صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سيد و سيادت ، چرا و چگونه؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سيد و سيادت ، چرا و چگونه؟!




    به نام خدا <o></o>
    با عرض سلام <o></o>
    دوستان عزيز سوال زير توسط يكي از دوستان محترم برام ارسال شد و من جستجو كردم و اين پاسخ رو براشون فرستادم ايا شما مطلب ديگه اي به نظرتون مي رسه كه مكمل اين پاسخ باشه <o></o>
    سوال : سيد به چه معنايي است و به چه كساني سيد گفته مي شود ؟؟<o></o>
    پاسخ : سيد به معناي آقا و اطاعت شده، رئيس و بزرگ آمده است. سيادت عنواني است اعتباري، نه تكويني و عنواني است براي مردان و زناني كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مي‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مي‏شود.(1) <o></o>
    اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بني هاشم مي‏گويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه مي‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموي پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بني عباس مي‏گويند، سيد محسوب مي‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند. پيامبر اسلام از جهت پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) چون در كودكي از دنيا رفتند، نسلي ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاي حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان علي(ع) سيد بودند. <o></o>
    تمامي ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق علي(ع) به هاشم مي‏رسند و سيد هستند.>
    بنابراين سيادت تنها انتساب به پيامبر نيست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علي و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاي پيامبر نيز سيادت حاصل شده و حضرت علي(ع) سيد بوده است و فرزندان او نيز سيد هستند<o></o>
    چون نسل پيامبر بيش تر مورد توجه مسلمانان بود و نسل حضرت از دخترش فاطمه(س)و علي(ع)مي باشند ، بيش تر مورد توجه و احترام هستند . لذا آنان از بين بقيهء سادات معروف تر ومشخص تر هستند. <o></o>
    روايات فراوان در فضيلت ذريه و خاندان پيامبر بيان شده كه حكايت از ارزش و جايگاه بلند انتساب به پيامبر دارد. پيامبر اسلام(ص) فرمود: هر خويشي و سنتي در روز قيامت گسيخته مي شود، جز خويشي با من، خواه نسبي باشد يا سببي".(2) امام رضا(ع) نيز فرمود:ما خاندان نبوت حقي كه بر مردم داريم، به خاطر پيامبر(ص) است. هر كدام كه حق خود را كه به بركت پيامبر بر مردم واجب شده، از مردم بستاند، ولي متقابلاً حق مردم را ادا نكند، حقش ساقط خواهد بود"،(3) بنابراين روايت، همان گونه كه سادات بر مردم حق دارند، مردم نيز بر آن ها حق دارند. در ضمن همان گونه كه سادات از ارج و منزلت برخوردارند، به همان اندازه لازم است مراقبت بيشتري بر كردار خود داشته باشند. اگر كسي بتواند نسبت معنوي به پيامبر پيدا كند و خود را در راه و اهداف عالي پيامبر اسلام قرار دهد و تقوا و پرهيزگاري پيشه كند، مطمناً چنين شخصيتي مقام و جايگاه برتري خواهد داشت.<o></o>
    در فقه براي سادات احكام خاصي آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غير سيد بر آنان حرام است.(4) تفصيل اين احكام در كتاب هاي فقهي بيان شده است. <o></o>
    يي نوشت ها: <o></o>
    1. عروة الوثقي، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.<o></o>
    2. معارف و معاريف، ج 6، ص 149.<o></o>
    3. همان.<o></o>
    4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 1955<o></o>
    يا حق


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27

    چه کسی سید است؟




    سلام
    بنده سوالاتی دارم که امیدوارم پاسخ داده شود.
    ایا فرزندان هاشم همه سید هستند ؟
    یا سیادت از طریق حضرت زهرا به ایشان رسیده است؟
    ایا کسی که مادرش سید است ،سید محسوب می شود؟
    ایا بنی عباس سید بوده اند؟
    و ایا بین کسی که مادرش سید است با کسی که پدرش سید است در انتقال سیادت به نسل بعدی تفاوتی دارند؟
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi61 نمایش پست
    سلام
    بنده سوالاتی دارم که امیدوارم پاسخ داده شود.
    ایا فرزندان هاشم همه سید هستند ؟
    یا سیادت از طریق حضرت زهرا به ایشان رسیده است؟
    ایا کسی که مادرش سید است ،سید محسوب می شود؟
    ایا بنی عباس سید بوده اند؟
    و ایا بین کسی که مادرش سید است با کسی که پدرش سید است در انتقال سیادت به نسل بعدی تفاوتی دارند؟
    با سلام

    پاسخ تمامی سؤالاتتان به جز سؤال آخر را میتوانید در تاپیکی که قبلا زده شده ببینید
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=1443

    درپاسخ سؤال آخر هم باید عرض کنم که : برخی از علماء کسانی را که مادرشان سید باشد را سید می دانند وحتی مستحق خمس میدانند مانند: مرحوم سید مرتضی‏رضوان الله تعالی علیه که فتوا داده است که اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏هاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق می‏گیرد وبعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفته‏اند اما معروف بین امامیه آن است که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.ولی از نظر محرمیت فرقی بین سیدهای از طریق پدری یا مادر؛
    با انبیای اعظام وائمه اطهار ومانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند نیست ومساله محرمیت‏یکسان است .

    التماس دعا
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۳۹

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    سلام ممنون
    در بین فقهای حاضر چه کسی حکم سید مرتضی را تایید می کند؟
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    به نام خدا و سلام بر شما
    و با تشکر از جناب عسکری

    ریشه سیادت نه این که از حضرت زهرا(س) است، بلکه به جهت عظمت پیامبر اسلام (ص) خداوند سیادت و سروری را به هاشم، جد دوم پیامبر و سپس به فرزندانش و ذریه اش که از طریق پدری به هاشم منتسب می شوند، عنایت نموده است.[1]

    پس هر که از طریق پدری به هاشم منتسب باشد، او سید است. امام علی(ع) نیز چون فرزند ابوطالب هستند،‌ و ایشان فرزند عبدالمطلب، و او فرزند هاشم هست، لذا آنها و فرزندانشان نیز، همگی سید هستند.

    پس سادات خواه مادرشان حضرت زهرا (س) باشد، مانند: امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، و خواه نباشد، مانند: عباس و محمد حنفیه، همگی سید محسوب می شوند.

    به خود این عنوان سیادت یک سری احکام فقهی بار می شود و فقیهان در مباحث فقهی از آن یاد کرده اند.
    احکام سیادت به کسی بار می شود که از طریق پدری منتسب به هاشم باشد.

    اگر کسی مادرش سید فاطمی باشد او نیز در زمره اولاد پیامبر (س) قرار می گیرد، ولی به فتوای اکثر فقیهان احکام ویژه سیادت و یا برخی از آن، به او بار نمی شود.[2]

    اما اینکه چه کسانی از فقیهان حاضر سیادت فقهی از طرف مادر را نیز قبول دارند، نمی دونم.
    اگر لازم دارید، تحقیق کنم.

    ----------------

    پی نوشت:

    [1]عروه الوثقی، کتاب خمس، اصناف مستحقین.
    [2] آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 1، ص 102؛
    آیت الله تبریزی،‌ استفتائات جدید، ص 178
    امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۴۸
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من یک سئوال مهم تر دارم :

    چه فرقی می کند که کسی سید ( به معنای مرسوم آن ) باشد یا نباشد ؟

    مگر دین اسلام ، دین تفاخر به آبا و اجداد است ؟

    گیرم پدر تو بود فاضل
    از فضل پدر ، تو را چه حاصل ؟

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    من یک سئوال مهم تر دارم :

    چه فرقی می کند که کسی سید ( به معنای مرسوم آن ) باشد یا نباشد ؟

    مگر دین اسلام ، دین تفاخر به آبا و اجداد است ؟

    گیرم پدر تو بود فاضل
    از فضل پدر ، تو را چه حاصل ؟
    پیامبر می فرماید:
    نیکان سادات را به خاطر خدا دوست داشته باشید و خطاکارانشان را به خاطر من.
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi61 نمایش پست
    پیامبر می فرماید:
    نیکان سادات را به خاطر خدا دوست داشته باشید و خطاکارانشان را به خاطر من.

    1. آیا نیکان " غیر سادات " را نباید دوست داشته باشیم به خاطر خدا ؟

    2. آیا خطاکاران سادات را باید دوست داشته باشیم اما سایر خطاکاران را نه ؟

    3. آیا بعد از چند صد نسل گذر از زمان رسول خدا اصولا چنین انسابی معنادار هست ؟ چرا ؟

    4. باز هم مقوله ی پرسش اول بنده بلاتکلیف ماند :


    چه فرقی می کند که کسی سید ( به معنای مرسوم آن ) باشد یا نباشد ؟

    مگر دین اسلام ، دین تفاخر به آبا و اجداد است ؟

    گیرم پدر تو بود فاضل
    از فضل پدر ، تو را چه حاصل ؟


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    ورود تفاخر به اصل و نسب در فرهنگ مردم متدین ، آن هم در جایی که قرآن کریم " تنها " مایه ی عزت و محبوبیت نزد خداوند را " تقوای الهی " می داند ( ان اکرمکم عندالله اتقیکم ) ، نشانه ی چیست ؟

    چه کسی گفته که انتساب به هاشم و خاندان اش برای یک شیعه ( یا یک مسلمان به طور کلی ) موجب تمایز از دیگران است ؟ و اگر کسی چنین چیزی گفته است ، تعارض این سخنان را با قرآن چگونه توجیه می کند ؟

    به عقیده ی بنده ، دو چیز سبب تداوم این تفکر در میان شیعیان شده است : اول محبوبیت اهل بیت ( علیهم السلام ) و دوم پابرجایی تفکر برتری خونی و نژادی که پیش از اسلام در میان ایرانیان رواج داشته است .

    در هر حال ، وقتی رسول خدا که اکرم و اعز از همه ی خلایق در درگاه خداوند است ، همنشین فقرا و مساکین بوده و بسیاری از یاران اش از فرودست ترین طبقات جامعه بوده اند ، نمی سزد که پیروان او و سالکان شریعت و طریقت اش جز بر این طریق ، راه بپویند . جدا کردن گروهی از مردم به سبب نسبی غیر قابل توجیه در هزار سال پیش ، مخالف دستورات اسلام و خلاف فرمایشات قرآن کریم است و خود تبعات زیان باری در جامعه دارد . خاطرم هست که مدت ها یکی از موضوعات رشوه گیری در ثبت احوال ، افزودن غیر قانونی پیشوند " سید " به نام برخی افراد بود که ایشان برای مقاصد خاصی از آن سوء استفاده می کردند .

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    به نام خدا

    ورود تفاخر به اصل و نسب در فرهنگ مردم متدین ، آن هم در جایی که قرآن کریم " تنها " مایه ی عزت و محبوبیت نزد خداوند را " تقوای الهی " می داند ( ان اکرمکم عندالله اتقیکم ) ، نشانه ی چیست ؟

    چه کسی گفته که انتساب به هاشم و خاندان اش برای یک شیعه ( یا یک مسلمان به طور کلی ) موجب تمایز از دیگران است ؟ و اگر کسی چنین چیزی گفته است ، تعارض این سخنان را با قرآن چگونه توجیه می کند ؟

    به عقیده ی بنده ، دو چیز سبب تداوم این تفکر در میان شیعیان شده است : اول محبوبیت اهل بیت ( علیهم السلام ) و دوم پابرجایی تفکر برتری خونی و نژادی که پیش از اسلام در میان ایرانیان رواج داشته است .

    در هر حال ، وقتی رسول خدا که اکرم و اعز از همه ی خلایق در درگاه خداوند است ، همنشین فقرا و مساکین بوده و بسیاری از یاران اش از فرودست ترین طبقات جامعه بوده اند ، نمی سزد که پیروان او و سالکان شریعت و طریقت اش جز بر این طریق ، راه بپویند . جدا کردن گروهی از مردم به سبب نسبی غیر قابل توجیه در هزار سال پیش ، مخالف دستورات اسلام و خلاف فرمایشات قرآن کریم است و خود تبعات زیان باری در جامعه دارد . خاطرم هست که مدت ها یکی از موضوعات رشوه گیری در ثبت احوال ، افزودن غیر قانونی پیشوند " سید " به نام برخی افراد بود که ایشان برای مقاصد خاصی از آن سوء استفاده می کردند .
    سلام
    مقام ویژه اهل بیت سخن شیعه تنها نیست بلکه سخن تمام فرق اسلامی است.
    پیامبر می فرماید :ای مردم ابا و اجداد خود را بشناسید.ایا این حدیث و احدایث فراوان از پیامبر (و نه اهل بیت که بخواهید به شیعه نسبت بدهید)دلیل رد مدعای شما نیست؟؟(ادعای تفائت نداشتن سید و غیر ان)
    در ضمن اقاجان این مورد اخر(سید تغلبی)مثل دلایل وهابی ها است(البته جسارت نشه)در خیلی چیزها خیلی اشتباهات رخ می دهد ایا باید انها را تعطیل کرد؟مثل استفاده از چاقو
    حدیث پیامبر هم که در چند پست بالاتر نوشته ام ،بخوانید.
    شرافت سادات حرف ما نیست.حرف نبی اکرم و خداوند متعال است.
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  14. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود