صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا اجازه بحث دارم؟ (حقوق زن در قرآن)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا اجازه بحث دارم؟ (حقوق زن در قرآن)




    با عرض سلام خدمت كاربران سايت
    بنده حدود يك سالي هست كه دربارهي برابري حقوق زنان و مردان در اين دنيا تحقيق كردم و 8 آيه را پيدا كردم كه دلالت بر برتري داشتن مرد بر زن در اين دنيا دارد و همين موضوع باعث شد به عدالت خداوند شك كنم و ايمانم ضعيف شود و در همين راستا با افراد زيادي بحث كردم كه نتيجه خاصي نداشت تا اينكه يه وسيله ي يكي از دوستانم با اين سايت آشنا شدم
    حالا ميخواستم بدونم اجازه بحث را دارم يا خير؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    سلام به دوست جدید جناب تحقیق یا تقلید

    به این سایت قرآنی خوش اومدی و امیدوارم که بتونی با آرامش خاطر سوالهای خودت رو اینجا دنبال کنی.

    دوست عزیز؛ شما اگر طبق قوانین سایت سوالهای خودت و حتی جوابهای خودت در مورد مباحث دیگران رو دنبال کنی هیچ مشکلی در ارسال افکار زیبایتان نخواهید داشت.

    پس بدون نگرانی سوال خود رو مطرح کنید. امیدوارم که من و دوستان دیگه ی سایت بتونیم خدمتگزار خوبی برای شما و سایر جویندگان حقیقی علم باشیم.

    سر بلند باشید

    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست جديد و عرض خوش آمد د
    تصور ميكنم بحث رو با توجه به تحقيق شما كه فرموديد :

    و 8 آيه را پيدا كردم كه دلالت بر برتري داشتن مرد بر زن در اين دنيا دارد
    با قرار دادن آيات مربوطه شروع كنيم .
    لطفا هر آيه را كه قرار مي دهيد دليلي كه بر برتري مرد بر زن به ذهنتان رسيده نيز بازگو بفرماييد تا بطور مفصل بر روي آن بحث كنيم .
    لازم به تذكر است كه ممكن است برخي مباحث قبلا مطرح شده باشد لذا در صورتي كه موارد تكراري باشد بنده لينك بحث مطرح شده را خدمتتان تقديم ميكنم .
    موفق باشيد

    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۰۱ در ساعت ۲۳:۰۶
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    با عرض سلام خدمت كاربران سايت
    بنده حدود يك سالي هست كه دربارهي برابري حقوق زنان و مردان در اين دنيا تحقيق كردم و 8 آيه را پيدا كردم كه دلالت بر برتري داشتن مرد بر زن در اين دنيا دارد و همين موضوع باعث شد به عدالت خداوند شك كنم و ايمانم ضعيف شود و در همين راستا با افراد زيادي بحث كردم كه نتيجه خاصي نداشت تا اينكه يه وسيله ي يكي از دوستانم با اين سايت آشنا شدم
    حالا ميخواستم بدونم اجازه بحث را دارم يا خير؟
    دوست عزیز سلام
    اساسا فلسفه وجودی این کانون طرح و پرداختن به چنین مباحثی است
    من برای شروع چند نکته ای را به خدمت تقدیم میکنم .
    از ديدگاه قرآن ، افراد انسان (چه مرد و چه زن ) از نظر حقيقت انسانيت و مسايل ارزشى يكسانند و هيچ يك بر ديگرى جز به تقوا و عمل صالح بيشتر برترى ندارد «إنّ أكرمكم عندالله أتقـكم » (حجرات ، 13) ; «من عمل صلحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبة و لنجزينّهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون » (نحل ، 97) يعنى هر كس ، مرد يا زن ، كار شايسته كند و مؤمن باشد ; قطعاً او را با زندگى پاكيزه ]و نيكو[يى حيات ]واقعى[ مى بخشيم و يقيناً بهتر از آنچه انجام داده اند به آنان پاداش مى دهيم .
    قرآن ، اگر در جايى از مردان شايسته اى همچون لقمان حكيم سخن مى گويد ، در جاى ديگر نيز از زنان شايسته نام مى برد ; مانند همسر فرعون (تحريم ، 11) و حضرت مريم (آل عمران ، 42) و.. .
    همانگونه كه مردان داراى انديشه ، اراده و اختيارند و براى رسيدن به تكامل و قرب الهى ، وظايف و تكاليفى بر عهده آنهاست ، زنها هم همين گونه هستند و در اين جهت ، هيچ امتيازى بين زن و مرد وجود ندارد ; ولى در بعضى احكام و وظايف با يكديگر متفاوتند . وظايفى به عهده مردان است و بر عهده زنان نيست و بالعكس ، و اين تفاوت به خاطر اين است كه طبيعت و آفرينش زن و مرد متفاوت است .
    در ذيل به برخى از تفاوت هاى زن و مرد اشاره مى شود :
    1 . زن مى تواند عقل و انديشه انسانى خويش را در ظرافت عاطفه ، زيبايى گفتار ، در برخورد و.. . ارائه دهد چنان كه مرد مى تواند هنر خود را در انديشه انسانى و تفكر عقلانى خويش متجلى سازد .
    2 . نقش اصلى در اداره خانواده را زن به عهده دارد اگرچه مرد مسؤول كارهاى اجرايى و تأمين هزينه هاى زندگى و مانند آن است از اين رو قرآن كريم ضمن توصيه انسان به گرامى داشتن پدر و مادر ، زحمات مادر را كه به زايمان و شير دادن است و منشأ اصلى آن ها رحم است ، يادآور مى شود ; (لقمان ، 14)
    3 . قرآن اصالت در ايجاد آرامش خانواده را به زن داده است و او را در اين امر روانى اصل دانسته و مرد را مجذوب مهر زن معرفى كرده است . (اعراف ، 189)
    4 . در شهادت دادن به جاى هر يك مرد ، بايد دو زن شهادت بدهد . (بقره ، 282)
    5 . در برخى موارد مرد دو برابر زن ارث مى برد .
    6 . سرپرستى و اداره زنان و دادن نفقه به آنان به عهده مردهاست . (نساء ، 4)



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ترجیح دادم هر آیه رو به صورت یه تاپیک جداگانه بنویسم ولی مثل اینکه کاربران سایت متوجه نشده اند که مطلبی که تحت عنوان آیه 222 بقره نوشته بودم در راستا ی همین مطلبم بود
    خب اشکالی نداره

    اون مطلب رو در اینجا هم دوباره میارم تا به بحث و تبادل نظر گذاشته شود

    راستی این رو هم بگم که همه آیه ها رو با هم نمی گذارم که قاطی بشه و بعد از تموم شدن بحث در مورد هر آیه آیه بعدی رو خواهم گذاشت



    همانطور كه گفته بودم 8 آيه وجود دارد كه براي شما به ترتيب مطرح خواهم كرد
    و روند زير را پي خواهم گرفت
    1- نوشتن اصل آيه
    2- معني آيه
    3- تفسير آيه(من كتاب هاي تفسير زيادي خوندم و از ميان آنها تفسير نور از آقاي قرائتي را برگزيدم)
    4- تحليل خودم




    آیه 222 بقره:
    ویسالونک عن المحیض قل هو اذی فاعتزلوا النساء فی المحیض و لا تقربوهن حتی یطهرن فاذا تطهرن فاتوهن من حیث امرکم الله ان الله یحب التوابین ویحب المتهرین*

    و سوال کنند تو را از عادت شدن زنان بگو : آن رنجی است(برای زنان) در آن حال از مباشرت آنان دوری کنید و با آنان نزدیکی نکنید تا آنها پاک شوند چون خود را پاک کردند از آنجا که خدا دستور داده به آنها نزدیک شوید که همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه کنند و هم پاکیزگان دور از هر آلایش را دوست میدارد

    تفسیر نور :
    Oدرباره برخورد با زنان در ایام حیض ،یهود بسیار سخت گیر و نصارى بى تفاوتند..
    امّا اسلام ، راه میانه و اعتدالرا برگزیده و در ایّام حیض ، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است ، و هرگونهمعاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد.
    Oاسلام ، دین جامعى است و براى هر یک از سؤ ال هاى مورد طرح در زندگىبشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله ى (یسئلونک ) سؤ الات مردم از رسولاکرم صلّى اللّه علیه و آله را نقل و پاسخ ‌هاى آنرا بیان نمود. گاهى سؤ ال از جنگاست و گاهى از قمار و شراب ، و گاهى از انفاق . و در این آیه نیز سؤ ال از مسائلزنان . این نشانه ى جامعیّت یک مکتب است که حتّى در مورد آمیزش جنسى ، احکام دارد ومى فرماید: (من حیث امرکم اللّه ) یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و کلّى ، مادّى ومعنوى فرمان دارد.
    Oزن در ایام حیض به لحاظ جسمى ،آمادگى آمیزش جنسى ندارد و کسالت و اختلال مزاج که براى زن پیش مى آید، او را نسبتبه آمیزش بى نشاط مى سازد.
    در روایات نیز آمده است : اگر فرزندى در این ایام نطفه اش ‍ منعقد شود، به لحاظ جسمى و روحى مشکلاتى خوهدداشت .(640)




    تحلیل شخصی:
    به نظر من آقای قرائتی به خوبی این آیه را تفسیر کرده و الحق و الانصاف حرف هایش منطقی است ولی مشکل اینجاست که ایشان در مورد مشکل اصلی هیچ حرفی نزده است.
    مشکل اینجاست که چرا خدا همه زنان را با رنج و عذاب آفریده و مردان بدون هیچ مشکلی هستند با کمی تحقیق در کتاب ها و سایت های آماری متوجه خواهید شده حدود نیمی از زنان dysmenorrhea هستند یعنی قاعدگی بسیار پر درد به علت انقباض رحم دارند و نیمه دیگر هم درد های معمولی دارند.
    البته تفاوت جسمانی مرد و زن چیز عجیبی نیست ولی اینکه به صورت مستقیم خدا گفته آن رنجی است برای زنان انسان را به تفکر وا می دارد که آیا خدا با زنان مشکلی داشته که به آنان زجر داده و آیا دوستی خاصی با مرد ها داشته که به آن ها زجری نداده؟

    آيا اجازه بحث دارم؟  (حقوق زن در قرآن)

    ویرایش توسط tahghigh-ya-taghlid : ۱۳۸۸/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۳
    Love Is Blind

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و تشکر از سوال خوبتون.

    بنده و دوستان دیگه متوجه اون سوالتون بودیم ولی چون توی این تاپیک اجازه ی سوال خواسته بودید، دوستان منتظر سوال شما توی این تاپیک بودن.

    پیشنهاد من هم همینه که شما هر سوال رو توی یه تاپیک مستقل با عنوانی مستقل و مرتبط بنویسید تا خود عنوان گویای محتوای سوال باشد و خود عنوان مخاطب را ترغیب به مراجعه ی به مطلب بکند.

    پس با اجازتون این سوال اولتون رو همین جا می گذارم بماند و تاپیک مستقلش را حذف می کنم ولی شما سوالهای بعدی تان را در تاپیک های مستقل قرار دهید.
    سر بلند باشید

    ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۰:۰۶
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    115
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام
    من در حد خودم جواب میدم....

    من فکر می کنم این صحبت شما از پیش زمینه ی ذهنی که در مورد برتری مردان دارید ناشی میشه والا اگر بدون پیش زمینه این آیه رو می خوندید همچین برداشتی نمی کردید،به چند دلیل:

    1. سختی و رنج در مواقعی هم برای جنس مقابل اینی که شما گفتید وجود داره...به عنوان مثال: جهاد که مخصوص آقایونه و به این نگاه نکنید که یک عده خودشون رو از این موضوع بری میدونند اگر دارید اسلامی بحث می کنید پس اونطرفشو هم اسلامی نگاه کنید...حالا که برای اقایونه یه جور امتیاز محسوب می کنند ...فکر نمی کنید اگه برای خانوم ها بود یه ظلم تلقی میشد!(با همون طرز فکری که اول اشاره کردم).
    البته اینو نگفتم که رنج و سختی های دوطرف رو بخواهید جمع اوری کنید و بعد تصمیم بر برتری یک جنس و عدم برتری جنس دیگر بگیرید!!.

    2. و مهمتر از قبلی اینکه روی چه حسابی فکر می کنید هرکس رنج بیشتری در دنیا متحمل بشه به این معنیه که ارزش کمتری داره....اگه اینطوریه پس جواب اینهمه رنج و مشقت هایی که انبیا خدا بردند رو چطوری میدید یا اینکه در نظر شما اونها هم پیش خدا ارزش پایینتری داشتند؟؟؟!!!!...فکر نمی کنید در مورد خدایی که حتی تیغی که در پای شما فرو میره را کفاره ی گناهاتون قرار میده ، این طرز تفکر بی انصافی باشه؟؟!!!
    یا حضرت ابراهیم که مسئول ذبح فرزندش شد..ایا غم و رنجی بزرگتر از غم از دست دادن فرزند هم در دنیا هست (برای درکش همین بس که حتی تصورش هم برای من و شما سنگین و غیر ممکنه) اما ایا می تونید منکر جایگاه ابراهیم نزد خدابشید....

    3 .اینو بدونید که هیچ کس، فقیر یا غنی، سالم یا معلول، زن یا مرد، و ...نمی توند ادعای برتری نزد خدا رو بکنه که اگه کرد همین دلیل بر عدم برتری اوست!!!

    . اگر شما توانستید به یقین برسید که نزد خدا جنسیت تاثیری در برتری داره اونوقت نه به عدالت خدا که به خدایی او نیز شک کنید...نه شک که به عدم خدایی او یقین کنید..

    در آخر یک چیز و اون اینکه اگر به همه چیز به صرف دنیا نگاه کنیم و رفاه و عدم رفاه اون رو دلیل بر برتری یا عدم اون بدونیم اونوقت شاید حرف شما درست باشه...اما اگر دارید کتاب خدا رو می خونید و از روی اون استدلال می کنید پس با اعتقادات و اصول همون کتاب استنباط کنید و خوشی و عدم خوشی دنیا رو ملاک همه چیز ندونید....در ضمن مگه این دنیا از اون دنیا جداست که شما به برتری یک جنس در این دنیا رسیدید؟؟؟

    و در نهایت با یه ایه از همون کتاب حرفمو جمع می کنم که:

    "و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین".
    هیچ اندوهگین نباشید و غم مخورید که شما برترید اگر ایمان داشته باشید.

    کجای این آیه برتری رو به جنسیت مربوط کرده؟؟؟!!!

    یا زهرا
    (س)


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    به هر حال من تابع قوانین شما هستم و قطعا فرمایشاتتون رو اجرا خواهم کرد ولی متوجه نشدم که چرا پاسخی به مطلب من نداده بودید و فقط از سوالم تشکر کردید؟!!! من تا به حال با افراد زیادی بحث کردم ولی مطئسفانه جواب قانع کننده ای نگرفتم و دلیل اینکه خواستم سوالاتم رو در اینجا مطرح کنم این بود که از لحاظ کمیت تعداد کاربران زیاد هستند و کمی به خودم امیدواری داده بودم که از لحاظ کیفیت هم بالا باشند تا جواب خودم رو بگیرم ولی مطئسفانه برخلاف استقبالی که در ابتدا از من شد حالا کسی نیست که جواب سوالاتم رو بده تا بحث آغاز بشه.
    سلام مجدد

    علت اینکه من وارد این بحث نشده ام این است که این نوع مباحث مربوط به اساتید انجمن زن می باشد. بنده با اجازه شما منتظر پاسخ ایشان نشسته ام و قطعا آگاهی این بزرگواران نسبت به این مسائل بسیار بیشتر است از امثال بنده چرا که این بزرگواران مدتهاست با موضوعاتی مثل این موضوع در تماسند و مطالبی در موردش جمع آوری کرده اند. امیدوارم با جوابی زیبا در این راستا مواجه گردید.

    البته در کلمات همکار گرامیمون جناب سادات موسوی عبارات بسیار زیبایی در مورد جواب سوال شما وجود داشت که امیدوارم استفاده ی خوبی ازش بشه.


    سر بلند باشید

    ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۴/۰۶ در ساعت ۰۸:۵۵
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    و تشكر از تمامي دوستان بزرگواري كه در بحث شركت كردند و پوزش بابت تاخير در ارسال پاسخ
    دوست بزرگوار جناب تحقيق سعي ميكنم براي شروع بحث مواردي كه شما اشكال وارد كرديد رو يك به يك به بحث بگذاريم

    [QUOT]
    مشکل اینجاست که چرا خدا همه زنان را با رنج و عذاب آفریده و مردان بدون هیچ مشکلی هستند با کمی تحقیق در کتاب ها و سایت های آماری متوجه خواهید شده حدود نیمی از زنان dysmenorrhea هستند یعنی قاعدگی بسیار پر درد به علت انقباض رحم دارند و نیمه دیگر هم درد های معمولی دارند.
    البته تفاوت جسمانی مرد و زن چیز عجیبی نیست ولی اینکه به صورت مستقیم خدا گفته آن رنجیاست برای زنان انسان را به تفکر وا می دارد که آیا خدا با زنان مشکلی داشته که به آنان زجر داده و آیا دوستی خاصی با مرد ها داشته که به آن ها زجری نداده؟
    [/QUOTE]
    بنظر ميرسه مشكل اصلي در ترجمه لفظ " اذي " هست كه شما آن را به معني رنج و زجر گرفته ايد .
    بررسي كتب لغت و تفسير گوياي اين مساله است كه اين كلمه به معني رنج و زجر نيست و نيز جمله " هو اذي" در مقام تبيين مساله اي ديگر است .
    كلمه "اذي " را برخي به معني ضرر گرفته اند اما مرحوم علامه در الميزان علاوه بر اينكه آن را در اين معنا قابل خدشه مي دانند زيرا اين معنا در كاربردهاي قراني ديگر اين كلمه سازگاري ندارد ، به وجهي نيز آن را منطبق با ضرر معرفي ميكنند :

    "پس ظاهر اين است كه كلمه (اذى ) به معناى هر عارضه اى باشد براى چيزى كه ملايم با طبع آن نباشد، كه اين معنا به وجهى منطبق با معناى ضرر نيز هست ."1
    پس تا اينجا مشخص شد كه كلمه" اذي" به معني زجر و رنج نيست . و اما اينكه چرا خداوند در اين آيه حيض را " اذي " ناميده است :
    "چون خون حيض كه به عادت زنان مربوط است ، از عمل خاصى حاصل مى شود كه طبيعت زن در مزاج خون طبيعى زن انجام مى دهد، و مقدارى از خون طبيعى او را فاسد، و از حال طبيعى خارج نموده ، و به داخل رحم مى فرستد، تا بدين وسيله رحم را پاك كند "2
    "در حقيقت اين جمله ، فلسفه حكم اجتناب از آميزش جنسى زنان را در حالت قاعدگى كه در جمله بعد آمده است بيان مى كند "3
    بنابراين مشخص شد كه كلمه اذي به معني رنج نيست بلكه به معناي اين است كه بخشي از خون زن طي عملي طبيعي فاسد مي شود و عمل مباشرت با زنان در اين حالت مشكلاتي ايجاد خواهد كرد ( كه در كتب پزشكي و نيز بعضي تفاسير مي توانيد مضرات آن را بيابيد ) در واقع در اين آيه شريفه توصيف حيض به اذي به دليل بيان علت تحريم مباشرت و توصيف وضعيت فيزيولوژيكي رحم زن آمده است
    و به معناي رنج و زجر نيست .

    _____________
    1- الميزان ج ، 2 ،ص312
    2- همان
    3- نمونه ، ج 2،ص138


    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۰:۰۱
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در پست گذشته كلمه " اذي " و اينكه اين كلمه به توصيف وضع فيزيولوژيك خون زن در ايام پريود مي پردازد ، پرداختيم.
    اما اين مساله كه
    با کمی تحقیق در کتاب ها و سایت های آماری متوجه خواهید شده حدود نیمی از زنان dysmenorrhea هستند یعنی قاعدگی بسیار پر درد به علت انقباض رحم دارند و نیمه دیگر هم درد های معمولی دارند.
    بله ممكن است آماري كه فرموديد صحت داشته باشد اما عده اي از خانمها هم هستند كه دوران پريود كم درد و يا حتي بي دردي دارند و از اين گذشته ، پس از ازدواج ، حدودا بيش از 90% دردهاي پريود از بين مي رود ( اين دليل پزشكي را مي توانيد در سايتها يا كتب مربوطه هم بيابيد ) اگر آيه شريفه در صدد بيان رنج و زجر حاصل از عادت ماهيانه بود ، بايد استثنائات را هم بيان مي كرد مثلا مي فرمود براي برخي اين دوران "اذي " است يا به تعبير شما رنج و زجر است پس كساني كه در اين دوران زجري متحمل مي شوند از مباشرت با آنان دوري نماييد اما آيه شريفه در صدد بيان يك مساله فيزيولوژيكي است كه در تمامي زنان ( چه كساني كه عادات پردرد دارند و چه كساني كه عادات بي درد دارند ) ساري و جاري است و آن اينكه رحم زن در اين ايام به دليل خون آلوده حيض به پاك كردن بدن از اين خون مشغول است و اين ارتباطي به درد حاصل از آن ندارد و مباشرت در اين وضعيت براي تمامي زنان ، زيانبار خواهد بود
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۰۶ در ساعت ۱۰:۲۲
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود