صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1

    فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟




    سلام.
    در مراسم اعتكافي كه در سال جاري برگزار شد دعايي خوانده مي شد كه در مفاتيح نوشته بود انگشت سبابه دست راست خود را به سمت چپ و راست حركت داده
    و البته چانه خود را با دست چپ گرفته و اين كار را انجام دهيد.
    اولا اين كار ها يعني چه؟حالا اگر كسي اين كار را نكند دعايش مورد توجه خدا قرار نمي گيرد؟
    دوما معني اين حركات يعني چه؟آيا جز اين است كه در دعا كردن بايد حضور و توجه به خدا داشت و بس؟پس اين حركات چه مي گويند كه در مفاتيح است؟
    يا مثلا در دعاي ديگري كه در مفاتيح است نوشته شده براي آمرش گناه هان و قبول شدن دعا سمت چپ صورت خود را به روي زمين گذاشته و با ناله و گريه
    دعا كنيد و اگر هم اشكتان فرو نريخت با حالتي كه مثلا در حال گريه كردن هستيد ادامه بدهيد.به نظر شما اين كار يك نوع سياه بازي نيست؟
    اصلا مگر ما مي خواهيم سر خدا نعوذوبالله كلاه بذاريم كه اگر اشك مان هم نيامد با حالت گريه ي ساختگي به اين كار ادامه بدهيم؟
    مگر نمي شود گوشه اي نشست و نهايتا دست ها را بالا برد و دعا كرد؟اصلا چرا براي دعاهاي ساده هم دست بالا مي بريم؟اگر دست بالا نبريم نمي شود؟


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    مورد تشکر
    1,691 پست
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    سلام.
    در مراسم اعتكافي كه در سال جاري برگزار شد دعايي خوانده مي شد كه در مفاتيح نوشته بود انگشت سبابه دست راست خود را به سمت چپ و راست حركت داده
    و البته چانه خود را با دست چپ گرفته و اين كار را انجام دهيد.
    اولا اين كار ها يعني چه؟حالا اگر كسي اين كار را نكند دعايش مورد توجه خدا قرار نمي گيرد؟
    دوما معني اين حركات يعني چه؟آيا جز اين است كه در دعا كردن بايد حضور و توجه به خدا داشت و بس؟پس اين حركات چه مي گويند كه در مفاتيح است؟
    يا مثلا در دعاي ديگري كه در مفاتيح است نوشته شده براي آمرش گناه هان و قبول شدن دعا سمت چپ صورت خود را به روي زمين گذاشته و با ناله و گريه
    دعا كنيد و اگر هم اشكتان فرو نريخت با حالتي كه مثلا در حال گريه كردن هستيد ادامه بدهيد.به نظر شما اين كار يك نوع سياه بازي نيست؟
    اصلا مگر ما مي خواهيم سر خدا نعوذوبالله كلاه بذاريم كه اگر اشك مان هم نيامد با حالت گريه ي ساختگي به اين كار ادامه بدهيم؟
    مگر نمي شود گوشه اي نشست و نهايتا دست ها را بالا برد و دعا كرد؟اصلا چرا براي دعاهاي ساده هم دست بالا مي بريم؟اگر دست بالا نبريم نمي شود؟

    هیچ آدابی و ترتیبی مجوی
    هر چه می خواهد دل تنگت بگوی


    ارتباط بنده با خدا یک ارتباط بسیار خصوصی است و هیچ کس نمی تواند برای دیگران در این باره تعیین تکلیف کند .

    شما خدا را صدا کن ، هر جور دوست داری صدایش کن ...


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    960
    مورد تشکر
    652 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟نقلفلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟ نوشته اصلی توسط : behnam-softفلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟مگر نمي شود گوشه اي نشست و نهايتا دست ها را بالا برد و دعا كرد؟اصلا چرا براي دعاهاي ساده هم دست بالا مي بريم؟اگر دست بالا نبريم نمي شود؟ فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟فلسفه انجام اين حركات بي معني در دعا كردن چيست؟




    این هم مطلبی در باره حرکات فیزیکی

    در نماز خداوند خواسته وضو بگیریم و در نماز حرکات فیزیکی مانند سجده انجام دهیم

    شاید دلیل این اختراغات ادامه همان وضو باشه ولی این حرکات مفهومی نداره علت حرکات در نماز ایجاد وحدت بوده است نماز جماعت
    خداوند حرکات شعاری را ایجاد کرد اما نباید در حرکات شعاری و جسمی و فیزیکی متوقف شد

    دین اسلام دین درک و فهم و عقل است یعنی مسلمانان باید از شعار به شعور برسند از نماز به ذکرالله اکبر برسند و از حج فیزیکی به حج ذهنی برسند یعنی خدا از کعبه در عربستان به کعبه در شعور برسه چنان که در ابتدای سوره نجم می فرماید خدا در افق اعلی بود سپس پایین امد تا به رسول نزدیک شد که همان سیر ذهنی خدا از افق اعلی تا قاب قوسین است
    تفسیرهای غلطی در مورد ایات ابتدای سوره نجم گفته شده است که باید حتما در ان اندیشید
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۵:۲۳
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ

    ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است


  4. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    پس در واقع شما هم مثل بنده معتقد هستيد كه اين كار ها بي معني ست.اما پس چرا انجام اين كار ها در مفاتيح سفارش شده است؟آيا نويسنده ي اين كتاب بر اثر خرافه انجام اين كار ها را سفارش كرده است يا مشكل از ماست؟

  5. تشکرها 2


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    960
    مورد تشکر
    652 پست
    حضور
    5 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    پس در واقع شما هم مثل بنده معتقد هستيد كه اين كار ها بي معني ست.اما پس چرا انجام اين كار ها در مفاتيح سفارش شده است؟آيا نويسنده ي اين كتاب بر اثر خرافه انجام اين كار ها را سفارش كرده است يا مشكل از ماست؟
    من شخصا اعتقاد دارم فقط حق نقد قران را نداریم کسانی که قران را نقد می کنند اشتباه می کنند در رابظه با قران کار درست این است که ان را درست تفسیر کنیم

    اما در مورد غیر قران نقد کردن درست ترین شیوه است

    در مورد قران سوال خوب است اما زیر سوال بردن بد است
    یک مثال می زنم شاید راهگشا باشد
    قران در مورد حد زنا گفته زانی و زانیه را 100 ضربه شلاق بزنید
    ایا در قران حکم سنگسار گردن زانیه امده است
    نه
    پس این حکم از کجا امده
    مسلمانان این حکم را درست کرده اند ایا این حکم را خدا تایید می کند
    نه
    چرا
    چون که دسترسی به خدا از طریق وحی است و وحی هم تماس خدا با انسان است نه تماس انسان با خدا
    یعنی اگر خدا با انسان تماس بگیره ما حتما میفهمیم ولی اگر انسان بخواهد با خدا تماس بگیره و خدا نخواه این ارتباط برقرار بشه از دست انسان کاری ساخته نیست
    پس این حکم سنگسار کردن زن زناکار در قران نیست پس قابل نقد است و میتوان زیر سوال برد
    و گفت زن زناکار در هر شرایطی فقط باید شلاق بخورد و سنگسار نباید بشوذ
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۳
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ

    ما به او شعر نیاموخته ایم او سزاوار شعر گویی نیست بلکه او (پیامبر) ذکر و قران است

  7. تشکرها 2


  8. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    من شخصا اعتقاد دارم فقط حق نقد قران را نداریم کسانی که قران را نقد می کنند اشتباه می کنند در رابظه با قران کار درست این است که ان را درست تفسیر کنیم

    اما در مورد غیر قران نقد کردن درست ترین شیوه است

    در مورد قران سوال خوب است اما زیر سوال بردن بد است
    یک مثال می زنم شاید راهگشا باشد
    قران در مورد حد زنا گفته زانی و زانیه را 100 ضربه شلاق بزنید
    ایا در قران حکم سنگسار گردن زانیه امده است
    نه
    پس این حکم از کجا امده
    مسلمانان این حکم را درست کرده اند ایا این حکم را خدا تایید می کند
    نه
    چرا
    چون که دسترسی به خدا از طریق وحی است و وحی هم تماس خدا با انسان است نه تماس انسان با خدا
    یعنی اگر خدا با انسان تماس بگیره ما حتما میفهمیم ولی اگر انسان بخواهد با خدا تماس بگیره و خدا نخواه این ارتباط برقرار بشه از دست انسان کاری ساخته نیست
    پس این حکم سنگسار کردن زن زناکار در قران نیست پس قابل نقد است و میتوان زیر سوال برد
    و گفت زن زناکار در هر شرایطی فقط باید شلاق بخورد و سنگسار نباید بشوذ
    بحث ما نه بر سر قرآن است و نه بر سر زنا و مجازات آن.
    لذا از دادن پست هاي نامربوط خودداري كنيد.
    يا علي

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    2,188 پست
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    من شخصا اعتقاد دارم فقط حق نقد قران را نداریم کسانی که قران را نقد می کنند اشتباه می کنند در رابظه با قران کار درست این است که ان را درست تفسیر کنیم

    اما در مورد غیر قران نقد کردن درست ترین شیوه است

    در مورد قران سوال خوب است اما زیر سوال بردن بد است
    یک مثال می زنم شاید راهگشا باشد
    قران در مورد حد زنا گفته زانی و زانیه را 100 ضربه شلاق بزنید
    ایا در قران حکم سنگسار گردن زانیه امده است
    نه
    پس این حکم از کجا امده
    مسلمانان این حکم را درست کرده اند ایا این حکم را خدا تایید می کند
    نه
    چرا
    چون که دسترسی به خدا از طریق وحی است و وحی هم تماس خدا با انسان است نه تماس انسان با خدا
    یعنی اگر خدا با انسان تماس بگیره ما حتما میفهمیم ولی اگر انسان بخواهد با خدا تماس بگیره و خدا نخواه این ارتباط برقرار بشه از دست انسان کاری ساخته نیست
    پس این حکم سنگسار کردن زن زناکار در قران نیست پس قابل نقد است و میتوان زیر سوال برد
    و گفت زن زناکار در هر شرایطی فقط باید شلاق بخورد و سنگسار نباید بشوذ
    بخش اول گفتار شما کاملا صحیح است
    ابته درباره تفسیر قرآن نیز سوال اینست که قرآن را چه کسی میتواند تفسیر کند؟
    اما بخشهایی را که مشخص کرده ام تا حدودی بازگشت دارد به بحثهای کلامی.
    یعنی منشاء تفاوت نظرات فقهی شما با ما در مباحث کلامی و اعتقادات است.
    در معنای آیاتی مانند
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏
    لذا باید این تفاوت نظر را در جای دیگری به بحث گذاشت نه اینجا.
    به همین دلیل منهم با تذکر اخیر جناب بهنام موافقم.
    موفق باشید.
    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ در ساعت ۲۳:۰۸

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  11. تشکر


  12. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    345 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    ارتباط بنده با خدا يک ارتباط بسيار خصوصي است و هيچ کس نمي تواند براي ديگران در اين باره تعيين تکليف کند .
    پس چرا در مفاتيح جنان نوشته شده براي برآورده شدن فلان حاجت همانطور كه در پست هاي پيشين اشاره شد بايد صورت خود را به زمين بگذاريد و يا اينكه با حال گريه و ...در واقع نويسنده اين دعا از كلمه بايد استفاده كرده است و شما مي گوييد كسي نمي تواند تعيين و تكليف كند...

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    1,947 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    سلام. از اونجا كه دين سالام كاملترين دينه،براي هر حركت و رفتار ما برنامه ريزي خاصي داره.
    حتي براي خوردن و خوابيدن و (با عرض پوزش) رفتن به دستشويي. كه البته خيلي از اين آداب، از لحاظ علمي و روانشناسي ثابت شده هستن. هنگام دعا كردن، براي اينكه حال دعا بدست بياد، تغيير حالات فيزيكي خيلي مي تونه موثر باشه. شما خودتون وقتي مي خواين به يه بني بشري بگين كه آره..جون من...تور و فلان كس:wink:...حركات بدني خاصي انجام نمي دين؟! (كه منظور از دعا كردن، اظهار عجز در برابر كسيه كه مي دونيم و مطمئنيم كه جواب ما رو ميده) ضمناً انجام اين حركات جزو واجبات نيست و از طرف كساني پيشنهاد شده كه مقرب درگاه خدا بودند. اصلاً فلسفه دعا كردن به پيشگاه خدا، اتكا بر يك قدرت ماورايي و الهيه و اين حركات تنها به افزايش "حال دعا" كمك مي كنند. البته بعضي حركات هم در اين كسب انرژي تجربه شده هستند.
    يا حق
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    532
    مورد تشکر
    1,210 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آره آدم وقتی دستاشو بالا میگیره یه حسی بهش دست میده.
    اگر دورم ز دیدارت دلیل بی وفایی نیست
    وفا آنست که نامت را همیشه زیر لب دارم

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود