صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قسم خوردن با قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قسم خوردن با قرآن




    به نام خداوند بخشنده مهربان

    سوالی در زمینه قسم خوردن داشتم

    اگر کسی در اوج عصبانیت باشد و برای انجام کاری دست به قرآن بزندو بگوید من فلان کاررا انجام میدهم
    تکلیف چیست؟؟
    در صورتی که هم اکنون پشیمان شده است.

    آیا باید کفاره بدهد ؟
    در آیه ای از قران میفرماید خداوند شما را به خاطر قسم های دروغ مجازات نمیکند ولی به آنچه در دل دارد
    مجازات میشوید آیا منظورش چیست؟؟

    لطفا سوال اول را جواب دهید

    سپاسگزارم

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    100
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام
    من جواب نداشتم! می خواستم سوال رو بیشترش کنم.بعد از جواب دادن به ایشون لطفا بگین با قسم خوردن واقعا چه اتفاقی می افته؟! و چرا به حرف کسی که قسم میخوره بیشتر توجه میشه؟!
    صبح که از خواب برمیخیز یم دوراه پیش روی ماست:باز بخوابیم و رو یاهایمان را ببینیم یا برخیزیم و رویاها را واقعیت بخشیم



    هرچند حال و روز زمین و زمان بد است..یک تکه از بهشت در اغوش مشهد است..حتی اگر به اخر خط رسیده ای..اینجا برای عشق شروعی مجدد است

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kazemfdisk نمایش پست
    به نام خداوند بخشنده مهربان

    سوالی در زمینه قسم خوردن داشتم

    اگر کسی در اوج عصبانیت باشد و برای انجام کاری دست به قرآن بزندو بگوید من فلان کاررا انجام میدهم
    تکلیف چیست؟؟
    در صورتی که هم اکنون پشیمان شده است.

    آیا باید کفاره بدهد ؟
    در آیه ای از قران میفرماید خداوند شما را به خاطر قسم های دروغ مجازات نمیکند ولی به آنچه در دل داردمجازات میشوید آیا منظورش چیست؟؟لطفا سوال اول را جواب دهید
    سپاسگزارم
    با سلام به شما دوست خوب
    قسم خوردن فقط به لفظ جلاله (مثل خدا) صحیح است . و بقیه اعتباری ندارد.
    قسم خوردن درحال عصبانیت صحیح نیست وکفاره ندارد
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط kazemfdisk نمایش پست
    به نام خداوند بخشنده مهربان

    سوالی در زمینه قسم خوردن داشتم

    اگر کسی در اوج عصبانیت باشد و برای انجام کاری دست به قرآن بزندو بگوید من فلان کاررا انجام میدهم
    تکلیف چیست؟؟
    در صورتی که هم اکنون پشیمان شده است.

    آیا باید کفاره بدهد ؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    پاسخ سوالتون رو جناب حسین تبار فرمودند.
    (من فقط چند نکته جهت توضیح بهش اضافه می کنم.)



    خلاصه پاسخ شما:

    همونطور که ذکر شد، کفاره ای بر شما واجب نیست.
    زیرا مخالفت با قَسَمی شامل کفاره می شود که به یکی از اسامی مخصوص خداوند یاد شده باشد.

    پس چون قسمی شما فاقد این شرط هست، کفاره ای بر شما نیست.
    (شرط سوم از شرایط قَسَم که در ادامه ذکر خواهد شد.)

    ضمن اینکه حتی اگر به لفظ جلاله الله هم قسم یاد کرده بودید، باز هم صحیح نبود. چون همونطور که بیان شد، قسم یاد کردن در حال عصبانیت صحیح نیست و لذا مخالفت با اون کفاره نداره.

    --------------------------

    توضیح:

    اگر کسی (با شرایطی که ذکر خواهد شد) قسم بخورد كه كارى را انجام دهد يا ترک كند، (مثلا قسم بخورد كه روزه بگيرد يا سیگار نکشد)، اگر عمدا با این قسم مخالفت كند، بايد كفاره بدهد.
    يعنى يا ده فقير را سير كند يا آنان را بپوشاند و اگر نتواند، بايد سه روز روزه بگيرد.



    شرايط قسم خوردن:


    قسم چند شرط دارد:

    اول: كسى كه قسم مى‏خورد بايد بالغ و عاقل باشد. و اگر مى‏خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد، بايد در حال بالغ شدن سفيه نباشد و حاكم شرع او را از تصرف در اموالش منع نكرده باشد. و از روى قصد و اختيار قسم بخورد پس قسم خوردن بچه و ديوانه و مست و كسى كه مجبورش كرده‏اند، درست نيست و همچنين است اگر در حال عصبانى بودن بى قصد قسم بخورد.

    دوم: كارى را كه قسم مى‏خورد انجام دهد، بايد حرام و مكروه نباشد. و كارى را كه قسم مى‏خورد ترک كند، بايد واجب و مستحب نباشد. و اگر قسم بخورد كه كار مباحى را به جا آورد، بايد ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد. و نيز اگر قسم بخورد كار مباحى را ترک كند، بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.


    سوم: به يكى از اسامى خداوند عالم قسم بخورد كه به غير ذات مقدس او گفته نمى‏شود، مثل خدا و الله و نيز اگر به اسمى قسم بخورد كه به غير خدا هم مى‏گويند، ولى به قدرى به خدا گفته مى‏شود كه هر وقت كسى آن اسم را بگويد، ذات مقدس حق در نظر مى‏آيد، مثل آن كه به خالق و رازق قسم بخورد، صحيح است، بلكه اگر به لفظى قسم بخورد كه بدون قرينه خدا بنظر نمى‏آيد، ولى او قصد خدا را كند بنابر احتياط، بايد به آن قسم عمل نمايد.


    چهارم: قسم را به زبان بياورد و اگر بنويسد يا در قلبش آن را قصد كند صحيح نيست ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحيح است.


    پنجم: عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد و اگر موقعى كه قسم مى‏خورد ممكن باشد و بعد تا آخر وقتى كه براى قسم معين كرده عاجز شود يا برايش مشقت داشته باشد، قسم او از وقتى كه عاجز شده به هم مى‏خورد.



    چند نکته:

    1- هرگاه پدر از قسم خوردن فرزند جلوگيرى كند يا شوهر از قسم خوردن زن مانع شود قسم آنان صحيح نيست، حتّى اگر فرزند بدون اجازه پدر و زن بدون اجازه شوهر قسم ياد كند قسم آنان صحيح نمى باشد.

    2- هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت كند بايد كفّاره دهد، ده فقير را سير كند، يا بر آنها لباس بپوشاند، يا يك بنده را آزاد نمايد و اگر توانايى بر اينها نداشته باشد بايد سه روز روزه بگيرد.

    3- اگر از روى فراموشى يا اجبار و اضطرار به قسم عمل نكند كفّاره ندارد و قسمى كه آدم وسواسى مى خورد مثل اين كه مى گويد و اللّه الآن مشغول نماز مى شوم، ولى وسواس مانع مى گردد اگر وسواس او طورى باشد كه بى اختيار به قسم خود عمل نكند كفّاره ندارد.

    4- كسانى كه براى اثبات مطلبى قسم مى خورند اگر حرف آنها راست باشد قسم خوردن مكروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان كبيره است، ولى اگر مجبور شود كه براى نجات خود يا مسلمانان ديگرى از شرّ ظالمى قسم دروغ بخورد اشكال ندارد، بلكه گاه واجب مى شود و اين نوع قسم خوردن كه براى اثبات مطلبى است غير از قسمى است كه در مسائل پيش گفته شد كه براى انجام كار يا ترک كارى بود.



    به عبارت دیگر یعنی:


    قسم خوردن دو نوع هست:


    1- برای اثبات یا انکار موضوعی قسم بخورد.
    (مثلا: قسم بخورد که من این کار را انجام نداده ام یا انجام داده ام.)

    که در صورت مخالفت کفاره ای بر او واجب نیست. فقط مرتکب کار حرام شده است. مگر اینکه ضرورتی مهم تر در میان باشد که حرمت را تحت الشعاع قرار دهد.



    2- برای انجام یا ترک کاری قسم بخورد.
    (مثلا: قسم بخورد که فلان کار را انجام می دهم یا فلان کار را ترک می کنم.)

    که در صورت مخالفت، کفاره بر او واجب می شود. (البته طبق شرایطی که در بالا ذکر شد)


    .

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۴/۲۰ در ساعت ۰۵:۲۹
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط kazemfdisk نمایش پست
    ... در آیه ای از قران میفرماید خداوند شما را به خاطر قسم های دروغ مجازات نمیکند ولی به آنچه در دل دارد
    مجازات میشوید آیا منظورش چیست؟؟
    سلام مجدد

    احتمال زیاد منظورتون آیه 225 سوره مبارکه بقرة هست:

    لاَّ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِيَ أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
    خداوند شما را به خاطر سوگندهايى که بدون توجه ياد مى‏کنيد، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما کسب کرده، (و سوگندهايى که از روى اراده و اختيار، ياد مى‏کنيد،) مؤاخذه مى‏کند. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.

    --------------------------

    برای توضیح این آیه لازم است آیه قبل از آن (آیه 224) را هم توجه کرد:

    وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَيْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

    خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهيد! و براى اينکه نيکى کنيد، و تقوا پيشه سازيد، و در ميان مردم اصلاح کنيد (سوگند ياد ننماييد)! و خداوند شنوا و داناست.


    و سپس آیه 225 که می فرماید:


    لاَّ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِيَ أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
    خداوند شما را به خاطر سوگندهايى که بدون توجه ياد مى‏کنيد، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما کسب کرده، (و سوگندهايى که از روى اراده و اختيار، ياد مى‏کنيد،) مؤاخذه مى‏کند. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.


    ---------------------------

    كلمه أيمان، جمع يمين به معنای سوگند است و این آیه در صدد نفى قسم هاى لغو، بیهوده و بی اعتبار می باشد.

    خلاصه منظورش این است که:

    سوگند ياد كردن در انجام كارهاى خوب پسنديده نيست تا چه رسد به اينكه كسى سوگند ياد كند كارهاى خوب را ترک نماید.
    به عبارت دیگر: قسم نبايد مانع كار خير شود.
    یعنی اگر فرضا کسی قسم بخورد فلان کار خیر را انجام ندهد، این قسم معتبر نیست.

    لذا مى‏فرمايد : خداوند شما را به خاطر سوگندهائى كه بدون توجه ياد مى‏كنيد مؤاخذه نخواهد كرد. (لايؤاخذكم الله باللغو فى ايمانكم.) اما به آنچه دلهاى شما كسب كرده ( یعنی: سوگندهائى كه از روى اراده و اختيار ياد مى‏كنيد) مؤاخذه مى‏كند. (و لكن يؤاخذكم بما كسبت قلوبكم) و خداوند آمرزنده و داراى حلم است. (و الله غفور حليم).


    (برای توضیح بیشتر می تونید به تفاسیر نمونه، المیزان و... ذیل همین آیه مراجعه کنید.)

    .

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط hesam_1 نمایش پست
    سلام
    من جواب نداشتم! می خواستم سوال رو بیشترش کنم.بعد از جواب دادن به ایشون لطفا بگین با قسم خوردن واقعا چه اتفاقی می افته؟! و چرا به حرف کسی که قسم میخوره بیشتر توجه میشه؟!
    سلام و درود بر شما
    همونطور که در انتهای پست چهارم عرض شد،
    قسم خوردن دو نوع هست:

    1- برای اثبات یا انکار موضوعی قسم بخورد.
    (مثلا: قسم بخورد که من این کار را انجام نداده ام یا انجام داده ام.)

    2- برای انجام یا ترک کاری قسم بخورد.
    (مثلا: قسم بخورد که فلان کار را انجام می دهم یا فلان کار را ترک می کنم.)

    ---------------------

    در مورد قسم نوع اول، اینکه به این افراد که توجه بیشتری میشه یا نه، باید دید
    آیا واقعا همینطوره یا خیر؟!


    ابتدا باید توجه کرد
    افرادی که این نوع قسم رو یاد می کنند، دو نوعند:

    - براشون عادی هست و سر هر چیزی قسم می خورند.
    - سر موضوعات مهم و حیاتی قسم یاد می کنند.


    دسته اول به قسم خوردن عادت کرده اند و دائما سر هر چیزی قسم یاد می کنند که فلان کار رو من نکردم یا اون کار رو انجام دادم و...!
    مطمئنا کسی نه تنها به قسم های این افراد ارزشی نمیده، بلکه جایی که ببینن داره قسم میخوره، بیشتر بهش شک میکنن که لابد میخواد دوباره دروغ هاش رو پوشش بده!

    ولی دسته دوم، مردم به قسم هاشون اهمیت میدن.
    چون می دونن این فرد کسی نیست که سر مسائل الکی و بی ارزش قسم یاد کنه و حالا که قسم خورده، لابد مساله مهم و یک حقیقتی در میان بوده است.

    ------------------

    اما در مورد قسم نوع دوم. (
    برای انجام یا ترک کاری قسم بخورد.)

    به نظر میرسه این نوع قسم بیشتر مربوط به رابطه بین فرد و خداوند باشه و ارتباط مستقیمی به رابطه بین فرد و دیگر افراد نداشته باشه.

    یعنی: فرضا در کاری که انجام یا ترکش برامون خیلی مهم هست و میخوایم خودمون رو حتما ملزم به انجام یا ترک اون کار کنیم، در این موارد قسم می خوریم. (یا عهد می کنیم.)

    در این صورت اگر خلاف قسم یا عهد عمل کردیم، (علاوه بر گناهی که خدای ناکرده به واسطه ترک واجب به عهده مون میاد)،
    کفاره نیز بر ما لازم میشه.

    لذا در این حالت تقیّد و تعهّد بیشتری نسبت به التزام به قسم و عهدمون داریم و مواظبیم به هیچ عنوان عمدا ازمون ترک نشه. (در حالیکه اگر قسم نخورده بودیم و همینجوری به خودمون قول داده بودیم، شاید این تعهد و التزام رو نداشتیم.)


    .

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۴/۲۰ در ساعت ۰۶:۰۵
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    بسیار متشکر از شماچند تا سوال دیگه بود که کاملا جواب داده بودید

    واسه یکی از آشنایان اتفاق افتاده بودید و شخصی قرآن میاره میگه دست بزن و بگو اینکار رو میکنم در اون لحظه هم عصبانی بوده است.

    خداوند همه ما رو به راه راست هدایت فرماید.
    با تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kazemfdisk نمایش پست
    به نام خداوند بخشنده مهربان

    سوالی در زمینه قسم خوردن داشتم

    اگر کسی در اوج عصبانیت باشد و برای انجام کاری دست به قرآن بزندو بگوید من فلان کاررا انجام میدهم
    تکلیف چیست؟؟
    در صورتی که هم اکنون پشیمان شده است.

    آیا باید کفاره بدهد ؟
    در آیه ای از قران میفرماید خداوند شما را به خاطر قسم های دروغ مجازات نمیکند ولی به آنچه در دل دارد
    مجازات میشوید آیا منظورش چیست؟؟

    لطفا سوال اول را جواب دهید

    سپاسگزارم
    قسم در قران کریم زیاد امده است خدا قسم می خورد
    انسان هم قسم می خورد
    در اینجا در مورد قسم خوردن انسان نکاتی است که می نویسم
    قسم معمولا اعتباری ندارد جز در مورد زن و شوهری که اختلاف دارند و اختلاف انها بر روی موضوع خیانت است
    در اینجا قسم می خورند و قضیه پایان می پذیرد بنا بر این قسم چیزی رو اثبات نمی کنه هرگز نباید کسی قسم یاد کند و یا از کسی بخواهد که قسم بخورد زیرا ادمی که دروغگو باشد قسم دروغ هم می خورد و اگر از خدا بترسد میداند که دروغ گفتن هم گناه هست پس کسی که اهل فسق و فجور باشد حتی از قسم سوء استفاده هم می کند بنا بر این هرگز نه قسم می خورم نه قسم خوردن کسی را با ور می کنم معلوم است که قسم برای انسان سند نمی تواند باشد
    قسم های خدا دلیل بر مهم بودن موضوع هست نه اینکه خدا قسم بخورد که شما حرفش را باور کنید مثلا گوید قسم نمی خورم به این شهر خیلی مهم است چون شهری است که تو در ان محو شده ای


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَیْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (بقره/224)

    خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید! و براى اینکه نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (سوگند یاد ننمایید)! و خداوند شنوا و داناست.
    لاَّ یُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِیَ أَیْمَانِكُمْ وَلَكِن یُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ (بقره/225)

    خداوند شما را به خاطر سوگندهایى که بدون توجه یاد مى‏کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما کسب کرده، (و سوگندهایى که از روى اراده و اختیار، یاد مى‏کنید،) مؤاخذه مى‏کند. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.

    ویرایش توسط منتظرمهدی زهرا : ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ در ساعت ۱۰:۰۹
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    قسم خوردن به قرآن چه حکمی دارد؟
    مثلاً اگر کسی در اوج عصبانیت باشد و برای انجام کاری دست به قرآن بزند و بگوید من فلان کار را انجام میدهم؛ تکلیف چیست؟ آیا باید کفاره بدهد ؟پاسخ: قسم خوردن فقط به لفظ جلاله (مثل خدا) صحیح است . و بقیه اعتباری ندارد. قسم خوردن درحال عصبانیت صحیح نیست وکفاره ندارد.
    توضیح:
    اگر کسی (با شرایطی که ذکر خواهد شد) قسم بخورد كه كارى را انجام دهد یا ترک كند، (مثلا قسم بخورد كه روزه بگیرد یا سیگار نکشد)، اگر عمدا با این قسم مخالفت كند، باید كفاره بدهد. یعنى یا ده فقیر را سیر كند یا آنان را بپوشاند و اگر نتواند، باید سه روز روزه بگیرد.
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود