صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راي مردم مشروعيت يامقبوليت؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    264
    مورد تشکر
    271 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راي مردم مشروعيت يامقبوليت؟




    با سلام ..
    يكي از مباحث مهم تاريخي ديني كه امروزه نيز در جامعه محاق بحث شديد قرار داره ... موضوع : راي مردم براي نظام اسلامي مشروعيت آور است يا مقبوليت ساز؟
    از دوستان گرامي تقاضا ميشه براساس تخصص ديني وتاريخي وبراي روشن شدن حقيقت اين بحث براي كاربران... نظر دهند!
    بنظر ميرسه ابتدا دقيقا بايد اين موضوع روشن شود كه :
    1- مشروعيت يعني چه؟
    2- مقبوليت يعني چه؟
    3- آيا راي مردم براي امام معصوم هم مشروعيت آور است يا مقبوليت ساز؟

    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۵/۱۴ در ساعت ۰۱:۲۰


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    466
    مورد تشکر
    1,133 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    3
    گالری
    2



    الان بحث جامعه ما بين حكومت اسلامي و جمهوري اسلاميه
    بهتر نيست اگه بحثي است در اين مورد باشه؟
    چون حكومت ولي الامر حكومت اسلامي و عدل الهي ست
    حضرت حيدر بنام فاطمه حساس بود
    خلقت از روز ازل مديون عطر ياس بود
    اي كه ره بستي ميان كوچه ها بر فاطمه
    گردنت را ميشكست آنجا اگر عباس بود

  3. تشکر


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    264
    مورد تشکر
    271 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شاماهي نمایش پست
    الان بحث جامعه ما بين حكومت اسلامي و جمهوري اسلاميه
    بهتر نيست اگه بحثي است در اين مورد باشه؟
    چون حكومت ولي الامر حكومت اسلامي و عدل الهي ست
    با سلام به شما دوست گرامي... ببينيد بين حكومت اسلامي با جمهوري اسلامي فرق هست... آنچه امام خميني وبحق آن را به راي مردم گذاشت... جمهوري اسلامي بود نه يك كلمه كم ونه يك كلمه زياد...
    درضمن فرق است بين حاكم اسلامي وحكومت اسلامي... بدون پيش داوري به خواسته رهبري توجه كنيد... در حكومت اسلامي انتظار نيست بر خلاف ميل رهبري كساني خودسرعمل كنند.. ..
    حالا مشروعيت ومقبوليت را معني كنيد. ونقش راي مردم را بفرماييد
    ویرایش توسط bababozorg : ۱۳۸۸/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۸:۱۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    113
    مورد تشکر
    62 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    كلمه مشروعيت يا مقبوليت اساسا از كجاي قرآن يا روايات آمده ؟!
    اساتيد و اهل نظر شما چه پاسخي براي قشر وسيعي از جامعه بخصوص جوانان دراين زمينه داريد ؟!
    ویرایش توسط dadashee : ۱۳۸۸/۰۵/۱۱ در ساعت ۰۰:۰۱


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    366 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط bababozorg نمایش پست
    با سلام ..:gol:
    يكي از مباحث مهم تاريخي ديني كه امروزه نيز در جامعه محاق بحث شديد قرار داره ... موضوع : راي مردم براي نظام اسلامي مشروعيت آور است يا مقبوليت ساز؟
    از دوستان گرامي تقاضا ميشه براساس تخصص ديني وتاريخي وبراي روشن شدن حقيقت اين بحث براي كاربران... نظر دهند!
    بنظر ميرسه ابتدا دقيقا بايد اين موضوع روشن شود كه :
    1- مشروعيت يعني چه؟
    2- مقبوليت يعني چه؟
    3- آيا راي مردم براي امام معصوم هم مشروعيت آور است يا مقبوليت ساز؟
    در مورد اینکه مشروعیت یعنی چی، بستگی داره از چه زاویه ای بخواید به این قضیه نگاه کنید، فلسفی نگاه کنید، شرعی نگاه کنید، سیاسی ببینید و ....
    در کل در مورد مشروعیت نظر خیلی جامعی وجود نداره، هر کسی یک شکلی مشروعیت رو تفسیر میکنه، مثلا یک عده ای میگن مشروعیت یعنی قدرت، یک عده ای فلسفی بحث میکنن که مشروعیت یعنی مورد پذیرش بودن یا نبودن و .... من ترجیح میدم این بحث رو باز نکنم چون خیلی مشاجره میدونم سرش میشه.

    در مورد مقبولیت هم، خوب معلومه یعنی چی، یعنی آیا چیزی مورد قبول عامه هست یا نه. که البته بعضی ها مقبولیت رو لازمه مشروعیت میدونن، یعنی از هر دیدی که میبینن، میگن مشروعیت زمانی هست که مقبولیت هم کنارش باشه، یک عده ای هم نه. میگن میشه مشروعیت باشه و مقبولیت وجود نداشته باشه و یا بالعکس که بنده به شخصه نظر اول رو قبول دارم و معتقدم حتی اگر حکومت امام معصوم هم باشه، زمانی مشروعیت داره که مقبول هم باشه.

    اما در مورد موضوع سوم، نظر امام خمینی و امثال ایشون این بود که مقبولیت لازمه مشروعیته. یعنی زمانی شخصی میتونه ادعای حکومت کنه که مردم او رو بخوان. به زور نمیشه حکومت کرد حالا حکومت دیکتاتوری باشه یا جمهوری یا هرچی، زمانی شخصی میتونه ادعای حکومت کنه که مردم او رو بخوان و اگر مردم یک حاکمی رو نخواستند، او دیگه حق حکومت نداره. و برای این حرفشون هم آیات و روایات فراوانی می آوردن که نمونه اش رو آیت الله هاشمی رفسنجانی توی نماز جمعه بهش اشاره کردند. یعنی این نظری که ایشون دادند نظر امام بوده.
    اما عده دیگری هم هستند مثل آقای یزدی که نظر امام رو قبول ندارند. یعنی میگن مشروعیت ربطی به مقبولیت نداره.
    من چون این نظر رو قبول ندارم، بسطش رو میسپارم به کسانی که قبول دارند.

    در کل ببینید، دنبال این نباشید که دین در باره مشروعیت چی میگه چون دین نظر خاصی در این زمینه نداره. حرف امام و یا آقای یزدی هم نظر شخصی خودشونه نه نظر اسلام. هر دو اینها مجتهد هستند، هردوشون فقیه هستند و میبینید که نظرشون با هم زمین تا آسمون فرق داره. برای فهم اینطور مسایل، نظر کارشناسان علوم انسانی معتبر تر هستش.

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    793
    مورد تشکر
    2,216 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط shadi نمایش پست
    نظر lavson پاک شده چرا ؟؟؟؟؟؟؟!
    بسم الله النور
    نظر ایشان توسط خودشان حذف گردید.

    [SIGPIC][/SIGPIC]
    اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک
    علی بن ابی طالب
    الذی مااشرک بالله طرفه عین ابدا
    ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی
    --------------------------------------
    همه نام بسیج در گمنامی است و عزت او در مظلومیت او و افتخار او حضور در صحنه های حساس در روز های حادثه.... بسیجی دلگیر نباش ،تو خار چشم دشمنی....


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر من مشروعیت یعنی اینکه حاکم یا حکومت دارای ویژگی های تعریف شده توسط شرع باشه.
    مثلا" با توجه به احادیث و روایات شرع مقدس ویژگی هایی مثل عدالت و شجاعت و فقیه بودن و زمانشناس بودن و .... برای رهبری و ولایت فقیه تعریف کرده و دارا بودن این ویژگی ها برای ولی فقیه ایجاد مشروعیت می کنه.
    مقبولیت هم یعنی اینکه اون حاکم یا حکومت مورد تایید اکثریت مردم باشه که با استفاده از رای گیری مستقیم یا غیرمستقیم مقبولیت حاکم یا حکومت بررسی و ارزیابی می شه.
    رای مردم مقبولیت رو اثبات می کنه و مشروعیت توسط قوانین الهی تعیین می شه.
    البته یه دیدگاه دیگه اینه که یکی دیگه از شرایط مشروعیت مقبولیت عمومی هست که با توجه به این دیدگاه مشروعیت بدون مقبولیت معنا نداره.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    466
    مورد تشکر
    1,133 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    3
    گالری
    2




    حضرت حيدر بنام فاطمه حساس بود
    خلقت از روز ازل مديون عطر ياس بود
    اي كه ره بستي ميان كوچه ها بر فاطمه
    گردنت را ميشكست آنجا اگر عباس بود

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3,494 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشكر از توجه دوستان به اين موضوع بسيار مهم سياسي اسلامي...
    چند نكته را ياد آوري ميكنم.
    1-هدف ما بيان اين واقعيت است كه از نظر اسلام نقش مردم درحكومت اسلامي چيست ؟
    2-از دوستان اساتيد و ودوستان اهل علم دعوت ميكنم نظرات كارشناسي را مستدل بيان كنند.
    3- از مديران همكار تقاضا ميكنم حد الامكان بجاي حذف پستهاي مخالفين يا ناقدين ؛ به نقد عالمانه آن بپردازند. (زيرا هدف آگاهي دادن است)و اسلام براي همه سوالات وشبهات پاسخ قاطع ومنطقي داره.
    4- مقصود فعلی ما بررسی تئوریك مسأله و بیان نظر اسلام دراین زمینه است. نه حكومتهاي بنام اسلام تاريخ . (البته ميزان مطابقت جمهوري اسلامي ايران با منابع اسلامي را در آخر بررسي ميكينم)

    در اين تاپيك بدنبال پاسخ به اين سوالات اساسي روز هستیم.
    1- مشروعيت ومقبوليت چيست؟
    2- معني حكومت شرعي بر مردم درتفكر اسلامي ؟
    3-چه كسی حق دارد بر مسند حكومت برمردم قرار بگیرد ؟
    4- اما آیا در مكتب اسلام این حق به همه افراد جامعه نیز داده شده است؟
    5- نقش مردم در حكومت اسلامی ؟
    6- نقش مردم در مشروعیت حكومت اسلامی چیست؟
    7- نقش مردم در تحقق حكومت اسلامی چیست؟
    8- نقش مردم در حكومت در زمان غیبت امام معصوم
    9- آيا قبول حكومت از طرف مردم واجب است؟
    10- نقد نظر مشروع دانستن نظر مردم.
    11- نظر علماي دين درباره راي مردم ؟
    12- آیا تنفیذ رای مردم به رئيس جمهورشرعي است يا تشریفاتی ؟
    13- راه تشخيص فقيه جامع الشرائط؟
    14- با وجود چند فقيه جامع الشرائط چه بايد كرد ؟
    15- با عزل يا انعزال رهبر از شرائط تكليف مردم چيست؟
    16- جمع بندي و نظر منطبق با اسلام
    و.....

    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۵:۲۰
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3,494 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بخش 1




    .. از آنجا كه هر حكومت سه ركن اساسي دارد. 1- حاكم 2- حكم 3- مردم
    لذا لازم است هر سه موضوع دربعد سياسي اسلام مورد بحث قرارگيرد.
    1- معني مشروعيت و مقبوليت ؟:
    تعیین رابطه مشروعیت با مقبولیت بستگی به تعريفيدارد كه برای مشروعیت قائل می شویم. بدیهی است كه اگر ملاك مشروعیت یك حكومت را -پذیرش مردمی- آن بدانیم و این كه افراد یك جامعه بر اساس رضا و رغبت حاكمیت آن را گردن نهاده باشند، دراین صورت مشروعیت و مقبولیت پیوسته با هم خواهند بود بعبارت ديگر حكومتي مشروع هست كه مورد قبول مردم باشد.وهر حكومتي كه مورد قبول مردم نيست مشروع نيز نيست.
    اما اگر ملاك مشروعیت را امر دیگری غیر از -پذیرش مردمی- قرار دهیم آن گاه امكان انفكاك مشروعیت از مقبولیت وجود خواهد داشت يعني ممكن است حاكماني رافرض كرد كه گر چه مشروعیت دارند اما مردم به آنها اقبالی ندارند و یا به عكس، می توان حاكمان و حكومت هایی را یافت كه علی رغم تمایل مردم به آنان و برخورداری از محبوبیت مردمی، مشروعیت نداشته و از انواع غاصبانه حكومت محسوب گردند.
    منظور ما از مشروعیت دراین جا -حقّانیت- است؛ این كه آیا كسی صرف نظر از این كه از نظر شخصیت حقیقی و رفتار فردی انسان شایسته و صالح و عادلی است یا نه، آیا به لحاظ شخصیت حقوقی دارای ملاك و اعتبار لازم برای حاكمیت و حكومت هست؟ ونیز با صرف نظر از این كه قوانینی را كه وضع و اجرا می كند قوانینی خوب و عادلانه و بر اساس مصالح عمومی جامعه اند یا نه، آیا اصولاً این شخص حق داشته كه عامل اجرا و پیاده كردن این قوانین باشد؟
    ا ز نظر لغوی، كلمه مشروعیت ازريشه – شرع- مشتق شده است كه معادل انگلیسی آن كلمه (Legitmacy) قرار داده شده كه به معنای قانونی و بر حق بودن است، بنابراین اختصاص به شرع و شریعت، و دین و دین داران ندارد كه این پرسش فقط برای آنان باشد بلكه درباره هر حاكمی وهر حكومتی چنین سؤالی مطرح است وهمه مكاتب فلسفه سیاست و اندیشمندان این حوزه در برابر چنین پرسشی قرار دارند.
    ادامه دارد............
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۷:۴۷
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود