صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرک چیست، مشرک کیست؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرک چیست، مشرک کیست؟!




    1 - تعریف قران از شرک غیر خدا هست که توسط مومن همراه با خدا پرستیده می شود
    2 - شرک ظلم بزرک است
    3 - اگر تمام گناهان بخشیده شود شرک بخشیده نخواهد شد
    4 - اکثر مومنان مشرک هستند
    5 - مومن عامل شرک را واسطه بین خو و خدا تلقی می کند
    6 - مشرک از شرک خود خبر ندارد

    ایا مسلمان مشرک وجود دارد
    چرا مومن مشرک می شود
    تفاوت مشرکین با مسلمین چیست
    ایا مشرک کافر است
    چگونه می توان شرک را تشخیص داد
    .................................................. ..
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۱۰/۰۲ در ساعت ۱۰:۰۹
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شرک چيست؟!مشرک کيست؟
    خداوند در سوره نساء آیات 48 و116 میفرماید:
    «اِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ اَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَی اِثْمًا عَظِیمًا.»
    «محققا خدانمی آمرزد شرک آوردن باورا ومی آمرزد پایین تر از آنرا برای هرکس که بخواهد می آمرزد وآنکه بخدا شرک آورد پس بتحقیق گناه بزرگی را مرتکب شده است.»

    «اِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ اَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیدًا.»
    « محققا خدانمی آمرزد شرک آوردن باورا ومی آمرزد پایین تر از آنرا برای هرکس که بخواهد وآنکه شریک برای خدا قائل شود پس بتحقیق گمراه شده گمراهی دوری.»

    خداوند درقیامت برای بخشش گناهان برای خود حق وتوی گذارده که اگر خواست هرگناهی را ببخشد!ولی تنها گناهی که فرموده هرگز نخواهم بخشید گناه شرک است!... شرک چیست؟!... که آنرا خداوند میفرماید:

    «لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ اِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ!...» شرک ظلم عظیمی است!...وهرگز بخشیده نخواهد شد؟!

    شرک به چهار دسته تقسیم میشود1-شرک در ذات خدا.2-شرک در صفات خدا.3-شرک در افعال خدا.4-شرک در عبادت.

    شرک در ذات خدا یعنی بیک واجب الوجود اعتقاد نداشتن که البته این اعتقاد چه در گذشته وچه حال بسیار نادر بوده واکثر مردم بیک ذات واجب الوجود اعتقاد دارند.. .شرک در صفات مانند اینکه بگویم غیر خدا در همه جا هست!یا غیر او راموثر در عالم هستی بدانیم!یا اینکه غیر خدارا آگاه وشنوا وبینا در احوال خلق دانستن...وشرک در افعال خدا مانند اینکه غیر خدا را درخلق اشیا بدون اسباب بپنداریم وخرق عادت را بدیگری نسبت دهیم چون فقط اوست که میتواند به آتش دستور سرد شدن دهد ویا زنده شدن مرده ویا زنده کردن پرندگان کشته شده را دهد...واما شرک چهارم شرک در عبادت است که اغلب مردم درزمان پیامبر وهمچنین در حال حاظر مبتلا به آن بوده وهستند.برای آشنائی بهترآن با استفاده از قرآن می بینیم که خداوند به چه دلیلی عقاید مردم مکه ویهود ونصارارا شرک دانسته وبه آنان مشرک خطاب فرموده ومردم ما نیز چگونه به آن مبتلا اند...
    ابتدا باید بدانیم که مشرکین مکه همه توحید در ذات وافعال خدا را قبول داشته اند
    درسوره عنکبوت آیات 61و63 میفرماید:

    «وَلَئِن سَاَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَاَنَّی یُوْفَکُونَ»
    «وَلَئِن سَاَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَاَحْیَا بِهِ الْاَرْضَ مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ»
    «واگر از ایشان بپرسی چه کسی آسمانها وزمین را خلق کرده وخورشید وماه را که مسخر نموده؟البته خواهند گفت الله پس بکجا سر گردانند.»
    «واگر از آنان بپرسی که از آسمان آبی نازل کرد که زمین را پس از موات بودنش احیا کند؟البته خواهند گفت خدا بگو الحمد الله بلکه بیشترشان بی خردند.»
    یا در سوره زخرف آیه 87 میفرماید:
    «وَلَئِن سَاَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَاَنَّی یُوْفَکُونَ»
    «واگر از ایشان سئوال کنی چه کسی ایشان را خلق کرده البته می گویند خدا پس بکجا برده میشوند.»

    البته نمونه های عملی آن هم بوده مانند اینکه بعضی نام فرزندانشان را عبدالله می گذاشتند پس الله را می شناختند!ولی مهمترین مشکل آنان عبادت غیر خدا بود که اتفاقا خود آنها این اعمال را عبادت نمی دانستند وآنرا وسیله تقرب بخدا ویا شفیع نزد خدا می پنداشتند.کارهای آنان عبارت بود ...خواندن واستمداد طلبیدن از غیر خدا کسانیکه از دنیا رفته بودند از انبیا واولیا وصالحین ومجسمه های آنهارا بعنوان سمبل نگاهداشته وآنان را تقدیس میکردند.سوره زمر آیه 3 میفرماید:
    اَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ اَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ اِلَّا لِیُقَرِّبُونَا اِلَی اللَّهِ زُلْفَی اِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ اِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ
    <<آگاه باش دین خالص فقط برای خداست وآنانکه اولیائی غیراز خدا گرفته اند بعنوان اینکه عبادتشان نمی کنیم مگر برای آنکه مارا بسوی خدا نزدیک کنند محققا خدا بین ایشان در آنچه اختلاف میکنند حکم میکند.محققا خدا هدایت نمی کند کسی را که دروغگوی نا سپاس است.>>
    پس ملاحظه فرمودید که خداوند کسانیکه غیر خدا را اولیا میگرفتند واستمداد ویاری میخواستند تحت عنوان اینکه آنان مارا بخدا نزدیک میکنند دروغگو خطاب فرموده که خدا هدایتشان نمی کند.آیا میتوان در این زمان به این بهانه ها ما یا علی یا حسین یامحمد یاموسی یاعیسی بگویم وخود را نیز موحد بدانیم؟؟!!
    خداوند خواندن را عبادت دانسته ودر سوره غافر آیه 60 میفرماید:
    وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ
    <<وپروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم محققا کسانیکه از بندگی وعبادت من تکبر ورزند بزودی بحال خواری داخل دوزخ گردند.>>
    پس خواندن غیر خدا عبادت وشرک است. خداوند در سوره شعراآیه 213 میفرماید: فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ اِلَهًا آخَرَ فَتَکُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِینَ
    <<نخوانید با خدا اله(مرکزتوجه) دیگری را که از عذاب شدگان خواهی بود.>>
    ودر سوره جن میفرماید: وَاَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ اَحَدًا
    <<بیقین مساجد مخصوص خداست پس نخوانید با خدا احدی را.>>
    یعنی در مسجد حق نداری بجز یاالله کسی دیگررا صدا بزنی والا مشرکی!
    قُلْ اِنَّمَا اَدْعُو رَبِّی وَلَا اُشْرِکُ بِهِ اَحَدًا
    <<بگو همانا فقط پروردگارم را میخوانم واحدی را شریک او نمی کنم.>>
    بعضی از نادانها میگویند همین طور که پدر ومادر ویا فرزند خودرا میخوانیم ومیگویم آب بده وبنانوا میگویم نان بده وبدکتر میگویم دوا بده این شرک نیست!پس خواندن انبیاء واولیا وصالحین نیز شرک نیست!جواب اینست که خواندن شرعی ودعا خواندن یک مدعو غیبی است نه یک خواندن عرفی متعارفی خواندن عرفی متعارفی خواندن مخاطب حاضر ومرئی است که آنان زنده وحاضرند اما اگر شاطر بمیرد نمیتوان باو گفت نان بده!پس دعای عبادت را با خواندن عرفی قیاس کردن جائز نیست وقیاس در دین باطل است باضافه ارواح انبیا واولیا در این دنیا نیستند واز اهل دنیا بی خبرند!چنانچه در سوره مائده آیه 109 میفرماید:
    یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انک انت علام الغیوب
    <<روزی که تمام انبیا را جمع کنیم واز آنان سئوال شود چقدر شمارا اجابت کردند گویند ما اطلاعی نداریم فقط توئی که عالم به همه چیزی>>
    وعزیر پیغمبر را خدا صد سال میراند او وخرش خاک شدند وبعداز صدسال که زنده شد حتی از خرخود نیز خبر نداشت!کسانیراکه غیراز خدا میخوانند آنان نه صدای خواننده خودرا میشنوند ونه بفرض محال اگر بشنوند می توانند جواب دهند! ودر آخرت هم آن ا فرادی راکه مردم میخوانند (از محمد وعلی وحسین...) باآنان دشمن میشوند!چطور؟؟..به این آیات توجه کنید.سوره احقاف آیات5و6 :

    وَمَنْ اَضَلُّ مِمَّن یَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ اِلَی یَومِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ﴿ وَاِذَا حُشِرَ النَّاسُ کَانُوا لَهُمْ اَعْدَاء وَکَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ.
    <<وکیست گمراهتر از آنکه غیر خدا را میخواند کسی راکه اجابت نمیکند اورا تاقیامت وآنان از دعا وخواندن ایشان غافلند.وچون مردم محشور شوند دشمنان ایشان گردند وبعبادت ایشان کافرند.>>
    وهمچنین سوره یونس آیات 28و29 میفرماید:
    وَیَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِیعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِینَ اَشْرَکُواْ مَکَانَکُمْ اَنتُمْ وَشُرَکَآوُکُمْ فَزَیَّلْنَا بَیْنَهُمْ وَقَالَ شُرَکَآوُهُم مَّا کُنتُمْ اِیَّانَا تَعْبُدُونَ ﴿ فَکَفَی بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ اِن کُنَّا عَنْ عِبَادَتِکُمْ لَغَافِلِینَ.
    <<وروزی که همه ایشان را محشور سازیم سپس به کسانیکه مشرک شدند می گوئیم شما وشریکانی که قائل شدید برجای خود باشید پس میان ایشان جدائی میافکنیم وشریکان ایشان گویند شما مارا نمی پرستیدید. خداوند بین ما وشما برای شهادت کافی است براستی که ما از عبادت شما غافل بودیم.>>
    سوره فاطر آیات 13و14 وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا یَمْلِکُونَ مِن قِطْمِیرٍ ﴿ان تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ.
    <<...وآنان را که غیر از خدا می خوانید مالک پوست هسته خرمائی نیستند.اگر بخوانید شا ن د عای شمارا نشنوند واگر بشنوند جوابتان ندهند وروز رستاخیز شرک شمارا انکار کنند وکسی مانند خدای آگاه تورا خبر ندهد>>
    وبلاخره به مثال قرآن گوش کنید در سوره حج آیات 73و 74که میفرماید:
    یَا اَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ اِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَاِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَّا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ ﴿مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ اِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ .
    <<ای مردم مثلی زده شد بآن گوش دهید محققا کسانیرا که میخوانید غیر از خدا وپایین تر از او هرگز مگسی را خلق نکنند واگر چه برای آن اجتماع کنند واگر مگس چیزی ازایشان برباید ازاونتوانند پس گیرند طالب ومطلوب(خواننده وخوانده شده)هردو عاجزند. قدر خدارا آنچه سزاوار عظمت اوست نشناختند زیرا خدا توانای عزیز است.>>
    بعضی از مردم در توجیه این اعمال خود میگویند که ما آنهاراشفیع در پیش خدا می دانیم واین کارها عبادت نیست!قرآن کریم پاسخ این سخنان باطل را فرموده سوره یونس آیه 18 میفرماید: وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَوُلاء شُفَعَاوُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ اَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ یَعْلَمُ فِی السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِی الاَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ
    <<اینان غیر از خدا چیزهائی را میپرستند که نه ضررمی رساند ونه سودی عایدشان میکنند ومیگویند اینها شفیعان ما نزد الله هستند!بگو آیا خدارا از وجود چیزهائی با خبر می سازید که خداوند در آسمانها وزمین سراغی از آنها ندارد!خداوند منزه است از آن چیز هائی که مشرکان شریک او قرار میدهند>>
    ودر سوره زمر آیات 43تا46 میفرماید:
    اَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ شُفَعَاء قُلْ اَوَلَوْ کَانُوا لَا یَمْلِکُونَ شَیْئًا وَلَا یَعْقِلُونَ ﴿ قُل لِّلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِیعًا لَّهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ ثُمَّ اِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿ وَاِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَاَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُوْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَاِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ اِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ ﴿ قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ عَالِمَ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ اَنتَ تَحْکُمُ بَیْنَ عِبَادِکَ فِی مَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ.
    <<آیا غیر خدا را شفیعانی گرفته اند؟ بگو آیا واگر چه مالک چیزی نباشند واگر چه اینان تعقل نمی کنند. بگو مخصوص خداست شفاعت تمام آن. ملک اوست آسمانها وزمین سپس باو بازگشت می شوید. وچون خدارا بتنهائی یادشود منزجر شود دلهای آنها که به آخرت ایمان ندارند وچون پایین تراز خدارا یاد شود آنوقت است که ایشان شاد شوند. بگو ای خدای ایجادکننده آسمانها وزمین ای دانای غیب وآشکار تو در میان بندگانت درباره آنچه درآن اختلاف می کرده اند داوری میکنی>>
    پس نگاه کنیم به این آیات خداوند بهانه مشرکین را برای خواندن غیر خدا بعنوان شفیعان مردود دانسته وشفاعت را کلا وجمعا مخصوص خود میداند ویکی از حالات مشرکین را اینطور بیان میفرماید که اگر به آنان گفته شود فقط خدا را بخوانیم ویا موسی وعیسی ومحمد وعباس .. را نخوانیم دلهای آنان منزجر شود واگر بگویم با خدا دیگران راهم بخوانیم آنگاه شاد شوند!!
    آیا انسان عاقل خدای حاضر ناظر قادرمطلق را رها میکند وبرود بدنبال کسانی که در این جهان نیستند؟؟!!ببینید خداوند بما بندگانش چه فرموده:
    وَاِذَا سَاَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَاِنِّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ اِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُوْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ
    <<وچون بندگانم از تو بپرسند از دوری ونزدیکی من پس براستی که من نزدیکم وجواب خواننده را هرگاه که مرا بخواند می دهم پس باید مرا اجابت کنند وبه من ایمان آورند تا برشد وتکامل برسند>>
    وبعضی هم دوست داشتن ومحبت زیاد به انبیا واولیا را سبب اینکارها میدانند ولی خداوند افراط در این کاررا شرک میداند ودر سوره بقره آیه 165 میفرماید:
    وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ اَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِینَ آمَنُواْ اَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ یَرَی الَّذِینَ ظَلَمُواْ اِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ اَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِیعاً وَاَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ
    <<وبعضی از مردم کسانی از غیر خدا را مانند خدا میگیرند!وآنان را دوست میدارند مانند دوست داشتن خدا! ومومنین خدارا بیش از هر چیز دوست میدارند واگر چه ستمگران هنگام دیدن عذا ب می بینند که حقا قدرت وتوانائی مخصوص خداست وحقا عذاب خدا سخت است>>
    باامید آنکه مردم ما بحقایق قرآن آگاه شوند واز شرک وبت پرستی دست برداشته وتوحید خالص را بپذیرند... انشاءالله




    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شرک برای خدا بسیار مهم است برای اینکه اهمیت مسئله را بیان کند می فرماید از گناهان بزرگ هرکس که بخواهد در می گذرد ولی از شرک در نمی گذرد
    در مثال میتوان گفت برای ادم بعضی از چیزها جنبه ناموسی یا سیاسی دارد مثلا ممکن است ادم مبالغ زیادی انفاق کند ولی اگر بفهمد کسی با فریب مبلغ ناچیزی از او اخذ کرده عصبانی میشود
    پس یک مسلمان قبل از هرچیز باید تحقیق کند ایا عقیده اش به شرک الوده است یا نه
    زیرا یک نفر سالها مجاهده کرده نماز و روزه حج وجهاد به جا اورده ولی اگر شرک در اعتقادش بوده راهی جهنم میشود
    ونمیتواند اعتراضی بکند زیرا خدا در قران بارها بیان کرده که شرک را نمی بخشم
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۲۰ در ساعت ۲۳:۵۳
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾







  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کسی در اسمان با خدا شریک نیست




    قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ اِئْتُونِي بِكِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ


    بگو به من خبر دهيد آنچه را به جاى خدا فرا مى‏خوانيد به من نشان دهيد كه چه چيزى از زمين [را] آفريده يا [مگر] آنان را در [كار] آسمانها مشاركتى است اگر راست مى‏گوييد كتابى پيش از اين [قرآن] يا بازمانده‏اى از دانش نزد من آوريد (۴)



    اطلاعاتی که از این ایه بدست می اید این است که خدا موضوع خلق را مطرح کرده است خلق کاری اختصاصی است کاری است که فقط خدا میتواند انجام دهد

    مانند خلقت ادم خلقت اسمان وزمین ویا زنده ساختن مردگان در روز قیامت


    حالا باید ببینیم که ایا ما نسبت خلق را به انسان می دهیم مثلا اگر کسی بگوید ادمی می تواند مرده را زنده کند یا کارهایی از این قبیل باید بداند این مورد از موارد شرک است

    اگر کسی ادعایی داشت حتما باید ادعای خود را ثابت کند و نباید حرفی را بزند و دلیل ان را نیاورد از جمله در مورد خلق چیزی در جهان و یا شرکت ان ادم در امر جهان


    شرک به معنی خدا دانستن کسی نیست بلکه شرک به معنی هر نوع کمک از غیر خدا هست
    استدلالاتی که باید بیاورند مهم است ممکن است کسی مدعی شود غیر خدا توانایی کارهایی را دارد که از دست ما ادمای عادی بر نیاید

    در این موارد در خواست شاهد می کند


    این شاهد ها یا اثار علمی است یا کتاب اسمانی

    کتاب در اینجا با اثار علمی فرق دارد زیرا می خواهد کتاب را به خود اختصاص دهد و علم را به انسان
    زیرا منشا ان فرق دارد کتاب مثل قران است اما علم مانند نیروی جاذبه که توسط نیوتن کشف شد
    و سومی وجود ندارد
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۶/۲۱ در ساعت ۰۶:۴۰
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    در لینک های زیر در تفسیر آیه 48 سوره نساء پیرامون موضوع شرک بحث شده است:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7846&p=156702

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7846&page=59
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۱۰/۰۲ در ساعت ۰۹:۳۷ دلیل: تغییر لینک

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  8. تشکرها 3


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    • خداوند متعال در آیه 48 سوره نساء می فرماید:



    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً (48)

    ترجمه : مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد، و هر كس به خدا شرك ورزد، به يقين گناهى بزرگ بر بافته است.

    در تفسیر این آیه آمده که خداوند هر گناهی به جز شرک را می بخشد.

    از رحمت خدا نا امید نشوید:

    به گفته ابن عباس" اين آيه از جمله آياتى است كه خداوند در سوره نساء بيان كرده و براى افراد با ايمان بهتر است از آنچه خورشيد بر آن مى‏تابد".

    زيرا افراد بسيارى هستند كه مرتكب گناهان عظيمى مى‏شوند و براى هميشه از رحمت و آمرزش الهى مايوس مى‏گردند، و همان سبب مى‏شود كه در باقيمانده عمر، راه گناه و خطا را با همان شدت بپيمايند، ولى اميد به آمرزش و عفو خداوند وسيله مؤثر باز دارنده‏اى نسبت به آنان در برابر گناه و طغيان مى‏گردد، بنا بر اين آيه در واقع يك مسئله تربيتى را تعقيب مى‏كند.

    *******************
    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 410



    • در آیه 53 سوره زمر می فرماید:


    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ

    بگو: اى بندگان من كه بر زيان خويش اسراف كرده‏ايد، از رحمت خدا مأيوس مشويد. زيرا خدا همه گناهان را مى‏آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان.

    *****************************
    سؤالی در این باره در ذهنم ایجاد شده ممنون میشم اساتید محترم پاسخ بدهند.

    طبق آنچه که در بالا خواندم اینطور برداشت کردم که خداوند هر گناهی را از هر کس که بخواهد می بخشد، به جز شرک!

    از طرفی در تفسیر آیه 23 سوره إسراء در کتاب المیزان خواندم که :
    برگشت تمامى گناهان به شرك است، زيرا اگر انسان غير خدا يعنى شيطان‏هاى جنّى و انسى و يا هواى نفس و يا جهل را اطاعت نكند هرگز اقدام به هيچ معصيتى نمى‏كند، و هيچ امر و نهيى را از خدا نافرمانى نمى‏كند، پس هر گناهى اطاعت از غير خدا است.

    با توجه به تفسیر علامه طباطبایی از آیه 23 سوره إسراء؛ هر گناهی، اطاعت از غیر خدا و شرک است، چطور میشه این تفسیر را با تفاسیری که درباره ی آیه 48 سوره نساء وجود دارد تطبیق داد در حالی که خداوند گناه شرک را از باقی گناهان جدا کرده « یغفِرُ ما دونَ ذلک » ؟



    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۱۰/۰۲ در ساعت ۱۰:۰۵

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام علیکم جمیعا

    کثرت در گناه به شرک منتهی میشود.

    هرقدر انسان به گناهان آلوده تر گردد امکان مشرک شدنش بیشتر است.

    تا زمانیکه این گمراهی حاصل از گناه منجر به شرک نشده گناهان انسان پس از توبه مورد پذیرش قرار میگیرد.

    منظور از مورد پذیرش قرار گرفتن این است که شخص قابلیت بازگشت به اصل خویش را دارد.

    ولی اگر کار انسان در اثر گناهان کبیره و صغیره به شرک بیانجامد دیگر خودش قابلیت بازگشت ندارد و نمیتواند به این سادگی ها به اصل خویش بازگردد.

    لذا همانند کوری میشود که نمیتواند ببیند و کری که نمی شنود و دیوانه ای که نمی فهمد.

    مگر اینکه خداوند نجاتش دهد.

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سركار خانم ايماني با سلام

    طبق آنچه كه علماء اسلامي مي گويند شرك بر دو نوع جلي و خفي است ، شرك جلي اين است كه به صورت علني و زباني براي خداوند سبحان شريك قائل بشوي و براي ذات مقدسش شريك قائل شود ، اما شرك خفي اين است كه در ظاهر خداوند را واحد بپنداري اما در مقام عمل شريك قائل بشوي ، انسان مومن هميشه و در همه حال تنها خداوند را عامل همه كارها مي داند مثلا مسئله شفا فقط به دست خداست و طبيب واسطه اي بيش نيست پس اينكه گفته مي شود شفاي بچه ام را اول از خدا و بعد از طبيب گرفتم شرك خفي است زيرا با اين تفكر براي خداوند شريك قائل شدي .

    انجام گناه و سرپيچي از دستورات خداوند سبحان بدين معني است كه خدايا من مي دانم تو را بايد اطاعت كرد اما من اطاعت نمي كنم و بر خلاف دستور تو عمل مي كنم ؛ چنين تفكري اعلان جنگ با خداست .

    فلذا آيه شريفه اي كه مي فرمايد گناه شرك بخشوده نمي شود ، شرك جلي است كه حتي انسان را نجس كرده و از دايره ايمان خارج مي‌كند و به هيچ‌وجه بخشيده نمي‌شود يعني اگر اين شرك با عبادت همراه شود عبادت بدن شك باطل مي‌شود بعنوان مثال ريا عبادت را باطل مي‌كند اگر مؤمن عمل دنيايي را كمي به قصد رضاي خدا انجام دهد به همان ميزان كه توجه به خدا كرده است ارزش پيدا مي‌كند.

    البته شرك در مقام عمل دو نوع خفي و جلی دارد منتها شرك‌ها بيشتر از نوع خفي است البته خفي بعنوان شركي كه انسان را از اسلام خارج بكند نيست، در عمل مشرك است منتها مشركي كه در آن اظهار شرك نمي‌شود. يعني شركي كه موجب نفي ايمان بشود نيست، يعني با اين شرك انسان از دايره ايمان خارج نمي‌شود در غير اينصورت نمي‌توان نام مؤمن را به انسانهاي با ايمان اطلاق كرد (و ما يومنو اكثرهم الا و هم مشركون)- يعني اگر شرك ضعيفي با اعمال همراه شود اين ارزش اعمال است كه از بين مي‌رود.




  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیامبر اکرم (ص) می فرماید: « نیة الشرک فی امتی اخفی من دبیب النملة السوداء علی الصخرة الصماء فی اللیله الظلماء
    نیت شرک در میان امت من از راه رفتن مورچه سیاه بر روی سنگی صاف در شبی ظلمانی مخفی تر است»

    [http://rahezohoor.persianblog.ir/tag/شرک
    پروردگارا

    به من آرامش ده
    تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم،

    دلیری ده
    تا تغییر دهم آنچه را که میتوانم تغییر دهم،

    بینش ده

    تا تفاوت این دو را بدانم،

    مرا فهم ده

    تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من
    رفتار کنند...


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    1 - تعریف قران از شرک غیر خدا هست که توسط مومن همراه با خدا پرستیده می شود
    2 - شرک ظلم بزرک است
    3 - اگر تمام گناهان بخشیده شود شرک بخشیده نخواهد شد
    4 - اکثر مومنان مشرک هستند
    5 - مومن عامل شرک را واسطه بین خو و خدا تلقی می کند
    6 - مشرک از شرک خود خبر ندارد

    ایا مسلمان مشرک وجود دارد
    چرا مومن مشرک می شود
    تفاوت مشرکین با مسلمین چیست
    ایا مشرک کافر است
    چگونه می توان شرک را تشخیص داد
    .................................................. ..
    با سلام
    جواب این سوالات بر اساس قران می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود