جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: روش ائمه اهل بيت (ع)در محكم و متشابه قرآن
-
۱۳۸۶/۱۰/۰۴, ۲۰:۲۲ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
روش ائمه اهل بيت (ع)در محكم و متشابه قرآن
آنچه از بيانات مختلف ائمه اهل بيت (ع) بدست ميآيد اينست كه در قرآن مجيد متشابه بمعنى آيهاى كه مدلول حقيقى خود را بهيچ وسيلهاى بدست ندهد وجود ندارد.بلكه هر آيهاى اگر در افاده مدلول حقيقى خود مستقل نباشد بواسطه آيات ديگرى ميتوان بمدلول حقيقى آن پى برد و اين همان ارجاع متشابه استبمحكم چنانكه آيه: «الرحمن على العرش استوى» (1) ترجمه:خدا بر تختخود قرار گرفت) و آيه: «و جاء ربك» (2) ترجمه:و خداى تو آمد) ظاهرند در جسميت و ماديت ولى باارجاع اين دو آيه بآيه كريمه: «ليس كمثله شىء» (3) معلوم ميشود مراد از قرار گرفتن و آمدن كه بخداى متعال نسبت داده شده معنائى است غير از استقرار در مكان و انتقال از مكان بمكان.
پيغمبر اكرم (ص) در وصف قرآن مجيد ميفرمايد (4) : «و ان القرآن لم ينزل ليكذب بعضه بعضا و لكن نزل يصدق بعضه بعضا فما عرفتم فاعملوا به و ما تشابه عليكم فآمنوا به» (ترجمه:بدرستى قرآن نازل نشده براى اينكه برخى از آن برخى ديگر را تكذيب كند ولى نازل شده كه برخى از آن برخى ديگر را تصديق نمايد پس آنچه را كه فهميديد بآن عمل كنيد و آنچه بشما متشابه شد بآن-تنها-ايمان بياوريد) .
و در كلمات امير المؤمنين (ع) (5) است: «يشهد بعضه بعضا و ينطق بعضه بعضا» (ترجمه:شهادت ميدهد برخى از قرآن بر برخى ديگر و بيان ميكند برخى از آن برخى ديگر را) .
و امام ششم (ع) (6) ميفرمايد: «المحكم ما يعمل به و المتشابه ما اشتبه على جاهله» (ترجمه:محكم قرآن آن است كه بآن بتوان عمل كرد و متشابه آنست كه بكسيكه نداند مشتبه شود) و از روايت استفاده ميشود كه محكم و متشابه نسبى ميباشند و ممكن است آيهاى نسبتبكسى محكم و نسبتبكس ديگر متشابه باشد.
و از امام هشتم (7) منقول است كه فرمود:«من رد متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقيم-ثم قال-ان فى اخبار نامتشابها كمتشابه القرآن فردوا متشابهها الى محكمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلوا» (ترجمه:كسيكه متشابهقرآن را بمحكم آن رد كرد براه راست هدايتيافت.پس از آن فرمود:بدرستى در اخبار ما متشابه هست مانند متشابه قرآن پس متشابه آنها را بسوى محكم آنها برگردانيد و از خود متشابه پيروى مكنيد كه گمراه ميشويد) .
چنانكه مشاهده ميشود روايات و خاصه خبر اخير صريح است در اينكه متشابه آيهايست كه استقلال در افاده مدلول خود نداشته باشد و بواسطه رد بسوى محكمات روشن خواهد شد،نه اينكه هيچگونه راهى براى فهم مدلول آن در دسترس نباشد.
پىنوشتها:
1-سوره طه آيه 5.
2-سوره فجر آيه 24
3-سوره شورى آيه 11
4-در المنثور ج 2 ص 8
5-نهج البلاغه خطبه 131
6-تفسير عياشى ج 1 ص 162
7-عيون اخبار الرضا ج 1 ص 290
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری