جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩۞۩ خداوند در مورد منافقین چه می گوید؟ ۩۞۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    109
    آپلود
    206
    گالری
    7

    راهنما ۩۞۩ خداوند در مورد منافقین چه می گوید؟ ۩۞۩




    بسم الله الرحمن الرحیم

    در این جا قصد داریم که منافقین را با استفاده از آیات قرآن بیشتر بشناسیم.
    نکته ی جالب این است که این آیات در این ایام به خوبی درک می شوند و تقریبا برای تمامی آن ها می توان مصداق های مختلفی یافت.


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    109
    آپلود
    206
    گالری
    7

    راهنما




    بسم الله الرحمن الرحیم


    وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

    گروهى از مردم کسانى هستند که مى‏گويند: «به خدا و روز رستاخيز ايمان آورده‏ايم.» در حالى که ايمان ندارند.
    (بقره 8)

    يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ

    مى‏خواهند خدا و مؤمنان را فريب دهند؛ در حالى که جز خودشان را فريب نمى‏دهند؛ (اما) نمى‏فهمند.
    (9)

    ویرایش توسط حيدر کرار : ۱۳۸۸/۰۴/۰۵ در ساعت ۱۲:۴۷

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    109
    آپلود
    206
    گالری
    7

    راهنما




    بسم الله الرحمن الرحیم


    فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

    در دلهاى آنان يک نوع بيمارى است؛ خداوند بر بيمارى آنان افزوده؛ و به خاطر دروغهايى که ميگفتند، عذاب دردناکى در انتظار آنهاست.
    (بقره 10)

    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

    و هنگامى که به آنان گفته شود: «در زمين فساد نکنيد» مى‏گويند: «ما فقط اصلاح‏کننده‏ايم»!
    (بقره 11)

    أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ

    آگاه باشيد! اينها همان مفسدانند؛ ولى نمى‏فهمند.
    (بقره 12)



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در آغاز سوره ي مباركه ي بقره رسيديم به اين آيه « اَللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ في طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ »[1] در اين فرصت مي خواهيم در باره ي معاني واژه ي « استهزاء » بحث كنيم « يَسْتَهْزِءُ » از باب استفعال است (اِسْتَهْزَءَ ، يَسْتَهْزِءُ ، اِسْتِهْزاءْ ) كه ريشه ي آن ( هَزْء و هُزْء ) است استهزاء به معني مسخره گرفتن كسي است . در آيه ي قبل فرمود : كه منافقين اين چنين هستند كه وقتي با افراد با ايمان ملاقات مي كنند مي گويند : ما ايمان آورده ايم « وَ اِذا لَقُوا الَّذينَ امَنُوا قالوُا امَنّا » ولي هنگامي كه باشياطين و هم پيمانان خود خلوت مي كنند مي گويند : ما با شما هستيم ما آنها را مسخره مي كنيم . « وَ اِذا خَلَوْا اِلي شَياطينِهِمْ قالُوا اِنّا مَعَكُمْ اِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ»[2] اين جور نيست كه شما ديديد ما رفتيم با پيامبر ارتباط برقرار كرديم و احياناً در جلسات او شركت كرديم يا در نماز او شركت كرديم نه ! ما با شما هستيم و اين از باب استهزاء بود كه مي رفتيم خداوند مي فرمايد : حالا كه شما اين چنين هستيد و جبهه ي حق را مسخره مي كنيد ما از شما ضعيف تر نيستيم ما هم مي توانيم اين كار را انجام دهيم و لذا مي فرمايد : « اَللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » خداوند متقابلاً در برابر اين رفتار منافقانه آن ها را مسخره مي كند .
    مسخره كردن خدا به چه معناست :
    مگر خداوند نعوذبالله مانند ما انسان ها مي باشد كه اگر كسي مقابل ما بايستد ناراحت مي شويم و ما هم همان كاري را مي كنيم كه او انجام داده است ، اين كه در شأن خداوند نيست ، بنابراين معناي استهزاء را بايد اينجا كالبد شكافي كنيم كه استهزاء خدا نسبت به جبهه ي نفاق به چه معناست . معاني متعددي براي واژه ي استهزاء خدا به نظر مي رسد .
    معناي اول :
    بايد ببينيم روح و پيام مسخره كردن چيست ؟ كسي كه ديگري را به مسخره مي گيرد و اين رفتار نادرست و غيراخلاقي را انجام مي دهد ، پيام اين حركت زشت و ناپسند كدام است ؟ در جواب مي گوييم بازگشت اين كار ناروا اين است كه فرد مسخره كننده طرف مقابل خود را ضعيف مي پندارد و لذا حاضر است دست اندازي كند و او را مسخره نمايد بنابراين كسي كه مسخره مي كند خود را بالاتر از ديگري مي داند و همين احساس خودبيني و برتر بيني باعث مي شود با لبخند و يا حركات ديگر مسخره كند و به استهزاء بگيرد . منافقين كه جبهه ي توحيد را به استهزاء مي گيرند مي خواهند بگويند اين ها از طبقات پابرهنه ي جامعه هستند و اصلاً جایگاهی ندارند و خلاصه خود را قوي ، دانا و برتر پنداشته و آنها را ضعيف مي پندارند .
    معناي دوم :
    كسي كه ديگري را به مسخره مي گيرد يعني عمل و رفتار و كردار و گفتار او را تخطئه مي كند و باورهاي فكري و سياسي او را نادرست مي پندارد و ناصواب مي داند و در موضع خطا ارزيابي مي نمايد بنابراين منافقين مي خواهند با استهزاء خودشان وا نمود كنند كه عمل ما و رفتار و برنامه هاي ما به حق و صواب است و اهل توحيد بر باطل اند .
    معناي سوم :
    « استهزاء » به معناي « استدراج » است . استدراج يعني چه ؟ يعني اين كه خداوند نعمت هايي را در اختيار فردي بگذارد تا او سرگرم آن نعمت ها شود و خودش را در موضع حق ببيند و به راه باطلش ادامه دهد تا آن جايي كه به بن بست برسد و امكان برگشت براي او نباشد به عنوان مثال فرض كنيد در بزرگ راهي در حركت هستيد كسي به شما مي رسد آدرس جايي را مي پرسد شما هم راهنمايي مي كنيد امّا او توجهي به اين راهنمايي نمي كند راه ديگري را كه پايانش كويراست را انتخاب مي كند و در آن راه سير مي نمايد . نهايتاً از گرسنگي و تشنگي تلف مي شوداين استدراج است اين كه خداوند مي فرمايد : « اَللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » يعني اين منافقين كه جبهه ي حق را ناچيز و ضعيف مي پندارند و توجهي به حقايق ندارند ما اين ها را به حال خود وا مي گذاريم تا راه نادرست خود را ادامه دهند و مشخص است كه پايان راه انتخابي آن ها بن بست است .در آياتي از قرآن اين معنا مورد توجه قرار گرفته است ب عنوان نمونه مي خوانيم : « وَالَّذينَ كَذَّبُوا بِاياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ . وَ اُمْلي لَهُمْ اِنَّ كَيْدي مَتينٌ »[3] و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند ، به تدريج از جايي كه نمي دانند ، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد .و به آنها مهلت مي دهم زيرا طرح و نقشه من قوي (و حساب شده ) است . آري كساني كه آيات الهي را تكذيب نمودند و پيام پيامبر را نگرفتند و او را تخطئه كردند و به استهزاء پرداختند خداوند مي فرمايد : اين ها را به حال خود مي گذاريم و به آن ها امكانات نيز مي دهيم و آن ها سرگرم مي شوند راه باطل خود را به سرعت ادامه مي دهند و به پيش مي روند . امّا بعداً به حساب آنها مي رسيم چرا كه كيد و پاسخ من به اين عملكردها بسيار محكم و استوار و حساب شده است . « اِنَّ كَيْدي مَتينٌ »
    آيات ديگري كه معناي سوم را تأييد مي كند اين آيات است « فَذَرْني وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَديثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ . وَ اُمْلي لَهُمْ اِنَّ كَيْدي مَتينٌ . اَمْ تَسْئَلُهُمْ اَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ . اَمْ عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ . فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ اِذْ نادي وَ هُوَ مَكْظُومٌ »[4]
    « فَذَرْني وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَديثِ ....... »
    اكنون مرا به آنها كه اين سخن را تكذيب مي كنند واگذار ! ما آنان را از آنجا كه نمي دانند به تدريج به سوي عذاب پيش مي بريم . اين واژه ي « فَذَرْني» را اگر بخواهيم به فارسي برگردان كنيم مثل اين مي ماند كه يك نفر خيلي اذيت و شيطنت كرده و شما مكرر به او تذكر داديد و نصيحت كرديد ولي او گوش نداده بلند مي شويد كه محكم او را تنبيه كنيد ممكن است كسي آن جا باشد بخواهد و دست شما را بگيرد به او مي گوييد بگذار حساب او برسم اين جا نيز خداوند ميفرمايد : بگذار به حساب كساني كه با جبهه ي حق در مي افتند برسم من را با اين ها تنها بگذاريد و شفاعت نكنيد تا آنها را تنبيه كنم .
    « وَ اُمْلي لَهُمْ ...... » و به آن ها مهلت مي دهم چرا كه نقشه هاي من محكم و دقيق است . اين آيه درست مثل آيه ي سوره اعراف است .
    « اَمْ تَسْئَلُهُمْ اَجْراً فَهُمْ .... » يا اينكه تو از آن ها مزدي مي طلبي كه پرداختش براي آنها سنگين است ؟! يا اسرار غيب نزد آنها ست و آن را مي نويسند (و به يكديگر مي دهند ) ؟!
    اگر بهانه ي آن ها اين است كه شنيدن دعوت تو اي پيامبر خرج دارد و اجر و فرد كلاني بايد در مقابل آن بپردازند و آن ها قادر بر آن نيستند كه اين سخن دروغي است و تو از آنها اجر و مزدي مطالبي نمي كني و اگر ادعا دارند كه به عالم غيب مربوطند و اسرار غيب را دريافت مي كنند و مي نويسند و به يكديگر مي دهند و از اين طريق امتياز خود را بر مسلمين و يا لااقل مساواتشان را با آنها دريافته اند كه دليلي بر چنين ادعائي ندارند .
    « فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ .... » اكنون كه چنين است صبر كن و منتظر فرمان پروردگارت باش و مانند صاحب ماهي ( = يونس ) مباش در آن زمان كه با نهايت اندوه خدا را خواند . در اين آيه خداوند خطاب به وجود مبارك پيامبرr مي فرمايد : نگران نباش اين ها شما را اذيت مي كنند ، مسخره مي كنند اين ها را تحمل كن اين ايام و ساعات مي گذرد مبادا دست از ثبات قدم برداري و مثل حضرت يونس شوي كه وقتي قوم خود را هدايت كرد و آن ها گوش نكردند و اذيت كردند حضرت قهر كرد و قوم خود را رها كرد و به دليل اين كه قومش را رها كرد گرفتار تمساح شد و قرآن مجيد در جاي ديگر در مورد آن چنين مي فرمايد : « وَ ذَاالنُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادي فِي الظُّلُماتِ أَنْ لااِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ »[5] و ذوالنون (=يونس) را ( به ياد آور) در آن هنگام كه خشمگين (ازميان قوم خود) رفت و چنين مي پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت (امّا هنگامي كه در كام نهنگ فرو رفت) در آن ظلمت ها صدا زد : (خداوندا) جز تو معبودي نيست منزهي تو ! من از ستمكاران بودم .
    معناي چهارم :
    هر چيزي چه مادي و چه معنوي يك اثر و يا آثاري دارد مثلاً آب اثرش رطوبت است آتش خاصيتش سوزندگي است . روغن خاصيتش چربي است در امور معنوي نيز همين طور ، مثلاً تواضع اثرش ترفيع مقام است . چنانچه در روايت داريم :« مَنْ تَواضَعَ لِلّهِ رَفَعاهُ » و به عكس تكبر اثرش پستي و خواري است چنان چه مي خوانيم : « مَنْ تَكَبَّرَ وَ ضَعاهُ » هركس براي خدا تواضع كند خدا او را بالا مي برد و هركس تكبر ورزد خداوند او را پست مي كند .[6] بنابراين ايمان و كفر نيز چنين است يعني آثاري دارند كه بر آنها مترتب مي شود كسي كه اظهار ايمان مي كند جان و مال و ناموس و خون او در اسلام احترام دارد ديگران مجاز نيستند از او غيبت كنند و تهمت بزنند و در راه تضعيف او كوشش نمايند . مؤمن داراي تكريم است چون تكريم او تكريم خداست او بنده خداست و در جان محبت خدا را دارد و در نقطه ي مقابل آن ، كافر نه جانش و نه مالش و نه ناموسش هيچ كدام محترم نيست البته كافر اگر حربي باشد و با حكومت اسلامي سر ستيز داشته باشد چنين است نه اينكه ذمي باشد يعني در ذمه ي اسلام و درپناه اسلام و حكومت اسلامي باشد .
    وقتي منافقين اظهار ايمان نمودند از نظر ظاهر ايمان آن ها آثاري دارد و آثار آن اين است كه ظاهراً جانشان و مالشان محترم است اگر بخواهند با مسلمانان ازدواج كنند مي شود به آن ها زن داد و از آن ها زن گرفت اگر كسي از آنها بميرد از آن ها ارث مي برند و ... اين ها آثار ظاهري ايمان است امّا چون در باطن كافرند خداوند آن ها را محكوم به عذاب مي كند و معذّب مي دارد . پس « اَللهُ يَسْتَهْرِءُ بِهِمْ » يعني خداوند با اينكه به ايمان ظاهري آن ها اثر مي بخشد و ليكن آنها را عذاب شديد خواهد نمود .
    معناي پنجم :
    معناي پنجمي كه براي استهزاء متصور است روايتي است كه شيخ بزرگوار طبرسي (رحمه الله عليه) در تفسير مجمع البيان از ابن عباس (كه شاگرد پيامبر و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما بوده) نقل نموده است و آن اينكه : « خداوند در قيامت منافقين و كفار را مسخره مي كند . به خاطر اينكه قلب مؤمنين التيام پيدا كند و آرامش بيابد به اين شكل كه وقتي كفار و منافقين در قيامت معذبند و در جهنم مي سوزند و هميشه چشم به راه بازشدن باب رحمتي هستند دائماً نگاه مي كنند كه شايد رحمت الهي نصيبشان شود درهمين اثنا يك بابي گشوده مي شود به سوي بهشت و اين ها هجوم مي آورند و مي گويند اين باب بهشت است برويم وارد شويم هجوم مي آورند كه از جهنم خارج و وارد بهشت شوند . وقتي مي رسند نزديك درب ، درب بسته مي شود مجدداً از سويي ديگر باب ديگري گشوده مي شود و اين ها به سمت آن هجوم مي آورند كه از آنجا وارد بهشت شوند بار ديگر آن باب هم به روي آنها بسته مي شود و اين يك نوع بازي گرفتن و به استهزاء گرفتن جبهه ي كفر و نفاق است . اينجاست كه اهل بهشت و مؤمنان مسرور مي شوند و به حال كفار و منافقين مي خندند .
    آياتي مؤيد اين معناست مي خوانيم : « اِنَّ الَّذينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذينَ امَنُوا يَضْحَكُونَ . وَ اِذا مَروُّ بِهِمْ يَتَغامَزُونَ . وَ اِذا انْقَلَبُوا اِلي اَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهينَ . وَ اِذا رَأَوْهُمْ قالُوا اِنَّ هؤُلاءِ لَضالوُّنَ . وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظينَ ، فَالْيَوْمَ الَّذينَ امَنُوا مِنَ الْكُفّارِ يَضْحَكُونَ »[7] بدكاران (در دنيا) پيوسته به مؤمنان مي خنديدند . و هنگاميكه از كنارشان مي گذشتند آنان را با اشاره تمسخر مي كردند . و چون به سوي خانواده ي خود باز مي گشتند مسرور و خندان بودند . و هنگامي كه آنها را مي ديدند مي گفتند : « اينها گمراهانند » در حالي كه هرگز مأمور مراقبت و متكفل آنان (=مؤمنان ) نبودند . ولي امروز مؤمنان به كفار مي خندند .
    بازگشت همه ي معاني به يك معنا :
    چون خداوند اهل استهزاء و مسخره نمودن و بازيچه گرفتن نيست « اَللهُ يَسْتَهْزِءُ بِهِمْ» يعني « اَللهُ يُعَذِّبُهُمْ » خداوند كفار و منافقين را به خاطر كارهاي زشت و اعمال نادرست شان در دنيا عذاب مي كند .
    و مؤيد اين معنا روايتي است كه در تفسير نور الثقلين ازوجود مبارك حضرت رضاu نقل مي كند كه راوي از آن حضرت مي پرسد كه « اَللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » يعني چه ؟ حضرت فرمودند : « اِنَّ اللهَ تَعالي لا يَسْخَرُ وَلا يَسْتَهْزِءُ وَ لا يَمْكُرُ وَلا يُخادِعُ » خداوند اهل مسخره كردن و استهزاء و مكر و توطئه نيست چون مكر از انسان ضعيف است او با خدعه مي خواهد ضعف خود را جبران كند امّا خداوند قوي است هركاري بخواهد انجام مي دهد احتياج به مخفي كاري ندارد . توطئه ، مخفي كاري است . بنابراين تفسير ، منظور از سخريه و استهزاء و مكر و خدعه ي خدا كيفر خدا است « وَلكِنَّ اللهُ تَعالي يُجازيهِمْ جَزاءَ السُّخْرِيَّهِ وَ جَزاءَ الْاِسْتِهْزاءِ وَ جَزاءَ الْمَكْرِ وَ الْخَديعََهِ تَعالي عَمّا يَقُولُ الظّالِمُونَ عُلُوّاً كَبيراً‌ » ولكن خدا جزاي سخريه و استهزاء و مكر و خدعه ي آنها را مي دهد خداوند برتر است از آنچه ظالمين در حق او
    مي گويند منتهي اين واژه هايي كه در قرآن آمده است ( استهزاء و مكر و ... ) از باب مقابله به مثل است و فرهنگ محاوره اي ايجاب مي كند كه خداوند چنين سخن بگويد وقتي آنها مي گويند : « اِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِءوُنَ » خداوند هم مي فرمايد : « اَللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » تعبيراتي ديگري هم در قرآن داريم كه حاكي از اين فرهنگ است مثلاً مي خوانيم : « وَ جَزاءُ سَيِئَهٍ سَيِئَهٌ مِثْلُها »
    [8] .

    كيفر بدي،‌مجازاتي است همانند آن و يا داريم كه : «فَمَن اعتَدي عَلَيكُم فَاعتَدوا عَلَيهِ بِمِثلِ مَا اعتَدي عَلَيكُم»[9] هر كس به شما تجاوز كرد همانند آن بر او تعدي كنيد. اينكه شما تعدي و تعرض مي كنيد در واقع پاسخ او را مي دهيد و اين مقابله به مثل، پاداش اوست .
    بنابراين« اَللهُ يَستَهزِءُ بِهِم » خداوند آنها را به استهزاء مي گيرد يعني جزاي آن ها را مي دهد و مقابله به مثل مي كند.
    ((والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته ))
    قال المهدي (ع)
    قَد آذانا جُهَلاءُ الشّيعَهِ وَ حُمَقاؤهُم ، وَ مَن دينُهُ جَناحُ البَعُوضَهِ اَرجَحُ مِنهُ

    نادانان و کم خردان شيعه و کساني که پرو بال پشه از دينداري آنان برتر و محکم تر است ، ما را آزار مي دهند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود