صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه 277 سوره "بقره " و حزن واندوه مومن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آيه 277 سوره "بقره " و حزن واندوه مومن




    سلام.
    در اين آيه شريفه مي خوانيم :
    همانا آنان كه اهل ايمان و نيكوكارند و نماز به پا دارند و زكات بدهند آنان را نزد پروردگارشان پاداش نيكو خواهد بود و هرگز ترس و بيمي از حوادث آينده و اندوه و غمي از گذشته نخواهند داشت.

    طبق اين آيه ( به نظر من ) اين استنباط مي شود كه هر كس چنين كند در زندگي هرگز غم و اندوهي به او نمي رسد. دقيقا همان چيزي كه خود آيه مي گويد.از طرفي هم مثلي هست كه مي گويد هر كه در اين درگه مقرب تر است جام بلا بيشترش دهند.

    بالاخره بايد به كدوم از اين موارد اعتماد كرد.(البته من خودم آيه رو قبول دارم) اما آيا پاك تر و معصوم تر از معصومين كسي را سراغ داريم؟آنها كه اعمالشان به بهترين نحو انجام مي شد پس چرا مدام غمي در دل داشتند؟بطور مثال حضرت علي كه غم و غصه هاي خود را (جانم فداي ايشان) با چاه مي گفتند....يا ساير امامان.

    از طرفي اگر فرض را بر شعر فوق بگذاريم و بگوييم چون پيش خدا عزيزيم بايد به ما غم و انده برسد پس اين آيه چه مي گوييد؟بالاخره به كدام طرف بايد اطمينان كرد؟مگر مي شود كسي در زندگي غم و اندهي نداشته باشد؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    دوستان واقعا كسي جوابي براي سوال من ندارند؟

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    در اين آيه شريفه مي خوانيم :
    همانا آنان كه اهل ايمان و نيكوكارند و نماز به پا دارند و زكات بدهند آنان را نزد پروردگارشان پاداش نيكو خواهد بود و هرگز ترس و بيمي از حوادث آينده و اندوه و غمي از گذشته نخواهند داشت.

    طبق اين آيه ( به نظر من ) اين استنباط مي شود كه هر كس چنين كند در زندگي هرگز غم و اندوهي به او نمي رسد. دقيقا همان چيزي كه خود آيه مي گويد.از طرفي هم مثلي هست كه مي گويد هر كه در اين درگه مقرب تر است جام بلا بيشترش دهند.

    ؟
    باسلام
    ----------------

    در مورد این که گفته اند هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند من قبول ندارم زیرا این سخن انسان است تفاوت سخن خدا با سخن انسان در این است که انسان حرفش نیاز به تایید دارد یعنی باید راستی آزمایی شود .

    اما سخن خدا نیازی به راستی آزمایی ندارد .
    منتهی ممکن است نیاز به تشریح داشته باشد .

    در این ایه هم که شما آورده اید نیاز به تشریح دارد گاهی اتفاقاتی می افتد مانند زلزله بم گرد وغبار در غرب و جنوب غرب خشکسالی در کویر
    از طرفی آیه ای هم داریم که خدا به پیامبر می گه تا تو در میان آنها باشی عذاب بر آنها نازل نمی شود .

    ویا در یکی از آیه های سوره اسرا می گوید آنها قصد داشتند تو را از زمین اخراج کنند اگر چنین می کردند زمان کوتاهی نمی گذشت که آنها با عذاب ما کاملا نابود می شدند.

    پس به نظر من همه انسانها قدری نمره منفی دارند یعنی وقتی یک بلایی مثل خشکسالی و یا گرد وغبار و یا سیل و طوفان و یا بیماری واگیر می آید ناقض این آیه نیست و فردی یا اجتماعی که به بلا گرفتار هستند نمرات منفی دارند و الی اگر اجتماع تمام کارهاش مثبت و مورد قبول خدا باشد برکات خدا زیاد می شه و عذاب و گرفتاری محو می شه به جز مرگ طبیعی که در ذات این دنیا است و کارش نمی شه کرد.

    در مورد اینکه حوادثی مانند خشک سالی را حوادث طبیعی می نامند من قبول ندارم حوادث طبیعی جز به اراده خدا روی نمی دهد مثلا تشکیل گرد وغبار و ناراحتی مردم چگونه بوجود می آید علتش کم بارانی است و علت کم بارانی چیست علتش اراده خداست .

    چون که خداوند در قران گفته است ما باران را بر زمین مرده می فرستیم در مورد رعد و برق گفته ما صاعقه را می فرستیم پس به هرکس بخواهیم اصابت می کنه یعنی اینکه وقتی کسی به صاعقه یا بیماری و یا غم و ترس گرفتار می شه یک حادثه طبیعی نیست بلکه گرا گیری شده است و علت آن هم گناه است نه نماز خواندن پس جمله هرکس در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند درست نیست زیرا خداوند کار غیر عقلانی نمی کنه مثلا آدمی رو به دلیل راستگویی و انجام کار درست مجازات نمی کند اینها دروغها یی است که از روی وهم خیال به خدا نسبت داده اند


    ----------------


    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۱:۲۸
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    مثلا تشکیل گرد وغبار و ناراحتی مردم چگونه بوجود می آید علتش کم بارانی است و علت کم بارانی چیست علتش اراده خداست .
    همه ي ما نحوه چرخه طبيعت بخصوص چرخه باران را خوانده ايم.علت كم باراني نبود بخار آب كافي و نبود ذرات معلق به اندازه لازم در قشر مطلوب آسمان است.اگر توضيح بيشتري در مورد چگونگي چرخه آب خواستيد در خدمتم.

    ما صاعقه را می فرستیم پس به هرکس بخواهیم اصابت می کنه یعنی اینکه وقتی کسی به صاعقه یا بیماری و یا غم و ترس گرفتار می شه یک حادثه طبیعی نیست بلکه گرا گیری شده است و علت آن هم گناه است
    پس از اين به بعد اگر در اخبار شنيديم كه فردي در روستايي دچار رعد و برق شده بايد خوش حال شويم.چرا كه او طبق تعريف شما گناه كار بوده است و خدا او را اينگونه مجازات كرده است.و باز هم طبق تعريف شما نبايد هيچ راه حلي در مورد خنثي كردن اثر رعد و برق انجام داد چرا كه اين كار ها گرا گيري شده است.

    پس جمله هرکس در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند درست نیست
    زیرا خداوند کار غیر عقلانی نمی کنه مثلا آدمی رو به دلیل راستگویی و انجام کار
    درست مجازات نمی کند اینها دروغها یی است که از روی وهم خیال به خدا نسبت داده اند
    پس شما جريان حضرت ايوب را چگونه تشريح مي كنيد؟طبق حرف شما پس حضرت ايوب هم بايد كلي گناه كرده باشد كه خداوند آن همه مصيبت بر سرش آورد.يا مثلا امام حسين كه فرزندان خود را ...

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زمین واسمان ملک خداست




    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    همه ي ما نحوه چرخه طبيعت بخصوص چرخه باران را خوانده ايم.علت كم باراني نبود بخار آب كافي و نبود ذرات معلق به اندازه لازم در قشر مطلوب آسمان است.اگر توضيح بيشتري در مورد چگونگي چرخه آب خواستيد در خدمتم.


    ...

    با سلام
    -----------------------------
    ایراداتی که به جواب های من دادید نیاز به توضیح داره که به ترتیب توضیح میدهم

    در مورد توضیحاتی که در مورد چرخه اب دادید درست است اما علت اینکه باران کم می شود مورد سوال است اگر بخواهم دلیل قرانی بیاورم توجه شما را به زندگی یوسف جلب می کنم امدن باران توسط خدا مدیریت می شد دقیقا7 سال باران امد و 7 سال هم باران نیامد یا کم امد

    در مورد پدیده گرد و غبار هم من مطمئنم که خدا دخیل است از نظر قران هیچ برگی از درخت نمی افته هیچ قطره بارانی نمی باره مگر با اجازه خدا یعنی تمام کارهایی که ما انجام میدهیم به ان دلیل است که خدا اجازه میده یا ممانعت نمی کنه و تمام حوادثی رو که ما مانع میشویم مثلا با تعمیر جاده از تصادف جلوگیری می کنیم ان هم با اجازه خداست

    در قران اورده شده است که یک حاکم با ابراهیم مجادله کرد و گفت من خدا هستم چون که من ادمی را می کشم یا ادمی را عفو می کنم ان پیامبر گفت خدای من خورشید را ازمشرق در میاره شما از مغرب در بیار یعنی در استدلال این پیامبر حتی طلوع خورشید هم به دلیل اراده خداست

    حتی فاصله زمین تا خورشید هم حساب شده است زیرا اگر غیر این بود نوسانات دما موجب ترکیدن همه اجسام می شد و یا طوفانهای عظیم ایجاد می کرد
    چرا هنگام زلزله مسلمانان نماز ایات می خونند

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اجازه خدا در حوادث




    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست

    پس از اين به بعد اگر در اخبار شنيديم كه فردي در روستايي دچار رعد و برق شده بايد خوش حال شويم.چرا كه او طبق تعريف شما گناه كار بوده است و خدا او را اينگونه مجازات كرده است.و باز هم طبق تعريف شما نبايد هيچ راه حلي در مورد خنثي كردن اثر رعد و برق انجام داد چرا كه اين كار ها گرا گيري شده است.

    ...

    در مورد صاعقه ایا شما فکر می کنید خدا در بعضی از حوادث بیطرف است

    مثلا ایا میشه گفت در پدیده گرد و غبار یا رانش زمین یا زلزله خدا بیطرف است نقش خدا در این حوادث چیست

    و ایا به نظر شما اگر انسان علمی را اختراع کند که مثلا با ان هیچکس در اثر صاعقه دچار مرگ نشود معنی ان چیست ایا معنی ان این است که این حوادث خارج از حکومت خدا بوده یعنی طبیعی بوده و ما تونستیم بر طبیعت غلبه کنیم یا باید بگیم همه هستی در سیطره ملک و حکومت خدا است ولی ما توانستیم با اختراع علم خدا را به عجز در بیاریم یا بهتر است بگیم خدا اجازه داده ما با اختراع علم جلوی این حادثه را بگیریم

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایوب توسط شیطان مبتلا به بیماری شد نه توسط خدا




    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست

    پس شما جريان حضرت ايوب را چگونه تشريح مي كنيد؟طبق حرف شما پس حضرت ايوب هم بايد كلي گناه كرده باشد كه خداوند آن همه مصيبت بر سرش آورد.يا مثلا امام حسين كه فرزندان خود را ...

    چرا ایوب مبتلا شد خدا شیطان را مقصر در قضیه میداند و خدا با شفای ایوب او را از مشکلاتی که شیطان برای او ایجاد کرد رها کرد ولی صاعقه و حوادث مربوط به خدا هست و شیطان این قدرتها را ندارد

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    در مورد پدیده گرد و غبار هم من مطمئنم که خدا دخیل است از نظر قران هیچ برگی
    از درخت نمی افته هیچ قطره بارانی نمی باره مگر با اجازه خدا یعنی تمام کارهایی که ما
    انجام میدهیم به ان دلیل است که خدا اجازه میده یا ممانعت نمی کنه و تمام حوادثی
    رو که ما مانع میشویم مثلا با تعمیر جاده از تصادف جلوگیری می کنیم ان هم با اجازه خداست
    پس شما معتقديد كه اين گرد و غبار اخير بلايي از طرف خداست.بايد خدمتتون عرض كنم كه گرد و غبار اخير به خاطر بي تفاوتي مسولين نسبت به مالچ پاشي بر روي شن ها مي باشد.اما اينكه خدا هم دستور به جاري شدن گرد و غبار در شهر ها را داده است من نمي دانم و همين است كه مرا گيج كرده است چرا كه فعلا نمي توانم بفهمم كه آيا بايد بگويم خدا خواست يا اينكه بگويم انسان سهل انگاري كرده است.اما اگر واقعا اين كار از طرف خداست پس ما چرا بايد در مقابل خواست پروردگار قد الم كرده و بخواهيم آن را دفع كنيم؟آيا بايد در كار خدا دخالت كرد؟

    بحث ما دارد از مسير اصلي خود منحرف مي شود لذا بهتر است به اصل موضوع تاپيك بپردازيم.

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقش خدا در حوادث کجاست




    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    بحث ما دارد از مسير اصلي خود منحرف مي شود لذا بهتر است به اصل موضوع تاپيك بپردازيم.

    باید بگم که نه من و نه شما هیچ از بحث منحرف نشده ایم ما میخواهیم نقش انسان طبیعت و خدا را در رویداها ی زندگی را شناسایی کنیم
    چیزی که برای همه ملموس است این است که همه ما نقش انسان را در طبیعت می شناسیم مثلا اگر تنه درختی را دیدیم که شیره از ان جوشیده است و اثر برش شاخه ای روی ان است مطمئنیم که انسانی این شاخه را از تنه جدا کرده است و هزاران حادثه دیگر
    در مورد جایگاه نیروهای طبیعی هم ما اطلاعات کافی داریم
    مثلا واکنشهای فیزیکی و شیمیایی و مجموعه فعل و انفعالاتی که در دانشگاهها تدریس می شود و از طریق این علوم انواع وسایل درست شده است مثلا از خواص نوعی گاز دانشمندان توانستند یخچال را بسازند
    این نیروها برای انسانها شناخته شده است و اکنون هم تحقیقات در دانشگاههای دنیا در حال ادامه است
    اما اخیرا در دنیا علوم انسانی نیز رشد چشمگیری داشته است و ان اندیشه های انسانها در مورد روانشناسی و جامعه شناسی است این اندیشه ها و نظریات و قوانین انها اکنون در کشورهای غیر دینی به عنوان قوانین حقوقی مورد استفاده قرار می گیره این قوانین شباهت زیادی با تعالیم دینی مردم دین دار داره فقط تنها تفاوت ان این است که در این تعالیم خدا وجود ندارد
    انچه که سوال بر انگیز است در مورد ادیان و خداست زیرا ادیان منشا خدایی دارند همه دنبال نقش خدا در جهان هستی هستند یعنی اگر دانشمندان می گویند نحوه تولید باران این است پس خدا چی می گه که ما ابرها را هدایت می کنیم به زمین مرده مگر دانشمندان نمی گویند افتاب به زمین می تابد جایی هوا گرم تر از جای دیگر است و به علت کشش زمین هوای گرم و هوای سرد که چگالی متفاوت دارند تولید باد می کند و باد این ابرها را هدایت می کند و هواشناسی میتونه نحوه انتقال را پیش بینی کند پس خدا در این وسط چه کاره است
    من و شما و تمام مردمی که در یک خانواده مومن بدنیا امده اند دین را به ارث برده ایم اما حالا قصد داریم میان نظرات علمی دانشمندان و تعالیم خانواده و اجتماع یک رابطه منطقی برقرار کنیم

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    من و شما و تمام مردمی که در یک خانواده مومن بدنیا امده اند دین را به ارث برده ایم
    اما حالا قصد داریم میان نظرات علمی دانشمندان و تعالیم خانواده و اجتماع یک رابطه منطقی برقرار کنیم
    شما بهتر است اين موضوع را در تاپيك ديگري كه با نام " آيا بايد به دعا اكتفا كرد يا به علم نوين؟ " زده ام پيگيري كنيد.
    دراين تاپيك فقط به موضوع اصلي آن مي پردازيم.
    يا علي

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود