جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: *ماه وصال ...ضیافت نور (ویزه نامه ماه مبارک رمضان )*
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۱۳:۵۳ #1
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
*ماه وصال ...ضیافت نور (ویزه نامه ماه مبارک رمضان )*
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۴:۰۰
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۱۳:۵۹ #2
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
امام باقرعلیه السلام روایت فرموده كه پیغمبر اكرم(ص) در جمعه آخر ماه شعبان پس از ستایش و ثنای خداوند فرمود: ای مردم ماهی بر شما سایه افكنده است كه در آن ماه شبی است كه از هزار ماه نیكوتر است، و آن ماه رمضان است، پروردگار روزه این ماه را واجب فرمود و عبادت و بپاداشتن نماز را در یك شب این ماه برابر با عبادت هفتاد شب ماههای دیگر قرار داده است، آن كسی كه در این ماه كردار نیكی از امور مندوب و مستحب بجای آورد، آفریدگار پاداش واجبی را به وی عطاء می فرماید...
وَ من اَدّی فیهِ فَریضَةً مِن فَرآئضِ اللهِ كانَ كَمَن اَدّی سَبعینَ فَریضَةٌ فی ما سِواهُ مِنَ الشُهُورِ وَ هُوَ شَهرُ الصَّبرِ وَ اِنَّ الصَّبرَ ثَوابُهُ الجَنَةُ وَ هُوَ شَهرُ المُواساةِ، وَ هُوَ شَهرُ ، یزیدُ اللهُ فیهِ فی رِزقِ المُؤمِنِ، وَ مَن فَطَّرَ فیهِ مُؤمِناً صائِماً كانَ لَهُ بِذلِكَ عِندَاللهِ عَزَّوَجَلَّ عِتقُ رَقَبَةٍ وَ مَغفِرَةٌ لِذُنُوبِه فی ما مَضی، فَقیلَ یا رَسُولَ اللهِ لَیسَ كُلَّما یقدِرُ عَلی اََن یفطِرَ صائِماً، فَقال: اِنَّ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعالی كَریمٌ یعطی هذَا الثَّوابَ مِنكُم مَن لَم یقدِرَ اِلاّ عَلی مَذَقَةٍ مِن لَبَنٍ فَفَطَّرَ بِها صائِماً.
ترجمه :
و هر كس كه واجبی از واجبات الهی را در این ماه تأدیه كند پاداش اداء هفتاد فریضه در ماههای دگر بدو عنایت می گردد، این ماه، ماه شكیبایی است و پاداش شكیبایی بهشت است این ماه، ماه مواسات و برابری است و ماهی است كه خداوند بر روزی افراد با ایمان می افزاید، آنكس كه در این ماه مؤمن روزه داری را افطار دهد برای وی پاداش آزاد كردن بنده ای در دربار كبریائی پروردگار منظور می شود و گناهان گذشته اش مورد آمرزش قرار می گیرد. عرض شد یا رسول الله عموم ما مسلمین توانایی نداریم كه ضیافت افطاری تشكیل دهیم، حضرت فرمود: خداوند تبارك و تعالی كریم است، همین ثواب را به آن كس كه به یك جرعه شیر
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۳:۵۹
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۱۷:۵۹ #3
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
خوشا دمی که رسد آرزو به حد کمال
خوشا شبی که به عاشق رسد پیام وصال
تمام عمر اگر بگذرد به درد فراق
چه غم ،چو قلب بود از امید مالا مال
ز زندگانی هشتاد و چارساله به است
شبی که ارزش آنست بیش از آن همه سال
دهند مژده مهمانی خدای جلیل
فرشتگان ،به تشرف به بارگاه جلال
ز میز بان یگانه به بندگان آرند
درود و مژده رحمت، نوید استقبال
شگفت اینکه بود روزهای مهمانی
غذای جسم حرام و شراب روح حلال!
به بزم دوست همه هرچه هست هست جمیل
که تابناک بود بارگه زنور جمال
به گوش جان رسد از محرمان خلوت انس
هزار پاسخ راز عجب بدون سوآل
زسرخوشی نتوان گفت چون زمان گذرد
روان چگونه پرد در چنان شگفت مجال
چنین بود شب تقدیر تا طلیعه فجر
که روشنی دمد و تیرگی رود به زوال
تو ناظم ! ار به سر آمد زمان مهمانی
بشو غبار غم از چهر خود زاشگ زلال
کسی بود به یقین رستگار در دو سرای
که ماهی ازهمه سالش بود بدین منوال
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۲۰:۰۲ #4
گزيده اي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي
ماه رمضان فرصت بسيار استثنايی و بزرگی است كه به لطف خدای متعال امسال هم اين فرصت به ما داده شد كه بتوانيم در اين ماه مبارك بر سر سفرهی ضيافت الهی حاضر بشويم. اين فرصت استثنايی در طول سال نظير ندارد. در ماه رمضان برای ما خاكيان و زمينيان چه سعادت بزرگی است كه با ملائكهی الهی و با روح امين همنشين بشويم: «تنزّل الملائكة والرّوح فيها باذن ربّهم». ليلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشينی خاكيان با فرشتگان ملأ اعلاست. همانطور كه كاروان بشری به سوی يك نهايتی در حال حركت دايمی است، هر فرد انسان هم در طول زندگی خود در حال حركت به يك منتها و غايت و سرمنزلی است: «انّك كادح الی ربّك كدحا فملاقيه». اين مسير طولانی و پر فراز و نشيب از گذرگاههای گوناگونی میگذرد؛ رنجها در آن هست، بلاها در آن هست، سختيها هست، گشايشها و فرجها و شادیها در آن هست: «بلوناهم بالحسنات و السّيئات»؛ همهی اينها هم آزمايش است. در اين راه طولانی كه افراد بشر بايد آن را طی كنند و سعی كنند خود را به اوج نقطهی كمال انسانی، يعنی به لقاءاللَّه، برسانند، حركت در بعضی از قطعات اين راه دشوار است؛ مثل مسيرهای زندگی معمولی؛ گاهی انسان از يك گذرگاه دشواری عبور میكند؛ گاهی از جادهی سختی، در گردنهيی مجبور است بالا برود؛ گاهی سر راه انسان باتلاقی قرار میگيرد؛ گاهی هم راه، راهِ گسترده و مركب، مركب همواری است.
ما در طول سال و در مسير طولانی حركت خودمان در چالش با هواهای نفسانی، با گناهان، با فضاهای تاريكی كه خودمان بهدست خودمان بهوجود میآوريم، با مشكلاتی مواجه میشويم. گاهی انسان برای اينكه حال دعا پيدا كند، مشكل دارد؛ گاهی برای اينكه قطرهی اشكی بفشاند، مشكل دارد؛ چون راه دشوار است، بهوسيلهی خلافها و گناههای خود احاطه میشويم؛ اما قطعهی ماه رمضان، آن قطعهيی است كه حركتِ در آن قطعه آسان است؛ مثل اين است كه در اين راه دشواری كه میخواهيد به محلی يا به شهری برسيد، گاهی مجبوريد پياده راه را طی كنيد؛ گاهی مجبوريد از آب بگذريد؛ گاهی مجبوريد از باتلاق بگذريد؛ يكجا هم میرسيد به فرودگاهی كه هواپيمای مجهزی آماده است تا شما را بیدردسر و با خيال راحت و پس از طی مسير طولانی به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسيدن به همين فرودگاه است. خدای متعال راه را در ماه رمضان هموار كرده است و فضا را در ماه رمضان، فضای خالی از مُعارض قرار داده است. اين روزهيی كه شما میگيريد، نفس و هواهای نفسانی را به زنجير میكشد؛ اين عبادتها، اين دعاها، اين خشوعها، اين ذكرها و اين ليلةالقدر همان وسايل همواری است كه شما را فرسنگها جلو میبرد؛ راهی را كه در طول سال و در ماههای ديگر گاهی يك متر يك متر بايد طی كنيم، میتوانيم اگر همت كنيم و اگر خودمان را برسانيم، در ماه رمضان اين راه را فرسنگ فرسنگ طی كنيم؛ لذاست كه شما میبينيد اوليای خدا از مژدهی رسيدن ماه رمضان خرسند میشدند و از فراق ماه رمضان اشكهايشان سرازير میشد.
محصول ماه رمضان، تقواست؛ به خود پرداختن، به خود رسيدن و ذخيرهی تقوا را برای خود فراهم كردن؛ «لعلّكم تتّقون». ماه رمضان در ما ذخيرهی تقوا ايجاد میكند. اين تقوا هم خود وسيلهيی برای منازل عالیتر است. تقوا مركبی است كه میتواند ما را به آن منازل عالی برساند: «و اتّقوا اللَّه لعلّكم تفلحون»؛ «فاتّقوا اللَّه لعلّكم ترحمون»؛ «و اتّقوا اللَّه و يعلّمكم اللَّه». علم و هدايت و رحمت الهی بر اثر تقوا از سوی خداوند به انسان عطا میشود. از همه بالاتر، فلاح است. فلاح و رستگاری بر اثر تقوا به دست میآيد. عزيزان من! اين ذخيرهی تقوا را كه در ماه رمضان بهدست آورديم - اگر انشاءاللَّه بهدست آورده باشيم - اگر بر سر سفرهی زيارت الهی درنگ كرده باشيم و از آن بهره برده باشيم، بايد حفظ كنيم؛ اين محصول بسيار ارزشمندی است؛ مثل آن كشاورزی كه زحمات خود را میكشد، محصول گندم خود را میچيند، بعد آن را در يك سيلوی مطمئنی بهدست امينی میسپارد تا در طول سال بتواند از آن استفاده كند. اين آذوقهی طول سال ماست. در طول سال، اين آذوقه تهديد میشود: وسوسهها هست، زرقوبرقها هست، شهوات و هواهای نفسانی هست و گناهان؛ اينها همه آفت اين ذخيرهی ارزشمندند. از اين ذخيره برای مقابله با آن آفتها استفاده كنيد و اين ذخيره را حفظ كنيد.
التماس دعا
ویرایش توسط SAJED : ۱۳۸۸/۰۵/۲۸ در ساعت ۲۰:۰۳
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۲۱:۵۷ #5
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
رمضان در لغت از مادهي رَمَضَ به معناي شدت گرما و تابش آفتاب بر سنگ و شن است؛
از اينرو ماه رمضان ماه تحمل شدايد و عطش و گرسنگي است.
اين ماه نهمين ماه سال در تقويم هجري و يگانه ماهي است كه نامش در قرآن آمده و يكي از نامهاي خداوند است، بدين جهت در روايات تصريح شده كه كلمهي ماه به رمضان اضافه گردد و از آن به تنهايي ياد نشود.
ماه رمضان بر همهي ماهها برتري دارد و
كتابهاي آسماني در اين ماه نازل شده است.
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۸, ۲۲:۲۳ #6
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
ماه مبارك رمضان، ماه خداوند در نزول بركت، رحمت و مغفرت و ماه مهمانى الهى است وبه فرموده رسول اعظم خدا(ص):
ايها الناس انه قد اقبل اليكم شهر اللَّه بالبركة والرحمة والمغفرة و قد دعيتم فيه الى ضيافة اللَّه.
امام خمينى(ره) در اين باره مىفرمايند:
همه بندگان در ماه مبارك رمضان به مهمانى خداوند تعالى دعوت شدهاند و مهمان پروردگارخود مىباشند.
»خداى تبارك و تعالى ما را دعوت كرده به ضيافت، او ميزبان بزرگ و ما ميهمانان هيچ؛چه بگوييم در مقابل اين نعمت بزرگ كه ملتها را دعوت كرده است به ضيافت اللَّه، ضيافتاللَّه با همه اسماء؛ و ما چگونه شكر اين نعمت را بجا بياوريم، ما كه خودمان را مىشناسيم كههيچ نيستيم و هر چه هست اوست، لكن او عنايات خاصه خودش را مبذول مىكند و ما راميهمان و خودش را ميزبان ما قرار مىدهد، يا ما را بالا برده است تا آن حدّى كه اين لياقت راداشته باشيم با عنايت او، يا عنايت خودش را متنزل كرده است همان طورى كه قرآن رامتنزل كرده است در ماه رمضان.«
بنابراين مىتوان گفت ماه مبارك رمضان ماه بزرگداشت و گراميداشت فطرت انسانىاست كه شايسته ضيافت الهى شده است.
ماه مبارك رمضان، ماه دريافت فيض الهى براى آنان كه هستى را محضر الهى مىبينند وادب حضور نگه مىدارند و آداب ضيافت را رعايت مىكنند؛ آنان كه پيش از ورود به ماهضيافت، خود را آماده مىكنند؛ و در مناجات شعبانيه، از خداوند در خواست مىكنند:
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۹, ۱۶:۲۲ #7
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.
میگویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شبهای قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریفترین ماههای سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته میشود، و عبادت در یکی از شبهای آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۹, ۱۷:۴۸ #8
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
حكمت روزه گرفتن
- قال الإمام علیّ علیهالسلام: حَرَسَ اللهُ عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّكَواتِ و مُجاهَدَةِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسكینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، و إذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، ..
خداوند، بندگان مؤمن خویش را با نمازها، زكاتها و تلاش براى روزه گرفتن در روزهاى واجب شده، نگهدارى كرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا كند و جانهایشان رام گردد و دلهایشان متواضع شود و غرور از آنان زدوده گردد، به سبب حكمتهایى كه در آنهاست، چون: خاكى شدن چهرههاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شكمها به پشتها از روى رام شدن .
قال الإمام علیّ علیهالسلام: فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ ابتِلاءً لاِخلاصِ الخَلقِ
خداوند، روزه را واجب فرمود، تا آزمونى براى اخلاص آفریدگان باشد.
قالت فاطمة علیهاالسلام: فَرضَ [اللهُ] ... الصِّیامَ تَثبیتا لِلإِخلاصِ
روزه براى استوارسازى اخلاص، واجب شده است .
قال الإمام الحسین علیهالسلام ـ فی بَیانِ عِلَّةِ الصِّیامِ ـ : لِیَجِدَ الغَنِیُّ مَسَّ الجوعِ فَیَعودَ بِالفَضلِ عَلَى المَساكینِ
امام حسین علیه السلام درباره حكمت روزهدارى فرمود: تا ثروتمند، رنج گرسنگى را بچشد؛ پس بر بینوایان نیكى كند .
قال الإمام الصادق علیهالسلام: إنَّما فَرَضَ الله عز و جل الصِّیامَ لِیَستَوِیَ بِهِ الغَنِیُّ وَالفَقیرُ؛ و ذلِكَ أنَّ الغَنِیَّ لَم یَكُن لِیَجِدَ مَسَّ الجوعِ فَیَرحَمَ الفَقیرَ؛ لِأَنَّ الغَنِیَّ كُلَّما أرادَ شَیئا قَدَرَ عَلَیهِ، فَأَرادَ اللهُ عز و جل أن یُسَوِّیَ بَینَ خَلقِهِ، و أن یُذیقَ الغَنِیَّ مَسَّ الجوعِ وَالأَلَمِ؛ لِیَرِقَّ عَلَى الضَّعیفِ فَیَرحَمَ الجائِعَ
امام صادق علیهالسلام درباره حكمت روزهدارى فرمود: خداوند متعال، روزه را واجب ساخته است تا ثروتمند و تهیدست، برابر شوند؛ چون [بدون روزه] ثروتمند، رنج گرسنگى را نمىچشید تا به فقیر ترحّم كند؛ زیرا ثروتمند هر گاه چیزى را بخواهد، بر آن تواناست. پس خداى متعال خواست تا میان بندگانش برابرى پدید آورد و ثروتمند هم طعم گرسنگى و رنج را بچشد تا بر ناتوان، رقّت قلب یابد و بر گرسنه ترحّم نماید.
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۷:۴۸
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۹, ۲۲:۰۲ #9
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
حضرت امام حسن (ع)
ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه ،
فیستبقون فیه بطاعته الی مرضاته
به درستی كه خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
( تحف العقول ، ص 239 )
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۵/۳۰, ۰۲:۳۱ #10[SIGPIC][/SIGPIC]
دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زداميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفتچه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقيبر اين در، واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج استدر ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟==========================حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستادکه مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور استالا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينماگر آه تو از جنس نياز استدر باغ شهادت باز، باز است
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری