جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۴:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 263
- مورد تشکر
- 345 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟
سلام.
در مراسم اعتكافي كه در سال جاري برگزار شد دعايي خوانده مي شد كه در مفاتيح نوشته بود انگشت سبابه دست راست خود را به سمت چپ و راست حركت داده
و البته چانه خود را با دست چپ گرفته و اين كار را انجام دهيد.
اولا اين كار ها يعني چه؟حالا اگر كسي اين كار را نكند دعايش مورد توجه خدا قرار نمي گيرد؟
دوما معني اين حركات يعني چه؟آيا جز اين است كه در دعا كردن بايد حضور و توجه به خدا داشت و بس؟پس اين حركات چه مي گويند كه در مفاتيح است؟
يا مثلا در دعاي ديگري كه در مفاتيح است نوشته شده براي آمرش گناه هان و قبول شدن دعا سمت چپ صورت خود را به روي زمين گذاشته و با ناله و گريه
دعا كنيد و اگر هم اشكتان فرو نريخت با حالتي كه مثلا در حال گريه كردن هستيد ادامه بدهيد.به نظر شما اين كار يك نوع سياه بازي نيست؟
اصلا مگر ما مي خواهيم سر خدا نعوذوبالله كلاه بذاريم كه اگر اشك مان هم نيامد با حالت گريه ي ساختگي به اين كار ادامه بدهيم؟
مگر نمي شود گوشه اي نشست و نهايتا دست ها را بالا برد و دعا كرد؟اصلا چرا براي دعاهاي ساده هم دست بالا مي بريم؟اگر دست بالا نبريم نمي شود؟
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۵:۱۳ #2
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۵:۱۶ #3
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 960
- مورد تشکر
- 652 پست
- حضور
- 5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
نقل
نوشته اصلی توسط : behnam-soft
مگر نمي شود گوشه اي نشست و نهايتا دست ها را بالا برد و دعا كرد؟اصلا چرا براي دعاهاي ساده هم دست بالا مي بريم؟اگر دست بالا نبريم نمي شود؟
این هم مطلبی در باره حرکات فیزیکی
در نماز خداوند خواسته وضو بگیریم و در نماز حرکات فیزیکی مانند سجده انجام دهیم
شاید دلیل این اختراغات ادامه همان وضو باشه ولی این حرکات مفهومی نداره علت حرکات در نماز ایجاد وحدت بوده است نماز جماعت
خداوند حرکات شعاری را ایجاد کرد اما نباید در حرکات شعاری و جسمی و فیزیکی متوقف شد
دین اسلام دین درک و فهم و عقل است یعنی مسلمانان باید از شعار به شعور برسند از نماز به ذکرالله اکبر برسند و از حج فیزیکی به حج ذهنی برسند یعنی خدا از کعبه در عربستان به کعبه در شعور برسه چنان که در ابتدای سوره نجم می فرماید خدا در افق اعلی بود سپس پایین امد تا به رسول نزدیک شد که همان سیر ذهنی خدا از افق اعلی تا قاب قوسین است
تفسیرهای غلطی در مورد ایات ابتدای سوره نجم گفته شده است که باید حتما در ان اندیشید
ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۵:۲۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ
ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۶:۰۶ #4
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 263
- مورد تشکر
- 345 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
پس در واقع شما هم مثل بنده معتقد هستيد كه اين كار ها بي معني ست.اما پس چرا انجام اين كار ها در مفاتيح سفارش شده است؟آيا نويسنده ي اين كتاب بر اثر خرافه انجام اين كار ها را سفارش كرده است يا مشكل از ماست؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۷:۴۰ #5
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 960
- مورد تشکر
- 652 پست
- حضور
- 5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
من شخصا اعتقاد دارم فقط حق نقد قران را نداریم کسانی که قران را نقد می کنند اشتباه می کنند در رابظه با قران کار درست این است که ان را درست تفسیر کنیم
اما در مورد غیر قران نقد کردن درست ترین شیوه است
در مورد قران سوال خوب است اما زیر سوال بردن بد است
یک مثال می زنم شاید راهگشا باشد
قران در مورد حد زنا گفته زانی و زانیه را 100 ضربه شلاق بزنید
ایا در قران حکم سنگسار گردن زانیه امده است
نه
پس این حکم از کجا امده
مسلمانان این حکم را درست کرده اند ایا این حکم را خدا تایید می کند
نه
چرا
چون که دسترسی به خدا از طریق وحی است و وحی هم تماس خدا با انسان است نه تماس انسان با خدا
یعنی اگر خدا با انسان تماس بگیره ما حتما میفهمیم ولی اگر انسان بخواهد با خدا تماس بگیره و خدا نخواه این ارتباط برقرار بشه از دست انسان کاری ساخته نیست
پس این حکم سنگسار کردن زن زناکار در قران نیست پس قابل نقد است و میتوان زیر سوال برد
و گفت زن زناکار در هر شرایطی فقط باید شلاق بخورد و سنگسار نباید بشوذ
ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ
ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۲۱:۲۳ #6
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 263
- مورد تشکر
- 345 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۲۲:۴۶ #7
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 802
- مورد تشکر
- 2,188 پست
- حضور
- 12 ساعت 21 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
بخش اول گفتار شما کاملا صحیح است
ابته درباره تفسیر قرآن نیز سوال اینست که قرآن را چه کسی میتواند تفسیر کند؟
اما بخشهایی را که مشخص کرده ام تا حدودی بازگشت دارد به بحثهای کلامی.
یعنی منشاء تفاوت نظرات فقهی شما با ما در مباحث کلامی و اعتقادات است.
در معنای آیاتی مانند
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم
لذا باید این تفاوت نظر را در جای دیگری به بحث گذاشت نه اینجا.
به همین دلیل منهم با تذکر اخیر جناب بهنام موافقم.
موفق باشید.
ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۸
مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلامارا به دعا کاش نسازند فراموش
از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكردهاند
رندان سحر خیز که صاحب نفسانند
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۸, ۱۲:۵۵ #8
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۸
- نوشته
- 263
- مورد تشکر
- 345 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
ارتباط بنده با خدا يک ارتباط بسيار خصوصي است و هيچ کس نمي تواند براي ديگران در اين باره تعيين تکليف کند .
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۸, ۱۶:۲۲ #9
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 719
- مورد تشکر
- 1,947 پست
- حضور
- 4 ساعت 21 دقیقه
- دریافت
- 41
- آپلود
- 0
- گالری
-
4
سلام. از اونجا كه دين سالام كاملترين دينه،براي هر حركت و رفتار ما برنامه ريزي خاصي داره.
حتي براي خوردن و خوابيدن و (با عرض پوزش) رفتن به دستشويي. كه البته خيلي از اين آداب، از لحاظ علمي و روانشناسي ثابت شده هستن. هنگام دعا كردن، براي اينكه حال دعا بدست بياد، تغيير حالات فيزيكي خيلي مي تونه موثر باشه. شما خودتون وقتي مي خواين به يه بني بشري بگين كه آره..جون من...تور و فلان كس:wink:...حركات بدني خاصي انجام نمي دين؟! (كه منظور از دعا كردن، اظهار عجز در برابر كسيه كه مي دونيم و مطمئنيم كه جواب ما رو ميده) ضمناً انجام اين حركات جزو واجبات نيست و از طرف كساني پيشنهاد شده كه مقرب درگاه خدا بودند. اصلاً فلسفه دعا كردن به پيشگاه خدا، اتكا بر يك قدرت ماورايي و الهيه و اين حركات تنها به افزايش "حال دعا" كمك مي كنند. البته بعضي حركات هم در اين كسب انرژي تجربه شده هستند.
يا حق
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۸, ۱۶:۴۲ #10
آره آدم وقتی دستاشو بالا میگیره یه حسی بهش دست میده.
اگر دورم ز دیدارت دلیل بی وفایی نیست
وفا آنست که نامت را همیشه زیر لب دارم
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری