جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نگرشی نو به وحدت شیعه و سنی (راویان حدیث)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نگرشی نو به وحدت شیعه و سنی (راویان حدیث)




    شاید به نظر برسد که شیعه و سنی دو شاخه کاملا جدا از شجره اسلام اند ولی مشترکات فراوانی که همه می دانند این نظر را باطل میکند. مطلبی که واقعا برای بنده تازه گی داشت این بود که در صحاح سته در بعضی از روایات راویان شیعه وجود دارند و نظر علمای اهل سنت در مورد آنها خواندنی است ( منبع : alghadir-moslem.blogfa.com ).

    الحسن بن صالح الثوري 100 ـ 196 ه‍

    1 ـ شخصيته ووثاقته :
    (شخصیت و وثاقتش)
    قال الذهبي : الحسن بن صالح بن حي ... الامام الكبير ، أحد الأعلام ، أبو عبد الله الهمداني الثوري الكوفي ، الفقيه العابد ، أخو الامام علي بن صالح ... هو من أئمة الاسلام (سير أعلام النبلاء : 7 / 361 الرقم 134.).
    قال إبراهيم بن عبد الله بن الجنيد ، عن يحيى : ثقة ، (تهذيب الكمال : 6 / 186.).
    وقال أبو حاتم : ثقة ، متقن ، حافظ (الجرح والتعديل : 3 / 18 الرقم 68.).
    وقال العجلي : كوفي ، ثقة ، متعبد ، رجل صالح ... (تاريخ الثقات : 115 الرقم 280).
    وقال ابن شاهين : ثقة ، ليس به بأس ، قاله يحيى (تاريخ أسماء الثقات : 93 الرقم 187.).

    2 ـ تشيّعه :
    (دلائل شیعه بودنش )
    قال الذهبي : فيه بدعة تشيع قليل (ميزان الاعتدال : 1 / 496 الرقم 1869.). ( ذهبی گفته : متمایل به تشیع بوده است)
    وقال ابن حجر : رمي بالتشيع (تقريب التهذيب : 1 / 167.).
    (ابن حجر گفته : متمایل به تشیع بوده )
    وعده ابن قتيبة من رجال الشيعة (المعارف : 624.).
    ابن قتیبه او را از رجال شیعه دانسته.
    .

    3 ـ رواياته في الكتب الستة :
    (روایات او در صحاح سته)
    صحيح البخاري (صحيح البخاري : 3 / 158 ، كتاب الشهادات ، باب بلوغ الصبيان وشهادتهم.) ، ومسلم (صحيح مسلم : 4 / 2189 ، كتاب الجنة ، الحديث 44.) ، وسنن أبي داود (سنن أبي داود : 1 / 40 ، كتاب الطهارة ، الحديث 156 ، وج 3 / 146 ، كتاب الخراج ، الحديث 2981.) ، وابن ماجة (سنن ابن ماجة : 1 / 151 ، كتاب الطهارة وسننها ، باب ما جاء في مسح الأذنين الحديث 441 ، وص 277 ، كتاب إقامة الصلاة والسنة فيها ، الحديث 850.) ، والنسائي (سنن النسائي : 8 / 173 كتاب الزينة.) ، والترمذي (سنن الترمذي : 5 / 113 ، كتاب الأدب ، باب ما جاء في دخول الحمام ، الحديث 2801 ، فقد روى عن أبي ربيعة الايادي ، عن الحسن ، عن أنس بن مالك قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) : « إن الجنة لتشتاق إلى ثلاثة : علي وعمار وسلمان ». راجع سنن الترمذي : 5 / 667 ، كتاب المناقب الباب ( 34 ) ، الحديث 3797.).


    4 ـ جایگاه او در رجال شیعه :

    عده الشيخ الطوسي في أصحاب محمد بن علي بن الحسين وجعفر بن محمد الصادق ( عليهما السلام ) (رجال الشيخ : 130 الرقم 1327 وص 180 الرقم 2150). ( شیخ طوسی (قدس سره) او را از اصحاب امام محمد باقر و امام جعفر صادق(سلام الله علیهما ) بر شمرده.




    سعيد بن محمد الجرمي الكوفي ... ـ 230 ه‍

    1 ـ شخصيته ووثاقته :
    (شخصیت و وثاقتش)
    قال الذهبي : الامام المحدث الصدوق ، أبو عبيدالله ، سعيد بن محمد بن سعيد الجرمي الكوفي (سير أعلام النبلاء : 10 / 637 الرقم 222.).
    وقال أيضا : وهو ثقة ... (ميزان الاعتدال : 2 / 157 الرقم 3264.)
    وقال أبو داود : هو ثقة (سير أعلام النبلاء : 10 / 638 ، تاريخ بغداد : 9 / 88.
    (ذهبی گفته : امام محدث و راستگو ، ... ، مورد اعتماد .)
    وعده ابن حبان في الثقات (كتاب الثقات : 8 / 268.).
    (ابن حبان او را از معتمدین شمرده)
    وسئل احمد بن حنبل عنه فقال : صدوق ، كان يطلب معنا الحديث (تهذيب الكمال : 11 / 46.).
    (مزی گفته : از امام احمد در مورد او سوال شد ، گفت : راستگوست ...)


    2 ـ تشيّعه :
    (دلائل شیعه بودنش)
    قال الذهبي : شيعي (ميزان الاعتدال : 2 / 157.).
    (ذهبی گفته : شیعه بوده)
    وقال ابن حجر : رمي بالتشيع (تقريب التهذيب : 1 / 304 الرقم 249.).
    (ابن حجر گفته : متمایل یه تشیع بوده)


    3 ـ رواياته في الكتب الستة :
    (روایاتش در صحاح سته)
    صحيح البخاري (صحيح البخاري : 3 / 233 ، باب قتال الترك.) ، ومسلم (صحيح مسلم : 3 / 1448 ، كتاب الجهاد والسير ، باب عدد غزوات النبي ( صلى الله عليه وآله وسلم ) ، الحديث 146. ) ، وسنن أبي داود (سنن أبي داود : 1 / 172 ، كتاب الصلاة ، باب من قال تيزر به إذا كان ضيقا ، الحديث 636.) ، وابن ماجة (سنن ابن ماجة : 2 / 845 ، كتاب العتق ، باب من أعتق عبدا وله مال ، الحديث 2530.).




    الحارث بن عبد الله الهمداني ... ـ 65 ه‍

    1 ـ شخصيته ووثاقته :
    (شخصیت و وثاقتش)
    قال الذهبي : هو العلامة الإمام أبو زهير ، الحارث بن عبد الله بن كعب بن أسد الهمداني الكوفي صاحب علي وابن مسعود ، كان فقيها كثير العلم ، ومن الشيعة الأول (سير أعلام النبلاء : 4 / 152 الرقم 54.).
    (ذهبی گفته: او امام و علامه و از اصحاب امام علی (سلام الله علیه) و عبدالله بن مسعود (رحمه الله علیه) ، و فقیه و عالم و از شیعیان نخستین بوده)
    قال عثمان بن سعيد الدارمي : سألت يحيى بن معين ، قلت : أي شيء حال الحارث في علي ؟ قال : ثقة (تهذيب الكمال : 5 / 249 الرقم 1025.).
    وقال أبو بكر بن أبي داود : كان أفقه الناس ، تعلم الفرائض من علي (تاريخ الاسلام : 90 ، حوادث سنة ( 70 ).
    (ذهبی گفته : ابو بکربن ابی داود گفته : او از فقیه ترین مردمان بوده و واجبات دینی را از امام علی (سلام الله علیه) آموخته. )

    2 ـ تشيّعه :
    (دلائل تشیع او)
    قال ابن حبان : كان غاليا في التشيّع (ميزان الاعتدال : 1 / 436 الرقم 1627.).
    (ابن حبان گفته : او در تشیع غلو می کرده (شیعه متعصب بوده))
    وقال ابن حجر : ورمي بالرفض (تقريب التهذيب : 1 / 141 الرقم 40.).
    (ابن حجر گفته : متمایل به رفض (شیعه) بوده )
    وعده ابن قتيبة من رجال الشيعة (المعارف : 624.).
    (ابن قتیبه او را از رجال شیعه شمرده است)


    3ـ رواياته في الكتب الستة :
    (روایات او در صحاح سته)
    سنن أبي داود (سنن أبي داود : 1 / 239 ، كتاب الصلاة ، باب النهي عن التلقين ، الحديث 908. ) ، والترمذي (سنن الترمذي : 5 / 172 الرقم 2906 ، كتاب فضائل القرآن.) ، وابن ماجة (سنن ابن ماجة : 1 / 139 ، كتاب الطهارة ، باب ( 40 ) ، الحديث 396.) ، والنسائي (سنن النسائي : 8 / 147 ، كتاب الزينة.).





    ظالم بن عمرو الدؤلي ... ـ 69 ه‍

    1 ـ شخصيته ووثاقته :
    (شخصیت و وثاقتش)
    قال الذهبي : أبو الأسود الدؤلي ، ويقال : الديلي ، العلامة ، الفاضل ، قاضي البصرة. واسمه : ظالم بن عمرو ـ على الأشهر ـ. ولد في أيام النبوة (سير أعلام النبلاء : 4 / 81 الرقم 28.).
    (ذهبی گفته : او علامه و دانشمند و قاضی بصره بوده و مشهور است که در ایام نبوت حضرت رسول (صل الله علیه و آله) به دنیا آمده. )
    وقال ابن خلكان : وكان من أكمل الرجال رأيا ، وأسدهم عقلا (وفيات الأعيان : 2 / 535 الرقم 313 ، بغية الوعاة : 2 / 22 الرقم 1334 ، معجم الادباء : 12 / 34 الرقم 34.).
    وقال ابن منظور : وكان أبو الأسود من أفصح الناس (تاريخ مدينة دمشق : 25 / 190 ، مختصر تاريخ دمشق : 11 / 226 الرقم 124.).
    (ابن منظور گفته : از فصیح ترین مردمان بوده)
    وعن يحيى بن معين : ثقة (الجرح والتعديل : 4 / 503 الرقم 2214.).
    (و یحی بن معین گفته : معتمد است)
    وقال ابن منجويه : شهد مع علي صفين (رجال صحيح مسلم : 1 / 333 الرقم 725.).
    (ابن منجویه گفته: در صفین و در رکاب امام علی (سلام الله علیه) شهید شده.
    وقال ابن حجر : ثقة ، فاضل ، (تقريب التهذيب : 2 / 391 الرقم 52.)
    (ابن حجر گفته : مورد اعتماد و از دانشمندان و فضلا بوده)


    2 ـ تشيّعه :
    (دلائل تشیع او)
    قال الذهبي : وكان من وجوه الشيعة ، ومن أكملهم عقلا ورأيا (سير أعلام النبلاء : 4 / 81 ، راجع تاريخ الاسلام ، حوادث سنة ( 61 ) ، ص 278.).
    وقال الجاحظ : أبو الأسود مقدم في طبقات الناس ، كان معدودا في : الفقهاء ، والشعراء ، والمحدثين ، والأشراف ، .. ، والشيعة (سير أعلام النبلاء : 4 / 84.).
    (جاحظ گفته:... فقیه و شاعر و محدث و از اشراف بوده و نیز شیعه بوده)


    3 ـ رواياته في الكتب الستة :
    (روایاتش در صحاح سته)
    صحيح البخاري (صحيح البخاري : 2 / 100 ، كتاب الجنائز ، وج 3 / 149 ، كتاب الشهادات.) ، ومسلم (صحيح مسلم : 1 / 95 ، كتاب الايمان ، الباب ( 40 ) الحديث 154 ، وج 2 / 697 ، كتاب الزكاة ، الحديث 53. ) ، وسنن أبي داود (سنن أبي داود : 2 / 27 ، كتاب الصلاة ، باب صلاة الضحى ، الحديث 1286.) ، والترمذي (سنن الترمذي : 4 / 232 ، كتاب اللباس ، الباب ( 20 ) الحديث 1753.) ، والنسائي (سنن النسائي : 4 / 51 ، كتاب الجنائز.) ، وابن ماجة (سنن ابن ماجة : 2 / 1196 ، كتاب اللباس ، باب الخضاب بالحناء ، الحديث 3622.).

    4 ـ جایگاهش در رجال شیعه :
    عده الشيخ الطوسي فيمن روى عن الامام أمير المؤمنين ( عليه السلام )
    رجال الشيخ الطوسي : 70 الرقم 636
    ( شیخ طوسی (قدس سره) او را از کسانی شمرده که از امام علی (سلام الله علیه) روایت کرده اند)





    أبان بن تغلب ... ـ 141 ه‍

    1 ـ شخصيته ووثاقته :
    (شخصیت و وثاقتش)
    قال الذهبي : الامام المقرئ أبو سعد ، وقيل : أبو امية الربعي الكوفي الشيعي .. وهو صدوق في نفسه ، عالم كبير ، وبدعته خفيفة ، لا يتعرض للكبار ، وحديثه نحو المئة (سير أعلام النبلاء : 6 : 308 الرقم 131. )
    (ذهبی گفته : عالمی بزرگ و راستگو و شیعه بوده(با تقیه) ، ...ونزدیک به صد حدیث دارد)

    وعن يحيى بن معين وأبي حاتم والنسائي : ثقة (تهذيب الكمال : 2 / 7.).
    (یحی بن معین و ابو حاتم و امام نسائی گفته اند : قابل اعتماد است. )


    2 ـ تشيّعه :
    (دلائل شیعه بودنش) :
    قال ابن عدي : وهو من أهل الصدق في الروايات ، وكان مذهبه مذهب الشيعة ، وهو في الرواية صالح لا بأس به (ـ الكامل : 1 / 308 ، تهذيب الكمال : 2 / 7 الرقم 135. ) (ابن عدی گفته : او از راویان راستگوست ، شیعه بوده است ، روایاتش قابل قبول است.
    وقال الذهبي : شيعي جلد ، لكنه صدوق ، (ميزان الاعتدال : 1 / 5 الرقم 2.).
    وقال أيضا : ثقة ، شيعي (الكاشف : 1 / 32 الرقم 103.).
    وقال أيضا : وهو صدوق في نفسه ، موثق ، لكنه يتشيّع (تاريخ الاسلام ، حوادث سنة (150) : ص 55.).
    (ذهبی گفته : شیعه بوده ولی راستگو و معتمد .
    وقال ابن حجر : ثقة ، تكلم فيه للتشيع (تقريب التهذيب : 1 / 30 الرقم 157.)


    3ـ رواياته في الكتب الستة :
    (روایاتش در صحاح سته
    صحيح مسلم (صحيح مسلم : 1 / 93 ، كتاب الايمان الحديث 147 و 149 ، باب تحريم الكبر وبيانه و 115 ، باب صدق الايمان وإخلاصه ، الحديث 198.) ، وسنن أبي داود (سنن أبي داود : 4 / 34 ، كتاب الحدود والقراءات ، الحديث 3987.) ، والنسائي (سنن النسائي : 5 / 161 ، كتاب المناسك.).


    4- جایگاهش در رجال شیعه :
    أورده النجاشي في رجاله وقال : قال له أبو جعفر ( عليه السلام ) : فإني احب أن يرى في شيعتي مثلك ». ( نجاشی (قدس سره) او را در رجال شیعه شمرده ، و گفته : امام محمد باقر (سلام الله علیه) در مورد او فرموده : دوست دارم در میان شیعیانم امثال تو (زیاد) ببینم .
    وقال أبو عبد الله ( عليه السلام ): « أما والله لقد أوجع قلبي موت أبان .عنهم (رجال النجاشي : 10 الرقم 7.)
    و امام صادق (سلام الله علیه) فرمود : از فوت او قلبم به درد آمد.

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود