صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ]چطوری نیاتمون رو خالص کنیم؟چطور از ریا فرار کنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    100
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    1

    ]چطوری نیاتمون رو خالص کنیم؟چطور از ریا فرار کنیم؟




    سلام
    نظرتون چیه؟چطوری باید کارامون خالص باشه یا بشه؟
    بعضی داستانها میگن، بزرگانی بودند که اواخر عمر اعلام کردن ریشه ریا رو در خودشون خشکوندند!(اسمشون خاطرم نیست الان).
    خب یعنی با ریاضت تو اعمالمون میشه ؟ با هدف گذاشتن میشه یا...؟
    هر راهی سراغ داری بگو ... نیازمندیم!
    ویرایش توسط hesam_1 : ۱۳۸۸/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۴:۲۳
    صبح که از خواب برمیخیز یم دوراه پیش روی ماست:باز بخوابیم و رو یاهایمان را ببینیم یا برخیزیم و رویاها را واقعیت بخشیم



    هرچند حال و روز زمین و زمان بد است..یک تکه از بهشت در اغوش مشهد است..حتی اگر به اخر خط رسیده ای..اینجا برای عشق شروعی مجدد است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    سلام. بحث مشابهي قبلاً در اين سايت شروع شده : حقيقت ريا كه البته دنبال نشده متأسفانه
    براي شروع چند تا تعريف كوچيك :

    ریا عبارت است از این که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهای نیک خود به دیگران در اجتماع اعتبار و منزلت کسب کند. ریا نقطۀ مقابل اخلاص است.

    بعضی از راه های درمان ریا عبارت اند از: توجه به خشم و غضب الاهی از عمل ریا، توجه به بی ارزشی پاداش و تشویق مردم، توجه به خلف وعده ها، نا سپاسی ها و فراموش کاری ها و ناتوانی های مردم در قدر دانی، توجه به قدرت خداوند در تسخیر دل ها و قلب ها، توجه به قدرت خداوند در افشای ریاکاری ها، توجه به این که ریا نابود کننده اجر و پاداش اخروی اعمال انسان است و عادت دادن خود به این که اعمال و کارهای نیک خود را در پنهانی انجام دهد.

    نکته مهم این که در بسیاری از موارد واقعاً انجام کاری به صورت آشکار، ریا نیست، بلکه انجام وظیفه است، ولی شیطان وسوسه می کند تا انسان را از فیض شرکت در انجام کارهای خیر و عبادات دسته جمعی باز دارد، باید این موارد را شناخت و برای مبارزه با شیطان شائبه ریا را نادیده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد.

    البته باید توجه داشت در برخی از موارد اظهار و آشکار کردن عمل نیک نه تنها ریا و مبغوض نیست، بلکه پسندیده است؛ مثل انجام آشکار اعمال نیک و صالح به قصد تشویق دیگران، یا به قصد تبلیغ دین، یا مبارزه با وسوسه های شیطان.
    ویرایش توسط سلام خدا : ۱۳۸۸/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۷:۱۵
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    بعضی از قالب های ریا در جامعه :

    1 – ریا در معاملات :
    از آن با عنوان زبان بازی ، زبان چرب و بازاریابی یاد می شود . یعنی در واقع در معاملات با ظاهر سازی و استفاده از حس اعتماد مشتری به فروش کالای مورد نظر خود می پردازند .

    2 – ریا در کار :
    همان از سر کار در رفتن است . یعنی اینکه کسی که با دلایل دروغین و با تکیه بر ظواهر ، از انجام کاری سر باز می زند.

    3 – ریا در عشق :
    یعنی وفادار نبودن به عشق (بیشتر زناشویی) ، و زیر سوال بردن عصمت عشق . و به عبارت دیگر یعنی در عشق و تعهد کسی بودن و خیانت به معشوق .

    4 – ریا در دین :
    حاجی های جانماز آب کش و در عین حال فاسد .
    حافظ بیت زیبایی برای این قبیل سروده است :
    واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
    چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

    5 – ریا در احسان :
    یعنی بخشش و عطا نمودن به دیگری با قصدی بغیر از رضای خدا (برای مذهبی ها) ، یا بغیر از حس انسان دوستی (برای غیر مذهبی ها) .
    در این زمینه ناصرخسرو می فرماید :
    اگر احسان کنی با مستحق کن
    نـــه از روی ریا، از بهــــر حق کن.

    6 – ریا در محبت ورزیدن به نزدیکان :
    یعنی محبت ورزیدن به یکی از نزدیکان در حالتی که هدف ، خالص نباشد . معمولا بدهکارها در این مواقع به یاد پدر و مادر ، و نزدیکان خود می افتند و ... که خود بهتر می دانید . در این نوع ریا ، هدف معمولا یا اقتصادی است یا ارزشی . یک ضرب المثل عامیانه هست که حتما شنیده اید : تا پول داری رفیقتم ، عاشق بند کیفتم .

    7 – ریا در عزاداری غیر مذهبی :
    معمولا در مرگ عزیزان دیده می شود که اینگونه افراد برای همدلی یا شاید منافع دیگر ، بی قراری نموده و با آشفته نشان دادن خود پیش اطرافیان ، اهداف خود را پیش می برند .

    8 – ریا در عزاداری مذهبی :
    همان مداحان سینه چاک اهل بیت است که با ضجه های پی در پی خود از برکت روزهای عزاداری معصومین چه پولها که به جیب نمی زنند. (البته جرء نمونه کل نیست و کل نیز نمونه جزء نیست.)

    9 – ریا در ارتباط :
    چاپلوسی بهترین تعبیر برای این مفهوم است .

    10 – ریا در سیاست :
    یعنی در حزب و نهادی بودن تنها برای حفظ یا بدست آوردن منافع ، بگونه ای که علاقه ای نسبت به آرمانهای آن حزب یا نهاد نداشته و تنها برای تحقق اهداف فردی به عضویت در آنها درآمده باشید .
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    100
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    1



    بزرگانی بودند که اواخر عمر اعلام کردن ریشه ریا رو در خودشون خشکوندند!
    مثل سید بحرالعلوم



    در بسیاری از موارد واقعاً انجام کاری به صورت آشکار، ریا نیست، بلکه انجام وظیفه است، ولی شیطان وسوسه می کند تا انسان را از فیض شرکت در انجام کارهای خیر و عبادات دسته جمعی باز دارد، باید این موارد را شناخت و برای مبارزه با شیطان شائبه ریا را نادیده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد
    تشخیصش واقعا سخته!!


    بعضی از راه های درمان ریا عبارت اند از: توجه به خشم و غضب الاهی از عمل ریا، توجه به بی ارزشی پاداش و تشویق مردم، توجه به خلف وعده ها، نا سپاسی ها و فراموش کاری ها و ناتوانی های مردم در قدر دانی، توجه به قدرت خداوند در تسخیر دل ها و قلب ها، توجه به قدرت خداوند در افشای ریاکاری ها، توجه به این که ریا نابود کننده اجر و پاداش اخروی اعمال انسان است و عادت دادن خود به این که اعمال و کارهای نیک خود را در پنهانی انجام دهد.
    متشکر
    ویرایش توسط hesam_1 : ۱۳۸۸/۰۶/۲۱ در ساعت ۲۰:۴۹
    صبح که از خواب برمیخیز یم دوراه پیش روی ماست:باز بخوابیم و رو یاهایمان را ببینیم یا برخیزیم و رویاها را واقعیت بخشیم



    هرچند حال و روز زمین و زمان بد است..یک تکه از بهشت در اغوش مشهد است..حتی اگر به اخر خط رسیده ای..اینجا برای عشق شروعی مجدد است


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    ترس از ريا كارى يكى از عوامل مبارزه با ريا است. ليكن آنچه مهم اين است كه نبايد ترس از رياموجب شود كه انسان اعمال صالح را كنار گذارد چه اين خود دامى شيطانى و وسوسه‏اى انحرافى است. بنابر اين همواره از اين عامل استفاده مثبت كنيد يعنى در نيات خود دقيق شويد و نگذاريد ريا در آن داخل شود. ليكن هرگز براى گريز از ريا دست از اعمال صالح هر چند در ديدديگران باشد نكشيد. اگر احساس كرديد اين خوف از حد طبيعى تجاوز كرده و آزار دهنده است سعى كنيد نسبت به آن بى‏تفاوتى نشان دهيد. يعنى با خود بگوييد مسأله‏اى نيست بگذار اين عملم ريايى باشد و ديگران ببينند و تعريف كنند سپس با خود بگوييد خوب حالا تعريف و تمجيدديگران به چه درد من مى‏خورد؟ در اين صورت پوچى آن برايتان به خوبى روشن مى‏شود و به آن بى‏اعتنا مى‏شويد.
    بايد توجه داشت كه اولًا، تحقق ريا مشروط به قصد رياست يعنى اگر قصد و نيت بر ريا نباشد، گناه نيز محسوب نمى‏شود. ثانيا، ريا وابسته به داشتن غرض از اغراض دنيوى نظير كسب محبوبيت، ثروت و جاه و مقام مى‏باشد. ريشه‏هاى اين رذيله اخلاقى عمدتا به بينش و معرفت و شناخت فرد باز مى‏گردد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط hesam_1 نمایش پست
    تشخیصش واقعا سخته!!


    در دعاي زيباي ابوحمزه ثمالي كه معمولاً در سحرهاي ماه مبارك خوانده ميشه دو بار از خدا مي خوايم كه ريا رو از ما دور كنه. اين موضوع اهميت اين رو مي رسونه كه تشخيص اين موقعيت ها واقعاً سخته و هميشه و خصوصاً در يه جاهايي حتماً بايد كمك خدا ياري كنه.

    به قول يه بنده خدايي در يكي از وبلاگ ها:

    بعضي جوانان مومن و مذهبي و بعضا جوانان غير مذهبي از ي بيماري ! رنج مي برند که لذت عبادت ايشان را به حداقل تقليل مي دهد. و آن ترس از ريا کاري يا مخلوط شدن عمل و عبادت به ريا است.

    خيالتون رو راحت کنم ... ريا هميشه کردني است چون اصل عمل به نيت بستگي دارد و هيچ جانور فکوري بدون نيت کاري را انجام نمي دهد .

    پس از اين به بعد خود را به خاطر اين جمله ي شيطاني ("آخه ريا ميشه" ) از فيض عبادات و کار خوب محروم نکنيد . من حتي كسي به ظاهر روشن فکر ديدم که به خاطر اين طرز تفکر جلوي جمع نماز نمي خواند و نمازش قضا مي شد!!! يا مثلا کساني را مي شناسم که نماز هاي مستحبي را جلوي جمع نمي خوانند .

    اصلا" ... همين فکر ("آخه ريا ميشه" ) ثابت کننده اين است که اين عمل به هيچ عنوان ريا نيست و شيطان است که اين تفکر يا وسوسه ا ايجاد مي کند. (به انگيزه ي ضدحال زدن و کاهش لذت عبادت وي -يعني شيطان - اين کارو مي کنه احتمالا" .... )

    نکته : البته من منکر فضيلت عبادت در تنهايي نيستم اما بالاخره عبادت از روي خلوص عبادت است.
    خوب حالا که خيالتون راحت شد و فهميديد که ريا کردنيست نه شدني توجه شما را به چند حديث از پيامبر (ص) جلب مي کنم :

    1) ريا اهانت به پروردگار است : هرکس در جلوي ديدگان مردم نمازش را نيکو ولي در خلوت بد به جاي آورد، اين اهانتي است به که پرودگار خويش مي کند.
    2) رياکاران بدترين بندگان : بدترين بندگان نزد خدا، بنده اي است که لباس ظاهرش زيباتر از کردارش باشد . يعني لباس پيامبران بر تن کرده ولي مانند ستم کاران رفتار مي کند .
    3) نيکي در پنهاني يا آشکارا : نيکي پنهاني از نيکي آشکارا بهتر است و نيکي آشکارا براي کسي که مي خواهد سرمشق ديگران شود (تا ديگران را به کار نيک تشويق کند ) بهتر است.
    4) ريا کاران را بشناسيد : رياکار سه نشانه دارد : هرگاه پيش مردم باشد با نشاط و شادمان است ، و هروقت تنها باشد کسل و بي حال و دوست دارد در همه ي کارهايش مورد ستايش قرار گيرد. ( منبع احاديث فوق : نهج الفصاحه باب ذم الريا)
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باید بگم این موضوع ریا خیلی پیچیده است. من خیلی وقت‏ها که در تنهایی با خدا حرف می‏زنم یهو وسطش دچار این فکر می‏شم که من دارم پیش خدا فیلم بازی می‏کنم یا واقعا اینی کهه اینا رو می‏گه منم!!! شاید خیلی ببخشید، ابلهانه باشه!!! بعد سعی می‏کنم جمله‏هامو بشکونم و کم کم، کوتاه‏تر حرف می‎‏زنم که این خیلی بده همون حالگیریه که گفتین. آدم داره با یکی حرف می‏زنه و واقعا ذوق کرده از این حس نزدیکی یهو... حالا چه برسه به نماز در مسجد و حرف‏هایی که با خدا بعد نماز می‏زنم!!!!
    بارها هم فکر کردم و بهم گفتن که این وسواس یا وسوسه شیطانه ولی من راحی برای حلش نیافتم. فقط بی‏توجهی به این فکر غلط؟؟ راه بهتری نیست؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَ تَخَافُ أَنْ أَكُونَ مُنَافِقاً فَقَالَ لَهُ

    إِذَا خَلَوْتَ فِي بَيْتِكَ نَهَاراً أَوْ لَيْلًا أَ لَيْسَ تُصَلِّي فَقَالَ بَلَى فَقَالَ فَلِمَنْ تُصَلِّي قَالَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَكَيْفَ

    تَكُونُ مُنَافِقاً وَ أَنْتَ تُصَلِّي لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَيْرِهِ


    عبدالله ابن سنان می گوید که

    ما در نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم که مردی از ایشان این را پرسید:

    آیا می ترسی که من منافق باشم؟

    حضرت فرمودند:

    ببینم وقتی که در خانه در روزی یا شبی خلوت کنی آیا نماز نمی خوانی؟

    عرض کرد که:

    چرا

    فرمودند که:

    برای چه کسی نماز می خوانی؟

    عرض کرد که برای خدای عزیز و جلیل

    فرمود: پس چگونه می شود که منافق شوی در حالیکه تو فقط برای خدا نماز می خوانی نه برای غیر او؟


    این روایت در کتاب وسایل الشیعه جلد یک صفحه ی 60 در باب وجوب رعایت اخلاص در نیت عبادت آمده است و ظاهرش این است که حضرت دارد ملاکی برای تشخیص عبادت خالص از غیر آن می دهد. البته ممکن است که کسی بگوید مراتب اخلاص متعدد است که این اخلاص مطرح شده در این روایت یک مرتبه از آن است. می تواند این فرمایش درست باشد ولی فعلا بحث در مورد اصل اخلاص است نه مراتب آن.



    سر بلند باشید

    ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۳:۳۷
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط rivaldking نمایش پست
    من خیلی وقت‏ها که در تنهایی با خدا حرف می‏زنم یهو وسطش دچار این فکر می‏شم که من دارم پیش خدا فیلم بازی می‏کنم یا واقعا اینی کهه اینا رو می‏گه منم!!! شاید خیلی ببخشید، ابلهانه باشه!!! بعد سعی می‏کنم جمله‏هامو بشکونم و کم کم، کوتاه‏تر حرف می‎‏زنم که این خیلی بده همون حالگیریه که گفتین. آدم داره با یکی حرف می‏زنه و واقعا ذوق کرده از این حس نزدیکی یهو... حالا چه برسه به نماز در مسجد و حرف‏هایی که با خدا بعد نماز می‏زنم!!!!
    هر وقت بهترين حالات عرفاني به آدمي دست ميده، شيطان هم زورش رو بيشتر اعمال مي كنه!
    توي همچين شرايطي، گاهي مسأله ديگه اي هم ممكنه با اين "ريا" ي لعنتي ! قاطي بشه، و بشه قوز بالا قوز! مثل "غرور"!
    مطمئن باشيم كه وقتي نيتمون از اول درست و با تمركز باشه، تا آخرش دست ياريگر خدا همراه ماست.
    ضمناً اين خود ما نيستيم كه مشخص مي كنيم كدوم عمل ما خالص خالص بوده، بلكه عاقبت هر كس بايد به خير بشه، پس از خودش بخوايم...

    نقل قول نوشته اصلی توسط rivaldking نمایش پست
    بارها هم فکر کردم و بهم گفتن که این وسواس یا وسوسه شیطانه ولی من راهی برای حلش نیافتم. فقط بی‏توجهی به این فکر غلط؟؟ راه بهتری نیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست
    اگر احساس كرديد اين خوف از حد طبيعى تجاوز كرده و آزار دهنده است سعى كنيد نسبت به آن بى‏تفاوتى نشان دهيد. يعنى با خود بگوييد مسأله‏اى نيست بگذار اين عملم ريايى باشد و ديگران ببينند و تعريف كنند سپس با خود بگوييد خوب حالا تعريف و تمجيدديگران به چه درد من مى‏خورد؟ در اين صورت پوچى آن برايتان به خوبى روشن مى‏شود و به آن بى‏اعتنا مى‏شويد.

    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    سلام علیکم و رحمه الله و انواره

    به جهاتی نتونستم مطالب دوستان دیگر رو به طور کامل و دقیق در بالا بخونم و پیشاپیش از مطالبی احیانا مشابه عذر می خوام.

    اخلاص یک مرتبه ی بالایی هست که اگر کسی به اون برسه خیلی کار بزرگی انجام داده و به چیز ارزشمندی دست پیدا کرده. اما لازم هست اینم بگم که میزان و مقدار اخلاص نسبی هست یعنی اینطور نیست که آدما تقسیم بشن به با اخلاص صد در صد و بی اخلاص ، بلکه اخلاص درجه بندی داره و کم پیدا میشه کسی که اصلا اخلاص نداشته باشه که به چنین آدمی که همه ی اعمالش رو برای غیر خدا انجام میده میگن منافق که از شرک ناشی میشه. و نفاق جلی (آشکار) هست که مقارن بی اخلاصی محض هست.
    خیلی نمی خوام راجب اهمیت و فواید اخلاص بگم چون به حد کفایت از ضرورت و فوایدش آگاهید که حالا به دنبال این گمشده تان می گردید.

    اما اشاره ای کوتاه :

    1. تلاش شیطان برای اغوای فرد خالص شده بی فایده است فلذا او هم این را می داند و طرف چنین فردی نمی رود. سوره ی مبارکه ص : همه را اغوا می کنم الّا عبادک منهم المخلصین.(1)

    2. حضرت زهرا(س) : هر کس به سوی خداوند عبادت خالص خود را بالا بفرستد ، خداوند به سوی او بهترین مصلحتش را پایین می فرستد.(2)

    3. قال امیرالمومنین : وبالاخلاصِ یکونُ الخَلاص : تنها در پرتو اخلاص ، خلاص و رهایی و آرامش وجود دارد.(3)

    اما در مورد راه کسب اخلاص و دفع ریا :


    1. الامام علی : سببُ الاخلاص الیقین. : راه (کسب)اخلاص یقین است.

    2. عنه : ثمره العلم اخلاص العمل : میوه ی علم و دانایی (به مبدا و معاد و...) اخلاص است.

    3. عنه : قَلّل الامال تخلص لک الاعمال : آرزوهایت را کم کن ،اعمالت خالص می شود.

    4. عنه : اصل الاخلاص الیاسُ ممّا فی ایدی النّاس : ریشه ی اخلاص نومید شدن از دست مردمان است.(یعنی مردم و کارشان که حکم وسیله ی انتقال برکت به ما را دارند به هدف و اصل مبدل نشود.)(4مورد فوق=(4))

    5.چگونه در تمامی کار ها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم ؟
    آیت الله العظمی بهجت(ره) : در عبادات و تمام کار ها اختیارا راه ندهد غیر از خدا را و غیر از یاد او را ،و همین راه منحصر سعادت است. (5)

    راه های مطروحه ی کسب اخلاص به طور لیست وار :

    1. یقین
    2. علم
    3. تقلیل آرزو ها
    4.امید نداشتن و دل بریدن از غیر خدا
    5. با قصد و توجه ، از یاد خدا و حضور خدا غافل نشدن

    کلام آخر :

    ببینید دوست عزیز یک مشکل این چنینی البته ابعاد مختلفی دارد که رعایت و کسب موارد ذکر شده در احادیث و نکات فوق بخش هایی از آن است ولی سوال اینجاست راه رسیدن به یقین چیست؟ کسب علم حقیقی به خدا و اعمال و برکات چگونه است؟ چگونه به طور ریشه ای آرزو ها را کم کرده و امیدمان از غیر او قطع شود؟ البته موارد فوق خودشان با هم ارتباط طولی و بعضی با هم ارتباط عرضی دارند. جواب این است که راه ابتدایی و انتهایی و راهی که این موارد را هم کسب می کند این است که : انجام واجبات و ترک محرمات/ گناه نکنیم و تفکر در این که در هر لحظه مخاطب عمل ما می تواند خدا باشد یا غیر خدا و قبلا با تفکر به عظمت وجود خدا پی برده ایم پس خدا بر غیر خدا مقدم است که مخاطب عمل ما قرار بگیرد. می دانید عمل در حالی که نظر و حضور غیر خدا اهمیت میابد و ریا به اصطلاح می شود مثل چیست؟ مثل : در اتاقی نشسته اید و جز شما آیت الله بهجت و یکی از شاگردان کم وسن و سال آقای بهجت هم نشسته است. سکوت حکم فرماست. ناگاه تصمیم میگیرید نکته ای را مطرح کنید و با بی توجهی به آقای بهجت به شاگرد ایشان رو کرده و تماما با توجه به او (گرچه ممکن است وسطش نگاهی هم به آقای بهجت بکنید) صحبت کنید. چقدر زشت است؟ چون آقای بهجت اولی است بر شاگردش که مخاطب سخن شما باشد چه سنا چه علما چه شأنا چه عقلا.پس اگر متوجه حضور خدا باشیم و به یاد او باشیم خود به خود خجالت می کشیم او را بزاریم به غیر او توجه کنیم این یعنی پاسخ آقای بهجت به سوال فوق که نقل شد.

    پس :

    1. انجام واجبات و ترک محرّمات
    2. توجه به حضور خدا و یاد او بودن در حد توان


    منابع :

    1. سوره ص
    2. زلال معرفت/نکات استاد امجد
    3. ایضا
    4. منتخب میزان الحکمه ج1
    5. پرسش های شما پاسخ های آیت الله بهجت/ص108

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۸/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۶:۵۸
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود