جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند اجازه مى‏دهد تا افراد معلول و ناقص‏الخلقه متولد شوند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند اجازه مى‏دهد تا افراد معلول و ناقص‏الخلقه متولد شوند؟





    چرا خداوند اجازه مى‏دهد تا افراد معلول و ناقص‏الخلقه متولد شوند؟خداوند نمى‏خواهد هيچ نوزادى ناقص‏الخلقه به دنيا بيايد، اين گونه نوزادان در اثر اشتباهات والدين (به صورت عمدى يا سهوى) به دنيا آمده‏اند كه از نظر پزشكى نيز بسيارى از اين عوامل شناخته شده است.
    اگر سؤال شود كه چرا خداوند اشتباهات آنان را جبران نمى‏كند؟ در پاسخ مى‏گوييم: خداوند آفرينش را بر اساس حكمت و علل و اسباب آفريده و اگر بخواهد با قدرت خود اشتباهات ما را در طبيعت اصلاح كند، بايد نظام آفرينش را به هم بزند.
    مثلاً؛ جاذبه براى زمين يك حكمت و ارزش است. اين جاذبه است كه سبب بارش باران مى‏شود. حال اگر بگوييم به خاطر سقوط كودكى يا انسانى يا هواپيمايى، جاذبه را از زمين بگيريم، علاوه بر از هم پاشيدن نظام خلقت، چه بركاتى را بايد از دست بدهيم. مانند اين است كه دانش‏آموزى در امتحان جغرافى، مكان كوه هيماليا يا اقيانوس اطلس را اشتباه نوشته باشد، آيا خداوند بايد جاى كوه و اقيانوس را عوض كند؟!
    اگر ظالمى سنگى را به صورت مظلومى پرتاب كرد، آيا خداوند بايد قبل از رسيدن سنگ به صورت او، سنگ را پنبه كند يا صورت او را ضربه ناپذير كند؟!
    اگر كسى را در زمستان به داخل استخر آب سردى هُل داديم، خداوند بايد آب استخر را گرم كند؟
    اگر مسافرى راه شهرى را به اشتباه رفت، آيا خداوند بايد شهر را جابجا كند؟!
    كسانى كه توقّع دارند خداوند از قدرت خودش خلاف‏هاى عمدى و سهوى انسان‏ها را جبران كند، اگر كمى فكر كنند، خواهند فهميد كه نتيجه‏ى اين توقّع آن است كه هيچ چيز در جاى خود نباشد و يك نظام هرج و مرجى به وجود آيد و همه چيز در هر لحظه در حال تغيير و تحوّل باشد و قدرت تدبير و برنامه‏ريزى از عقلا گرفته شود.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    155
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موضوع جالبی بود......



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    پيدايش افراد ناقص الخلقه علاوه بر مسأله امتحان و آزمايش تابع نظام ضروري علت و معلولي است كه نظامي ذاتي و تكويني است و تخلف ناپذير است، ضمن آنكه آزمايشي نيز براي خود فرزند و والدين مي باشد; هم چنان كه فرزند سالم نيز امتحان و آزمايش است. در اين روند نيز به كودك ظلمي نشده است; زيرا همه انسان ها در اين دنيا در بوته آزمايشند، به اين معنا كه خداوند به هر يك ابزارهايي جهت تلاش و عمل براي تكامل نهايي عطا فرموده و اين دنيا را مقدمه اي براي رسيدن به سعادت جاوداني قرار داده است و در محاسبه قيامت، كنش هاي هر كس را به تناسب امكانات، ابزارها و نعمتهايي كه در دنيا عطا فرموده خواهد سنجيد و نسبت به محروميت ها و دشواري هايي كه شخص در اين جهان تحمل نموده و نسبت به آن شكر و صبوري پيشه كرده است، درجات عظيمي عطا خواهد نمود، به گونه اي كه ديگران آرزو خواهند كرد كه: اي كاش در دنيا آن دشواري ها، ناملايمات و محروميت ها را مي كشيديم و اكنون از ثمرات شيرينش بهره مند مي شديم.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    سلام
    موضوع خیلی جالبه.من فکر کنم از دید مادی و معنوی باید مورد بررسی قرار بگیره.چون یکی قدر عافیت را باید بدونیم و دوم به بحث قدرت خالق برسیم.چون الان میخام برم انشالله سری بعد کامل توضیح میدم
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    از نـظـر فـقـه اسـلامـی, اصـل در خـلـقـت صـحـت و تندرستی است و نقص و مرض بر خلاف اصل نخستين می باشد . بـرای هـمـيـن جـهت, اصل نخست در كالای فروشیی اين است كه بی عيب ونقص باشد, هر چند صحت در متن قرارداد نوشته نشود و يا به زبان نيايد.
    قرآن مجيد در بيان آفرينش انسان يادآور می شود كه او را به تدريج به قله تكامل می رساند , چنانكه می فرمايد: (ثم انشاناه خلقا آخر فتبارك اللّه احسن الخالقين) (1). آنگاه او را به عالی ترين آفرينش درآورد, برتر است خدا كه بهترين آفرينندگان است. قـرآن, در مـورد ديـگر يادآور می شود كه خدا انسان را به بهترين وضع و شكل آفريده است: لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم (2). ما انسان را به بهترين شكل آفريديم. اين آيات می رساند كه اصل در آفرينش انسان, بی نقص و بی عيب بودن است.
    و اگر انسانی فاقد چنين كمال می گردد, وجود او استثنائی است كه بر قانون خلقت وارد می شود. بـار ديـگـر قـرآن يادآور می شود كه خداوند انسانها را از شكم مادران بيرون می آورد, در حالی كه كوچكترين آگاهی ندارند و آنان را از طريق ابزار شناخت مانند چشم وگوش و دل با جهان خارج آشـنـا می سازد و از اين طريق معلوماتی را به دست می آورد: (و اللّه اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع و الابصار والافئده لعلكم تشكرون) (3).
    خداوند شماها را از شكم مادران بيرون آورد در حالی كه چيزی نمی دانستيد و برای شما گوش و چشم و دل قرار داد تا سپاسگزار باشيد. اين آيه تلويحا می رساند كه اصل نخست در آفرينش انسان, وجود چنين ابزارها است. و اگر انسان فاقد چنين ابزارها گشت, طبعا استثنائی در خلقت است. قرآن انسان را به عنوان عالی ترين قدرتمند كه بر زمين و دريا تسلط دارد, معرفی می كند: (و لقد كرمنا بني آدم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات وفضلناهم علی كثير ممن خلقنا تفضيلا) (4).
    ما به فرزندان آدم برتری بخشيديم. و آنان را بر بيابان و دريا مسلط ساختيم واز پاكيزه ها روزی داديم. و بر بسياری از آنچه كه آفريده ايم برتری بخشيديم.
    اين گونه آيات كه بيانگر موقعيت بلند انسان از نظر جسم و تن و روح و روان است , می رسانند كه انـسان های ناقص الخلقه كه كمبودی بر تن و يا روان دارند, ازضايعات خلقت و به گونه ای تخلف از قـانون آفرينش به شمار می روند كه خدای عزوجل طراح آن می باشد , و هرگز برنامه خلقت بر اساس نقص و كمبود نبوده است و هر نوع پديده ای بر خلاف كمال, جنبه ثانوی و استثنائی دارد.

    1. سوره مومنون، آیه 15.
    2. سوره تین، آیه 5.
    3. سوره نحل، آیه 81.
    4.سوره اسراء، آیه 73.

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علت به دنیا اومدن افراد ناقص الخلقه جهشهای هنگام جنینی هست که امکان داره مثبت هم باشن. البته مسلما خدا کاری به این جهشها نداره و یا نمیتونه جلوشون رو بگیره. تمامی براهنه ای هم که آوردید غیر علمی هست و با صفات خدا غیر سازگاره. معمولا شخصی که چیزی نمیدونه آزمایش میکنه، نه کسی که همه دان و عالم و علیمه.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    بحث پيرامون انسانهای استثنائی از چند جهت پر اهميت است:
    1- عامل اين نقائص و استثناءها چيست؟
    2- چگونه می توان از اين پديده های استثنائی پيشگيری به عمل آورد؟
    3- آيا اين نوع ضايعات با عدل الهی منافات دارد؟
    4- آيا در قلمرو تكليف كه همه انسانها در پيشگاه خدا مسئوليت دارند پايه مسئوليت اين نوع انسانها بسان ديگر انسانها است يا با هم تفاوتهائی دارند؟
    که ما تا حد امکان به تبیین هر یک از این موضوعات می پردازیم:
    بررسی عوامل پديده های استثنائی در انسان، جنبه های علمی دارد كه علم امروز توانسته است برقسمتی از اين عوامل دست يابد و علل اين نوع فرزندان استثنائی را تعيين كند.
    دانش بشری در پرتو تجربه، اموری از قبيل الكل، مواد مخدر، سيگار، آميزشهای حرام و تا حد زيادی وراثت را علل اين نوع پديده ها معرفی می كند و در اين قسمت بيش از همه پافشاري می نمايد. ولی متأسفانه تعيين كنندگان اين نوع عوامل، ناصحان مشفقی هستند كه سخنان و طرحهای آنان ضمانت اجرایی ندارد و خود در محيطی سخن می گويند كه در آنجا الكل به جای آب مصرف می شود، و آميزشهای حرام، خلاف قانون به شمار نمی رود . لذا علل اين نوع پديده های استثنائی در غرب، در عوامل ياد شده خلاصه گرديده است.
    در حالی كه غرب روی اين عوامل اصرار دارد، ولی علل پيدايش چنين استثناها منحصر به عوامل ياد شده نيست. به گواه اينكه جهان اسلام كه برخی از اين عوامل در آن كمتر وجود دارد، از چنين آسيبها و استثناها مصون نمانده است. از اين لحاظ بايد گفت: يك رشته عوامل ديگری نيز پديد آورنده اين گونه انسانهای استثنائی می باشند.
    از نظر احاديث اسلامی، عواملی برای اين كار وجود دارد كه برخی را علوم و دانش های امروز بشر تصديق می كند. ولی برخی ديگر با علوم محدود انسان قابل تفسير و توجيه نيست از اين جهت نبايد آنها را به بهانه اينكه اين نوع عوامل در علم به رسميت شناخته نشده اند كنار بگذاريم.
    وحی، ابزار شناختی است كه هرگز خطا نمی پذيرد و اگر صدور اين احاديث از مقام وحی، قطعی و استوار باشد، به طور مسلم عوامل معرفی شده، از اسباب پيدايش انسانهای ناقص الخلقه خواهد بود.
    اصولاً بايد توجه نمود علم، بخش كمی از مجهولات انسان را حل كرده و پرده از آنها برداشته است و اقيانوس بيكران جهل بشر، گسترده تر از آن است كه با نورافكنهای ناتوان عقل و خرد، همه نقاط آن روشن گردد. بيجاره كسی است كه به علم نارسا و دانش كوتاه خود بنازد و گزارشهای آموزگاران الهی را ناديده بگيرد. بنابراين آنچه كه در آن احاديث، علل پيدايش آن نوع پديده های معرفی شده اند، گزارشهائی است كه بايد قلمرو علم قرار گيرد، شايد در آينده سر پنجه علم پرده از روی آنها بردارد.
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۱:۲۸

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    آنچه از احاديث اسلامی استفاده می شود این است که قسمت اعظم اين نقيصه ها مربوط به جهل و نادانی والدين نسبت به وظائف خود درباره همسران و نحوه آميزش و كيفيت پرورش فرزندان است. به يك معنی، اين نقيصه ها و كمبودها، غرامتی است كه پدران و مادران در مقابل جهل و نادانی خود می پردازند. که برخی از اين عوامل عبارتند از:
    الف- سوء تغذيه
    .
    احاديث اسلامی، سوء تغذيه را مايه پيدايش اين نوع كمبودها دانسته و حُسن تغذيه را يك نوع پيشگيري تلقی كرده اند.
    1- پيامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود:به زنان باردار «به» بخورانيد زيرا اين ميوه مايه زيبائی كودك وحسن خوی او خواهد بود «اطعموا السفرجل فانه يحسن اولادكم» (بحارالانوار، 63/176)
    2- مردی محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شد، در حالی كه فرزند ضعيف و ناتوان او همراه وی بود. امام از آن مرد سؤال كرد: چرا فرزند تو لاغر است؟ آن مرد يادآور شد كه فرزندم عليل و ناتوان است. امام فرمود: به او مقداری «قاووت» بده زيرا اين غذا مايه رشد گوشت و استحكام استخوان می گردد (بحار، 101/105)

    اين نمونه ای بود از احادیثی كه تغذيه مادر را در دوران بارداری، و تغذيه خود كودك را در صحت و تندرستی نوزادان كاملا مؤثر دانسته، از اين نظر، آنچه را كه بهداشت امروز در دوران بارداری برای مادران تكليف می كند يك وظيفه اسلامی است كه بايد از آن پيروی كرد و همچنين دستوراتی كه پزشكان برای رشد نوزادان سفارش می كنند، همه و همه جزء برنامه های اسلامی است. حال كه در پرتو پيشرفت علوم طبيعی، انواع ويتامين ها، كشف شده و به صورت بهداشتی در اختيار مادران قرار گرفته است، می توان مطابق دستور پزشك بر قسمتی از اين مشكلات پيروز آمد، و نوزادان استثنائی را به حد كمتر رسانيد.
    ب- وراثت

    وراثت اصلی است كه اسلام آن را كاملاً محترم شمرده و بر آن صحنه نهاده است. اگر علم «ژنتيك» در غرب علم نوظهوری است، اما قانون وراثت به صورت كلی در قرآن و احديث اسلامی وارد شده است و طب سنتی و تجربه های ديرينه مردم، بر آن صحه نهاده اند. قرآن مجيد ميفرمايد:
    «وَالْبَلَدُ الطَّيبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِاذْنِ ربهِ والذي خبثَ لا يَخْرُجُ اِلانكِداً» (اعراف/57)
    سرزمين پاكيزه، گياه آن به امر پروردگار به خوبی بيرون می آيد ولی سرزمين شوره زار جز گياه كم در آن نمی رويد.

    اين آيه كه جنبه مثلی دارد، اشاره به قانون وراثت است و اينكه تندرستی و بيماری پدر و مادر، در رشد كودكان كاملاً مؤثر است. پس به قطع می توان گفت قسمتی از اين نقصيه ها مربوط به پدر و مادر است كه در فرزند تجلی ميكند.

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    و ما در اين مورد نمونه هائی را يادآور ميشويم:
    1- امير المؤمنان(علیه السلام) فرمود:«هرگز با دختران كم عقل و ابله ازدواج نكنيد، زيرا همنشينی آنان مايه ناراحتی و روان آميزش با آنها مايه تباهی فرزندان است» (وسائل الشيعه، 14/94)
    2- رسول گرامی صلی الله علیه وآله فرمود: «با خويشاوندان نزديك ازدواج نكنيد، زيرا ميوه چنين ازدواجی، ناتوانی و لاغری فرزندان شما خواهد بود» (المحجة البيضا، 3/94)

    ج- آميزش در ايام معذوريت.
    اسلام، دوران تقاعد (حیض) را برای زن، دوران نقاهت و يك نوع ناراحتی توام با نياز به استراحت تلقی می كند، در حالی كه در برخی نوشته ها منسوب به شرائع آسمانی اين دوره از زندگی زن به صورت بدی تفسير می شود. تا آنجا كه اين گروه از زنان را در ايام تقاعد يك موجود ناپاك فرض می كنند كه بايد غذا و زندگی او را جدا كرد و با او بسان يك حيوان نجس العين رفتار نمود. در مقابل، اسلام اين حالت را نقاهت تلقی می كند وچنين می فرمايد:
    «يَسْئلونَكَ عَنِ المَحيضِ قَلْ هُوَ اَذَيَّ فّاعْتَزلوا النساء في المحيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّي يَطْهُرْنَ» بقره/223
    [از تو درباره زن حائض سوال می كنند بگو دوران قاعدگی دوران ناراحتی زنان است و بايد در چنين ايام از نزدیكی با آنان خودداری كرد. آنگاه كه پاك و تميز شدند با آنان نزديكي نمائيد].
    انعقاد نطفه در ايام قاعدگي زن يك مسئله بعيد است نه محال. از اين جهت هيچ بعيد نيست كه در چنين وضعی، نزديكی مايه انعقاد نطفه فرزند شود ولی بايد توجه نمود كه چنين فرزندی صالح و تندرست نخواهد بود زيرا پدر تخمی را در سرزمين ناقابل و متعفن افشانيده است.
    امام صادق(علیه السلام) می فرمايد:«افراد كريه المنظر و بدقيافه ميوه هاي تلخ و بدرنگ آميزش های دوران قاعدگی زنان است». (المحجمه البيضا، 3/113)
    در حديثی نزديكي با همسر در دوران تقاعد مايه ابتلای فرزند به بيماری جذام و پيسی دانسته شده است (بحارالانوار، 100/283)
    د- آداب آميزش
    آميزش زن و مرد اجابت يك درخواست فطری است. در حالی كه اين كار، يك عمل طبيعی و غريزی است، ولی در اسلام آدابی برای آن بيان شده است كه تخلف از آن مايه تباهی فرزند می شود.
    علم بشر هر چند بر بسياری از اسرار اين نوع آداب و دستورات پی نبرده ولی اميد است كه پيشرفت علم بر اسرار اين آداب دست يابد
    . (رک: وسائل الشيعه، ج 14)

  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود