صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه ي ريش گذاشتن چيست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1

    فلسفه ي ريش گذاشتن چيست؟




    سلام.
    من تا به حال كسي را از روحانیون واکثر مذهبی ها را نديده ام كه ريش نداشته باشد.به نظر شما چرا ريش مي گذارند و در كل چرا افرادي كه خواهان احترام هستند ريش مي گذارند؟آيا ريش براي انسان احترام مي آورد؟
    فلسفه ي ريش گذاشتن چيست؟
    ویرایش توسط مدیر علمی : ۱۳۸۸/۰۵/۳۰ در ساعت ۱۱:۱۰ دلیل: تغییر درعبارات عنوان ومتن وجایگزین کردن عبارات مناسبتر


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    195 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    شاید بهتر باشه از اینجا شروع کنی

    چرا پیامبران ریش می گذاشتند؟



  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    3,163 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فلسفه وفواید ریش
    در خصوص ريش‏تراشى بايد گفت: در بين مراجع كسى حكم به جواز نداده و نوعاً يا فتوا به حرمت داده‏اند يا بنابر احتياط واجب تراشيدن آن را جايز نمى‏دانند. از اخبار و روايات استفاده مى‏شود كه ريش زينت و زيور مردان و باعث وقار انسان است و به وسيله آن مردان از زنان تميز داده مى‏شود. برای حرمت ریش تراشی ادله اقامه شده است که به برخی ازان ها اشاره می گردد:
    یک) «ولآمرنهم فليُغيِرُنَّ خلق اللّه‏؛ خداوند از قول شيطان مى‏فرمايد كه شيطان گفت به فرزندان آدم دستور مى‏دهم كه خلقت الهى را تغيير دهند»، (نساء، آيه 118). و تراشيدن ريش نيز تغيير خلقت الهى است و تغيير خلقت الهى حرام است الا آنجايى كه دليلى بر جواز آن داشته باشيم.
    دو ) حضرت امير(ع) با تازيانه در بازار حركت مى‏كردند و كسانى را كه مارماهى و ماهى‏هاى بى‏فلس مى‏فروختند مى‏زد و مى‏فرمود اى فروشندگان مُسوخ بنى‏اسرائيل و جند بنى مروان؛ شخصى از حضرت سؤال كرد جندبنى مروان كيانند؟ حضرت فرمود: اقوامى بودند كه ريش خود را مى‏تراشيدند و سبيل‏هاى خود را تاب مى‏دادند.
    سه ) امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «حفوا الشوارب واعفوا للحى ولا تشبهوا بالمجوس؛ شارب خود را بچينيد و ريش خود را بگذاريد و شبيه مجوس نشويد، زيرا مجوسيان ريش خود را مى‏تراشند و سبيل خود را مى‏گذاردند اما ما شارب خود را مى‏زنيم و ريش را مى‏گذاريم كه مطابق فطرت است».
    چهار)رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «ان المجوس جزوا الحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفى اللحى و هى الفطرة؛ مجوس ريش خود را مى‏تراشند و شارب‏هاى خود را بلند مى‏گذارند واما ما شوارب را مى‏زنيم و ريش مى‏گذاريم كه مطابق فطرت است».
    پنج ) در كتاب سيرة‏النبويه و الاثار المحمديه و جلد 6 بحارالانوار آمده است كه پيامبر به دو فرستاده خسرو پرويز پادشاه ايران فرمود: واى بر شما چه كسانى شما را امر كرده كه ريش‏ها را بتراشيد و سبيل بگذاريد. عرض كردند پروردگار ما (كسرى). رسول خدا فرمود: «لكن ربّى امرنى باعناء لحيتى و قص شاربى؛ پروردگار من مرا امر كرده كه ريش خود را بگذارم و شاربم را كوتاه كنم» . البته روايات ديگرى نيز هست كه در اين مختصر نمى‏گنجد. گفتنى است كه حرمت تراشيدن ريش اجماعى است؛ شيخ بهايى در كتاب اعتقادات مى‏فرمايد: «تراشيدن ريش مانند ساير گناهان (قمار، سحر، رشوه) است و احدى از علماى اعلام در حرمت ريش تراشى خدشه نكرده‏اند. نيز محقق داماد در رساله خود (الشارع النجاة) آورده: «ان حلق اللحية حرام بالاجماع؛ تراشيدن ريش به اجماع همه علما حرام است». ضمنا سيره قطعيه متدينين از زمان حضرت آدم تا خاتم و حضرات ائمه معصومين(ع) بر اين بوده است و در تاريخ نمى‏يابيم كه پيامبران الهى و اوصياى آنها و پيامبر اسلام و اوصياى آن حضرت و متدينين به آن حضرات ريش خود را تراشيده باشند.

    از نظر دندانپزشكان نیز وجود محاسن در صورت ،براى حفاظت از لثه‏ها و دندانها مفيد است. از نظر متخصصين پوست نيز وجود محاسن در صورت رعايت نظافت و اصول بهداشتى براى حفاظت از پوست و لطافت آنها مفيد است، مگر در مورد كسانى كه گرفتار قارچ‏هاى پوستى و ... باشند كه مساله‏اى استثنايى است. بنا بر این وجود محاسن متناسب با ساختار طبيعى بدن مرد وموجب زیبای او بوده وهست ، و تراشيدن آن تشبه به زنان مى‏باشد . از این رو،اختصاص دادن احکام وفوایدریش را به ادوار گذشته نطریه غیر کارشناسانه است.



    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام
    در منابع روایی روایات زیادی در باب مذمت ریش تراشی داریم که به عنوان نمونه روایاتی از حضرت رسول(ص) و حضرات ائمه(ع) می آوریم:
    1) رسول الله(ص): "أحفوا الشوارب و أعفوا اللحی" یعنی سبیلتان را كوتاه كنید و ریش خود را آزاد بگذارید.
    2) رسول الله(ص): "حلق اللحیة من المثلة و من مثل فعلیه لعنةالله" یعنی تراشیدن ریش نوعی مثله كردن است و لعنت خدا شامل كسی كه چنین كند.
    3) رسول الله(ص): "الشیب نور المؤمن من أراد أن یطفئه فلیطفئه" یعنی ریش نور مؤمن است. پس هر كس خواست نورش خاموش كند چنین كند.

    اما حكمت حكم حرمت ومذمت ریش تراشی چیست؟
    در روایات ما مواردی چند آمده است:
    عدم تشبه به یهود: رسول الله(ص): «حفوا الشوارب و اعفوا اللحی و لاتشبهوا بالیهود» یعنی سبیل هایتان را كوتاه نمائید و محاسن ـ یا ریش ـ خودتان را بلند بگذارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید.
    ضمنا تراشیدن ریش از اعمال قوم لوط بوده است. پیامبر اكرم(ص) ده عمل زشت و گناه را باعث نابودی قوم لوط معرفی می كنند، كه از آن موارد ده گانه به تراشیدن ریش و بلند كردن سبیل نیز اشاره می فرمایند.
    اسلام برای حفظ هویت فرهنگی به مسلمانان دستور داده كه علاوه بر اعمال صالح، ظاهر خود را شبیه به بیگانگان نكنند.
    عظمت و نشانه مردانگی: امام صادق(ع) می فرمایند: "هنگامی كه انسان مو و ریش در صورتش می روید، این حالت علامت و نشانه مردانگی اوست، و عظمت و ابهت او را می رساند و او را از حد و مرز بچه ها و شباهت به زنان خارج می سازد."
    در بعضی روایات از آن به زینت مردان تعبیر شده است.
    امام رضا(ع) فرموده اند: "خداوند مردان را به وسیله محاسن زینت داده است، ریش فضیلتی برای مردان است، و بوسیله ریش مردان از زنان شناخته می شوند."

    واما برخی ضررهای ثابت شده از ریش تراشی توسط پزشکان و ....
    1- هر گاه صورت تراشيده شودميکروبهاي مختلفدر منافذ پوست جاي گرفته و بوسيله همان منافذ و سوراخ هاي ريزي که در پوست قرار دارد راهي براي پيشرفت خود باز مي کند.
    2) تراشيدن ريش به علت تحريک دائمي و مکرر پوست صورت موجب پيري زود رس مي شود.
    3) تراش ريش ايجاد جوش نموده و موهاي صورت را سفيد مي کند
    4) تکرار تراش ريش باعث از بين بردن زيبايي و روشنايي چهره مي شود...

    در نهایت با توجه به حکم حرمت ریش تراشی و ضررهای ثابت شده برای آن ، تصمیم با خود افراد است .وکسی نمی تواند افراد بی ریش را مورد اهانت قرار دهد.وآنها را به ریش گذاشتن اجبار کند.چرا که گاهی در بین همین افراد بی ریش آفرادی با خصوصیا ت اخلاقی بسیار خوب پیدا می شود .پس بهتر است سطح آگاهی یکدیگر را بالا ببریم تا درست تصمیم بگیریم.....

    التماس دعا



  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    2,188 پست
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    در كل چرا افرادي كه خواهان احترام هستند ريش مي گذارند؟آيا ريش براي انسان احترام مي آورد؟
    سلام
    پرسش شما جای تدقیق دارد.
    فکر کردن به این چند سؤال شاید کمی ذهنیت شما را تلطیف کند.
    چرا اینچنین فکر میکنید که کسانی که خواهان احترامند ریش میگذارند؟
    آیا کسانی که ریش نمیگزارند خواهان احترام نیستند؟
    آیا تمام کسانی که ریش میگذارند،صرفاً به سبب ریش گذاشتن مورد احترامند؟
    مثلاً کسی که به سبب ارتکاب جرم در زندان بوده یا مجرمی که چون عزادار بوده،صورتش را نتراشیده نیز مورد احترام قرار میگیرد؟
    آیا فرد بداخلاقی که ریش دارد مورد احترام هست؟
    آیا زمان پهلوی اول و دوم هم ریش گذاشتن احترام میآورد؟
    چرا در آنزمان هم متدینین ریششان را نمیتراشیدند؟
    آیا ندیده اید در بعضی جاها اگر کسی ریش داشته باشد،با زخم زبان و توهین از او پذیرائی میکنند؟
    آیا اگر کسی پیدا شد که برای ریا،ریش گذاشت و در عمل متدین نبود،باید بگوئیم هرکس که ریش میگذارد اینچنین است؟
    هدف پیامبر از ریش گذاشتن چه بود؟آیا میخواست به او احترام بگذارند؟
    ریش گذاشتن پیامبر برای جلب رضایت خدا بوده.
    ریش گذاشتن مسلمین هم همینطور،علاوه بر اینکه قرآن که کلام خداست،مسلمین را ترغیب میکند که از پیامبر الگوبرداری کنند.
    لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً
    اما یک نکته از کلام شما که باید به آن پرداخت اینست که:
    چون حکومت بدست متدینین هست یا بعبارتی حکومت دینی ،حاکم هست،ممکن هست عده ای بخاطر مقاصدی ریاکارانه و مزورانه صورت نتراشند.
    در زمان پهلوی نیز عده ای با اینکه اهل کراوات بستن نبودند،اما وقتی کارشان به اداره جات میافتاد با کراوات میرفتند ،چون حکومت بدست کراواتی ها و لائیک ها بود.
    در عراق و در زمان صدام نیز عده ای بودند که تا وقتی در عراق بودند به عکس صدام نیز سلام نظامی میدادند اما به محض اسارت شعار الموت لصدام را نعره میکشیدند.
    کسانی که اینچنین هستند را ما در اصطلاح میگوییم حزب باد.
    از هر طرفی که باد بوزد به همانسو حرکت میکنند ،خودشان را دچار زحمت نمیکنند اما به هیچ جا هم نمیرسند.
    ام نباید اینگونه فکر کرد که هرکسی ریش میگذارد ،از اعضای حزب باد هست.

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    540
    مورد تشکر
    1,055 پست
    حضور
    8 روز 20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا.

    بنده یک سوالی داشتم. مسلمین باید در امورات شخصی مثل ریش گذاشتن یا نگذاشتن هم از پیامبر الگو برداری کنند؟ خوب شاید یکی دوست داشته باشه ریش بگذاره. شاید یکی دوست نداشته باشه ریش بگذاره.
    هر چه در آسمانها و زمین است از آن خداوند یکتاست. کهکشانها و ستارگان مظهر قدرت اویند. همه فانیند و تنها خداست که می ماند.

    حق با علی است و علی با حق.( پیامبر مهربانی ها (ص) )

    دانش اگر چه در ثریا باشد ، مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت. ( پیامبر خوبی ها (ص))

    نه تنها جزایر سه گانه بلکه از غرب چین تا شرق مدیترانه ، از جنوب سیبری تا شمال صحرای عربستان از دیرباز مرزهای ایران بزرگ قرار دارد. و در آخر تمامی فرزندان به مادر خود می پیوندند.


  7. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    از اخبار و روايات استفاده مى‏شود كه ريش زينت و زيور مردان و باعث وقار انسان است و به وسيله آن مردان از زنان تميز داده مى‏شود.
    يعني هيچ راه ديگري وجود ندارد كه بشود مردان را از زنان تمييز داد و اين فقط ريش است كه اين كار را انجام مي دهد؟
    تراشيدن ريش نيز تغيير خلقت الهى است و تغيير خلقت الهى حرام است الا آنجايى كه دليلى بر جواز آن داشته باشيم.
    طبق گفته ي شما اگر كسي از بدو تولد غده اي در صورت داشت نبايد آن را جراحي كند چون دخالت در كار خدا مي شود؟
    خب شايد كسي از ريش گذاشتن خوشش نيايد و اصلا علاقه اي به ريش گذاشتن نداشته باشد .
    دليل : نداشتن علاقه به ريش
    امام رضا(ع) فرموده اند: "خداوند مردان را به وسیله محاسن زینت داده است
    كسي كه پوست سياهي دارد و ريش گذاشتن باعث وحشتناك تر شدن او مي شود هم بايد ريش بگذارد؟
    1- هر گاه صورت تراشيده شودميکروبهاي مختلفدر منافذ پوست جاي گرفته و بوسيله همان
    منافذ و سوراخ هاي ريزي که در پوست قرار دارد راهي براي پيشرفت خود باز مي کند.
    2) تراشيدن ريش به علت تحريک دائمي و مکرر پوست صورت موجب پيري زود رس مي شود.
    3) تراش ريش ايجاد جوش نموده و موهاي صورت را سفيد مي کند
    4) تکرار تراش ريش باعث از بين بردن زيبايي و روشنايي چهره مي شود...
    با اختراع ماده اي به نام خمير ريش تراش تمامي مشكلاتي كه فرموديد بر طرف شده است.خراب شدن پوست بر اثر تراشيدن ريش به علت استفاده از تيغ نا مناسب است.مي توان با پرداخت قيمت اندك ريش تراش مناسبي تهيه كرد كه آسيبي هم به پوست نمي زند بلكه باعث لطيف شدن آن نيز مي شود.اما اينكه مي فرماييد باعث پيري زودرس مي شود نيز لطفا نگاهي به پيرمرد هايي كه ريش ندارند بياندازيد(صرفا پيرمرد هاي اهل حال و با كلاس) و ببينيد چه پوست لطيف و روشني حتي بهتر از يك زن دارند و از تيغ هم استفاده مي كنند و مشكلي هم ندارند.اين بر مي گردد به نوع پوست طرف.

    و در جواب جناب ابو محمد بايد عرض كنم منظور من اين نيست كه هر كس ريش دارد احترام هم دارد.شما نگاهي به مسولين كشور بياندازيد و يك نفر را نام ببريد كه صورت خود را با تيغ مي زند.شايد تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نكند.به هر حال تمامي مسئولين كه خواهان احترام هستند ريش دارند.

    در كجاي قرآن آمده است كه يك مومن حتما بايد ريش داشته باشد؟اينكه مي گوييد سيبيل را بزنيم و ريش را بگذاريم دو حالت سوالي پيش مي آيد:
    1-با زدن سيبيل و گذاشتن ريش كه قيافه مرد مي شود مثل طالبان و بعضا افغاني ها
    2-اگر سيبيل را بايد زد پس خداوند كريم چرا از اول براي مرد سيبيل گذاشته است؟

    يا علي


  8. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    960
    مورد تشکر
    652 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    يعني هيچ راه ديگري وجود ندارد كه بشود مردان را از زنان تمييز داد و اين فقط ريش است كه اين كار را انجام مي دهد؟

    در كجاي قرآن آمده است كه يك مومن حتما بايد ريش داشته باشد؟اينكه مي گوييد سيبيل را بزنيم و ريش را بگذاريم دو حالت سوالي پيش مي آيد:
    1-با زدن سيبيل و گذاشتن ريش كه قيافه مرد مي شود مثل طالبان و بعضا افغاني ها
    2-اگر سيبيل را بايد زد پس خداوند كريم چرا از اول براي مرد سيبيل گذاشته است؟

    يا علي

    نکته مهم این است که نیازی به تراشیدن ریش نیست بلکه کسی که از ماشین استفاده کند میتواند ظاهر زیبا تری پیدا کند البته تیغ ضرر پوستی داره در دراز مدت
    الان در قرن بیست ویک بشر داره به سمت یکنواختی میره از نظر فرهنگی نیز این اتفاق در حال شکل گیری است در حالیکه در قرنها قبل بشر ارتباط رسانه ای نداشته و لباس و الگوی رفتاری از جمله ریش محلی بوده است اما این که مدل غربی یعنی تراشیدن ریش درست است یا مدل افغانی
    به نظر من خداوند روز جمعه را روز نظافت و برپایی نماز جمعه قرار داده است مدلهای دیگر مانند پروفسوری و انواع و اقسامی که می بینیم مورد قبول نیست به نظر من ریش و سبیل بهتره شبیه هم باشه نه یکی بلند یکی کوتاه البته اگر دقت کنید ریش هنگام بلوغ جنسی ایجاد می شه ودختران نیز تغییرات سن بلوغ دارند پس از نظر طبیعی خدا ریش را نشانه مردانگی قرار داده و صدای ضخیم را و علت رویش ریش و سبیل در پسران در سن بلوغ ترشح هورمون جنسی مردانه به نام است حالا نمی دانم چرا غربی ها می خواهند این علامت مردانگی را حذف کنند که البته این هم یکی از انحرافات غربی هاست که باید روانشناسانه روی ان کار شود

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ

    ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است


  9. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    67
    مورد تشکر
    194 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    این که مدل غربی یعنی تراشیدن ریش درست است یا مدل افغانی
    سلام
    از پاسخ زیباتون ممنونم.
    یک نکته هم من بگم.
    در بارۀ مدل افغانی.
    ریش بلند(زیادی)و سیبیل تراشیده!
    ما در روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام داریم که اگر بلندی ریش بیش از یک قبضه باشد نشانه حماقت هست.
    یک قبضه مقداریست که اگر صاحب ریش با دست خودش ریشش را از چانه بگیرد از زیر دستش بیرون نزند.
    دربارۀ تراشیدن سیبیل هم باید بدونیم آنچه در روایات اومده تراشیدن سیبیل نیست.
    بلکه فرمودند سیبیل از ریش کوتاهتر باشه و ملاکش هم اینه که حداکثر به مقداری باشه که موقع خوردن و آشامیدن با آب و غذا تماس پیدا نکنه.
    لذا من فکر میکنم مدل ریش بقول شما افغانی اصلاً اسلامی نیست ،بلکه از روی سادگی و بیسوادی اینگونه برداشتها از اسلام بوجود اومده.
    بلکه مدل اسلامی یک حداقل و حداکثر داره:
    حداقل:صدق ریش داشته باشد
    یعنی عرفاً بگویند این آقا ریش داره.در همین حد کافی هست.
    حداکثر:
    الف:برای ریش:به اندازه یک قبضه(کف دست خود شخص)
    ب:برای سیبیل:به اندازه ای که هنگام خوردن وآشامیدن با آب و غذا تماس نداشته باشد.
    خوب هست اگر کارشناسان عزیز ایرادی در نظر من دیدند تذکر بدهند.در غیر اینصورت تأیید کنند.
    موفق باشید


  10. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حميد مى‏گويد: احمد بن عبد الواحد گفت: از احمد بن شيبان برمكى شنيدم كه مى‏گفت: حميرى اين فقره را در حديث اضافه نمود:
    آدم عليه السّلام نشست در حالى كه زانوها را در بغل گرفت و سر را بين دو زانو نهاد با حالى حزين و غمگين، پس خداوند تبارك و تعالى جبرئيل عليه السّلام را نزدش فرستاد، جبرئيل گفت: اى آدم چرا تو را غمگين و محزون مى‏بينم؟
    جناب آدم عليه السّلام فرمود: پيوسته حزين و غمگين هستم تا امر خدا بيايد.
    جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: من فرستاده خداوند عزّ و جل به سوى تو بوده و حق تو را سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد:
    اى آدم: حيّاك اللَّه و بيّاك.
    جناب آدم فرمود: امّا حيّاك معنايش را مى‏دانم (يعنى خدا عمرت را طولانى كند و باقى بدارد تو را) امّا بيّاك را ندانسته و معنايش چه مى‏باشد؟
    جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: يعنى خدا تو را بخنداند.
    نبى اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فرمودند: آدم سجده كرد بعد سر برداشت و به طرف آسمان بلند كرد و عرضه داشت: پروردگارا به جمال و زيبايى من بيفزا، پس برايش ريشى مشكى همچون ذغال روييد، پس دست زد و محاسن خود را گرفت و عرض كرد:
    الهى اين چيست؟
    خداوند فرمود: اين ريش است و تو و فرزندان ذكورت تا روز قيامت را با آن زينت دادم.

    علل الشرایع ج 2 ص 235


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود