جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک سوال:آیا شما عروسک باربی را می شناسید؟مروری برطرح باربی سازی دختران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    507 پست
    حضور
    2 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    45

    یک سوال:آیا شما عروسک باربی را می شناسید؟مروری برطرح باربی سازی دختران




    تأمل در باب چگونه زيستن مساله اي است كه از ديرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و از گذشته هاي دور تاكنون متفكران و انديشمندان بسته به جهان بيني و مباني فكري خويش پاسخ هاي گوناگوني را در اين زمينه ارائه نموده اند. اين موضوع تا آنجا پيش رفته كه امروزه با توجه به ارتقاء سطح آگاهي و دانش بشري، به شيوه هاي مختلف زيستن و يا به تعبير سبك هاي مختلف زندگي منجر شده است. سبك هايي كه همه ابعاد زندگي بشر در يك اجتماع و جامعه را در بر گرفته و تعريف مشخص از آن ارائه نموده است.
    با پايان يافتن جنگ جهاني دوم و ظهور دو بلوك شرق و غرب به رهبري شوروي و ايالات متحده آمريكا، صحنه جنگ بين دو ابرقدرت تغيير يافته و جنگ سرد آغاز شد؛ جنگي كه زمين درگيري آن نه مثل گذشته محدود بود و نه مشخص؛ جنگي كه نه با فكر نظاميان بلكه با طرح ريزي استراتژيست هاي دو طرف طراحي و با به كارگيري سلاح فرهنگ، هنر و رسانه انجام مي گرفت و اين آمريكا بود كه به واسطه برتري اش در حوزه هاي ذكر شده به مرور از رقيب خود پيشي گرفت.
    در اين ميان ظهور انقلاب اسلامي با شعار نه شرقي، نه غربي و پيدايش موج بيداري اسلامي در بين مسلمانان جهان- متاثر از اين انقلاب- و تجربه ي تلخ شكست در پي تهاجم نظامي، دولتمردان ايالات متحده را بيش از پيش وادار نمود تا به شيوه ي ديگري از جنگيدن بيانديشند و اين بار جدي تر به عرصه هاي غير نظامي جنگ روي آورند. لذا مساله سبك زندگي مورد توجه سياستمداران ايالات متحده آمريكا قرار گرفت. مجموعه اي كه بوسيله آن بتوان براي لحظه لحظه زندگي مردم برنامه داشت؛ يعني چگونگي خوراك، پوشاك، تفريح، معماري، ارتباط با ديگران، لوازم زندگي و ... بر همين اساس پديده سبك زندگي آمريكايي موضوعيت يافت. در اين ميان توجه ويژه برنامه ريزان به نقش زنان و دختران در ترويج فرهنگ مورد نظر، حائز اهميت و تامل است.
    چيزي كه در تجربه تاريخي اندلس ثبت شده بود و موجب شكست تدريجي مسلمانان با استفاده از اهرم افساد زنان و دختران گرديده بود.
    عروسك باربي پديده اي است كه در همين راستا طراحي شده و اين نوشته سعي دارد تا نگاهي اجمالي به ابعاد و تاثيرات آن داشته باشد و زمينه تامل بيشتر افراد نسبت به اين پديده ي فرهنگي- سياسي- اقتصادي را فراهم آورد.

    عروسك، اسباب بازي دختران:
    عروسك ها اسباب بازي هايي هستند در هيات انساني و به طور عمده به شكل يك دختر طراحي و ساخته مي شوند. عروسك ها به دليل شكل انساني خود توانايي ايجاد ارتباط و تاثيرگذاري فراواني بر روي ذهن دختربچه ها دارند. بايد توجه داشت كه عروسك هرگز قادر نيست احساساتي را كه در دختران برمي انگيزاند در پسران نيز تحريك نمايد و اين نه به توانايي عروسك كه به سرشت و روحيات متفاوت پسران و دختران بازمي گردد. كريستيانف سومرز در همين رابطه مي گويد: شركت توليد اسباب بازي «هسبرو» درصدد بود يك خانه عروسكي را از نظر بازاريابي و مطلوبيت براي پسران و دختران امتحان كند، ولي خيلي زود مشخص شد كه واكنش دختران و پسران در مقابل محصول يكي نيست. دختران شروع به لباس پوشاندن به عروسك، بوسيدن آن ها و خانه بازي مي كردند در حالي كه پسران اسباب بازي ها را از سقف خانه بيرون مي انداختند.

    نكته ي بسيار مهم، كاركرد الگويي و تربيتي عروسك است. چرا كه در حساس ترين مقطع سني يعني در دوران كودكي مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسيار موثري در الگوسازي ذهني دختربچه ها آن هم در قالبي عاطفي و دوست داشتني دارد.
    بايد توجه داشت كه عروسك ها در پايين ترين مرحله كمك مي كنند كه كودكان به يك تصوير كامل بدني دست پيدا كنند. مادران نيز از كاركرد واسطه اي عروسك براي آموزش دختران در اموري همچون غذا خوردن، حمام كردن و آرامش و ... بهره مي برند. اما به تناسب رشد سني دختران، عروسك ها در آموزش نقش هاي اجتماعي و نمايش تفكيك جنسيتي و فهم كودك از وظايف آينده خويش نقش بارزي را ايفا مي كنند.

    تاريخچه عروسك باربي:
    كمپاني متل در سال 1945 توسط زوج هندلرومت در ايالت كاليفرنياي جنوبي آمريكا تاسيس شد اين شركت، ابتدا قاب عكس توليد مي كرد و سپس به ساخت مبلمان خانه و در نهايت به توليد اسباب بازي روي آورد.
    در 1959 به دليل علاقه دختر هندلر به عروسك هاي كاغذي، طرح ساخت عروسك را دنبال كردند كه منجر به عقد قرارداد براي دريافت امتياز عروسك آلماني لي لي شد.
    عروسك لي لي در واقع برگرفته از شخصيت و اندام و چهره زن خيابان گرد آلماني به همين نام بود. عروسك آلماني لي لي به عنوان يك قطعه كلكسيوني فقط به بزرگسالان به ويژه به كلكسيونرهاي اسباب بازي فروخته مي شد.
    كمپاني متل امتياز عروسك لي لي را از آلمان خريد و پس از تغييراتي، صورتبندي نژادي آن را به نژاد "آنگلوساكسون" همانند كرد و به توليد انبوه آن در آمريكا اقدام نمود.

    تولد باربي:
    اين عروسك تغيير نژاد يافته ( به نژاد آمريكايي- انگليسي انگلوساكسون) باربي لقب گرفت. باربي اسم خلاصه شده باربارا دختر كوچك رييس كمپاني متل يعني آقاي هندلر بود.
    باربي به زودي در صف اول اسباب بازي دختران در غرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسك باربي به قيمت سه دلار فروخته مي شد. اما اكنون هر عروسك باربي اصل ساخت كمپاني متل تا 4500 دلار قيمت دارد.
    طراح تغييرات باربي در آمريكا در كمپاني متل، جك رايان است. وي قبل از آن در پنتاگون (وزارت جنگ آمريكا) طراح موشك هاي اسپارو و هاوك بود. شركت متل او را به خاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم هيكل زنان استخدام كرد.
    در 1961 كمپاني متل عروسك كن را توليد كرد. اين عروسك پسري بود با لباس هاي شيك و موهاي قهوه اي كه برگرفته از نام پسر آقاي هندلر رييس كمپاني متل بود. به اين ترتيب باربي صاحب يك دوست پسر شد. بعدها در سال 1963 عروسك ميچ و در سال 1965 عروسك اسكيپر به جمع كن و باربي پيوستند.

    ويژگي هاي باربي:
    در ميان عروسك هايي كه تاكنون ساخته شده باربي از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است چرا كه باربي تنها يك عروسك نيست بلكه يك سلاح كارآمد در صحنه ي جنگ فرهنگي است و به همين خاطر متخصصين فراواني در توليد، طراحي، تبليغ و توزيع آن نقش آفريني نموده اند. به جهت اهميت اين بخش هر يك از ويژگي ها را به صورت جداگانه شرح مي دهيم:

    اندام باربي:
    همانگونه كه در پيش اشاره شد باربي از شخصيت يك زن ولگرد خياباني آلماني به نام لي لي گرفته شده كه پس از جنگ به عنوان زني محبوب خودفروشي مي كرده است.
    اما اين جك رايان بود كه به خاطر استعداد ويژه اش در شناخت فرم بدن زنان، لي لي را به چهره اي آنگلوساكسون تبديل نمود و سرانجام باربي را خلق كرد. دختر 20 ساله اي كه پاهاي بلند و فيزيك بدني لاغري داشته و نمايشگر يك قد 195 سانتي متري است. بايد توجه داشت كه اين ويژگي نمايشگر دوران جواني يك دختر است و از همين جا مي توان به الگوسازي باربي براي آينده كودكان به خوبي پي برد.

    ويژگي هاي باربي:
    اين جك رايان بود كه به خاطر استعداد ويژه اش در شناخت فرم بدن زنان، لي لي را به چهره اي آنگلوساكسون تبديل نمود و سرانجام باربي را خلق كرد. دختر 20 ساله اي كه پاهاي بلند و فيزيك بدني لاغري داشته و نمايشگر يك قد 195 سانتي متري است. بايد توجه داشت كه اين ويژگي نمايشگر دوران جواني يك دختر است و از همين جا مي توان به الگوسازي باربي براي آينده كودكان به خوبي پي برد.

    چهره باربي:
    طراحي چهره باربي به گونه اي اغراق گونه صورت گرفته كه جامع اكثر زيبايي هاي متصور باشد و البته اين طراحي بسيار ماهرانه صورت پذيرفته است. «موي بور و طلايي، گردن باريك و كشيده، گونه هاي برآمده، دماغ و دهان كوچك، چشماني درشت و آبي، لباني پرگوشت، چهره شاداب، پوست روشن، پيشاني و سري متناسب و ... مجموع اعضاي چهره باربي را تشكيل مي دهد كه به ندرت- حتي با هنرمندي تيغ جراحي پزشكان حاذق- هم زمان در يك فرد جمع مي شود.

    فرم لباس باربي:
    لباس هاي ظريف، خوش رنگ و خوش دوخت باربي محصول هنر و دستان بزرگترين طراحان لباس دنياست كه در كمپاني متل گرد هم آمده اند. هيچ عروسكي تا به حال به اندازه باربي لباس متنوع، زيبا و اشرافي به تن نكرده و اين تنها اختصاص به دختري دارد كه نماينده فرهنگ آمريكايي و نمايشگر يك زن تمام عيار آمريكايي است.
    «عريان گرايي، اشرافي گرايي و مصرف گرايي سه مولفه اصلي لباس هاي باربي است؛ لباس هايي كه زرق و برق خيره كننده اش، جلوه ي شهواني اندام باربي را مضاعف مي كند.»

    تنوع باربي:
    باربي براي اينكه بتواند نقش تربيتي خود را ايفا كند بايد پاسخگوي تمامي سلايق و علاقه ها باشد و در نقش هاي گوناگوني ظاهر شود.
    باربي پرستار، باربي معلم، باربي خلبان، باربي ژيمناست، باربي خواننده و ... براي تحكيم الگوسازي اين عروسك متولد شده اند. همچنين براي پذيرش اين عروسك از سوي مليت هاي گوناگون باربي با حفظ استيل بدني اش (اصالت آمريكايي) در رنگ ها و مليت هاي گوناگون نيز ظاهر شد؛ باربي هندي، آفريقايي، چيني، لهستاني و ...

    باربي انتحاري:
    باربي اين بار در نقش سياسي ظاهر شده و مي كوشد با تمسخر ارزش هاي والاي اسلامي، شهادت طلبي را به مثابه امري غير منطقي و منفور جلوه دهد.
    «باربي انتحاري و شهادت طلب كه پس از فرياد ا... اكبر با فشردن ضامن كمربند انفجاريش منفجر مي شود به طور غير مستقيم تلاش مي كرد تا فرهنگ شهادت طلبي يا تنها سلاح پيروز و بي رقيب مسلمانان را در ميان كودكان به تمسخر گيرد... »

    باربي نظامي و ضد تروريست:
    يكي ديگر از كاركردهاي باربي تهييج سربازان آمريكايي با پوشيدن يونيفرم نظامي و به دست گرفتن اسلحه ي آمريكايي است. اين بار باربي وظيفه دارد افكار عمومي جوانان را با مقاصد جنگ طلبانه ي طراحانش همراه كند:
    « در طول جنگ عراق و آمريكا در سال 1990 عروسك باربي با پوشش نظامي آمريكايي به تهييج افكار عمومي پرداخت. پس از واقعه يازده سپتامبر نيز باربي با پوشيدن يونيفرم نيروهاي نظامي ضد تروريست با ايفاي نقش جديد خود به تهييج افكار عمومي پرداخت، تيتر آگهي تبليغاتي باربي براي نبرد ضد تروريست اين بود: باربي- روح آمريكايي»

    باربي و رسانه ها:
    براي دستيابي به اهداف پيش بيني شده و كاركردهاي مورد انتظار، اين بازيچه استراتژيك بايد به گونه اي متفاوت و در اندازه قابل قبول و با در نظر گرفتن تمام ظرايف هنري و فني تبليغ شود. چرا كه عصر، عصر ارتباطات است و هر پديده اي براي حفظ بقا و افزايش تاثير خود ناچار از در نظر گرفتن حمايت رسانه اي و تبليغي خويش است.
    نبايد از ياد برد كه يكي از كاركردهاي رسانه نزديك نمودن سليقه مصرف افراد به يكديگر و كمك به فراگيري استفاده از يك كالاست.
    «در سال 2001 عروسك باربي در اولين فيلم كامپيوتري خود به نام باربي و فندق شكن ظاهر شد و از آن پس تاكنون تعداد قابل توجهي فيلم كامپيوتري- انيميشن- فيلم سينمايي و مستهجن در مورد باربي توليد شده است.»
    يكي از نكات جالب توجه در حمايت رسانه اي از باربي سايت اينترنتي آن است. سايتي كه پس از ورود به آن نشانگر شما هم تغيير شكل داده و به پروانه اي بال زنان تبديل مي شود. افراد پس از ورود به سايت « در يك قسمت مي توانند بازي كنند، در جايي ديگر با باربي در كنار دريا قدم بزنند يا در منزل جشن تولد بگيرند و ... » و همين امر جذابيت بسيار بالايي براي كودكان ايجاد نموده است.

    باربي و صنعت:
    همانگونه كه اشاره شد استيل زندگي آمريكايي بايد معرف همه بخش هاي زندگي باشد. در اينجا صنعت به كمك فراگيري باربي آمده است. امروزه اكثر نيازمندي هاي دختران با تصوير، رنگ و تبليغ باربي در بازار كشورهاي مختلف از جمله كشور خودمان يافت مي شود. آنچنان كه به گفته يكي از كارشناسان مي توان با هزينه ي حدود يك ميليون تومان، تمام مايحتاج يك دختر را كه تبليغ كننده باربي باشد از بازار جمع آوري نمود، از لوازم التحرير گرفته تا لوازم بهداشتي- آرايشي، انواع لباس، كيف، كفش، خوردني هاي مورد علاقه ي كودكان و ... .
    فراگيري و فروش قابل توجه اين محصولات باعث رونق بيش از پيش اقتصادي اين عرصه گرديده و زمينه ي توليد آن با كيفيتهاي گوناگون و به منظور تامين سطوح مختلف درآمدي را فراهم نموده است.

    تاثيرات مخرب عروسك باربي:
    نظر به اختصار اين مقال و از نگاه موضوعي به چند مورد اشاره مي شود:

    بلوغ زودرس:
    يكي از كاركردهاي باربي پر رنگ نمودن غرايز جنسي در ذهن دختران و آموزش روابط جنسي است و به تعبير برخي فعالان ضد باربي، آموزگار سكس است در حالي كه توان عشق آفريني ندارد.
    تقليل حيا و ترويج اخلاق جنسي مورد نظر باربي از آنجا آغاز مي شود كه كودك نه تنها مي تواند به تعويض لباس هاي زير عروسك اقدام كند كه به اين كار نيز تشويق مي شود و در بسياري از اوقات با اندام جنسي عروسك سر و كار داشته و به تدريج قبح ديدن آن در نظر كودك مي شكند.
    تامل در اين موضوع كه كودكان در اثر آلودگي ذهنشان به اين موضوعات و بلوغ زودرس جنسي، فرصت حضور در دنياي زيبا و دوست داشتني كودكي را خيلي زود از دست مي دهند، تاسف آور است.


    سوء تغذيه:
    اگرچه فرم بدن باربي به گونه اي طراحي شده كه بعيد به نظر مي رسد هيچ زني بتواند با ويژگي هاي فيزيكي آن به حيات خويش ادامه دهند، اما در اثر تبليغات، ويژگي هاي باربي به مثابه«ملاك زيبايي زن امروز»، باعث شده كه بسياري از زنان و دختران با اتخاذ رژيم لاغري و تلاش در جهت شبيه شدن به فيزيك بدني باربي در دام بيماري هاي سوء تغذيه همچون آنوركزيا و بوليميا گرفتار شوند.
    « طبق آمار در آمريكا از هر پنج دختر دانشجو يك نفر به بيماري كم غذايي مبتلا است و در سال حدود بيست درصد از افراد مبتلا به اين بيماري ها جان مي سپارند.اين مساله به قدري رايج و نگران كننده است كه در برخي از دانشگاه هاي آمريكا، مواد غذايي رژيمي مانند سالاد در غذاخوري دانشگاه به طرز ماهرانه اي با مواد نشاسته اي آغشته مي شود كه دانشجوياني كه تنها از سالاد تغذيه مي كنند دچار بيماري كم غذايي نشوند.»
    بايد توجه داشت كه نه تنها دانشجويان كه بازيگران و هنرمندان زن با صرف هزينه هاي فراوان و با كمك جراحان ماهر زيبايي صورت و شكم، تلاش مي كنند اندام خود را با اندام باربي، ملكه زيبايي زنان تطبيق دهند.
    در همين رابطه تلاش فمنيست ها براي افشاي ساختگي و غير قابل واقعي بودن معيارهاي زيبايي باربي جالب توجه است :

    « باربي با قد بيش از 2 متر، تنها 46 كيلو گرم وزن دارد . در حالي كه متوسط قد و وزن زن آمريكايي به ترتيب 163 سانتي متر و 66 كيلو گرم است و اگر عروسك باربي در همان ابعاد جان مي يافت ، نمي توانست وزن خود را تحمل كند ، نمي توانست قاعدگي ماهانه داشته باشد و البته به هيچ وجه امكان باروري و بارداري نداشت »
    در همين رابطه يك ضرب المثل آمريكايي نيز وجود دارد كه مي گويد : « هر چه قدر لاغر شوي يا پولدار شوي باز هم كم است »

    مصرف گرايي و تجمل :
    پيش تر به اين نكته اشاره نموديم كه بزرگترين طراحان لباس دنيا به كمك كمپاني متل شتافته و به طراحي ظريف و زيباي لباس هاي گوناگون باربي مي پردازند . اين لباس ها اغلب تجملاتي و متعلق به طبقه ي ثروتمند جامعه است و اگر چه كودك را در روياي زيباي آينده استفاده از آن غرق مي كند اما دركناراين حسرت رسيدن به آن نيز دردل او به جاي مي گذارد . نه تنها لباس كه زيورآلات باربي نيز بسيار گران هستند . باربي به ترويج تجمل و مصرف گرايي با توجه به تنوع بيش از حد مي پردازد و اين يكي از ويروس هاي كشنده فرهنگ غربي است كه باربي به مثابه يك بيمار ، آن را در ميان دختران ديگر سرزمين ها مي پراكند و ايشان را به بيماري مهلك مصرف گرايي ، تجمل و مادي گرايي دچار مي كند .

    دارا و سارا نماد هويت اسلامي و ايراني:
    از همان زمان كه اين خواهر و برادر ايراني و مسلمان پا به عرصه وجود گذاشتند ، بحث هاي فراواني عليه آن ها مطرح شد. حتي بسياري از محافل داخلي هم به سركوب اين دو كودك معصوم پرداختند . نگاهي واقع بينانه به پيامدهاي توليد اين خواهر و برادر در كشورهاي منطقه و ملاحظه عكس العمل رسانه هاي غربي و تحليل صاحب نظران در اين رابطه در قضاوت درست ما نسبت به اين دو عروسك بسيار موثر است. به همين خاطر تنها به دو نمونه مختصر اشاره مي شود:

    « راس پيتر در سايت آسيا تايمز مي نويسد : چه كسي مي توانست پيش بيني كند كه اين عروسك هاي چشم قهوه اي بي بو ، بي خاصيت و عقب مانده كه شبيه وصله اي بدعنق و بي ريخت هستند ، گام بعدي ايران براي صدور انقلاب باشند ... گر چه اين اولين جنگ نيست ولي شايد مهمترين آن باشد . چون گويا ساراي ايراني به همراه برادرش دارا سخت امپراطوري باربي پلاستيكي را به خطر انداخته اند .»

    « نشريه يو.اس.اي.تودي در همان زمان با انعكاس خبر ساخت عروسك هاي ملي در ايران نوشت : باربي كنار برو : سارا با چادر مي آيد . خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز پوشش چادر سارا را جواب ايران به باربي دانست .»

    كمترين خاصيت ظهور دارا و سارا اين بود كه اولا حساسيت همگان را در برابر تاثيرات مخرب باربي برانگيخت و درك اين تهاجم عميق فرهنگي را در جامعه فراگير كرد و ثانيا اين مساله را در پيش چشم جهانيان روشن ساخت كه مي توان با تكيه بر فرهنگ بومي و اصيل نمادهاي عروسكي توليد كرد و به تربيت صحيح كودكان از اين مسير اقدام نمود .


    نتيجه :
    دقت در پديده عروسك باربي و تاثيرگذاري آن در طول بيش از نيم قرن هر انسان خردمندي را به تامل وامي دارد كه چگونه يك عروسك مي تواند اين همه تاثيرات مخرب فرهنگي ، اجتماعي ، رواني و .... داشته باشد و چه ماهرانه توانسته از غفلت ميليون ها انسان سوء استفاده كرده و در قلعه ي ذهن آن ها خانه كند. در همين راستا يكي از كارشناسان به زيبايي تعبير نموده كه « باربي اسب تروا است.»
    ملاحظه دقت و ظرافت در طراحي اين سلاح موثر و فراگير فرهنگي نشان از رصد دائمي تغييرات فرهنگي و سياسي دنيا توسط سازندگان عروسك باربي دارد . در همين راستا اين جمله از براندا آندولينا بازار ياب كمپاني متل بسيار تكان دهنده است كه گفته بود : « ما همواره با دقت آمار نوزادان متولد شده را بررسي مي كنيم و تركيب والدين و فرهنگ و زبان آن ها را كاملا در نظر مي گيريم.»

    از اين نكته نبايد غفلت كرد كه غرب و به ويژه آمريكا براي تعريف انسان معيار خود از همه ي ابزارهاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي و حتي نظامي خويش بهره مي برد و البته به كمك و رسانه هاي ارتباط جمعي پذيرش اين مدل و معيار را مطلوب و قابل دستيابي جلوه مي دهد .
    اما روي ديگر سكه مقابله با اين هجوم گسترده و استفاده از قابليت هاي فراوان اسباب بازي در الگو سازي براي دختران و مادران آينده جامعه است، چنانچه در فرهنگ غني اسلامي و ايراني زن از جايگاه ويژه برخوردار بوده و سلامت او تضمين كننده سلامت جامعه محسوب مي شود. اگر چه دارا و سارا و ديگر اعضاي خانواده او آغاز قابل تقدير و موثري در ورود به اين مسير بوده اند اما به هيچ وجه كافي نبوده و پاسخگوي اين هجمه عظيم فرهنگي نخواهد بود . موفقيت اين امر و دستيابي به الگويي براي تربيت دختران درگرو يك عزم ملي و سامان دهي همه ي توان فكري ، فرهنگي ، اقتصادي و ... براي تحقق آن است و ترديدي نيست كه اگر در مسير تربيت مادران فرداي سرزمينمان موفق شويم آن روز است كه مي توانيم مدعي ترسيم آينده اي روشن و جامعه اي آباد توام با سلامت اخلاقي و رواني براي همه ي مردم باشيم .


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    191 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقای ابوذر زمان با سلام و تشکر
    من احساس می کنم که شما دچار یک بدبینی و یک حالت نژاد پرستان بر علیه غرب شده اید
    1 هر فرهنگی بر پویش و غلبه خود بر دیگران فعالیت می کند اینکه انها مثل ما خواب نیستند قابل تقدیر است
    2- باربی یک عروسک تجاری است و شما مطمئن باش مسئله تجاری مهمتر از بقیقه مسائل است
    3- اگر شما عروسک ساز باشی چه کار می کنی عروسکی میسازی که بتوانی میلونها از ان را در سراسر جهان بفروشی و یا عروسکی که نتوانی انرا بفروشی
    4- عروسک بابری شامل وسایل کامل جانبی می باشد که کودک از بازی با ان لذت می برد خونه و غیره
    5- اگر گفته شما درست باشد ایا بازی پلی استیشن که بازی ان بدتر از باربی است و فرهنگ غرب رواج میدهد
    دوست عزیز ما باید بجای اینه بنشینیم و بد بگوییم از غرب باید راه پیشرفت انان راببنبم و از ان درس بگربم اگر غرب امروز فرهنگ خود را غالب بر دنیا می کند به خاطر باربی نیست به خاطر پیشرفت علمی ان است که جوامع را به دنبال خود میکشد اگر ماهم پیشرفت کنیم می توانیم دنیا را مطیع فرهنگمان کنیم .و الا با عروسک ها نمی شود مبارزه کرد و انرا از دنیا محو نمود
    نمونه ژاپن و کره که زمانی کسی انها را ادم حساب نمیکرد ولی امروزه سریالهای ان دارد بر فرهنگ ما تاثیر میگذارد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود