جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لقاي الهي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لقاي الهي




    خدايا عاقبت ما را ختم به خير فرما
    باب رسيدن به لقاءاللّه مفتوح است کلمات قصار - در محضر نور با اين كه خداوند سبحان مى فرمايد: «سَنُرِيهِمْ لقاي الهيءَايَـتِنَا فِى الاْءَفَاقِ وَ فِى أَنفُسِهِمْ» به زودى نشانه هاى روشن خود را در نواحى [ آسمان و زمين] و در وجود خود آنان به ايشان ارايه خواهيم داد.سوره ى فصّلت: آيه ى 53.هم چنين مى فرمايد: «قُلِ انظُرُواْ مَاذَا فِى السَّمَـوَ تِ وَ الاْءَرْضِ» بگو: بنگريد كه در آسمانها و زمين چه چيز است.سوره ى يونس، آيه ى 101.
    آيا ممكن است با وجود خلوص و صدق در استعلام وطلب، هدايت و ارايهى آيات معرفت براى انسان نباشد؟! بابِ رسيدن به كمالات و لقاءاللّه مفتوح است. حيف نيست اين مراحل را كه از راه بندگى حاصل مى شود، نداشته و از آنها محروم باشيم؟! در زمينهى معرفت وارد شده است: «ما كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّا لَمْ أَرَهُ.» من كسى نيستم كه پروردگارِ نديده را بپرستم. اصول كافى، ج 1، ص 197 و 138؛ بحارالانوار، ج 4، ص 44، 52 و 304.و نيز: «عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقِيبا.» چشمى كه تو را ناظر بر خود نبيند، كور است [يا: كورباد!].ر.ك: بحارالانوار، ج 64، ص 142؛ ج 95، ص 226؛ اقبال الاعمال، ص 349.
    و يا اين كه: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقآئِقِ الاْءِيمانِ.» دلها او را با ايمانهاى واقعى مى بينند. اصول كافى، ج 1، ص 97 و 138؛ بحارالانوار، ج 4، ص 26، 27، 32، 33، 44، 52، 54 و 304.
    هم چنين: «نَزَلَ مِنْ رَبِّهِ مَنْزِلَةً فَرآهُ بِقَلْبِهِ.» نسبت به پروردگارش در منزلتى قرار گرفت تا اين كه او را با قلبش مشاهده نمود.مشابه: الميزان، ج 19، ص 31

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لقاي الهي




    باب رسيدن به لقاءاللّه مفتوح است کلمات قصار - در محضر نور با اين كه خداوند سبحان مى فرمايد: «سَنُرِيهِمْ لقاي الهيءَايَـتِنَا فِى الاْءَفَاقِ وَ فِى أَنفُسِهِمْ» به زودى نشانه هاى روشن خود را در نواحى [ آسمان و زمين] و در وجود خود آنان به ايشان ارايه خواهيم داد.سوره ى فصّلت: آيه ى 53.هم چنين مى فرمايد: «قُلِ انظُرُواْ مَاذَا فِى السَّمَـوَ تِ وَ الاْءَرْضِ» بگو: بنگريد كه در آسمانها و زمين چه چيز است.سوره ى يونس، آيه ى 101.
    آيا ممكن است با وجود خلوص و صدق در استعلام وطلب، هدايت و ارايهى آيات معرفت براى انسان نباشد؟! بابِ رسيدن به كمالات و لقاءاللّه مفتوح است. حيف نيست اين مراحل را كه از راه بندگى حاصل مى شود، نداشته و از آنها محروم باشيم؟! در زمينهى معرفت وارد شده است: «ما كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّا لَمْ أَرَهُ.» من كسى نيستم كه پروردگارِ نديده را بپرستم. اصول كافى، ج 1، ص 197 و 138؛ بحارالانوار، ج 4، ص 44، 52 و 304.و نيز: «عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقِيبا.» چشمى كه تو را ناظر بر خود نبيند، كور است [يا: كورباد!].ر.ك: بحارالانوار، ج 64، ص 142؛ ج 95، ص 226؛ اقبال الاعمال، ص 349.
    و يا اين كه: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقآئِقِ الاْءِيمانِ.» دلها او را با ايمانهاى واقعى مى بينند. اصول كافى، ج 1، ص 97 و 138؛ بحارالانوار، ج 4، ص 26، 27، 32، 33، 44، 52، 54 و 304.
    هم چنين: «نَزَلَ مِنْ رَبِّهِ مَنْزِلَةً فَرآهُ بِقَلْبِهِ.» نسبت به پروردگارش در منزلتى قرار گرفت تا اين كه او را با قلبش مشاهده نمود.مشابه: الميزان، ج 19، ص 31.

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    لقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهي

    شوق لقای الهی در دل کسانی بیشتر است که صفات جمال الهی را بیشتر و بهتر شناخته اند و محبت خدا در دلشان بیشتر است. اگر چنین حالتی تا حدودی در انسان حاصل شده باشد، از آنجا که نماز را لحظۀ لقا و دیدار محبوبمی یابد، آتش شوق وصال در دلش زبانه می کشد و هنگامی که در نماز به وصال معشوق و محبوب خود می رسد، در مقابل او احساس خاکساری و فروشکستگی می کند. پیدایش اصل این حالت و نیز درجه شدت و ضعف آن، به میزان شوق لقای الهیِ انسان بستگی دارد. شوق لقای الهی نیز تابع میزان محبت انسان به خدای متعال است.محبت نیز تابعی از میزان معرفت انسان به صفات جمال الهی است. بر این اساس، گرچه انسان در هنگام نماز محبوب خود را به چشم سر نمی بیند، اما آتش شوق وصال و گرمی لحظۀ دیدار معنوی، تمام وجودش را فرا می گیرد.
    لقاي الهي
    لقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهيلقاي الهي

    ویرایش توسط طلوع1 : ۱۳۸۸/۰۶/۱۷ در ساعت ۱۹:۱۴
    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    برای لقاء الله معانی چندی ذكر كرده اند از جمله:
    1. لقاء الله به معنی ملاقات مرگ
    2. لقاء الله به معنی لقای ثواب خداوند
    3. لقاء الله به معنی ملاقات آخرت
    4. لقاء الله به معنی ملاقات با اولیای الهی
    5. لقاء الله به معنی فنای در اسما و صفات الهی و مشاهده احاطه قیومی حق و فنای ذات خود و بالعیان، وجود خویش و جمیع موجودات را سایه حق دیدن
    (فلسفه و قرآن، ج 3، ص 156).
    در ملاقات ممكن الوجود با خداوند جلیل اصل ملاقات حقیقتا وجود دارد ولكن نحوه آن باید به شكلی باشد كه لایق ملاقات كننده و ملاقات شونده باشد و به این دلیل معنای پنجم معنای صحیح برای لقاء الله است (رساله لقاء الله، ص 6 - 7).
    با توجه به مطلب فوق با بیانی روانتر می توان گفت
    لقاء رب عبارت است از نیل به مقام قرب پروردگار و مقام قرب نیز همان نزدیكی ارزشی هر چه بیشتر به صفات حضرت حق است كه از طریق تحقق و بروز و ظهور صفات الهی در آدمیان صورت می گیرد.
    به بیان دیگر، انسان به میزانی كه روح و صفات خداوندی را در خود متجلی كند و به معنای دیگر استعدادهای فطری و انسانی اش را محقق سازد به خدا نزدیكتر شده و به مقام قرب و لقاء حق نایل آمده است. لقاء الله بیانگر یك جهت گیری و نشانه یك خط سیر معین در روند تعالی وجودی آدمی است


  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود