جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شب قدر را در یابید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1

    شب قدر را در یابید




    ما آن (قرآن ) را در شب قدر نازل كرديم و تو چه مى دانى شب قدر چيست ؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است . فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار خود براى تقدير هر كارى نازل مى شوند . آن شب انباشته از سلامت ، بركت و رحمت تا طلوع صبح است . (سوره قدر)


  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    قدر به معناى اندازه گيرى ، تقدير و برنامه ريزى و تنظيم امور آمده بر اساس روايات فراوانى كه وارد شده ، در شب قدر امور و سرنوشت افراد براى سال آينده رقم مى خورد . شب زنده دارى و عبادت در اين شب موجب آمرزش گناهان خواهد بود . درسوره بقره مى خوانيم كه قرآن در ماه رمضان نازل شده «شهر رمضان الذى أُنزل فيه القرءان .. .» (بقره ، 185) در سوره قدر آمده كه قرآن در شب قدر نازل شده «إنّا أنزلنـه فى ليلة القدر» «قدر ، 1) ; بنابراين شب قدر در ماه مبارك رمضان واقع شده و در آيه ديگرى از سوره قدر خداوند اين شب را بهتر از هزار ماه مى داند «ليلة القدر خير من ألف شهر» (قدر ، 3) و منظور از برترى اين شب از هزار ماه ، اين است كه اِحيا و بيدار ماندن و به عبادت پرداختن در اين شب ، از عبادت هزار شب بهتر است . در سوره دخان خداوند اين شب را مبارك خوانده و فرمود: «إنّا أنزلنـه فى ليلة مبـركة » (دخان ، 3) منظور از مبارك بودن اين شب است كه ظرفيت و گنجايش خير كثيرى داشته ، چون بركت به معناى خير كثير است و قرآن خير كثيرى بود كه در آن شب نازل شده و رحمت و اسعه اى بود كه دانش همه خلق را گرفت در ادامه مى فرمايد: «فيها يفرق كلّ أمر حكيم» (دخان ، 4) كه مقصود اين است در اين شب ، امور و احكام و معارفى كه به صورت كلى و اجمالى بر پيامبر(صلى الله عليه وآله)نازل شده بود ، جزئيات آن به صورت تفصيلى بيان مى شود ; البته تفاسير ديگرى در مورد اين آيه وجود دارد ; لكن اين معنى صحيح تر به نظر مى رسد .1
    1 . ر .ك : تفسير الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 20 ، ذيل آيات سوره قدر ، ص 330 ـ


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    شب قدر را در یابید

    اهميت شب هاي قدر
    در روايات متعدد آمده است آنچه در شب نوزدهم اندازه گيري شده و در شب 21 محكم شده است، در شب 23 مسجل و امضا مي شود.
    در اين شب فيوضات و فرشتگاني كه نازل مي شوند در شب هاي ديگر نيست و هيچ فيضي بالاتر از فيض معرفت نيست. اين شب، شب سلم است و عبادت در آن از هزار ماه بهتر است، شبي است كه انسان مي تواند سلامت ابدي را براي خود تامين كند.
    «حجت الاسلام محمدرضا كاشاني نيا» كارشناس علوم قرآني درباره اهميت شب هاي قدر مي گويد: «شب هاي پرفضيلت قدر فرصت مناسبي براي عبادت و بندگي خداوند است، فرشتگان و روح القدس در اين شب بر امام زمان(عج) نازل مي شوند و آنچه را از مقدرات سالانه بشر نوشته اند بر امام عصر(عج) تقديم مي دارند، خداوند سبحان در سوره مباركه قدر مي فرمايند فرشتگان و روح در آن شب به دستور پروردگارشان بر زمين فرود مي آيند. در آيات سوم و چهارم سوره دخان نيز مي فرمايد: در آن شب هر فرماني برحسب حكمت صادر مي شود، فرماني از جانب ما و ما همواره فرستنده آن بوده ايم، يعني در شب قدر فرشتگان و روح در هر سال و دايما نازل مي شوند، پس بايد به طور مدام فردي به عنوان ولي و جانشين وجود داشته باشد كه به سوي او فرشتگان نازل شوند، اين آيه سوم و چهارم سوره دخان يكي از مستدل ترين آيات قرآن كريم است كه بر ضرورت وجود هميشگي يك ولي امر از جانب خداوند تاكيد مي كند، با اين حال هر كس كه نزول پيوسته فرشتگان و روح را در شب هاي قدر بپذيرد و به قرآن ايمان داشته باشد ناگزير بايد ولي امر را هم بپذيرد وگرنه كافر به بعضي از آيات قرآن خواهد بود، كه در اين صورت چنين فردي بنابر بيان صريح قرآن كريم كافر واقعي است، چرا كه در آيات 150 و 151 سوره نساء نيز مي فرمايد: كساني كه به خدا و پيامبران خدا كافر شده اند و مي خواهند بين خدا و رسولش جدايي اندازند و مي گويند به برخي ايمان مي آوريم به بعضي كافر مي شويم و مي خواهند در اين ميان (بينابين) اتخاذ كنند، اينان حقا كافرند و ما براي كيفرشان عذاب خواركننده اي مهيا كرده ايم، و مي بينيد كه خداوند منان افرادي را كه پاره اي از آيات خدا را بپذيرند و برخي را نپذيرند كافر حقيقي مي داند.»
    وي مي گويد: «مومن حقيقي كسي است كه هم استمرار شب هاي قدر را تا قيامت پذيرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولي امر را قبول كند.»

    شب قدر را در یابید




    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند

  6. تشکرها 4


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57




    شب قدر را در یابید


    شب‌هاي قدر، عالي‌ترين لحظات براي پيوند بنده و خالق و بهترين فرصت براي انديشه در جهت بازگشت به خويشتن در اوج غرق گشتگي در دنياي مادي است.


    آنان که مأمن و پناهگاه امني براي توسل مي‌جويند، آماده شده‌اند تا در شب هاي دل کندن از هر آنچه انسان را به پستي و فراق از اصل کشانده، رهايي يابند و همچون آيينه‌اي، مهيا و آماده تجلي نور حق و خداشناسي شوند.

    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    پاسخ به یک شبهه !
    شبهه
    با توجه به قرآن و اين كه شب قدر يك شب بيش تر نيست; براى مثال چگونه شبى در عربستان و فردايش در ايران شب قدر است؟
    پاسخ :
    بى گمان، يكى از مسائل مهم درباره شب قدر، اين است كه آيا شب قدر در مناطق گوناگون يكى است يا تفاوت دارد؟ صرف نظر از بحث هاى دقيق فقهى، بررسى اين موضوع، به چند نظريّه مى انجامد كه به آن ها اشاره مى شود:
    1. نظريّه منسوب به مشهور فقهاى شيعه كه معتقدند آغاز ماه هاى قمرى در همه شهرها، يكسان نيست، بلكه اتّحاد افق، شرط ثبوت هلال است، مگر در مواردى كه هلال با ديدن قطعى ثابت مى شود; بنابراين، شب قدر در همه مناطق و شهرها، يكى نخواهد بود.
    2. شمارى از محققان، بر اين عقيده اند كه آغاز ماه هاى قمرى، در همه مناطق يكى است و اگر در يك منطقه، هلال ماه رمضان ـ براى مثال ـ ديده شود، در مناطق ديگر هم ماه رمضان آغاز مى شود. براساس اين نظريّه، شب قدر در همه مناطق، يك شب معيّن خواهد بود.
    آيت الله خويى(رحمه الله) براى اثبات اين نظر، افزون بر تمسّك به اطلاق روايات در اين باره، به يك مسئله نجومى نيز استدلال كرده اند; چون پديده پيدايش هلال ماه، نسبتى ميان ماه و خورشيد است، نه ماه و زمين، تا اختلاف سرزمين ها تأثيرى در آن بگذارد، البته اين نظر درباره مناطقى كه محلّ ديدن آن ها در شب، مشترك يا نزديك به هم است، پذيرفتنى است، به گونه اى كه يك شب براى هر دو منطقه شب باشد، هر چند براى يك جا، اوّل شب و براى جاى ديگر، پايان شب باشد كه اين مسئله بر يك نيم كره منطبق مى شود، نه بر نيم كره ديگر كه خورشيد هنگام غروب نزد ما، در حال تابيدن بر آن است. شايد آيه «رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ; (الرحمـن،17) او پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است.» به اين نكته اشاره مى كند، چون زمين به لحاظ رو به خورشيد بودن يا نبودن، دو نيم داشته و هر نيمى مشرقى و مغربى دارد، هر گاه خورشيد بر نيمى مى تابد، از نيم ديگر غروب مى كند و به عكس; از اين رو، زمين دو مشرق و دو مغرب دارد.
    3. شب قدر، عبارت از يك دوره كامل شب در همه كره زمين است، توضيح اين كه: شب، همان سايه كره زمين است كه بر نيم كره ديگر مى افتد و مى دانيم اين سايه، همراه با گردش زمين در حركت است و يك دوره كامل آن، در 24 ساعت انجام مى شود; بنابراين، ممكن است شب قدر، يك دوره كامل شب به دور زمين باشد; يعنى مدت 24 ساعت تاريكى ـ كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مى دهد ـ شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع شده و در نقطه ديگر پايان مى گيرد.
    هم چنين در روايات آمده است: شب قدر، همه 24 ساعت شبانه روز را در بر مى گيرد; امام صادق(عليه السلام) در اين باره مى فرمايد: «ليلة القدر فى كل سنة و يومها مثل ليلتها; در طول سال، يك شب قدر وجود دارد و روز آن ]روز شب قدر [مثل شب آن است.»
    به نظر مى رسد كه نظر سوم با دوم يكى است و هر دو به ظواهر قرآن و احاديث و مقتضاى عقل، نزديك تر است; افزون بر اين مى توان گفت: اهمّيت فوق العاده اين شب بزرگ، اقتضا مى كرد، اهل بيت(عليهم السلام) ـ به ويژه هنگامى كه بر اثر فتوحات بزرگ، اسلام تا دورترين ممالك جهان پيشرفت كرده بود ـ متعدد بودن شب قدر را يادآورى كنند; به هر حال، با عنايت به نظريه مشهور، بى گمان رعايت احتياط، موجب بهره گيرى بيش تر از بركات اين ماه و اين شب خواهد شد.
    در پايان، توجه به اين نكته ضرورى است كه برخى كشورها، مانند عربستان، ملاك آغاز ماه را شب نخست تولّد ماه مى دانند، نه ديدن هلال ماه; بنابراين، ملاك آنان با فقهاى بزرگوار شيعه به طور كامل متفاوت است.1

    1. ر.ك: مستند العروة الوثقى، آيت الله خوئى(رحمه الله)، ج 2، ص 116ـ122


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    علی و شب قدر
    امام صادق (علیه‏السلام) به نقل از پدر خویش می‏فرمایند: هنگامی که علی (علیه‏السلام) سوره‏ی «انا انزلنا» را می‏‏خواند، و فرزندانش، حسن و حسین، در نزد او بودند امام حسین (علیه‏السلام) به پدرش عرض کرد: ای پدر وقتی این سوره را می‏خوانی، شیرینی و حلاوت دیگری از آن حس می‏شود؟
    علی (علیه‏السلام) فرمود: ای فرزند پیامبر و ای فرزندم! من از این سوره چیزی می‏دانم که تو (اکنون) نمی‏دانی زمانی که این سوره نازل شد، پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) مرا خواست. سوره (قدر) را خواند، آنگاه دست خویش را بر روی شانه راست من نهاد و فرمود: ای برادر و وصی* من، و ای ولی امت من پس از من، و ای مبارز بی‏امان با دشمنان من... این سوره، پس از من، از آن توست، و پس از تو، از آن فرزندان تو است.
    جبرئیل – که در میان فرشتگان برادر من است – حوادث یک سال امت مرا (در شب قدر) به من خبر می‏دهد. پس از من این اخبار را به تو خواهد داد و این سوره، در قلب تو، و در قلب اوصیای تو، همواره، نوری تابناک خواهد افشاند، تا به هنگام طلوع سپیده دمان ظهور قائم.
    منبع: سایت تبیان

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود