جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: بایدها و نباید ها, در روابط دختران و پسران از نظر احتماع, واز نگاه قرآن
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۶, ۰۹:۵۴ #1
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
بایدها و نباید ها, در روابط دختران و پسران از نظر احتماع, واز نگاه قرآن
مقدمه
روابط پسران و دختران جوان، در کشور ما به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است لذا بر اولیای خانه و مدرسه و به تبع آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی لازم است این مسأله را به طور علمی بررسی نمایند و از هر گونه تصمیم احساسی خودداری نموده و با شناخت کامل آسیبها، زمینهها و راهکارهای علمی و تخصصی با این انحراف برخورد نمایند زیرا به حکم «ولا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» باید از پیروی هر چیزی که بدان علم نداریم پرهیز کنیم. در هر اعتقاد یا عملی که تحصیل علم ممکن است، پیروی از غیر علم حرام است و زمانی اقدام و ارتکاب عملی جایز است که دلیل علمی آن را تجویز نماید. برای بررسی این معضل با سؤالهایی روبرو هستیم: 1ـ چه نوع روابطی، معضل اجتماعی به شمار میرود؟ 2ـ چه آسیبهایی در این زمینه جوانان ما را تهدید میکند؟ 3ـ زمینههای این روابط آسیبزا چیست؟ 4ـ چه راهکارهایی برای پیشگیری و هدایت صحیح وجود دارد؟
ویرایش توسط فاطمه جان : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۲:۱۷
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۶, ۰۹:۵۴ #2
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
روابط آسیبزا
ارتباط و برخورد پسران و دختران، امری اجتنابناپذیر است زیرا بدیهی است که در جامعه، کوچه و خیابان، هنگام خرید و هنگام معاشرتها و... نمیشود دیوار و حائلی بین دو جنس کشید. هنگامی که از روابط دختران و پسران به عنوان معضل اجتماعی و آسیبزا یاد میشود، منظور روابط پنهانی، غیر عادی و ناپختهای است که به دور از هرگونه شناخت کافی بوده و به صورت هیجانی، تخیلات و رؤیاهای غیرواقعی صورت میگیرد. دختران و پسرانی که به منظور جلب توجه جنس مخالف و با هدف دوستیابی از بین آنان، ساعتها در خیابانها و اماکن عمومی از گوشهای به گوشه دیگر میروند و بدون اینکه به روشنی بدانند به دنبال چه چیزی هستند، وقت و انرژی خود را تلف میکنند. گاهی اوقات افرادی مانند خود را مییابند و روابط نامتعادلی برقرار میکنند، لکن در نهایت با احساس سرخوردگی و بیهودگی و نیز احساس بیزاری از خود به خانه باز میگردند. تعالیم انسانساز اسلام، این نوع روابط را نهی میکند نه اینکه زنان و دختران را از جامعه طرد نماید و از هر نوع حضور و فعالیتهای آنان و برخورد و ارتباط زنان و مردان جلوگیری کند. اسلام، حفظ حریم میان زن و مرد، عفت و حیاء را مورد تأکید قرار میدهد. قرآن کریم یک نمونه از روابط سالم را بیان میکند؛ دختران حضرت شعیب برای سیراب کردن گوسفندان صبر کردند تا مردان از سیراب کردن گوسفندانشان فارغ شوند و به کناری بروند. و هنگامی که یکی از دختران شعیب از طرف پدر مأمور شد تا حضرت موسی را به خانه دعوت کند با کمال وقار و حیاء با موسی سخن گفت و حضرت موسی نیز بعد از قبول دعوت به دختر شعیب فرمود: راه را به من نشان بده و خودت پشت سر من بیا. برای اینکه ما دودمان یعقوب به زنان نگاه نمیکنیم. این الگوی شایسته به ما نشان میدهد که میشود زنان و مردان در جامعه با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال حریم یکدیگر، حیاء و عفت خود را نیز حفظ کنند.
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۶, ۱۱:۵۴ #3
هشدارها
زندگی صحنه ی عبرت ها و کسب تجربه هاست . باید حادثه ها را با تامل و درنگ بنگریم و هرگز اجازه ندهیم تا یک شکست چند بار تکرار شود . دام گستران و فریب کاران همواره به سراغ کسانی می روند که از تجربه و اگاهی کمتری برخوردارند تا زمینه ی سقوط آنها را فراهم کنند .
علی (ع): «من قلت تجربته خدع و من کثرت تجربته قلت غرته .» ان که تجربه اش اندک است فریب می خورد و ان که تجربه اش بسیار است کمتر فریب می خورد .
خودنمایی : تمایل به خودنمایی و جلوه گری از نیازهای طبیعی دختران و زنان است که اگر به صورت مثبت و صحیح از ان استفاده شود می تواند محیط خانواده را گرم کند . اما اگر بی حد و مرز باشد نه تنها سازنده نیست بلکه افتی است بر جامعه و هم بر شخصیت خود فرد .
انگیزه های خودنمایی : الف-ایجاد مقبولیت و حبوبیت در جامعه و کسب شخصیت . ب-جذب همسر مناسب. ج-هوسرانی و خوش گذرانی .د-ارضای حس خود کم بینی .
پی امد و اثار خودنمایی :الف-ذلت . ب- فساد .ج- سرد شدن کانون گرم خانواده . قران می فرماید : «و لا تبرجن تبرج الجاهلیة » زینت های خود را اشکار نکنید چنان که در زمان جاهلیت می کردند
عصمتیان را به مقام جلال
جلوه حرام است مگر با حلال
دیده به هر روی نباید گشاد
پای به هر کوی نباید نهاد
حضرت علی (ع) می فرمایند : «حفاظت زن از الودگیها مفیدتر است به حال او و ماندگارتر است برای زیبایی اش .»
اختلاط پسران و دختران : یکی از خطرهایی که برای دختران و پسران مطرح است مسئله ی اختلاط است که موجب مفاسد اجتماعی می شود .
پیامبر (ص) فرمود : با عدوا بین انفاس الرجال و النساء فانه اذا کانت المعاینة واللقاء کان الداء الذی لا دواء له . «زنان و مردان نامحرم را از یکدیگر جدا کنید زیرا اگر بین انها امیختگی باشد درد بی درمان جامعه ی شما را فرا خواهد گرفت .
چند نمونه از مفاسد اجتماعی اختلاط پسران و دختران :
1-شیوع فساد و فحشا در جامعه.
2-مزاحمتهای خیابانی و نا امنی برای زنان و دختران .
3-متلاشی شدن نظام خانواده و بالا رفتن امار طلاق.
4-پایین امدن رشد تحصیلی و بعکس در کلاسهای غیر مختلط ، میزان موفقیت بالا رود و امروزه بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که برای موفقیت بیشتر دانش اموزان دختران را از پسران جدا نمایند . رئیس انستیتوا ماکس پلانگ المان می گوید : کلاسهای درسی غیر مختلط موفقیت درسی دختران و پسران را بالا می برد .
اعتماد به دیگران : اعتماد از بزرگترین سرمایه های جامعه است و در منابع اسلامی سفارش های بسیاری در باره ی اعتماد و همدلی واردشده است . اما در همان حال بر زنان است
تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..
***
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۶, ۱۱:۵۸ #4
اعتماد به دیگران : اعتماد از بزرگترین سرمایه های جامعه است و در منابع اسلامی سفارش های بسیاری در باره ی اعتماد و همدلی واردشده است . اما در همان حال بر زنان است که به مردان اعتماد نکنند .
تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..
***
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۴, ۱۵:۴۲ #5
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آسیبشناسی
الف ـ آسیب روانی: فقدان حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بیبند و بار، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد. غریزه جنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و دریاصفت است، هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکشتر میگردد؛ همچون آتشی که هر چه به آن بیشتر خوراک بدهند شعلهورتر میشود. روح بشر فوقالعاده تحریکپذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریکپذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام میگیرد. هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره دلی از هوس سیر نمیشود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی است و همیشه مقرون است با نوعی احساس محرومیت، دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی میگردد. حال اگر در سطح جامعه، جاذبههای جنسی رواج یابد و دختر و پسر روابطی آزاد داشته باشند، جلوهگریهای موجود در برخورد و حالات دختران موجب جلب توجه پسران شده، انحراف اذهان و آشفتگی فکر و دل آنها را در پی دارد. البته خود دختران نیز ضربهپذیر هستند زیرا چه بسیار دخترانی که سبب شوق دستیابی به نشانههای مقبول زیبایی و زنانگی به اختلالات روانی دچار میشوند. از طرف دیگر اگر در کوچه و خیابان، دلبری مرسوم گردد و جلوهگری، هنر دختران محسوب شود و در روابط دختر و پسر تجاذب و دلبندی به میان آید، دخترانی که از زیبایی لازم برخوردار نیستند، در فشار و استرس قرار میگیرند و همیشه احساس کمبود و حقارت مینمایند و لطمههای جدی بر روح و روان آنان وارد میسازد. آفت دیگر این است که افراد در این نوع روابط که معمولاً ناپایدار بوده و براساس سودجویی است نه تعهد، به شکست در عشق منتهی میشوند. و در نتیجه روح لطیف و با نشاط آنها گرفتار افسردگی میشود. ویل دورانت میگوید: «زنی که عاشق شد و معشوق خود را از دست داد، ممکن است این گمشده برایش جبرانناپذیر باشد. او روح خود را به تصویر خاصی پیوسته است و هر جا برود خاطراتش او را دنبال خواهند کرد.»
عشق بازیهای خیابانی قبل از ازدواج، آسیب دیگری نیز دارد و آن این است که دائماً از فاش شدن روابط گذشته و تأثیر آن بر زندگی آینده دچار تشویش خاطر و نگرانی هستند و این نگرانی اثر مخربی بر بهداشت روانی انسان میگذارد.
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۴, ۱۵:۴۲ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ب ـ آسیب اجتماعی: آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماعی است، آلوده کردن محیط کار به لذت جوییهای شهوانی است. زیرا از طرفی شخصیت و کرامت زن را در حد یک کالا برای کامجویی مردان تنزل میدهد و امنیت روانی لازم را برای فعالیت اجتماعی او از بین میبرد، و از طرف دیگر مردان، تمرکز حواس و دقت کافی را برای کارهای خود ندارند. هر چه روابط دختر و پسر ضابطهمندتر شود و جامعه از تحریکات شهوانی و جلوهگریهای جنسی دور گردد، اجتماع سالمتر خواهد شد و افراد جامعه بهتر به کار خود رسیدگی کرده، جوانان در محیط کار، درس و دانشگاه راحتتر خواهند بود و به پیشرفتهای بیشتری خواهند رسید.
ج ـ آسیب خانوادگی: معاشرتهای آزاد و بی حد و مرز در برخی خانوادهها زمینه بیبند و باری پسران و دختران را فراهم ساخته و ازدواج را به صورت یک وظیفه، تکلیف و محدودیت در آورده است. تفاوت جامعهای که روابط جنسی را به محیط خانوادگی و کادر ازدواج قانونی محدود میکند با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده میشود این است که ازدواج در اجتماع اول، پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است. در سیستم روابط آزاد جنسی، پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه میدهد و آنها را ملزم میسازد که به یکدیگر وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان میبخشد. اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به نهان خانه زناشویی و محیط خانواده و در کادر ازدواج، پیوند زن و شوهری را محکم میسازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر میشود. پس آسیب اول، بیرغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده است. آسیب دیگر همان است که ویل دورانت میگوید: «مرد، نگران و مضطرب است که مبادا کسی پیش از او زنش را تصرف کرده باشد.» پسری که قبل از ازدواج با افراد زیادی ارتباط داشته است به هنگام ازدواج به هر دختری که نظر کند، میپندارد او نیز با پسرهای متعددی ارتباط داشته و پاک و عفیف نیست و در نتیجه روح بی اعتمادی و سوء ظن در جامعه اوج میگیرد و این همان چیزی است که قرآن کریم از آن نهی فرموده است «یـا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اجتَنِبوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثمٌ ولا تَجَسَّسوا ولا یَغتَب بَّعضُکُم بَعضـًا اَیُحِبُّ اَحَدُکُم اَن یَأکُلَ لَحمَ اَخیهِ مَیتـًا فَکَرِهتُموهُ واتَّقوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحیم» بنابراین روابط آزاد زمینهساز بسیاری از سوءظنها است.
نکته دیگری که در جوامع آزاد و مختلط، خانوادهها را تهدید میکند این است که زن و مرد، همواره در حال مقایسهاند، مقایسه آنچه دارند با آنچه ندارند و آنچه ریشه خانواده را میسوزاند این است که این مقایسهها آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن میزند.
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۵, ۰۹:۰۰ #7
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
زمینهها و راهکارها
ما در این قسمت به عوامل ایجاد کننده این روابط و راههای پیشگیری آن میپردازیم و چون هر زمینه، راهکار مخصوص به خود را دارد، برای حفظ پیوستگی و انسجام مطلب در ذیل هر یک از زمینهها، راهکار آن را نیز ذکر میکنیم.
1ـ نگاه
یکی از زمینههای ایجاد روابط ناسالم نگاه مسموم است. برای انسانی که حب شهوات برای او زینت داده شده است یک نگاه کافی است تا او را از خود بی خود کند و متحول سازد. نگاه، تیری است از تیرهای شیطان چه بسا نگاهی که حسرتهای طولانی را در پی دارد. لذا حضرت علی(ع)میفرماید: «دیدهها شکارگاههای شیطانند» بعضی «نگاهها»، ویروس «گناه» منتشر میکنند پس فاصله چندانی بین نگاه و گناه نیست. کنار هر گناه دو فرمان است: شیطان میگوید: «چشم بدوز» خدای رحمان میگوید: «چشم و دیده فرو بند» تنها راهکار آسودگی دل و برچیدن این زمینه همان است که قرآن کریم میفرماید: مؤمنان نگاه خود را از نامحرم بگردانند. «قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضّوا مِن اَبصـرِهِم» و در روایات نیز آمده است که کسی که چشم خود را فرو بندد دل را آسوده کند. از پشت به زنان نامحرم نگاه نیفکنید. از رو به رو به زن نامحرم خیره نشوید. و اگر به طور اتفاقی نگاه به نامحرم افتاد چشم را بگردانید. و بار دیگر نگاه خود را به وی نیفکنید. حفظ نگاه مخصوص مردان نیست؛ زلیخا اسیر نگاه شده بود و زنان مصر با دیدن یوسف دست خود را بریدند. لذا قرآن کریم به زنان مؤمن نیز دستور میدهد که چشم را از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند. لذا هنگامی که مردی نابینا خدمت رسول خدا(ص) آمد، آن حضرت از همسران خود خواست که جلسه را ترک کنند و پشت پرده قرار بگیرند. آنان با تعجب گفتند: «وی کور است.» حضرت فرمود: «شما که کور نیستید و او را میبینید.» و الگوی زنان عالم حضرت زهرا(س) فرمودند: «خیر زن در آن است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند.»
زدست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش زفولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
ویرایش توسط ازاد : ۱۳۸۸/۰۵/۲۵ در ساعت ۰۹:۰۰
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۵, ۱۰:۳۱ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,092
- مورد تشکر
- 2,132 پست
- حضور
- 1 روز 17 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
امام صادق (علیه السلام) فرموده است :
« نگاه تیری است ازتیرهای شیطان که مسموم است وچه بسیار نگاه هایی که حسرت های طولانی به دنبال آورد .»
امام علی (علیه السلام) فرموده است :
«آن کس که چشم خود را کنترل کرد ، قلب خویش را ازناراحتی ها رهانید .»
ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۸/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۰:۳۱
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۰۸:۵۳ #9
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,007
- مورد تشکر
- 3,000 پست
- حضور
- 17 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
2ـ خودآرایی و خودنمایی
یکی دیگر از علل گرایش جوانان به جنس مخالف، خودآرایی و خودنمایی است. خودآرایی ناپسند نیست بلکه خودآرایی به قصد خودنمایی در برابر نامحرم ناپسند است زیرا زمینه فساد جوانان است. جوان در این سن، در برابر هزارها محرک که قبلاً آنها را حس نمیکرد، حساس میگردد. بعضی از صداها این حساسیت را بر میانگیزد... بعضی از حرکات این حساسیت را نیرو میدهد، بعضی از مناظر در جلب آن بیش از همه مؤثر است، رنگها در فصل عشق غوغایی بر پا میکند و رنگ سرخ منادی تملک و تصرف است» اگر جوان در معرض این همه محرکهای قوی قرار بگیرد، دریای شهوت او طوفانی میشود و «غریزه جنسی، مخصوصاً در پسران، تا سر حد وجدان نفوذ کرده و تحریکات شهوانی همچون تصادم امواج به ساحل، شروع به مبارزه مینماید.»
قرآن کریم برای برچیدن این زمینه فساد به زنان مؤمن دستور میدهد که در خانههای خود بنشینند و مانند زنان جاهلیت نخست، خودنمایی نکنند. زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر میشود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند. منظور از «زینت زنان» مواضع زینت است زیرا اظهار خود زینت از قبیل گوشواره و دست بند حرام نیست پس مراد از اظهار زینت، اظهار محل آنهاست. زنان مؤمن نباید پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود. طبیعی است که جوان جذب میشود. جوانی از انصار رسول خدا(ص) در کوچههای مدینه زنی را دید ـ در آن زمان، زنان مقنعه را پشت گوش میانداختند ـ وقتی زن از او گذشت، او را تعقیب کرد و از پشت او را مینگریست تا داخل کوچه تنگی شد و در آنجا استخوان یا شیشهای که در دیوار بود، به صورت مرد برخورد کرده آن را شکافت، همین که زن از نظرش غایب شد تازه متوجه گردید که خون به سینه و لباسش میریزد، با خود گفت: نزد رسول خدا میروم و جریان را به او خبر میدهم. رسول خدا از او پرسید چه شده است؟ جوان جریان را عرض کرد. سپس جبرئیل نازل شد و حفظ حجاب و زینت را بر زنان مسلمان واجب نمود تا مردان مسلمان حفظ شوند.
اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو
دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۱۲:۴۱ #10
من عشق فعف ثم مات مات شهیدا
آن کس که عاشق باشد و عفت پیشه کند تا بمیرد شهید مرده است.
خرم آن روز کزین منزل ویران بروم
راحت جان طلبم وز پی جانان بروم
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری