید و تکالیف سختی بر مردم تحمیل نکنید که باعث اذیت و اضطراب خاطرشان شود.
    2 – مردم را امیدوار کنید. از دین ناامید و مأیوس نسازید به مردم نوید و بشارت بدهید، در این صورت عزم و اراده گرایش و پیوستن به دین درآنان ایجاد می‌شود، و به کارهای نیک رغبت و علاقه پیدا می‌کند.
    درک زبان، منطق و احساسات جوانان
    بزرگ‌ترین مشکل رهبری نسل جوان، در نفهمیدن زبان و منطق او، احساسات ویژه و خواسته‌های واقعی و ادراکات خاص جوانی است، بنابر این برای پاسخگویی به نسل جوان و رهبری آنان به سوی دین و ارزش‌های معنوی، ابتدا باید «آنان را شناخت» و احساسات پرشور جوانی‌شان را درک نمود.
    نقاط قوّت و مثبت روحیات اخلاق و عملکرد‌های آنان را دریافت، نیز جهات ضربه‌ پذیری و منفی آنان را فهمید. روی نکات مثبت تکیه کرد و با دادن شخصیت وکرامت بر آنان، در دلشان نفوذ کرد.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------
    پی نوشت:
    1 – حداد عادل، آسیب شناسی تربیتی دینی، ج 1، ص 75.
    منبع
    :http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/996
    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۵:۵۹
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    شهید مطهری می‌گوید: ابتدا باید نسل جوان را بشناسیم. نسل جوان مزایا و عیب‌هایی دارد، زیرا این نسل یک نوع ادراکات و احساسات دارد که در گذشته نبود، از این جهت باید به او حق داد.در عین حال یک انحرافات فکری و اخلاقی نیز دارد و باید آن‌ها را شناخت و چاره کرد.(2)
    اجتناب از افراط و تفریط
    در هدایت نسل جوان همان گونه که باید به سلیقه‌ها و علاقه‌های آنان توجه کرد و امر رشد و تربیت آنان را با مقتضیات ذات و جوهره‌شان هماهنگ ساخت، باید از ایجاد شخصیت کاذب و توقع بی جا پرهیز نمود.
    یکی از مسئولان دست‌اندرکار امر تربیت می‌گوید: برخورد با نسل جوان باید بر اساس واقع بینی، منطق و به دور از افراط و تفریط باشد، نه برخورد تند و خشن و غیر منطقی و سرکوب احساسات آن‌ها و نه برخوردهای غیر واقعی که همۀ خواسته‌های جوانان را درست و بر حق بدانیم و در آنان رشد کاذب و توقع نابجا ایجاد کنیم، بلکه باید متناسب با ذات و جوهرۀ او و با استفاده از سلایق و علایق او، امر هدایت نسل جوان را دنبال کنیم.»(3)
    شیوه گفتگو و راهنمایی از منظر قرآن کریم:
    قرآن کریم برای راهنمایی انسان و هدایت او به سوی ارزش‌های دینی سه روش را متذکر می‌شود:
    1 – برخوردها باید حکیمانه و پاسخ ها مستدل و منطقی و سازگار با حکمت باشد.
    2 – دلسوزانه، همراه با رأفت و رحمت، و عشق و موعظه حسنه باشد.
    3 – گفتگو باید از جدال خصمانه و غرور و خودمحوری به دور باشد پرسش و پاسخ‌ها نیکو، منطقی و اقناع کننده و برای کشف حقیقت باشد.(4)
    تبیین فلسفه احکام:
    از نکاتی که در بیان احکام و مسایل شرعی برای جوانان لازم است، این است: تا آن جا که امکان دارد حکمت احکام و مناسک و تعالیم دینی تبیین و تشریح شود تا از روی آگاهی و بینش و بصیرت و با انگیزه قوی‌تر به تعالیم دین روی آورند.
    تبلیغ عملی از سوی الگوها:
    زبان رفتار و زبان حال بسیار مؤثرتر از زبان گفتار است. عطش جوانان نسبت به مذهب در صورتی سیراب می شود که در جهت درست هدایت شود و صداقت و خلوص را در همه امور مشاهده کنند. جوانان تمام مسائل را زیر ذره بین انتقاد و موشکافی خود قرار می‌دهند و در اصول و بنیان های اعتقادی خود هیچ گونه تسامح و سهل انگاری را روا نمی دارند. اگر با ناهمخوانی و تضادی در گفتار و عمل مذهبی روبه رو شوند، به دو صورت واکنش نشان می‌دهند: یکی این که در اعتقاد خود سست شوند (و این در صورتی است که زمینه اعتقادی محکمی نداشته باشند) و دیگر این که صدای خود را به اعتراض بلند کنند و طالب جریان یافتن قوانین مذهبی در کلیه شئون و امور باشند.(5)
    عدم هماهنگی میان گفتار و کردار، پندار و اندرز مربیان را بی اعتبار می‌کند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «به وسیله عمل خود راهنما و راهبر مردم به سوی فضیلت‌ها شوید و تنها دعوتگر زبانی نباشید».(6)
    به کارگیری روش های نو:
    در حال حاضر با توجه به تغییرات پر شتابی که در عرصه فرهنگ و ادبیات مخاطبین به ویژه بین نسل جوان ایجاد شده، برای جذب جوانان باید ارائه پیام‌ها را متناسب با شعور حاضر و کنونی تنظیم کرد.
    نسل کهن، باید در بستر زمان حضور یابد و نیازهای نسل نو جامعه را همواره در نظر داشته باشد. امام علی(ع) بر زمان شناسی در ارائه پیام تأکید ورزیده و فرموده است: «فرزندانتان را به ادب خود مجبور نسازید که آنان پدیده‌های زمان دیگر هستند».(7‌)
    استاد مطهری می‌گوید: در هدایت و رهبری نسل قدیم که سطح فکرش پایین تر بود، ما احتیاج داشتیم به طرز خاص بیان و تبلیغ و یک جور کتاب‌ها که امروز آن طرز بیان و آن طور کتاب‌ها به درد نمی‌خورد.
    باید و لازم است رفرم واصلاح عمیقی در این قسمت‌ها به عمل آید. باید با منطق روز و زبان روز و افکار روز آشنا شد و از همان راه به هدایت و رهبری مردم پرداخت.(8)
    استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین نیز می‌تواند مؤثرباشد.

    2 – مجله پیوند، شماره 260، ص 18.
    3 – همان
    4 – نحل (16) ، آیه 125.
    5 - دکتر سید احمد احمدی، روان شناسی نوجوانان و جوانان، ص 62.
    6 – سفینه البحار، ج 2، ص 278.
    7 – شرح ابن ابی الحدید، ج 20، قصار 102.
    8 – استاد مطهری، ده گفتار، ص 185

    منبع:http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/996
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    .والدين و مربيان نقش بسيار با اهميتي در تثبيت اعتقادات مذهبي صحيح و جهت دهي نوجوانان و جوانان در پيروي از اصول مذهبي و اخلاقيات پسنديده ايفا مي نمايند روابط آموزشي- مذهبي مي بايست بر اساس انس والفت ،دوستي و محبت ،اطلاع و آگاهي و استدلال منطقي صورت گيرد .عقايد وآراي مذهبي بايد طوري منظم ،هدفدار ،هماهنگ و هدايت کننده و قابل اجرا به آنها عرضه شود که زمينه را براي اخنلاف و تضاد ودرگيري فراهم نسازند.ضمناً بايد آنها را به تفکر با شيوه درست آشنا نمود و اعتقاد به جهان بيني توحيدي و خداشناسي ،نبوت ،معاد ،امامت ،رهبري و عدالت را بر اساس تفکر و برهان عقلي و بينش مذهبي در آنها به وجود آورد و نيز کتب مناسبي را که جوابگوي سوالات و اشکالات نوجوانان و جوانان با اصول استدلالي و منطقي باشد به آنان معرفي کرد ،زيرا آنها تشنه اطلاعات در زمينه هاي فوق مي باشند ؛ و با اين عمل خلاءمذهبي درآنها پر خواهد شد و دچار ويراني فکر و انديشه نميشوند .
    .2 طرز ارائه مسائل مذهبي به نوجوانان و جوانان بسيار اهميت دارد ، چه مسائلي را در اين دوره بايد براي آنها گفت که از دين زده نشوند ، و در عين حال بايد آن مسائل را با زندگي تطبيق داد.اين موضوعات بايدطوري ارائه شوند که آنها احساس کنند امور مذهبي قابل پياده شدن در زندگي روزمره مي باشند وحتي مي توانند احتياجات رواني خود را نيز با اين امور برطرف نمايند .تنها موعظه کردن از طريق والدين ،مربيان و ياعلماي دين در خانه و مدرسه و مسجد کافي نيست ،بايد مسائل ديني را با تجربه و عمل توام نمود تا به اين زوديها از فکر نوجوان خارج نشود و اثرش در رفتار او ثابت بماند.تفکر مذهبي ،تقوا ،فضيلت ،شجاعت و پرهيزکاري ،ايمان ، اخلاق،کمال ،دفاع از محرومين و جهاد در راه خدا را بايد عملا به آنها آموزش داد و از طريق ارائه الگوهاي صحيح به آنان آموخت که از هر چيز پوچ و کهنه اي دست بردارند و عملا به کردارها و رفتارهاي ارزنده برسند.
    3.بايد دين و علم را با هم به نوجوانان و جوانان آموزش داد و تذکر اين امر براي آنها لازم است که اين دو از يکديگر جدا نيستند ، بلکه زوجي هستند که بايد يکديگر را درک کنند ،و بايد به آنها آموخت که دين و علم و عقل با هم هماهنگ هستند و مطالب ديني ،عقلي و بعضا علمي است .
    4. نوجوان نيازمند يک تکيه گاه قوي و نيرومند است ،تکيه گاهي که در همه حوادث بتواند به آن پناه ببرد،از او کمک بخواهد و به اتکاي او آرام و مطمئن زندگي کند.اگر تکيه گاه او والدين ،مربيان ،دوستان ،سياستمداران وحتي بزرگان ديني باشند ،با از بين رفتن و يا سقوط آنها نوجوان هم سقوط خواهد کرد ،بنابراين بوجود آوردن اين اعتقاد عميق که تنها تکيه گاه قوي خداوند قادر است که هرگز سقوط نخواهد کرد و بايد به او متصل و او را انتخاب نمود باعث مي گردد که نوجوان خود را در زندگي نبازد،دچار شکست و تزلزل نشود ،از انحرافات و لغزشها دور بماند ،شخصيت و معنويت خويش را از دست ندهد و خود راه کمال را در پيش گيرد .وابستگي و پذيرش اين غايت و مقصودي که وراي اين عالم مادي ،جامعه ،اجتماع و محيط مي باشد ،خود معناي عميق و با ارزشي براي زندگي کردن به او مي بخشد و در مصيبتها و حوادث ناگوار ،او داراي چنان قدرت روحي مخصوص و شکيبايي خواهد بود که مجال همه گونه تدبيري را به او خواهد داد.
    5. کساني که درمورد دين با نوجوان و جوانان صحبت مي نمايند ،خود بايد الگوي واقعي دين باشند ،بخصوص معلمين ديني بايد از بين شخصيتهاي لايق و عالم انتخاب شوند و احاطه علمي کافي به آنچه که مي بايد گفته شود داشته باشند و اعمال خود را با اهداف مذهبي تطبيق دهند ،توانايي پاسخ دادن به سوالات نوجوانان را داشته باشند و بتوانند خرافات را از نظريات صحيح ديني جدا کرده ،به دانش آموزان ارائه دهند .از نظر اخلاقي ،خود الگوي اخلاق باشند، با اخلاص ،مهربان ،انسان دوست و علاقمند به کار خود باشند ، سعه صدر و وسعت نظر داشته باشند ، بر نفس خود غالب باشند و از اعتدال در امور خارج نشوند ، با حوصله ، صبور و با تدبير باشند ، و از نظر ظاهر نيز آراسته وتميز و مرتب باشند که دانش آموز قطعا تحت تاثير چنين معلمي قرار خواهدگرفت
    6 . فلسفه اصول عبادي را براي نوجوانان و جوانان بايد بخوبي و بطور مطلوب و جذاب بيان نمود و در مواقع دعا ، دليل علمي و رواني اين درخواستها وتوسلات را بايد گفت و نيز اثري را که اين درخواستها در اعمال مـــا مي گذارند ،توضيح داد . بايد براي نوجوان تفهيم شود که دعا عامل سکون و بي تحرکي و ايستادن نيست ،دعا عامل فريب و تخريب نيست ،بلکه برعکس عامل حرکت است و او را به مقصد راهنمايي مي کند و راه را به او نشان مي دهد ، هدف را معين مي کند و اميدبخش است ،روح و روان انسان را صفا و جلا مي دهد و او را به نيکي و سلامت مي کشاند و مسير حرکت و رفتن و جريان داشتن و شدن را به وي مي نماياند .
    7 . بردن جوانان و نوجوانان به مجالس مذهبي که مطالب مطرح شده در آن مجالس در خور سن و سال و فهم و دانش آنها باشد و همچنين ديدار افراد سليم النفس و پاک دل ،مومن و متقي و عالم باعث مي گردد که روح ديني و فطرت مذهبي آنها پرورش يابد .
    8 . بالاخره عبوردادن منطقي نوجوانان و جوانان از احساسات خام مذهبي به بينش مذهبي تثبيت شده که با تعقل و تفکر همراه باشد و کمک کردن به ايجاد ارتباط آنها با ديگران ،ارتباط آنها با جهان هستي و کشف حقايق ناشي از اين ارتباطات که با چون و چرا و سوال و جواب به دست مي آيد ،يکي از وظايف سنگين مربيان است.


    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۵:۵۷

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جذب دینی جوانان




    به نام خدا
    با عرض سلام
    با توجه به اینکه جوان‌ها مثل دانه‌هاي چوب كبريت نيستند كه همه يك اندازه و يك شكل باشند و بشود آن ها را قالبي در قوطِي‌هاي همشكل بسته بندي يا دسته بندي كرد. و هر آدمي براي خودش عالمي است لذا نمي‌شود يك نسخه كلي براي همه جوانان يا نوجوانان نوشت.
    به بيان ديگر: در امر تربيت و جذاب و هدايت جوانان يا نوجوانان بايد از همه عناصر و شيوه ها بهره جست، هم از عقل استفاده كرد ، هم از نقل و حديث و روايت، هم از اخلاق و عرفان، نيز احساسات و عواطف دروني بايد بهره جست، و به بيان احكام شرعي و مناسك عبادي پرداخت، ليكن ميزان استفاده از هر يك از اين عناصر بر حسب سن و دوره و مايه‌هاي اوليه تربيتي و حتي خصوصيات شخصي و فردي متفاوت است. نمي‌توانيم در صدد بهره وري از اين عناصر را در تمام سنین يكسان بگيريم. لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که بدون توجه به جنبه‌هاي گوناگون جوانان و نوجوانان و اصول مهمي كه عرض شد ، امر تربيت و جذب نوجوانان يا جوانان به سوي ارزش هاي ديني به نتيجه دلخواه نخواهد رسید .
    شيوه گفتگو و راهنمايي از منظر قرآن كريم:
    قرآن كريم براي راهنمايي انسان و هدايت او به سوي ارزش‌هاي ديني سه روش را متذكر مي‌شود:
    1 - برخوردها بايد حكيمانه و پاسخ ها مستدل و منطقي و سازگار با حكمت باشد.
    2 - دلسوزانه، همراه با رأفت و رحمت، و عشق و موعظه حسنه باشد.
    3 - گفتگو بايد از جدال خصمانه و غرور و خودمحوري به دور باشد پرسش و پاسخ‌ها نيكو، منطقي و اقناع كننده و براي كشف حقيقت باشد(سوره مبارکه نحل آيه 125)

    نکات دیگری که لازم است مراعات گردد

    خوشايند سازي
    پيامبر اكرم(ص) گروهي را به سرپرستي "معاذ بن جبل" جهت ابلاغ دين و تبيين معارف بلند آن به يمن اعزام فرمود، هنگام عزيمت آنان چند نكته را تذكر داد از جمله فرمود:
    1) تا مي‌توانيد كار را براي مردم آسان كنيد.دستور مسازيد و تكاليف سختي بر مردم تحميل نكنيد كه باعث اذيت و اضطراب خاطرشان شود.
    2) مردم را اميدوار كنيد. از دين نااميد و مأيوس نسازيد به مردم نويد و بشارت بدهيد، در اين صورت عزم و اراده گرايش و پيوستن به دين درآنان ايجاد مي‌شود، و به كارهاي نيك رغبت و علاقه پيدا مي‌كند.
    درك منطق و احساسات جوانان
    شهيد مطهري مي‌گويد: ابتدا بايد نسل جوان را بشناسيم. نسل جوان مزايا و عيب‌هايي دارد، زيرا اين نسل يك نوع ادراكات و احساسات دارد كه در گذشته نبود، از اين جهت بايد به او حق داد.در عين حال يك انحرافات فكري و اخلاقي نيز دارد و بايد آن‌ها را شناخت و چاره كرد.( مجله پيوند، شماره 260، ص 18.)
    دوری از افراط و تفريط
    يكي از مسئولان دست‌اندركار امر تربيت مي‌گويد: برخورد با نسل جوان بايد بر اساس واقع بيني، منطق و به دور از افراط و تفريط باشد، نه برخورد تند و خشن و غير منطقي و سركوب احساسات آن‌ها و نه برخوردهاي غير واقعي كه همه خواسته‌هاي جوانان را درست و بر حق بدانيم و در آنان رشد كاذب و توقع نابجا ايجاد كنيم، بلكه بايد متناسب با ذات و جوهره او و با استفاده از سلايق و علايق او، امر هدايت نسل جوان را دنبال كنيم."( مجله پيوند، ش 260 ، 18)
    تبليغ عملي :
    عدم هماهنگي ميان گفتار و كردار، پندار و اندرز مربيان را بي اعتبار مي‌كند. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: "به وسيله عمل خود راهنما و راهبر مردم به سوي فضيلت‌ها شويد و تنها دعوتگر زباني نباشيد (سفينه البحار، ج 2، ص 278)
    به كارگيري روش هاي نو:
    استاد مطهري هم در این باره می فرمایند : در هدايت و رهبري نسل قديم كه سطح فكرش پايين تر بود، ما احتياج داشتيم به طرز خاص بيان و تبليغ و يك جور كتاب‌ها كه امروز آن طرز بيان و آن طور كتاب‌ها به درد نمي‌خورد.
    بايد و لازم است رفرم واصلاح عميقي در اين قسمت‌ها به عمل آيد. بايد با منطق روز و زبان روز و افكار روز آشنا شد و از همان راه به هدايت و رهبري مردم پرداخت.( استاد مطهري، ده گفتار، ص 185)
    یا حق

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مناسب ترين بستر براي ظهور رفتارهاي مذهبي، خانواده است. وقتي فرزندان ارزش هاي اخلاقي را به طور مجسم در رفتار و زندگي والدين خود مي بينند، با عظمت و زيبايي و جاذبه آنها آشنا مي شوند. در اين صورت زمينه براي شكوفايي و دروني شدن مفاهيم اخلاقي فراهم مي گردد. در اين صورت، امواجِ بدون ديوار رسانه هاي ارتباطي و ماهواره ها نمي تواند دل هاي جوانان را تسخير كند.
    فرزندان ما بيش از آن كه به گفتار ما نظر افكنند، اعمال ما را زير نظر دارند كه گفته‌اند: بچه هاي ما آن گونه مي شوند كه ما هستيم و نه آن گونه كه مي خواهيم باشند.
    استاد مطهري مي گويد: "متأسفانه ما بيش از اندازه از گوش و زبان، انتظار داريم. گاهي هم بايد از راه عمل و چشم استفاده كنيم. ما با دست خود و عمل خويش، خوب رفتار كنيم تا آن ها با چشم خودشان ببينند. يك مقداري هم به اين گوش و زبان بيچاره استراحت بدهيم ".
    نكته مهم ديگر آن است كه قبل از انتقال ارزش ها و مفاهيم اعتقادي بايد زمينة لازم عاطفي و رواني آن براي كودك فراهم شده باشد. گرايش فرزندان به پذيرش دستورهاي ديني در سايه احساس شخصيت و عزت نفس تحقق مي يابد. ايجاد جوّ معنوي و احترام آميز والدين، تشويق و ترغيب فرزندان، پرهيز از تحميل عقايد و سخت گيري باجا، رفيق شدن با آن ها و اتخاذ روش آزاد منشانه در محيطي آرام، در پرورش ديني بسيار مؤثر است. امام علي(ع) مي فرمايد: "من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوات؛ كسي كه از كرامت نفس برخوردار است، گرفتار شهوت ها نمي شود ".
    نكته آخر، عادت دادن كودكان به عبادات و اجراي دستورهاي ديني است. نبايد انجام تكاليف را تا زمان بلوغ به تأخير انداخت. اگر اين كار در ايام كودكي انجام گيرد و به صورت عادت درآيد، در زمان بلوغ انجام آن سخت نخواهد بود.
    امام صادق(ع) مي فرمايد: "ما فرزندانمان را در سن هفت سالگي به مقدار توانشان دستور مي دهيم كه روزه بگيرند؛ تا نصف روز يا بيشتر يا كم تر. وقتي تشنگي يا گرسنگي بر آنان غلبه كرد، افطار مي كنند. اين عمل را به اين جهت انجام مي دهيم تا به تدريج به روزه گرفتن عادت نمايند و قدرت نمايند و قدرت آن را پيدا كنند، زيرا اگر صفات پسنديده به صورت عادت در آيد، به آساني قابل تغيير نيست ". يكي از راه هاي مفيد در اين راه استفاده از تشويق است. خانواده هايي كه از فرصت دوران كودكي استفاده نمي كنند، در دوران بلوغ معمولاً با مشكلات جدي روبه رو مي شوند. پدر و مادر بايد فرزندان خود را به مجالس و مراسم ديني ببرند و در نماز جماعت شركت كنند. اين مراسم براي پرورش عواطف ديني كودكان بسيار مؤثر است. بايد خلأهاي فكري و اوقات فراغت و ... را با چيزهاي خوب پر كرد. نبايد تربيت صرفاً جنبه نهي و منع داشته باشد، بلكه بايد با چيزهاي مفيد مانند ورزش، آموزش، تفريحات سالم، كتاب و برنامه هاي مفيد پر شود و به گونه صحيح نيازهاي آنها را برآورده كرد.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۸۹/۰۶/۲۳ در ساعت ۱۴:۱۹


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود