صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهشت خير محض ، جهنم شر محض

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    115 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهشت خير محض ، جهنم شر محض




    سلام و تبريك به مناسبت فرارسيدن ماه رحمت عرض شد.

    و اما مطلبم ،
    مي دانيم كه خدا خير محض است و غير خير چيز ديگري خلق نكرده و نخواهد كرد(اگر اينطور نيست ممنون مي شوم شرح دهيد) ، حال سوال من اينست كه چرا خداوند جهنم كه شر محض است را در مقابل بهشت كه خير محض است خلق كرده است.
    يعني اينكه :
    1. آيا خداوند شر و بدي هم خلق ميكند؟
    2.چرا خداوند جهنم را ( يا بديها ) را خلق كرد؟
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  2. تشکرها 4


  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    115 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام...
    اول يه انتقاد !
    حس ميكنم كه اين كانون دارد از هدف اصلي خودش فاصله مي گيرد و دليل آنهم اينست كه پست هاي نامربوط ( لا اقل در اين سايت ) زياد شده....
    ممنون مي شوم كه روي اين مساله كمي تامل كنيد...
    حال حرف اصلي !
    بنده منتظر حرفها و صحبت هاي شما بر اين موضوع هستم....
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    مورد تشکر
    2,146 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    مي دانيم كه خدا خير محض است و غير خير چيز ديگري خلق نكرده و نخواهد كرد(اگر اينطور نيست ممنون مي شوم شرح دهيد) ، حال سوال من اينست كه چرا خداوند جهنم كه شر محض است را در مقابل بهشت كه خير محض است خلق كرده است.
    سلام بر penitent

    مطلبی رو که براتون می نویسم جواب شما نیست چرا که کارشناسان این بخش ان شاء الله جواب درست بحثتان را خواهند نوشت. بنده اشاره به نکته ای در سوالتان می کنم تا بتوانید سوال را به گونه ی بهتر مطرح نمایید. نکته ی بنده این است که:

    این کلام شما در خودش تناقض داره یعنی اینکه از یک طرف می فرمایید می دانیم که خدا جز خیر چیزی خلق نکرده و از طرف دیگر می گویید جهنم را که شر محض است خلق کرده. حال آیا حرف اولتان درست است و دانش شما دانش قطعی است و یا حرف دوم که نه خدا حداقل یک شر خلق نموده است؟




    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47



  6. تشکر


  7. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    115 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام ،
    خب من هم دنبال حل اين تناقض هستم...
    در اينكه خدا خير محض است و هرچه خلق مي كند خير است شكي نيست ( اين حرف من نيست بلكه حرف اهل علم است)
    مشكل من اينست كه چرا خدايي كه خير محض خوانده ميشود ، جهنم ( يا بديهاي ديگر مثل شيطان يا مريضي و ...) را آفريده؟ و اگر اينها شر نيستند پس چي هستند؟و به چه كار مي آيند؟
    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    سلام ،
    نقل قول نوشته اصلی توسط penitent نمایش پست
    خب من هم دنبال حل اين تناقض هستم...
    در اينكه خدا خير محض است و هرچه خلق مي كند خير است شكي نيست ( اين حرف من نيست بلكه حرف اهل علم است)
    مشكل من اينست كه چرا خدايي كه خير محض خوانده ميشود ، جهنم ( يا بديهاي ديگر مثل شيطان يا مريضي و ...) را آفريده؟ و اگر اينها شر نيستند پس چي هستند؟و به چه كار مي آيند؟

    بنام خدا
    با سلام
    اگر کمی در علت خلق جهنم دقت کنیم می بینیم خلق جهنم نیز نشان از رحمت الهی دارد.
    خداوند این دنیا را محل آزمایش وامتحان بشر معرفی کرده و انسان را مختار افریده( البته با تمام ابزارهای لازم جهت هدایت انسان مانند نزول کتب آسمانی و ارسال انبیاءو...)
    پس رحمت وعدل الهی اقتضاء می کند که باید بین افراد مومن وگنهکار فرقی باشد وبرای مومنان بهشتی و گنهکاران جهنمی باشد که هم مومنان با بشارت پاداش الهی در ایمانشان راسختر شوند و هم گنهکاران از ترس وعده عذاب الهی به خدا روی آورند

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    معمولا می توان مهمترین و برجسته ترین مفاهیم یک مکتب را از شعار و عنوان آن دریافت نمود . همانگونه که می دانی ، عنوان تمامی کارهای مسلمین ، عبارت شریف " بسم الله الرحمن الرحیم " است که در زوایای گوناگون زندگی مسلمانان رسوخ دارد و سوره های مختلف قرآن کریم نیز با آن آغاز می گردد . خداوند اسامی و صفات متعددی دارد ، اما شگفت انگیز است که از میان تمامی این اسامی و صفات ( که 1000 نام آنها در دعای جوشن کبیر آمده ) ، هنگامی که در این جمله شریفه ، می خواهیم از پروردگار خویش یاد کنیم ، او را با دو نام " رحمان و رحیم " می ستائیم . اگر به خوبی در برنامه روزانه زندگی یک مسلمان دقت کنیم ، می یابیم که یک مسلمین لا اقل در طول شبانه روز و در نماز خویش 60 بار از رحمت الهی یاد می کند و پروردگار خویش را با این وصف می ستاید .
    کلمه رحمن به جز مواردی که در " بسم الله " به کار رفته ، حدود 41 بار در قرآن آمده است و کلمه رحیم نیز به جز دفعاتی که در " بسم الله " تکرار گشته ، حدود 80 بار دیگر در قرآن مجید بکار رفته است .
    اما اگر آیات مختلف قرآن کریم را بررسی کنیم ، با حقائقی عمیق از رحمت الهی مواجه می گردیم . قرآن کریم صراحتا از جانب پروردگار متعال اعلام می دارد که خداوند رحمت را بر خویش لازم و واجب ساخته است و می فرماید : " . . . پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض كرده . . . " (1) ، اما هیچ کجای قرآن کریم ، هرگز در خصوص عقاب پروردگار چنین سخنی به میان نیامده است . حتی در نقطه مقابل ، قرآن کریم نمونه های گوناگونی را برمی شمرد که خداوند حتی بدون آنکه بندگانش توبه کنند ، با رحمت گسترده خویش ، از عقاب آنان چشم می پوشد . لذا در خصوص گناهانی به غیر از شرک می فرماید : " خداوند (هرگز) شرك را نمى‏بخشد! و پايين‏تر از آن را براى هر كس ( بخواهد و شايسته بداند ) مى‏بخشد . . . "(2)
    *************
    1: انعام / 54
    2: نساء / آیه 48

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما ظلم و تجاوز، تکلیف چیست ؟




    از مباحث فوق هم نیزبگذریم ، تکلیف کسانی که به حقوق دیگران دست درازی می کنند چیست ؟ آیا مهربان ترین انسانها ، از چنین افرادی به خاطر ظلم و تعدیشان قدردانی می کنند و یا اینکه آنان را مورد عتاب و مجازات قرار می دهند ؟ بالأخره در دموکرات ترین کشورها بعد از طی هزاران گام در راه تعلیم و تربیت مردم ، با مجرمانی که پا بر روی تمامی محبتها و مهربانیها می گذارند ، چه می کنند ؟ نظامهای اجتماعی گوناگون از چه طریقی افراد را نسبت به تجاوز به یکدیگر باز می دارند؟ آیا جز مجازات و تنبیه آنان راه دیگری را بر می گزینند ؟
    پس مجازات متجاوزین به حقوق دیگران ، مسأله ای عقلی ، انسانی و فطری است که نقشی بازدارنده نیز دارد . عقوبت الهی نیز امری برخاسته از همین مسأله است . اگر این وعید الهی نسبت به سخت ترین عقوبتها نبود ، چه ضامن اجرائی نیرومندی در درون انسانها می توانست نفس سرکش آنان را مطیع خویش سازد و از دست درازی آنان به حقوق دیگران جلوگیری کند ؟
    بنا بر این حتی خلقت جهنم و سخن گفتن از آن نیز ریشه در رحمت گسترده پروردگار دارد و خدای متعال با ذکر اثرات سوئی که به دنبال اعمال زشت ما به وقوع می پیوندد ، ما را هشدار می دهد . صد البته که در کنار آن ، عقوبت الهی خود بزرگترین ضامن و نیرومند ترین عاملی است که می تواند انسانها را از پایمال نمودن حقوق همنوعان خود و ظلم و ستم به یکدیگر باز دارد .

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صحیح کردن مطلب فوق




    با سلام
    مطلب فوق
    "يَا اَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّ نَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
    اى مردم همانا وعده خداوند حق است مبادا اين زندگى دنيا شما را فريب ندهد (اشتباه است )

    درست این است که :
    ای مردم به یقین وعده خدا حق است پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    مورد تشکر
    1,691 پست
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به مستند بعضی آیات قرآن کریم که در آن از مدت حبس اهل دوزخ در آن یاد شده است ، نتیجه می گیریم که دوزخ وسیله ای است برای تصفیه و پالایش ارواحی که به سبب ارتکاب معاصی از طریق هدایت دور مانده به فقر ضلالت مبتلا گردیده اند .

    بر این پایه جهنم در نهایت نوعی ابزار تربیت و پاکسازی و خود نشاندهنده ی خیر است .

  15. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    92
    مورد تشکر
    115 پست
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست گرامي سلام ،
    شما فرموديد كه «اگر کمی در علت خلق جهنم دقت کنیم می بینیم خلق جهنم نیز نشان از رحمت الهی دارد.» شايد حرف شما صحيح باشد ولي حرف من اينست كه اولا آيا جهنم خيراست يا شر يا چيز ديگر؟
    اگر پاشخ شما خير باشد ، حرفهاتون را كه گفتيد را مي شود تا حدودي تاييد كرد.
    ولي اگر پاسخ شما اينست كه شر مي باشد ، بايد كمي تامل كرد و حرفهاي شما نا مربوط مي شود ، چرا كه تناقض ايجاد مي شود كه چرا خداوند كه خير محض است ، جهنم را كه شر است خلق كرد ؟
    ( اگر پيرامون اين حرف بيشتر صحبت كنيد ممنون مي شوم)


    دوست ديگري گفتند «به مستند بعضی آیات قرآن کریم که در آن از مدت حبس اهل دوزخ در آن یاد شده است ، نتیجه می گیریم که دوزخ وسیله ای است برای تصفیه و پالایش ارواحی که به سبب ارتکاب معاصی از طریق هدایت دور مانده به فقر ضلالت مبتلا گردیده اند .«
    خب چه كاريست كه خداوند يه مكان داغ و سوزان را مكاني براي تصفيه قرار دهد.چرا مكاني كه شر مطلق است را مكاني براي تصفيه قرار داده است !!! ( اگر پيرامون اين حرف بيشتر صحبت كنيد ممنون مي شوم)


    بهترین داستانهای تکان دهنده

    چشمک های خداوند
    godeye.ir

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود