جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردم و فتنه ها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41

    مردم و فتنه ها




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام به دوستان گرامی.

    نمی دونم چیزهایی که براتون می نویسم به دردتون بخوره یا نه ولی به نظر خودم که بحث لازمیه و باید در این قضیه با تیزبینی و بصیرت وارد بشیم.

    مقدمه:

    1. وقتی که به صحنه های تاریخ نگاه می کنیم و افراد اون رو برانداز می کنیم می بینیم که خیلی ها از دید ما چه قدر ناجوانمردانه حق رو تنها گذاشتن و یا در مقابل حق جبهه گرفتن. مثلا در ماجرای جنگهائی که بعضی مسلمونها با حضرت علی علیه السلام داشتن شاید ما که امروز داریم تاریخ رو نگاه می کنیم پیش خودمون اصلا باورمون نشه که ممکنه یه روزی کسانی که تا دیروز به شدت از امیرالمومنین علیه السلام توی همه ی جریانات حمایت می کردن الان بخوان در مقابل اون حضرت، لشکر کشی کنن ( مثل زبیر ) و یا اینکه بی طرف باشن ( مثل سعد ) . داستانهای دیگه ی تاریخ هم مثل همینه.

    2. یک سوال: آیا این عدالته که عده ای در دوران های سخت تصمیم گیری به دنیا بیایند و دچار تکالیف سنگین باشند و عده ای در دوران های راحت تر؟

    جواب: قطعا خدا عادل است پس نباید مساله آن طوری باشد که ما در موردش فکر می کنیم بلکه هر دوره از زمانهای تاریخ، امتحانهای خود را دارد.
    خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

    أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ
    ( سوره ی عنکبوت/ آيه ی 2)


    آیا مردم گمان می کنند که به صرف گفتن ایمان آورده ایم به حال خود رها می شوند و آزمایش نمی شوند؟


    وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إيماناً
    فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124)
    وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ (125)
    أَ وَ لا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ في‏ كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لا يَتُوبُونَ وَ لا هُمْ يَذَّكَّرُونَ (126)
    ( سوره ی توبه / آيه ی 2)


    و هنگامی که سوره ای نازل می شود گروهی از ایشان می گویند چه کسی به واسطه ی این سوره ایمانش بیشتر شد؟
    اما مومنین این آیه ایمانشان را زیاد می نماید در حالیکه ایشان به دنبال بشارت هستند
    اما کسانی که قلبشان مریض است پس این سوره بر پلیدی های قبلی اشان می افزاید و آنان در حالی خواهند مرد که کافر هستند.
    آیا ایشان نمی بینند که در هر سال یک یا دو مرتبه امتحان می شوند ( امتحانی مهم ) سپس نه توبه می کنند و نه اصلا یاد آور این مسائل خواهند بود؟!


    ( چه آیات پر محتوایی است و جدا مثل این است که برای انسانهای امروزی نازل شده است.)

    پس نباید گمان کنیم که ما در دوره ای زندگی می کنیم که دچار اون امتحانها نمی شیم و امتحان خدا همیشه مثل امتحانهای از پیش تعیین شده نیست که تاریخی برایش مشخص شده باشه. پس باید آماده بود.


    3. همونطوری که رهبر عزیزمون فرمودند: این اواخر یکی از امتحانهای سنگین الهی برای ملت ما پدید اومد و اون انتخاباتی بود که اتفاق افتاد. حالا ما کاری نداریم که کدوم گروه حق بودند و کدوم گروه باطل. کی کجا راست گفت و کی کجا دروغ.

    اونی که مد نظر بنده است وضعیت کارنامه ی ما پیش خداست و اینکه توی این امتحان الهی - که یک امتحان جمعی بوده - با چه وضعیتی پیش خدا حاضر خواهیم شد. سر بلند یا سر افکنده؟

    و اینکه ما چه قدر خدا وکیلی به دنبال کشف حق و باطل بودیم و تا چه اندازه ای به اون رسیدیم؟

    و خلاصه من در مورد این قضیه این بحث رو دارم باز می کنم که خودمون رو در پیشگاه خدا ارزیابی نمائیم.

    این سه مقدمه ای بود که بنده برای ورود به اصل بحث خود مطرحشون کردم و اگر اجازه بدید می خوام از این جا وارد اصل بحث خودم بشم.

    پس:


    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    بسم الله الرحمن الرحیم

    حق و باطل


    1- در عالم واقعیت هایی وجود دارد و در مقابل آن اموری ساختگی و دروغین و به تعبیری یک حق در همه ی قضایا وجود دارد و در مقابلش باطل های متفاوت.

    2- و همیشه ی تاریخ حق و باطل در جنگ با هم بوده و خواهند بود و به هیچ وجه این دو با هم دوستی ای نخواهند داشت چرا که وجود یکی معنایش ابطال دیگری است و به هیچ وجه معنا ندارد که هر دو درست باشند.

    خداوند متعال در معرفی خود می فرماید:


    فَذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ
    (سوره ی يونس / آيه ی 32)


    پس اوست الله پروردگار حقیقی شما
    پس بعد از حق چه چیزی وجود دارد جز گمراهی و ضلالت؟
    پس به کجا می روید؟



    3- حال مردم در تشخیص حق به صورت کلی دو دسته اند:

    • یا حق را تشخیص داده اند.

    • و یا نتوانسته اند حق را تشخیص بدهند.


    4- آنان که حق را تشخیص داده اند نیز دو گروهند:

    • یا حقی را که تشخیص دادند پذیرفته و سر در مقابلش خم نمودند.

    • و یا از پذیرش حق سر باز زدند.

    وضعیت این دو گروه در نزد خدا کاملا مشخص است و شکی نیست که گروهی که به حق تمکین نمودند نزد خدا در جایگاه شایستگان خواهند بود و گروهی که تمکین ننمودند با هر بهانه ای که باشد، قطعا جایگاهی ناشایست خواهند داشت.


    5- اما اونهایی که حق رو تشخیص نداده اند هم دو گروهند:

    • یا دنبال حق گشته اند ولی به واسطه ی موانع نتوانسته اند آنرا کشف کنند

    • و یا اینکه بی خیال حق و باطل هستند و براشون فرقی نداره که حق بر باطل غلبه کنه یا اینکه باطل بر حق.

    دسته ی دوم اصلا قابل این نیستند که آدم بخواهد برای اونها ارزش گزاری کنه

    چرا که از امیر المومنین علیه السلام در مورد ارزش انسانها در حکمت چهل و هفتم نهج البلاغه نقل شده که:

    قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه‏

    نهج البلاغه / ص 477


    ارزش انسان به قدر همت اوست


    پس وقتمون رو بی جهت صرف اونها نمی کنیم

    اما دسته ی اول کسانی هستند که به اندازه ی خود تلاش نموده و حق را آنگونه که خود تصور کرده اند، یافته اند. اینان کسانی نیستند که با قصد و غرض دست به انتخاب زده باشند و لو اینکه اشتباه کرده باشند. امید است که روزی بازگشت به حق نمایند چون در درون خود اهل غل و غش نیستند و اینان اکثرا کسانی هستند که خود مستقیما با حق تماس ندارند و مجبورند که از دیگران، حق را شناسایی نمایند. به همین خاطر فریب سیاه بازی دیگران را خورده و به جهت اعتمادی که کرده اند دچار این انحراف از حق شده اند. در روایتی هست که اگر این افراد برای حفظ دین خود قیام کرده و این مسیر را انتخاب کرده باشند بالاخره خدا آنها را از شرّ کسانی که از نیت پاک آنها سوء استفاده می کردند نجات خواهد داد.




    ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۴:۵۵
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41




    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود