جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نماز از نگاه حق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما نماز از نگاه حق




    با نام حق آغاز شد

    موضوع
    : نماز از نگاه حق
    هدف: تکامل / نزدیکی / رسیدن

    سخنان خودمونی:
    نماز میخونی؟
    واقعا برای کی میخونی؟ راستشو به خودت بگی کافیه

    برای دل پدرت؟ مادرت؟ داداشت؟ خواهرت؟ همسرت؟...
    متاسفم نمازی که خوندی ارزش چندانی نداره...

    برای وام و تسهیلات اجتماعی؟ روابط؟ (پارتی بازی)
    متاسفم نمازی که خوندی ارزش چندانی نداره...

    برای ترس از خدا؟ میترسی خدا پرتت کنه تو جهنم؟
    متاسفم نمازی که خوندی ارزش چندانی نداره...

    عادت کردی به خوندن؟ از بچگی تا الان...
    متاسفم نمازی که خوندی ارزش چندانی نداره...

    به خودت قول دادی که نماز بخونی؟ نظر و نیازت برآورده شده بود؟
    متاسفم نمازی که خوندی ارزش چندانی نداره...

    واقعا چیه که میخونی؟ این چه عملیه ؟
    چه قدر معنیش رو بلدی؟

    میگن نماز ارتباط با خداست.
    میگن نماز راز و نیاز با خداست.


    تویی که نماز میخونی... روز قیامت اگه بهت بگن این چی بود که اسمش رو گذاشتی نماز؟
    چی داری که بگی؟

    حقیقت اینه که:
    خداوند بیامرزه اون بت پرست رو، حداقل میفهمید چی به خدای خودش میگه...
    باور داشت که اون بت خداشه و از اون میخواست، و اون رو میپرستید...

    ما چی؟
    مثل طوطی/ رباط
    خدایش تو با خدای خودت راز و نیاز کردی؟
    میدونیم که خدا از رگ گردن به ما نزدیکتره... ولی در عمل باور نداریم .

    با تو هستم حواست کجاست؟ موقع نماز خوندن به چی فکر میکنی؟

    با تو هستم حواست کجاست؟ چند رکعت خوندی؟

    یک سئوال ازت میپرسم خودت حساب کن:
    اگر متوجه بشی با کسی روبرو هستی که...، اون شخص بنظرمیاد با تو صحبت میکنه، اما بدون اینکه بفهمه چی میگه حرف میزنه، بدون اینکه تو رو واقعا قبول داشته باشه، یک سری جملاتی تکرار میکنه...
    چه واکنشی نشون میدی؟ جواب بده

    تجسم کن: با رئیست، استادت، رهبرت و... چطوری صحبت میکنی؟؟؟
    از کسی تو رو تا به اینجا رسونده، این همه نعمت بهت داده، اینهمه بهت کمک کرده، از همه بیشتر دوست داره، تو رو بوجود آورده، بهت عقل داده، قدرت تفکر داده و بینهایت نعمت دیگه که عمرا نمیتونی بشماریش..... اینطوری تشکر میکنی؟ اینطوری صحبت میکنی؟ خیلی بی معرفتی، خیلی نامردی... (این یادت باشه)

    آگاه باش که خدای بزرگ و مهربان، احتیاجی به دولا راست شدن الکی من و تو نداره و نخواهد داشت(این 1000 بار).
    جای دوری نمیخواد بریم، خودمون رو مسخره میکردیم... نمازمون رو سبک میشمردیم...

    میخوایم تو این تاپیک در مورد کیفیت نماز واقعی و رسیدن حقیقی به خدای بخشنده و مهربان گفتگو کنیم...
    ویرایش توسط shirazigs : ۱۳۸۸/۰۵/۱۹ در ساعت ۰۰:۴۰
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قران مجید ایات متعددی درباره ی نماز وجود دارد که نمایانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع و عالی این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است .
    ایات مربوط به نماز هر کدام پیام خاصی دارد . بعضی از انها به اهمیت بعد معنوی و ملکوتی نماز پرداخته و برخی ان را مایه ی ارامش دلها قرار داده و تعدادی نماز را عامل بازدارنده ی از زشتی و پلیدی معرفی نموده و بخشی دیگر نیز به بررسی نماز در ادیان گذشته و همراهی نماز با عبادات دیگر از قبیل :حج،جهاد،زکات و عدالت اجتماعی پرداخته است .

    نکته ی مهم در ایات قران درباه ی نماز سیر تاریخی این عبادت است که از زمان انبیاء گذشته تا به حال ادامه داشته است . و انسان هر وقت با دقت و تفکر به آن پرداخته بیشتر به ارزش و اهمیت ان پی برده است . از دوران حضرت ابراهیم (ع) که از خدا می خواهد دودمانش را از نمازگزاران قرار دهد . همپنین حضرت لقمان (ع) که فرزندش را به اقامه ی نماز توصیه می کند.

    اگر بخواهیم در یک جمله ی کوتاه بهترین ، مفیدترین و حکیمانه ترین دستمایه ی زندگی را برای بشر امروزی تعریف کنیم ، تا ارامش و اطمینان معنوی خاصی را در دلها قرار دهد که از وسوسه ی شیطان و گرفتاریهای روزمره ی این زندگی عادی انسان را رهایی دهد ، تنا باید از قرآن کمک گرفت آنجا که می گوید :

    «واستعینوا بالصبر و الصلوة...» به وسیله ی صبر و نماز کمک و یاری بجویید .


    نماز ، وسیله ی محو گناهان :

    و اقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکری للذاکرین:

    نماز بگذار در آغاز و انجام روز و ساعاتی از شب ، زیرا نیکیها ، بدیها را از میان می برند . این تذکری است برای آنها که اهل تذکرند . <هود،114>


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر نماز با شرایط صحت انجام پذیرد، نماز صحیح بوده و به وظیفه دینی و شرعی عمل شده است.

    در شرایط صحت نماز، حضور قلب شرط نمی باشد، یعنی همین که نماز را با اجزا و شرایط ( که در رساله ذکر شده) به جا آوریم ، تکلیف از ما ساقط شده و مورد بازخواست قرار نمی گیریم، اما برای این که نماز مقبول درگاه الهی شود،

    علاوه بر شرایط صحت، شرایط دیگری نیز دارد.
    یکی از شرایط قبولی نماز، حضور قلب است، چنان که روایات زیادی در این باره از معصومان (ع) نقل شده است اما


    اوّلاً
    حضور قلب مراتب دارد و هر کس به مرتبه ای از حضور قلب می رسد. کم ترین رتبة حضور آن است که نمازگزار بداند چه می کند و چه می گوید، از این رو براساس همان مرتبه ، درجه قبولی متفاوت است.

    امام باقر (ع) می فرماید:
    « از بنده خدا گاهی نصف نماز او و گاهی یک سوم و یا یک چهارم و یا یک پنجم پذیرفته می شود. به طور کلی از نماز آن مقدار که با حضور قلب بوده است قبول می گردد».(1)


    ثانیاً
    اگر در همة حالات نماز، انسان تمرکز نداشته باشد و خللی ایجاد گردد، با انجام نافله (نمازهای مستحبی) قابل ترمیم و جبران است. در دنبالة روایت فوق امام علی (ع) می فرماید:

    «خدا نماز را به نافله ها تمام می کند».(2)

    امام خمینی (ره) می گوید: « معلوم است ما خالی از سهو و نسیان و اختلال حواس و دیگر امور منافی با نماز یا کمال آن نیستیم و خدا به لطف خود نوافل را قرار داده تا جبران (کاستی و) نقایص آن را بنماییم. البته لازم است حتی الامکان غفلت از این امر نکنیم و نوافل را ترک ننماییم»(2)

    ثالثا ً
    این منطقی نیست که برای نرسیدن به کار کامل از انجام ناقص دست برداریم .
    عقل حکم می کند که انسان هر چیز ناقص را به کامل آن تبدیل کند ،نه آنکه ناقص را هم از دست بدهد . کسی که غذای خود را نیمه کاره می خورد و یا به اندازه کافی غذا ندارد ، آیا منطقی است بگوید : چون کاملاً سیر نمی شوم ، پس اصلاً غذا نمی خورم ؟ قاعده کلی می گوید: « هر چه به طور کامل درک نمی شود، به طور کامل ترک نمی شود».

    آب دریا اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید

    فراموش نکنید کسانی که نماز را با حضور قلب می خوانند، یک دفعه به این مقام نرسیده اند، بلکه به تدریج مراحل کمال را پشت سر گذاشته اند، پس نماز را باید به هر شکل خواند، ولی به تدریج در بهسازی و کسب حضور قلب همت گماشت که رسیدن به کمال در هر مرحله تدریجی است.

    پی نوشت ها :
    1 – وسائل الشیعه، ج3، ص 52.
    2 – همان.
    3 – چهل حدیث، ص 441، با تلخیص.

    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  5. تشکرها 3


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سئوال دارم:

    a - تصور کن اگه بهت بگن نماز نخودی هم نخوندی، اشکالی نداره. (هیچ کس کاری به کارت نداره حتی خدا)
    واقعا چه کار میکنی؟ و چرا؟

    b - تصور کن اگه بهت بگن از فردا 50 رکعت نماز باید بخونی.
    واقعا میخونی یا نه؟ و چرا؟

    c - نماز خوندن و نخوندن ما چه فرقی به حال خدا داره؟

    ویرایش توسط shirazigs : ۱۳۸۸/۰۵/۱۷ در ساعت ۰۰:۲۹
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    به نام خدا و سلام
    و ممنون از مطلب زیباتون

    -------------------

    در مورد سوال اول...
    هر کدوم از دوستان لازمه خودشون تک تک پاسخ بدن. نمیشه یه پاسخ کلی داد.

    ولی من خودم شخصا سعی می کردم به حکمت نماز، و آثار نماز در زندگی دنیوی و فوائد اخروی اون فکر کنم. اونوقت به حکم عقل ترک نماز قبیح و ناپسند می شد.

    (البته این پاسخ رو به صورت فرضیه مطرح کردم. نمی دونم اگر نماز واجب هم مثل خیلی از اعمال دیگه که مستحب هستند، واجب نبود، آیا تقیّدی به انجامش داشتم یا نه؟!!!)

    بررسی حکمت، آثار و فوائد نماز، بحث مفصلی هست.
    اما قسمتی از این آثار و فوائد، در متن زیر آورده شده است:

    برخی از آثار و فواید و حکمت نماز:

       
    با توجه به آیات و روایات، برخى از آثار و حکمت‏های نماز چنین است:

    1 - قرب معنوى
    یکى از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است. این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل مى‏دهد و یکى از آیات قرآن هدف آفرینش انسان عبادت بیان شده است (1) که حکایت گر بعد معنوى نماز و اهمیت آن است، امام على(ع) فرمود: «الصلوة قربان لکل تقى (2)، نماز وسیله تقرب هر پرهیز کارى به خداوند است». در برخى از روایات از نماز به عنوان
    معراج مؤمن یاد شده که اشاره به آثار معنوى آن مى‏باشد.

    2 - یاد خدا و آرامش روانى
    در قرآن آمده است: «اقم الصلوة لذکرى(3)، نماز را بر پا دار تا به یاد من باشى».
    یکى از نویسندگان در تفسیر این آیه مى‏نویسد: «روح واساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است. همان «ذکر اللَّه» است که در آیه فوق به عنوان برترین نتیجه بیان شده است»(4) ذکر و یاد خداوند نقش تعیین کننده در آرامش روانى دارد.
    نماز به عنوان ذکر خدا به انسان‏هاى نماز گذار آرامش مى‏دهد، «ألا بذکر اللَّه تطمئن القلوب(5)، آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان است».

    3 - عامل باز دارنده از گناه
    یکى از آثار مهم نماز جلوگیر از گناه است: «إنّ الصلوة تنهى عن الفحشا و المنکر»(6).
    طبیعت نماز از آن جا که انسان را به یاد خدا نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدأ و معاد مى‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشا و منکر است. انسان که به نماز مى‏ایستد و تکبیر مى‏گوید، خدا را از همه چیز بالاتر مى‏شمرد... بدون شک در قلب و روح چنین انسانى، جنبشى به سوى حق و حرکت به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پیدا مى‏شود...»(7)

    4 - گناه زدایى
    یکى از آثار بسیار مهم نماز گناه زدایى است. نماز وسیله شستشو از گناهان و مغفرت و أمرزش الهى است(8). پیامبر(ص) از یاران خود سؤال کرد: اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهید، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى‏ماند؟ در پاسخ عرض کردند،نه. حضرت فرمود:
    نماز درست هماننداین آب جارى است. هر زمان که انسان نماز مى‏خواند، گناهانى که در میان دو نماز انجام شده است، از بین مى‏رود.»(9)

    5 - غفلت زدایى‏
    بزرگ‏ترین مصیبت براى رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کند. و غرق در زندگى مادى و لذائذ زودگذر گردند، اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف در هر شبانه روز پنج بار انجام مى‏شود، مرتباً به انسان اخطار مى‏کند و هشدار مى‏دهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان مى‏سازد... و این نعمت بزرگى است که انسان وسیله‏اى در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدار باش گوید.(10)

    6 - تکبر زدایى‏
    یکى از عوامل مهم تکبر زدایى نماز است، زیرا انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانى بر خاک در برابر خدا مى‏گذارد و خود را ذره کوچکى در برابر عظمت او مى‏بیند، از این رو پرده‏هاى غرور و خودخواهى را کنار مى‏زند. از این رو على(ع) بعد از بیان فلسفه عبادت، یکى از آثار نماز 1 - تکبر زدایى بیان نمود: «خداوند
    ایمان را براى پاکسازى انسان هااز شرک واجب کرده است و نماز را براى پاکسازى از کبر»(11).

    7 - عامل پرورش فضائل اخلاقى
    نماز روح اخلاص و خداباورى را در انسان افزایش مى‏دهد و نتیجه آن پرورش فضایل اخلاقى است، انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و چهار دیوار طبیعت بیرون مى‏برد و به ملکوت آسمان‏ها دعوت مى‏کند و با فرشتگان همصدا مى‏شود و خدا را درهمه حال حاضر و ناظر مى‏داند.

    8 - همگرایى
    علاوه بر آثار مذکور که معمولاً آثار خودى نماز محسوب مى‏شودند، یکى از آثار مهم اجتماعى و سیاسى نماز، همگرایى است، برگزارى نماز جمعه و جماعت، وحدت مسلمانان را به نمایش مى‏گذارد زیرا مسلمانان با صفوف فشرده در کنار هم قرار گرفته و با اوضاع سیاسى و اجتماعى جهان آگاهى پیدا مى‏کنند (12)
    پیامبر اسلام(ص) فرمود: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده است هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روى استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان مى‏کند و به کار او برکت نمى‏دهد. بدانید نماز او قبول نمى‏شود، بدانید زکات او قبول نمى‏شود، بدانید حج او قبول نمى‏شود،..، تا از این کار توبه کند...»(13).

    9 - نفى طاغوت و ایستاگى در مقابل ستم‏
    انسانى که فقط خداوند را عبادت نماید در مقابل او سر تعظیم و تسلیم فرود آورد، هر چه غیر خداوند است، براى او حقیر و کوچک مى‏شود و کسى نمى‏تواند با ظلم و ستم بر او چیره شود.
    و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسلیم فرود نمى‏آورد و با طاغوت کنار نمى‏آید. خداوند این مسئله را یکى از اهداف بعثت پیامبر(ص) دانسته است: «و در میان هر امتى، پیامبرى را مبعوث کردیم تا خداوند را عبادت نمایید و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهیز کنید.(14)

    -----------------------------------------------------

    1- - ذاریات(51)، آیه 56.
    2- نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله 136، با اقتباس از: تفسیر نمونه، ج 16، ص 292.
    3 - طه(20)، آیه 14.
    4 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 289.
    5 - رعد(13)، آیه 28.
    6- عنکبوت (29)، آیه 45.
    7 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 284.
    8 - همان، ص 290.
    9 - وسایل الشیعه، ج 3، ص 7.
    10 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 290 - 291.
    11 - نهج البلاغه، کلمات قصار 252.
    12 - جمعه (62) آیه‏ى 9، تفسیر نمونه، ج 24، ص 125 به بعد.
    13 - وسایل الشیعه، ج 5، ص 7.
    14 - نحل (16)، آیه 36.

    --------------------

    اما در مورد سوال دوم...
    کی دستور بده؟

    فرض کنیم (فرض محال) که امام معصوم (آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه) این دستور را بفرمایند.
    بله، اگر دستور باشد، وظیفه دارم اطاعت کنم و می کنم.

    ------------------

    اما در مورد سوال سوم...
    این هم بحث مفصلی هست که قسمتیش به پاسخ سوال اول (یعنی بررسی حکمت، آثار و فوائد نماز) بر می گردد.


    خداوند به عبادت ما و هیچ موجود دیگر نیاز ندارد، زیرا:

    « فان الله غنی عن العالمین»
    (آل عمران - آیه 97)
    خداوند از تمام جهانیان بی نیاز است .

    این بندگان هستند که به خداوند نیاز دارند:
    «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله هو الغنی الحمید»
    (فاطر - آیه 15)
    ای انسان ها شما نیازمند به خداوند هستید و خداوند بی نیاز و ستوده است.


    بنابراین عبودیت و پرستش یکی از نیازهای انسان است. تمامی انسان ها از ابتدا تا کنون به شکلی پرستش داشته اند. روح انسان نیاز به عبادت و پرستش دارد.


    در این زمینه فقط به ذکر یک روایت بسنده می کنم.

    هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می گیرد و هم انسان را به زحمت می اندازد؟
    امام فرمودند: «پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است»
    (علل الشرایع، ج 2، ص 10)

    یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین هم هست.


    این مطلب رو همه قبول داریم که: همواره به یاد خداوند بودن بسیار عالی و ارزشمند است، اما واقعا چند نفر اینطوری هستند؟ یعنی، در تمام حالت زندگی به یاد خداوند هستند؟

    با این همه مشغولیاتی که در زندگی دنیوی وجود داره، و این همه عواملی که (آگاهانه یا ناخودآگاه) موجب غفلت انسان از خداوند میشه، چه چیزی می تونه موجب یاد و ذکر خداوند بشه؟

    آیا نماز چیزی جز برای یاد آوری انسان ها و بیرون آوردن از غفلت هست؟

    .





    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۵/۱۸ در ساعت ۱۸:۱۱
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    میخواهیم نماز کیفی بخونیم، میخواهیم واقعا صحبت کنیم... نمیخوایم ادا در بیاریم، میخوایم واقعا پیشرفت کنیم.

    چه کار کنیم؟ مشکلات و عوامل پیشرفت چیه؟
    راه کار عملی نیاز داریم... (از کل به جزء)
    دوست من، دلت رو بزن به دریای بیکران الهی، بگو بسم ا...

    1-
    2-
    3-
    ...
    ویرایش توسط shirazigs : ۱۳۸۸/۰۵/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۷
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب




    بنام خداوند بخشنده مهربان، ظاهرا این موضوع خواستگاری نداره...
    به هر حال کمیت بهتر از کیفیت بوده و است. سپاسگذاریم
    ویرایش توسط shirazigs : ۱۳۸۸/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۹:۴۶
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خندیدن




    مدت زیادی گذشت، اما دوستان بی وفایی کردند و این تاپیک به سمت زباله دان فراموشی هدایت میشود.

    خب همانطوری که ما دکتر جسم داریم، دکتر روح هم داریم.
    خب دکترا معمولا بیماریها رو تشخیص میدن و متناسب با نوع بیماری برای فرد یا افرادی نسخه می نویسند، تا فرد به سلامتی برسد.

    انتظار میرود دوستانی که در حوضه های علمیه درس خواندند، بتوانند در این مسئله همکاری کنند.

    چند قدم با هم بریم جلو
    این چه نمازی هست:
    نمازی که در آن یک تیری را از پای شخصی درمی آورند.
    نمازی که در آن انگشتری به فقیری داده میشود.
    ... مطلب زیاد داریم بقیش رو شما لطف کنید بفرمایید
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    نماز به عنوان ركن اصلي و ستون دين است كه بزرگان و عارفان نيز باعلم به بزرگي و عظمت اين فريضه الهي سخناني را بيان كه در اينجا بيانات آية الله بهجت(ره) كه از سخنان اين عالم رباني و عارف حقيقي جمع آوري و ارائه مي گردد.بيانات سراسر حكمت وعرفان آية الله بهجت(ره) در باب نماز كه از لابلاي سخنراني ها،كتاب ها و فيلم هاي موجود جمع آوري و به حضورتان تقديم مي گردد.

    - نماز، بالاترين وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز براي خضوع و خشوع جعل(قرار داده) شده است با همه مراتب خضوع و خشوع.(1)

    - نماز، جامي است از اَلَذّ لذايذ [لذّت بخش‎ترين لذتها] كه چنين خمري خوشگوار در عالمِ وجود نيست!(2)

    - نماز، اعظم مظاهر عبوديّت است كه در آن، توجه به حقّ مي‎شود.(3)

    - تمام لذت‎ها روحي است؛ و آنچه از لذات كه در طيب [عطر] و يا از راه نساء به صورت حلال تكوينا ً مطلوب است، بيش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است.(4)

    - قُرب، مراتبي دارد و بالاترين آنها لقاء است. و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرّبي است كه بالاترين آنها نماز است.(5)

    - نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است... مؤمن بعد از لقاي او، نه تنها به سراغ حبشيّه [زن زشت، كنايه از غير خدا] نخواهد رفت، كه خيال او را هم نخواهد كرد.(6)

    - ما عظمتي نداريم، همين اندازه عظمت داريم كه مي‎ايستيم؛ بعد همين را در ركوع، نصفه مي‎كنيم؛ و بعد به سجده و خاك برمي‎گرديم.(7)

    - شايد حكمت تكرار نماز - علاوه بر تثبيت - سير باشد؛ به اين نحو كه هر نمازي از نماز قبلي بهتر، و نماز قبلي زمينه‎ساز نماز بعدي باشد.(8)

    - قيام بنده در نماز، اظهار عبوديّت و سكون است، و اين كه هيچ حركتي از خود ندارد؛ و سجود غايت خضوع است.(9)

    - سؤال: اجمالاً بفرماييد حضور قلب، چگونه حاصل مي‎شود؟

    جواب: بسمه تعالي، اگر مقصود، حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبّه تحصيل مي‎شود و از آن جمله، تبديل فرادا به جماعت است. تحصيل حضور قلب به اين مي‎شود كه در اوقات غفلت به خود فشار نياورد؛ و در اوقات حضور، اختياراً آن را از دست ندهد.(10)

    - سؤال: براي حضور قلب در نماز و تمركز فكر، دستورالعملي بفرماييد؟

    جواب: بسمه تعالي، در آني كه متوجه شديد، اختياراً منصرف نشويد!(11) - اصلاح نماز، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوري از منكرات ظاهريّه و باطنيّه است. و از راه‎هاي اصلاح نماز، توسل جدي در حال شروع به نماز به حضرت ولي عصر(عج) است.(12)

    - گوي سبقت را نماز شب‎خوان‎ها ربودند مخفيانه!(13)

    - سؤال: براي توفيق نماز شب چه كنيم؟

    جواب: با قرائت آيه آخر كهف و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي‎شود [قبل از نيمه شب به جا آورده مي‎شود.](14)

    - سؤال: در نماز شب و سحرخيزي، قدري كسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

    جواب: بسمه تعالي، كسالت در نماز شب به اين رفع مي‎شود كه بنا بگذاريد هر شبي كه موفق (به خواندن آن نشديد)، قضاي آن را به جا آوريد.(15)

    - از آيِه شريفه «اِنَّ الصَّلاةَ تَنهَي عَن الفَحشآءِ وَالمُنكَرِ (عنكبوت/45) نماز، انسان را از كارهاي زشت و ناپسند باز مي‎دارد.» استفاده مي‎شود كه (لا صَلاةَ لِمَن لايَنتَناهي عَن الفَحشاءِ وَالمُنكَر؛ كسي كه از كارهاي زشت و ناپسند خودداري نمي‎كند، واقعاً نمازش نماز نيست!)(16)

    - اين احساس لذت در نماز، يك سري مقدمات خارج از نماز دارد، و يك سري مقدمات در خود نماز. آنچه پيش از نماز و در خارج از نماز بايد مورد ملاحظه باشد و عمل شود اين است كه: انسان گناه نكند و قلب را سياه و دل را تيره نكند.

    معصيت، روح را مكدّر مي‎كند و نورانيّت دل را مي‎برد. و در هنگام خود نماز نيز انسان بايد زنجير و سيمي دور خود بكشد تا غير خدا داخل نشود يعني فكرش را از غير خدا منصرف كند.(17)

    - يكي از عوامل حضور قلب اين است كه: در تمام بيست و چهار ساعت، بايد حواسّ (باصره، سامعه و ...) خود را كنترل كنيم؛ زيرا براي تحصيل حضور قلب، بايد مقدماتي را فراهم كرد! بايد در طول روز، گوش، چشم و هم چنين ساير اعضا و جوارح خود را كنترل كنيم!(18)

    - اگر بدانيم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، كه به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق مي‎شود، كار تمام است!(19)

    - همين نماز را كه ما با تهديد به چوب و تازيانه و عقوبت جهنمي شدن در صورت ترك آن، انجام مي‎دهيم، آقايان [اولياء] مي‎فرمايند: از همه چيز، لذيذتر است!(20)

    - همين امور ساده و آشكار مثل نماز، بعضي را بر سماوات مي‎رساند، و براي عده‎اي هيچ خبري نيست! براي بعضي اعلي علّيّين است، و براي بعضي هيچ معلوم نيست كه آيا اين معجون، شور است و يا شيرين!(21)

    - سؤال: مي‎خواهم در نماز، تمام اذكار را درك كنم و بفهمم، و آن نور را درك كنم و ببينم تا با آن نور حركت كنم.

    جواب: بسمه تعالي، با شرايط حضور قلب، اعمالتان را انجام بدهيد؛ در پاداش چه خواهند كرد، به ما مربوط نيست!(22)

    - سجده، غايت خضوع است؛ يعني ما هيچ و در پيش تو خاك هستيم.(23)

    - سؤال: براي اين كه در انجام فرمان الهي مخصوصاً نماز، با خشوع باشيم، چه كنيم؟

    جواب: در اول نماز، توسل حقيقي به امام زمان(عج) كردن كه عمل را با تماميّت مطلقه [به طور كامل] انجام بدهيد.(24)

    - سؤال: مستدعي است جمله كوتاه و رسايي درباره نماز، مرقوم فرماييد كه نصبُ العين ما قرار گيرد.

    جواب: بسمه تعالي، از بيانات عاليه در فضيلت نماز در مرتبه عُليا، كلام معروف از معصوم (عليهم‎السلام) است: (الصَّلاةُ مِعراجُ المُؤمِن؛ نماز، معراج مؤمن است.) براي كساني كه يقين به صدق اين بيان نمايند و ادامه دهند طلب اين مقام عالي را ...(25)

    - اگر كسي با وجود اين همه مشوِّقات از قرآن و اخبار براي سير و كمال، از آنها بهره‎مند نشود، در عقل او خلل است... نماز خواندن براي اهلش مانند حلوا خوردن است؛ لذا از نماز خواندن، خسته نمي‎شوند.(26)

    - در كلمات اميرالمؤمنين علي(عليه‎السلام) نيز آمده است: (وَاعلَم اَنَّ كُلَّ شَيءٍ مِن عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاتِكَ؛ بدان كه تمام اعمالت، تابع نماز مي‎باشد.) مشاهده كرده‎ايم كه علماي بزرگ در حال نماز، عجيب و غريب بودند، به گونه‎اي كه گويا آن انسانِ خارج از نماز نيستند!(27)

    - از حديث «تَنَعَّمُوا بِعِبادَتي في الدُّنيا فَاِنَّكُم تَتَنَعَّمُونَ بها في الآخِرَة: در دنيا به عبادت من متنعّم شويد، زيرا در آخرت، به همان متنعّم خواهيد بود.» بر مي‎آيد كه عبادات، قابليّت تنعّم را دارد؛ ولي ما عبادات را به گونه‎اي به جا مي‎آوريم كه گويا شلاّق بالاي سرِ ما است... گويا داروي تلخي را از روي ناچاري مي‎خوريم.(28)

    - سؤال: گاهي اوقات در عبادات، ريا مي‎كنم و بعداً سخت رنج مي‎برم؛ علاج آن چيست؟

    جواب: بسمه تعالي، علاج، اين است كه ريا بكند؛ ولي اگر در مقابل شاه و گدا است، ريا براي شاه بكند؛ «فَافهَم اِن كُنتَ مِن اَهلِه؛ اين نكته را درياب، اگر اهلش هستي!»(29) - معيار اصلي، نماز است. اين نماز، بالاترين ذكر است، شيرين‎ترين ذكر است، برترين چيز است... همه چيز تابع نماز است؛ بايد سعي كنيم اين نماز را حسابي درستش كنيم... وقتي نماز درست شد، با حال گشت، انسان آدم شده است. بالاخره محك، نماز است!(30)

    - وقتي بنده از پيشگاه مقدس حضرت حق باز مي‎گردد، اولين چيزي را كه سوغات مي‎آورد، سلام از ناحيه او است. در دعاي مسجد كوفه آمده است: «اَللهُمَّ اَنتَ السَّلامُ، وَ مِنكَ السَّلامُ، وَ اِليكَ يَرجِعُ، وَ يَعُودُ السُّلامُ، حَيِّنا رَبَّنا مِنكَ السَّلام؛ خداوندا، تو خود سلامي و سلام از ناحيه تو است و به سوي تو باز مي‎گردد. پروردگارا، ما را به سلام از ناحيه خود تحيّت گوي!(31)

    - چقدر تناسب دارد تكبير براي ورود به نماز، و تسليم براي خروج از آن! ... در تكبير، اكبر مناسب است... يعني تمام امور دنيا و همه بزرگ‎ها را كنار بگذاريد، چون خداوند متعال اكبر است... نمازگزار، با تكبير، در حرم الهي وارد مي‎شود؛ ولي ما چه مي‎دانيم كه اينها يعني چه! در روايت است كه: «لَو عَلِمَ المُصَلِّي مايَغشاهُ مِن جَلالِِ الله، لَمَا انفَتَل عَن صَلاتِه؛ اگر نمازگزار مي‎دانست كه از جلال الهي چه چيزهايي او را فرا گرفته است، هرگز از نماز روي برنمي‎گرداند!»(32)

    - ذكر خدا در حال نماز، بهترين ذكر است؛ چون نماز به منزله كعبه است؛ و نمازگزار در كعبه و حرم امن الهي داخل شده و بنا گذاشته است كه از باب تكبير، داخل و از باب تسليم، خارج شود.(33)

    - در جايي دارد كه: خدا منّت گذاشته كه امر فرموده است مخلوق، با خالق خود خلوت كند و اين منافاتي ندارد كه در مرآي مردم باشد. كانّه وقتي بنده با خدا خلوت مي‎كند، خالق هم با او خلوت كرده است!(34)

    - بلي مي‎شود انسان در نماز دست به دعا بردارد و بگوييد: «اَللهُمََّ ارزُقنِي زَوجَةً صالِحَةً؛ خداوندا، زن شايسته‎اي را روزي من كن!» يا بگويد: «اَللهُمََّ ارزُقنِي وَلَداً باراً؛ خداوندا، فرزند نيكوكاري را روزي من كن!»(35)

    منبع : گروه دين و انديشه تبيان

    پي‎نوشت‎ها:

    1- در محضر بهجت، ج1، ص222 . 2- در محضر بهجت، ج1، ص222 .

    3- در محضر بهجت، ج2، ص 377. 4- در محضر بهجت،ج2، ص392.

    5- نكته‎هاي ناب، ص 78. 6- نكته‎هاي ناب، ص82 .

    7- نكته‎هاي ناب، ص83 . 8- نكته‎هاي ناب،ص81 .

    9- نكته‎هاي ناب، ص83 . 10- به سوي محبوب، ص62 .


    11- به سوي محبوب، ص63 . 12- به سوي محبوب، ص64 .


    13- به سوي محبوب، ص68 . 14- به سوي محبوب، ص77 .


    15- به سوي محبوب، ص77 . 16- در محضر بهجت،ج2، ص83 .


    17- برگي از دفتر آفتاب، ص133 . 18- برگي از دفتر آفتاب، ص133.


    19- برگي از دفتر آفتاب، ص139. 20- در محضر بهجت، ج1، ص122 .


    21- در محضر بهجت، ج1، ص283 . 22- به سوي محبوب، ص62 .


    23- فيضي از وراي سكوت، ص77 . 24- به سوي محبوب، ص63 .


    25- به سوي محبوب، ص64 . 26- نكته‎هاي ناب، ص82 .


    27- در محضر بهجت، ج1، ص92 . 28- در محضر بهجت، ج1، ص350.


    29- به سوي محبوب، ص70 . 30- در خلوت عارفان، ص103 .


    31- نكته‎هاي ناب، ص83 . 32- نكته‎هاي ناب، ص84 .


    33- نكته‎هاي ناب، ص84 . 34- نكته‎هاي ناب، ص88 .


    35- فريادگر توحيد، ص 213 .

    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود