صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩ ۩ ۩ چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟ ۩ ۩ ۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۩ ۩ ۩ چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟ ۩ ۩ ۩




    و ذروا ظاهر الاثم و باطنه. انعام 120. ظاهر گناه چیه؟ باطنش چیه؟
    ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۵/۲۰ در ساعت ۲۰:۴۵

  2. تشکر


  3.  

  4. #2
    baquran



    [مراد از گناه ظاهرى و گناه باطنى در:" ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ" و اقوال مفسرين در اين باره‏]
    " وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ ..."

    اين آيه گر چه به حسب مضمون مطلق است، و از جميع گناهان ظاهرى و باطنى نهى مى‏كند ولى از سياق آيات قبل و بعد از آن استفاده مى‏شود كه اين آيه تمهيد و زمينه چينى است براى نهيى كه بعدا در جمله" وَ لا تَأْكُلُوا" مى‏آيد و لازمه آن اين است كه خوردن از گوشت حيوانى كه اسم خدا بر آن برده نشده حرام و از مصاديق اثم باشد، تا اين جمله مربوط به جمله" وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ" شود، پس اين خوردن،" اثم ظاهر" يا" اثم باطن" هر دو مى‏تواند باشد، ولى از تاكيد بليغى كه در جمله" وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ" است به دست مى‏آيد كه خوردن چنين گوشتى جزو گناهان باطنى است، و گر نه هيچ احتياجى به چنين تاكيد اكيدى نبود.

    از اين بيان معلوم شد كه مراد از" گناه ظاهرى" آن گناهى است كه شومى عاقبت و زشتى اثرش بر كسى پوشيده نيست، مانند شرك، آشوبگرى و ظلم، و مراد از" گناه باطنى" آن گناهى است كه زشتيش همه كس فهم نيست، مانند خوردن ميته، خون و گوشت خوك، اين قسم از گناه با تعليم خدايى شناخته مى‏شود و عقل نيز گاهى آن را درك مى‏كند.
    اين معنايى كه ما براى گناه ظاهرى و باطنى كرديم معنايى است كه ظاهر سياق آن را افاده مى‏كند، بعضى از مفسرين معانى ديگرى براى آن كرده‏اند، از آن جمله گفته‏اند: ظاهر بودن گناه و باطن بودن آن به معناى علنى بودن و پنهانى بودن آن است. و نيز گفته‏اند: مقصود از گناه ظاهرى گناهانى است كه از جوارح سرمى‏زند، و گناه باطنى گناهان قلبى و درونى است. و نيز گفته‏اند: گناه ظاهرى به معناى زنا و گناه باطنى روابط پنهانى نامشروع است.

    بعضى ديگر گفته‏اند: گناه ظاهرى ازدواج با زن پدر و گناه باطنى به معناى زنا است. و نيز گفته‏اند: گناه ظاهرى آن زنايى است كه علنى انجام گيرد، و گناه باطنى زنايى است كه در نهان انجام شود، چون مردم جاهليت بين اين دو قسم زنا فرق مى‏گذاشتند، و مى‏گفتند زنا در صورتى كه در نهان انجام شود گناه نيست، وقتى گناه است كه علنا ارتكاب شود «1».
    اين بود اقوال مفسرين در معناى گناه ظاهرى و باطنى، و همانطورى كه ملاحظه مى‏كنيد هيچكدام اين اقوال با سياق آيه سازگار نيست و دليلى هم كه اقتضا كند آيه را بر خلاف ظاهرش حمل كنيم در كار نيست.

    منبع: ترجمه تفسير الميزان، ج‏7، ص: 458
    ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۵/۲۰ در ساعت ۲۰:۴۰ دلیل: تغییر نوع فونت به دلیل ریزی آن .

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟




    سلام
    خیلی دلم میخواست جواب سوال رو بگیرم که واقعا چطور میشه هم از گناهان علنی دوری کرد که این کار سختی نیست و هم از گناه باطنی که به نظر من این مشکله .
    ولی شما تو توضیحات به تعریف این دو گناه پرداختید .امیدوارم در ادامه زودتر به جوابم برسم .
    خداوند خیرتان دهد .یاعلی

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟




    من فكر مي كنم با علم و ايمان مي شود. يعني آگاهي داشته باشيم كه چه كاري گناه است و مصاديق آن جيست. و ايمان داشته باشيم كه گناه براي ما بد است و دوري از آن نفعش بيشتر است و همه ي اينها براي خودمان است.
    ان احسنتم احسنتم لانفسكم

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟




    به نام خدا
    با توجه به تعريفي كه سرورمون ارائه دادن بهترين راه دوري از گناه چه ظاهرش و چه باطنش پناه بردن به جلال و جبروت خداوند حي و حاضر و ناظر خودمونه.
    و ديگه اينكه عملمون با حرفامون يكي باشه. و خلاصه سفارشاتي كه اميرالمؤمنين عليه السلام به محمد بن ابي بكر فرمودن (فكر كنم نامه ي 28 نهج البلاغه باشه)
    يه چيزي يادم اومد كه فكر ميكنم تا حدودي به موضوع مربوط باشه:
    يه بنده خدايي از من مي پرسيد آيا مرد مي تونه توي خونه با شورت نماز بخونه!؟
    بهش گفتم آره نمازش درسته (حالا كاري نداريم قبول ميشه يا نه) اما اين كار باعث رشد نفاقش ميشه.
    گفت چه جوري؟!
    گفتم آيا اون حاضره پيش ديگران اينطوري بايسته؟
    گفت نه
    گفتم چرا گفت چون خجالت ميكشه ديگه
    گفتم يعني خدا در نظر او از ديگران كمتره؟
    اين كار باعث ميشه آدم به حضور خداوند در همه جا بي توجه بشه و بعد هركار دلش خواست بكنه.
    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چه طور هم از ظاهر گناه دوری کنیم هم از باطنش؟




    سلام .نمیدونم آواز کوه مقدس رو شنیده اید یا نه ؟که بلند ترین کوه عالم است اگر بر قله اش صعود کنی یک آرزو بیش نخواهی داشت وآن اینکه فرود آیی وبا دیگران در دل پست ترین وادی ها بنشینی . چنین است که آنرا کوه مقدس خوانده اند .
    منم به تقوای الهی که موجب عدم گناه حتی در باطن نهان میشود اعتقاد دارم ولی واقعا وقتی در تنهایی وخلوت بسر میبریم وشیطان نیز با تمام قشونش سعی بر عمل گناهی دارد .این تقوا چطور غلبه میکند ؟
    چشیدیم حتما لحظاتی این چنینی را .ولذت غلبه راهم حس کردیم .کاش همیشه به حق خانم فاطمه زهرا مزه این لذت از ما دور نشود .
    یاعلی

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    راه هاي جلوگيري از گناه






    برخى از راه هاى جلوگيرى و دورى از گناه عبارتند از:
    1 . مخالفت با هواى نفس : قرآن كريم ، علت بدبختى بلعم باعورا را پيروى از هواى نفس مى داند: «ولو شِئنا لَرَفعنـهُ بها و لـكِنّه أخلد إلى الإرض و اتّبع هوئه .. .; (اعراف ، 176) و اگر مى خواستيم ، مقام او را با اين آيات ]و دانش ها [بالا مى برديم ; ولى او به پستى گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد.. .»
    2 . نداشتن علاقه زياد به دنيا و ظواهر فريبنده آن ; «فلا تغُرّنّكُم الحيوة الدّنيا.. .; (لقمان ،33) پس مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد .»
    3 . دور كردن شياطين انسى و جنى از خود; كه گاهى در لباس دوست صميمى ، انسان را به گناه مى كشانند; پس انسان بايد با دوستانى كه آلوده به گناه هستند و ارتباط با آنها زمينه ساز گناه مى شود قطع ارتباط كند; چنان كه خداوند از قول برخى در قيامت مى فرمايد: واى بر من !كاش فلان ]شخص گمراه [ را دوست خود انتخاب نكرده بودم .» (فرقان ، 28)
    4 . پناه بردن و توكل بر خداوند متعال در تمام امور; «و على اللّه فَليَتوكّل المؤمنون ; (آل عمران ، 122) و مؤمنان بايد فقط بر خدا توكل كنند .»
    5 . مواظبت بر نمازهاى واجب و توجه و حضور قلب هنگام نماز; «إنّ الصّلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر; (عنكبوت ، 45) به درستى كه نماز ]انسان را [زشتيها و گناه باز مى دارد .»
    6 . ياد آورى مرگ در هر روز باعث جلوگيرى از گناه مى شود . حضرت محمد(ص ) مى فرمايد: «نابود كننده لذت ها را زياد ياد كنيد ! پرسيدند; يا رسول الله ! نابود كننده لذت ها چيست ؟ فرمود: «مرگ » .•


    پاورقي: بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج 6 ، ص 133 ، داراحياءالتراث العربى ، بيروت .

    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یه موردی هم که به ذهن من می رسه اینه که آدم کسی رو که دوست داره ، دلش می خواد شبیه اون باشه ، کارایی رو انجام بده که اون می پسنده و از کارایی که توجه اون رو بر می گردونه خودداری کنه ، شیعه امیر المومنین(ع) ، شیعه امام زمان (عج) سعی می کنه همیشه خودش رو شبیه این بزرگواران بکنه و چون اونها معصوم هستند ، طبیعتا در این دوستی ، علاقه و شبیه سازی ، دوری از گناه هم وجود خواهد داشت
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام. یاد حدیثی از آقا امیرالمومنین علیه السلام افتادم:

    به این مضمون میفرمایند که:

    اتّقوا معاصی الله فانّ الشّاهد هو الحاکم
    پرهیز کنید از انجام گناهان و نافرمانی خداوند، زیرا همو که شاهد هست، او حاکم هست.

    (البته شاید متن اصل حدیث کمی با این تفاوت داشته باشه، ولی به همین مضمون هست. متاسفانه منبع رو یادم نیست که الان مراجعه کنم!)

    ----------------------------------------------------------------

    - توضیحی مختصر:

    فرض کنید تو خیابون دعوایی شده و در این میان یکی چاقو کشید و به طرف زد. حالا اینا رو میبرن دادگاه و همه منتظرن تا قاضی بیاد و با توجه به ادلّه و شهود و... حکم بده.

    قبل از اینکه قاضی بیاد، این کسی که چاقو رو زده، برای فرار از حکم شروع میکنه به انکار که من نبودم و یکی دیگه بود و از این حرفا...! حتی شهود رو هم انکار میکنه که اینا با این فرد مجروح دست به یکی کردن که منو مجرم جلوه بدن.

    یدفعه قاضی میاد داخل و این متهم میخواد مثل چند لحظه قبل همه وقایع رو انکار کنه، ولی میبینه که ای دل غافل...!! قاضی جزو کسانی بوده که در صحنه دعوا حضور داشته و شاهد بوده که این با چاقو زده به طرف!!

    خب متهم طبیعتا دیگه مات میشه و نمیتونه چیزی رو انکار کنه. چون قاضی، یعنی کسی که قراره حکم نهایی رو بده، خودش جزو شهود صحنه جنایت هست!!!

    -------------------

    روز قیامت هم علاوه بر دست و زبان و اندام که بر علیه ما یه به نفع ما شهادت میدن، بزرگترین شاهد خود خداست که دیگه اونو نمیشه هیچ کاریش کرد!! همه دهان ها در پیشگاه خدا بسته میشه و همه زبان ها بند میاد! چون اون هست که حکم میکنه و همو هست که شاهد همه اعمال ما از ریز و درشت و آشکارو نهان بوده.....!!!.
    .
    .
    .
    .
    برا همینه که مرحوم امام (ره) هم فرموده اند: عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید!

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۳:۱۱
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    از راههای جلوگیری گناه؛ محاسبه نفس ومراقبت ار نفس وکشیک نفس را دادن است.
    محاسبه نفس یعنی از نفس حساب کشیدن که چه کار کردی و چه کار نکردی. چرا فلان جا اینطور کردی و چرا فلان وقت اینطور نکردی؟ مانند یک نفر بازرس و رئیس که مأموری را تحت بازرسی و بازپرسی و تحقیق قرار می دهد، اگر عامل احیاناً خوب جواب داد و خوب عمل کرده بود پاداش می گیرد و اگر نه، توبیخ می شود و احیاناً جریمه می شود و به زندان می افتد و کیفر می بیند. ممکن است کسی چنین تصور کند که محاسبه نفس کار ریاضت کشان و ارباب سیر و سلوک است و اما مردم عادی معنی ندارد که برای خود محاسبه نفس داشته باشند.

    عرض می کنم این طور تفکر اشتباه است، اولاً قرآن کریم که ابتکار این دستور را کرده و همچنین اولیاء دین، این دستور را مخصوص یک دسته معین نکرده اند. در آیه ای که در آغاز گفتار ترجمه اش را ذکر کردیم همه اهل ایمان را مخاطب قرار داده ، یعنی اگر کسی ایمان دارد به حساب و کتابی در جهان و به اینکه عمل گم نمی شود باید محاسبه نفس داشته باشد.

    علی علیه السلام می فرماید: " از نفس خود حساب بکشید قبل از آنکه از نفس شما حساب بکشند ".


    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود