صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بایدها و نباید ها, در روابط دختران و پسران از نظر احتماع, واز نگاه قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بایدها و نباید ها, در روابط دختران و پسران از نظر احتماع, واز نگاه قرآن




    مقدمه

    روابط پسران و دختران جوان، در کشور ما به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است لذا بر اولیای خانه و مدرسه و به تبع آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی لازم است این مسأله را به طور علمی بررسی نمایند و از هر گونه تصمیم احساسی خودداری نموده و با شناخت کامل آسیب‏ها، زمینه‏ها و راهکارهای علمی و تخصصی با این انحراف برخورد نمایند زیرا به حکم «ولا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» باید از پیروی هر چیزی که بدان علم نداریم پرهیز کنیم. در هر اعتقاد یا عملی که تحصیل علم ممکن است، پیروی از غیر علم حرام است و زمانی اقدام و ارتکاب عملی جایز است که دلیل علمی آن را تجویز نماید. برای بررسی این معضل با سؤال‏هایی روبرو هستیم: 1ـ چه نوع روابطی، معضل اجتماعی به شمار می‏رود؟ 2ـ چه آسیب‏هایی در این زمینه جوانان ما را تهدید می‏کند؟ 3ـ زمینه‏های این روابط آسیب‏زا چیست؟ 4ـ چه راهکارهایی برای پیشگیری و هدایت صحیح وجود دارد؟
    ویرایش توسط فاطمه جان : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۷
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روابط آسیب‏زا

    ارتباط و برخورد پسران و دختران، امری اجتناب‏ناپذیر است زیرا بدیهی است که در جامعه، کوچه و خیابان، هنگام خرید و هنگام معاشرت‏ها و... نمی‏شود دیوار و حائلی بین دو جنس کشید. هنگامی که از روابط دختران و پسران به عنوان معضل اجتماعی و آسیب‏زا یاد می‏شود، منظور روابط پنهانی، غیر عادی و ناپخته‏ای است که به دور از هرگونه شناخت کافی بوده و به صورت هیجانی، تخیلات و رؤیاهای غیرواقعی صورت می‏گیرد. دختران و پسرانی که به منظور جلب توجه جنس مخالف و با هدف دوست‏یابی از بین آنان، ساعت‏ها در خیابان‏ها و اماکن عمومی از گوشه‏ای به گوشه دیگر می‏روند و بدون اینکه به روشنی بدانند به دنبال چه چیزی هستند، وقت و انرژی خود را تلف می‏کنند. گاهی اوقات افرادی مانند خود را می‏یابند و روابط نامتعادلی برقرار می‏کنند، لکن در نهایت با احساس سرخوردگی و بیهودگی و نیز احساس بیزاری از خود به خانه باز می‏گردند. تعالیم انسان‏ساز اسلام، این نوع روابط را نهی می‏کند نه اینکه زنان و دختران را از جامعه طرد نماید و از هر نوع حضور و فعالیت‏های آنان و برخورد و ارتباط زنان و مردان جلوگیری کند. اسلام، حفظ حریم میان زن و مرد، عفت و حیاء را مورد تأکید قرار می‏دهد. قرآن کریم یک نمونه از روابط سالم را بیان می‏کند؛ دختران حضرت شعیب برای سیراب کردن گوسفندان صبر کردند تا مردان از سیراب کردن گوسفندانشان فارغ شوند و به کناری بروند. و هنگامی که یکی از دختران شعیب از طرف پدر مأمور شد تا حضرت موسی را به خانه دعوت کند با کمال وقار و حیاء با موسی سخن گفت و حضرت موسی نیز بعد از قبول دعوت به دختر شعیب فرمود: راه را به من نشان بده و خودت پشت سر من بیا. برای اینکه ما دودمان یعقوب به زنان نگاه نمی‏کنیم. این الگوی شایسته به ما نشان می‏دهد که می‏شود زنان و مردان در جامعه با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال حریم یکدیگر، حیاء و عفت خود را نیز حفظ کنند.
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هشدارها


    زندگی صحنه ی عبرت ها و کسب تجربه هاست . باید حادثه ها را با تامل و درنگ بنگریم و هرگز اجازه ندهیم تا یک شکست چند بار تکرار شود . دام گستران و فریب کاران همواره به سراغ کسانی می روند که از تجربه و اگاهی کمتری برخوردارند تا زمینه ی سقوط آنها را فراهم کنند .

    علی (ع): «من قلت تجربته خدع و من کثرت تجربته قلت غرته .» ان که تجربه اش اندک است فریب می خورد و ان که تجربه اش بسیار است کمتر فریب می خورد .

    خودنمایی : تمایل به خودنمایی و جلوه گری از نیازهای طبیعی دختران و زنان است که اگر به صورت مثبت و صحیح از ان استفاده شود می تواند محیط خانواده را گرم کند . اما اگر بی حد و مرز باشد نه تنها سازنده نیست بلکه افتی است بر جامعه و هم بر شخصیت خود فرد .
    انگیزه های خودنمایی : الف-ایجاد مقبولیت و حبوبیت در جامعه و کسب شخصیت . ب-جذب همسر مناسب. ج-هوسرانی و خوش گذرانی .د-ارضای حس خود کم بینی .
    پی امد و اثار خودنمایی :الف-ذلت . ب- فساد .ج- سرد شدن کانون گرم خانواده . قران می فرماید : «و لا تبرجن تبرج الجاهلیة » زینت های خود را اشکار نکنید چنان که در زمان جاهلیت می کردند

    عصمتیان را به مقام جلال
    جلوه حرام است مگر با حلال
    دیده به هر روی نباید گشاد
    پای به هر کوی نباید نهاد
    حضرت علی (ع) می فرمایند : «حفاظت زن از الودگیها مفیدتر است به حال او و ماندگارتر است برای زیبایی اش .»

    اختلاط پسران و دختران : یکی از خطرهایی که برای دختران و پسران مطرح است مسئله ی اختلاط است که موجب مفاسد اجتماعی می شود .
    پیامبر (ص) فرمود : با عدوا بین انفاس الرجال و النساء فانه اذا کانت المعاینة واللقاء کان الداء الذی لا دواء له . «زنان و مردان نامحرم را از یکدیگر جدا کنید زیرا اگر بین انها امیختگی باشد درد بی درمان جامعه ی شما را فرا خواهد گرفت .
    چند نمونه از مفاسد اجتماعی اختلاط پسران و دختران :
    1-شیوع فساد و فحشا در جامعه.
    2-مزاحمتهای خیابانی و نا امنی برای زنان و دختران .
    3-متلاشی شدن نظام خانواده و بالا رفتن امار طلاق.
    4-پایین امدن رشد تحصیلی و بعکس در کلاسهای غیر مختلط ، میزان موفقیت بالا رود و امروزه بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که برای موفقیت بیشتر دانش اموزان دختران را از پسران جدا نمایند . رئیس انستیتوا ماکس پلانگ المان می گوید : کلاسهای درسی غیر مختلط موفقیت درسی دختران و پسران را بالا می برد .
    اعتماد به دیگران : اعتماد از بزرگترین سرمایه های جامعه است و در منابع اسلامی سفارش های بسیاری در باره ی اعتماد و همدلی واردشده است . اما در همان حال بر زنان است



    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعتماد به دیگران : اعتماد از بزرگترین سرمایه های جامعه است و در منابع اسلامی سفارش های بسیاری در باره ی اعتماد و همدلی واردشده است . اما در همان حال بر زنان است که به مردان اعتماد نکنند .


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آسیب‏شناسی

    الف ـ آسیب روانی: فقدان حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت‏های بی‏بند و بار، هیجان‏ها و التهاب‏های جنسی را فزونی می‏بخشد. غریزه جنسی، غریزه‏ای نیرومند، عمیق و دریاصفت است، هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش‏تر می‏گردد؛ همچون آتشی که هر چه به آن بیشتر خوراک بدهند شعله‏ورتر می‏شود. روح بشر فوق‏العاده تحریک‏پذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریک‏پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می‏گیرد. هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره دلی از هوس سیر نمی‏شود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی است و همیشه مقرون است با نوعی احساس محرومیت، دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماری‏های روانی می‏گردد. حال اگر در سطح جامعه، جاذبه‏های جنسی رواج یابد و دختر و پسر روابطی آزاد داشته باشند، جلوه‏گری‏های موجود در برخورد و حالات دختران موجب جلب توجه پسران شده، انحراف اذهان و آشفتگی فکر و دل آنها را در پی دارد. البته خود دختران نیز ضربه‏پذیر هستند زیرا چه بسیار دخترانی که سبب شوق دست‏یابی به نشانه‏های مقبول زیبایی و زنانگی به اختلالات روانی دچار می‏شوند. از طرف دیگر اگر در کوچه و خیابان، دلبری مرسوم گردد و جلوه‏گری، هنر دختران محسوب شود و در روابط دختر و پسر تجاذب و دلبندی به میان آید، دخترانی که از زیبایی لازم برخوردار نیستند، در فشار و استرس قرار می‏گیرند و همیشه احساس کمبود و حقارت می‏نمایند و لطمه‏های جدی بر روح و روان آنان وارد می‏سازد. آفت دیگر این است که افراد در این نوع روابط که معمولاً ناپایدار بوده و براساس سودجویی است نه تعهد، به شکست در عشق منتهی می‏شوند. و در نتیجه روح لطیف و با نشاط آنها گرفتار افسردگی می‏شود. ویل دورانت می‏گوید: «زنی که عاشق شد و معشوق خود را از دست داد، ممکن است این گمشده برایش جبران‏ناپذیر باشد. او روح خود را به تصویر خاصی پیوسته است و هر جا برود خاطراتش او را دنبال خواهند کرد.»
    عشق بازی‏های خیابانی قبل از ازدواج، آسیب دیگری نیز دارد و آن این است که دائماً از فاش شدن روابط گذشته و تأثیر آن بر زندگی آینده دچار تشویش خاطر و نگرانی هستند و این نگرانی اثر مخربی بر بهداشت روانی انسان می‏گذارد.
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب ـ آسیب اجتماعی: آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماعی است، آلوده کردن محیط کار به لذت جویی‏های شهوانی است. زیرا از طرفی شخصیت و کرامت زن را در حد یک کالا برای کام‏جویی مردان تنزل می‏دهد و امنیت روانی لازم را برای فعالیت اجتماعی او از بین می‏برد، و از طرف دیگر مردان، تمرکز حواس و دقت کافی را برای کارهای خود ندارند. هر چه روابط دختر و پسر ضابطه‏مندتر شود و جامعه از تحریکات شهوانی و جلوه‏گری‏های جنسی دور گردد، اجتماع سالم‏تر خواهد شد و افراد جامعه بهتر به کار خود رسیدگی کرده، جوانان در محیط کار، درس و دانشگاه راحت‏تر خواهند بود و به پیشرفت‏های بیشتری خواهند رسید.
    ج ـ آسیب خانوادگی: معاشرت‏های آزاد و بی حد و مرز در برخی خانواده‏ها زمینه بی‏بند و باری پسران و دختران را فراهم ساخته و ازدواج را به صورت یک وظیفه، تکلیف و محدودیت در آورده است. تفاوت جامعه‏ای که روابط جنسی را به محیط خانوادگی و کادر ازدواج قانونی محدود می‏کند با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده می‏شود این است که ازدواج در اجتماع اول، پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است. در سیستم روابط آزاد جنسی، پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می‏دهد و آن‏ها را ملزم می‏سازد که به یکدیگر وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان می‏بخشد. اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به نهان خانه زناشویی و محیط خانواده و در کادر ازدواج، پیوند زن و شوهری را محکم می‏سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می‏شود. پس آسیب اول، بی‏رغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده است. آسیب دیگر همان است که ویل دورانت می‏گوید: «مرد، نگران و مضطرب است که مبادا کسی پیش از او زنش را تصرف کرده باشد.» پسری که قبل از ازدواج با افراد زیادی ارتباط داشته است به هنگام ازدواج به هر دختری که نظر کند، می‏پندارد او نیز با پسرهای متعددی ارتباط داشته و پاک و عفیف نیست و در نتیجه روح بی اعتمادی و سوء ظن در جامعه اوج می‏گیرد و این همان چیزی است که قرآن کریم از آن نهی فرموده است «یـا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اجتَنِبوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثمٌ ولا تَجَسَّسوا ولا یَغتَب بَّعضُکُم بَعضـًا اَیُحِبُّ اَحَدُکُم اَن یَأکُلَ لَحمَ اَخیهِ مَیتـًا فَکَرِهتُموهُ واتَّقوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحیم» بنابراین روابط آزاد زمینه‏ساز بسیاری از سوءظن‏ها است.
    نکته دیگری که در جوامع آزاد و مختلط، خانواده‏ها را تهدید می‏کند این است که زن و مرد، همواره در حال مقایسه‏اند، مقایسه آنچه دارند با آنچه ندارند و آنچه ریشه خانواده را می‏سوزاند این است که این مقایسه‏ها آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می‏زند.
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زمینه‏ها و راهکارها

    ما در این قسمت به عوامل ایجاد کننده این روابط و راههای پیشگیری آن می‏پردازیم و چون هر زمینه، راهکار مخصوص به خود را دارد، برای حفظ پیوستگی و انسجام مطلب در ذیل هر یک از زمینه‏ها، راهکار آن را نیز ذکر می‏کنیم.
    1ـ نگاه

    یکی از زمینه‏های ایجاد روابط ناسالم نگاه مسموم است. برای انسانی که حب شهوات برای او زینت داده شده است یک نگاه کافی است تا او را از خود بی خود کند و متحول سازد. نگاه، تیری است از تیرهای شیطان چه بسا نگاهی که حسرت‏های طولانی را در پی دارد. لذا حضرت علی(ع)می‏فرماید: «دیده‏ها شکارگاههای شیطانند» بعضی «نگاه‏ها»، ویروس «گناه» منتشر می‏کنند پس فاصله چندانی بین نگاه و گناه نیست. کنار هر گناه دو فرمان است: شیطان می‏گوید: «چشم بدوز» خدای رحمان می‏گوید: «چشم و دیده فرو بند» تنها راهکار آسودگی دل و برچیدن این زمینه همان است که قرآن کریم می‏فرماید: مؤمنان نگاه خود را از نامحرم بگردانند. «قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضّوا مِن اَبصـرِهِم» و در روایات نیز آمده است که کسی که چشم خود را فرو بندد دل را آسوده کند. از پشت به زنان نامحرم نگاه نیفکنید. از رو به رو به زن نامحرم خیره نشوید. و اگر به طور اتفاقی نگاه به نامحرم افتاد چشم را بگردانید. و بار دیگر نگاه خود را به وی نیفکنید. حفظ نگاه مخصوص مردان نیست؛ زلیخا اسیر نگاه شده بود و زنان مصر با دیدن یوسف دست خود را بریدند. لذا قرآن کریم به زنان مؤمن نیز دستور می‏دهد که چشم را از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند. لذا هنگامی که مردی نابینا خدمت رسول خدا(ص) آمد، آن حضرت از همسران خود خواست که جلسه را ترک کنند و پشت پرده قرار بگیرند. آنان با تعجب گفتند: «وی کور است.» حضرت فرمود: «شما که کور نیستید و او را می‏بینید.» و الگوی زنان عالم حضرت زهرا(س) فرمودند: «خیر زن در آن است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند.»
    زدست دیده و دل هر دو فریاد
    که هر چه دیده بیند دل کند یاد
    بسازم خنجری نیشش زفولاد
    زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
    ویرایش توسط ازاد : ۱۳۸۸/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۰:۰۰
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام صادق (علیه السلام) فرموده است :

    « نگاه تیری است ازتیرهای شیطان که مسموم است وچه بسیار نگاه هایی که حسرت های طولانی به دنبال آورد .»



    امام علی (علیه السلام) فرموده است :

    «آن کس که چشم خود را کنترل کرد ، قلب خویش را ازناراحتی ها رهانید .»



    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۸/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۱:۳۱
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1,007
    تشکر:
    1
    حضور
    17 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2ـ خودآرایی و خودنمایی

    یکی دیگر از علل گرایش جوانان به جنس مخالف، خودآرایی و خودنمایی است. خودآرایی ناپسند نیست بلکه خودآرایی به قصد خودنمایی در برابر نامحرم ناپسند است زیرا زمینه فساد جوانان است. جوان در این سن، در برابر هزارها محرک که قبلاً آن‏ها را حس نمی‏کرد، حساس می‏گردد. بعضی از صداها این حساسیت را بر می‏انگیزد... بعضی از حرکات این حساسیت را نیرو می‏دهد، بعضی از مناظر در جلب آن بیش از همه مؤثر است، رنگها در فصل عشق غوغایی بر پا می‏کند و رنگ سرخ منادی تملک و تصرف است» اگر جوان در معرض این همه محرک‏های قوی قرار بگیرد، دریای شهوت او طوفانی می‏شود و «غریزه جنسی، مخصوصاً در پسران، تا سر حد وجدان نفوذ کرده و تحریکات شهوانی همچون تصادم امواج به ساحل، شروع به مبارزه می‏نماید.»
    قرآن کریم برای برچیدن این زمینه فساد به زنان مؤمن دستور می‏دهد که در خانه‏های خود بنشینند و مانند زنان جاهلیت نخست، خودنمایی نکنند. زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می‏شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند. منظور از «زینت زنان» مواضع زینت است زیرا اظهار خود زینت از قبیل گوشواره و دست بند حرام نیست پس مراد از اظهار زینت، اظهار محل آنهاست. زنان مؤمن نباید پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود. طبیعی است که جوان جذب می‏شود. جوانی از انصار رسول خدا(ص) در کوچه‏های مدینه زنی را دید ـ در آن زمان، زنان مقنعه را پشت گوش می‏انداختند ـ وقتی زن از او گذشت، او را تعقیب کرد و از پشت او را می‏نگریست تا داخل کوچه تنگی شد و در آنجا استخوان یا شیشه‏ای که در دیوار بود، به صورت مرد برخورد کرده آن را شکافت، همین که زن از نظرش غایب شد تازه متوجه گردید که خون به سینه و لباسش می‏ریزد، با خود گفت: نزد رسول خدا می‏روم و جریان را به او خبر می‏دهم. رسول خدا از او پرسید چه شده است؟ جوان جریان را عرض کرد. سپس جبرئیل نازل شد و حفظ حجاب و زینت را بر زنان مسلمان واجب نمود تا مردان مسلمان حفظ شوند.
    اگه دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
    غیر دل چیزی ندارم که بدونم لایق تو

    دلمو از مال دنیا به تو هدیه داده بودم
    با تموم بی پناهیم به تو تکیه داده بودم....




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من عشق فعف ثم مات مات شهیدا

    آن کس که عاشق باشد و عفت پیشه کند تا بمیرد شهید مرده است.
    خرم آن روز کزین منزل ویران بروم

    راحت جان طلبم وز پی جانان بروم

  12. تشکرها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود