جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: بحث و تبادل نظر در مورد احکام خوردن و آشامیدن،موادغذايي حلال،شبه ناك و حرام
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۸:۴۴ #1
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 3
- مورد تشکر
- 11 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
بحث و تبادل نظر در مورد احکام خوردن و آشامیدن،موادغذايي حلال،شبه ناك و حرام
در اين تاپيك در مورد
غذاها و مواد غذايي و غيرغذايي
حرام، حلال و شبه ناك
بحث و تبادل نظر خواهد شد
ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۹:۵۳
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۶/۱۵, ۱۰:۰۷ #2
گوشت قرباني كه بنام اهل بيت عليهم السلام ميدهيم چه تكليفي دارد
سلام بر بزرگواراني چون شما ماه مبارك رمضان مبارك باد و طاعات وعباداتتان قبول درگاه احديت.راستي يك سوال.در سوره مائده آيه سوم آنچه از خوردنيها يا نحوه خوردن كه موجب حرام شدن خوردنيها ميشود را آورده است(البته به نظر ميرسداين آيه فقط در مورد گوشت است آنهم نه دريايي). آمده است : ...وما اهل لغير الله ... يعني آن ذبيحه اي كه بنام غير خدا كشند گوشتش حرام ميشود . سوال اين است: قرباني هايي كه ما بنام هاي مختلف ميدهيم چه تكليفي دارد مثلا" ميگوييم گوسفندي نذر امام رضا يا امامان ديگر (عليهمالسلام)كرديم تا فلان كار انجام شوديا چيزهايي مشابه آن .آيا چنين ذبيحه اي حلال است درحالي كه بنام غير خدا هر چند معصوم باشند ؛نيت كرده ايم؟لطفا" تنوير فرماييد.
ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۹:۵۶
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۸/۰۷/۱۹, ۲۱:۵۲ #3
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
سلام بر شما
منظور از ذکر نام خدا، ذکر آن در هنگام ذبح قربانی هست. که اگر نام خدا برده نشود، ذبیحه حلال نیست. اما اینکه مردم قربانی هایی را نذر معصومین علیهم السلام می کنند و یا هر نیت خیر دیگه، این ارتباطی به اون مساله نداره. چون در هر حال قربانی به هر نیّتی که باشه، ذکر نام خدا در هنگام ذبح الزامی هست.
-------------
ار بابت تاخیر در پاسخ عذر میخوام. این موضوع از انجمن دیگری به اینجا منتقل شده بود و چون در ارسال های جدید این بخش به نمایش در نیامده، بنده ندیده بودم.
.
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۴, ۱۲:۰۳ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 133
- مورد تشکر
- 293 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 23
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
صحبت های آقای مکارم شیرازی در مورد حرام شدن تدریجی شراب بر مسلمانان
حرام شدن تدریجی شراب بر مسلمانان
صحبت های آقای مکارم شیرازی مسکرات در ابتدا بر مسلمانان حرام نبود ولی به تدریج بر مسلمانان حرام شد.
دانلود بفرماييد.
---------------
ویرایش توسط parsa : تصحیح لینک دانلود
لینک قبلی برای خیلی از دوستان از جمله خودم مشکل داشت.
لینک جدید دانلود را دوست گرامی جناب Logical زحمت کشیده و آماده کردند:
http://www.4shared.com/file/14128746.../sharab-k.html
و یا از فایل پیوست در همین پست دانلود بفرمایید.
.
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۸/۲۴ در ساعت ۰۲:۲۹ دلیل: تصحیح لینک دانلود و پیوست فایل
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۴, ۱۲:۳۰ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
سلام علیکم
لینک دانلود مشکل داره. لطفا تصحیح کنید.
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۴, ۱۲:۵۱ #6
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,379
- مورد تشکر
- 3,222 پست
- حضور
- 9 ساعت 33 دقیقه
- دریافت
- 469
- آپلود
- 263
- گالری
-
97
با سلام
فایل دانلود شد... ولی در هیچ جای آن گفته نشده که شراب بطور تدریجی بر مسلمانان حرام شد!
از کدام قسمت سخنان ایشون چنین برداشتی کردید؟
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۴, ۱۳:۱۳ #7
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
شراب از همان اول حرام بوده است. یعنی عندالله این حرمت از همان ابتدا وجود داشته، ولی در اعلام به تدریج بیان شده و دلایلش در جای خود قابل بحث هست که چرا این اعلام دفعی صورت نگرفت.
شرابخواری در زمان جاهلیت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشته است. تا جایی که معروف است عشق عرب جاهلی در سه چیز خلاصه میشد: شعر، شراب و جنگ!
حتی بعد از تحریم شراب، مسأله ممنوعیت آن برای بعضی از مسلمانان فوق العاده سنگین و مشكل بود تا آن جا كه می گفتند: هیچ حكمی بر ما سنگین تر از تحریم شراب نبود.
لذا روشن است كه، اگر اسلام میخواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با این بلای عمومی به مبارزه برخیزد شاید ممكن نبود. لذا از روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افكار استفاده كرده است.
مراحل بیان تدریجی اعلام این حکم، در پست های بعدی انشالله بیان می شود.
صحبت های آیت الله مکارم نیز قائدتا در بیان اعلام تدریجی این حکم هست.
گرچه لینک دانلود برای من هنوز مشکل داره.
.
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۳:۱۸
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۶, ۱۷:۲۶ #8
ماهي فلس دار
كسي هست يه جواب درست و حسابي به من بده؟ نزد اهل سنت هرنوع موجود دريا زي حلال است؟ نزد ما شيعه گفته شده فقط ماهی که فلس دارد حلال است و بقیه حرام است خورده شود . من از چند مرجع شیعه بصورت ایی میل (اونلاین) سوال کردم که این حکم که در نزد شیعه گفته شده بر اساس چه مدرک و پایه و اساس است؟ لطفن اگر ایه قرانی و یا حدیث نبوی دارید ذکر کنید با کمال تاسف پاسخ درستی تاکنون دریافت نکردم ایا کسی میتواند جواب مستدلی بر اساس قران یا حدیث نبوی که حکم شیعه را بمن اثبات نماید ارایه نماید؟
ویرایش توسط shop69 : ۱۳۸۸/۰۷/۲۶ در ساعت ۱۷:۲۷
-
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۹, ۰۰:۴۰ #9
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام
ملاک حلال بودن آبزیان چند چیز هست:
1- حتما خارج از آب بمیرند.
2- فلس دار باشند. (البته به جز میگو)
در مورد فلس دار بودن هم در واقع بدون توجه به اسم و عنوان ماهی، تشخیص آن به عهده کارشناسان و صیادان خبره و مورد اعتماد هست.
----------------------
اما اینکه دلیل این حکم نزد مذهب شیعه چیست، بحث مفصلی هست که در همه احکام شرعی باید به آن توجه داشته باشیم.
مدرک اکثر احکام دین در نزد ما، کتاب شریف قرآن و سنت معصومین علیهم السلام هست. پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بارها در احادیث گوناگون از جمله حدیث معروف «ثقلین» که حدیث متواتری است و علماء سنت نیز آن را نقل کرده اند، چنین فرمودند:
من از میان شما می روم و پس از من به «ثقلین» تمسک بجوئید. (کتاب الله و عترتی)
پس وظیفه ما در دستیابی به احکام دین، رجوع به قرآن و احادیث عترت پیامبر علیهم السلام هست. و از ناحیه عترت پیامبر (ائمه اطهار علیهم السلام) از حیوانات دریائی فقط فلس دار حلال است. همانطور که مثلا در ذبیحه باید ذابح مسلمان باشد و ذبح رو به قبله و با بسم الله باشد و بسیاری دیگر از احکام...
حال اگر شما دقیقا دنبال مدرک حدیثی این حکم هستید، بفرمایید تا تحقیق کرده خدمتتون عرض کنم.
.
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۷/۲۹ در ساعت ۰۰:۴۱
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
-
۱۳۸۸/۰۸/۰۷, ۰۹:۳۷ #10
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام بر شما
---------
اگر منظورتون غذاهایی هست که در کشورهای غیر مسلمان تولید شده است، اگر غذای مورد نظر گوشتی نباشد، (فرض کنید مثل: لبنیات، تنقلات، شیرینی ها، کمپوت، آب میوه و...) اشکالی ندارد.
به عبارت دیگر: مواد خوراكى که ارتباطی با ذبح حيوان به دستور شرعى ندارد، استفاده از آنها مانعى ندارد.
البته از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در آن الکل بکار رفته، لازمه خودداری کرد.
--------
اما در مورد غذاهای گوشتی، اگر در کشورهای غیر مسلمان ولی تحت نظارت کارشناسان اسلامی تولید و وارد کشور شده، این هم اشکالی نداره. و چنانچه از بازار مسلمين و از دست مسلمان خريدارى شود و احتمال بدهيد كه خريدار از ذبح شرعى آنها تحقيق كرده، حلال است.
-------
ولی غذاهای گوشتی که در همان کشور غیر مسلمان تهیه می کنیم، تا وقتی اطمینان به ذبح اسلامی بودن آن نداریم، نمی شود مصرف کرد. مگر در رستوران های مخصوص مسلمانان که در اینصورت اشکالی ندارد.
-------
اگر فرض دیگری در ذهنتان هست، بفرمایید تا عرض شود.
.
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکرها 9
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
۩~*~۩تصاويرراهپيمايي مردم مسلمان ايران دراعتراض به سوزاندن قرآن۩~*~۩
توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن تصاویر دیدنیپاسخ: 116آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۷, ۱۸:۳۱ -
جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآنپاسخ: 2آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶ -
زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
توسط غريب در انجمن عرفان نابپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵ -
گفتگوبين صدف وعروس دريايي
توسط نجم الثاقب در انجمن حجاب و پوشش اسلاميپاسخ: 10آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۰۸:۳۲ -
بررسي روايي مساله فتنه و امتحان الهي
توسط theological در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآنپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۲
اشتراک گذاری