جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان ها از ابتدای آفرینش دارای روح هستند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انسان ها از ابتدای آفرینش دارای روح هستند




    آیا تمام انسان ها از ابتدای آفرینش دارای روح هستند یا در ابتدا دارای نفس هستند و بعد در درجه ای از کمال و لیاقت و کسب روح الهی می رسند؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط عرش کبریاء نمایش پست
    آیا تمام انسان ها از ابتدای آفرینش دارای روح هستند یا در ابتدا دارای نفس هستند و بعد در درجه ای از کمال و لیاقت و کسب روح الهی می رسند؟





    بنام خدا
    با سلام خدمت شما
    1. روح از نظر لغت در اصل به معنای «نفس» و «دویدن» است. برخی گفته اند که روح و ریح (باد) هر دو از یک معنا مشتق شده اند و اگر به روح انسان نیز که گوهر مستقل مجردی است که به این نام نامیده شده، به خاطر آن است که از نظر تحرک و حیات آفرینی و نا پیدا بودن، مانند نفس و باد است.[1]مرحوم راغب اصفهانی، نفس و روح را به یک معنا گرفته است.[2]
    2. بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، انسان ها از ابتدای آفرینش، یعنی از موقعی که نطفه او شکل می گیرد دارای روح نیستند، بلکه پس از چهار ماهگی، روح در او دمیده می شود. انسان ها در ابتدای آفرینش و شکل گیری، حتی موقعی که به صورت سلول هستند زنده می باشند و پس از آنکه اعضای بدن جنین شکل گرفت و به چهار ماهگی رسید، خداوند متعال روح در او می دهد قرآن کریم می فرماید: «ثُمَّ خَلَقنَا النُّطفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقنَا العَلَقَةَ مُضغَةً فَخَلَقنَا المُضغَةَ عِظمًا فَكَسَونَا العِظمَ لَحمًا ثُمَّ اَنشَأنهُ خَلقًاءاخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ اَحسَنُ الخلِقين (مؤمنون،14)؛ سپس نطفه را به صورت علقه [خون بسته] و علقه را به صورت مضغه [گوشت جویده شده] و مضغه را به صورت استخوان هایی در آوردیم و بر استخوان ها گوشت پوشاندیم، سپس آن را آفرینش تازه ای دادیم، پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است.»[3]
    3.در قرآن کریم روح به معانی متعددی آمده است، روح به معنای قرآن، به معنای نبوت و ... یکی از معانی روح در قرآن فرشته و گاهی حضرت جبرئیل می باشد، در آیه 15 سوره غافر و نیز آیه 2 سوره نحل، منظور از روح، فرشته وحی و حضرت جبرئیل می باشد.
    پس روحی که خداوند در آیات یاد شده از آن یاد می کند، گاهی به معنای روح انسانی و گاهی به معنای دیگری می آید، مانند قرآن و مقام نبوت و فرشته وحی است که سبب حیات دل ها می شود، و فرشته های خداوند بر هر کس از بندگان خدا که شرایط لازم را داشته باشند فرود می آیند و نعمت ها و هدایت های الهی را شامل حال او می گردانند.[4]
    به تعبيري ديگر روح به چيزي گفته مي شود كه مبدأ حيات است و با آن هر جانداري توان احساس و حركت ارادي پيدا مي كند.[5]
    ×××
    1: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، ص 369، دارالکاتب العربی، بیروت.
    2:مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، ، ص 233.
    3: اصول کافی،ج 2، ص 227
    4: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 317.
    5: الميزان،ج 13، ص 195
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۰۰:۱۱

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    اینم دوسایت در مورد روح ، تجربه نزدیک به مرگ و... :

    http://www.oberf.org/


    http://kirlianresearch.com/kirlian_principle.html

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عرش کبریاء نمایش پست
    آیا تمام انسان ها از ابتدای آفرینش دارای روح هستند یا در ابتدا دارای نفس هستند و بعد در درجه ای از کمال و لیاقت و کسب روح الهی می رسند؟
    با سلام به شما دوست گرامی...
    (درقرآن نفس وروح به یک معنا درباره انسان آمد. پس دراینجا هردو یه معنی دارند)
    از نظر فلسفی وعرفانی بله.. تمام انسانها از ابتدا دارای روح یا نفس هستند..
    حتی قبل از خلقت جسمانی ... که فلاسفه از آن به عالم مثال وافلاطون از آن به عالم مثل تعبیر میکنند.. و عرفا از آن به اعیان ثابته یا حضرت امکان یا فیض مقدس یا..تعبیر میکنند...( واصولا آنچه که در فلسفه از معلول به ممکن الوجود تعبیر میشود در نگاه توحیدی عرفانی به مظهر واجب الوجود تعبیر میشود یعنی یک وجود بیش نداریم واو ازلی وابدی وسرمدی است .. وبقیه وجودات از طرفی وجود نیستند بالاستقلال . واز طرفی واجب الوجود بالغیرند ... پس همه موجودات غیر از خدا با خدا بوده وهستند.. اما رتبه وجودیشان از خدا ودون خداست.(دقت شود)
    ودرهنگام زندگی جنینی جسمانی تابعداز 4 ماهگی ؛ این روح موجود خدادای به بدن انسان دردائره زمان ملحق میگردد... زیرا اراده خداوند بر این تعلق گرفته که روح وبدن همیشه با هم باشن درهر سه عالم ماده .برزخ وقیامت ..
    والبته به تعبیر دقیق ملاصدرا ؛ حقیقت انسان جسمانیه الحدوث وروحانیه البقاء است....
    موفق باشید

    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود