صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی جلوگیری از وسوسه های شیطان با احادیث و قرآن؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    59
    آپلود
    5
    گالری
    0

    مطلب چگونگی جلوگیری از وسوسه های شیطان با احادیث و قرآن؟




    هر کسی برای جلوگیری از نفوز شیطان به نفس و عقل او و تحریک نفس اماره به یاد آوری وعده های خداوند و ائمه معصومین نیاز دارد من این موضوع را ایجاد کردم تا هر شخصی یک حدیث و یا روایت و همچنین آیه ای از قر آن در این قسمت قرار دهد تا هم دیگران و هم خودم با به یاد آوردن آن وعده ها در مواقع ضروری در مقابل نفوز شیطان مقاومت کنیم.


    در روز قیامت یک گروه از میان جمعیت بلند می شوند و در بهشت را می کوبنند
    ملائکه می گویند چه کسی در می زند میگویند ما صبر کنندگانیم دستور میرسد
    که در را به روی آن ها باز کنید.
    1) صبر بر اطاعت
    2) صبر بر معصیت

    من یادم نیست که از کدوم ائمه یا پیامبر است ولی این روایت رو همین امروز روحانی مسجدمون گفت.
    بقیش با شما...

    يوسف گم گشته باز آيد به كنعان غم مخور
    كلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور
    اي دل غمديده حالت به شود دل بد مكن
    وين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخور

    • عَنِ النَّبِيِّ(ص) قالَ:

    اَلْمَهْدِيُّ طاووسُ اَهْلِ الْجَنَّةِ.

    • پيغمبر اكرم(ص) فرمودند:

    مهدي طاووس اهل بهشت است.
    بحارالانوار ج51،ص105،ح41،به نقل از طرائف.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57





    چگونگی جلوگیری از وسوسه های شیطان با احادیث و قرآن؟


    نقش « روزه » در جلوگيري از سيطره شيطان بر انسان
    بسياري از احاديث درباره ماه رمضان به اين نكته اشاره شده كه در اين ماه شياطين به بند كشيده مي شوند. در اين زمينه پرسش هايي پديد مي آيد از قبيل اين كه :
    شيطان كيست در نظام حكيمانه خلقت چرا به شيطان اجازه داده شده كه انسان را گم راه سازد مرز تسلط شيطان بر انسان تا كجاست چرا خداوند در ماه رمضان شياطين را به بند مي كشد و از تاثير گمراه گرانه آنان جلوگيري مي كند; ولي در ماه هاي ديگر آنان را آزاد مي گذارد و سرانجام اگر اين گونه روايات درست اند چگونه شماري از روزه داران در اين ماه مرتكب گناه مي شوند
    پاسخ تفصيلي و كافي به اين پرسش ها مجالي ديگر مي طلبد; اما آنچه به طور اجمال مي توان گفت اين است كه : در ديدگاه اسلامي شياطين موجوداتي نامرئي از جنس جن اند كه از شعور آگاهي آزادي و قدرت انتخاب برخوردارند; ليكن با سواستفاده از آزادي خود با زيبا جلوه دادن زشتي ها و تحريك هوس هاي نامشروع انسان به گم راه ساختن و فريب دادن او مي پردازند.
    اما در وراي اين نقش اغواگرانه اي كه شياطين در نظام آفرينش بازي مي كنند حكمت : شكوفايي استعدادهاي پنهاني انسان تربيت در حد انسان كامل و آماده ساختن او در سايه مقاومت در برابر اين لغزشگاه ها و فريب ها نهفته است .
    اين درحالي است كه مرز سلطه شياطين بر انسان از حد تحريك و وسوسه فراتر نمي رود. از اين رو آنان انسان را به زشتي ها دعوت مي كنند; ليكن نمي توانند او را به ارتكاب زشتي ها وادارند1.
    با اين توضيح آنچه در اين مورد بايد بررسي شود دو مسئله است :
    نخست . به بند كشيده شدن شياطين در ماه رمضان .
    دوم . بررسي عوامل پنهان در وراي انجام دادن گناهان در اين ماه با آن كه شياطين در بندند و نقش گم راهگرانه ندارند.

    علت به بند كشيده شدن شياطين در ماه رمضان


    تحليل و بررسي روايات ديني در موضوع به بند كشيده شدن شياطين و جلوگيري از آنها در ماه رمضان دو علت را نشان مي دهد با اين توضيح كه علت دوم در طول علت اول است :

    1. طبيعت پيشگيرانه روزه


    روزه به طور طبيعي زمينه اي را كه شيطان بر اساس آن انسان را به گم راهي مي كشاند از بين مي برد. به تعبير دقيق تر زنجيري كه در ماه رمضان شيطان را به بند مي كشد چيزي جز خود روزه نيست . از اين رو در حديث پيامبر خدا آمده است :
    ان الشيطان ليجري من ابن آدم مجري الدم فضيقوا مجاريه بالجوع ;2
    « شيطان در انسان جاري مي شود همچون جريان خون . پس با گرسنگي مجاري او را تنگ كنيد. »
    اين حديث به روشني بر اين نكته دلالت دارد كه روزه به طور طبيعي مانع تسلط شيطان بر انسان مي شود. زنجيري كه روزه دارد نه تنها شيطان را به بند مي كشد بلكه كشش هاي نفس اماره را هم مهار مي كند آن را به اسارت درمي آورد و جلوي سلطه آن را بر انسان مي گيرد و به فرموده امير مومنان (عليه السلام) :
    نعم العون علي اسر النفس و كسر عادتها التجوع ;3
    « گرسنگي چه خوب ياوري براي اسيركردن نفس و شكستن عادت آن است ! »
    بر اين اساس همه رواياتي كه در ستايش گرسنگي و نقش آن در خودسازي و تربيت نفس وارد شده اند هدف آنها ايجاد مانع طبيعي در برابر سلطه شيطان بر انسان و نگهداري انسان از كشش ها و اغواگري هاي نفس و نيز آزادسازي نيروهاي عقلي و شكوفاسازي استعدادهاي انساني است آن گونه كه از اين دو روايت ـ كه از مجموعه احاديث اين گونه برگزيده ايم ـ روشن مي شود4. پيامبر خدا فرمود :
    جاهدوا انفسكم بالجوع و العطش فان الاجر في ذلك كاجر المجاهد في سبيل الله ;5
    « به وسيله گرسنگي و تشنگي با نفس خويش جهاد كنيد; چرا كه پاداش آن مثل پاداش جهادكننده در راه خداست . »
    نيز فرمود :
    احيوا قلوبكم بقله الضحك و قله الشبع و طهروها بالجوع تصفو (تصف ) و ترق ;6
    « دل هاي خود را با كم خنديدن و كم خوردن زنده كنيد و آن را با گرسنگي پاك سازيد تا صاف و رقيق شود. »

    2. عنايت ويژه خداوند


    افزون بر پشتوانه اي كه روزه به طور طبيعي براي روزه داران جهت جلوگيري از سلطه شيطان و اغواگري هاي او پديد مي آورد اين برنامه عبادي خود به خود زمينه ساز شمول عنايت هاي خدا بر آنان مي گردد. آنچه در روايات با عنوان به بند كشيدن شياطين در اين ماه آمده است به همين نكته اشاره دارد.
    به عبارت ديگر عنايت الهي گزاف نيست تا سئوال شود چرا خداي سبحان مانع سلطه شيطان نمي شود و در بقيه ماه ها بين انسان و سلطه او فاصله نمي اندازد هرگز; بلكه ريشه اين توفيق و عنايت الهي در انتخاب خود انسان و ورود او به ميهمان سراي رمضان نهفته است .

    علت سودنبردن از به بندكشيده شدن شياطين


    در چارچوب تحليلي كه گذشت ـ كه مي رساند در اين ماه شياطين نسبت به انسان و دست كم نسبت به روزه داران سلطه ندارند ـ سوال اساسي دومي مطرح مي شود; چرا كه مي بينيم گاهي روزه داران هم در اين ماه دچار غفلت و گناه مي شوند. تشريع كفاره هايي كه براي درمان اين حالت هاست نيز گواه آن است . سيد ابن طاووس در تصوير اين نكته مي گويد :
    يكي از دينداران از من پرسيد : « من از به بند كشيده شدن شياطين بهره چنداني نمي برم ; چون همان حالت غفلت را كه پيش از ماه رمضان داشتم دارم و گويا فرقي نكرده است و با زنجيرشدن ياران شيطان از آن كاسته نشده است ... » 7.
    دو پاسخ به اين پرسش مي توان داد :

    .1 شيطان به تنهايي زمينه ساز گناهان نيست .


    اين پاسخ بر اين نكته استوار است كه خطاها و گناهاني كه از انسان سرمي زند تنها به شيطان و اغواگري او مربوط نمي شود; بلكه دو منشا اساسي ديگر هم دارد : نفس اماره و زنگارهاي متراكمي كه پيامد گناهان پيشين اند و دل را آلوده و سياه ساخته اند.
    در واقع عنايت الهي اي كه در ماه رمضان شامل انسان مي شود تنها تاثير عامل نخستين را كه مربوط به شيطان است از بين مي برد; اما دو عامل ديگر همچنان نقش ايفا مي كنند و جهت زمينه سازي براي انحراف انسان و سرزدن گناهان از او و غافل ماندن وي كافي اند.
    بر فرض كه روزه بتواند همه كشش هاي نفس اماره را بپوشاند و تاثير آن را در كشاندن انسان به طرف خطاها و گناهان از بين ببرد زنگارهاي متراكم از گناهان گذشته كافي اند كه براي روزه دار خطرآفرين باشند و او را در معرض غفلت و گناه قرار دهند.

    .2 دربندبودن شيطان ها نسبي است .


    از تحليل گذشته روشن شد كه زنجيري كه شيطان را به بند مي كشد از خود روزه ماه رمضان فراهم مي شود و نه از چيز ديگري . بنابراين هرچه روزه مستحكم تر و كامل تر باشد زنجيري كه شيطان را به بند مي كشد و جلوي نفس اماره را مي گيرد محكم تر خواهد بود و از ميزان غفلت و انحراف هاي ناشي از آن خواهد كاست .
    بر اين پايه مي توان گفت : روزه آنان كه در ماه رمضان گناهاني مرتكب مي شوند روزه كاملي نيست . (ماه خدا محمدي ري شهري جلد اول مركز تحقيقات دارالحديث )

    پى نوشت ها:

    در
    1 ـ در قرآن آمده است : (چون كار داوري به پايان مي رسد شيطان مي گويد : خداوند به شما وعده راست داد . و من به شما وعده دادم اما تخلف كردم . من بر شما سلطه اي نداشتم جز آن كه شما را دعوت كردم . شما هم پذيرفتيد. پس مرا سرزنش نكنيد و خودتان را ملامت كنيد) (ابراهيم آيه 22 ) .
    2 ـ احيا علوم الدين : 347 1 ; المحجه البيضا : 148 5 عوالي اللنالي : 97 273 1 و ص 66 325 بحارالانوار : .42 70
    3 ـ عيون الحكم و المواعظ : 494 غررالحكم : 9944
    4 ـ براي آگاهي بيشتر از اين گونه روايات ر . ك : ص 135 (بركات ميهماني خدا حكمت ) و ص 137 (تقرب به خدا) و ص 145 (بهشتي شدن ).
    5 ـ احيا علوم الدين : 124 3 ; المحجه البيضا : .146 5
    6 ـ احيا علوم الدين : 129 3 ; المحجه البيضا : .154 5
    7 ـ سيدابن طاووس (ر . ك : الاقبال : 73 1 ) .

    چگونگی جلوگیری از وسوسه های شیطان با احادیث و قرآن؟


    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    روزي شيطان در گوشه مسجد الحرام ايستاده بود. حضرت رسول صلي الله عليه و آله هم سرگرم طواف خانه كعبه بودند. وقتي آن حضرت از طواف فارغ شد، ديد ابليس ضعيف و نزار و رنگ پريده، كناري ايستاده است، فرمود: اي ملعون! تو را چه مي شود كه چنين ضعيف و رنجوري؟! گفت: ازدست امت تو به جان آمده وگداخته شدم. فرمود: مگر امت من با تو چه كرده اند؟ گفت: يا رسول الله! چند خصلت نيكو در ايشان است، من هر چه تلاش ‍ مي كنم اين خوي را از ايشان بگريم نمي توانم. فرمود: آن خصلت ها كه تو را ناراحت كرده كدامند؟
    گفت: اول اين كه ، هرگاه به يك ديگر مي رسند سلام مي كنند، و سلام يكي از نام هاي خداوند است. پس هر كه سلام كند حق تعالي او را از هر بلا و رنجي دور مي كند. و هر كه جواب سلام دهد، خداوند متعال رحمت خود را شامل حال او مي گرداند.
    دوم اين كه، وقتي با هم ملاقات كنند به هم دست مي دهند. و آن را چندان ثواب است كه هنوز دست از يك ديگر برنداشته حق تعالي هر دو را رحمت مي كند.
    سوم ، وقت غذا خوردن و شروع كارها بسم الله مي گويند و مرا از خوردن آن طعام و شركت در آن دور مي كنند.
    چهارم ، هر وقت سخن مي گويند: ان شاءالله بر زبان مي آورند و به قضاي خداوند راضي مي شوند و من نمي توانم كار آنها را از هم بپاشم ، آنان رنج و رحمت مرا ضايع مي كنند.
    پنجم ، از صبح تا شام تلاش مي كنم تا اينان را به معصيت بكشانم . باز چون شام مي شود، توبه مي كنند و زحمات مرا از بين مي برند و خداوند به اين وسيله گناهان آنان را مي آمرزد.
    ششم، از همه اينها مهم تر اين است كه وقتي نام تو را مي شنوند با صداي بلند صلوات ميفرستند و من چون صواب صلوات را مي دانم، از ناراحتي فرار مي كنم؛ زيرا طاقت ديدن ثواب آن را ندارم .
    هفتم: ايشان وقتي اهل بيت تو را مي بينند، به ايشان مهر مي ورزند و اين بهترين اعمال است. پس حضرت روي به اصحاب كرده و فرمودند: هر كس ‍ يكي از اين خصلت ها را داشته باشد از اهل بهشت است.
    شيطان در کمين گاه/نعمت الله صالحي حاجي آبادي


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    سلام
    توصیه شده است که کسانی که نمی توانند جلوی خود را در مواجه با معاصی بگیرند ،زیاد صلوات بفرستند.
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7



    کسانی که نمی توانند به وسوسه های شیطان عمل ننمایند توصیه شده بیشتر
    یاد خدا باشند و قرآن بخوانند


    لطفا نظرات خودتون را در وبلاک اعلام فرمائید .

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب




    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammad.mfs نمایش پست
    هر کسی برای جلوگیری از نفوز شیطان به نفس و عقل او و تحریک نفس اماره به یاد آوری وعده های خداوند و ائمه معصومین نیاز دارد من این موضوع را ایجاد کردم تا هر شخصی یک حدیث و یا روایت و همچنین آیه ای از قر آن در این قسمت قرار دهد تا هم دیگران و هم خودم با به یاد آوردن آن وعده ها در مواقع ضروری در مقابل نفوز شیطان مقاومت کنیم.


    در روز قیامت یک گروه از میان جمعیت بلند می شوند و در بهشت را می کوبنند
    ملائکه می گویند چه کسی در می زند میگویند ما صبر کنندگانیم دستور میرسد
    که در را به روی آن ها باز کنید.
    1) صبر بر اطاعت
    2) صبر بر معصیت

    من یادم نیست که از کدوم ائمه یا پیامبر است ولی این روایت رو همین امروز روحانی مسجدمون گفت.
    بقیش با شما...
    نامه یک جوان به علامه طباطبائی
    بسم الله الرحمن الرحیم
    محضر مبارک نخبه الفلاسفه آیه الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله

    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    کوتاه سخن آنکه جوانی هستم 22 ساله، ...چنین تشخیص می دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی می کنم، هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب آن شده‌اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می‌دارند. درخواستی که از شما دارم، برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟
    یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و اِلّا دیگران ادعای نصحیت فراوان دارند. دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است).
    باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاهاً موفق به پاسخ این سؤال نمی شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع میتوانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود واگذارید. متشکرم.­ امضا 1355/10/23

    پاسخ علامه طباطبائی به نامه ایشان

    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیکم
    برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید، رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویّه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم.
    محمد حسین طباطبایی

    نقل از سایت استادم جناب آقای مهدی مقامی maqami.ir

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
    ای بندگان خدا از دشمن خدا پرهیز کنید.مبادا شما را به بیماری خود مبتلا کندو با ندای خود شما را به حرکت دراورد و با لشگرهای سواره وپیاده خود بر شما بتازد.
    به جانم قسم شیطان تیر خطر ناکی برای شکار شما به چله کمان گذارده و تا حد کمان کشیده واز نزدیکترین مکان شمارا هدف قرار داده .
    شیطان بزرگترین مانع برای دینداری و زیانبارترین و اتش افروزترین فرد برای دنیای شماست.
    شیطان از کسانی که دشمن سر سخت شما هستند سر سخت تر و درهم شکننده تر است.اتش خشم خود را بر علیه شیطان بکار گیرید و از او دور شوید .شیطان بر اصل و ریشه شما فخر فروخت و بر حسب شما طعنه زد.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    435
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 19 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم. آیا بجز موارد ذکر شده، راه هایی برای عدم اصابت ترکشهای شیطان که با گمراه کردن شخصی دیگر ممکن است به ما بخورد وجود دارد؟
    منظور حفظ شدن از بازتاب اعمال بد دیگران به ماست.
    ویرایش توسط أنا الحقیر : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۱:۴۸
    .:اللهم عجل لولیک الفرج:.
    :.:اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم:.:


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط أنا الحقیر نمایش پست
    سلام علیکم. آیا بجز موارد ذکر شده، راه هایی برای عدم اصابت ترکشهای شیطان که با گمراه کردن شخصی دیگر ممکن است به ما بخورد وجود دارد؟
    منظور حفظ شدن از بازتاب اعمال بد دیگران به ماست.
    پاسخ سوال شما را از بخش هاي از فرمايشات حضرت آيت الله بهجت رضوان الله عليه قرار مي دهم.
    ايشان (ره) مي فرمايند :
    "آخر ما اگر خودمان را درست بکنیم، خدا کافی است، خدا هادی است. ما خودمان را نمی خواهیم درست بکنیم، اما از کسی هم نمی خواهیم آزار ببینیم. آنهایی که طبعشان آزار است، کار خودشان را می کنند، مگر اینکه یک کافی و یک حافظ جلوگیری بکند.
    ما می خواهیم اگر دلمان خواست دروغ بگوییم، اما کسی به ما حق ندارد دروغ بگوید؛ ما ایذاء بکنیم دوستان خودمان را، خوبان را، اما بدها حق ندارند به ما ایذاء بکنند.
    بابا با خدا بساز، کار را درست می کند. چرا در خلوت و جلوت، دلت هر چه می خواهد می کنی؟ مگر نمی فرماید:
    « و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً. سوره طلاق/آیه 2- 3 »
    آیا می شود ما با خدا نباشیم، خدا یار ما باشد در هر جزئی و کلی، در امور داخله و در امور خارجیه؛ پس هیچ چاره ای از بلیّات دنیویه و اخرویه، داخلیه و خارجیه نیست مگر خدائی بودن و با خدا بودن و با خداییها معیت داشتن و تبعیت داشتن.
    ما اگر از انبیاء و اوصیاء دور شدیم، گرگهای داخل و خارج، بلا فاصله ما را می خورند.
    [ اینجا] دار امتحان است، شما در فکر این باشید که خودتان را اصلاح بکنید، ما بین خودتان و خدایتان عایقی، مانعی پیدا نشود. اگر اصلاح کردید، رفع مانع کردید بین خودتان و خدا و وسائط [ انبیاء و اوصیاء] خدا اصلاح می کند ما بین شما و خلق.
    خودمان و داخله خودمان، بعدها از شر خارجیها « أعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک » این شهوات، این غضبهای بیجا، این شهوات بیجا، همه اش جنود شیاطین اند، جنود کفارند اینها، که در داخله خود آدم [هستند].
    بالاخره، حالا که کار را به اینجا رساندیم، خودمان می دانیم دوایش استغفار است،[آیا استغفار] می کنیم؟
    چاره ای نیست از اینکه باید به سوی خدا برویم، اگر به سوی خدا نرفتیم موانع هم اگر رفع بشود، موقتاً رفع می شود، دائماً رفع نمی شود.
    باید بدانیم که علاج ما اصلاح نفس است در همه مراحل؛ و از این مستغنی نخواهیم بود، و بدون این، کار ما تمام نخواهد شد.
    با اعتراف به اینکه عمل از خودمان است که به سر ما آمده و می آید، تا خودمان را اصلاح نکنیم و با خدا ارتباط نداشته باشیم، با نمایندگان خدا ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی شود؛ امروز تا فردا، تا پس فردا، این که کار نشد.
    تا رابطه ما با ولی امر، امام زمان صلوات الله علیه قوی نشود، آیا کار ما درست می شود بدون اصلاح نفس؟ آیا همین اینهایی که هستیم، آیا می شود تا خودمان را اصلاح نکنیم کار درست بشود؟ "

    ظاهرا اينگونه است كه اگر ما به وظايفمان عمل كنيم در حفظ خداوند عزوجل خواهيم بود نه تركش كار ديگران و نه نفس خودمان - كه اعدا عدو است - نمي توانند به ما آسيبي برسانند . منتها همه اش عمل به همان وظايف است كه متاسفانه دائما در حال قصوريم.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۸:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یک سوال گفتید یکی از عوامل گناه در حال روزه تیرگی دل است! راه زدودن این تیرگی چیست؟!
    ویرایش توسط T-Luvr : ۱۳۹۲/۰۴/۲۶ در ساعت ۲۰:۴۰

  14. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود