-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۲:۲۳ #1
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۶
- نوشته
- 6
- مورد تشکر
- 11 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حکم تراشیدن ریش
تراشيدن ريش در اسلام چه حكمي دارد؟اگر كسي موهاي صورتش و ريشهايش به طور كامل و يكنواخت نرويد و اگر بگذارد كه رشد كنند حالت زننده اي به چهره ي شخص بدهد آيا در اين صورت تراشيدن ريش حرام است؟
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۲:۳۱ #2
ببینید.
این حالتی که شما برای محاسن گفتید حکم ریش بر آن صدق نمی کند...یعنی ریش نیست.پس تراشیدن آن مشکلی ندارد.در مورد تراشیدن ریش هم بهتره نظر مراجع رو بدونیم.
اما علی الحساب تراشیدن ریش با تیغ بنا به حکم اکثریت مراجع حرام است.
من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۲:۳۶ #3
چرا تراشیدن ریش حرام است؟
اولا، فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست وآگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری میطلبد. لیکنبطور اجمالی روشن است که همه احکام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی درمتعلق آنهاست. بنابراین در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیمبنابر قاعده کلی فوق از آن باید پیروی کرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آنهست هر چند بر ما ناشناخته باشد.
ثانیا، در جست و جوی فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربیرفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. این فرایند کههمواره در پی یافتن مصلحت یا مفسدهای طبی یا...باشیم برخاسته از نگرشیمادی گرایانه است. در حالی که بسیاری از احکام مصالحی معنوی دارند که درحوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خودقادر به حکمی نفیا یا اثباتا پیرامون آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیارسطحی است و چه بسا مسأله حکمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنان که درمورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداختهاند ولی قرآن مجید فلسفهایبالاتر را بیان فرموده و آن «تقوایابی» است.
نیز در مورد تراشیدن صورت از نظر طبی گفتهاند: وجود محاسن برایمحافظت از لثهها و دندانها و پوست صورت مفید است. حتی امروز یکی ازراههای انتقال ویروس بعضی بیماریها را تیغ زدن به صورت میدانند. لیکنبه نظر میرسد فلسفه اصلی حکم اثری معنوی و روحی و حفظ حالت طبیعیخلقت مرد باشد.
من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۲:۴۰ #4
ام صادق (ع) فرمود: ریشت را با دستت بگیر و اضافه آن کوتاه کن .(3)
با آن حضرت فرمود: هر کس ریشش بیشتر از یک قبضه باشد, در آتش خواهدبود.(4)
پیامبر مردی را که ریش هایش طولانی بود دید و فرمود: این چیست ؟ آن مرد ریش هایش را کوتاه کرد,بعد پیامبر فرمود: این طور خوب است .(5)
تراشیدن ریش به احتیاط واجب جائز نیست. ریش باید به قدری باشد که صدق ریش بکند. کوتاه کردن ریش به اندازه ای که مانند تراشیدن باشد نیز جایز نیست. البته برخی از فقها تراشیدن گونهها را بی اشکال میدانند و ریش پرفسوری را کافی می دانند.(6)
من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۲:۵۷ #5
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۶
- نوشته
- 6
- مورد تشکر
- 11 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تشكر
اقاي خسته عجيبه كه من هر وقت در هر موضوعي سوال ميكنم شما اولين نفري هستي كه پاسخ ميدي.خسته اينجا خسته اونجا خسته همه جا.همين الان يه موضوعي رو در جاي ديگه مطرح كردم اگه تونستي اولين كسي باش كه پاسخ ميدي.راستي تراشيدن ريش با ماشين صورت تراشي كه نسبتا هم ته ميزند اشكالي دارد؟البته فيزيك صورت هم طوري است كه همان ته ريش هم به سختي پيداست.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۱, ۲۳:۰۳ #6
مراجع می گن اگر عرف بگه که طرف ریش داره مشکلی نداره!
مثلا من بگم که آقای......! ریش داره....در همون حالت ته ریش منظورمه...
ضمنا...مخلصیم آقا...ما کوچیکتیم...
من دیگه خسته شدم بس که چشام بارونیه...
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۶/۱۰/۱۲, ۰۵:۱۸ #7
به نام خدا
با سلام
اكثر مراجع تراشيدن ريش را با تيغ يا ماشين تهزن بنا بر احتياط واجب جايز نميدانند و حتي بعضي (مانند آيتالله بهجت و صافي) فتوا به حرمت دادهاند. در اينباره روايات متعددي در كتب روايي از جمله بحارالانوار، معاني الاخبار،و...وجود دارد كه فقط به ذكر روايتي از بحارالانوار بسنده ميكنيم:
عن رسول الله (ص) اخفوا الشوارب واعفوا اللحية و لا تتشبهوا بالمجوس (بحارالانوار 76 / 111 ج 10 / 13)
موهاي سبيل را بتراشيد و محاسن خود را نگه داريد . تا شبيه مجوس نشويد
نكته:ريش بايد به قدري باشد كه صدق ريش بكند. كوتاه كردن ريش به اندازه اي كه مانند تراشيدن باشد نيز جايز نيست. البته برخي فقها تراشيدن گونه ها را بي اشكال مي دانند و ريش پرفسوري را كافي مي دانند.شما اگر بفرماييد مرجع تقليدتان چه كسي هستند نظر ايشان را خدمتتان عرض مي كنم
يا حق
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۶/۱۰/۲۵, ۲۲:۳۵ #8
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۶
- نوشته
- 6
- مورد تشکر
- 11 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوال
به نام خدا
با سلام
اكثر مراجع تراشيدن ريش را با تيغ يا ماشين تهزن بنا بر احتياط واجب جايز نميدانند و حتي بعضي (مانند آيتالله بهجت و صافي) فتوا به حرمت دادهاند. در اينباره روايات متعددي در كتب روايي از جمله بحارالانوار، معاني الاخبار،و...وجود دارد كه فقط به ذكر روايتي از بحارالانوار بسنده ميكنيم:
عن رسول الله (ص) اخفوا الشوارب واعفوا اللحية و لا تتشبهوا بالمجوس (بحارالانوار 76 / 111 ج 10 / 13)
موهاي سبيل را بتراشيد و محاسن خود را نگه داريد . تا شبيه مجوس نشويد
نكته:ريش بايد به قدري باشد كه صدق ريش بكند. كوتاه كردن ريش به اندازه اي كه مانند تراشيدن باشد نيز جايز نيست. البته برخي فقها تراشيدن گونه ها را بي اشكال مي دانند و ريش پرفسوري را كافي مي دانند.شما اگر بفرماييد مرجع تقليدتان چه كسي هستند نظر ايشان را خدمتتان عرض مي كنم
يا حق
__________________
تا ظهور حضرت مهدي (عج)دو حرف از انبياست
بيست و پنج حرف دگر از نور چشم مرتضي است
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۶/۱۰/۲۶, ۰۶:۰۸ #9
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
براي اينكه ديگران هم مسئله شرعيشان را متوجه شوند چند سؤال در اين رابطه را با حكم مراجع تقليدشان مطرح مي كنم .
احكام ريش تراشى
پرسش 1. تراشيدن ريش تمام صورت با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟
همه (به جز بهجت و صافى): تراشيدن ريش خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است.(1)
صافى و بهجت: تراشيدن ريش حرام است.(2)
پرسش 2. آيا گذاشتن ريش پروفسورى كفايت مىكند؟
امام، خامنهاى، بهجت، صافى، نورى و سيستانى: خير، تراشيدن مقدارى از ريش (دو طرف گونهها) نيز حكم تراشيدن تمام آن را دارد.(3)
تبريزى، مكارم و فاضل: اگر چانه و اطراف آن (يك چهارم صورت) تراشيده نشود، به طورى كه در وقت مواجهه صدق كند ريش دارد، كفايت مىكند.(4)
پرسش 3. منظور از صدق ريش چيست؟
همه: منظور آن است كه در عرف مردم به آن ريش بگويند.(5)
پرسش 4. آيا منظور از تراشيدن ريش همان تيغ زدن است يا ماشينهاى نمره پايين را هم شامل مىشود؟
همه: هر وسيلهاى كه موهاى صورت را بتراشد به گونهاى كه عرف مردم بگوييد ريش ندارد، خواه با تيغ باشد يا ماشين و يا هر ابزارديگرى.(6)
پرسش 5. گذاشتن خط ريش چه حكمى دارد؟
همه: تراشيدن روى گونهها (بصورت خط ريش) اشكال ندارد.(7)
مجوز ريش تراشى
پرسش 6. تراشيدن ريش با تيغ يا ماشين ريشتراشى براى هنرمندى كه كارش آن را اقتضاء مىكند چه حكمى دارد؟
همه: با توجه به اينكه مىتوان بوسيله گريم و مانند آن ريش صورت را به شكل تراشيده شده نمايان كرد، تراشيدن آن اشكال دارد.(8)
پرسش 7. افرادى كه در اثر ريش گذاشتن احساس خارش مىكنند و يا اينكه در محيطى بسر مىبرند كه اگر آن را نتراشند گرد و غبار در لابلاى موى صورتش جمع مىشود وظيفه چيست؟
همه: مشكل ياد شده مجوز ريش تراشى نيست.(9)
پرسش 8. چنانچه گذاشتن ريش براى صورت ضرر داشته باشد تكليف چيست؟
همه: در فرض مذكور، تراشيدن ريش صورت اشكال ندارد.(10)
پرسش 9. اگر انسان براى اين كه توهين مردم را نشنود، ريشش را بزند چه حكمى دارد؟
گذاشتن ريش براى مسلمانى كه به دينش اهميت مىدهد باعث خوارى و سرشكستگى نيست و با مسخره كردن ديگران، احكام خداوند عوض نمىشود. مگر آنكه استهزاء و خوارى به حدى برسد كه تحمل آن نزد عقلاء امر غيرعادى و حرج محسوب شود در اين فرض مىتواند ريش خود را بزند.(11)
پرسش 10. آيا براى اين كه انسان در بعضى محيطها انگشت نما نشود مىتواند صورت خود را با تيغ بتراشد؟
همه: خير.(12)
پرسش 11. آيا تراشيدن موهاى كم صورت به منظور رشد و پرشدن آن اشكال دارد.
همه: اگر موهاى صورت كم بوده به طورى كه صدق ريش بر آن نكند، تراشيدن آن مانعى ندارد.(13)
تراشيدن سبيل
پرسش 12. حكم تراشيدن سبيل و بلند گذاشت آن چيست؟
تراشيدن آن اشكال ندارد ولى بلند نمودن آن به مقدارى كه هنگام خوردن و آشاميدن با غذا يا آب برخورد كند مكروه است.(14)
پي نوشت ها:
1) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 79؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 750 و 753؛ تبريزى، استفتاءات، س 1089 و 1096؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 957 و 955؛ سيستانى، سايت، ريش تراشى، س 1 و 3؛ خامنهاى، اجوبة، س 1421 و 1416؛ دفتر: وحيد.
2) صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1740 و 1742؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 4.
3) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 84؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3،
م 43؛ خامنهاى، اجوبة، س 1413؛ سيستانى؛ سايت، ريش تراش، س 1 و 3؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1743؛ بهجت، توضيحالمسائل، متفرقه، س 4؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493.
4) مكارم، استفتاءات، ج 2، س 751؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 955 و ج 2، س 941؛ تبريزى، استفتاءات، س 1087.
5) تبريزى، استفتاءات، س 1091؛ دفتر: همه.
6) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 79؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 4؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 494؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 751 و 753؛ تبريزى، استفتاءات، س 1091 و 1099؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 957؛ صافى، جامعالاحكام، ج 2، س 1742؛ سيستانى، سايت، ريش تراش، س 10 و 6 و 15؛ دفتر: وحيد.
7) بهجت، توضيحالمسائل، متفرقه، م 4؛ سيستانى، سايت، ريشتراشى، س 11؛ صافى، جامعالاحكام، ج 2، س 1743؛ خامنهاى، اجوبة، س 1424؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 955؛ تبريزى، استفتاءات، س 1096؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 751؛ نورى، استفتاءات ج 1، س 493؛ دفتر: وحيد، امام.
8) دفتر: همه.
9) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 87؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1746؛ دفتر: همه.
10) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 88؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 46؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 2، س 905؛ خامنهاى، اجوبة، س 1418؛ دفتر: وحيد، نورى، صافى، بهجت، فاضل و مكارم.
11) خامنهاى، اجوبة، س 1418؛ مكارم، استفتاءات، ج 2 س 753؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 2، س 905 و التعليقه على منهاج الصالحين، م 43؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 43؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 46؛ دفتر: صافى، بهجت، وحيد، فاضل، امام.
12) دفتر: همه.
13) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 80؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 753 و ج 1، س 570؛ تبريزى، استفتاءات، س 1096؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 956 و 960 و 958؛ سيستانى، سايت، ريش تراشى، س 14؛ دفتر: وحيد، بهجت، نورى و صافى.
14) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 80 و 85؛ خامنهاى، اجوبة، س 1415؛ تبريزى، استفتاءات، س 1096؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 496؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1744؛ دفتر: بهجت، مكارم، وحيد و فاضل و سيستانى.
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 8
-
۱۳۸۶/۱۰/۲۶, ۰۷:۱۴ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تقدیر
با سلام به جناب آقای شهیدان
و تشکر از توضیح جامع و کامل به همراه مستندات خیلی خوب بودفکر کنم حق تمام مطلب ادا شد.
موفق باشید. اجرکم الله
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری