جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط ali23
    یک سوال مگه در نماز ما با خدا صحبت نمی کنیم چرا وقتی به خواندن سوره می رسه به خدا می گیم بگو خدا یکیه خدا بینیازه یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟
    ...................
    bahal2bahal.iranblog.com


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟

    سلام .. در جواب این دوستمون باید گفت که ...

    با گفتن قل هو الله احد به میدان توحید داخل می شویم . و اولین کاری که باید در ابتدای نماز انجام دهیم این است که اعلام کنیم من موحدم و کافر نیستم . روز که با این حرکت مبارک شروع شود آخرش هم معلوم است که مبارک خواهد بود .


    قل هو الله احد

    بگو خدا ، یگانه ی یکتاست .

    بگو هم اوست که احد است . یکی است و هیچ نیست جز او . اثبات کن احدیت را برای او و نفی احدیت را از غیر او. همین بود که دیگر مجال و تحملی برای اهل کفر باقی نگذاشت . این سوره به شناسنامه ی خدا هم معروف است . یعنی اینکه ما صفر هستیم و اگر بخواهیم عزت و کرامت و شخصیت پیدا کنیم ، باید به خدا متصل شویم که فرد دیگری مثل او وجود ندارد .

    یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟

    ویرایش توسط نیلا. : ۱۳۸۸/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۳:۴۲


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط doki_doki18 نمایش پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط ali23
    یک سوال مگه در نماز ما با خدا صحبت نمی کنیم چرا وقتی به خواندن سوره می رسه به خدا می گیم بگو خدا یکیه خدا بینیازه یعنی من باید به خدا بگم بگو خدا یکی است؟
    ...................
    به نام خدا و سلام
    نميدونم اين نقل قول مربوط به چه تاپيكي هست. كاش لينك اصلي تاپيك رو هم ميذاشتيد.

    و اما در پاسخ به اين سوال، پاسخ چند تن از دوستان بزرگوار را كه در تاپيكي مشابه بيان فرموده اند، نقل مي كنم. به اين اميد كه انشالله به پاسخ برسيد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed623
    الف ) ذكر كلمه «قل » در آيات قرآن كريم ، براى حفظ اصالت قرآن و نقل عين كلماتى است كه بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)وحى شده است ، به عبارت ديگر ، نشان مى دهد كه حضرت هيچ گونه تغييرى در الفاظى كه برايشان وحى شده ، نمى دادند و حتى كلمه «قل » را كه خطاب پروردگار متعال به او است ، عيناً ذكر مى كردند و به همين دليل نيز كلمه «قل » جزء آيه محسوب مى شود.

    ب ) خطابات قرآن كريم ، هر چند در ظاهر ، متوجه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) است ، ولى مفهوم عامى دارد كه شامل همه مسلمان ها مى شود ]جز موارد معدودى كه دليل بر اختصاص آن به حضرت وجود دارد[ و به آن ها ياد مى دهد كه چگونه به وظايف خود عمل نمايند.

    بنابراين كلمه «قل » در نماز خطاب به هيچ كس نيست ; زيرا گوينده و نمازگزار از اين كلمه قصد «انشاء» و يا «اخبار» ندارد ، و در جايى مخاطب لازم است ، كه چنين قصدى در كار باشد ; بر اين اساسى كلمه «قل » صرفًا به عنوان قرائت ـ كه از واجبات نماز است ـ گفته مى شود(البته همراه با حضور قلب و توجه به معانى).
    نقل قول نوشته اصلی توسط معصومي
    ... "در تمامي مواردي كه در قرآن كلمه "قل" خطاب به پيامبر(ص) آمده، اين كلمه جزء قرآن است. فعلاً ما مسلمان كه قرآن را تلاوت مي كنيم، چه در نماز و چه در غير نماز، اين كلمه را به عنوان قرآن مي خوانيم، همان طور كه برخي از آياتي را كه منسوخ شده، موظفيم آن را به عنوان قرآن بخوانيم و از مجموعه روايات استفاده مي شود كه كلمه "قل" جزء آيه و سوره است و ما بايد آن را بخوانيم و كلمه "قل" را نيز بگوييم، بنابراين فعلاً كه كلمه "قل" را مي خوانيم، به قصد اين كه جزء قرآن است مي خوانيم و مقصود ما اين نيست كه به كسي خطاب كنيم. همان گونه كه پيامبر اين سوره و آيات و از جمله كلمه "قل" را مي خواند، خطاب به كسي نمي كرد، بلكه قرآن را تلاوت مي كرد. "
    تفسير نمونه، ج 27، ص 428.

    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه با حال
    ...2.معناى «قل ; بگو» در اين جا اين است كه اى پيامبر(صلى الله عليه وآله)اين حقيقت را (هو الله احد.. .) ابراز و اظهار كن ; پس مخاطب «قل » كه در آياتى از قرآن مجيد بيان شده ، پيامبر(صلى الله عليه وآله)است نه خدا.

    3. اين تصور كه نماز سراسر سخن گفتن با خدا به صورت خطاب است،تصور باطلى است و بخش اعظم نماز چنين نيست تنها دو سه آيه آخر سوره حمد و قنوت و برخى دعاهاى مستحب ممكن است چنين باشد. بقيه اذكار به صورت غيابى و غيرخطابى است.

    4. فتواى فقهاى شيعه اين است كه در نماز حمد و سوره بايد قصد قرآنيت خوانده شود نه به قصد انشاء، بنابراين حتى در جملات خطابى مانند اياك نعبد و اياك نستعين نيز نبايد قصد خطاب و انشاء كرد.. .
    5. نويسنده مقاله كه خدا را قبول ندارد و به تبعش از سوي خدا بودن قرآن را نيز نمي پذيرد بايد بداند كه ، خود سياق سوره توحيد كه حتى «قل» نيز از آن حذف نشده، دليل بر آسمانى و كلام خدا بودن قرآن است كه حتى پيامبر نيز عيناً آنچه خدا فرموده را تكرار مى كند.

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    چاره ای جزجواب دادن نداشتم


    ببین doki18اولا که اگه یادت بیاد قران پیام خداست درست!بعدش این رسالت پیامبراست که پیام خدارابه مردم ابلاغ کند ..خوب اولین درس اسلام اعتقاد به یکتایی ویگانه بودن خداست ...آیه اول سوره هم ازقول خداست که می گوید:ای پیامبربه مردم بگوکه خدااحداست وهمتایی ندارد...به همین راحتی


    درضمن اگه بدونی برای چی هرروزنمازمی خونی وهرروزاین ایه راهم تکرارمی کنی دیگه شایدبه جواب سوالت برسی...اگه متوجه نشدی بگو......
    ویرایش توسط دروغ سنج : ۱۳۸۸/۰۶/۰۳ در ساعت ۲۱:۲۵ دلیل: اضافه کردن مطلب

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ما تو زندگی روزمره بعضی وقتها بنده ی این واون میشیم ما با تکرار حمد وسوره هم خودمونو بیشتر میشناسیم وهم خدا رو واز خدا میخواهیم هرلحظه ی زندگی مارا تو مسیری قرار بده که نعمتهای بیشمار خدا که در صدرشون نعمت پیغمبر وامامان هستش قرار بده
    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ali23 نمایش پست
    با سلام وعرض تشکر به خاطر جواب
    اینطور که من از صحبت شما فهمیدم این بود که نماز را برای خدا نمی خوانیم در حقیقت به قصد قرانیت خوانده می شود
    بگو در حقيقت نماز من و عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است (انعام۱۶۲
    وقتی ائمه ما برای نماز حاضر می شدند لباس نو می پوشیدند
    خذو زینتکم عند کل مسجد وقتی انسان با ادب می ایستد وقتی
    رکوع
    می رود وقتی سجده می رود همه اینها برای دیوار روبروست نه خدا
    چون اینها همه غیابی است نه اینکه مخاطب خداباشد
    شما که می فرمائید ایاک نعبد وایاک نستعین مخاطب خدا نیست پس کیست
    آیا این کار بیهوده ای نیست که انسان بدون مخاطب بگوید فقط تو را می پرستم
    آیا این امکان وجوندارد که همان لحظه کسی دیگر در ذهنش بیاید
    واو مخاطب قرار گیرد
    این حضور ذهن درنماز پس چیست که اینقدر روی آن مانور
    می دهند پس اگر در نماز بجز همان چند آیه ای که فرمودید
    مخاطب خدا نیست وفقط قرائت قران است پس حضور ذهن
    اصلا نباید باشد
    به نماز نزدیک نشوید در حالیکه مستید تا بدانید آنچه را می گویید
    این آیات همه الکی است
    وقتی مودب می ایستیم رکوع می رویم سجده می کنیم اینها همه الکی است برای کیست؟
    اصلا روایت است که می فرمایند وقتی می خواهی با خدا صحبت
    کنی نماز بخوان

    اگر در نماز مخاطب خدا نیست پس کیست؟ این لفظ فقط تو در ایاک مال کیست؟
    ..........
    bahal2bahal.iranblog.com


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    1:ذكر كلمه «قل » در آيات قرآن كريم ، براى حفظ اصالت قرآن و نقل عين كلماتى است كه بر پيامبر اكرم (ص)وحى شده است ، به عبارت ديگر ، نشان مى دهد كه حضرت هيچ گونه تغييرى در الفاظى كه برايشان وحى شده ، نمى دادند و حتى كلمه «قل » را كه خطاب پروردگار متعال به او است ، عيناً ذكر مى كردند و به همين دليل نيز كلمه «قل » جزء آيه محسوب مى شود .
    2: خطابات قرآن كريم ، هر چند در ظاهر ، متوجه پيامبر اكرم(ص) است ، ولى مفهوم عامى دارد كه شامل همه مسلمان ها مى شود جز موارد معدودى كه دليل بر اختصاص آن به حضرت وجود داردو به آن ها ياد مى دهد كه چگونه به وظايف خود عمل نمايند .
    بنابراين كلمه «قل » در نماز خطاب به هيچ كس نيست ; زيرا گوينده و نمازگزار از اين كلمه قصد «انشاء» و يا «اخبار» ندارد ، و در جايى مخاطب لازم است ، كه چنين قصدى در كار باشد ; بر اين اساسى كلمه «قل » صرفًا به عنوان قرائت ـ كه از واجبات نماز است ـ گفته مى شود(البته همراه با حضور قلب و توجه به معانى ) .

    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=3051&postcount=2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    1:ذكر كلمه «قل » در آيات قرآن كريم ، براى حفظ اصالت قرآن و نقل عين كلماتى است كه بر پيامبر اكرم (ص)وحى شده است ، به عبارت ديگر ، نشان مى دهد كه حضرت هيچ گونه تغييرى در الفاظى كه برايشان وحى شده ، نمى دادند و حتى كلمه «قل » را كه خطاب پروردگار متعال به او است ، عيناً ذكر مى كردند و به همين دليل نيز كلمه «قل » جزء آيه محسوب مى شود .
    2: خطابات قرآن كريم ، هر چند در ظاهر ، متوجه پيامبر اكرم(ص) است ، ولى مفهوم عامى دارد كه شامل همه مسلمان ها مى شود جز موارد معدودى كه دليل بر اختصاص آن به حضرت وجود داردو به آن ها ياد مى دهد كه چگونه به وظايف خود عمل نمايند .
    بنابراين كلمه «قل » در نماز خطاب به هيچ كس نيست ; زيرا گوينده و نمازگزار از اين كلمه قصد «انشاء» و يا «اخبار» ندارد ، و در جايى مخاطب لازم است ، كه چنين قصدى در كار باشد ; بر اين اساسى كلمه «قل » صرفًا به عنوان قرائت ـ كه از واجبات نماز است ـ گفته مى شود(البته همراه با حضور قلب و توجه به معانى ) .

    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=3051&postcount=2
    ممنون مشکات عزیز
    اما دوست عزیزمون جناب پارسا در پست های اول جوابی که دادید رو دادند و من در جئاب اون پست جدیده رو اوردم
    ممنون میشم پاسخی بدید
    bahal2bahal.iranblog.com

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    آن چه در نماز بعد از حمد به عنوان سوره مي خوانيم، در قالب خطاب مستقيم با خداي متعال نيست، بلکه از باب ورود و تعبد است که در قالب نماز به اين صورت در آمده است. در نماز مکلفيم بعد از حمد يکي از سوره هاي قرآن را بخوانيم، حال چه مفاد اين سوره خطاب مستقيم باشد يا نباشد.

    قصد ما اين است قالب نماز را که به اين شکل بيان شده ، حفظ کنيم.
    البته آن چه در سوره حمد در نماز بيان مي شود، در قالب مخاطبه و گفتگوي انسان با خدا است که با آن چه بعد از حمد به عنوان سوره ادا مي شود، تضادي ندارد و موجب ايرادي نخواهد شد، زيرا هر آيه اي از آيات الهي داراي شأن نزول خاصي است . بنا نيست در نماز همه آن چه خوانده مي شود، در شکل و قالب خطاب مستقيم باشد، مثلا در ذکر رکوع و سجود، مخاطب ذکر اگرچه خدا است، اما اين خطاب به صورت مستقيم نيست و ما به ستايش پررودگار مي پردازيم ، يا در ذكر تشهد شهادتين را بر زبان جاري مي كنيم.
    در سوره توحيد (اخلاص) همان گونه كه خداوند به پيامبر و به هر انساني فرمان مي دهد كه خدا را به يكتايي ياد كنند (قل هو الله احد) ، ما نيز با خواندن اين سوره ، چه در نماز يا غير نماز خداوند را به يكتايي و بي نيازي و.... ياد مي كنيم.

  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود