-
۱۳۸۸/۰۴/۲۴, ۱۰:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 363
- مورد تشکر
- 527 پست
- حضور
- 11 ساعت 15 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ولایت خدا یا ولایت فرستادگان؟؟؟
خداوند بوسیله فرستادگان خویش حجتش را بر بندگانش تمام کرد.
حالا چند سوال مطرح میشود.
ولایت پیامبران و معصومین در سایه ولایت خداوند است یا در امتداد آن؟؟؟
آیا ولایت و اختیار یکی است؟؟؟
رابطه ولایت با عقل درونی و اختیار بیرونی انسانها چیست؟؟؟
رابطه قرآن و ولایت چیست؟؟؟
ای مالک!
هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۴, ۱۰:۵۶ #2
سلام
سؤالتتون خیلی کلی هست و هرکدومش یک تایپیک لازم داره
دربارۀ سؤال اولتون باید بگم سؤال اشتباه مطرح شده
چون در سایه ولایت خداوند بودن یا در امتداد هردو یک معنی داره
اما منظورتون فکر میکنم مشخصه
جواب اینه که پیامبران و معصومین کارگزاران خدا هستند و هیچکس ولایتی در عرض ولایت خدا نداره بلکه ولایت غیر خدا بر بندگان ولایتی هست در طول ولایت خدا
در مورد سؤال دوم هم جواب مثبته
ولایت همون اختیار هست اما این به اون معنا نیست که انسانها اختیاری از خودشون ندارند
بلکه به این معنی هست که اولی الامر حق دخالت در امور بندگان را دارند(از طرف خدا)
ولی بنده ها هم اختیار دارند که بپذیرند یا نه
فکر میکنم اینجا اختیار دو معنی داره
1-حق دخالت(اختیار اولی الامر نسبت به دیگران)
2- حق انتخاب(اختیار مردم نسبت به کارهایی که انجام میدن)
و چیزی که خداوند خواسته اینه که مردم اختیار خودشون رو در مقابل اختیار اولی الامر قرار ندهند و مطیع اونها باشند تا هدایت شده و رستگار باشند(یعنی بخاطر منافع حقیقی مردم)
اما سؤال سوم و چهارم باید تایپیک های جداگانه داشته باشه و از کارشناسان پاسخگو کمک بگیریم
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۴, ۱۱:۱۵ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 363
- مورد تشکر
- 527 پست
- حضور
- 11 ساعت 15 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
منظور بنده از امتداد ولایت خدا این بود که آیا وظیفه معصومین فقط اجرای ولایت خداست یا تکمیل کردن آن؟؟؟
اگر ولایت خدا ولایت کامله است پس نیاز به ولایت معصوم چیست؟؟؟
خدا نمیتونست ولایتشو بوسیله عقل به انسان ابلاغ کنه؟؟؟
البته اگر به ولی بودن خدا اعتقاد داشته باشیم!
ای مالک!
هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۴, ۱۲:۳۵ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام به شما دوست خوب...
1- ولايت بر انسان و همه موجودات منحصرا از آن خداوند يكتاست.... الولاية لله
معصومين عليهم السلام مجري ولايت خداوند هستند... واز خود هيچ ندارند....
ولايتي كه براي معصومين گفته شد همان ولايت خداست....
2- بله خداوند دو حجت براي هدايت انسان قرارداد ...
اول: عقل ...براي شناخت حق تعالي
دوم : وحي .. براي تبيين (جزئيات ) دستورات حق تعالي
موفق باشيد.
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۸/۱۴, ۰۹:۰۹ #5
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 363
- مورد تشکر
- 527 پست
- حضور
- 11 ساعت 15 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام.
اگر قراره که خداوند اداره امور بشر را به دست خودش بدهد بهترین گزینه برای هدایت این امور عقل انسانست.خوب ما که در ناقص بودن عقل بشر شکی نداریم.
حالا اگر کسی مثلا مسلمان نباشد شما چگونه میخواهید مسئله وحی را برای او توضیح دهید؟
2.اگر هم میگوییم خداوند بوسیله وحی خویش میخواهد ولایتش را بر انسانها ابلاغ کند با چه مدرکی میخواهید ثابت کنید که این ولایت خاص اهل بیت حضرت محمد است؟(لطفا نگویید قرآن.چون مسلمانان خودشان هنوز بر سر این مسئله بحث و جدل دارند!)
ای مالک!
هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)
-
۱۳۸۸/۰۹/۲۱, ۱۷:۳۴ #6
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 363
- مورد تشکر
- 527 پست
- حضور
- 11 ساعت 15 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام.
چندین سال بعد....
و angel7 هچنان در انتظار پاسخ است.!!!
ای مالک!
هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)
-
۱۳۸۸/۰۹/۲۱, ۲۰:۵۳ #7
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
سلام دوست عزيز
عقل با همه ناقصى خويش با توجه به حكمت الهى در مى يابد كه بايد راه ديگرى براى شناختن حقايق و وظايف عـمـلـى وجـود داشـتـه باشد، هر چند از حقيقت و كنه آن راه آگاه نباشد، به همين ترتيب درك مى كند كه مقتضاى حكمت الهى اين است كه پيامهاى اوسالم و دست نخورده از مرحله صدور تا مرحله وصول به مردم برسد، و الا نقض غرض خواهد شد .
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۹/۲۱, ۲۱:۰۸ #8
علیک
امور شخصی بشر به دست خودشه اما امور جامعه چی؟
اگر خدا فقط یک بشر آفریده بود نه بیشتر حق با شما بود. اما وقتی بیش از یک نفر هست آیا یک نفر بر دیگران ولایت داشته باشد بهتر است یا هرج و مرج باشد؟
نیازی نیست که برای غیر مسلمان وحی را توضیح دهیم. بلکه کافی است که او را با برهان و دلیل به حقایق جهان آگاه کنیم تا خودش حق و رو از باطل تشخیص بده.
آن کسی که خداوند به او ولایت می دهد با دلایل و براهین قاطع ولایت خود را آشکار می کند. این بر عهده خداست که حجت خود را بر مردم اثبات کند. جای نگرانی نیست. و خداوند ولایت پیامبر را با آیات قرآن بر مردم زمان آن حضرت و بر اهل تحقیق اثبات کرده است و ولایت اهل بیت را از طریق پیامبر و ولایت جانشینان اهل بیت را از طریق آنان اثبات کرده است.
چرا نگوییم قرآن!؟ موضوع ولایت یک موضوع قرآنی است. اگر قرآن را کنار بگذاریم دیگر ولایتی در کار نیست.
قرآن هم شرایط ولایت را بیان کرده است.
-
۱۳۸۸/۰۹/۲۲, ۰۹:۴۳ #9
با سلام خدمت همه دوستان
متاسفانه سؤالات زیادی متراکم شده است، باید جداگانه درباره آنها بحث کرد، در حال حاضر نیز فقط به سؤال اصلی که مفهوم ولایت باشد می پردازیم:
آیا میتوان تمام مفهوم ولایت بیان داشت؟
آیا قادر به درک تمام و کمال مفهوم ولایت خواهیم بود؟
آیةالله وحید می فرمود: درک ولایت همانند خدا از توان ما خارج است.
مباحث ولایت بسیار گسترده است، هرگوشه اش مطالب عمیق و وسیعی دارد.
مسئله ولایت همان اطاعت خداست، همان توحید است، همان نبوت است.
فقط به یک بُعد آن اشاره می شود:
مباحثه ای داشتم با یکی از فضلاء حوزه علمیه قم، کسی که در باب ولایت بسیار مطالعه کرده بود، سؤال و جوابی میان ما رد و بدل شد، خلاصه آن را بیان میکنم:
ولایت خدا یعنی اوست که اختیار تام بشر را دارد.
-
۱۳۸۸/۰۹/۲۲, ۰۹:۴۵ #10
تمام حقوق از آن اوست.
حق پدر و مادر، حق الناس، حق استاد، حق همسایه، حق برادر مؤمن، حق حیوانات و گیاهان و حق پیامبر، حق امام و ... خلاصه تمام حقوق به او منتهی می شود، یعنی اگر خدا بیان نکرده باشد هیچ کس و هیچ چیز هیچ حقی بر ما نخواهند داشت، حتی مادری که تمام هستی اش را برای ما گذاشته هیچ حقی نخواهد داشت، چون او نیز بنده خداست و تمام دارائیش از آنِ خداوند است.
پس منشأ همه حقوق خداوند است، مالک حقیقی همه چیز است.
در سوره قصص آیه 68 چنین می خوانیم:
وربك يخلق ما يشاء ويختار ما كان لهم الخيرة سبحان الله وتعالى عما يشركون
پروردگار تو هر چه بخواهد مىآفريند، و هر چه بخواهد برمىگزيند آنان (در برابر او) اختيارى ندارند منزه است خداوند، و برتر است از همتايانى كه براى او قائل مىشوند!
(هرچه بخواهد) مخصوص خداست.
چون خالق است.
بقیه هیچ اختیاری ندارند.
و اگر کسی دربرابر خدا بخواهد چیزی را انتخاب کند در واقع برای او شریک قائل شده است، چون خودش را شریک او پنداشته است، و او منزه از شرک است.
حال که خدا مختار تام است، از ما میخواهد او را از طریق عده ای از جنس بشر عبادت کنیم.یعنی راه اطاعت ما را از طریق اطاعت از آن عده خاص مشخص کرده است.
ویرایش توسط سيد حسين : ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۰:۳۶
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآنپاسخ: 101آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵ -
تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآنپاسخ: 5آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱ -
آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآنپاسخ: 17آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷ -
بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهبپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱ -
؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاریپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳
اشتراک گذاری