-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۵:۳۵ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 47
- مورد تشکر
- 86 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوال در مورد توکل
با سلام
دوستان من در انجمنsearch کردم تاپیکی با عنوان توکل پیدا نکردم . میشه اگه چنین تاپیکی هست لینکشو اینجا قرار دهید . یا اگر چنین تاپیکی موجود نیست توضیحاتی در این مورد دهید .
ممنون میشم .
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۷:۴۴ #2
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
«توكل» در اصل از ماده «وكالت» به معناى انتخاب وكيل كردن است يعنى اعتماد و تكيه بر غير كردن و او را نايب خود قرار دادن است(1) منظور از توكل بر خدا ، اين است كه انسان تلاشگر ، كار خود را به او واگذارد و حلّ مشكلات خويش را از او بخواهد ، خدائى كه از تمام نيازهاى او آگاه است و قدرت به حل هر مشكلى را دارد .: بشر براى موفقيت در زندگى ، احتياج به دوگونه اسباب دارد . يكى اسباب طبيعى و ديگرى اسباب روحى ، انسان براى رسيدن به مقصود خويش پس از آنكه علل و اسباب طبيعى آن را مهيا كرد ، مانعى در راه وصول او به هدف جز مهيا نبودن عوامل روحى وجود ندارد ، عواملى مانند سستى اراده ، ترس ، بى خردى ، غضب ، بدبينى و نظير اينها ، آنگاه كه قلب خود را ، به وسيله اتكاء و توكل كردن ، به درياى قدرت و عظمت الهى متصل كرد ، اراده و همچنين ساير صفات روحى او آنچنان نيرومند مى شود كه مغلوب هيچ عامل ديگرى نشده در نتيجه به موفقيت قطعى و سعادت واقعى نايل مى گردد .(2) و در حديثى از پيامبر گرامى اسلام(ص)مى خوانيم كه حضرتش فرمود: «از پيك وحى خدا ، جبرئيل ، پرسيدم: توكل چيست ؟ گفت: حقيقت توكل اين است كه انسان بداند مخلوق خدا ، نه زيان مى رساند و نه نفع ، و نه عطا مى كند و نه منع ، چشم اميد از خلق برداشتن (و به خالق دوختن) هنگامى كه چنين شود ، انسان ، جز براى خدا كار نمى كند ، به غير او اميدى ندارد ، از غير او نمى ترسد و دل به كسى جز او نمى بندد ، اين روح و حقيقت توكل است .»(3)7: شرح چهل حديث (اربعين حديث)،ص 213
با توجه به مطالب فوق ، چند نكته در توكل ، قابل تذكر است:
1 . مفهوم توكل ، آنچنان كه برخى پنداشته اند ، چشم پوشى از عالم اسباب و دست روى دست گذاشتن و به گوشه اى خزيدن ، نيست ، بلكه مفهومى جز خودسازى و بلند نظرى و عدم وابستگى به اين و آن و ژرف نگرى ، ندارد .
2 . استفاده و توجه به عالم اسباب و عوامل طبيعى و جهان طبيعت ، عين توكل بر خداست; زيرا هر تأثيرى در اين اسباب است به خواست و اراده اوست و جدا كردن اثرات عوامل طبيعى از اراده خدا ، يك نوع شرك محسوب مى شود . آرى اگر عوامل طبيعى را دستگاهى مستقل در برابر اراده خدا بدانيم ، اين با روح توكل سازگار نيست .(4)
3 . توكل به معناى واقعى آن ، انسان را از وابستگى ها كه سرچشمه ذلّت و بردگى است نجات بخشيده و به او آزادگى و اعتماد به نفس مى دهد; زيرا با اتكال بر قدرت بى پايان خداوند ، خود را پيروز و فاتح مى داند و همين سبب اميد و افزايش پايدارى و مقاومت مى گردد; به همين دليل هنگامى كه مسلمانان در ميدان جنگ احد ، ضربه سختى خوردند ، و دشمنان پس از ترك اين ميدان ، بار ديگر از نيمه راه بازگشتند تا ضربه نهايى را به مسلمين بزنند و اين خبر به گوش مؤمنان رسيد ، قرآن مى فرمايد: «همان كسانى كه (برخى از) مردم به ايشان گفتند: «مردمان براى (جنگ با) شما گرد آمده اند ، پس از آن بترسيد .» اما اين سخن ، بر ايمانشان افزود و گفتند: «خدا ما را بس است و نيكو حمايتگرى است» (آل عمران ، 173)
4 . توكل ، ثمره مستقيم توحيد افعالى است; زيرا از دريچه چشم يك موحد سرچشمه تمام قدرتها و نيروها اوست و هر پديده اى كه در جهان صورت مى گيرد بالاخره به علت نخستين اين جهان يعنى ذات خداوند متعال ارتباط مى يابد(5)
بنابراين توكل از ايمان و اسلام نمى تواند جدا باشد و از همين روست كه خداوند مى فرمايد: «وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُون*(مائده ، 11) و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند .»(6)
از آنجا كه توكل با ايمان ، ارتباط مستقيم دارد ، همان گونه كه مردم در معرفت حق متفاوت بوده و داراى درجاتى مى باشند ، براى توكل نيز بر حسب اختلاف مقامات بندگان و ايمان آنان ، درجات مختلفى وجود دارد .(7)
*******************
1:مفردات الفاظ القرآن ، الراغب اصفهانى ، ص 882
2:تفسيرالميزان،ج 4 ، ص 65
3:بحارالانوار،ج 77 ، ص 20 ، ح 4
4: تفسير نمونه،ج 10 ، ص 297
5: تفسير نمونه ، همان ، ج 10 ، ص 295 .
6: آل عمران/122و 160; توبه/51; ابراهيم/11 و 12
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۷:۴۶ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
قرآن مجيد مى فرمايد : «و على اللّه فَليَتَوكّل المُتوكّلون ; (ابراهيم ،12) و توكل كنندگان بايد فقط بر خدا توكل كنند» .2: سفينة البحار،ج 8 ، ص 573
نهايت توكل اين است كه انسان در برابر مشكلات و حوادث و بن بست هايى كه در مسير خود به سوى هدف دارد و توانايى گشايش آنها را ندارد ; بلكه در آنجا هم كه توانايى بر انجام كارى دارد ، باز مؤثر اصلى را خداوند متعال بداند و بر او توكل كند ; زيرا از ديدگاه انسان موحد و متوكل واقعى ، سرچشمه تمام قدرت ها و نيروها خداوند است . توكل ، ثمره مستقيم توحيد افعالى است . قرآن كريم درجاهاى مختلف ، از توكل پيامبران الهى ، و مؤمنان سخن گفته و همواره انسان ها را بر توكل به خداوند دعوت مى فرمايد ; چنان كه در سوره ابراهيم آيه 11 و 12 ، اين موضوع مورد اشاره قرار گرفته است .(1) شخصى از امام رضا(ع) پرسيد : «حدّ توكل چيست ؟ امام فرمود : اين كه با تكيه بر خداوند از هيچ كس نترسى .»(2)
*********
1: تفسير نمونه1 ،1ج 10، ص 294ـ2981
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۷:۵۵ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
توكل یكی از اركان ایمان و حالتی است در بنده مؤمن كه از معرفت او به خداوند و اوصاف و اسماء حسنای او ناشی میشود. توكل نوعی رابطه ایمانی میان بنده و معبود است. مؤمن میداند كه خداوند به نیاز همه بندگان آگاه و بر رفع آن نیازها تواناست و خیرخواه بندگان است و به آنها رحمت و شفقت دارد و بخیل نیست. پس خداوند هر نیازی را كه بنده داشته باشد، مطابق خیر و مصلحت او تامین میكند.
ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۸:۰۲ دلیل: تغيير فونت
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۸:۰۵ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
راههای رسیدن به توكل
1- اعتقاد به این كه سرچشمه هستی خداست. تأثیر هر عاملی به فرمان او میباشد، همه موجودات ریزهخوار خوان نعمت او هستند.
2: ببیند كه چگونه خداوند عالم، او را به وسیله نور هستی از ظلمت نیستی خارج ساخته است، چه در رحم مادر و چه پس از گام نهادن در فضای این جهان. آنچه مایه حیات و بقای او بود به او عطا نموده است.
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۸:۰۶ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
فواید و نتایج توكل
1- قدرت تصمیمگیری انسان در برابر مشکلات
2- ترك گناه و عدم سلطه شیطان
3- تأثیرناپذیری از اقبال و ادبار مردم و عدم نگرانی از حوادث
4- قوت قلب و شجاعت
5- آرامش درونی و اطمینان قلبی
6- مقاوم شدن در برابر مشكلات و حوادث
7- امیدواری به رستگاری و رسیدن به مطلوب و نجات از ناراحتیها و غم و اندوه
8- از آینده نمیهراسد و خوف فقر و ناتوانی ندارد پس در یاری رساندن به دیگران كوتاهی نمیكند.
9- برای كسی جز خدا كاری نمیكند و جز به خدا امید ندارد و از غیر خدا نمیترسد و چشم طمع به كسی جز خدا ندارد.
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۸:۱۰ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۱۸:۴۴ #8
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
جبرييل (ع) روزي خدمت پيامبر (ص) آمده و عرض کرد: اي پيامبر خدا ! خداوند مرا با هديه اي نزد تو فرستاده و اينچنين هديه اي به هيچ کس قبل از شما عطا نشده است . رسول خدا (ص) فرمد: اين هديه چيست ؟ صبر و نيکو تر از صبر. پيامبر (ص) فرمود: بهتر از صبر چيست؟ جبرييل گفت: رضا و بهتر از آن پيامبر (ص) فرمود: بهتر از رضا چيست؟ جبرييل گفت: زهد و بهتر از زهد. پيامبر (ص) فرمود: بهتر از زهد چيست؟ جبرييل گفت: اخلاص و بهتر از آن. پيامبر (ص) فرمود: بهتر از اخلاص چيست؟ جبرييل گفت: يقين و نيکو تر از آن. پيامبر (ص) مي فرماييد: پرسيدم بهتر از يقين چيست؟ جبرييل (ع) عرض کرد: همانا نردبان يقين، توکل بر خداست.
اين است معناي توکل
پيامبر (ص) فرمودند: توکل بر خدا چيست؟ جبرييل (ع) گفت: توکل، بر خدا علم به اين است که انسان بداند که مخلوق خدا نه قادر است که ضرري برساند و نه نفعي مي رساند، نه بخشش کند، نه منع نمايد. و از مخلوق مايوس گردد. هنگامي که بنده اينگونه باشد، براي هيچکس جز خدا کاري انجام نمي دهد و به هيچ کس جز خدا اميد نبندد و از غطر او نترسد و به هيچ کس جز خدا طمع نداشته باشد، اين است معناي توکل!
-
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۲۲:۰۷ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 47
- مورد تشکر
- 86 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ممنون از دوستان
میشه بگید چه آیاتی در قرآن به این موضوع اشاره کردن؟
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۴/۲۵, ۲۲:۱۹ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
توکل بدان معني نيست که از کار و تلاش باز مانيم، بلکه بايد پيوسته تلاش کنيم و در عين حال از خداوند بخواهيم که کارسازي کند و شرايط و اسباب را موافق مرام و مصلحت ما فراهم آورد.»
قرآن مجيد مرجع توکل را منحصر به خداي متعال مي داند.
مي فرمايد:
«الله لا اله الا هو و علي الله فليتوکل المومنون» (التغابن / 13)
جز خداي يکتا، خدايي نيست و مومنان بر او بايد توکل کنند.
از مولاي متقيان، حضرت علي «عليه السلام» روايت شده که فرمود:
«لاتجعلن لنفسک توکلا الا علي الله و لايکن لک رجا الا الله» (غررالحکم و دررالکلم )
هيچ گاه به جز خدا توکل نکن و اميدي جز خدا نداشته باش.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری