-
۱۳۸۸/۰۴/۲۳, ۱۲:۴۳ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 579
- مورد تشکر
- 2,171 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 61
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
جمهوری در اسلام
جمهوری در اسلام
جمهوریت لازمه همه حکومتهاست
جایگاه دموکراسی در اسلام چیست؟
نظریه جمهوری اسلامی بر چه مبتنی است؟
دیدگاه قرآن درباره جمهوری اسلامی چیست؟
جمهوریت مشروعیت می بخشد یا مقبولیت؟
این تاپیک به دنبال پاسخی برای سؤالاتی از این قبیل است.
از دیرباز تا قبل از انقلاب اسلامی ایران این بحث مطرح بوده است که در مقابل حکومتهای سلطنتی و غیر انتخابی یک نوع حکومتی داریم به نام جمهوری، یعنی دموکراسی صرف، اما امام خمینی یک ایده دیگری را مبتنی بر کتاب و سنت مطرح کردند به نام جمهوری اسلامی.
ریشه جمهوری اسلامی در کتاب و سنت کجاست؟!
بحثی در اسلامی بودن حکومت نداریم، چراکه این امر از معصومین یا نواب خاص و عامشان سابقه داشته است، مثلا در عصر غیبت، نواب عام بعنوان العلماء ورثة الانبیاء مسئولیت تبیین و اجرای احکام را دارند، پس مشروعیت حکومتی فقهاء جامع الشرائط ثابت است.فقط یک نکته مهم:
مقبولیت و یا همان جمهوری ریشه ای در قرآن و روایات و سیره ائمه معصومین دارد یا خیر؟!
جمهوریت
جمهوریت اختصاص به غیر معصوم ندارد، یعنی حتی معصومین نیز برای تحقق حکومت نیاز به همراهی مردم دارند مثلا:
1- جلب نظر مردم
خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید :
قل ... فقد لبثت فيكم عمرًا من قبله أفلا تعقلون يونس آيه 16
به آنها بگو در میان شما مدتها پيش از نزول قرآن در ميان شما بودم چرا نمی اندیشید؟!
چرا خداوند به پیامبرش دستور میدهید سابقه نیک خویش را برای مردم بازگو کن و در حقیقت به نوعی به دنبال جلب اعتماد و اطمینان مردم باشد؟!
اگر به معنای یافتن مقبولیت اجتماعی نیست پس چیست؟
2- تبلیغ سرّی
پیامبر اسلام سه سال به تبلیغ سرّی مشغول بودند و بعد از آنکه 40 نفر به ایشان ایمان آوردند، مأمور شدند ابتدا خویشان خود را به دین اسلام دعوت کنند.
وأنذر عشيرتك الأقربين الشعراء آيه 214
سؤال اینجاست اگر دعوت پیامبر حق است که هست، چرا باید افکار عمومی را همراه خود سازد و ابتدا به دنبال مقبولیت اجتماعی باشد و سپس دعوت علنی را آغاز نماید؟
ایشان میتوانست مثل خیلیها بفرماید: من تبلیغ میکنم میخواهد مردم قبول بکنند یا نکنند!
3- لزوم بیعت
چرا پیامبر گرامی اسلام بعد از معرفی علی علیه السلام در غدیر خم خیمه برپا کردند تا از مردم بیعت بگیرند؟
حضرت علی علیه السلام بعد از فارغ شدن از کفن و دفن پیامبر به همراه حضرت زهراء و حسنین علیهم السلام درب خانه مهاجر و انصار رفتند تا ضمن جلب نظر آنان از آنها بیعت بگیرد تا حق غصب شده را بازستانند.
یا هنگامی که طلحه و زبیر نا امید شدند از گرفتن پست و مقام، خواستند به بهانه انجام عمره مفرده از پیش ایشان بروند، چرا حضرت از آنان خواست با او بیعت کنند؟
بیعت همان همراه داشتن رأی مردم است که در زمان ما به دموکراسی معروف است.
موارد و لزوم بیعت در تاریخ اسلام متعدد گزارش شده است.
4- غیبت امام زمان علیه السلام
امام زمان به این دلیل از نظرها پنهان شدند تا بعد از آنکه مردم زیر بار ظلم و ستم خرد شدند و از دل و جان منتظر آن موعود شدند ایشان تشریف بیاورند.
چرا خداوند اجازه ظهور ایشان را نمیدهد؟
جز این است که مقبولیت اجتماعی برای برقراری عدالت هنوز فراگیر نشده است؟
ـــــــــــــــــــــــــ ـــ
اینکه امام خمینی علیه الرحمه فرمودند:
جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر
یک واقعیت مبتنی بر قرآن و سنت است.
ضمنا این نتیجه نیز بدست آمد که:
در حکومت اسلامی، رأی مردم مشروعیت نمی بخشد بلکه شرط تحقق حکومت است.
ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۴/۲۸ در ساعت ۲۰:۰۱
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۳, ۱۳:۲۹ #2
با سلام و خسته نباشید در مورد مطرح کردن این موضوع مهم
متاسفانه در این مورد دو مفهوم متناقض در کنار یکدیگر می اید که دوست دارم بتوان بطور مفصل در مورد بحث نمود
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۳, ۱۵:۴۸ #3
فقیه رو چگونه میتوان تشخیص داد؟
اگر مرجع تقلیدی بگوید که این فقیه صلاحیت ندارد یا صلاحیت خود را از دست داده اس وظیفه مقلدین این مرجع تقلید چیست؟
خواهشا اگر مطلبی هست . با استناد به روایات معصومین(ع) باشد
ممنون
ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۹:۳۲
اللهم صل علی محمد و آل محمد
بهترین گفته ها را به گوش بشنوید , با اندیشه روشن بر آن بنگرید ,
سپس هر زن و مرد آزادانه راه
خود را بر گزیند.
هنگام سختی ها دعای توسل و حدیث کسا را فراموش نکنید
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۶, ۱۳:۵۴ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 579
- مورد تشکر
- 2,171 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 61
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
عدالت به همراه فقاهت لازم است
بحث ما درباره جمهوریت است لذا سعی شود موضوع منحرف نشود
ولی چون ابتدای تایپیک صحبت از فقیه است بطور خلاصه به سؤالات شما میپیردازیم
فقیه جامع الشرائط یعنی فردی که:
1- از لحاط علمی قادر به استنباط احکام شرعی باشد بطوری که بزرگان حوزه علمیه مکانت علمی او را تأیید کنند.
2- از لحاظ تقوا نیز کسی از او گناهی ندیده باشد (نه اینکه اصلا گناه نکند) یعنی فاسق نباشد جلوی کسی گناهی از او سر نزده باشد.
اما مستندات
مرحوم شیخ طبرسی در کتاب احتجاج ج 2 ص 263 روایتی را از امام حسن عسگری علیه السلام نقل میکند:
...فأما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه ، حافظا لدينه ، مخالفا على هواه ، مطيعا لأمر مولاه ، فللعوام أن يقلدوه ، وذلك لا يكون إلا بعض فقهاء الشيعة لا جميعهم ...
یعنی هرکدام از فقهاء که حافظ دینش باشد، و با هوای نفسش مخالفت کند و مطیع مولایش باشد، باید مردم از او تقلید کنند و این اوصاف در بعضی از فقهاء شیعه است...
البته در کتب معتبر ما این دو شرط خیلی مفصل تر مطرح شده است
ویرایش توسط سيد حسين : ۱۳۸۸/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۴:۰۶
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۶, ۱۴:۰۹ #5
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 579
- مورد تشکر
- 2,171 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 61
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
سؤال شما در مورد دو فقیه جامع الشرائط مصداق ندارد، چراکه در تاریخ تشیع چنین چیزی را سراغ نداریم، یعنی امکان ندارد فقیه جامع الشرائطی فقیه جامع الشرائط دیگری را صالح نداند
البته بعضی فقهاء برای صیانت از فقه و فقهات لازم است مدعیان را از غیر تشخیص دهند و به مردم معرفی کنند
مانند نامه حضرت امام خمینی در مورد فسق منتظری، بعد از آنکه آقای منتظری به توصیه های امام گوش نداد و همچنان بر مواضع غیر اصولی خود پافشرد حضرت امام با إکراه تمام، حاصل عمر خود را کنار گذاشتند.
فقاهت آسان تر به دست می آید تا عدالت
فقاهت آسان تر باقی میماند تا عدالت
با دقت در روایت میفهمیم:
فقه به تنهائی صلاحیت رهبری دینی ندارد بلکه باید به همراه عدل نیز باشد.
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۶, ۱۹:۴۰ #6
با تشکر از جواب شما. منظور من ولی فقیه بود که به جمهوریت ربط دارد که اگر بحث این تاپیک نیست. من رو راهنمایی کنید که کجا میتونم همچین تاپیکی رو ایجاد کنم.
یعنی میخوام بدونم ولی فقیه چگونه انتخاب می شود . واصلا کجای فقه شیعه و روایات به ولایت فقیه که هم اکنون حکومت جمهوری اسلامی ایجاد کرده است اشاره شده است.
البته ولی فقیه را رد نمیکنم. چون میدانم که در فقه شیعه هست. ولی این نوعی که جمهوری اسلامی راه انداخته کجا اومده؟
اللهم صل علی محمد و آل محمد
بهترین گفته ها را به گوش بشنوید , با اندیشه روشن بر آن بنگرید ,
سپس هر زن و مرد آزادانه راه
خود را بر گزیند.
هنگام سختی ها دعای توسل و حدیث کسا را فراموش نکنید
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۶, ۲۳:۲۵ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 579
- مورد تشکر
- 2,171 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 61
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
جواب به سؤال شما محتوای همین تایپیک است
جمهوری اسلامی یعنی همان چیزی که پیامبر و سائر ائمه معصومین علیهم السلام دنبالش بودند و هستند
یعنی حکومتی با محتوای دینی بهمراه اقبال عمومی.
در اینکه کجای فقه شیعه و روایات به این مسئله اشاره شده است باید به کتب مفصلی که در این رابطه نگاشته شده است مراجعه بفرمائید، فقط به یکی دو مورد آن اشاره میکنم:
مطلب اول:
خداوند متعال دو پیامبر را اسوه و الگو معرفی کرده است، یکی حضرت ابراهیم و یکی پیامبر اسلام علیهم السلام.
هردو پیامبر بت شکن بودند و با سلاطین زمان خود مبارزه کردند و در این راه خون های زیادی از هر دو طرف ریخته شد
حال سؤال اینجاست:
چطور میشود که علماء را وارث انبیاء بدانیم ولی از آنان تلاشی در جهت مبارزه با سلاطین و مشرکین توقع نداشته باشیم؟!
پس مبارزه با طاغوت وظیفه پیامبر و رهروان آنان است.
مطلب دوم:
اولین کاری که پیامبر بعد از هجرت انجام دادند تشکیل حکومت بود
چرا تا وقتی که پیامبر و پیروان ایشان در مکه تحت فشار و شکنجه بودند خداوند به آنان مومن خطاب نکرد و با یا ایها الناس آنان را مورد خطاب قرار میداد؟
تمام آیات یا ایها الذین آمنوا مربوط به بعد از هجرت است
پس در سایه استقلال سیاسی (که همان تشکیل حکومتی مستقل است) ایمان به خدا بروز میابد و میتوان آن جمع را مومن خطاب کرد.
تشکیل حکومت فلسفه عملی تمامی فقه است، یعنی اگر بخواهیم به فقه عمل کنیم حتما باید حکومتی از خودمان داشته باشیم، قانونش را خودمان (بدون نفوذ اجانب) بنویسیم اجرای حدود و روابط با سائر کشورها را بر اساس همان فقهی که خونهای بسیاری برایش ریخته شده بنا کنیم و هزاران باید و نبایدی که فقط در سایه تشکیل حکومت اجرا میشود.
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۷, ۰۱:۲۳ #8
جمهوریت اصلا چیز خیلی بیخودی می باشد، ما با تمسک به امام خامنه ای و رئیس منتخب ایشون دکتر احمدی نزاد، به همه چیز می رسیم و شاهد مثالش هم پیشرفت کشورمان در تمام زمینه هاست که همه ملموس حس می کنند. آنوقت ببینید غرب با جمهوریت اش کجا رفته.
تمام کشور های غربی و خارج الان ورشکسته و بدهکارند و با وام های ماست که سرپا ایستاده اند.
و به جان دکتر محمود قسم که دارم راستش را می گویم
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۷, ۰۷:۴۷ #9
خوب .بله حکومت اسلامی رو داریم. ولی معصوم اختیاراتی دارد که غیر معصوم ندارد. و من تا کنون جایی ندیدم که حکومت توسط غیر معصوم تشکیل داده شود. و صرف اجرای احکام است .نه چیز دیگر و نباد ولایت مطلقه فقیه باشد که مختص امام معصوم است.
خوب حالا این ولی فقیه چگونه انتخاب میشود و ... همگی ماند.
که فلان ولی فقیه فعلی . مشروعیت خود را از دست داده است. پس وظیفه مقلدین این است که از ولی فقیه حمایت نکنند. وسه مرجع تقلید دیگر هم گفته اند که رییس جمهوری فعلی غاصب است .
خوب این تعارض میان ولی فقیه و مراجع تقلید چگونه است.
من در کل میخوام بگم که حکومت اسلامی وجود دارد و لی شیوه حکومت فعلی ایران از اون نوع فاصله گرزفته است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
بهترین گفته ها را به گوش بشنوید , با اندیشه روشن بر آن بنگرید ,
سپس هر زن و مرد آزادانه راه
خود را بر گزیند.
هنگام سختی ها دعای توسل و حدیث کسا را فراموش نکنید
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۷, ۰۷:۵۵ #10
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری