جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خودکشی!!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خودکشی!!!!




    در آیه نسا 30 عدوان با کی و ظلم به کی: "یا ایها الذین آمنوا لا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما. و من یفعل ذلک عدوانا و ظلما ...؟

  2.  

  3. #2
    baquran



    عدوان و ظلم به هر كسي را در بر مي گيرد. يعني عام است و همه را شامل مي شود. توضيح :

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً [النساء : 29] وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَاناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً [النساء : 30]

    " وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْواناً وَ ظُلْماً ..."
    كلمه" عدوان" همه رقم تجاوز را شامل مى‏شود، چه تجاوز جايز و پسنديده و چه تجاوز ممنوع و مذموم، چون مى‏بينيم در قرآن كريم در هر دو معنا استعمال شده، در آيه مورد بحث در تجاوز ممنوع استعمال شده، و در آيه:" فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ" «1» كه از آن بر مى‏آيد، در مورد ظالمان عدوان پسنديده است، و در آيه:" وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏، وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ" «2»، نيز به معناى ناپسند آن آمده، پس معلوم مى‏شود كلمه" عدوان" معنايى وسيع‏تر از كلمه ظلم دارد، و اعم از ظلم است، پس كسى نگويد در يك آيه چرا هر دو كلمه آمده و معناى" عدوان" در خصوص آيه مورد بحث تجاوز از حدودى است كه خداى تعالى معين فرموده، و كلمه" نصلى" متكلم مع الغير از فعل ماضى از ماده اصلاء است، و" اصلاء بنار" به معناى سوزاندن با آتش است.
    در اين آيه شريفه از اين جهت كه مشتمل بر كلمه" ذلك" است التفاتى از خطاب كه متوجه عموم مؤمنين بود به خطاب به شخص رسول اللَّه (ص) به كار رفته، در اول به عموم خطاب كرده بود كه: هان اى مؤمنين چنين و چنان مكنيد، كه خداى شما رحيم است، و در آيه بعدى با كلمه" ذلك" اشاره به رسول اللَّه (ص) نموده مى‏فرمايد: با تو هستم هر كس كه چنين و چنان كند او را در آتش مى‏سوزانم.
    اين التفات اشاره دارد به اينكه- وقتى معلوم شد همه مؤمنين يك نفس و يك جان‏ هستند، و اين يك جان نبايد در صدد هلاكت خود بر آيد،- پس اگر كسى چنين كارى بكند معلوم مى‏شود از مؤمنين نيست، و نبايد مورد خطاب، قرار گيرد، به همين جهت خداى تعالى در ميان مجازات مؤمنين روى از چنين كسان برگردانيد و خطاب را متوجه پيامبر خود كرد تا با او در باره مؤمنين و غير مؤمنين سخن بگويد، و نيز به همين جهت بناى كلام را بر عموم گذاشت او فرمود" وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْواناً وَ ظُلْماً"، و نفرمود:" و من يفعل ذلك منكم عدوانا و ظلما ...".

    منبع : ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص: 507

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود