صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سومين آيه از بحث در مورد آيه هاي بحث برانگيز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سومين آيه از بحث در مورد آيه هاي بحث برانگيز




    آیه 228 بقره:
    وَالْمُطَلَّقَتُ يَتَرَبَّصْنَ بِاءَنْفُسِهِنَّ ثَلَثَةَ قُرُوَّءٍ وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ اءَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِىَّ اءَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ اءَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذَلِكَ إِنْ اءَرَادُواْإِصْلاَ حاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْروفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

    ترجمه آيه

    و زنان هایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خودداری کنند تا سه پاکی بر آن ها بگذرد و آنچه را(حیض یا حملی) که خدا در رحم آن ها آفریده کتمان نکنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند و شوهران آن ها در زمان عده سزاوارترند که آن ها را به زنی خود رجوع دهند اگر نیت سازش داررند و زنان را بر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان.لیکن مردان را بر زنان افزونی است و خدا (بر همه چیز) توانا و داناست

    تفسیر نور:
    O مهلتِ عدّه ، ضامن حفظ حقوق خانواده است . زيرا در اين مدّت هم فرصتى براى فكر و بازگشتن به زندگى اوّليه پيدا مى شود و هيجان ها فروكش مى كند، و هم مشخّص مى گردد كه زن باردار است يا نه ، تا اگر تصميم بر ازدواج ديگرى دارد، نسل مرد بعدى با شوهر قبلى اشتباه نگردد.
    O رجوع مرد به همسر در ايّام عدّه ، تابع هيچگونه تشريفات خاصّى نيست ، برخلاف طلاق كه شرايط و تشريفات زيادى را لازم دارد. البتّه اين مدّت ، مخصوص ‍ گروهى از زنان است ، ولى طلاقِ زنان باردار، يائسه يا زنانى كه آميزش جنسى با آنان صورت نگرفته ، احكام خاصّى دارد كه خواهد آمد.


    پيام ها:

    مردان حقّ ندارند از قدرت خود سوء استفاده كنند كه قدرت اصلى از آن خداوند است .
    عدّه نگه داشتن ، از برنامه هاى حكيمانه ى الهى است . (واللّه عزيز حكيم )







    حرف نویسنده :
    یکبار دیگر به این قسمت آیه دقت کنید (وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ) که به معنی این است که مردان را بر زنان برتری(علو درجه) است. خدا دقیقا گفته که مردان را به زنان برتری دادیم !!! حالا دیگه قضاوت با خودتان که چه جوری میشه جمله به این واضحی رو طور ديگر تفسیر کرد؟
    من دلایل را می گویم تفکر با شما.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بر اساس آيات قراني ميان زن و مرد در امور معنوي و پذيرش عمل صالح و ... تفاوتي نيست پس تفاوت در امور دنيوي ميان زن و مرد است و هر گونه اختلاف حقوقي كه ملاحظه مي شود ناشي از اختلاف مسئوليتهاست .
    در نظام اجتماعي اسلام زن و مرد هر يك داراي وظايف و تكاليف و متقابلا حقوقي هستند و در راستاي تحقق عدالت ، هر كس مسئوليت بيشتري دارد طبيعتا بايد امكانات بيشتري داشته باشد زيرا در غير اينصورت ظلم است نه عدالت گذشته از اينكه در مباحث اختصاصي هر مسئوليتي در خواهيم يافت كه برخي از امكانات اصولا از لوازم و ابزار آن مسئوليت است و بدون آن امكانات ، آن مسئوليت آنگونه كه بايد مثمر ثمر نخواهد بود .
    در مسائل مربوط به زن و مرد اگر نخواهيم اختلافات مربوط به خلقت و به تبع آن اختلاف مسئوليتها و امكانات را ناديده گرفته و نگاهي كلي و غير اصولي به وظايف و تكاليف زن و مرد داشته باشيم ، راهكاري تحقيقي ، صحيح و اصولي نخواهد بود .
    نگاه به زن و مرد جدا از نگاه انساني و مسائل مشترك بين اين دو جنس ، بايد در برگيرنده تفاوت در خلقت – كه موجب تفاوت در وظايف و حقوق مي شود – نيز باشد تا بتوانيم ادعا كنيم كه ديدگاه كامل و شاملي نسبت به روابط انساني و اجتماعي داريم .

    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۳:۳۵
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تناظر طرفيني حق و تكليف




    توجه به همگوني حق و تكليف براي بررسي دقيق تر آيه شريفه لازم است .

    تكاليف و حقوق تناظر طرفيني دارند. يعني هم تكليف در مقابل حق، وجود داردو هم تكليف به ازاي حق. به ويژه اين تناظر طرفيني در روابط همسران بسيار ملموس وآشكار است. در نتيجه اگر هر يك از زنان و مردان حقوقي دارند، هم خود به ازاي آن تكاليفي دارند و هم همسرشان در مقابل آن حقوق تكاليفي دارد. در آيه شريفه به تساوي مجموع تكاليف زنان كه با لفظ «عليهن» بدان اشاره نموده، با مجموع حقوق آنان كه بالفظ «لهن» بيان نموده، اشاره مي‏كند. و چون آيه اطلاق دارد بنابر اين از تساوي حقوق و تكاليف زنان به طور مطلق اين نتايج حاصل مي‏شود: مردان نيز حقوق و تكاليفشان مساوي باشد. يعني هم مجموع حقوق مردان با تكاليف خودشان متناسب و متساوي باشد هم مجموع حقوقي كه بر زنان دارند، با مجموع تكاليفي كه زنان در مقابل آنان دارند مساوي باشد، چرا كه اگر كفه ترازوي حقوق و تكاليف در مردان ناهمگون باشد، لازمه طبيعي‏اش بر هم خوردن تعادل در حقوق و تكاليف زنان است يعني اگر حقوق مردان بر زنان بيشتر ازحقوق زنان بر مردان باشد اين نتايج حاصل مي‏شود:
    1 ـ حقوق زنان از مردان كمترمي‏شود.
    2 ـ تكاليف زنان هم از حقوق خودشان بيشتر مي‏شود و هم از تكاليف مردانسنگين‏تر مي‏گردد.
    3 ـ در نتيجه «و لهن مثل الذي عليهن بالمعروف» معنايي نخواهدداشت.
    با توجه به استدلال فوق مشخص مي‏گردد كه اگر معناي برتري«درجه» مردان آنگونه كه برخي از مفسرين اشاره نموده‏اند، تنها برتري درجه حقوقي مردان باشد، قطعاً جمله پاياني آيه شريفه با جمله قبل از خود متناقض خواهد بود. در نتيجه، تنها يك تفسير براي «برتري درجه مردان بر زنان» باقي مي‏ماند و آن اينكه: «مردان نسبت به زنان از حقوق بيشتر و در نتيجه تكاليف سنگين‏تري برخور دارند.» يعني دقيقاً تناسب و هماهنگي حق و تكليف در هر يك از دو جنس زن و مرد هميشه برقرار است و مردان در ازاي تكاليف سنگين‏تري كه خداوند از روي حكمت و مصلحت بر عهده آنان گذاشته است، از حقوق بيشتري نيز برخور دارند. در نتيجه اگر مردان از انجام تكاليف و وظايف خود به هر دليل خودداري كنند، نتيجه طبيعي آن سلب حقوقي است كه در ازا و در قبال آن تكاليف به آنان تعلق گرفته بود. در حقيقت آنچه كه به طور طبيعي نيز اتفاق مي‏افتد و قوانين الهي و قوانين مدني برخاسته از شرع مقدس به آن گويا هستند نيز چيزي جز اين نيست.
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۳:۳۵
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکبار دیگر به این قسمت آیه دقت کنید (وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ) که به معنی این است که مردان را بر زنان برتری(علو درجه) است. خدا دقیقا گفته که مردان را به زنان برتری دادیم !!! حالا دیگه قضاوت با خودتان که چه جوری میشه جمله به این واضحی رو طور ديگر تفسیر کرد؟
    من دلایل را می گویم تفکر با شما.
    چند سوال از شما دوست گرامی ...

    بر فرض برداشت شما صحیح باشد یعنی خداوند مردان را بر زنان برتری داده ...

    خب ایراد شما بر این برتری دادن چیست ؟

    خداوند انسان را بر فرشته برتری داده آیا شما می توانید بر او ایراد بگیرید ؟
    حال خواسته یک جنس را بر دیگری برتری دهد ..
    همانطور که میدانید خداوند هر کمالی به هر موجودی داده از بابت تفضل بوده نه استحقاق پس به یک نفر بیشتر میدهد و به یک نفر کمتر ایا این خلاف عدالت است که به یکی بیشتر تفضل کند و به یکی کمتر؟


    اما شما برتری در این آیه را در چه زمینه ای میدانید ؟
    برتری ذاتی ملاک است یا برتری اعتباری ؟

    اعتقاد شما در مورد اکتساب کمال انسان چیست ؟ یعنی شما میگویید هر کمالی را انسان یافت اکتسابی است یا اعطایی از جانب خداوند متعال ؟


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خانوم مشكات
    مطالب شما را با دقت خواندم و با قسمتي از آن موافق و با قسمت ديگري از آن مخالف هستم كه به شرح آن ها مي پردازم
    نمي دونم كتاب آيات الاحكام نوشته ي آقاي احمد ميرخاني را خوانده ايد يا خير اين كتاب يه جورايي تفسير قرآن به شمار مياد ولي خود نويسنده به تفسير نپرداخته بلكه از كتاب هاي تفسير مختلف جمع آوري شده به علاوه يك سري روايت و حديث . اين كتاب باعث شد كه من متوجه شوم كه قرآن بين مردان و زنان تبعيض قائل شده و در مورد اين آيه هم مطالب جالبي در اين كتاب پيدا ميشه
    نويسنده اين كتاب با شما كاملا مخالف است و اين آيه را كاملا متفاوت با چيزي كه شما تفسير كرده ايد مي داند و مي گويد كه اين آيه نشان دهنده ي برتري مرد بر زن در خلقت است و براي اثبات اين مطلب هم روايت ها و دلايل زيادي مي آورد و چون يكبار عكس العمل كاربران را در مقابل روايت نوشتن ديدم ترجيح مي دهم كه روايت ها را ذكر نكنم ولي اين را بگويم كه دلايل را دو قسمت كرده كه نشانه برتري مرد را در دو قسمت مي توان تقسيم بندي كرد يكي برتري جسماني و ديگر برتري
    خلاصه اين همه پر چونگي كردم تا بگم فقط من بر اين عقيده نيستم كه قران تبعيض قائل شده و خيلي از متخصصان ديني هم با من موافق هستند البته من حرف هاي احمد ميرخاني رو اصلا قبول ندارم
    در اين مورد كه گفته بوديد خداوند مسئوليت بيشتري به مردان داده و متناسب با مسئوليتشان به آن ها توانايي داده بايد ديد كه منظور شما از مسئوليت چيست
    مثلا يكي از اين مسئوليت ها كه در اسلام به آن اشاره شده اين است كه مرد بايد مدير خانه باشد و طبعا هم به نظر شما خداوند به آن ها توانايي عقلي بيشتري داده ولي به نظر من اين مسئله از ريشه غلط است چون نه قسمت اول علت رو قبول دارم و نه معلول رو و حرفم هم از نظر كساني كه خودم قبول دارم (مثل روانشناسان و فمينيست ها و .... غربي)پذيرفتني است.
    پس فكر كنم بحثمون از اين جنبه به نتيجه اي نمي رسه چون خط فكريمون كاملا متفاوت است
    ویرایش توسط tahghigh-ya-taghlid : ۱۳۸۸/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۵:۰۰
    Love Is Blind

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    115
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدبر نمایش پست
    چند سوال از شما دوست گرامی ...

    بر فرض برداشت شما صحیح باشد یعنی خداوند مردان را بر زنان برتری داده ...

    خب ایراد شما بر این برتری دادن چیست ؟

    خداوند انسان را بر فرشته برتری داده آیا شما می توانید بر او ایراد بگیرید ؟
    حال خواسته یک جنس را بر دیگری برتری دهد ..
    همانطور که میدانید خداوند هر کمالی به هر موجودی داده از بابت تفضل بوده نه استحقاق پس به یک نفر بیشتر میدهد و به یک نفر کمتر ایا این خلاف عدالت است که به یکی بیشتر تفضل کند و به یکی کمتر؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    آیه 228 بقره:
    وَالْمُطَلَّقَتُ يَتَرَبَّصْنَ بِاءَنْفُسِهِنَّ ثَلَثَةَ قُرُوَّءٍ وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ اءَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِىَّ اءَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ اءَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذَلِكَ إِنْ اءَرَادُواْإِصْلاَ حاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْروفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

    ترجمه آيه

    و زنان هایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خودداری کنند تا سه پاکی بر آن ها بگذرد و آنچه را(حیض یا حملی) که خدا در رحم آن ها آفریده کتمان نکنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند و شوهران آن ها در زمان عده سزاوارترند که آن ها را به زنی خود رجوع دهند اگر نیت سازش داررند و زنان را بر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان.لیکن مردان را بر زنان افزونی است و خدا (بر همه چیز) توانا و داناست

    حرف نویسنده :
    یکبار دیگر به این قسمت آیه دقت کنید (وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ) که به معنی این است که مردان را بر زنان برتری(علو درجه) است. خدا دقیقا گفته که مردان را به زنان برتری دادیم !!! حالا دیگه قضاوت با خودتان که چه جوری میشه جمله به این واضحی رو طور ديگر تفسیر کرد؟
    من دلایل را می گویم تفکر با شما.
    اشکال از برداشته !...کی گفته که هر فزونی یعنی برتری!!

    اگه یکنفر از شما اموالش بیشتر باشه، دارائی که خودش در اون دخیل نبوده،...یا اینکه قدرت جسمیش از شمابیشتر باشه، پس شما نتیجه می گیرید که از شما برتره؟؟!!

    یا زهرا
    (س)

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    115
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    سلام خانوم مشكات
    مطالب شما را با دقت خواندم و با قسمتي از آن موافق و با قسمت ديگري از آن مخالف هستم كه به شرح آن ها مي پردازم
    نمي دونم كتاب آيات الاحكام نوشته ي آقاي احمد ميرخاني را خوانده ايد يا خير اين كتاب يه جورايي تفسير قرآن به شمار مياد ولي خود نويسنده به تفسير نپرداخته بلكه از كتاب هاي تفسير مختلف جمع آوري شده به علاوه يك سري روايت و حديث . اين كتاب باعث شد كه من متوجه شوم كه قرآن بين مردان و زنان تبعيض قائل شده و در مورد اين آيه هم مطالب جالبي در اين كتاب پيدا ميشه
    نويسنده اين كتاب با شما كاملا مخالف است و اين آيه را كاملا متفاوت با چيزي كه شما تفسير كرده ايد مي داند و مي گويد كه اين آيه نشان دهنده ي برتري مرد بر زن در خلقت است و براي اثبات اين مطلب هم روايت ها و دلايل زيادي مي آورد و چون يكبار عكس العمل كاربران را در مقابل روايت نوشتن ديدم ترجيح مي دهم كه روايت ها را ذكر نكنم ولي اين را بگويم كه دلايل را دو قسمت كرده كه نشانه برتري مرد را در دو قسمت مي توان تقسيم بندي كرد يكي برتري جسماني و ديگر برتري
    خلاصه اين همه پر چونگي كردم تا بگم فقط من بر اين عقيده نيستم كه قران تبعيض قائل شده و خيلي از متخصصان ديني هم با من موافق هستند البته من حرف هاي احمد ميرخاني رو اصلا قبول ندارم
    در اين مورد كه گفته بوديد خداوند مسئوليت بيشتري به مردان داده و متناسب با مسئوليتشان به آن ها توانايي داده بايد ديد كه منظور شما از مسئوليت چيست
    مثلا يكي از اين مسئوليت ها كه در اسلام به آن اشاره شده اين است كه مرد بايد مدير خانه باشد و طبعا هم به نظر شما خداوند به آن ها توانايي عقلي بيشتري داده ولي به نظر من اين مسئله از ريشه غلط است چون نه قسمت اول علت رو قبول دارم و نه معلول رو و حرفم هم از نظر كساني كه خودم قبول دارم (مثل روانشناسان و فمينيست ها و .... غربي)پذيرفتني است.
    پس فكر كنم بحثمون از اين جنبه به نتيجه اي نمي رسه چون خط فكريمون كاملا متفاوت است
    شما موضعتون مشخص نیست!
    بالاخره شما به وجود این برتری معتقیدید یا نه؟!
    اگه معتقد نیستید و می خواهید با اثبات اینکه اسلام معتقده، اسلام رو رد کنید، که یه جایی از بحثتون مشکل داره!!
    و اگر هم معتقدید، که دیگه بحثتون سر چیه؟!( به قول شما اسلام هم به این معتقده ، پس با هم همفکرید!)...

    یا زهرا
    (س)

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    اين كتاب باعث شد كه من متوجه شوم كه قرآن بين مردان و زنان تبعيض قائل شده

    برادر بزرگوار يكي از نكاتي كه در بحثها مورد تاكيد شماست و غالبا آن را به عنوان برداشت از آيات يا تفاسير و ... نقل ميفرماييد و در واقع يكي از بارزترين مصاديق اختلاف بين ديدگاه ما و شما اين استكه شما قائل به تبعيض ميان زن و مرد در اسلام هستيد ولي ما قائل به تفاوت بين زن و مرد در اسلام هستيم تفاوتي كه نه مذموم است و نه ناعادلانه تفاوتي كه با نگاه به تقسيم امكانات و مسئوليتها در اسلام و عمل صحيح به وظايف و تكاليف ، موجب چرخش صحيح زندگي و استواري نظام خانواده در اسلام است و آنچه آنرا ناعادلانه مي نمايد ، چوب رفتارها و برخوردهاي سليقه اي و عدم التزام به تكاليف و مطالبه حقوق است كه در لاي چرخ خانواده ، آنرا از گردش درست باز ميدارد .
    تبعيض ميان زن و مرد امري مذموم است كه مورد انتقاد اسلام است اما تفاوت ، خير .
    و مي گويد كه اين آيه نشان دهنده ي برتري مرد بر زن در خلقت است


    باز هم تاكيد ميكنم تفاوت .
    ما بايد ببينيم چه شرايطي و چه ويژگيهايي براي انجام يك كار يا مسئوليت لازم است سپس ببينيم چه كسي براي انجام آن كار، توانايي لازم را دارد .
    مثلا يك زن براي انجام برخي امور توانمنديهايي دارد كه چند مرد با هم آن توانايي را ندارند اما با وجود تمامي تفاوتهايي كه در ميان زن و مرد وجوددارد ما قائل به عدالتيم .
    عدالت جايي خدشه خواهد پذيرفت كه از فردي با توان و امكانات كمتر ، مسئوليت بيشتري مطالبه شود اما اگر ميان امكانات و مسئوليتها ، تناسب وجودداشته باشد اين خلاف عدالت نخواهد بود . لطفا به اين نكته مهم در كنكاش عدالت ميان زن و مرد توجه بفرماييد .
    جناب تحقيق اگر شما در خصوص عدالت ميان زن و مرد سوال يا اشكالي داريد راهش اين است كه به نقد آن از رهگذر امكانات و مسئوليتها بپردازيد نه صرفا امكانات
    فقط من بر اين عقيده نيستم كه قران تبعيض قائل شده و خيلي از متخصصان ديني هم با من موافق هستند

    خير بزرگوار بنظر مي رسد آنان موافق تفاوت هستند نه تبعيض .
    مثلا يكي از اين مسئوليت ها كه در اسلام به آن اشاره شده اين است كه مرد بايد مدير خانه باشد و طبعا هم به نظر شما خداوند به آن ها توانايي عقلي بيشتري داده ولي به نظر من اين مسئله از ريشه غلط است چون نه قسمت اول علت رو قبول دارم و نه معلول رو

    يقين دارم يكي از 8 مورد آياتي كه مطرح مي كنيد آيه 34 سوره نساء هست بحث مديريت خانواده ، توانايي عقلي بيشتر و مواردي از اين دست را ترجيحا به آن مورد وانهيم تا موجبات خلط مباحث فراهم نشود، اما اگر اصرار داشته باشيد بنده در خدمتم .
    و حرفم هم از نظر كساني كه خودم قبول دارم (مثل روانشناسان و فمينيست ها و .... غربي)پذيرفتني است
    .
    بزرگوار شما مختاريد و ما هم ادله خود را در دفاع از عقايدمان ارائه مي كنيم .
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۹:۵۶
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در ابتدا از احالی سایت عذر خواهی می کنم بابت تاخیر چند روزه و دلیلش هم این بود که خونمون رو عوض کردیم و هنوز تلفنمون وصل نشده و توانایی اتصال به اینترنت رو ندارم
    یه نکته دیگه هم باید بگم : اسم من پیمان هستش پس به جای تحقیق یا تقلید من رو پیمان خطاب کنید
    و در جواب خانوم سادات موسوی هم باید بگم که من شدیدا با یکسان بودن حقوق مرد و زن موافق هستم و این اعتقاد من عامل اصلی دین زدگی من شد
    امیدوارم جوابتون رو گرفته باشید
    فعلا ....
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۴:۴۲
    Love Is Blind

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر شما
    اگر بحث و نقدي در خصوص موضوع آيه و سوال مطرح شده وجوددارد بفرماييد و در غير اينصورت اگر صلاح مي دانيد مورد چهارم از سوالات و آيات را مطرح كنيد .
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود