جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقیده ی علمای اهل سنت به وجود مقدس امام زمان (عج)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عقیده ی علمای اهل سنت به وجود مقدس امام زمان (عج)




    ابن ابی الحدید می گوید: مشهور بین عموم مسلمین در تمام اعصار این است که مردی در اخر الزمان از اهل بیت پیغمبر ظاهر می شود که دین را تایید و عدل را اشکار می سازد و مسلمین از او پیروی خواهند کرد و او بر ممالک اسلامی مسلط گشته و نام او مهدی (عج) است .


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

    من انکر خروج المهدی فقد کفر
    هر که قیام مهدی را انکار کند حقیقتا کافر شده است.
    (جلال الدین سیوطی در «عرف الوردی» و حافظ محمد نطنزی در «الیقین» نقل کرده اند و هردو از بزرگان اهل سنت به شمار می آیند.)


    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

  5. تشکرها 4


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    ابن صباغ مالکی می گوید:رسول خدا (ص) فرمود: اگر نمانده باشد از دنیا مگر یک روز خداوند ان روز را طولانی میکند تا اینکه مردی از امت و خاندان من که نامش نام من است را مبعوث می کند که زمین را پر از عدل و داد کند همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد .

  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شیخ ابو حامد عبدالحمید بن هبة الله مدائنی (معروف به ابن ابی الحدید معتزلی) در کتاب مشهورش «شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید» در صفحه 281 می نویسد:

    «و این جمله ی علی بن ابی طالب [صلوات الله و سلامه علیه] در آخر خطبه [اشاره به خطبه ای که حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه در ابتدای حکومتش بیان فرمودند] که می فرماید: و کار به وسیله ی ما تمام می گردد نه شما، اشاره به مهدی دارد که در آخر الزمان ظهور می کند و اکثر اهل حدیث معتقدند که او از نسل فاطمه [صلوات الله و سلامه علیها] است و هم کیشان ما معتزله نیز منکر این مطلب نمی باشند و به آن در کتاب های خود تصریح کرده اند و بدان اعتراف دارند.»


    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    شیخ سلیمان بلخی می گوید:رسول خدا (ص) فرمود : خلفا و اوصیاء من و حجت های خدا بر مردم پس از من دوازده نفرند . که اول انها علی و اخرشان فرزندم مهدی (عج) است که حضرت عیسی نازل می شود و پشت سر او نماز می خواند و زمین به نور پروردگار روشن می شود و حکومت حضرت مهدی (عج) شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت .

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    محمد بن بدرالدین رومی:
    خداوند، به وسیله حضرت محمد(ص) نبوت تشریعی را ختم كرد، و دیگر تا روز قیامت پیامبری نخواهد آمد. همچنین خدا، به وسیله فرزند صالح پیامبر،همو كه دارای نام پیامبر(محمد) و كینه پیامبر( ابوالقاسم) است، ولایت تامه، و امامت عامه را ختم خواهد كرد. و این ولی، همان كس است كه مژده داده اند كه زمین را چنانكه از جور و ستم لبریز شده باشد، از عدل و داد لبریز بسازد. و ظهور او به ناگهان اتفاق بیفتد.
    خداوندا! این همه پریشانی و گرفتاری را، از این امت، به بركت ظهور و حضور او، برطرف فرما! اِنَّهُم یرَونَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً . كسانی ظهور او را بعید و ناشدنی می پندارند و ما آن را شدنی و نزدیك می دانیم
    طرازُ البُردَة، شرح قصیده برده بوصیری، از كتاب " الامام الثانی عشر"، ص 77، پانوشت.

  13. تشکرها 4


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    اهل سنت هر چند بالاتفاق به مهدویت معتقد هستند و به دلیل وجود روایت های متواتر ظهور حضرت مهدی (عج ) در آخرالزمان را جزو اعتقادات قطعی خود می دانند، اما در مورد نسب و ولادت ایشان به چند گروه تقسیم می شوند:
    عده ای از اهل سنت مدعی اند که مهدی (عج) همان عیسی بن مریم است و در این مورد به خبری واحد که از انس بن مالک نقل شده است، استناد می کنند.[1]
    تعداد اندکی نیز مدعی هستند که مهدی (عج) از اولاد عباس بن عبدالمطلب است. آنان به خبر واحدی استناد می کنند که در کنزالعمال ذکر شده است. [2]
    عده ای نیز معتقدند مهدی (عج) از اولاد امام حسن مجتبی است و نه امام حسین (ع) [3]
    گروهی می گویند: پدر امام مهدی (عج) هم نام پدر پیامبر اسلام (ص) است و چون نام پدر حضرت محمد (ص) عبدالله بود، پس مهدی (عج) بن حسن عسکری(ع) نمی تواند مهدی (عج) موعود باشد. مستند این احتمال هم باز خبری است که در کنزالعمال ذکر شده است.[4]
    جمعی از آنان همانند امامیه معتقدند که امام مهدی (عج ) از اولاد پیامبر (ص) و فاطمه (س ) است و حضرت عیسی نیز به هنگام ظهور امام مهدی (عج) به یاری او خواهد شتافت و در نماز به آن حضرت اقتدا خواهد کرد.
    چنان که در روایت های متعدد آمده است. از ام سلمه نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود : « المهدی (عج) من عترتی من ولد فاطمه(س) ».[5] مهدی (عج) از عترت من و از فرزندان فاطمه است. جابر بن عبدالله از پیامبر (ص) نقل می کند که حضرت عیسی به هنگام ظهور مهدی (عج) نزول خواهد کرد .[6] عبدالله بن عمر می گوید: « المهدی (عج) الذی ینزل علیه عیسی بن مریم و یصلی خلفه عیسی (ع)».[7] مهدی (عج) کسی است که عیسی بن مریم بر او نزول می کند و پشت سر او نماز می خواند. این گروه حدیثی را که می گوید: «مهدی (عج) از اولاد عباس بن عبدالمطلب است». قبول نمی کند. ذهبی می گوید: این خبر را فقط محمد بن ولید نقل کرده و از کسانی است که احادیث را جعل می کرده است.[8]. البته این گروه نیز تولد حضرت مهدی (عج ) و غیبت او را قبول ندارند. ابن حجر ادعا می کند: «همه ی مسلمانان غیر از امامیه معتقدند که مهدی (عج) غیر از حجت (عج ) است؛ چون غیبت یک شخص آن هم با این مدت طولانی از خوارق عادات است ... ».[9] در پاسخ گروه اخیر باید گفت: اوّلا: روایات نبوی متعددی وجود دارد که امامان دوازده گانه را با نام های آنان به طور روشن معرفی کرده اند پس سخن او باطل است. از ابن عباس روایت شده که شخصی یهودی به نام نعثل نزد رسول خدا (ص) آمد و سوال های بسیاری را مطرح کرد. او از اوصیا نیز پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: «نخستین وصی من علی (ع) و پس از او حسن (ع) و حسین (ع) و امامان نه گانه از فرزندان اویند » . نعثل پرسید : « نام آنان چیست » . حضرت ، نام تک تک امامان را تا امام دوازدهم (عج ) شمردند . رسول خدا ، در پاسخ جابر بن عبدالله انصاری که از ائمه ی بعد از علی (ع) سوال کرده بود، فرمود: «بعد از علی(ع)، حسن(ع) و حسین(ع) امام هستند. سپس سید العابدین(ع) ، سپس محمد بن علی باقر(ع)، تو او را خواهی دید. وقتی او را دیدی سلام مرا برسان. سپس جعفر بن محمد صادق(ع)، سپس موسی بن جعفر کاظم(ع)، سپس علی بن موسی الرضا(ع)، سپس محمد بن علی جواد(ع)، سپس علی بن محمد نقی(ع)، سپس حسن بن علی زکی (ع)، و پس از او، قائم بالحق مهدی (عج) امت من (محمد بن حسن صاحب زمان امام است. او زمین را پر از قسط و عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده است».[10]
    [1] سنن ابن ماجه، کتاب الفتن، ح4029.
    [2] کنزالعمال، ج14، ص 264، ح38663.
    [3] اطنار المنیف، ابن قیم جوزی، ص 151 (به نقل از الامام مهدی، میلانی، ص 21).
    [4] کنزالعمال، ج 14، ص 268، ح38678.
    [5] . السنن الوارده فی الفتن و غوائلها و الساعه و اشراطها، عثمان بن سعید المقری، ج 5، ص 1057، نشر دارالعاصمه، ریاض، چاپ اول، 1416 هـ .
    [6] . همان، ج 6، ص1237.
    [7] الفتن، ج 1، ص 373، نعیم بن حماد المروزی، مکتبه التوحید، قاهره، چاپ اول، 1412.
    [8] تفرد به محمد بن الولید مولی بنی هاشم و کان یضع الحدیث. الصواعق المحرق، ابن حجر هیثمی، ج2، ص478، موسسة الرسالة، بیروت، چاپ اول،1997.
    [9] همان، ج2، ص482.
    [10] الاحتجاج، احمد بن علی طبرسی، تحقیق ابراهیم بهادری و ... ، ج1، ص 68-69، انتشارات اسوه، چ دوم، سال 1416؛ نیز درباره ی احادیثی که نام ائمه (ع) را ذکر کرده اند، به صحیح مسلم، ج 6، ص3 و 4، باب الامارة، رجوع شود.
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۵:۵۹

  15. تشکرها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود