صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شراب و فلسفه حرمت آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56

    راهنما شراب و فلسفه حرمت آن




    به نام خدا

    مقدمه‏

    برخى از احكام اسلامى با اين‏كه تعبّدى ‏اند، نوعى استدلال عقلانى در آنها نهفته است، چرا كه وقتى اصول دين و مهم‏ترين فروع اصلى يك مذهب با دلايل عقلانى و حكمت برهانى روشن گرديد، خردمندان به حكم قياسِ فروعاتِ جزيى بر فروع و اصول كلىِ دينى، احكام تعبّدى را مى ‏پذيرند.

    به همين دليل پذيرش چنين مسائلى را بايد تعبّدى و تعقلى نام نهاد، زيرا اين نوع تعبّد، ريشه در عقلانيت دارد.

    مؤمنان معتقدند تمام احكام اسلامى، فلسفه يا اسرارى دارند كه بيشتر آنها را نمى‏ دانيم، و شايد تأثير معنوى احكام، در ندانستن حكمت آنها باشد و يا خداى متعال كشف آنها را به عقل و علم بشر موكول ساخته است تا حقانيت اين مذهب بر عموم مردم، به ويژه دانشمندان منصف واضح گردد و حجت نيز از اين طريق بر آنان تمام شود، چرا كه توجه به فلسفه احكام و فهم آنها در آن روزگاران امكان نداشته است.

    وانگهى، اگر بنا باشد مردم پس از آشنايى با فلسفه و اسرار احكام به دستورات دينى عمل كنند، چنين اشخاصى پيرو عقل محض و علم صِرف خواهند بود، نه تابع مذهب و دين.
    بى‏گمان در اين صورت مسائل دينى اثر تربيتى و معنوى خود را از دست مى ‏دهند، زيرا عشق و تعبّد است كه آدمى را مى‏سازد، در غير اين حالت، مسلمان‏ها براى عمل به دستورات دينى، بايد در هر زمانى منتظر كشف حكمت احكام توسط علم و عقل باشند و تا زمانى كه حكمت آنها مشخص نشده، از عمل به فرامين الهى معافند.

    بر فرض اگر هم اين گونه باشد، نمونه‏ هاى بسيارى را مشاهده مى‏كنيم كه با وجود معيّن شدن زيان‏ها و حرمت آنها از طريق علم و عقل، باز جمع كثيرى بدان توجه نمى‏كنند؛ مانند سيگار كشيدن، استفاده از مواد مخدّر، انواع مسكرات و...

    بر اين اساس بايد گفت تنها عاملى كه مى‏تواند انسان را از محرّمات و هر آن‏چه مضر است باز دارد، دين و ايمان واقعى است.

    از اين‏رو مسلمانان صدر اسلام تا آيه حرمت شراب نازل شد، تمام خمره‏ ها را شكستند و شراب ‏ها را بر روى زمين ريختند؛ چنان‏كه با ظهور انقلاب اسلامى نيز مردم خشمگينانه مراكز فحشا و فساد را خراب كردند.


    ---------------------

    ادامه دارد...

    .

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۶:۲۰
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56

    دلايل حرمت مشروبات الكلى




    مشروبات الكلى بر خلاف بسيارى از منكرات، به پنج دليل از محرّمات و خبائث شمرده مى‏شود:

    1- كتاب (قرآن)
    2- احاديث نبوى و علوى (سنت)
    3- عقل
    4- اجماع
    5- علوم طبيعى (علم پزشكى)


    ----------

    که تفصیل آن ها در ادامه خواهد آمد.

    .

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    دليل اول: كتاب (قرآن)


    در قرآن كريم آيات فراوانى وجود دارد كه حرمت مشروبات الكلى را به زبان كنايه و يا موردى بيان مى‏كند، ولى ما به صريح‏ترين آنها مى‏پردازيم:


    1 - «انّما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون؛(1)

    تحقيقاً شراب و انواع قمار و بت‏ پرستى و يا سنگ‏هايى كه براى قربانى نصب شده و چوبه‏هاى قرعه (براى كشف امور غيبى)، پليدى از كارهاى شيطان است، از آن دورى گزينيد، شايد رستگار شويد.»


    2 - «انما يريد الشّيطان ان يوقع بينكم العداوة و البغضاء فى الخمر و الميسر...؛(2)

    شيطان مى‏خواهد كينه‏توزى و دشمنى را از طريق شراب و قمار در ميان شما بيفكند و تضادهاى داخلى را تشديد نمايد و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد، آيا باز هم دست از آن بر نمى‏داريد.»


    3 - «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما؛(3)

    تو را از شراب و قمار مى‏پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهايى براى مردم و گناهشان از سودشان بيشتر است.»(4)



    دليل دوم: احاديث نبوى و علوى (سنت)


    در مجامع شيعه و سنّى، اين حديث معروف است كه پيامبر اكرم (ص) ده گروه را لعنت كرده است كه به گونه مستقيم يا غير مستقيم در شراب سازى دخالت دارند:

    1 - كسى كه درخت انگور را به نيت شراب غرس كند؛
    2 - آن‏كه بدين قصد از درخت تاك پاسدارى نمايد؛
    3 - خريدار مشروبات؛
    4 - فروشنده آن؛
    5 - كسى كه مى‏نوشد؛
    6 - كاسبى كه از شراب فروشى پولى به دست مى‏آورد؛
    7 - فشار دهنده انگور به انگيزه ساختن شراب؛
    8 - افرادى كه مشروبات را حمل و نقل مى‏كنند؛
    9 - تحويل گيرنده آن؛
    10 - ساقى يا كسى كه شراب براى ديگرى مى‏برد.(5)


    در اسلام هيچ گناهى تا اين حد نكوهيده نشده است. پيامبر (ص) به حضرت على (ع) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه‏اى جمع كنند، كليد آن شراب است.»(6)


    امام على (ع) مى‏فرمايد: «خداوند شراب و مى‏گسارى را براى سلامت عقل حرام كرده است.»(7)


    امام صادق (ع) نيز فرمود: «اگر كسى دخترش را به شراب‏خوار بدهد مانند اين است كه او را در آتش انداخته است.»(8)


    ----------

    ادامه دارد...

    .

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من یه سوال دارم
    اسلام خیلی از حرام ها را حلال کرد ولی پرا شراب را که در مسیحیت حلال بود حرام کرد؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    212
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    12
    گالری
    8



    در شبه جزیره عربستان شراب‌خواری یک عادت عمومی بود و مبارزه قطعی و اصولی به زمان نیاز داشت. به همین جهت خداوند در قرآن کریم در چند مرحله حکم قطعی تحریم شراب را بیان فرمود:
    در مرحله اول، فرمود:« شما از خرما و انگور، شراب درست می‌کنید و روزی نیکو نیز به دست می‌آورید » (سوره نحل آیه 67) و به این صورت به مسلمانان فهماند که شراب، روزی نیکو نیست.
    در مرحله بعد، در سوره بقره آیه 116 فرمود نفع شراب در برابر مضرات بی‌شمارش اندک است.

    در مرحله بعد نیز در سوره نساء آیه 46 تصریح فرمود که چون مسکر و شراب، هوشیاری و متانت و هوش و وقار انسان را سلب می‌کند، کسی نباید در حال مستی به نماز بایستد.
    و سرانجام در مرحله چهارم تصریح فرمود که شراب و قمار و بت‌ها و ازلام (نوعی ابزار بخت آزمایی) پلید و نحس‌اند و باید از تمام آنها اجتناب کرد. با این آیه، حکم قطعی تحریم شراب صادر شد و یکی دیگر از محرمات دین اسلام به صورت صریح و شفاف به مسلمین ابلاغ گردید.
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
    أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.

    بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانی
    كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    212
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    12
    گالری
    8

    دلیل حرمت شراب در قرآن




    علی بن یقطین روایت می‌کند که روزی مهدی خلیفه عباسی از امام کاظم علیه السلام پرسید:« آیا شراب در قرآن حرام شده است؟»
    امام فرمود:« بله، شراب در قرآن حرام شده است. خداوند در قرآن فرموده:« انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم »؛ ( پروردگار فواحش ظاهری و مخفی و گناه را حرام نموده است.) در این آیه منظور از فواحش ظاهری، زنای علنی است. (در دوران جاهلیت بدکاره ها پرچم مخصوص بر سر در خانه خود داشتند.) و مراد از فواحش باطنی ازدواج پسران با نامادری خویش است. (در دوران جاهلیت، پسران پس از مرگ پدرانشان با نامادری خود ازدواج می‌کردند) و منظور از گناه، شراب است به دلیل آیه‌ی دیگری در قرآن که در آن شراب و قمار را گناه معرفی فرموده است:« و یسالونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر » (از تو درباره شراب و ...؟ می‌پرسند. بگو در آنها گناهی بزرگ نهفته.»
    مهدی عباسی به علی بن یقطین گفت: « به خدا قسم این فتوای هاشمی رسول خداست.»
    علی بن یقطین می‌گوید:« گفتم آری، الحمدلله که خدا علم به این موضوع را به شما خاندان عطا کرد.»
    مهدی با کنایه گفت:« راست گفتی ای شیعه »
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
    أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.

    بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانی
    كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    212
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    12
    گالری
    8

    حرمت شرابخوری




    حرمت شرابخواری از نظر قرآن کریم:
    یکی از محرمات قطعی در اسلام، نوشیدن شراب است، یعنی آنچه عقل انسان را می‌گیرد و مست می‌کند.
    رسول خدا پس از زدودن شرک از دل‌های اعراب، نشر احکام را که از جمله آنها تحریم شرب خمر بود، آغاز کرد، ولی چون شرابخواری یکی از عادات دیرینه بت‌ پرستان بود و مشروب فروشی یکی از راه‌های درآمد عده‌ای از آنها بود، خداوند متعال چنین صلاح دید که حرمت شراب را بتدریج اعلام کند، لذا ابتدا در مکه آیه 33 سوره اعراف را فرستاد:«قل انّما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن والاثم والبغی بغیر الحق » از آن پس به طور کلی هر چه "اثم" (گناه) بود، حرام اعلام شد.
    پس از این آیه، در مدینه منوّره آیه 43 سوره نساء نازل شد:«یاایها الذین آمنو ا لا تقربوا الصلوه و انتم سکاری » (ای مؤمنین، در حال مستی نماز نخوانید.»
    با این آیه، حرمت شراب برای نمازگزاران بیان شد. و سرانجام آیه 219 سوره بقره نازل شد:«و یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر» در این آیه، شرابخوری صریحاً گناه معرفی شد که با انضمام آیه اول (آیه 33 سوره اعراف) حرمتش مشخص می‌شود.
    در عین حال گویی بعضی از مسلمان‌ها هنوز به حرمت شرابخوری تن نداده بودند؛ لذا آیه صریح دیگری (سوره مائده، آیه 90) نازل شد که فرمود:«انما الخمر والمیسر والانصاب والازالام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون»

    حرمت شرابخواری از دیدگاه پیامبر و ائمّه علیهم السلام :
    هیچیک از فقها خوردن شراب را حلال نمی دانند و در روایات زیادی تصریح به حرمت آن شده است. شرابخواری جزو گناهانی است که اثرات بسیار شوم و عواقب وخیمی در پی دارد که به چند روایت از پیامبر اسلام اشاره می‌شود:
    -رسول خدا در مورد شراب، ده نفر را لعنت فرمود:«زارع، نگهدار، آبگیر، خورنده، ساقی، آورنده، گیرنده، فروشنده، خریدار، سودبرنده.» یعنی هر کس به هر نحوی در شرابخوری نقش داشته باشد، مورد لعن پیامبر است.
    -« هر کس شراب بنوشد نمازش تا چهل روز، قبول نیست.»
    -«اگر فرد شرابخوار سخنی گفت، او را تصدیق نکنید. اگر از دخترتان خواستگاری کرد، او را رد کنید. اگر بیمار شد به عیادتش نروید، و اگر مُرد، در تشییع و تدفین او حاضر نشوید. به او اعتماد نکنید و امانتی به او نسپارید.»
    -«شرابخور را تا سه بار، تازیانه بزنید و در دفعه چهارم بکشید.»
    -«کسی که به اختیار خود بر سر سفره‌ای بنشیند که در آن شراب بنوشند، ملعون است، و ملعون است.»
    -«تمام بدی‌ها در خانه‌ای جمع شده‌اند و شرابخواری کلید آن خانه است.»
    -«شراب و ایمان در یک جا جمع نمی‌شود.»
    -«شرابخوار را به سیصد و شصت نوع عذاب شکنجه می‌کنند.»

    امام باقر علیه السلام فرمود:«خمر یعنی هر چه سکرآور و مست‌کننده باشد؛ و هر چه زیادش مست کننده باشد، خوردن مقدار اندکی از آن هم حرام است.»

    امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند شرابخوری را حرام فرمود، چون فسادانگیز است. کسی که دائماً شراب می‌خورد، حالت ارتعاش و اضطراب دارد، از قلبش نور هدایت و ایمان می‌رود و مردانگیش منهدم می‌شود. مستی و بی‌عقلی، او را به ارتکاب اعمال حرام وادار می‌کند؛ خونریزی می‌کند، مرتکب زنا می‌شود و چه بسا در حال مستی به محارم خود تجاوز کند.»

    گفتنی است هر چیز مست کننده ای حرام است، حتی اگر به آن شراب نگویند.
    روایات زیادی نیز در این مورد وارد شده است، از جمله:

    حضرت صاحب الزمان علیه السلام فرمود:«نوشیدن آبجو حرام است.»

    رسول خدا فرمود:«هر مست کننده ای حرام است.» و نیز فرمود:«از انگور شراب می سازند و از کشمش و خرما و جو هم شراب می سازند. ای مردم! من شما را از تمام آنها نهی می کنم!»

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
    أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.

    بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانی
    كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    212
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    12
    گالری
    8

    محرومیت های اجتماعی شرابخوار در فرهنگ اسلام








    بسیاری از قوانین کلی اسلام دارای استثنائاتی است، مثلاً قانون صله ارحام (پیوند با خویشاوندان) با آن همه تاکیدی که بر آن شده و پاداش‌ها و فواید فراوانی که برای آن بیان گردیده و پیامدها و زیانهایی که برای ترک آن بیان شده است استثنائاتی دارد و پیوند با بعضی از خویشان ممنوع گردیده است.
    انسان در جامعه نیاز فراوانی به ارتباط و همکاری با اعضای آن جامعه دارد؛ نیازهایی از قبیل خرید و فروش، ازدواج، کمک در سختی ها، دوستی و مصاحبت، قرض و ضمانت، اعتبار و آبرو و عیادت در هنگام بیماری و. . .

    حال اگر افراد جامعه بنا به عللی هر گونه همکاری و مساعدت را از کسی دریغ کنند، او را در یک «تحریم اجتماعی» محصور سازند و رابطه خود را با او بطور کلی قطع کنند، زندگی این فرد چگونه خواهد گذشت؟ آیا چنین کسی با این محاصره همگانی و فشار همه جانبه قادر به ادامه زندگی طبیعی در آن جامعه خواهد بود؟ هرگز! این تحریم همچون زندانی تنگ و تاریک، جان او را به لب خواهد آورد و او پس از مدتی یا آن جامعه را ترک خواهد کرد یا در صدد رفع موانع و اصلاح امور بر خواهد آمد.

    بعضی از خطاکاران با نصیحت و موعظه و امر به معروف و نهی از منکر اصلاح می شوند و بعضی دیگر با اندکی تنبیه به اصلاح خود می پردازند. اما راه دیگری برای اصلاح و تنبیه و هدایت برخی از خطاکاران قطع رابطه، طرد، و فشار روانی و اجتماعی است.

    پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای اصلاح افراد و جامعه اسلامی، فرمان طرد کامل گناهکاران را در یکی از موارد چنین صادر فرموده است:«شرابخوار اگر بیمار شد از او عیادت نکنید و اگر شهادت داد نپذیرید و اگر یادی از او به میان آمد، او را نستایید و اگر خواستگاری کرد به او همسر ندهید و اگر سخنی گفت تصدیقش نکنید و اگر مرد در مراسم دفنش حاضر نشوید.»

    واضح است که اگر تحریمی این گونه علیه شرابخوار اعمال شود و همه افراد جامعه ملتزم به رعایت آن باشند خواب غفلت از سر آن شرابخوار و هر گناهکار دیگر به در می رود و مستی او به هوشیاری تبدیل می شود و از جاده انحراف به صراط مستقیم باز می‌گردد.


    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
    أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.

    بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانی
    كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    212
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    12
    گالری
    8

    تحریم همه مستی آورها « مسکرها » توسط پیامبر - ص




    فضیل بن یسار می گوید : ‌از امام معصوم علیه السلام پرسیدم: امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره شراب خوار چه حکمی را اجرا می کرد؟ فرمود: او را حدّ (مجازات مقرر شرعی) می زد گفتم: اگر دو بار شراب می آشامید؟ فرمود: دوباره حدّ می زد گفتم: اگر بار سوم شراب می آشامید؟ فرمود: بار دیگر او را حدّ می زد و اگر بار دیگر شراب می آشامید او را به قتل می رساند.

    گفتم: امیرمؤمنان علیه السلام درباره کسی که مستی آوری (غیر از شراب) می آشامید چه حکمی را اجرا می کرد؟ فرمود: همین احکام را اجرا می کرد سپس فرمود: هر کس جرعه ای مستی آور بنوشد همانند کسی است که شراب (خمر) آشامیده باشد گفتم: یکسان هستند؟! و این مطلب در نظرم بزرگ (و شگفت آور) جلوه کرد.

    امام علیه السلام فرمود: ای فضیل این مطلب را گران مشمار به راستی خداوند حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را رحمت برای همه خلق آفرید و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم خود را ادب آموخت و نیکو ادب آموخت، سپس دین اسلام را به او سپرد پس آن گاه خداوند شراب (خمر) را حرام کرد و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هر مستی آوری را تحریم نمود و خداوند نیز آن را تائید کرد .

    خداوند مکه را حرم قرار داد و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم مدینه را حرم قرار داد و خداوند نیز آن را تأیید کرد خداوند سهم میراث بران را معین کرد و رسول صلی الله علیه و آله وسلم سهم جدّ (پدر بزرگ) را معین نمود و خداوند نیز آن را تأیید کرد .

    سپس فرمود: ای فضیل این کلامی است و چه کلامی: آن کس که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را اطاعت کند به تحقیق خدا را پیروی کرده است . (و من یطع الرسول فقد اطاع الله سوره نساء آیه 80)
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
    أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.

    بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانی
    كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط aryandc نمایش پست
    من یه سوال دارم
    اسلام خیلی از حرام ها را حلال کرد ولی پرا شراب را که در مسیحیت حلال بود حرام کرد؟
    مسئله حرمت خمر و شراب، در همه اديان الهي حرام بوده، و هر آيينی كه از تحريف بشر مصون مانده باشد، شرب خمر را جايز نمی ‌داند.

    روايتی از امام رضا عليه السلام نقل شده است كه فرمودند:
    ‹‹ما بعث الله نبيا الا بتحريم الخمر... ؛ (صدوق، التوحيد) خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر آنكه شراب را در شريعت اوحرام نمود››.

    بنابراين تصور اين كه حرمت شراب فقط مربوط به دين اسلام است، تصوری نادرست می‌باشد و اينكه امروزه در برخي اديان شرب خمر را حلال می‌شمارند، اين خود يكي از نشانه‌های تحريف‌هايی است كه در آيين‌های الهی به دست بشر صورت گرفت .كه نمونه بارز آن را می‌توان در دين يهود، و همين طور در تحريفاتی كه در دين مسيح توسط پولس قديس صورت يافت، پی‌گرفت.

    البته بايد دانست احكام الهي براساس مصالح و مفاسد است يعنی حلاليت نشانه مصلحت و فايده داشتن آن براي انسان است و حرمت نشانه مفسده و ضرری است كه آن برای انسان دارد.

    همچنین احكام الهی اعتباری است و ممكن است بنا بر مصالح مهمتر و يا به دلايل ويژه ديگری مدتی برای برخي مردم ابلاغ نشود و يا واجب نشود . اما اين گونه موارد با حرمت ذاتی برخی چيزها مانند گوشت، خون و شراب فرق می كند.

    تذکر: ضرر و زيان فردي و اجتماعي شراب بر کسي پوشيده نيست، هر چند ممکن است منافع زودگذر و اندکي داشته باشد چنان که قرآن کريم هم تصريح فرموده است:

    ليسئلونک عن الخمر والميسر قل فيهما اثم کبير و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛(بقره، آيه 219)

    درباره شراب و قمار از تو مي پرسند، بگو: در آن دو گناهي بزرگ و سودهايي براي مردم است و[لي] گناهشان از سودشان بزرگتر است.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود