-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۸:۴۱ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
نقش کوهها در استواری زمین
در 9 جای قرآن از کوهها با تعبیر«رواسی»یاد شده است (1) و جعلنا فی الارضرواسی ان تمید بهم (2) ،و کوهها را در زمین پا بر جا و استوار نهادیم تا مبادا زمین آنان مردم را تکان دهد و بلرزاند».
تعبیر از کوهها به«رواسی»بدان جهت است که«ثابتهایی»هستند که برریشههای مستحکم استوار میباشند و از ماده«رست السفینة»گرفته شده.
هم چنین از کوهها به«اوتاد»تعبیر شده،به معنای میخها،که زمین را از هم پاشیو فرو ریزی نگاه میدارد و الجبال اوتادا (3).
حضرت علی(ع) در این زمینه به خوبی تعابیر اعجاز گونه قرآن راروشن میسازد:
«و جبل جلا میدها،و نشوز متونها و اطوادها،فارساها فی مراسیها،والزمهامقراراتها. مضت رؤوسها فی الهواء،و رست اصولها فی الماء.فانهد جبالها عنسهولها،و اساخ قواعدها فی متون اقطارها و مواضع انصابها.فاشهق قلالها،و اطالانشازها،و جعلها للارض عمادا، و ارزها فیها اوتادا.فسکنت علی حرکتها من انتمید باهلها،او تسیخ بحملها،او تزول عن مواضعها.فسبحان من امسکها بعدموجان میاهها(4)،هم راه با سرشتن صخرههای بزرگ زمین و بر آمدن دل این صخرههاو قلههای بلند سر به فلک کشیده،در جای گاههای خود استواریشان بخشید.پسقلهها را در هوا به بلندا برد و ریشههای شان را در آب فرو کشید.بدین سان خداوندکوهها را با بلنداشان از دشتها جدا ساخت و پایههای شان را چونان ریشه درختاندر زمینهای پیرامون و مواضع نصبشان،در اعماق زمین نفوذشان داد.کوهها را باقلههایی بس بلند و سلسلههایی به هم پیوسته و دراز،تکیهگاه زمین ساخت وچونان میخها بر آن بکوفت. چنین است که زمین به رغم حرکات گوناگونی که دارد،برای ساکنانش از لرزش و تکان نگاه داشته شد و از فرو در کشیدن بار خود، بازداشته شد و از لغزش از جای گاه خود در امان ماند.پس بزرگ استخداوندی کهزمین را به رغم تلاطم امواج خروشان آبهای آن،چنین استوار نگاه داشت».
**********
1- سورههای رعد:3.نمل:61.حجر:19.ق:7.نحل:15.لقم ان:10.انبیا:31.فصلت:10.مرسلات:27
2- انبیا 21:31
3- نبا 78:7
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۰, ۱۶:۲۸ #2
در زمانهای قدیم مردم به کوه ها توجه ویژه ای داشتند.انها ساختمانها و معابدشان را به تاسی از کوه ها بلند و افراشته می ساختند.چون کوه نزد آنان نمادی از بلندی و قدرت بود. زیگوراتها و هم چنین قصر نمرود مثالی از این مورد است.
البته الان منبع این مطلب دستم نیست و چیزی رو که یادم مونده بود نوشتم.به محض این که منبع رو پیدا کردم حتما مفصل تر خدمت دوستان توضیح می دم.
چرا تو ای شکسته دل خدا خدا نمی کنی
خدای چاره ساز را چرا صدا نمی کنی
به هرلب دعای تو فرشته بوسه می زند
برای درد بی امان چرا دعا نمی کنی
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۱, ۱۵:۱۴ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
در بخشی از این گفتار درربار آمده:«زمین به رغم حرکتهای خود از لغزش ولرزش و فرو پاشیدگی نگاه داشته شد.»از این گفتار سه نکته به دست میآید:
1- زمین دارای حرکتهای گوناگون است،ولی به رغم این حرکتها آرامش وتعادل خود را حفظ کرده است.
2- پوسته زمین مستحکم است و از هم نمیگسلد و لایههایش گسسته نمیشود،تا ساکنان و بارهایش را در درون خود فرو نکشد.
3- زمین در حرکت وضعی و انتقالی و برخی حرکتهای دیگر،آرام و استواراست و از مدارهایی که به طور منظم در آن میگردد، بیرون نمیافتد.
این گونه نکتهها امروزه مورد تایید اکتشافات و پژوهشهای علمی قرارگرفته است.این اثر بزرگ کوهها-که حیات را بر پهنای زمین میسر ساخته استبه دلیل آن است که سلسله کوههای پراکنده در پوسته سخت زمین،همانند کمربندزنجیرهای اطراف زمین را در بر گرفتهاند.
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۱, ۱۵:۱۶ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
کارشناسان علوم طبیعی میدانند که زمین با حلقههایی از سلسله کوهها،محاصرهشده است و این امر عامل حفظ بیشتر ثبات زمین میباشد.حکمت و چگونگیارتباط این سلسله کوهها با یک دیگر و جهت امتداد آنها نیز بر طبیعی دانان پوشیدهنیست.این سلسله کوهها بر اساس نظمی بدیع و محکم و توجه بر انگیز،زمین را بهشکل حلقههایی کوهستانی در آورده است که از چهار طرف آن را در بر گرفتهاند.
وقتی به نقشه طبیعی زمین نظر میافکنیم،ناهمواریهای زمین را به روشنیمشاهده میکنیم و میبینیم سلسله کوهها به طور عموم در طول هر قاره امتدادمییابد.گویا این کوهها ستون فقرات قارهها هستند.
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۳, ۱۴:۰۶ #5
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۸
- نوشته
- 106
- مورد تشکر
- 84 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 15
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
بنده که نفهمیدم کجای این نظارت قرآن در مورد کوهها معجزه است!
موضوع خیلی روشن است، در آن زمان هیات بطلمیوسی حاکم بوده. اگر از توضیح نظریه ی بطلمویسی در مورد کاینات و اجرام سماوی بگذریم، در آن زمان زمین را مسطح میدانسته اند و نه کروی. یک سوالی هم که ذهن همه را به خود جلب میکرد، این بوده که چرا زمین سقوط نمیکند!؟
دلیل این سوال هم ناآگاهی از نیروی جاذبه ی کرات بر یکدیگر بوده است. به همین دلیل برخی میگفته اند که زمین روی شاخ یک گاو است که این گاو روی لاک یک لاک پشت قرار دارد و به همین دلیل سقوط نمکیند. برخی نیز میگفتند که زمین روی دست یک الهه است و این الهه مامور است تا نگذارد زمین سقوط کند!
در این آیات نیز پیامبر گوشه ای از همان عقاید اشتباه زمان خویش را بیان کرده است. میتوان اینگونه برداشت کرد که یکی از نظریات در زمان پیامبر در مورد عدم سقوط زمین، این بوده که زمین توسط میخ هایی به یک جایی وصل شده است. البته احتمالا نظریات دیگری نیز در آن زمان وجود داشته.
بنده اصلا نمیفهمم شما چرا این قضیه را یک معجزه می دانید و سعی میکنید که نص صریح قرآن و معنای روشن آیات را با توجه به نظریات جدید علمی توجیه و تفسیر نمایید.
یکی دیگر از مواردی که پیامبر از نظریات نجوم آن زمان سخن میگوید، در آن جایی است که در مورد «ذوالقرنین» سخن میگوید. در آن آیات نیز کاملا مشخص است که پیامبر زمین را مسطح و محدود میدانسته. بطوریکه میتوان با سفر کردن به یک سوی آن، بالاخره به پایان آن در شرق یا غرب رسید.
البته این نظریات هیچ عیبی برای پیامبر نیست. چراکه علم آن زمان در همین حد بوده است و پیامبر نیز نظریات جهان شناختی همان زمان را وارد قرآن نموده است.
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۳, ۲۲:۵۶ #6
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 960
- مورد تشکر
- 652 پست
- حضور
- 5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ایه در قران یعنی چه
برای روشن شدن مطلب نیاز به اطلاعات داریم لذا جهت روشن شدن مطلب لازم است بدانیم که ایه در قران به چه معنی است
ایه در قران به تمام چملات قران اطلاق می شود مثلا الله الصمد ایه است پس منظور از ایه در قران یعنی نشانه و دلیل اثبات اول وجود خدا دوم خدایی بودن قران
مثلا می فرماید از ایات اوست شب و روز
منظور از ایه بودن روز و شب معجزه ای مانند عصای موسی یا دم عیسی یا طوفان نوح و یا سنگسار شدن قوم لوط و یا عذاب هایی که بر قوم صالح و سایرین وارد شد نیست
این معجزه ها با ایات قران تفاوت کوچکی دارد این معجزات غیر عادی است یعنی روا ل عادی زندگی مردم را تغییر می دهد
ویا عصای موسی باعث شد ساحران ایمان بیاورند چرا چون که ساحران فهمیدند این عصا معجزه ایجاد کرد
اما روز و شب از ان نظر ایه است که اگر شب ادامه دار بماند و مثلا بیش از 100 ساعت شب طول بکشد ایه می شود یا روز اگر 100 ساعت دوام دار شود و شب نیاید ایه می شود اگر خورشید حرکت نکند یا از مغرب طلوع کند غیر عادی است خوب چرا شب و روز وجود دارد چون که خدا باعث ان است پس شب و روز ایه و نشانه خدا است
درمورد کوهها هم همین است یعنی در طراحی زمین کوه را هم در نظر داشته است
مانند یک طراحی هوشمندانه برای ایجاد یک چیز
ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۵/۱۳ در ساعت ۲۳:۰۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ
ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۳, ۲۳:۴۹ #7
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۸
- نوشته
- 106
- مورد تشکر
- 84 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 15
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
این سخن امام علی از لحاظ علم امروزه رد میشود. امام علی کوهها را به مانند میخ هایی تصور کرده اند که زمین بوسیله ی آنها به محل دیگری متصل شده است و همین میخها از حرکتهای مختلف زمین و فرو افتادن و سقوط آن جلوگیری میکند. مثلا شبیه اینکه ما یک لوستر را توسط میخ به سقف متصل میکنیم و بوسیله ی این میخ ها از حرکات اضافی و سقوط آن جلوگیری میکنیم.
کاملا بر خلاف نظر امام علی، کوهها نه تنها میخهایی نیستند که زمین را از فرو افتادن حفظ میکنند، بلکه خود کوهها بواسطه ی حرکات لایه های زیرین زمین و در محل گسلهای صفحات زیر زمینی شکل گرفته اند. نه تنها کوهها در زمین ریشه ندارند، بلکه در زیر آنها صفحاتی ناپیوسته و در حال حرکت وجود دارد. زمانیکه این صفحات به یکدیگر فشار وارد می آورند، باعث زلزله شده و نیز باعث حرکت لبه ی این صفحات به سمت بالا و تشکیل کوهها میشود. این کاملا با نظر امام علی تضاد دارد.
ازجانب دیگری نیز سخن امام علی اشتباه است. چون کار میخ این است که یک شی ء را به شی ء دیگر متصل میکند تا این دو از یکدیگر جدا نشوند. اما کوهها خودشان جزئی از زمین هستند و زمین را به چیز دیگری وصل نمیکنند. یعنی کوهها زمین را به جایی وصل نکرده اند. بنابراین کوهها هرگز نمیتوانند میخهایی باشند که زمین را از حرکات اضافی و سقوط کردن نگه دارد!
همانطور که عرض کردم، این نظرات اشتباه در قرآن و روایات در مورد زمین شناسی و نجوم و علوم دیگر، صرفا بر گرفته از همان علوم ابتدایی در آن زمان بوده است. و پیامبر و ائمه نیز همان نظرات اشتباه را در قرآن و احادیث بیان کرده اند .
این نظر امام علی نشان میدهد که ایشان نیز زمین را صاف و مسطح میدانسته اند. و گمان میکرده اند که کوهها میخ هایی هستند که زمین را به چیز دیگری در زیر زمین متصل کرده اند تا زمین حرکت نکرده و سقوط ننماید!
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۴, ۰۳:۱۰ #8
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 514
- مورد تشکر
- 1,051 پست
- حضور
- 6 ساعت 56 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۴, ۰۳:۱۴ #9
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 514
- مورد تشکر
- 1,051 پست
- حضور
- 6 ساعت 56 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اگر کوهها نبودن زمین مانند یک بیابان بود که سکونت درآن امکان پذیر نبود
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۴, ۱۰:۳۲ #10
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۸
- نوشته
- 106
- مورد تشکر
- 84 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 15
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
با تشکر.
اگر شما دلیلی بر ادعای خودتان دارید بفرمایید. بنده با ذکر دلیل و خیلی واضح نشان دادم که ار نظر پیامبر و امام علی و با توجه به آیه ای که از قرآن و حدیثی که از امام علی نقل کردند، زمین مسطح و محدود بوده است و برای جلوگیری از سقوط آن، توسط میخهایی به شی ء دیگری متصل شده است.
بنده درخواست دارم که اگر جوابی به ایراد بنده در پست قبل دارید بفرمایید. گوش میکنم.
در ضمن بنده هیچ سخنی از امام صادق نداشتم.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری