جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه‌هايي كه قرآن براي تفكر مذهبي نشان مي‌دهد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    96
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    33
    آپلود
    0
    گالری
    7

    مطلب راه‌هايي كه قرآن براي تفكر مذهبي نشان مي‌دهد




    **بسم الله الرحمن والرحيم**


    راه‌هايي كه قرآن براي تفكر مذهبي نشان مي‌دهد



    راه‌هايي كه قرآن براي تفكر مذهبي نشان مي‌دهد

    قرآن كريم در تعليمات خود براي رسيدن و درك مقاصد ديني و معارف اسلامي، سه راه در

    دسترس پيروان خود قرار داده
    :
    1. ظواهر ديني،
    2.
    حجت عقلي
    3. درك معنوي از راه اخلاص و بندگي.


    توضيح اينكه ما مي‌بينيم قرآن كريم در بيانات خود، همه مردم را طرف خطاب قرار داده

    گاهي بي‌آنكه حجتي به گفته خود اقامه كند، بلكه به مجرد اتكا به فرمانروايي خدايي خود،

    آنها را به پذيرفتن اصول اعتقادي مانند توحيد، نبوت، معاد و احكام عملي مانند نماز، روزه و

    غيره امر مي‌كند و از برخي اعمال نهي مي‌نمايد و اگر اين بيانات لفظي را حجيت نمي‌داد


    هرگز از مردم پذيرش و فرمانبرداري آنها را نمي‌خواست، پس ناگزير بايد گفت اينگونه

    بيانات ساده قرآن
    ، راهي است براي فهم مقاصد ديني و معارف اسلامي.

    ما اين بيانات لفظي

    مانند: "آمنوا بالله و رسوله" و "اقيموا الصلوه" را ظواهر ديني مي‌ناميم.



    ویرایش توسط mino : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۴۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    96
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    33
    آپلود
    0
    گالری
    7

    مطلب




    و از سوي ديگر مي‌بينيم قرآن كريم در آيات بسياري به حجت عقلي، رهبري مي‌كند و مردم را به

    تفكر و تعقل و تدبر در آيات آفاق و انفس، دعوت مي‌فرمايد و خود نيز در موارد احقاق حقايق به

    استدلال عقلي آزاد مي‌پردازد و حقاً هيچ كتاب آسماني علم و معرفت برهاني را براي انسان مانند قرآن كريم نمي‌شناسد.

    قرآن كريم با اين بيانات اعتبار حجت عقلي و استدلال و برهاني آزاد را مسلم مي‌شمارد؛ يعني

    نمي‌گويد اول حقانيت معارف اسلامي را بپذيريد سپس به احتجاج عقلي پرداخته معارف نامبرده را

    از آنها استنتاج كنيد، بلكه با اعتماد كامل به واقعيت خود مي‌گويد:

    به احتجاج عقلي پرداخته حقانيت معارف نامبرده را از آن دريابيد و بپذيريد و سخناني كه از

    دعوت اسلامي مي‌شنويد، تصديق آنها را از آفرينش جهان كه گواهي است راستگوي بپرسيد و

    بشنويد و بالاخره تصديق و ايمان را از نتيجه دليل به دست آوريد نه اينكه اول ايمان بياوريد و بعد

    به قيد مطابقت آن دليل اقامه كنيد، پس تفكر فلسفي نيز راهي است كه رسائي آن را قرآن كريم تصديق مي‌نمايد.

    از سوي ديگر مي‌بينيم قرآن كريم با بياني جالب روشن مي‌سازد كه همه معارف حقيقيه از توحيد و

    خداشناسي واقعي سرچشمه مي‌گيرد و استنتاج مي‌شود و كمال خداشناسي از آن كساني است كه

    خداوند آنان را از هر جاي جمع‌آوري كرده و براي خود اختصاص داده است. آنان هستند كه خود

    را از همه كنار كشيده و همه چيز را فراموش كرده‌اند و در اثر اخلاص و بندگي، همه قواي خود

    را متوجه عالم بالا ساخته ديده به نور پروردگار پاك روشن ساخته‌اند و با چشم واقع‌بين، حقايق

    اشيا و ملكوت آسمان و زمين را ديده‌اند؛ زيرا در اثر "اخلاص و بندگي" به يقين رسيده‌اند و در
    اثر يقين، ملكوت آسمان و زمين و زندگي جاوداني جهان ابديت برايشان مكشوف شده است. با دقت در آيات كريمه ذيل اين مدعا كاملاً روشن مي‌شود:

    الف- "
    و ما ارسلنا من قبلك من رسول الا نوحي اليه انه لا اله الا انا فاعبدون" (1. انبياء/ 25.)

    ب- "
    سبحان الله عما يصفون الا عباد الله المخلصين" (2. صافات/ 159و 160.)

    ج- "
    قل انما انا بشر مثلكم يوحي اليّ انما الهكم اله واحد فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملاً صالحاً و لايشرك بعباده ربه احداً" (3. كهف/ 110.)

    د- "
    واعبد ربك حتي يأتيك اليقين" (4. حجر/ 99.)

    ه‍- "
    و كذلك نري ابراهيم ملكوت السموات و الارض و ليكون من الموقنين" (5. انعام/ 75.)

    و- "
    كلا ان كتاب الابرار لفي عليين و ما ادريك ما عليون، كتاب مرقوم، يشهده المقربون" (6. مطففين/ 21-18.)

    ز- "
    كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم" (7. تكاثر/ 5 و 6.)

    پس يكي از راه‌هاي درك معارف الهيه، همان تهذيب نفس و اخلاص در بندگي است.

    تفاوت سه طريق نامبرده

    با بيان گذشته روشن شد كه قرآن كريم براي درك معارف ديني، سه راه نشان داده است، ظواهر

    ديني و عقل و اخلاص در بندگي كه موجب انكشاف حقايق و مشاهده باطني آنهاست ولي بايد دانست كه اين سه طريق از چند جهت با هم تفاوت دارند.
    *****************************
    اولاً:
    چون ظواهر ديني بياناتي هستند لفظي و به ساده‌ترين زبان القا شده‌اند، در دسترس مردم قرار

    دارند و هر كس به اندازه ظرفيت فهم خود از آنها بهره‌مند مي‌شود (8. و از اينجاست كه پيغمبر

    اكرم(ص) در روايتي كه عامه و خاصه نقل كرده‌اند مي‌فرمايد: "ما گروه پيامبران با مردم به

    اندازه خرد ايشان سخن مي‌گوييم"، (بحار، ج 1، ص37، اصول كافي، ج 1، ص 203.))، به

    خلاف دو طريق ديگر كه اختصاص به گروه خاصي داشته، همگاني نمي‌باشند.
    ********************************
    ثانياً:
    طريق ظواهر ديني راهي است كه با پيمودن آن مي‌توان به اصول و فروع معارف اسلامي

    پي برده و موارد اعتقادي و عملي دعوت (اصول معارف و اخلاق) را به دست آورد به خلاف دو

    طريق ديگر؛ زيرا اگر چه از راه عقل مي‌توان مسائل اعتقادي و اخلاقي و كليات مسائل عملي‌

    (فروع دين)
    را به دست آورد ولي جزئيات احكام نظر به اينكه مصالح خصوص آنها در دسترس

    عقل قرار ندارند از شعاع عمل آن خارجند و همچنين راه تهذيب نفس چون نتيجه آن انكشاف حقايق

    مي‌باشد و آن علمي است خدادادي نمي‌توان نسبت به نتيجه آن و حقايقي كه با اين موهبت خدايي

    مكشوف و مشهود مي‌شوند، تحديدي قائل شد يا اندازه‌اي گرفت اينان چون از همه جا بريده‌اند و

    همه چيز جز خدا را فراموش كرده‌اند، تحت ولايت و سرپرستي مستقيم خدا مي‌باشند و آنچه را

    مي‌خواهد (نه آنچه خودشان مي‌خواهند) برايشان مشهود مي‌شود.

    ویرایش توسط mino : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۲۶


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 116
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۷, ۱۸:۳۱
  2. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶
  3. زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
    توسط غريب در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵
  4. گفتگوبين صدف وعروس دريايي
    توسط نجم الثاقب در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۰۸:۳۲
  5. بررسي روايي مساله فتنه و امتحان الهي
    توسط theological در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود