صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هفتمين آيه بحث برانگيز قرآن!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هفتمين آيه بحث برانگيز قرآن!!!




    آیه 24 سوره ی نساء :

    و المحصنات من النساء الا ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم و احل لکم ما وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه ولا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیما حکیما
    ترجمه:
    و نکاح زنان شوهردار نیز (برای شما حرام شد) مگر آن زنانی که (در جنگ های با کفار به حکم خدا) متصرف شده اید این حکم خدا شما برای شماست و هر زنی غیر آنچه ذکر شد شما را حلال است که به مال خود به طریق زناشویی بگیرید نه آنکه زنا زنا کنید پس چنانچه از آنان بهره مند شوید آن مهر معین که حف آن هاست به آنان بپردازید و باکی نیست بر شما که بعد از تعییین مهر هم به چیزی با هم تراضی کنید (و بدانید که) البته خدا دانا و آگاه است.

    ازدواج موقت در اسلام

    تفسیر آقای مکارم شیرازی :

    فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه

    این قسمت از آیه اشاره به ازدواج موقت و به اصطلاح متعه است و می گوید : زنانی را که متعه می کنید مهر آن ها را به عنوان یک واجب باید بپردازید و از استفاده می شود که اصل تشریع ازدواج موقت قبل ار نزول این آیه برای مسلمانان مسلم بوده که در این آیه نسبت به پرداخت مهر آن ها توصیه می کند و از آنجا که این بحث یکی از موارد تفسیری و فقهی و اجتماعی است لازم است از چند جهت مورد بررسی قرار بگیرد :
    1- قرائتی که در آیه فوق وجود دارد دلالت آن را بر ازدواج موقت تاکید می کند
    2- ازدواج موقت در عصر پیامبر (ص) بوده و بعدا نسخ نشده است.
    3- ضرورت اجتماعی این نوع ازدواج .
    4- پاسخ به پاره ای از اشکالات .

    آقای مکارم شیرازی در ادامه دلایل خود را برای به توضیح 4 مسئله بالا می پردازد.










    صفحه 345 کتاب تفسیر نمونه

    <<راسل>> و ازدواج موقت
    در پایان این سخن یادآوری مطلبی که برتراند راسل دانشمند معروف انگلیسی در کتاب زناشویی و اخلاق تحت عنوان زناشویی آزمایشی آورده است مفید به نظر می رسد :
    او پس از ذکر طرح قضات محاکم جوانان بنام بن بی لیندسی در مورد زناشویی دوستانه یا زناشویی آزمایشی چنین می نویسد : که طبق طرح لیندسی جوانان باید قادر باشند در یک نوع زناشویی جدید وارد شوند که با زناشویی های معمولی (دائم) از سه جهت تفاوت دارد : نخست آنکه طرفین قصد بچه دار شدن نداشته باشند از این رو باید بهترین طرق پیشگیری از بارداری را به آنها بیاموزند دیگر آنکه جدایی آنها به جدایی صورت بگیرد و سوم اینکه بعد از طلاق زن هیچ گونه حق نفقه نداشته باشد.
    راسل پس از پیشنهاد لیندسی که خلاصه آن در بالا بیان شد چنین می گوید : من تصور می کنم که اگر چنین امری به تصویب قانونی برسد گروه کثیری از جوانان از جمله دانشجویان دانشگاه ها تن به ازدواج موقت بدهند و در یک زندگی مشترک موقتی پای بگذارند زندگی که متضمن آزادی است و رها از بسیاری نابسامانی هاو روابط جنسی پر هرج و مرج فعلی می باشد.
    همانطور که ملاخظه می کنید طرح فوق درباره ی ازدواج موقت از جهات زیادی همانند طرح اسلام است منتها شرایط و خصوصیاتی که اسلام برای ازدواج موقت آورده از جهات زیادی روشنتر و کاملتر است . در ازدواج اسلامی هم جلوگیری از فرزند کاملا بی مانع است و هم جدا شدن آسان و هم نفقه واجب نیست .




    سخن نویسنده :
    مسئله صیغه هم جزء مسائلی است که از قدیم الایام در مورد آن بحث می شده و فکر می کنم الان دیگه خودتون می دونید که بیشتر از 90 درصد مردان از این قانون سوء استفاده می کنند و به قانونی منفور در میان جامعه تبدیل شده است و نیازی به توضیح بیشتر نیست ولی بر خودم واجب می بینم که در مورد توضیح آقای شیرازی توضیح بدم:
    ایشون مطلبی رو از فیلسوف بزرگ آقای برتراند راسل آورده اند ولی 2 موضوع باید مشخص شود.
    اولا آقای راسل فیلسوف بی دینی بوده که به خدا هم اعتقاد نداره آیا اقای مکارم شیرازی ایشون رو قبول دارند که از مطلب ها ایشون استفاده می کنند؟
    دوما آقای راسل این حرف رو در مورد جوانان زده است ولی اسلام به مردانی که متاهل هستند هم اجازه این کار رو می ده ؟ آیا واقعا این تفاوت
    ویرایش توسط tahghigh-ya-taghlid : ۱۳۸۸/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۳:۵۲
    Love Is Blind


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر مبنای حقوق تعریف شده ی هر فرد در اسلام را آزادی وانتخاب در نظر بگیریم هر مرد وزنی در امر ازدواج موقت یک انتخابگر است وآگاهانه از این حق مشروع استفاده خواهد کرد به نظر شما با توجه به مطالعه وتحقیق برتر اند راسل پیرامون اسلام مبنای تفکر او در این زمینه الگوگیری از دستورات اسلام وقرآن نیست . در ثانی وقتی ازدواج موقت حلال باشد دیگر چه تفاوتی بین مردان متاهل ویا جوانان است . مثل اینکه بگوییم روابط اجتماعی و عاطفی ویا جنسی مشروع برای افراد مجرد آزاد وبرای افراد متاهل ممنوع است .
    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    آیه 24 سوره ی نساء :

    و المحصنات من النساء الا ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم و احل

    لکم ما وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما

    استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه ولا جناح علیکم فیما

    تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیما حکیما

    سلام تبریک میگم که این ایه را برای تحقیق انتخاب کرده اید امید است که به نتایج دلخواه در حکمت خداوند در صدور احکام برسید
    این ایه نیز برای قشر هایی از جامعه است که باید مشخص شود مسلم است این گونه ایات برای درمان مشکلات افراد خاصی است و مانند تعدد زوجات و بعضی ایات دیگر جنبه درمانی دارد نه وظیفه واجب برای عموم
    ایات واجب مانند نماز یا ازدواج و زکات و بسیاری از واجبات جنبه تکلیف عمومی دارد اما این ایات برای درمان است
    که البته باید مشخص بشه چه افرادی میتوانند از جواز این ایات برای حل مشکل خود استفاده کنند
    و اگر این جواز نبود جامعه چه انحرافات و مصائبی رو میتونه داشته باشد

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    سلام تبریک میگم که این ایه را برای تحقیق انتخاب کرده اید امید است که به نتایج دلخواه در حکمت خداوند در صدور احکام برسید
    این ایه نیز برای قشر هایی از جامعه است که باید مشخص شود مسلم است این گونه ایات برای درمان مشکلات افراد خاصی است و مانند تعدد زوجات و بعضی ایات دیگر جنبه درمانی دارد نه وظیفه واجب برای عموم
    ایات واجب مانند نماز یا ازدواج و زکات و بسیاری از واجبات جنبه تکلیف عمومی دارد اما این ایات برای درمان است
    که البته باید مشخص بشه چه افرادی میتوانند از جواز این ایات برای حل مشکل خود استفاده کنند
    و اگر این جواز نبود جامعه چه انحرافات و مصائبی رو میتونه داشته باشد
    جناب مزمل
    آيا قبول داريد مقايسه ي جناب مكارم شيرازي اشتباه بود؟
    چرا خدا فقط واسه مرد ها دنبال درمان بوده؟
    و در ضمن با جمله آخرتون موافق نيستم! منظورتون از انحراف و مصائب چيه؟ آيه يه حاجي بازاري كه هر هفته با يكي صيغه مي كنه. اسم اين انحراف نيست؟
    Love Is Blind

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدحسین بخشی نمایش پست
    اگر مبنای حقوق تعریف شده ی هر فرد در اسلام را آزادی وانتخاب در نظر بگیریم هر مرد وزنی در امر ازدواج موقت یک انتخابگر است وآگاهانه از این حق مشروع استفاده خواهد کرد به نظر شما با توجه به مطالعه وتحقیق برتر اند راسل پیرامون اسلام مبنای تفکر او در این زمینه الگوگیری از دستورات اسلام وقرآن نیست . در ثانی وقتی ازدواج موقت حلال باشد دیگر چه تفاوتی بین مردان متاهل ویا جوانان است . مثل اینکه بگوییم روابط اجتماعی و عاطفی ویا جنسی مشروع برای افراد مجرد آزاد وبرای افراد متاهل ممنوع است .
    جناب بخشي
    آقاي راسل در مورد اسلام تحقيق نكرده ايشون تحقيق جداگانه اي داشته كه آقاي مكارم با اين آيه مقايسه كرده و مي خواد بگه تحقيقات ايشون نتايج مشابه ي با اسلام داره كه من با دلايل خودم گفتم مقايسه از ريشه غلط است.
    قسمت دوم صحبت هايتون رو متوجه نشدم (در ثاني ...) ميشه بيشتر توضيح دهيد؟!!!
    Love Is Blind

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام به نظر من اساس وبنیان ازدواج مانند سایر قراردادهای اجتماعی بر مبنای رضایت طرفین تعریف می شود آیا در جامعه ازدواج موقت رواج دارد ؟ آیا تعدد زوجات در سطح گسترده وجود دارد ؟ در احکام الهی وانسان ساز اسلام مرز حلال وحرام کاملا مشخص است آنچه باعث انحراف می شود نظرات وخواسته های فردی محدود به سلایق وایده های شخصی است که بنیانگذار آن عمر بود وگرنه هیچ مسلمانی نظر خود را بر نظر صریح خداوند و ائمه اطهار مقدم نمی کند .
    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدحسین بخشی نمایش پست
    باسلام به نظر من اساس وبنیان ازدواج مانند سایر قراردادهای اجتماعی بر مبنای رضایت طرفین تعریف می شود آیا در جامعه ازدواج موقت رواج دارد ؟ آیا تعدد زوجات در سطح گسترده وجود دارد ؟ در احکام الهی وانسان ساز اسلام مرز حلال وحرام کاملا مشخص است آنچه باعث انحراف می شود نظرات وخواسته های فردی محدود به سلایق وایده های شخصی است که بنیانگذار آن عمر بود وگرنه هیچ مسلمانی نظر خود را بر نظر صریح خداوند و ائمه اطهار مقدم نمی کند .
    جناب بخشي
    توقع من از قران به عنوان يه كتاب الهي اينه كه تا اونجايي كه ميشه دست افراد سوء استفاده گر رو ببنده ولي به نظرم با اين آيه ميدون رو واسشون باز كرده.
    ما اينجا با عمر كاري نداريم بحث بر سر قران است.
    Love Is Blind

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دراین که انسانها در بسیاری از زمینه ها فهم ودرک مشترکی دارند وبه عبارتی هم پوشانی دارند شکی نیست اگر صلح وصفای جهانی وعقاید یکسان و هم پوشانی کامل از نظر عقاید یک آرمان انسانی ومشترک باشد بهشت زمینی از ارتباطات انسانی شکل خواهد گرفت فوکویاما معتقد است که موج سوم دمکراسی در جهان باعث حاکمیت اسلام بر سراسر زمین خواهد شد دلیل اصلی آن نیز احکام مترقی اسلام است احکامی نظیر ازدواج موقت وتعدد زوجات در یک همپوشانی کامل عقیدتی عشق را بر زمین حکمفرما خواهد کرد وگرنه راهی را که شما در ذهن خود تصور می کنید راه کلیسایی است که به دلیل انحراف وتحریف انجیل به سوی دادگاههای تفتیش عقاید پیش رفت و نتوانست پاسخگوی مشکلات ونیازهای بشر باشد .اگر ازدواج در اسلام تکریم می شود و جدایی بدترین حلال شمرده می شود یعنی عشق جان مایه ی روابط انسانی است و ازدواج موقت یا دائم نیز بر مبنای روابط دوستانه وقانونمند شکل می گیرد وامری انتخابی است نه از روی اجبار واکراه
    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدحسین بخشی نمایش پست
    دراین که انسانها در بسیاری از زمینه ها فهم ودرک مشترکی دارند وبه عبارتی هم پوشانی دارند شکی نیست اگر صلح وصفای جهانی وعقاید یکسان و هم پوشانی کامل از نظر عقاید یک آرمان انسانی ومشترک باشد بهشت زمینی از ارتباطات انسانی شکل خواهد گرفت فوکویاما معتقد است که موج سوم دمکراسی در جهان باعث حاکمیت اسلام بر سراسر زمین خواهد شد دلیل اصلی آن نیز احکام مترقی اسلام است احکامی نظیر ازدواج موقت وتعدد زوجات در یک همپوشانی کامل عقیدتی عشق را بر زمین حکمفرما خواهد کرد وگرنه راهی را که شما در ذهن خود تصور می کنید راه کلیسایی است که به دلیل انحراف وتحریف انجیل به سوی دادگاههای تفتیش عقاید پیش رفت و نتوانست پاسخگوی مشکلات ونیازهای بشر باشد .اگر ازدواج در اسلام تکریم می شود و جدایی بدترین حلال شمرده می شود یعنی عشق جان مایه ی روابط انسانی است و ازدواج موقت یا دائم نیز بر مبنای روابط دوستانه وقانونمند شکل می گیرد وامری انتخابی است نه از روی اجبار واکراه
    جناب فوكوياما با عقيده جنگ تمدن هاش فقط به خاطر اين تو ايران معروف شد كه برنده ي جنگ رو اسلام دونست وگرنه خيلي از پيش گو هاي ديگر مسيحيت را پيروز مي دانند و طرفداران يهودي ها هم يهودي ها را.
    من واسم اسلام و مسحيت و بدا و هندو و ... فرقي نمي كنه بلكه هر كدوم كه با عقل و منطق بيشتر جور در بياد رو قبول مي كنم و اين موضوع رو هم مي دونم كه دين هاي ديگه بيشتر از اسلام بين مرد و زن تبعيض قائل شده.
    Love Is Blind


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    514
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahghigh-ya-taghlid نمایش پست
    جناب بخشي
    توقع من از قران به عنوان يه كتاب الهي اينه كه تا اونجايي كه ميشه دست افراد سوء استفاده گر رو ببنده ولي به نظرم با اين آيه ميدون رو واسشون باز كرده.
    ما اينجا با عمر كاري نداريم بحث بر سر قران است.
    با سلام ...جناب t-ya-tشما در یک جا از قانون همجنس بازی در غرب دفاع می کنید وخود را طرفدار آن می دانید ودر اینجا خود را دربرابر ازدواج موقت وتعدد زوجات که راه شرعی وحلال خداوند است قرار داده واز آن به عنوان سوءاستفاده یاد می کنید آیا جوابی برای خود برای این تناقض آشکار دارید

    بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین
    http://mhb90.blogfa.com/

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود