جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: انتقال احساسات کودک از طریق نقاشی
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۱۷:۴۴ #1
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
انتقال احساسات کودک از طریق نقاشی
نقاشی کودک ، بیانگر شخصیت درونی
اگر بدون درنظر گرفتن الگوهای یاد گرفته شده در گذشته بخواهیم نقاشی کودک را تفسیر کنیم، از حقیقت دور شده و به یک تشخیص غلط درباره حالات عاطفی و روانی کودک می رسیم . درثانی، در تفسیر نقاشی کودک، باید جنبه های مختلفی از نقاشی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: رنگ، محتوا، فضای به کار گرفته شده و خطوط ( اشکال ) . بدیهی است که تفسیر نقاشی کودک بدون در نظرگرفتن هریک از این جنبه ها، ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند.
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۷:۴۹
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۱۷:۵۲ #2
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
نقاشی از روی مدل
بسیاری از والدین یا معلمین، نقاشی کودکان را به کپی کردن محدود می کنند. برای کودکان کوچکتر معمولاً از آلبومهایی استفاده می شود که کودک باید یک شکل را از روی یک شکل رنگ شده آن رنگ آمیزی کند. و یا از روی شکل دیگری، شکل ناقصی را تکمیل کند. کودکان بزرگتر نیز از منظره یا صورت کپی می کنند و به این صورت است که والدین و معلمان تصور می کنند آموزش واقع گرایانه که بر اساس آن کودک حقیقت بیرونی را با شکل های " منظم " و رنگهای " دقیق " یاد می گیرد، باید تعلیم داده شود.
نقاشی وسیله ای بیانی است که به کودک اجازه می دهد خود را از تنش ها رها کند. این رهایی از دلهره ها و تنش ها هنگامی صورت می گیرد که نقاشی از ناخودآگاه کودک سرچشمه گرفته باشد؛ بنابر این اگر کودک را وادار کنیم نقاشیهایش را براساس تعالیم ما تصحیح کند و او را تشویق به کپی کردن از روی مدلهای نقاشی کنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم.
ویرایش توسط طلوع1 : ۱۳۸۸/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۸:۴۱
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۱۷:۵۵ #3
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
کودکان با نقاشیهای خود حرف می زنند، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستند. نقاشی نیز همانند خواب و رویا به آنها این اجازه را می دهد که خود را ازممنوعیت ها سازند و با ما در حالتی نا خودآگاه، درباره مسائل، کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۷:۵۶
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۶, ۱۹:۴۲ #4
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
رنگ در نقاشی کودکان
کودک در نقاشیهای خود به دو صورت از رنگ استفاده می کند؛ یکی نمونه سازی عینی (طبیعی ) مثلاً رنگ آبی برای دریا، رنگ سبز برای چمن و رنگ زرد برای خورشید؛ ودیگر استفاده روانشناختی از رنگ، به این صورت که کودک از طریق رنگ به برون ریزی عواطف و احساسات خود می پردازد. مثلاً برای تجسم حوادث و یا موجودات اطراف خود از رنگهایی کمک می گیرد که به طور ناخود آگاه به ذهن متبادر می شوند و قانون و قاعده خاصی ندارند. به عنوان مثال برای نشان دادن مهربانی یک شخص او را به رنگ سبز، رنگ آمیزی می کند و یا عصبانیت شخص دیگر را با رنگهای سیاه و سرخ نشان می دهد .
بسیاربجاست که کودک را به سوی رنگهای قراردادی و طبیعی هدایت نکنیم؛ چرا که از این طریق طبیعت درونی کودک را نادیده گرفته ایم و او را وادار کرده ایم رنگی را که نشان دهنده حالت روانی اوست، تغییر دهد و یا دست بزرگترها زیبایی کار خود را از بین ببرد. البته شناخت رنگ برای بچه ها ضروری است؛ اما تحمیل رنگ به آنان که کدام رنگ را به کارببرند ضرورتی ندارد. چرا که کودکان دیر با زود یاد می گیرد که هرچیز رنگ مخصوص به خود را داراست
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۱۷:۲۱ #5
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
آیا تا به حال به نقاشی یک کودک نگاه کرده و از باز تاب اندیشه و احساس این هنرمند خردسال شگفت زده شده اید؟ آیا تا به حال با خود اندیشید ه اید که کودکتان با کشیدن خانه ای بی پنجره و یا آدمکی که فاقد تنه است و به جای آن دو دست از دو طرف سرش بیرون آمده و یا درختی با برگهای سوزنی چه چیزی را می خواهد برای شما بازگو کند؟
نقاشیهای کودکان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده، جذاب و سرشار از زندگی و هویتند. کودکان با نقاشیهای خود حرف می زنند، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستند. نقاشی نیز همانند خواب و رویا به آنها این اجازه را می دهد که خود را ازممنوعیت ها سازند و با ما در حالتی نا خودآگاه، درباره مسائل، کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند.
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۱۷:۲۷ #6
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
نقاشیهای کودکان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده، جذاب و سرشار از زندگی و هویتند. کودکان با نقاشیهای خود حرف می زنند، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستند. نقاشی نیز همانند خواب و رویا به آنها این اجازه را می دهد که خود را ازممنوعیت ها سازند و با ما در حالتی نا خودآگاه، درباره مسائل، کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند.
تخیلات هنری همانند خواب و رویا، در ژرفای ضمیر ناخودآگاه هر کس به جستجو می پردازد و ژرف ترین محتویات درونی فرد را متظاهر می سازد. کودک نیز به کمک نقاشی دلهره ها و کشمکش های درونی خویش را آشکار می سازد و بدین طریق اثر آنها را کاهش می دهد. در حقیقت وقتی مسائل و مشکلات عاطفی بر روی کاغذ منعکس می شوند به صورت تازه و جداگانه ای که کمتر دلهره آور است در می آیند.
کودک خیلی زود در می یابد که رسم و نقاشی وسیله ای بیانی است که با افکار او مطابقت می کند و او را در تخیلاتش، آزاد می گذارد و در عین حال لذت سرشاری برای او فراهم می آورد؛ علاوه بر آن نقاشی کردن به او اجازه می دهد که افکار درونی اش و درحقیقت خویشتن خودش را نشان دهد. به هر حال تعبیرو تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان فقط مورد توجه بزرگسالان است. هنگامی که کودک به وسیله تصویر اظهار نظری می کند، بسیاری از جوانب شخصیت خویش را آشکار می سازد؛ ولی او اینکار را برای دلخوشی ما و یا فراهم کردن امکان شناخت و بررسی روانشناسی نمی کند؛ بلکه آنچه برای او مهم است بیرون ریختن تجربه های اندوخته شد ه ای است که نمایانگر وجود اوست..
ویرایش توسط طلوع1 : ۱۳۸۸/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۷:۲۹
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۳, ۲۲:۲۵ #7
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
يکي از هنرهايي که ميتواند در تربيت کودک سهم بسزايي داشته باشد نقاشي است. نقاشي کردن فعاليتي تقريباً غريزي است که در رشد هوشي و ذهني کودکان و نوجوانان بسيار مؤثر است. بسياري از پژوهندگان بر اين عقيدهاند که نقاشي کودک دريچهاي است که بر انديشهها و احساسات او گشوده ميشود و ميتوان از نقاشيهاي او در سنجش شخصيت يا تشخيص نابسامانيهاي روانشناختي او استفاده کرد و در پي درمان آنها برآمد. اهميت نقاشي از اين جهت است که به حقيقت ذاتي اشيا از کلمات بسيار نزديکتر است و درک آن برخلاف نوشتن به کوشش و دقت زيادي نياز ندارد. به زبان سادهتر، شکل يک خانه هر قدر هم که بد کشيده شده باشد شباهت بيشتري از کلمه خانه به خانه واقعي دارد و چون کودک براي تجسم بخشيدن به اشياء در مغزش بيشتر از تصوير واقعي آنها استفاده ميکند، نقاشي ميتواند در برقراري ارتباط با دنياي بيرون، نقش مهمي ايفا کند، در اين کار سه بخش يعني دست، چشم و مغز فعاليت دارد. نقاشي دو گونه مورد استفاده دارد: يکي نقاشيهايي که توسط کودک کشيده ميشوند و ديگر نقاشيهايي که ديگران براي کودک ميکشند. کودک از همان سالهاي اول تولد به نقاشي علاقه نشان ميدهد و خطوط کج و معوجي را روي کاغذ ترسيم ميکند. ميتوان گفت اين امر، همزمان با تقليد براي ايجاد صدا صورت ميگيرد. شايد صدا بهترين وسيله براي جلب توجه و تحت تأثير قرار دادن ديگران و نيز براي اعلام حضور کودک باشد ولي غالباً والدين در مقابل اولين خط خطيهاي کودک، آن هيجان و شادماني را که در مقابل اولين صداهاي او دارند، از خود نشان نميدهند. زيرا آن خطخطيها براي والدين به منزله بازي کودکانه تلقي ميشود و از نظر آنان مفهوم اجتماعي ندارد، در صورتي که کودک در دو، سه سالگي براي شکلهايي که ميکشد اسم ميگذارد. اين بدان معناست که او ميخواهد با محيط اطراف خود ارتباطي با مفهوم پيدا کند. کودک، اندکي که بزرگتر شد متوجه ميشود کشيدن نقاشي يک وسيله بياني است که با افکار او مطابقت دارد و او را در تخيلاتش آزاد ميگذارد. علاوه برآن نقاشي به اوامکان ميدهد که انديشهها و يا به عبارت ديگر تأثيرپذيري از خاطرات و فرهنگ محيطش را نشان دهد. او به کمک نقاشي دلهرههاي درونياش را آشکار ميسازد و به اين طريق اثر مخرب آنها را کاهش ميدهد. به همين جهت براي رفع بسياري از مشکلات روحي و رواني دانشآموزان ميتوان از نقاشي استفاده کرد. در مجموع، هنر نقاشي با توجه به زبان تصويري و تجسمي خود، کاراييهاي بسياري در امر تعليم و تربيت دارد که برخي از آنها بدين شرح است:
الف) کودک از طريق فعاليت نقاشي به شناخت خود و جهان نائل ميشود.
ب) کشيدن نقاشي منجر به پرورش تخيل کودک ميشود.
ج) از ديگر ويژگيهاي نقاشي، قابليت آن در انتقال دانشهاي کودک است.
د) ايجاد سرگرمي سالم و لذت بخشيدن به کودک از ديگر آثار اين هنر است.
ه) شناخت محيط و فضاي زندگي از ديگر کارکردهاي مهم نقاشي است که كودك آن را به دست ميآورد.
پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۳, ۲۲:۲۷ #8
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
نقاشی گاهی تنها یک سرگرمی نیست ، نقاشی یک زبان بین المللی است برای گفتن ناگفته های خود.اولین گام در جهت آموزشی درست ، شناخت ابزارمناسب است ابزاری متناسب با توانائی های فیزیکی و تمایلات حسی کودکان.
پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۳, ۲۲:۴۵ #9
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
يک روانشناس گفت: نقاشي کردن و حتي خط خطي کردن کاغذ توسط کودک، موجب تخليه درونيات کودک و ايجاد حس آرامش در وي مي شود.
دکتر محمد حسين زاده در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: نقاشي کردن و خط خطي کردن کاغذ توسط کودک موجب تخليه رواني کودک و ايجاد حس آرامش پس از خلق يک اثر در وي مي شود.
وي افزود: کودک از سنين يک تا 2 سالگي به بعد توانايي گرفتن مداد رنگي را به دست آورده و با فشار بر مداد آن را بي هدف بر روي کاغذ حرکت مي دهد و با ديدن آثار به جامانده از آن شاد مي شود.
حسين زاده تصريح کرد: خلق کردن، حس زيبايي است که هر انساني را به وجد مي آورد و اين حس پس از نقاشي کردن، در کودک به وجود آمده و موجب آرامش و شادي وي مي شود.
وي خاطرنشان کرد: کودک زماني که مشاهده مي کند با حرکت دست خود مي تواند اثري رنگي و زيبا از خود به جاي گذارد، مشتاق تر شده و سعي مي کند خطوط را مشابه آنچه در اطراف خود مي بيند ترسيم کند و همين کار موجب افزايش خلاقيت وي مي شود.
اين روانشناس ادامه داد: با افزايش سن کودک و تقويت و هماهنگ شدن اعصاب و عضله کودک، نقاشي ها شکل خاص به خود گرفته و به محيط اطراف کودک و تخيلات کودک شبيه تر مي شود.
وي اضافه کرد: کودک در ابتدا سعي مي کند چهره والدين خود را ترسيم کند و به والدين نيز توصيه مي شود با همراهي کردن کودک و کشيدن حالات چهره با استفاده از خطوط ساده براي کودک، تخيل وي را تقويت کنند.
حسين زاده بيان کرد: مداد رنگي و کاغذ دو جز» جدا ناپذير هستند که بايد از يک سالگي در اختيار کودک قرار داده و به وي اجازه داده شود بدون محدوديت آنچه در ذهن دارد را به تصوير بکشد.
ویرایش توسط طلوع1 : ۱۳۸۸/۰۶/۰۳ در ساعت ۲۲:۴۶
پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۴, ۰۷:۳۰ #10
ما هم همینطوریم تقریبا احساساتمون رو روی کاغذ میاریم
اگر دورم ز دیدارت دلیل بی وفایی نیست
وفا آنست که نامت را همیشه زیر لب دارم
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری