جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى




    هو المحبوب


    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى در سال 1345 هجرى قمرى در شهر شيراز در ميان يك خانواده مذهبى كه به فضائل نفسانى و مكارم اخلاقي معروفند ديده به جهان گشود.
    معظم له تحصيلات ابتدايى و دبيرستانى خود را در شيراز به پايان رسانيد. هوش و حافظه قوى و استعدادسرشار، وى را در محيط مدرسه در رديف شاگردان بسيار ممتاز قرار داده بود وچه بسا در يك سال، دو كلاس را طى مىنمود. شرايط آن روز ايجاب مى كرد كه اين نوجوان با چنين نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پيش گيرد و اندوخته هاى علمى خود را در طريق كسب درجات ظاهرى به كار اندازد، ولى دست تقدير و عنايات پروردگار جهان و تمايلات باطنى ايشان به شناسايى عميق معارف و حقايق اسلام، توجه اين نابغه نورس را به سوى علوم اسلامى معطوف ساخت - بخصوص كه پس از شهريور سال 1320 شرايط دگرگون گرديد و مدارس و معارف اسلامى از نو رونق گرفت.

    حيات علمى : ايشان در حدود 14 سالگى رسمأدروس دينى را در ((مدرسه آقا باباخان شيراز)) آغاز كردند و در مدت اندكى نيازهاى خود را از علوم : صرف، نحو، منطق، بيان و بديع تأمين نمودند.
    سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند وبه خاطر نبوغ فوق العاده اى كه داشتند مجموع دروس مقدماتى و سطح متوسط و عالى را در مدتى نزديك به چهار سال! به پايان رساندند. در همين سالها گروهى از طلاب حوزه علميه شيراز را نيز با تدريس خود بهره مند مى ساختند. انتقادها و نظرات معظم له در قم تدريس و يا اضافه نسبت به متون علمى حوزه ها، آينده درخشان علمى ايشان را قطعى مى ساخت و در محافل علمى و روحانى آن ديار، استعداد، نبوغ، دقت و عمق تفكر معظم له درج مى شد و كسى نمى توانست اين فضيلت خدادادى را انكار كند. اين ستاره فروزان ، در حالى كه هنوز بيش از هيجده سال از عمر شريفش نگذشته بود با فكر نافذ وقلمى روان، حاشيه اى بر ((كفاية الأصول )) نوشت كه نقاط مبهمى از اين كتاب را روشن مى ساخت. ايشان در 18 سالگى وارد حوزه علميه قم شدند و قريب پنج سال از جلسات علمى و درس اساتيد بزرگ آن زمان مانند حضرت آ ية الله العظمى بروجردى و آيات برزگ ديگر - رضوان الله عليهم)) بهره گرفتند.

    معظم له براى آشنايى با نظرات و افكار اساتيد بزرگ يكى از حوزه هاى عظيم شيعه در سال 1369 هـ.ق وارد حوزه علميه نجف اشرف گرديد و در آنجا در دروس اساتيد عالى مقام و بزرگى همچون أيات عظام: آقاى حكيم و آقاى خوئى و آقاى عبدالهادى شيرازى و اساتيد برجسته ديگر - قدس الله اسرارهم- شركت جستند. معظم له در سن 24 سالگى به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آيات بزرگ نجف نائل شدند وحضرت آيت الله العظمى حكيم تقريظ كوتاه و پر محتوايى بر تقريرات ايشان از درس فقه (ابواب طهارت) نوشتند كه بسيار ممتاز است. اقتباس و استفاضه از فيوض علمى دروس اساتيد نجف همچنان ادامه داشت تا اين كه بر اثر نبود وسايل و امكانات، در ماه شعبان 1370 هـ.ق به ايران بازگشتند و در شهر مقدس قم كه آن روز مشتاق رجال علمى بود مأوى گزيدند و در جمعى كه بايد بعدا اثرى بس عظيم به وجود آوردند وارد شدند. حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى بعد از بازگشت به ايران به تدريس سطوح عالى و سپس خارج ((اصول )) و فقه پرداختند و قريب 28 سال است كه جوزه گرم درس خارج ايشان مورد استقبال طلاب و بسيارى از كتب مهم فقهى را پس از تدريس به رشته تحرير درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ايشان يكى از پرجمعيت ترين دروس حوزه علمية شيعه است و قريب به دو هزار نفر از طلاب و فضلاى عاليقدر از محضر ايشان استفاده مىكنند. ايشان از آغاز دوران جوانى به تأليف كتاب در رشته هاى مختلف عقايد و عارف اسلامى و مسأله ولايت و سپس تفسير و فقه و اصول پرداختند، ويكى از مؤلفان بزرگ جهان اسلام محسوب مى شوند.

    حيات سياسى: ايشان در انقلاب اسلامى حضور فعال داشتند و به همين دليل چند بار به زندان طاغوت افتادند و به سه شهر ((چابهار)) ، ((مهاباد))، ((انارك)) تبعيد شدند و در تدوين قانون اساسى در خبرگان اول، نقش مؤثرى داشتند.
    خدمات ارزنده معظم له :

    الف- نشريه علمى مركز بزرگ شيعه ازمدتها پيش احساس مىشد كه حوزه علميه قم نيازمند يك نشريه عمومىاست تا بتواند بانشريات گمراه كننده اى كه بدبختانه تعداد آنهانيز كم نبودمبارزه نمايد . بعلاوه مسلمانان همواره ازاين دانشگاه بزرگ اسلامى چنين انتظارىراداشتند وطبقات مختلف ازمراجع بزرگ حوزه وديگران چنين تقاضايىمىكردند بطور مسلم انتشارمجله اى كه بتواند به اشكالات مذهبى جوانان پاسخ بگويد وبا نشريات گمراه كننده مبارزه نمايد،مشكلاتىداشت كه بايد پشت سر گذاشته مىشد.وازآنجا كه بعضى از افكار درآن روز آماده پذيرش چنين نشريه اى نبود انديشمندانى مصمم ومبتكررا مى طلبيد تا با عزم راسخ خود اين بار مهم را به دوش گيرند. از اين نظر معظم له به اتفاق جمعى واز دانشمندان نشريه ماهانه((مكتب اسلام)) را با مساعد ت زعماى حوزه علميه قم وبا كمك مالى عده اى از نيكوكاران پايه گذارى كردند.اين نشريه در جهان تشيع بي سابقه بود و شايد از نظر وسعت انتشار – در ميان مجلات علمى و دينى - در تمام جهان اسلام, جزؤ درجه اولها بود. اين مجله راه نوينى به روى فضلا و دانشمندان دوان جوزه گشود. و در حالى كه از سال تأسيس آن (1336 شمسى)بيش از 39 سال مىگذرد خدمات ارزنده ايى به جهان اسلام و شيعه نمود ودر قلوب جوانان و دانشجويان و اساتيد وفضلا، مقام و منزلتى بس ارجمند پيدا كرد و نور اسلام و تشيع را از مركز آن به اطراف جهان فرستاد.
    ب-نقطه تحول در افكار طلاب و دانشجويان در سالهاى 1330 تا 1332 تبليغات ((ماديها)) در محيط كشور بالا گرفت، مقامات روحانى و شخصيتهاى علمى حوزه احساس كردند كه هجوم مكاتب باطله و نشريات روز افزون افراد گمراه و ايادى بيگانه كه در اختيار جوانان گذارده مى شود،جوانان را تهديد مى كند. در اين برهه از زمان رجال مذهب واستادان فلسفه و عقايد، احساس مسئوليت كرده و جلسه هايى براى آشنا ساختن جوانان با طرز مبارزه منطقى با اين مكاتب، تشكيل دادند و معظم له يكى از پيشگامان در تأسيس چنين جلساتى بودند. ايشان با همكارى جمعى از دانشمندان جلسه بحث علمى و فلسفى تشكيل دادند كه در آن جلسه كليه اصول فلسفى مكتبهاى مادى مطرح مىگرديد. اين جلسه سبب شد تا ايشان در اين مباحث به حد كافى غور كنند ورساله و نوشته هاى آنها را مورد بررسى قرار دهند. از اين نظر توانستند يك شاهكار علمى كه در باب خود ممتاز و بى نظير است به نام ((فيلسوف نماها)) را از خود به يادگار بگذارند. اين كتاب با استقبال عظيم جوانان و طبقه روشنفكران رو به رو گرديد و دسته اى از گمراهان در پرتو اين كتاب از چنگال مكتب ماديگرى و ماترياليسم رهايى يافتند. اين كتاب بيش از 30 مرتبه به چاپ رسيده و به تصديق اهل فن كمتر كتابى اين چنين جامع در تحليل اصول فلسفى ماركسيستها نگارش يافته است. با اينكه دهها سال از انتشار اين كتاب مى گذرد هنوز طراوت و ابتكار خود را در محيطهاى علمى حفظ نموده است و اخيرا كه كمونيستها، كشور همسايه و مسلمان افغانستان را مورد هجوم وحشيانه خود قرار داده و آن را مدتى به اشعال خود در آورده بودند، اخبار فراوانى رسيد كه حاكى از نقش مهمى است كه اين كتاب در خنثى نمودن تبليغات خام آنها و در توجيه صحيح مردم ايفا كرده بود. اين فصل در حقيقت نخستين نقطه تحول فكرى در حوزه عليه قم بود و از اين هنگام به بعد ايشان قسمتى از اوقات خود را صرف خواندن كتابها فلسفى و كلامى و مطالعه در آرا و عقايد فرقه هاى مختلف اسلامى و غير اسلامى به خوبى واقف گردند و كتابهايى در اين زمينه منتشر سازند.

    ج- تأسيس جلسات درس عقايد و مذاهب معظم له احساس كردند كتابهاى كه در زمينه عقايد اسلامى نوشته شده با گذشت زمان نمى تواند پاسخگوى همه نيازمنديهاى اين زمان باشد؛ زيرا اين كتابها در قرونى نوشته شده كه اشكالات امروز ماديها مطرح نبود و بازار ايادى استعمار اين چنين گرم نبود. بعلاوه در آن كتابها مسائلى مانند نزاع ((اشعرى و معتزلى)) و امثال آن مطرح است كه امروز از گردونه مباحث عقايد بيرون رفته و رنگ بحثهاى موسمى به خود گرفته . روى اين ملاحظات ايشان بار ديگر به كمك ذوق و استعداد خاص خويش، مسائل عقيدتى اسلام و اصول پنجگانه را به طرز بى سابقه اى مطرح ساختند و با تشكيل درس عقايد، صدها نفر را به اين مسائل آشنا كردند و كتابهايى كه حاوى فشرده آن جلسات علمى است،تأليف نمودند.
    د- مجمع علمى نجات نسل جوان ايشان به موازات جلسات درس عقايد، جلسه ديگرى تشكيل دادند كه در هشت رشته از مذاهب موجود جهان، افرادى پرورش يابند تا بتواننداز طريق بحث و مناظره يا نوشتن كتاب، با مبلغان مذاهب مختلف رو به رو شوند و به ايرادها و دلايل آنها پاسخ گويند.اين جلسه در مدت كمى توانست فضلايى پرورش دهد كه هر كدام در رشته خاص خود تخصص لازم را كسب نمودند. وهم اكنون جمعى از نويسندگان زبده جوان حوزه علميه، محصول آن جلسه مى باشند. همچنين براى رهايى جوانان از چنگال عوامل فساد به همكارى جمعى دست به تشكيل (( مجمع علمى نجات نسل جوان)) زدند. يكى از نتايج اين مجمع گذاردن نشريات جالب در اختيار جوانان بود كه به سرعت جاى خود را در ميان جوانان كشور باز كرد.

    هـ - مبارزه با التقاطيها معظم له در يكى از سفرهاى خود به شهر شيراز با بازار گرم صوفيگرى رو به رو شدند. گروهى از محضر ايشان در خواست نمودند كه با قلم شيواى خود كتابى پيرامون اصول صوفيگرى - كه اتفاق و ادب در ان رعايت شده باشد - بنويسد. معظم له نيز با استفاده از مدارك موجود، عقايد دسته مزبور را با كمال ادب و احترام - كه همواره شيوه ايشان در نگارش مى باشد- مورد بررسى و انتقاد قرار داده و كتابى نوشتند كه به نام ((جلوه حق)) در سال 1330 انتشار يافت. طرز نگارش اين كتاب توجه مخصوص حضرت آيت الله العظمى بروجردى (ره) را جلب نمود و مؤلف را به حضورخود پذيرفت ، پس از تقدير از خدمات ازرنده ايشان بياناتى ايراد فرمودند از جمله اين كه ((من اين كتاب را به هنگام فراغت مطالعه كردم و كوچكترين نقطه ضعفى در آن به نظرم نيامد. شكرالله مساعيك!))

    و- تأسيس مؤسسات و مراكز علمى در اين زمينه ايشان مصمم اند به تعداد معصومين - عليهم السلام - مدرسه و مركز علمى تأسيس نمايند و بحمدالله تا كنون موفق به تأسيس چهار مدرسه مهم در حوزه علميه قم و دو مؤسسه دينى رفاهى براى طلاب حوزه هاى علميه در مشهد گرديده اند.
    ز- تأليفات و آثار از معظم له تا كنون حدود يكصد وسى جلد كتاب به چاپ رسيده كه بعضى از آنها بيش از 30 بار تجديد چاپ شده و بعضى به بيش از ده زبان زنده دنيا ترجمه شده و در كشورهاى مختلف انتشار يافته است . تفسير نمونه ايشان به چند زبان ترجمه شده و در اغلب خانه ها موجود است؛ اين تفسير و تفسير موضوعى پيام قرآن باب تازه اى در تفسير قرآن گشوده و كتب اعتقادى ايشان به هنگام هجوم مكاتب باطله، پناهگاهى براى طلاب و دانشجويان بود. از جمله كتب فقهى ايشان : انوار الفقاهه، والقواعد الفقية و انوار الاصول و تقليقات مستدل و مشروحى بر تمام عروة الوثقى مى باشد كه مكرر به چاپ رسيده است. رساله عمليه ايشان (توضيح المسائل) تا كنون بارها چاپ شده و اين رساله به زبان عربى و اردو و تركى آذرى و انگليسى نيز ترجمه و منتشر شده است.


    منبع : کانون فرهنگی مذهبی عقیله العرب زینب الکبری


    ..


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281

    آیت الله مکارم شیرازی - خادم برگزیده قرآن




    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى

    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



    حضرت آيت‌الله العظمى مكارم شيرازى در سال 1345 هجرى قمرى، در شهر شيراز ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى و دبيرستانى خود را در شيراز با درجات ممتاز به پايان رسانيد.




    ايشان در حدود 14 سالگى دروس دينى را در مدرسه آقا باباخان شيراز آغاز كرد. سپس در رشته فقه و اصول، مجموع دروس مقدماتى و سطح متوسط و عالى را در مدتى نزديك به چهار سال! به پايان رساند.


    در همين سال‌ها به طلاب حوزه علميه شيراز نيز تدريس مي‌كردند. ايشان در هيجده سالگي حاشيه‌اى بر كفاية الأصول نوشت و نقاط مبهمى از اين كتاب را روشن ساخت.


    در همين سن وارد حوزه علميه قم شد و قريب پنج سال از جلسات علمى و درس اساتيد بزرگ آن زمان مانند حضرت آيت‌الله العظمى بروجردى و آيات بزرگ ديگر بهره گرفت.


    سپس براى آشنايى با نظرات و افكار اساتيد بزرگ ديگر در سال 1369 هـ.ق به حوزه علميه نجف اشرف رفت و در آن‌جا در دروس اساتيد بزرگى هم‌چون آيات عظام: حكيم، خويى، عبدالهادى شيرازى و ... شركت جست. معظم‌له در سن 24 سالگى، اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آيات بزرگ نجف را گرفت. در ماه شعبان 1370 هـ.ق به ايران بازگشت و در شهر مقدس قم كه آن روز مشتاق رجال علمى بود مأوى گزيد.



    حضرت آيت‌الله العظمى مكارم شيرازى بعد از بازگشت به ايران به تدريس سطوح عالى و سپس خارج اصول و فقه پرداخت و قريب 28 سال است كه درس خارج ايشان، مورد استقبال طلاب است. ايشان از آغاز دوران جوانى به تأليف كتاب در رشته‌هاى مختلف عقايد، معارف اسلامى، مسأله ولايت، تفسير، فقه و اصول پرداخته است و يكى از مؤلفان بزرگ جهان اسلام محسوب مى‌شود.



    ايشان در انقلاب اسلامى حضور فعال داشت و به همين دليل چند بار به زندان طاغوت افتاد و به سه شهر نيز تبعيد شد و در تدوين قانون اساسى در خبرگان اول، نقش مؤثرى داشت.



    انتشار نشريه علمى مركز بزرگ شيعه، كه به اشكالات مذهبى جوانان پاسخ مي‌گويد، تشكيل جلسات علمي براي مبارزه با مكاتب مادي، تشكيل جلسات درس عقايد و مذاهب، مجمع علمى نجات نسل جوان، مبارزه با التقاطي‌ها و صوفي‌گري، تأسيس مؤسسات و مراكز علمى كه مصمم‌اند به تعداد معصومين عليهم‌السلام مدرسه و مركز علمى تأسيس نمايند و تأليف حدود يك‌صد وسى جلد كتاب كه بعضى از آن‌ها بيش از 30 بار تجديد چاپ شده و بعضى به بيش از ده زبان زنده دنيا ترجمه شده را مي‌توان از فعاليت‌هاي اين مرجع بزرگ شيعه نام برد.



    تفسير نمونه ايشان به چند زبان ترجمه شده و در اغلب خانه‌ها موجود است؛ اين تفسير و تفسير موضوعى پيام قرآن باب تازه‌اى در تفسير قرآن گشوده و كتب اعتقادى ايشان به هنگام هجوم مكاتب باطله، پناه‌گاهى براى طلاب و دانشجويان بود.





    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى

    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۸۹/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۹:۴۱


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    ترجمه قرآن
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



    حضرت آيت‌‌الله مكارم شيرازي يكي از مترجمان برجسته قرآن كريم مي‌باشد كه ترجمه ايشان در صدر ترجمه‌هاي معتبر فارسي قرآن كريم قرار دارد. ايشان معتقد است:



    ترجمه‌های موجود اشکالاتی دارد و کسانی باید مترجم قرآن بشوند که حداقل یک‌بار تمام قرآن را تفسیر کرده باشند و با عقاید، فقه و مسائل اسلامی کاملاً آشنا باشد و به ادبیات عرب و فارسی احاطه کامل داشته باشند.



    اخیرا از سوی وهابی‌ها قرآن به زبان فارسی منتشر شده است که متاسفانه انحرافات مذهبی فراوانی در آن وجود دارد. زیرا آیات ولایت را تفسیر به خلاف نموده‌اند. وظیفه وزارت ارشاد است که از فعالیت کسانی که دانسته یا ندانسته مسلمات شیعه را در ترجمه‌های انحرافی خود زیر سؤال برده‌اند، جلوگیری نماید.


    ناشران قرآن كريم به دليل هزينه‌اي كه بايد به مترجمان و حق‌الترجمه آن‌ها بپردازند ، معمولا قرآن را با هزينه بالايي به خوانندگان اين نامه الهي عرضه مي‌كنند. حضرت آيت الله مكارم شيرازي در يك اقدام پسنديده ،‌ خدمت بزرگي به جامعه نشر قرآني كشور كرده‌اند .


    به اين ترتيب كه ايشان ترجمه قرآن خود را وقف نموده‌اند. لذا ناشران براي چاپ ترجمه ايشان نيازي به پرداخت حق‌التأليف ندارند.




    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    هوشياري نسبت به مسائل جهاني قرآن
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى




    كسی كه در محضر قرآن است و به آن عمل می‌كند، بی‌نياز از هر چيزی است و كسی كه به قرآن عمل نمی‌كند، فقير است، هر چند مالك همه چيز باشد. اگر كسی هم‌نشين قرآن باشد و به تحصيل، تعمق، تفكر و قرائت بپردازد، موجب هدايت او شده و از جهل و نادانی رهايی می‌يابد، زيرا قرآن چشمه‌های علم است و قلب به بركت آن حيات جديد می‌يابد. عمل به قرآن سبب گشايش مشكلات و رفع نيازهای مادی و معنوی می‌شود. اما متأسفانه امروز غيرمسلمانان در عمل كردن به قرآن بر مسلمانان پيشی گرفته‌اند و به آن عمل می‌كنند.




    قرآن ساختگي:

    ايشان نسبت به چاپ قرآني جعلي در آمريكا نيز موضع گرفته و فرمود: به تازگي قرآني در آمريكا تهيه شده است كه نمونه آن را نديده‌ام. اين قرآن به وسيله كشيشان آمريكايي و براي زير سؤال بردن قرآن اصيل چاپ و در برخي كشورهاي اسلامي توزيع شده است.

    خوش‌بختانه اين كتاب آن قدر مبتذل و از نظر اعراب و محتوا داراي غلط است كه در ساختگي بودن آن ترديدي وجود ندارد. اين كتاب از كتاب مسيلم كذاب هم بدتر است. ما بايد درباره اين اقدامات هوشيار باشيم. بايد مسئولان فرهنگي داخل و خارج از كشور هوشيار باشند تا گرفتار دسيسه‌هاي دشمنان نشويم و پيش از انجام هرگونه تحرك به وسيله دشمن، جوانان و مسلمانان را نسبت به قصد و نيت آن‌ها هوشيار كنيم.


    رسم‌الخط قرآن

    حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي نسبت به رسم‌الخط قرآن‌هاي چاپ شده نيز، نقد و نظرات جالب توجهي دارد.

    ايشان درباره رسم‌الخط عثمان طه كه در ايران بسيار رايج شده است،‌ مي‌فرمايد:


    قرآن عثمان طه که با سرمایه‌های فراوان عربستان سعودی چاپ و منتشر شده و در ایام حج، تبلیغ می‌شود، اشکالات فراوانی دارد. این اشکالات از رسم‌الخط است.

    این رسم‌الخط در زمان پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله قطعاً نبوده و بعداً وارد شده است که حتی باعث گم‌راهی و اشتباه خوانندگان می‌شود. به علاوه قرآن عثمان طه غلط‌های متعددی دارد که باید اصلاح شود. وقت آن رسیده که علمای اسلام جلسه‌ای تشکیل بدهند و این اشتباهات را برطرف نمایند.





    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى


  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    پاسخ به شبهات مختلف در مورد قرآن كريم
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



    حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي هشيارانه و عالمانه، شبهاتي كه روشن‌فكرنمايان عليه قرآن كريم مطرح مي‌نمايند را پاسخ مي‌دهد. به عنوان نمونه مي‌توان به پاسخ‌هاي اخير ايشان به دكتر سروش اشاره نمود.



    ايشان در مورد شبهاتي كه عليه قرآن مطرح مي‌شود مي‌فرمايد:


    سال‌هاست دشمن، جسم و روح قرآن را هدف قرار داده است. مثلا شنيديم در عراق، آمريكايي‌ها قرآن را گذاشتند و تيراندازي كردند؛


    اين يعني هدف قرار دادن جسم قرآن و گروهي هم مثل كساني كه در دين ما شبهه ايجاد مي‌كنند و مفاهيم قرآني را زير سؤال مي‌برند، به روح قرآن ما حمله مي‌كنند. بنابراين در چنين زماني ما بايد قرآن را تنها نگذاريم تا قرآن هم ما را تنها نگذارد. نبايد قرآن و پيامبر اسلام روز قيامت از ما شكايت كنند.





    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تجليل از حافظان قرآن

    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى





    وقتي شخصي تصميم مي‌گيرد تا قرآن را حفظ نمايد،‌ براي اين كه اين تصميم به انجام برسد به حمايت و تقويت انگيزه به روش‌هاي گوناگون نياز دارد.

    استاد مكارم شيرازي يكي از حاميان استوار و انگيزه‌بخشي است كه حافظان قرآن بسياري از توصيه‌هاي ايشان بهره‌مند مي‌شوند.

    ايشان علاوه بر اين با پشتيباني مادي و معنوي از فعالان و بانيان امر حفظ قرآن، موجبات ترويج اين سنت حسنه در ميان امت اسلام را فراهم مي‌آورد.


    ايشان در اين باره مي‌گويد: الحمدلله به بركت رسانه‌هاي قرآني، كلام خدا از مهجوريت بيرون آمده و هر روز حافظان و قاريان قرآن مجيد بيش‌تر مي‌شوند. من در مجلسي در قم 110 حافظ كل قرآن كريم را ديدم كه همگي جوان و نوجوان بودند. اين سبب مي‌شود كه دشمن عقب‌نشيني كند.



    ايشان در مورد هدف از حفظ قرآن مي‌فرمايد:

    بايد همگی به اين نكته مهم توجه داشته باشند كه حفظ و تلاوت و تفسير و مسابقات قرآنی همه مقدمه عمل به اين آيات بينات است.


    تا آن‌جا كه مولای ما اميرمؤمنان علی عليه‌السلام در بستر شهادت فرمود:


    مسلمانان! قرآن را محكم بچسبيد، نكند دورافتادگان از قرآن در عمل به آن بر شما پيشی بگيرند.






    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تفسير
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى




    حضرت آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي در زمره مفسران برجسته قرآن كريم است كه تفسيرهاي ايشان متناسب با روز بوده و مورد توجه بسيار عموم مردم قرار مي‌گيرد.


    تفسير معروف ايشان با نام تفسير نمونه از اين قبيل است.

    ايشان تفسيرهاي ديگري نيز دارد؛

    مانند پيام قرآن كه جوانان مخاطبان اصلی اين تفسير هستند.

    تفسير پيام قرآن،‌ يك تفسير موضوعی بوده كه از ويژگی‌های آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:


    كوتاه بودن مباحث و مطالب تفسيری،

    اشاره،

    متن آيات،

    ترجمه آيات،

    شرح مفردات (واژگان موضوع موردنظر) تفسير و جمع‌بندی و توضيحات.



    تفاسير ديگري نيز از آرا و آثار ايشان در قالب‌هاي نوين عرضه شده كه مي‌توان به برگزيده تفسير نمونه، تفسير جوان و ... اشاره كرد.



    جلسات تفسيري آيت الله مكارم از راديو قرآن ، راديو معارف و شبكه قرآن نيز قابل استفاده است.




    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    دفاع از حريم قرآن
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى




    عكس‌العمل‌هاي سريع و به جاي حضرت آيت‌الله مكارم شیرازی در دفاع از حريم قرآن به مؤمنان دل‌گرمي مي‌بخشد.


    به عنوان مثال ايشان در مورد به بي‌احترامي به قرآن در همايش سازمان ميراث فرهنگي فرمود:

    چرا مسئولان نسبت به اين مسائل دل نمي‌سوزانند. اگر بنا هست كارهاي خلافي انجام بگيرد، حداقل آن را از قرآن و امور قرآني جدا كنند. كشور ما جمهوري اسلامي است و در راس همه، قرآن قرار دارد و بي‌توجهي نسبت به قرآن، منجر به بي‌توجهي به ديگر اركان خواهد شد. غيرت اسلامي اجازه نمي‌دهد در برابر چنين كارهايي ساكت بنشينيم و بايد ضمن شناسايي عوامل اين كار، در برابر آن موضع گرفت و اعلام بيزاري جست.

    ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم و كاري به خوش‌ آمدن و يا نيامدن كسي نداريم.‌ من نمي‌دانم، چرا با قرآن بازي مي‌كنند! پايه و اساس جمهوري اسلامي بر اساس قرآن است، اگر با قرآن و دين اين‌گونه برخورد شود با ديگر مسائل چه برخوردي خواهد شد. اگر اين خبر منتشر نمي‌شد، به خود اجازه نمي‌دادم، اين خبر را اعلام كنم.‌

    شرم‌آور است، من به عنوان خادم قرآن كه تمام عمر خود را در راه قرآن و مطالعه آن گذاشته‌ام، ناچارم بگويم اين مسأله پيش آمده شرم‌آور است. عوامل اين مسأله چه كساني بوده‌اند! مبادا اين مسأله دوباره تكرار شود، مسئولان از انجام چنين عملي اعلام بيزاري كنند و در برابر آن موضع بگيرند.




    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7,382
    صلوات
    500
    تعداد دلنوشته
    8
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    60 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    281



    تجليل از قاريان قرآن
    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى






    آيت‌الله مكارم از قاريان قرآن نيز تجليل كرده كه موجب حمايت معنوي اين رشته از فعاليت‌هاي قرآني است. ايشان در پيامي به قاريان قرآن نوشته است:


    آشنايي جوانان و نوجوانان با اين كتاب بزرگ، آن‌ها را در برابر تهاجم فرهنگي دشمن و تلاش او براي تخريب مباني اعتقادي و اخلاقي آنان حفظ مي‌كند.



    شما عزيزان با آشنايي با قرآن و تعليمات حيات‌بخش اسلام راه سعادت و خوش‌بختي را مي‌پيماييد و مي‌توانيد در آينده افرادي دانشمند، پيش‌گام، پاك، مؤمن و پرتلاش باشيد و به كشور خود كمك كنيد. آينده‌ كشور به دست با كفايت شما ساخته مي‌شود به شرط اين‌كه همواره در سايه قرآن گام برداريد.





    حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى

    ماهنامه قراني نسيم وجي - شماره 19



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود