-
۱۳۸۸/۰۶/۰۶, ۲۱:۰۹ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 375
- مورد تشکر
- 587 پست
- حضور
- 6 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 218
- آپلود
- 7
- گالری
-
259
سرنوشت انسان ها(پل صراط) جلد5
بر اساس روایات اسلامی ، یکی از مسائل مهم (معاد) {و جهان اخرت}، بیان مساله «صراط» می باشد، که به فرموده احادیث اهل بیت (ع) آن در دنیا {صراط در دنیا}، راهی است که از افراط و تفریط به دور است و راه میانه است و به سوی باطل کمترین انحرافی ندارد و صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده می شود و همه انسان ها باید ازآن عبور نمایند.
مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــممـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــمامــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیمفردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیممـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کردروی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کردازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــمما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۰۱:۱۲ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 221
- مورد تشکر
- 563 پست
- حضور
- 7 ساعت 54 دقیقه
- دریافت
- 37
- آپلود
- 12
- گالری
-
8
هر که از پل صراط عبور کند در بهشت ابدی خواهد ماند و کسی که از ان بیفتد خوار و ذلیل خواهد شد پس بیایید در دنیاه گناه نکنیم تا ازز پل صراط به صحیح و سلامت عبور کنیم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.
بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان كسانیكه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۸, ۱۷:۵۷ #3
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 375
- مورد تشکر
- 587 پست
- حضور
- 6 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 218
- آپلود
- 7
- گالری
-
259
معنای صراط:
انچه در مورد (صراط) بیان شده به اینکه جهان آخرت تابع و آیینه ای از این دنیا می باشد ،لذا ارتباطی تنگاتنگ بین اعمال و رفتار این جهان و مسیری که انسان در این دنیا انتخاب و طی می کند.
مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــممـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــمامــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیمفردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیممـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کردروی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کردازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــمما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۱۰, ۱۴:۴۸ #4
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
على عليه السلام درباره صراط فرموده است:
...و اعلموا اءن مجازكم على الصراط و مزالق دحضه ، و اءهاويل زلله ، و تارات اءهواله .
...و بدانيد كه گذرگاه شما صراط پل ويژه دوزخ و مكان هاى لغزش و فرو افتادن ، و ترس از لغزش ها و نوبت هاى ترس ها است .
شيخ طبرسى رحمة الله عليه در تفسير آيه ان ربك لبالمرصاد (سوره فجر / 15) نوشته است :
يعنى راه بندگان خدا در روز قيامت از مرصاد كمينگاه ويژه مى گذرد و كسى نيست كه از آن عبور نكند...و معناى آيه اين است كه هيچ عملى از بندگان خدا از ديدگان خداوند پنهان نمى ماند زيرا او همه سخنان آنان را شنيده و همه كارهاى آنان را مى بيند، مانند كسى كه در كمينگاه قرار گرفته باشد.
آنچه به ذهن انسان مى رسد اين است كه اين صراط يك نوع پل ظاهرى طبيعى نيست و تعبير به آن در روايات و يا اشاره به آن در آيه قرآن دليل نمى شود كه چنين باشد، بلكه يك تعبير مجازى است و به همانگونه كه شيخ طبرسى رحمة الله عليه در معنى آيه سوره فجر بيان نموده است ، بيانگر اين است كه هيچگونه عمل و سخنى از بندگان خدا از او پنهان نيست ، و او از همه سخنان و كارهاى انسان ها آگاه است ، و آن سخنان و كارها در سرنوشت آن انسان ها دخالت داده مى شوند
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۶/۱۰, ۱۴:۵۳ #5
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
از آيات و روايات استفاده مىشود كه: صراط در عالم قيامت ظهور باطن صراطى است كه انسانها در زندگى دنيايى داشته و در آنها قرار گرفته بودند.
«صراط» آنجايى، ظاهر شدن صراطى است كه انسانها در اينجا داشتهاند؛ زيرا در حقيقت انسانها در زندگى دنيايى خود، صراط يا راهى به سوى خدا داشتهاند يا راهى به سوى غيرخدا.
در عالم «قيامت»، باطن صراطى هم كه در اينجا داشتهايم و براى خود ساختهايم، براى هر انسانى بروز خواهد كرد.
امام صادق(ع) فرمود: «مردم بر صراط [ بر] طبقههاى [ مختلفى] عبور مىكنند و صراط از مو نازكتر و از شمشير برندهتر است. پس گروهى از صراط عبور مىكنند، مانند برق [ با سرعت] و كسانى از آن عبور مىكنند، مثل فرار اسب و دستهاى از صراط با دست و شكم عبور مىكنند [ كه با زحمت بوده و كند است]. برخى با پا [ و به صورت عادى ]عبور مىكنند و گروهى با افت و خيز و گير و دار عبور مىكنند؛ گاهى بخشى از آتش [ جهنم] او را مىگيرد و گاهى تركش مىكند».
اين روايت«عَنْ اَبى بَصيرٍ عَنْ اَبى عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قالَ: النَّاسُ يَمُرُّونَ عَلَى الصِّراطِ طَبَقاتٍ وَ الصِّراطُ اَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ مِنْ حَدِّ السَّيْفِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ الْبَرْقِ، وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ عَدو الْفَرَس وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ حبواً، وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرَّ مَشِيّاً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مُتَعَلِّقاً قَدْ تَأْخُذُ النّارُ مَنْهُ شَيْئاً وَ تَتْرُكُ شَيْئاً»؛ (بحار الانوار، ج 7، ص 64، ح 1). نيز ابعاد حقيقت صراط را با لحن خاصى بيان كرده است. نخست اينكه، از تعبير خاص روايت، معلوم مىشود كه «صراط» در متن جهنم است و از آنجا عبور مىكند. پس همه به شكلى با جهنم برخورد دارند و اين حقيقتى است كه قرآن نيز به آن اشاره كرده است: (وَ اِنْ مِنْكُمْ الاّ وارِدُها)؛مريم (19)، آيه 71. «و هيچكس از شما نيست، مگر اين كه در آن [ جهنم] وارد مىگردد».
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۶/۱۰, ۱۴:۵۶ #6
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
دوم آنكه، در عبور از صراط، انسانها متفاوتاند و اين نشاندهنده آن است كه هر كسى، بسته به نوع حركتش در دنيا و چگونگى عقيده، عمل، وصف، اخلاق، روش و منش، عبورهاى مختلف از صراط خواهد داشت. هر چه سير آنها در دنيا بهتر بوده، عبور سريعتر و با سوزندگى كمتر خواهد بود و هر چه سير بدتر، حركت از صراط كندتر و با سوزندگى بيشتر. صراطى كه در آخرت پيش مىآيد، باطن صراطى است كه انسان در اينجا دارد. باطن قدم گذاشتن در دنيا، قدم نهادن بر بطن آتش است؛ اما كسانى چون پيامبران، امامان(ع)، اوليا و افراد وارسته، با ترتيب درجاتشان به دنيا كه قدم گذاشتند، به سرعت از آن به سوى خداوند عبور كردند اما من و شما چطور؟
اگر هنگامى كه به اين دنيا پا نهاديم، در راهى باشيم كه به سوى خدا با اسماى رحمتش منتهى مىگردد، در آنجا سريع عبور خواهيم كرد؛ اما اگر در طى آن راه و مسير آلودگىها دلبستگىها و رنگها داشتيم، گاهى مىرويم، گاهى مىايستيم، زمانى مىلغزيم، موقعى فرو مىرويم، گاهى تند هستيم و گاهى كند؛ در عبور از صراط در عالم قيامت - كه باطن صراط و راه اينجايى است - افت و خيزها، فشارها و سوزشها داشته و با كندى حركت خواهيم كرد.
سوم اين كه، از لحن قسمت پايانى روايت، معلوم مىشود كه «جهنم موقت» به معناى فرو افتادن در جهنم نيست كه در آنجا برخى افتاده، بسوزند و خارج شوند؛ بلكه شعاعى از آن، عبور كننده از صراط را گرفته و موجب سوزش و عذاب او مىشود. حال ممكن است اين گرفتن طولانى باشد يا چندبار.
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۶/۱۸, ۲۰:۴۷ #7
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,122
- مورد تشکر
- 3,269 پست
- حضور
- 3 ساعت 23 دقیقه
- دریافت
- 26
- آپلود
- 4
- گالری
- 0
دنیا مزرعه اخرت است.بله صراط ما درقیامت تصویری از اعمال دنیای ماست.علیکم بانفسکم یا مومنین
اعوذبالله
********
ماشاالله لا قوة الا بالله
*******
یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۲۰, ۰۷:۴۱ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
منظور از صراط دنیا، مجموعه افکار، عقاید، صفات و اعمالی است که انسان با آنها مرتبط است. همین افکار، صفات و اعمال است که در آخرت به صورت گذرگاهی وسیع و دلپذیر یا تنگ وحشتناک ظهور و تجلی میکند. هر انسانی به میزان نزدیکی و انسی که با دستورات الهی و فرامین اهل بیت(ع) دارد، به صراط مستقیم نزدیکتر است و در آخرت به راحتی از صراط میگذرد، و به میزان بُعد و دوری از راه حق و روش و منش انبیا و اولیای الهی، از صراط مستقیم فاصله دارد و در آخرت از پل صراط در جهنم فرو میافتد.
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۲۵, ۲۰:۴۹ #9
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 375
- مورد تشکر
- 587 پست
- حضور
- 6 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 218
- آپلود
- 7
- گالری
-
259
مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــممـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــمامــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیمفردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیممـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کردروی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کردازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــمما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم
-
۱۳۸۸/۰۶/۲۵, ۲۰:۵۰ #10
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 375
- مورد تشکر
- 587 پست
- حضور
- 6 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 218
- آپلود
- 7
- گالری
-
259
يكى از نكاتى كه درباره قيامت مطرح است و دانستن آن داراى ارزش به سزايى است ، موضوع پل صراط است كه نتيجه برداشت از آيات قرآن و روايات ائمه طاهرين عليه السلام است .
امام صادق عليه السلام درباره صراط فرموده است :
الناس يمرون على الصراط، والصراط اءدق من الشعر و من حد السيف . (49)
و بدانيد كه مردم از پل صراط عبور داده مى شوند، و صراط پلى باريكتر از مو و لبه تيز شمشير است .
على عليه السلام درباره صراط فرموده است :
...و اعلموا اءن مجازكم على الصراط و مزالق دحضه ، و اءهاويل زلله ، و تارات اءهواله . (50)
...و بدانيد كه گذرگاه شما صراط پل ويژه دوزخ و مكان هاى لغزش و فرو افتادن ، و ترس از لغزش ها و نوبت هاى ترس ها است .
شيخ طبرسى رحمة الله عليه در تفسير آيه ان ربك لبالمرصاد (سوره فجر / 15) نوشته است :
يعنى راه بندگان خدا در روز قيامت از مرصاد كمينگاه ويژه مى گذرد و كسى نيست كه از آن عبور نكند...و معناى آيه اين است كه هيچ عملى از بندگان خدا از ديدگان خداوند پنهان نمى ماند زيرا او همه سخنان آنان را شنيده و همه كارهاى آنان را مى بيند، مانند كسى كه در كمينگاه قرار گرفته باشد. (51)
آنچه به ذهن انسان مى رسد اين است كه اين صراط يك نوع پل ظاهرى طبيعى نيست و تعبير به آن در روايات و يا اشاره به آن در آيه قرآن دليل نمى شود كه چنين باشد، بلكه يك تعبير مجازى است و به همانگونه كه شيخ طبرسى رحمة الله عليه در معنى آيه سوره فجر بيان نموده است ، بيانگر اين است كه هيچگونه عمل و سخنى از بندگان خدا از او پنهان نيست ، و او از همه سخنان و كارهاى انسان ها آگاه است ، و آن سخنان و كارها در سرنوشت آن انسان ها دخالت داده مى شوند از اين رو عارفان نيز به ياد آن روز هراسان گرديده و از ترس و وحشت آن ، اشك مى بارند، چنانكه بابا طاهر همدانى سروده است :
از آن روزى كه ما را آفريدى
به غير از معصيت چيزى نديدى
خداوندا به حق هشت و چارت
زما بگذر شتر ديدى نه ديدى
مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــممـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــمامــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیمفردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیممـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کردروی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کردازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــمما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری