صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهشت آدم و حوا

  1. #1
    parvaz
    شروع کننده موضوع

    بهشت آدم و حوا




    با سلام
    بهشتی که حضرت آدم و حوا ، در آن بودندو پس از فریب شیطون ،از آن اخراج شدند کجابود؟
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۰۲/۲۹ در ساعت ۰۹:۱۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط parvaz نمایش پست
    با سلام
    بهشتی که حضرت آدم و حوا ، در آن بودندو پس از فریب شیطون ،از آن اخراج شدند کجابود؟
    باسلام
    در روايت امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده: «منظور از بهشت( آدم وحوا)، بهشت دنيا بوده» (نور الثقلين، ج 1، ص
    62).
    در دنيا جايگاهي بسيار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت كه به آن بهشت دنيا مي‌گفتند. خداوند آدم ـ عليه السلام ـ را در همانجا آفريد و روح انساني را در او دميد، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده كنند.

    التماس دعا-شهيدان
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عصبانی یک سوال قرآنی




    نقل قول نوشته اصلی توسط parvaz نمایش پست
    با سلام
    بهشتی که حضرت آدم و حوا ، در آن بودندو پس از فریب شیطون ،از آن اخراج شدند کجابود؟
    با سلام بر شما
    آیه شریف مربوطه اینه: ..فاخرجهما الشیطان فیه وقلنا اهبطوا.. پس شیطان اونها (آدم وحوا) را از بهشت بیرون کرد. وما گفتیم پایین برید. سوره بقره آیه 36 و 30 آیه مختلف دیگر.
    هبط بمعنی نزول از رتبه ومقام معنوی است. نه سقوط که از جای بلندبه پایین تره
    بهشت سه نوع داریم
    1- بهشت دنیوی مانند استفاده همه از نعمتهای خداوند در دنیا که مادی است.
    2- بهشت برزخی که عالم مثال است . که مادی نیست ولی آثار ماده رادارد
    3- بهشت آخرت که روز قیامت است .که نه ماده است نه مثالی بلکه مجرد محض است.
    بهشت آدم بهشت مثالی درعالم دنیا بود که با ترک اولی از آن عالم وجایگاه مثالی تنزل نمود به عالم ماده . مانند کسانی که در همین دنیا هستند ولی صورت مثالی (باطنی)افراد را میبینند. واما زندگی آن حضرت درهمین دنیا بود.
    البته این با بعضی روایات که بهشت را درهمین دنیا میدانند منافات ندارد .یعنی میشه در دنیا بود ودارای فضائل و مناقب وبالطبع صاحب نعمتها بود ولی با معصیت یا ترک اولی نعمت از او سلب شود. واین همان هبوط و نزول از مقام معنوی است.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    جناب حسيني تبار مطالب كاملتري بيان كردند .از ايشان مي خواهم كه مقداري با مثال يا ساده تر توضيح بدهند...
    مقداري فهم ودركش سخته ...
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۶
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseintabar نمایش پست
    با سلام بر شما
    آیه شریف مربوطه اینه: ..فاخرجهما الشیطان فیه وقلنا اهبطوا.. پس شیطان اونها (آدم وحوا) را از بهشت بیرون کرد. وما گفتیم پایین برید. سوره بقره آیه 36 و 30 آیه مختلف دیگر.
    هبط بمعنی نزول از رتبه ومقام معنوی است. نه سقوط که از جای بلندبه پایین تره
    بهشت سه نوع داریم
    1- بهشت دنیوی مانند استفاده همه از نعمتهای خداوند در دنیا که مادی است.
    2- بهشت برزخی که عالم مثال است . که مادی نیست ولی آثار ماده رادارد
    3- بهشت آخرت که روز قیامت است .که نه ماده است نه مثالی بلکه مجرد محض است.
    بهشت آدم بهشت مثالی درعالم دنیا بود که با ترک اولی از آن عالم وجایگاه مثالی تنزل نمود به عالم ماده . مانند کسانی که در همین دنیا هستند ولی صورت مثالی (باطنی)افراد را میبینند. واما زندگی آن حضرت درهمین دنیا بود.
    البته این با بعضی روایات که بهشت را درهمین دنیا میدانند منافات ندارد .یعنی میشه در دنیا بود ودارای فضائل و مناقب وبالطبع صاحب نعمتها بود ولی با معصیت یا ترک اولی نعمت از او سلب شود. واین همان هبوط و نزول از مقام معنوی است.
    شما تونستی نوشته ایشون رو بخونی؟!
    من که نتونستم!
    حالا دست خطت بده! چرا کوچیک می نویسی؟!
    بزرگ کن ببینیم چی نوشتی...به این می گن پاسخ دادن با اعمال شاقه!

    من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بنا به درخواست جناب خسته




    [quote=خسته;6375]شما تونستی نوشته ایشون رو بخونی؟!.....


    با سلام بر شما ان شاءالله خسته نباشید.
    به احترام جنابعالی .یک بار دیگر این جواب را دراینجا میارم.
    آیه شریف مربوطه اینه: ..فاخرجهما الشیطان فیه وقلنا اهبطوا.. پس شیطان اونها (آدم وحوا) را از بهشت بیرون کرد. وما گفتیم پایین برید. سوره بقره آیه 36 و 3 آیه مختلف دیگر.
    هبوط بمعنی نزول از رتبه ومقام معنوی است. نه سقوط که از جای بلندبه پایین تره
    بهشت سه نوع داریم
    1- بهشت دنیوی مانند استفاده همه از نعمتهای خداوند در دنیا که مادی است.
    2- بهشت برزخی که عالم مثال است . که مادی نیست ولی آثار ماده رادارد
    3- بهشت آخرت که روز قیامت است .که نه ماده است نه مثالی بلکه مجرد محض است.
    بهشت آدم بهشت مثالی درعالم دنیا بود که با ترک اولی از آن عالم وجایگاه مثالی تنزل نمود به عالم ماده . مانند کسانی که در همین دنیا هستند ولی صورت مثالی (باطنی)افراد را میبینند. واما زندگی آن حضرت درهمین دنیا بود.
    البته این با بعضی روایات که بهشت را درهمین دنیا میدانند منافات ندارد .یعنی میشه در دنیا بود ودارای فضائل و مناقب وبالطبع صاحب نعمتها بود ولی با معصیت یا ترک اولی نعمت از او سلب شود. واین همان هبوط و نزول از مقام معنوی است.

    درضمن بنا به توصیه جناب شهیدان گرامی .توضیح بیشتر را بزودی ذکر میکنم. بعنوان عوالم سه گانه. با سپاس ازشما

    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهشت آدم وحوا




    نقل قول نوشته اصلی توسط شهيدان نمایش پست
    جناب حسيني تبار مطالب كاملتري بيان كردند .از ايشان مي خواهم كه مقداري با مثال يا ساده تر توضيح بدهند...
    مقداري فهم ودركش سخته ...
    با سلام و بنا به خواسته جناب شهیدان ضمن تشکر از معظم له درادامه فرمایش ایشان نکاتی را ذکر میکنم.
    در فلسفه اسلامی و آنچه از بعضی آیات و روایات بر می آید. سه عالم داریم:
    1- عالم ماده
    2- عالم مثال
    3- عالم مجرد
    عالم ماده : دارای آثار مادی است. مانند تغییرات در صورت و اشغال مکان و متاثر شدن در دایره زمان و..
    عالم مثال : مادی نیست ولی آثار مادی را دارند.
    مثلا خواب میبیند که به زیارت خانه خدا رفته و بسیار احساس شعف و خوشی دارد. در حالی که پس از بیداری متوجه میشود که بدنش هیچ حرکتی نداشته .و یا رویای بد می بیند . حال این خواب خوش یا رویای بد گاهی در جسم هم اثر میگذارد .مثلا عرق می کند یا دا د و فریاد میزند . ویا بدنش سنگین میشود. اینها اثار مادی خوابی است که در عالم مثال براش پیش آمده.
    ومن ورائهم برزخ ای یوم یبعثون.(سوره مومنون آیه 100)
    بعد از این دنیا حائلی است تاروزی که همه برانگیخته میشوند.

    عالم قیامت :
    نه مادی است نه اثر مادی دارد.
    بلکه مجرد محض است اما بدن به مقتضای تجرد را دراست نه این بدن مادی . لذا با ایاتی که اثبات جسمانی معاد می کند منافات ندارد. یعنی انسانها زنده می شوند نه بااین بدن مادی بلکه با بدنی که شایسته حیات قیامتی است.
    پس حقیقت انسان وجود دارد در قالب بدن مقتضای قیامت . مانند انسانی که پس از 70 سال همان انسان 70 سال فبل است . در حالی که تمام سلولهای بدن او بکرات تغییر کرده . واگر یک مجرم 50 سال قبل را دستگیر کنند به مقتضای همان انسان مجرم 50 سال قبل با اورفتار میشود. با اینکه چندین بار تمام سلولهای بدن او متغییر شده و هم اکنون اثری از سلولهای 50 سال فبل در او مشاهده نمیشود.
    البته منظور از زنده شدن انسانها این نیست که میمیرند و سپس زنده میشوند.
    بلکه حقیقت انسان از این دنیا به عالم برتر که عالم برزخ و پس از آن عالم قیامت است در حال حرکت است.
    انا لله و انا الیه راجعون. (سوره بقره آیه 156) همه برای خدا و بسوی خدا برمیگردند.
    و الی الله تصیر الامور . (سوره شوری آیه 53) تمام اموربسوی خدا در حرکتند.
    و آیات فراوان دیگر ونیز روایات
    توقفی بنام مرگ نفس یا روح نیست . هرچند این جسم وسلولها پس از مدتی در زیر خاک از بین میروند.

    با این توضیح:
    بهشت عالم ماده : درفرض سوال : آیه شریف مربوطه: فاخرجهما الشیطان فیه وقلنااهبطوا.. پس شیطان اونها (آدم وحوا) را از بهشت بیرون کرد. وما گفتیم پایین برید). سوره بقره آیه 36)
    هم با نظریه بهشت دنیوی سازگار است کههمان استفاده از نعمتهای خداوند است. که در دنیا وجود دارد . بنابر نظریه ای که حضرت آدم در بهشت دنیا بود.
    البته دیگر رنج کارکردن و تلاش جسمانی نداشتد مانند باغبانی که باید باغبانی کند تا میوه های آن را استحصال و مورد استفاده قراردهد. زیرا این نوع نعمت برای همه در دنیا مقدور است . بلکه استفاده از بهشت و نعمتهای خدا بود بدون بدون رنج بردن و فقط با اراده نمودن هر نوع غذا برای او فراهم میشد. تا اینکه با ترک اولی و خوردن ان میوه درخت ممنوعه از آن نعمتهای آما ده محروم شده و از آن پس باید با کار و رنج به نعمتها دست پیدا می کرد.
    و هم با نظریه بهشت مثالی در حالی که خودش در همین دنیا بود.
    دربهشت برزخی (مثالی ) حضرت درعالم مثالی متنعم به نعمت بهشتی بود اما بدنش در همین دنیا بود و تکلیف هم داشت . مانند بسیار ی از اوتاد واولیاءالله که در دنیا هستند ولی در اثرریا ضت وبند گی حق روحشان بر عالم ماده چیره می شودودر عالم مثال پرواز می کنند وجسمشان اسیر نفس روحانی شان است.
    مانند اینکه در آن واحد1000 نفر در سراسردنیا امام معصوم را ببینند. با اینکه امام یکی بیشتر نیست ولی در مثالهای مختلف قابل رویت برای محبین آن هست.
    بهشت قیامت . همان بهشت موعود است که انسان با اعمال خود زمینه ساز آن هست. و آیات و روایات زیادی بر این امر دلالت دارد.
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    بحث بهشت آدم وحوا هنوز باز هست اگر دوستان سوالی دارند مطرح کنندخیلی وقته کسی پیگیر این بجث نشده....گفنم تا این بحث رو هم زنده کنید...شکرا شکراجزیلا
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۱:۳۵
    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    آدم و بهشت
    « و گفتیم ای آدم تو وهمسرت در این باغ سر سبز و پر نعمت سکنی گزینید و از نعمتهای ان هرچه خواهید بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که در اینصورت از ستمکاران به خویش خواهید بود»
    «اما این بهشت که قرآن انرا به «جنه» ( باغ سرسبز) تعبیر کرده آن بهشت جاوید نیست که خداوند در غیب به مومنان وعده داده است .
    حسین بن بشار از یاران نزدیک امام صادق گوید : از امام راجع به بهشت ادم – که بر اثر ترک اولی از ان بیرون شد ــ پرسیدم . فرمود : آن بهشتی در این دنیا بوده که ماه و خورشید در آن طلوع میکرده و اگر بهشت جاوید بود از آن بیرون نمیشد. بحار ج6/284
    و قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو...» یعنی : آنها ( ادم و حوا یا ادم و حوا به لحاظ نسل و ذریه آنها) را گفتیم : ( از منزلت خویش یا از خوشی و تنعم ) فرود آیید ( و ازاین پس ) دشمن یکدیگر باشید ( ابلیس با ادم و نسل او یا فرزندان ادم با یکدیگر به مقتضای سرشت ). بقره ۳۶
    ______________
    آدم ونظریه تکامل!
    قرآن صریحأ تاکید میکند که آفرینش «انسان» از خاک آغاز شده است و طی مراحل و تطورات گوناگون تبدیل به انسان ، عالیترین موجود زنده در آخرین مرحله تکاملی میشود.

    « کسی که آفرینش همه چیز را نیکو کرد و آفرینش انسان را از گل آغاز نمود » سجده 7

    و نیز قرآن آفرینش هر موجود زنده را از آب میداند :

    « و هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم » انبیا 30
    « و خداوند تمام جنبندگان را از آب افرید برخی از آنها بر شکم میروند برخی بر دوپا و برخی برچهارپا حرکت میکند خداوند هر چه بخواهد می آفریند که خدا بر هرکاری توانا است» نور45

    قرآن در عموم آیات مربوط به آفرینش آدم روی این محور تاکید میکند که در افرینش او کاری خاص و برجسته صورت گرفته و آن حلول روح الهی در پیکر مادی است که آنرا از سایر موجودات که پیش از او آفریده شده اند ، متمایز میکند و این خود متاسیون و جهشی است در روند آفرینش .
    بدین ترتیب موجودی بر این کره خاکی بوجود آمده است که از آن پس یکه تاز کره زمین میشود؛ یکه تازی بی معارض که هیچ موجودی از موجودات قبل از او توانایی ندارد او را محدود کند.
    ماجرای آفرینش آدم در قرآن چنین ترسیم شده است ، که انسان در جریان تحول مادی و دگرگونیهای فیزیولوژیک [1] به مرحله ای از مراحل آفرینش میرسد که به « نفخۀ روح الهی » نام میگیرد [2] و آفرینشی دیگر می یابد [3] و در مسیر عادی طبیعی خود به یک جهش الهی و ملکوتی دست می یابد و موجودی برتر میشود [4] بدانگونه که حتی فرشتگان در برابر او خضوع میکنند [5] و نیروهای معنوی جهان هم منحصرأ رام او شدند .[6]

    آفرینش آدم و اعتراض گونه ملائکه

    « هنگامیکه خدایت به فرشتگان فرمود : من جایگزینی را در زمین قرار خواهم داد...» بقره 30
    جانشین یا جایگزینی آدم به چه معنی است و آدم در زمین بجای کیست ؟
    برخی گفته اند : او خلیفه الله ، بجای خداوند است که به حق حکمرانی میکند ؛ اما این معنی بعید است ، زیرا خداوند در شئون خداوندیش جای خالی ندارد تا دیگری بجای او بنشیند ، خداوند پیامبران می فرستد و کتب مشتمل بر احکام و تکالیف نازل میکند ، پیامبران و هر که در خط آنها است احکام و وحی دریافتی را به دیگر مکلفین میرسانند ، عنوان منطبق بر اینها سفارت ، رسالت و نبوت است نه خلافت .
    قول دوم آنست که ادم و نسل او جانشینان فرشتگان شده اند که آنها پیش از آدمیان سکنه زمین بوده اند . این قول نیز مخدوش است ، زیرا کیفیت خلقت زمین با خلقت ملائکه متناسب و سازوار نیست و چنین کاری از حکیم صادر نشود.
    قول سوم انست که آدم و فرزندانش جایگزین جننیان هستند که براین زمین میزیسته و عامل تبهکاری و خونریزی بوده اند این قول نیز به قول دوم شبیه است و مخدوش است.
    قول چهارم که صحیح است آنست که ادم و نسلش جایگزین آفریده ای مکلف و صفاتی مشابه حالات و صفات آدمیان که براین زمین زندگی میکرده اند چنان که آفرینش این نسل نیز چون دوران خود را سپری کند جای خود را به نسلی مشابه به این نسل که آفرینش آنها سازوار آفرینش دگرگون شده ی زمین باشد بسپارد و طبق احادیث عدیده پیش از آفرینش آدم و این عالم و نسل حاضر ، عالمهایی و نیز نسلهایی از همین نوع بر این زمین میزیسته اند .
    حتی برخی از آیات قرآن این معنا را میرسانند :
    « آیا ما به آفرینش نخست خسته شده ایم ؟! خیر بلکه این افریدگان هم اکنون در حال تبدیل به آفرینشی نویین می باشند» ق 15
    « آیا روزگارانی دراز بر انسان نگذشت که چیز قابل بیانی هیچ نبود ؟!» انسان 1
    « چرا به خداوند شکوهمندانه نگاه نمیکنید در حالی که شما را در مراحل و خلقتهای گوناگون آفرید » نوح13و14
    «پروردگار تو (از خلق) بی نیاز و به همه مهربان است. اگر بخواهد شما را (از روی زمین) ببرد و همه را فانی کند .آنگاه پس از شما هر که را خواهد جانشین شما کند . چنان که شما را از ذریه گروهی دیگر پدید آورد.»انعام ۱۳۳

    در برخی روایات که در اینباره آمده تعبیراتی مانند « الف الف عالم و الف الف ادم» بکار برده شده که مراد از این لفظ میلیون نیست بلکه منظور از این تعبیر مبالغه و بیان کثرت است ؛ یعنی چه بسیار ؟!
    امام علی (ع) : « بنی آدم هفتاد جنس بوند همه انها از نسل آدمند جز یاجوج و ماجوج ( اقوام یوچانگ و مانچو) »[7]
    باز از امیر المونین روایات شده که حضرت در پاسخ به کسی که پرسید قبل از ادم ابوالبشر که بوده ؟ فرمود : آدم ، وی سئوال خودرا تکرار کرد ، فرمود : اگر صد بار هم بپرسی خواهم گفت ادم.[8]
    ابو حمزه ثمالی گوید : امام سجاد – ضمن حدیثی مفصل ــ به من فرمود : تو گمان داری که خداوند آفریده ای را پیش از شما نیافریده ؟ آری بخدا سوگند هزار هزار ادم و هزار هزار عالم افریده که تو در اخرین آن عالمهایی [9]
    نیز از امام باقر روایات شده : خداوند پس از فنای این خلق و این عالم ،خلق و عالمی دیگر پدید می آورد که او را به یگانگی پرستش کنند با زمین و آسمانی دیگر (دگرگون شده ) ، انگاه فرمود : آیا میپنداری جز شما بشری نیافریده ؟ چنین نیست بلکه هزار هزار عالم و هزار هزار ادم آفریده که تو آخر آن عالمهاو اخر آن ادمهایی .[10]
    و بسا سخن گونه ملائکه :« آبا کسی (یا کسانی) در زمین جای میدهی که در آن تبهکاری کند و کشتار و نماید ؟! در حالی که ما تو را تسبیح و تقدیس میکنیم و هرگز سر از بندگیت برنتابیم ..» اشاره به همان افریده های مشابه باشد.
    آدم و بهشت
    « و گفتیم ای آدم تو وهمسرت در این باغ سر سبز و پر نعمت سکنی گزینید و از نعمتهای ان هرچه خواهید بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که در اینصورت از ستمکاران به خویش خواهید بود»
    «اما این بهشت که قرآن انرا به «جنه» ( باغ سرسبز) تعبیر کرده آن بهشت جاوید نیست که خداوند در غیب به مومنان وعده داده است .
    حسین بن بشار از یاران نزدیک امام صادق گوید : از امام راجع به بهشت ادم – که بر اثر ترک اولی از ان بیرون شد ــ پرسیدم . فرمود : آن بهشتی در این دنیا بوده که ماه و خورشید در آن طلوع میکرده و اگر بهشت جاوید بود از آن بیرون نمیشد. [11]
    و قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو...» یعنی : آنها ( ادم و حوا و ابلیس یا ادم و حوا به لحاظ نسل و ذریه آنها) را گفتیم : ( از منزلت خویش یا از خوشی و تنعم ) فرود آیید ( و ازاین پس ) دشمن یکدیگر باشید ( ابلیس با ادم و نسل او یا فرزندان ادم با یکدیگر به مقتضای سرشت ). بقره ۳۶
    _____________________________
    1- حج22
    2- سجده 9
    3- حج22
    4- اسرا70
    5- ص73
    6- در میان آیات قران تنها یک آیه است که روی آفرینش معجزه آسای ادم نکیه دارد که آن آیه 59 سوره آل عمران است . شناخت اسلام : « همانا مثل سرگذشت عیسی پیش خدا نظیر سرگذشت ادم است او را از خاک بپداخت سپس(ثم = میتواند به معنای بعد از مدت طولانی باشد) بدان گفت باش پس چنان شد» این ایه بدنبال آیاتی آمده است که مربوط به حضرت عیسی است و همواره تاکید میکند که عیس مخلوق خداست نه فرزند خدا و انچه در سرگذشت عیسی امده که وی از مریم به دنیا آمده ، بی آنکه پای انسان دیگری به عنوان پدر در کار باشد دلیل نمیشود که عیسی پسر خدا خوانده شود ، زیرا پیدایش این فرزند از مادر ، بدون دخالت پدر ، یک رویداد خارق العاده بود که به ارادۀ خداوند رخ داده است ، همچنانکه پیدایش ادم یعنی جاندار دارای روح الهی که باعث شده از همه موجودات برتر و متمایز شود نیز یک رویداد خارق العاده و اعجاز گونه بوده است که به اراده خداوند بوده است. ملاحضه میشودکه در این آیه این نکته نهفته است که آفرینش ادم و افرینش عیسی همسانند. ایا کسی میتواند ادعا کند که قرانبا انچه دربارۀ آفرینش حضرت عیسی گفته روند طبیعی و علمی و عمومی انسانها و تمام موجودات را در طول زمان و تولد انها را از پدر و مادر نفی کرده است ؟ مسامأ خیر زیرا قرآن در دهها ایه نظام توالد و تناسل را از نشانه های قدرت و حکمت آفریدگار جهانیان شمرده است.» (اندکی تصرف در تلخیص)
    در اينجا توجه به دو نکته لازم بنظرمي‌رسد:

    الف ـ به نظر مي‌رسد که در آيه 59 سوره آل عمران « مثل عيسى عندالله کمثل آدم» مي‌توان وجه شبه را به چند گونه تصور کرد:

    1ـ تشبيه از جهت پدر نداشتن آدم و عيسي(ع). تشبيه از جهت خلقت هر دو از خاک با واسطه (يعنى مواد غذائى تبديل به نطفه، علقه ... تا انسان شد ) و در عيسي(ع) اين کار از طريق حضرت مريم (ع) صورت گرفت و در آدم(ع) از طريق انسانها يا انسانهای نسل قبل از او و بالاخره میمنونها. 3ـ‌تشبيه از جهت نبوت هر دو باشد. 4-تشبيه از جهت علم و عقل هر دو باشد. 5ـ تشبيه از جهت اصل خلقت از خاک (در مقابل مسيحيان که عيسى (ع) را خاکى نمي‌دانستد )

    وجه شبه‌هاي شماره سه و چهار در آيه مورد بحث از جمله «کن» (ادامه آيه) برداشت مي‌شود. ولى به نظر مي‌رسد جمله « ثم قال له کن فيکون» در مقام بيان وجه شبه نباشد بلکه مرحله دوم خلقت را بيان مي‌کند که ايجاد روح است و در تمام افراد انسان وجود دارد که در آيات ديگر تحت عنوان « نفخت فيه من روحي» به آن اشاره شده بود. وجه شبه اول با توجه به شأن نزول، نزديک‌تر از وجه شبه سوم و چهارم است. اما به هر حال فقط وجه شبه دوم يا پنجم در خود آيه تصريح شده است. چرا که جمله (خلقه من تراب) بيان وجه شبه عيسي(ع) و آدم(ع) است. که فقط به خاک اشاره کرده است.

    ب : در مورد خلقت عيسى (ع) از خاک دو احتمال وجود دارد: 1ـ‌خلقت بلا واسطه از خاک 2ـ خلقت باواسطه سلسله موجود از خاک(و همين دو احتمال در مورد آدم نيز وجود دارد.»

    اما خلقت بلاواسطه از خاک در اينجا صحيح نيست چرا که حضرت عيسي(ع) بلا واسطه از خاک آفريده نشده است بلکه از جسم مريم(ع) بود که مريم (ع) با واسطه مواد غذائى او را از خاک بوجود آورد. پس فقط وجه شبه دوم (خلقت با واسطه از خاک) باقى مي‌ماند و اين مطلب شاهدى بر نظريه تکامل است نه بر نظريه ثبات انواع. البته اين احتمال نيز در آيه فوق بعيد نيست که بگوييم وجه شبه پنجم مراد است چرا که مسيحيان نجران اصل خلقت عيسى (ع) و خاکى بودن او را قبول نداشتند و او را غير مخلوق و ماوراء‌طبيعى مي‌دانستند . پس آيه درصدد رد اين نظر آنهاست و در مقام بيان واسطه داشتن يا نداشتن خلقت آنها از خاک نيست . يعنى آيه درصدد رد اين نظر آنهاست و در مقام بيان واسطه داشتن يا نداشتن خلقت آنها از خاک نيست. يعنى آيه درصدد بيان واسطه و عدم واسطه نيست پس نمي‌تواند دليلى بر نظريه تکامل انواع يا ثبات انواع باشد. (دکتر محمدعلی رضایی)

    7- روضه کافی حدیث274
    8- بحار ج 25/25و26
    9- همان
    10- سفینه البحار + توحید شیخ صدوق
    11- بحار ج6/284+ روایتی از امام باقر نیر بدین مضمون هست.

    ویرایش توسط mmj : ۱۳۸۷/۰۸/۰۴ در ساعت ۰۹:۰۴

  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط parvaz نمایش پست
    با سلام
    بهشتی که حضرت آدم و حوا ، در آن بودندو پس از فریب شیطون ،از آن اخراج شدند کجابود؟:rose:
    با سلام؛
    داستان خلقت آدم و حوا و اسكان آنان در بهشت در سه موضع قرآن كريم آمده است. سوره‏هاي بقره، اعراف و طه. از آيات قرآن استفاده مي‏شود كه حضرت آدم، از ابتدا براي زندگي روي زمين و مردن در آن و مبعوث شدن در قيامت آفريده شده بود: «و اذ قال ربك للملائكة اني جاعل في الارض خليفه؛ و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين جانشيني خواهم گماشت». اسكان دادن آنان در بهشت برزخي و خوردن از شجره ممنوعه و آشكار شدن عورات آنان، مرحله‏اي از سير نزولي بوده است كه انسان براي استقرار در زمين مي‏بايست طي مي‏كرده است. بهشتي كه آدم و حوا در آن اسكان داده شده‏اند، نه بهشت و باغ دنيوي بوده است و نه بهشت موعود اخروي كه در آيات بسياري تأكيد شده است بر اين كه: اولاً، بر جاودانه بودنش و اين كه كسي كه در آن وارد شود هرگز خارج نخواهد شد و ثانيا، ابليس و وسوسه‏هاي شيطاني هرگز به آن راهي ندارد. بلكه بهشت برزخي بوده است كه مربوط به عالمي بالاتر از عالم ماده و پايين‏تر از عالم عقول است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير الميزان، ج 1، ص 127، سوره بقره، آيات 39 - 35 و ص 140 (بحث روايي).


  17. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود