جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: [ عبـرتـی از تـاریـخ مـعاصـر ]

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13

    [ عبـرتـی از تـاریـخ مـعاصـر ]




    گفتمان انقلاب یاانقلاب گفتمان(تحزب)
    هاشمی: در این کشور هیچ دو نفری را پیدا نمی‌کنید که نزدیکتر از من و مقام معظم رهبری به یکدیگر باشند ... عشق من آقاي خامنه‌اي است"
    لینک
    رئيس مجلس خبرگان رهبري تحزب را ضرورت اساسي براي كشور دانست و با تأكيد بر سختي فعاليت حزبي در كشور گفت: فعالان حزبي كساني هستند كه خطر مي‌كنند، لذا بايد از آنان تشكر كرد. وي تأكيد كرد: انحصارطلبي و برخورد با احزاب و مطبوعات در شرايط حساس كنوني سم مهلك براي كشور است.
    لینک
    هاشمي: احزاب ضربه‌گير انقلاب هستند. روزنامۀ كارگزاران، 29 آبان 87 [فعلا که نظام ضربه گير خيلي از احزاب است]

    هاشمي رفسنجاني: کساني که اين روزها مخالفت با تحزب را به امام نسبت مي‌دهند، به انديشه‌هاي متعالي آن پير فرزانه جفا مي‌کنند؛ چرا که کمک مالي ايشان آن هم از سهم امام که در مصرف آن دقيق و نکته بين بودند، نشان مي‌دهد که ايشان به تحزب بها مي‌دادند
    لینک
    بيانات رهبر معظم انقلاب‏ در ديدار مردم استان سمنان ۱۳۸۵/۰۸/۱۷

    "
    غربيها مى‏گفتند كارها بايستى با نظر مردم انجام بگيرد؛ شعار دمكراسى مى‏دادند؛ اما عملاً حزب‏بازيهاى غربى - كه نمونه‏هايش را در خيلى از كشورهاى دنيا؛ كشورهاى معروف و بزرگ غرب مشاهده مى‏كنيد - نقش مردم را كم‏رنگ كرد. شما نشان داديد كه دمكراسى واقعى، «مردم سالارى دينى» است؛ مردم مى‏بينند، مى‏شناسند، تشخيص مى‏دهند، دوست مى‏دارند و رأى مى‏دهند؛ يعنى خود مردم هستند و احزاب، نقش ضعيفىدارند؛ نقش حقيقى مال خود مردم است؛ مردم هستند كه اراده مى‏كنند و تصميم مى‏گيرند"
    لینک
    رهبر معظم انقلاب در ديدار اساتيد و دانشجويان‏ دانشگاههاى استان سمنان: ۳۸۵/۰۸/۱۸

    "
    من اين را به شما بگويم - با تجربه‏اى كه بنده از اول انقلاب تا حالا دارم - كه غالبِ دسته‏بنديهاى سياسىِ كشور ما از اين قبيل بود كه متأسفانه بعد به دسته‏بنديهاى عميق‏تر هم منتهى شد. در آن سالهاى رياست جمهورىِ بنده، دو گروه در كشور بودند: چپ و راست. بنده يك بحث تحليلىِ مفصلى كردم - سالهاى 62، 63 بود؛ و ثابت كردم كه اين اختلافات مثل اختلافات قبائل قديمى عرب است. يك قبيله با يك قبيله ديگر بد بود؛ منشأش نه يك مبناى اقتصادى بود و نه يك مبناى اعتقادى. فرض كنيد يك وقتى اسب اين قبيله در مرتع يكى از افراد آن قبيله چريده، او هم مثلاً گفته بالاى چشمت ابروست، اما اين دو قبيله ديگر تا ابد بايد با هم دشمن باشند! بنده ثابت كردم كه اختلافات آن روزِ چپ و راست در كشور ما از اين قبيل است. البته امروز آن‏طور نيست. امروز يك عده عميقاً با نظام جمهورى اسلامى مخالفند؛ حالا با زبانها و شعارهاى گوناگون و تحت پرچمهاى مختلف با اصل نظام مخالفند. بعضيها اين‏طورى‏اند؛ حالا كمند، زيادند، چه كسانى‏اند، اينها را كار نداريم، لكن باز در بين همين مجموعه‏هايى كههمفكرند و هم جهتند، انسان مى‏بيند يك اختلافاتى هست كه باز از قبيل همان اختلافاتقبيله‏اى سابق است".
    لینک
    رهبر معظم انقلاب در ديدار با رئيس جمهور و اعضاى هيات دولت: ۰۶/۰۶/۱۳۸۵: "بحمداللَّه عناصر دولت به هيچ گروه و دسته و باند و جريانى وابسته نيستند؛ اين خيلى نكته‏ى مهمى است. مراقب باشيد حركت، اظهارنظر و حرف، انتساب به يك جريان، به يك باند و به يك گروه را پيش نياورد، كه اگر اين‏طور شود، هواى نفس تقريباً انفكاك‏ناپذير است. هواى نفس گروهى هم انسان را بى‏حساب و كتاب به اين طرف و آن طرف ميكشاند و از خرد و جاده‏ى مستقيم منحرف ميكند. اين هم جزو لوازماصولگرايى است".
    لینک
    امام خمینی و تحزب: "همه اقشار از اختلاف و تفرق كه مضر براى اسلام و ملت است پرهيز كنند و گروه گروه نشوند. هر گروهى و دسته‌اى جمع مى شوند، يك گروه درست مى كنند، مـاايـن گروه ها را همه ادغام كرديم، دور هم جمع كرديم تا يك قدرت بزرگ شدند كه آن قـدرت هـاى ابـر قـدرت را شكستند، حالا آقايان دوباره برگشتند گروه درست كردند، كه اگر چه عددشان چيزى نيست، ادعايشان زياد است، همين مقدار كه گروه كذا، گـروه كـذا، حـزب كـذا، هـمـيـن هـا مـضـر بـه حـال مـمـلكـت مـاست. البته مـمـكـن هم هست كه سوء نيت نداشته باشند. لكن فهمشان خيلى نيست، فـهـم سـيـاسى ندارند، خيلى دم مى زنند از اينكه ما كذا هستيم، لكن فهم سياسى ندارند. اگـر فـهـم سياسى داشتند، امروز روز اين نبود كه هى گروه هاى مختلف ودستجات درست كنند، آن يك حزب درست كند، آن يك گروه، آن يك گروه، هر كس يك چيزىدرست كند و يك عدهاى دور خودش جمع بكند، در عين حال كه عده شان چيزى نيست لكن مضرهست". تاريخ : 3/4/1358

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۶:۱۹
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13



    گفتمان انقلاب یاانقلاب گفتمان
    سازمان مجاهدين انقلا‌ب در دور دوم انتخابات نهم، ضمن هشدار دربارهِ خطر حاكميت فاشيسم در شرايط كنوني و برای جلوگيري از حاكميت تحجر و استبداد از مردم خواست كه به آقاي هاشمي رفسنجاني راي بدهند. روزنامه صداي عدالت، 30/3/84، ص2.
    حزب جبهه مشاركت اسلا‌مي از همه هم وطنان درخواست مي‌نمايد در روز جمعه با راي دادن به آقاي هاشمي رفسنجاني، مانع بروز فاجعه (تماميت خواهي و طالباني گري1) شوند كه قرباني آن همه ملت و تمام كشور خواهد بود روزنامه شرق، 31/3/84، ص1
    حزب كارگزاران: طه هاشمی قائم مقام حزب،همه عاشقان امام را براي مبارزه فراخواند: “اجازه ندهند جريان جزم‌انديش بخواهد همه ميراث امام را مصادره كند”مردم سالا‌ري، 26/5/84، ص آخر.
    خاتمي، رئيس‌جمهور پيشين هم با طرح تحجر به عنوان اسلا‌م ارتجاعي و واپس گرايي، گفت: “بعضي دستپاچه شده اند كه چرا نماد اسلا‌م اصولگرا ملا‌عمر است و توانسته برخي جوانان پرشور جهان اسلا‌م را به سوي خود جلب كند. اين‌ها سعي دارند با تند و تيز كردن شعارهاي‌شان عقب‌ماندگي خود را جبران كنند؛‌ اما امكان ندارد. چون هرچه تلا‌ش كنند، تنها پيروان كوچكي از ملا‌عمر خواهند بوداعتماد، 30/5/84، ص2
    هاشمی رفسنجانی در سال 87 با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن پويايي اقتصادي و انعطاف پذيري در سند چشم‌انداز، تاكيد كرد: ما نمي‌توانيم دگم و متحجر بمانيم. بايد نيروهاي عظيم به ويژه در بخش خصوصي و حتي در بخش دولتي را به حركت درآوريم، اما مي‌بينيد كه اين امر چقدر در اين چند سال محقق شده است.
    لینک
    مقام معظم رهبري ادام الله ظله در جمع هيأت دولت در شهريور 84: "اتفاقاً كسانى كه در مقابل جناح متعبد و پايبند ايستادند، به يك معنا بيشتر به تحجر و به طالبانيسم نزديكترند؛ چون آنها هم نسبت به آموخته‏ها و درسهاى غربى تحجر دارند. هرچه غربى‏ها گفتند، همان را صددرصد بايد اجرا كرد؛ اين تحجر نيست؟تحجر همين است. تازه حرفهاى جديد غربى‏ها را به گوش ما نمى‏رسانند؛ حرفهاى قرن نوزدهمى، حرفهاى كهنه شده و حرفهاى منسوخ را مى‏آورند در جامعه مطرح مى‏كنند؛ چه در سياست، چه در اخلاق، چه در گرايش دينى، چه در شكل حكومت و چه در اقتصاد، متحجرانه و متعصبانه مى‏ايستند؛ اين‏كه بيشتر طالبانيسم است."
    لینک
    امام راحل ره:دعوت به قوانين آسماني ارتجاع است؟ پيغمبر اكرمصلی الله علیه و اله مرتجع است؟ ائمه هديعلیهم السلام مرتجع هستند؟ ما كه خودمان حرفي نداريم، ما هرچه مي گوييم قال رسول الله مي گوييم، ‌رسول الله هم قال الله مي‌فرمايد، اگر شما ما را مرتجع مي‌دانيد، پس شما رسول الله را كهنه پرست مي‌دانيد. اُف! بر اين تجددصحيفه نور، ج1، ص 68 . “اين‌ها با پيغمبر اسلا‌م (ص) بدترند تا با شما ها، براي اين كه اساس را او گذاشته استصحیفه نور، ص8 و 156
    مقام معظم رهبري ادام الله ظله : همه‏شان واقعاً مثل جنگ احزاب دست به دست هم داده‏اند و دارند فشار مى‏آورند كه اين دولت را بكوبند. هدف واقعيشان هم اين دولت، يعنى آقاى احمدى‏نژاد و شماها نيست؛ البته آماج اين دعواها شمائيد؛ اما هدف واقعى، انقلاب است؛ هدف واقعى، نظام است؛ شماها هم چون حرف نظام را مي‌زنيد، طبعاً آماج اين تهاجم‌ها قرار مي‌گيريد.
    لینک

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۶:۲۳
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13

    عبرتی از تاریخ6:صلح حدیبیه--تحلیل خطبه عبادی نماز جمعه خرداد88




    صلح حدیبیه

    در ماه ذی‌قعده سال ششم، پیامبر (ص) در خواب دید با یارانش به مكه رفته و به انجام حج عمره در كعبه موفق گشته‌اند. پیامبر به دنبال آن از مسلمانان و قبایل اطراف مدینه دعوت كرد با او برای انجام عمره به مكه بروند.اكثریت مهاجر و انصار مدینه همراه پیامبر از مدینه بیرون رفتند.
    پیامبر به «ذی‌الحلیفة» (اكنون «مسجد شجره» در آن است) رسید، جامه احرام پوشید و بر هفتاد شتر نشانه قربانی زد و از جلو راند تا به قریش بفهماند كه او تنها برای انجام حج عمره و طواف كعبه آمده است.
    در دو منزلی مكه، مردی بنام بشیر، در گزارش وضعیت مکه به پیامبر گفت: قریش برای جلوگیری از شما همگی همراه خانواده‌شان از شهر خارج شده تا نگذارند شما مكه بیایید و خالدبن ولید با دویست نفر پیشاپیش تا «كراع الغمیم» آمده‌اند.
    پیامبر فرمود:
    «وای بر قریش كه هستی خود را با كینه توزی‌ها از دست داده‌اند. من در راه این دین آن قدر می‌جنگم تا خدا آن را پیروز گرداند یا كشته شوم!»
    سپس فرمود: كیست تا ما را از راهی ببرد كه با قریش برخورد نكنیم؟
    مردی این كار را بر عهده گرفت سپس مهار شتر پیامبر را به دست گرفت و پس از عبور از راه‌های دشوار تا روستای «حدیبیه» در نزدیكی مكه رفتند.
    ناگهان شتر از رفتن ایستاد و پیامبر فرمود: من امروز هر پیشنهاد قریش مبنی بر مراعات خویشاوندی را می‌پذیرم.

    رفت و آمد فرستادگان قریش
    قریشیان، آمدن مسلمانان به مكه را برای خود ننگ می‌دانستند. وقتی چند نفر از بزرگان قریش نزد پیامبر (ص) آمده هدف او را از سفر به مكه می­‌پرسیدند پیامبر پاسخ همه را به یك گونه می‌داد و می‌فرمود:
    «ما برای زیارت كعبه و انجام عمره آمده‌ایم سپس این شتران را قربانی كرده گوشت آن‌ها را برای شما وامی‌گذاریم و بازمی‌گردیم!»
    عروة بن مسعود ثقفی، وقتی از نزد پیامبر(ص) برگشت، به قریش ­گفت:
    «من به دربار فرمانروایان ایران و روم و حبشه رفته‌ام و چنین احترامی كه پیروان محمد از او می‌كنند در دربارهای آن‌ها ندیده‌ام و او را تسلیم شما نخواهند كرد.»
    قریشیان، مكرز بن حفص را با گروهی فرستادند تا مسلمانی را دستگیر كرده و با گروگان‌گیری بتوانند خواسته خود را بر مسلمانان بقبولانند، اما مكرز و همراهان به دست مسلمانان اسیر شدند و پیامبر دستور داد آن‌ها را آزاد كنند.
    پیامبر (ص)، به عمر فرمود: نزد قریش برو و هدف ما را از سفر به مكه، به آن‌ها برسان. عمر كه از قریش بر جان خود می‌ترسید گفت: بهتر است عثمان را بفرستی كه خویشانی در مكه دارد و می‌توانند از او حمایت كنند.
    پیامبر (ص)، عثمان را به مكه فرستاد و عثمان در پناه پسر عمویش (ابان بن سعید) پیام پیامبر را به قریش رساند.
    قریش گفتند: ما نمی‌گذاریم محمد طواف كعبه كند ولی خودت می‌توانی طواف كنی؟
    عثمان گفت:‌تا پیامبر طواف نكند من طواف نمی‌كنم. قریشیان او را در مكه زندانی كردند.

    بیعت رضوان
    به مسلمانان خبر رسید كه عثمان را كشته‌اند! پیامبر فرمود: از زیر این درخت برنخیزم تا تكلیفم را با قریش معلوم سازم و به دنبال آن از مسلمانان برای دفاع از اسلام بیعت گرفت که این بیعت را «بیعت شجره» گفته‌اند.
    پیامبر با عمل به قریشیان فهماند که اگر سر جنگ داشته باشند او نیز آماده جنگ خواهد شد.

    تنظیم صلح‌نامه توسط فرستاده قریش
    قریش پس از مشورت­های زیاد، سهیل بن عمرو را فرستاد تا صلح­نامه­ای بین پیغمبر و او بسته شود. پس از مذاکرات، مواد زیر نوشته شد:
    1) از این تاریخ به بعد، جنگ تا ده سال میان طرفین ترك شود.
    2) اگر كسی از قریشیان كه تحت قیمومیت و ولایت دیگری است بدون اجازه سرپرست خود به نزد محمد آمد مسلمانان او را به سرپرست او بازگردانند ولی باز گرداندن مسلمانان از مكه به مدینه، الزامی نیست.
    3) پیمان بستن قبایل عرب با یكی از دو طرف آزاد است و از طرف قریش، الزام و تهدیدی در این كار انجام نشود.
    4) محمد و پیروانش باید امسال از رفتن به مکه صرف نظر کنند و سال آینده می‌توانند برای زیارت كعبه و عمره به مكه بیایند مشروط بر آن كه سه روز بیشتر در مكه نمانند و به جز شمشیر در غلاف، اسلحه‌ای با خود نیاورند.
    5) طرفین راه‌های تجاربی را برای همدیگر آزاد بگذارند و مزاحمتی برای یكدیگر فراهم نكنند.
    6) تبلیغ اسلام در مكه آزاد باشد و مسلمانان مكه بتوانند آزادانه مراسم مذهبی خود را انجام دهند و كسی حق سرزنش و آزار آن‌ها را نداشته باشد.
    پس از امضای قرارداد، قبیله خزاعه، هم پیمان پیامبر و قبیله بكر، هم‌پیمان قریش شد و قبیله بكر با شبیخون به قبیله خزاعه، مقدمه نقض قرارداد را فراهم ساخت و سبب شد تا پیامبر در سال هشتم با لشكری برای دفاع از قبیله خزاعه به سوی مكه حركت كند.
    این قرارداد، پیروزی بزرگی برای مسلمانان به ارمغان آورد، چنان‌كه به گفته بسیاری از مفسران، سوره فتح در همین رویداد ناز ل شد.
    از زهری نقل شده است:
    «برای مسلمانان، پیروزی‌ای بزرگ‌تر از صلح حدیبیه نبود، زیرا مسلمانان پیوسته در جنگ با مشركان بودند و از آن پس با خیالی آسوده به دین‌آموزی و دفع دشمنان دیگر و گسترش اسلام در جزیرة العرب و قاره‌ها و سرزمین‌های دیگر پرداختند و عموم مورخان، نامه‌نگاری پیامبر را به سران جهان برای پذیرش اسلام و رویدادهای بعدی را پس از صلح حدیبیه دانسته‌اند.»
    پیروزی دیگری این قرارداد برای مسلمانان آن بود كه تازه مسلمانان در مكه می‌توانستند آزادانه مراسم دینی را انجام دهند و به تبلیغ اسلام در مكه و اطراف آن بپردازند و افراد بسیاری را مسلمان كنند.


    منبع:
    زندگانی حضرت محمد(ص)، هاشم رسولی محلاتی

    ویرایش توسط مرصاد : ۱۳۸۸/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۸:۰۴
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما چه امری باعث شد تا رهبرعظیم الشان انقلاب درابتدای خطبه عبادی خود درنماز جمعه مورخ29/3/1388از این رویداد تاریخی سخن به میان آورد:
    بسیاری از دوستان جمله برادرعزیزجناب احسان-e.1.m- از سکوت چندین ساله رهبرمعظم انقلاب دربرابر برخی فشار ها گلایه داشته وبه همین سبب ولایت ایشان رابرمسلمین نامشروع وحکومت اسلامی ایران راکافر قلمداد می کردند...
    رهبر عظیم الشان دراین خطبه پاسخی محکم ومستدل وتاریخی به اینگونه نظریات دادند...اما تحلیل واقعیات:
    سرآغاز سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه نخست نماز جمعه 29 خرداد 88:
    "پیامبر اسلام در صلح حدیبیه و "فتح المبین" بر اساس یک سیاست عظیم مکتوم که بعدها برای مردم روشن شد، امتیازاتی را به مشرکین داد و نام خدای رحمن را از عهدنامه پاک کرد که همین امر موجب تقویت ایمان مؤمنین شد۱"
    یعنی همراهی "کج دار و مریز" مقام معظم رهبری با برخی، از همین نوع است و ظاهرا این استراتژی کج دار و مریز ادامه خواهد داشت و هنوز زمان برای افشای کامل و به ذلت نشاندن "برخی افراد" مناسب نیست.
    قطعا فرمایش مقام عظمای ولایت در نماز جمعه امروز صریح‌تر از فرمایش ایشان در هنگام رای دادن در خرداد ۷۶ نیست که فرمودند: "هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود" اما بعدا هنگامی که از این فرمایش ایشان سؤال شد، پاسخ دادند که شما ببینید این حرف را من کی و کجا زده‌ام! و این یعنی مراعات اقتضائات زمانی و مکانی در فهم یک سخن. امیدواریم شرایط زمانی امروز به خوبی درک شود تا معلوم شود معنای سخن مولایمان چیست. و چرا پیامبر اسلام نام خدا را از عهدنامه صلح حدیبیه که "فتح المبین" نام گرفت، پاک فرمودند!
    مقام معظم رهبری در اواخر خطبه دوم فرمودند اگر برخی دست از کارهاشان برندارند؛ دوباره میان مردم خواهم آمد و مطالب بیشتری را افشا خواهم کرد.

    ـــــــپانوشتــــــــــ

    ۱. همان ابتدای خطبه نخست فهمیدم که در این عهدنامه قرار است مظلومیت زیادی بر مولا و جبهه حق برود، اما خوشحالیم که مولا فرمود که تمام خواست‌های ملت قرار است محقق شود و لذا منتظر فتح مبین پس از صلح حدیبیه هستیم: "اذا لا یجاورونک فیها الا قلیلا"احزاب/۶۰



    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود