-
۱۳۸۶/۱۰/۰۴, ۱۷:۵۸ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 513
- مورد تشکر
- 1,094 پست
- حضور
- 1 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سيد و سيادت ، چرا و چگونه؟!
به نام خدا <o></o>
با عرض سلام <o></o>
دوستان عزيز سوال زير توسط يكي از دوستان محترم برام ارسال شد و من جستجو كردم و اين پاسخ رو براشون فرستادم ايا شما مطلب ديگه اي به نظرتون مي رسه كه مكمل اين پاسخ باشه <o></o>
سوال : سيد به چه معنايي است و به چه كساني سيد گفته مي شود ؟؟<o></o>
پاسخ : سيد به معناي آقا و اطاعت شده، رئيس و بزرگ آمده است. سيادت عنواني است اعتباري، نه تكويني و عنواني است براي مردان و زناني كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) ميرسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب ميشود.(1) <o></o>
اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بني هاشم ميگويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه ميرسند. بنابراين فرزندان عباس عموي پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بني عباس ميگويند، سيد محسوب ميشوند. فرزندان ابوطالب به نامهاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند. پيامبر اسلام از جهت پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) چون در كودكي از دنيا رفتند، نسلي ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نامهاي حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان علي(ع) سيد بودند. <o></o>
تمامي ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق علي(ع) به هاشم ميرسند و سيد هستند.>
بنابراين سيادت تنها انتساب به پيامبر نيست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علي و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاي پيامبر نيز سيادت حاصل شده و حضرت علي(ع) سيد بوده است و فرزندان او نيز سيد هستند<o></o>
چون نسل پيامبر بيش تر مورد توجه مسلمانان بود و نسل حضرت از دخترش فاطمه(س)و علي(ع)مي باشند ، بيش تر مورد توجه و احترام هستند . لذا آنان از بين بقيهء سادات معروف تر ومشخص تر هستند. <o></o>
روايات فراوان در فضيلت ذريه و خاندان پيامبر بيان شده كه حكايت از ارزش و جايگاه بلند انتساب به پيامبر دارد. پيامبر اسلام(ص) فرمود: هر خويشي و سنتي در روز قيامت گسيخته مي شود، جز خويشي با من، خواه نسبي باشد يا سببي".(2) امام رضا(ع) نيز فرمود:ما خاندان نبوت حقي كه بر مردم داريم، به خاطر پيامبر(ص) است. هر كدام كه حق خود را كه به بركت پيامبر بر مردم واجب شده، از مردم بستاند، ولي متقابلاً حق مردم را ادا نكند، حقش ساقط خواهد بود"،(3) بنابراين روايت، همان گونه كه سادات بر مردم حق دارند، مردم نيز بر آن ها حق دارند. در ضمن همان گونه كه سادات از ارج و منزلت برخوردارند، به همان اندازه لازم است مراقبت بيشتري بر كردار خود داشته باشند. اگر كسي بتواند نسبت معنوي به پيامبر پيدا كند و خود را در راه و اهداف عالي پيامبر اسلام قرار دهد و تقوا و پرهيزگاري پيشه كند، مطمناً چنين شخصيتي مقام و جايگاه برتري خواهد داشت.<o></o>
در فقه براي سادات احكام خاصي آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غير سيد بر آنان حرام است.(4) تفصيل اين احكام در كتاب هاي فقهي بيان شده است. <o></o>
يي نوشت ها: <o></o>
1. عروة الوثقي، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.<o></o>
2. معارف و معاريف، ج 6، ص 149.<o></o>
3. همان.<o></o>
4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 1955<o></o>
يا حق
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۰۹:۳۰ #2
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 676
- مورد تشکر
- 2,599 پست
- حضور
- 16 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 76
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
چه کسی سید است؟
سلام
بنده سوالاتی دارم که امیدوارم پاسخ داده شود.
ایا فرزندان هاشم همه سید هستند ؟
یا سیادت از طریق حضرت زهرا به ایشان رسیده است؟
ایا کسی که مادرش سید است ،سید محسوب می شود؟
ایا بنی عباس سید بوده اند؟
و ایا بین کسی که مادرش سید است با کسی که پدرش سید است در انتقال سیادت به نسل بعدی تفاوتی دارند؟
الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک
صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک
ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۰:۲۸ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام
پاسخ تمامی سؤالاتتان به جز سؤال آخر را میتوانید در تاپیکی که قبلا زده شده ببینید
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=1443
درپاسخ سؤال آخر هم باید عرض کنم که : برخی از علماء کسانی را که مادرشان سید باشد را سید می دانند وحتی مستحق خمس میدانند مانند: مرحوم سید مرتضیرضوان الله تعالی علیه که فتوا داده است که اگر کسی از طرف مادر هم به بنیهاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق میگیرد وبعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفتهاند اما معروف بین امامیه آن است که فقط در صورتی از خمس میتواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.ولی از نظر محرمیت فرقی بین سیدهای از طریق پدری یا مادر؛
با انبیای اعظام وائمه اطهار ومانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند نیست ومساله محرمیتیکسان است .
التماس دعا
ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۳۹
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۰:۳۶ #4
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 676
- مورد تشکر
- 2,599 پست
- حضور
- 16 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 76
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
سلام ممنون
در بین فقهای حاضر چه کسی حکم سید مرتضی را تایید می کند؟
الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک
صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک
ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۰:۴۲ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام بر شما
و با تشکر از جناب عسکری
ریشه سیادت نه این که از حضرت زهرا(س) است، بلکه به جهت عظمت پیامبر اسلام (ص) خداوند سیادت و سروری را به هاشم، جد دوم پیامبر و سپس به فرزندانش و ذریه اش که از طریق پدری به هاشم منتسب می شوند، عنایت نموده است.[1]
پس هر که از طریق پدری به هاشم منتسب باشد، او سید است. امام علی(ع) نیز چون فرزند ابوطالب هستند، و ایشان فرزند عبدالمطلب، و او فرزند هاشم هست، لذا آنها و فرزندانشان نیز، همگی سید هستند.
پس سادات خواه مادرشان حضرت زهرا (س) باشد، مانند: امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، و خواه نباشد، مانند: عباس و محمد حنفیه، همگی سید محسوب می شوند.
به خود این عنوان سیادت یک سری احکام فقهی بار می شود و فقیهان در مباحث فقهی از آن یاد کرده اند.
احکام سیادت به کسی بار می شود که از طریق پدری منتسب به هاشم باشد.
اگر کسی مادرش سید فاطمی باشد او نیز در زمره اولاد پیامبر (س) قرار می گیرد، ولی به فتوای اکثر فقیهان احکام ویژه سیادت و یا برخی از آن، به او بار نمی شود.[2]
اما اینکه چه کسانی از فقیهان حاضر سیادت فقهی از طرف مادر را نیز قبول دارند، نمی دونم.
اگر لازم دارید، تحقیق کنم.
----------------
پی نوشت:
[1]عروه الوثقی، کتاب خمس، اصناف مستحقین.
[2] آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 1، ص 102؛
آیت الله تبریزی، استفتائات جدید، ص 178
امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۴۸
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۱:۰۴ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
من یک سئوال مهم تر دارم :
چه فرقی می کند که کسی سید ( به معنای مرسوم آن ) باشد یا نباشد ؟
مگر دین اسلام ، دین تفاخر به آبا و اجداد است ؟
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر ، تو را چه حاصل ؟
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۲:۰۱ #7
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 676
- مورد تشکر
- 2,599 پست
- حضور
- 16 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 76
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۸, ۱۲:۲۱ #8
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
1. آیا نیکان " غیر سادات " را نباید دوست داشته باشیم به خاطر خدا ؟
2. آیا خطاکاران سادات را باید دوست داشته باشیم اما سایر خطاکاران را نه ؟
3. آیا بعد از چند صد نسل گذر از زمان رسول خدا اصولا چنین انسابی معنادار هست ؟ چرا ؟
4. باز هم مقوله ی پرسش اول بنده بلاتکلیف ماند :
چه فرقی می کند که کسی سید ( به معنای مرسوم آن ) باشد یا نباشد ؟
مگر دین اسلام ، دین تفاخر به آبا و اجداد است ؟
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر ، تو را چه حاصل ؟
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۰, ۰۸:۵۲ #9
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
به نام خدا
ورود تفاخر به اصل و نسب در فرهنگ مردم متدین ، آن هم در جایی که قرآن کریم " تنها " مایه ی عزت و محبوبیت نزد خداوند را " تقوای الهی " می داند ( ان اکرمکم عندالله اتقیکم ) ، نشانه ی چیست ؟
چه کسی گفته که انتساب به هاشم و خاندان اش برای یک شیعه ( یا یک مسلمان به طور کلی ) موجب تمایز از دیگران است ؟ و اگر کسی چنین چیزی گفته است ، تعارض این سخنان را با قرآن چگونه توجیه می کند ؟
به عقیده ی بنده ، دو چیز سبب تداوم این تفکر در میان شیعیان شده است : اول محبوبیت اهل بیت ( علیهم السلام ) و دوم پابرجایی تفکر برتری خونی و نژادی که پیش از اسلام در میان ایرانیان رواج داشته است .
در هر حال ، وقتی رسول خدا که اکرم و اعز از همه ی خلایق در درگاه خداوند است ، همنشین فقرا و مساکین بوده و بسیاری از یاران اش از فرودست ترین طبقات جامعه بوده اند ، نمی سزد که پیروان او و سالکان شریعت و طریقت اش جز بر این طریق ، راه بپویند . جدا کردن گروهی از مردم به سبب نسبی غیر قابل توجیه در هزار سال پیش ، مخالف دستورات اسلام و خلاف فرمایشات قرآن کریم است و خود تبعات زیان باری در جامعه دارد . خاطرم هست که مدت ها یکی از موضوعات رشوه گیری در ثبت احوال ، افزودن غیر قانونی پیشوند " سید " به نام برخی افراد بود که ایشان برای مقاصد خاصی از آن سوء استفاده می کردند .
-
۱۳۸۸/۰۵/۱۰, ۱۲:۵۸ #10
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 676
- مورد تشکر
- 2,599 پست
- حضور
- 16 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 76
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
سلام
مقام ویژه اهل بیت سخن شیعه تنها نیست بلکه سخن تمام فرق اسلامی است.
پیامبر می فرماید :ای مردم ابا و اجداد خود را بشناسید.ایا این حدیث و احدایث فراوان از پیامبر (و نه اهل بیت که بخواهید به شیعه نسبت بدهید)دلیل رد مدعای شما نیست؟؟(ادعای تفائت نداشتن سید و غیر ان)
در ضمن اقاجان این مورد اخر(سید تغلبی)مثل دلایل وهابی ها است(البته جسارت نشه)در خیلی چیزها خیلی اشتباهات رخ می دهد ایا باید انها را تعطیل کرد؟مثل استفاده از چاقو
حدیث پیامبر هم که در چند پست بالاتر نوشته ام ،بخوانید.
شرافت سادات حرف ما نیست.حرف نبی اکرم و خداوند متعال است.
الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک
صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک
ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری